PHO må levere fantastiske 4Q tall for å forsvare aksjekursen

SomSa
PHO 15.02.2020 kl 12:43 7171


Når man sammenlikner de 2 vekstselskapene Norbit og PHO må PHO levere fantastiske 4Q 2019 resultater og utsikter for 2020 for å kunne forsvare en aksjekurs på 112. Sjeldent PHO ikke skuffer for å levere skuffende tall.

Norbit:
Antall aksjer: 56.786.918
Aksjekurs på fredag: 19,46
Selskapet verdsettes: 56.786.918 x 19,46= ca. 1,105 mrd kroner

4Q 2019 resultatet:
Inntekter: 186,5 millioner kroner
Omsetningsvekst i forhold til 4Q 2018: 46%
EBITDA: 40,2 millioner kroner
Økt EBITDA i forhold til 4Q 2018: 22%
Utbytte: 0,6 kroner per aksje

Inntektene for hele 2019: 668,2 millioner kroner
Omsetningsvekst i forhold til 2018: 52%
EBITDA for 2019: 149,7 millioner kroner

Pho:
Antall aksjer: 21.796.387
Aksjekurs på fredag: 112
Selskapet verdsettes: 21.796.387 x 112 = ca. 2,441 mrd kroner

4Q 2019 resultatet:
Inntekter: ? millioner kroner
Omsetningsvekst i forhold til 4Q 2018: ?
EBITDA: ? millioner kroner
Økt EBITDA i forhold til 4Q 2018: ?
Utbytte: ? kroner per aksje

Inntektene for hele 2019: ? millioner kroner
Omsetningsvekst i forhold til 2018: ?
EBITDA for 2019: ? millioner kroner

----------------------
Highlights for the third quarter 2019
(Numbers in brackets and comparisons are for the corresponding period in 2018.)
• Third quarter Hexvix/Cysview revenue increased 18% to NOK 51.1 million (NOK 43.5 million)
• Continued strong U.S. Cysview revenue growth with a third quarter increase of 42% in USD
• The installed base of blue light cystoscopes was 211 at the end of the third quarter, an increase of 74 or
54% since the same quarter last year. The installed base included 22 flexible cystoscopes at the end of the
quarter
• EBITDA for the third quarter was NOK 8.3 million (NOK -3.1 million)
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 09:32 2860

Først, håper du gjorde det bra og sitter igjen med en pen gevinst.
Vet ikke hva du mener med at oppgangen var kunstig voldsom, for dette var særdeles gode nyheter for Photocure. I prinsippet setter det en stopper for all generika og Pho kan selv bestemme når og om dem eventuelt vil gå videre med dette. Ingen vil tørre å satse på generika nå er min klare påstand.
Når det gjelder q4 er det ingen som med sikkerhet kan si hvordan det blir ei heller kan man eksakt vite hva markedet trenger for å være fornøyd. Det vi derimot vet er at interessen for PHO har vært sterkt stigende over endel måneder nå og omsetningen har vært til Pho å være meget høy de siste 12mnd sammenlignet med årene før.
Photocure vil uansett framlegge et kjemperesultat grunnet Cevira upfront på USD 4 mill for q4. Dersom en studerer slide 22 fra q3 presentasjonen vil en også se at det med største sannsynlighet skal komme en ny innbetaling fra Asieris før 1.april.
Smått om senn har det også kommet endel flexiskop i virke som definitivt kan ha gjort noe med bruksfrekvensen kombinert med målrettet arbeid fra teamet inn mot klinikker som har hatt veldig lav bruksfrekvens.
Man vil sikkert nå etterhvert oppleve at et og annet nytt meglerhus rykker ut og vil ta dekning på Photocure samtidig som Norne og Edison vil endre sine kursmål etter denne siste og viktige meldingen.
Minner også om at Cevira avtalen alene før royalties er verdt ca. 116/aksje dersom Asieris lykkes fullt ut.
Leste også her et sted at den kjente Michel Doepke i Der Aktionaer har sperret opp og fått interesse for Photocure, en skal ikke undervurdere hva det kan ha å si. Clearstream Banking kom inn på topp 50 listen for en måned siden og har økt de siste tre ukene deretter.
Når det gjelder Spetalen kan dem som flere andre ha solgt på fredag, men samtidig er det da flere andre store som kan ha kjøpt. Over 6% av aksjene skiftet hender på fredag, ganske omfattende altså.
Enhver må ta det valget som føles riktig, for egen del er ikke kursen i nærheten av å vurdere salg, her er det ekstremt mye å gå på og jeg er rimelig trygg på at det vil komme flere gode nyheter framover nå.
focuss
16.02.2020 kl 09:38 2851

