Ny ledelse i NRC - opprydningen er i gang - Webcast
Ta en titt på Webcast til NRC, så får dere gjøre en vurdering om du har mere trua på Henning Olsen og co enn Øivind Horpestad og co!
https://finansavisen.no/fatv/kvartalspresentasjoner/2020/02/07/7495801/nrc-group-webcast-kapitalmarkedsdag
Olsen fremstår for meg som en bunnsolid type fra AF gruppen. Han har også fått med seg flere flinke folk fra AF gruppen inn i lederposisjoner i NRC.
I Sverige, som har vært ræva på prosjektstyring i Horpestad sin tid som CEO , har Olsen fått på plass en av Nordens beste på jernbane, Robert Röder.
Robert ble ansatt i oktober 2019 - han skal nå rydde opp i dritten som Horpestad kjøpte opp, før han rømte NRC sammen med innside kompisen Kristian Lundkvist.
Selv gjorde jeg en kjempe tabbe, når jeg ikke evnet å se igjennom hva Horpestad og co holdt på med, når de gjorde oppkjøp på vegne av NRC. Jeg ser jo nå at den gjengen ikke hadde basale regnskaps kunnskaper når det kom til oppkjøp og risiko. Om det er noen trøst, så klarte heller ikke en nærmest samlet analytikerstand, med Simen Mortensen i spissen heller ikke å gjennomskue Horperstad og co.
Jeg tipper at NRC i løpet av 2020 - 2024 vil gjenoppstå som et bunnsolid selskap.
Skinne basert og bærekraftig samferdsel er i alle fall på moten, både når det gjelder tog og t-bane, og hvis du ser på etterslepet på vedlikehold i Nordisk jernbane, er det nok å ta tak i fremover!
Olsen skal nå løfte NRC fra - 12% Ebitda margin til + 7% EBITDA margin på 4 år! - det kan bli tøft, men jeg har trua!
Lykke til i "nye" NRC
https://finansavisen.no/fatv/kvartalspresentasjoner/2020/02/07/7495801/nrc-group-webcast-kapitalmarkedsdag
Olsen fremstår for meg som en bunnsolid type fra AF gruppen. Han har også fått med seg flere flinke folk fra AF gruppen inn i lederposisjoner i NRC.
I Sverige, som har vært ræva på prosjektstyring i Horpestad sin tid som CEO , har Olsen fått på plass en av Nordens beste på jernbane, Robert Röder.
Robert ble ansatt i oktober 2019 - han skal nå rydde opp i dritten som Horpestad kjøpte opp, før han rømte NRC sammen med innside kompisen Kristian Lundkvist.
Selv gjorde jeg en kjempe tabbe, når jeg ikke evnet å se igjennom hva Horpestad og co holdt på med, når de gjorde oppkjøp på vegne av NRC. Jeg ser jo nå at den gjengen ikke hadde basale regnskaps kunnskaper når det kom til oppkjøp og risiko. Om det er noen trøst, så klarte heller ikke en nærmest samlet analytikerstand, med Simen Mortensen i spissen heller ikke å gjennomskue Horperstad og co.
Jeg tipper at NRC i løpet av 2020 - 2024 vil gjenoppstå som et bunnsolid selskap.
Skinne basert og bærekraftig samferdsel er i alle fall på moten, både når det gjelder tog og t-bane, og hvis du ser på etterslepet på vedlikehold i Nordisk jernbane, er det nok å ta tak i fremover!
Olsen skal nå løfte NRC fra - 12% Ebitda margin til + 7% EBITDA margin på 4 år! - det kan bli tøft, men jeg har trua!
Lykke til i "nye" NRC
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
alexen
24.02.2020 kl 17:58
4372
Må si jeg sliter litt med å se sammenhengen mellom skinnegående vedlikehold og Corona virus, men det virker som det bare måkes ut over en lav sko - lite likvide aksjer får svi da... eller om NRC bruker bare Asiater til å vedlikeholde sporene i Norden???
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
25.02.2020 kl 04:39
4296
Lyspunkt mens corona-hysteriet herjer på børsen
NRC Groups heleide datterselskap NRC Anlegg er tildelt en kontrakt for grunn-, fundamenterings- og byggearbeider på Kristiansand Havn, går det frem av en børsmelding.
Kontraktssummen er estimert til 47 millioner kroner.
Arbeidene vil starte i mars 2020, og skal etter planen være fullført i april 2021.