Scoopfinder
Enig i det også. Spetalen har ingen innflytelse over salget av Cysview i USA. Det han imidlertid har er god dømmekraft når det gjelder hva han bør gjøre med pengene sine.
Medisinmannen
16.02.2020 kl 11:20 2712

Gode innlegg Heysveis!
EmmieSi
16.02.2020 kl 11:33 2677

Vært relativt stille på PHO trådene her den siste tiden... Artig å se hvor travelt baisserne Plutselig fikk det etter meldingen på fredag:D artig dette aksje greiene
dr. Stockman
16.02.2020 kl 11:34 2674

Hadde et sjeldent innlegg da PHO rundet 100 kr i begynnelsen av desember der jeg skrev at det nok ville være lurt å ta gevinst hvis man ikke var langsiktig. Følger ikke PHO så nøye, og er usikker på hva som er kortsiktig lurt nå. Kanskje er dette begynnelsen på en større oppgang, eller det kan ha vært en overreaksjon opp. Har jo i bakhodet at jeg kjøpte noen ekstra aksjer i NANO på 39 da aksjen fløy opp etter en svært positiv Archer-1 melding, for så å falle til 20 kr. Noen ganger er kurseffekten av positive meldinger svært kortvarig, men det vet man jo først i etterkant. PHO er utvilsomt et spennende selskap med en sannsynlig gyllen fremtid.

Kortsiktig avhenger nok kursbevegelsene av kvartalsresultater og andre meldinger som måtte komme. Og når jeg vurderer hva som er kunne være gunstig i det kortsiktige bilde så sammenligner jeg aldri med å la pengene bli stående på sidelinjen, men med hva man kortsiktig kan forvente i andre sammenlignbare aksjer, som f.eks. NANO, PCIB, Ultimovacs m.fl. Fikk for øvrig med meg to svært pene oppganger i PHO, men hadde så langt kommet bedre ut av det om jeg latt pengene fortsatt å yngle i PHO siste gangen. Ingen tvil om at brikkene har fortsatt å falle på plass i selskapet.
Redigert 16.02.2020 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
focuss
16.02.2020 kl 12:24 2614

dr. Stockman
Momentet er sterkt, volumet er voldsomt, ingen motstand på oversiden.
Slettet bruker
16.02.2020 kl 12:25 2604

Det var ikke like morro sommeren 2018 når den gikk til 63, for så å falle tilbake til 32-33.
Slettet bruker
16.02.2020 kl 12:39 2568

Stockman,
Full respekt for ditt innlegg, slik skriver en investor som har skiftet fra Pho til Nano uten å være bitter.

Medisinmannen,
Takk for det og i like måte for dine flotte innlegg.

Verndari,
Det er en tid for alt, den nedgangen der var kjip, men vi holdt fast siden det fundamentale talte til fordel for selksapet. I tillegg var det ikke bare Pho som falt mye den gangen, om jeg husker riktig var vel hele børsene inne i en mindre korreksjon. Schneider kjøpte sine første 15k på kurser rundt 36-38 også den gang husker jeg.
Vi vil oppleve også framover at det går opp og ned, men hovedpoenget er at for hvert skritt opp i trappen tar vi ikke alltid et tilbake. fem skritt opp og to tilbake kan vi leve med innimellom, det gir tross alt stor oppgang over tid.
Ser fram til de dager hvor Pho stiger 30-40 kroner på en dag, rimelig trygg på at de vil komme.
EmmieSi
16.02.2020 kl 12:54 2525

Dette har jeg hørt fra baisserne i lang tid nå mens kursen har gått og gått.... du tok gevinst på fredag og tror oppgangen er over. Jeg tror kursen mandag er godt over 120:) uansett hvem som har rett, er dette irrelevant i det lange bildet. Brikkene faller på plass for PHO og oppgangen har såvidt begynt.
dr. Stockman
16.02.2020 kl 13:00 2499

Heysveis
Takker for kommentaren. Får samtidig korrigere litt for hva oppgjøret for PHO-aksjene gikk til. Ca halvparten gikk til å øke i PCIB til kurs 26 kr, så akkurat den delen har klart seg sånn noenlunde greit sammenlignet med PHO som jeg forlot på 46 kr. Noe gikk til NANO, mens resten gikk til mitt unoterte selskap og til livsopphold (trakk meg tross alt tilbake fra arbeidslivet i mars 2000). Tror det blir bra videre enten man sitter i det ene eller det andre av disse selskapene, og siden 80% av min aksjekapital er bundet opp i mitt unoterte selskap så håper jeg jo aller mest at det går bra der. Ser svært bra ut, men ingenting er i boks før det er i boks.
Hayen
16.02.2020 kl 13:14 2460

Og i motsetning til Nano, Targovax osv....
Det er ingen emisjonsrisiko I Photocure
Mao er det ingen risiko for at gode nyheter og dermed kursoppgang blir bombet ned med melding om emisjon
Slettet bruker
16.02.2020 kl 19:04 2231

Kursen gikk også tilbake til lav 70 fra peaken på 100+ i desember ;) sier ikke at den ikke skal videre opp, men at det som regel er noe tilbakefall etter ekstrem kursoppgang. Disse kan man tjene ganske grovt på å treffe. Har uansett så god gevinst i PHO nå at jeg kan spille med «husets penger» og faktisk leve av det. :)

Det er vel strengt tatt ikke baisserne som tar mest plass på HO ved kursoppgang, det er det de som frykter tilbakefallet som gjør :)
Redigert 16.02.2020 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 19:37 2166

De som har det værst tror jeg er de som har solgt den siste tiden, vi andre vurderer ikke salg på slike nivåer uansett
Londonmannen
16.02.2020 kl 19:39 2158

Kursen var aldri i kr 63,- sommeren 2018. Det skjedde først høsten 2018. Fallet tilbake skyldes at ny CEO ikke ville komme med en oppdatert guiding for 2020 og at antall utplasserte scope kom inn langt lavere i Q3 enn det markedet forventet etter halleluja møtet til Bellete i august 2018. Nedturen kursmessig ble også godt hjulpet av shortere.

Men dette er water under The bridge. I morgen fortsetter moroa fra forrige uke. ;-)) Men er man negativt innstilt til PHO er det bare å trekke dyna godt over hodet og holde sengen en ukes tid. Det som nå skjer med PHO er ikke godt for hjertet til dem som har trodd på nedtur i lang tid.
Slettet bruker
16.02.2020 kl 19:43 2139

At sommeren ikke er så lang der du bor får være ditt problem, hva jeg kaller sommer og du kaller sommer er vidt forskjellige ting. Jeg skrev aldri noen dato for når kursen var 63, så sånt flisespikkeri kan du holde deg god for.
Londonmannen
16.02.2020 kl 19:45 2130

Nei, baisserne kommer stort sett krypende når kursen korrigerer, noe som forøvrig er helt normalt i aksjemarkedet. Men så lenge man føler seg sikker på retningen skal man være forsiktig med å trade. Enkelte mente nok at kursen var kommet høyt når den forrige uke beveget seg inn på 90 tallet. At enkelte solgte for å avvente ny inngang på 70-80 tallet er jeg overbevist om. I morgen må de kanskje se at kursen fortsetter nordover. Surt! Veeeldig surt! Men slik kan det gå når man skal forsøke å være smart, Hadde man bare slappet av ibtrygg forvissning om at kursen høyst sannsynlig dobles innen et år, så hadde man fortsatt sittet på sine gyldne PHO aksjer. ;-))
Slettet bruker
16.02.2020 kl 19:45 2131

Morro å trade litt underveis. :) Har full tro på at kursen skal høyere, så kan man leke seg litt underveis. Jeg har tro på et lite tilbakefall, men kan jo bare kjøpe meg inn og værme på turen videre om det skulle bli nødvendig. Veeeeldig spent på hvilken effekt q4 vil ha på kursen, da jeg ikke tror vi på magisk vis har solgt nevneverdig mer enn q3, litt rufsete scooputplassering har det tilsynelatende også vært.
Londonmannen
16.02.2020 kl 19:47 2121

Vel, såvidt meg bekjent er juni, juli og august sommermånedene og september, oktober og november høstmånedene. Men allmennkunnskapen er tydeligvis ikke likelig fordelt. Slikt kan jeg ikke gjøre noe med, dessverre.
Londonmannen
16.02.2020 kl 19:50 2115

Hva vet vi egentlig om scope-utplasseringen i Q4? Enkelte studere CC og mener den siden gir fasit. Det er med respekt å melde en svært så usikker fasit.
Hayen
16.02.2020 kl 19:50 2112

"Men er man negativt innstilt til PHO er det bare å trekke dyna godt over hodet og holde sengen en ukes tid. Det som nå skjer med PHO er ikke godt for hjertet til dem som har trodd på nedtur i lang tid.
"

Hehehe....godt sagt.
For noen er det som nå utspiller seg virkelig dårlige nyheter.

Hva kursen er til sommeren er umulig å si, men den kan være alt fra 100, - til at den går flere 100% fra fredagens sluttkurs. Alt kan skje nå.
Mye tyder på at det kan bli mange tunge dager fremover, iallefall for de som får angstanfall av kursoppgang.
Redigert 16.02.2020 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 20:19 2044

Når det gjelder q4 har jeg et avslappet forhold til det, men med såpass mange flexi utplassert og ikke overveldende inntekter i q2 og q3 tror jeg de tallene vil overraske positivt. Ofte et til to meget gode kvartaler hva gjelder Cysview inntekter og det mener jeg blir q4.(tror på mellom 28-32 mill)
Angående skop er jeg mer usikker. Flexiskop tror jeg det blir mange av, 10-15, mens jeg har på følelsen at rigide blir nedgang, gjerne 6-10.
Tror derfor totalt på et sted mellom 16 - 20 som mest realistisk og sammen med q3 vil det være meget bra.
Slettet bruker
16.02.2020 kl 20:35 2011

Whatever floats your boat. ;) For meg er sommer en følelse. Sommer kan forresten også være Desember, januar, februar, alt ettersom. Men allmennkunskapen er som du sier, ikke helt likt fordelt. ;) Og som du selv pleier å si, lykke til.
Redigert 16.02.2020 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
EmmieSi
16.02.2020 kl 21:34 1950

Gratulerer med gevinsten:) sitter selv med snitt på høyt 30 tallet. Men å selge på fredag var tøft av deg. Det tror jeg du føler på selv også, ut ifra aktiviteten din på forumet gjennom helgen.
Slettet bruker
16.02.2020 kl 21:39 1931

Trolig blir PHO-resultatet svakere enn forventet, og PHO blir rundlurt av kineserne.
Det er bedre å bli positivt overrasket en skuffet, ikke sant?
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:17 1863

Hva resultat er forventet?
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:39 1816

Hvorfor var det tøft? Jeg kan fortsatt kjøpe PHO og tjene på evnt videre oppgang, jeg kan også sitte med cash og heller få en billigere inngang. I begge tilfeller tjener jeg penger :)