NRC Groups heleide datterselskap NRC Anlegg er tildelt en kontrakt for grunn-, fundamenterings- og byggearbeider på Kristiansand Havn, går det frem av en børsmelding.
Kontraktssummen er estimert til 47 millioner kroner.
Arbeidene vil starte i mars 2020, og skal etter planen være fullført i april 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
NRC har gått stygt ned, og kanskje for mye..? Collett ser ut til å tro det:
https://www.dn.no/bors/ukeportefoljen/alfred-berg/bors/gjor-storrengjoring-i-portefoljen-kaster-ut-lakseaksjer-i-frykt-for-korona-effekt/2-1-765368
Klarer de å snu skuta..? I alle fall har de fått det romsligere finansielt nå like etter emien satt på 37, langt over dagens kurs. Jeg har ikke NRC-aksjer for tida, men det kan og bør snu for aksjen snart. Kommer de på rett spor, så skal de være meget korona-uavhengig og med solide nordiske stater som de største kundene. De kan betale for seg «i alle tider».
Bare litt objektiv backing fra Rockall. Ønsker alle med NRC-aksjer lykke til framover.
https://www.dn.no/bors/ukeportefoljen/alfred-berg/bors/gjor-storrengjoring-i-portefoljen-kaster-ut-lakseaksjer-i-frykt-for-korona-effekt/2-1-765368
Klarer de å snu skuta..? I alle fall har de fått det romsligere finansielt nå like etter emien satt på 37, langt over dagens kurs. Jeg har ikke NRC-aksjer for tida, men det kan og bør snu for aksjen snart. Kommer de på rett spor, så skal de være meget korona-uavhengig og med solide nordiske stater som de største kundene. De kan betale for seg «i alle tider».
Bare litt objektiv backing fra Rockall. Ønsker alle med NRC-aksjer lykke til framover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
03.03.2020 kl 02:38
4072
Ny kontrakt til NRC
Den siste tidens nedgang i NRC er absurd og et resultat av spinnvill børspanikk. Greit nok at aksjen falt etter det dårlige resultatet og emisjonen på 37 kroner, men det er langt fra 37 kroner og ned til 26. Den som greier å finne noen forbindelse med coronavirus og bygging og vedlikehold av jernbane, er god.
Den nye kontrakten er bare en av mange som vil komme fremover. Svenske kontrakter er sterkt forsinket etter den lange perioden før Sverige fikk nye regjering.
Nå må folk ta seg sammen.
NRC: Innstilt til kontrakt i Sverige, verdi ca sek 75M
Oslo (TDN Direkt): Consto AB har innstilt NRC Sverige AB til en kontrakt for grunn-, fundamenterings- og byggearbeid ved Almnäs i Sverige.
Det fremgår av en melding fra selskapet mandag.
Kontrakten har en verdi på om lag 75 millioner svenske kroner, arbeidet vil starter mars 2020, og prosjektet skal etter planen være ferdig i desember 2021.
Den siste tidens nedgang i NRC er absurd og et resultat av spinnvill børspanikk. Greit nok at aksjen falt etter det dårlige resultatet og emisjonen på 37 kroner, men det er langt fra 37 kroner og ned til 26. Den som greier å finne noen forbindelse med coronavirus og bygging og vedlikehold av jernbane, er god.
Den nye kontrakten er bare en av mange som vil komme fremover. Svenske kontrakter er sterkt forsinket etter den lange perioden før Sverige fikk nye regjering.
Nå må folk ta seg sammen.
NRC: Innstilt til kontrakt i Sverige, verdi ca sek 75M
Oslo (TDN Direkt): Consto AB har innstilt NRC Sverige AB til en kontrakt for grunn-, fundamenterings- og byggearbeid ved Almnäs i Sverige.
Det fremgår av en melding fra selskapet mandag.
Kontrakten har en verdi på om lag 75 millioner svenske kroner, arbeidet vil starter mars 2020, og prosjektet skal etter planen være ferdig i desember 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
En munter dag for dere nå, i skrivende stund. Det har dere fortjent.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
03.03.2020 kl 12:47
3981
Innsider benytter den sykt lave kursen til å handle.
Robert Röder, MD of NRC Sweden, has on 3 March 2020 purchased 13,000 shares in
NRC Group ASA at a price of NOK 26.90 per share. After the purchase, Robert
Röder holds 13,000 shares in NRC Group ASA.
This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of
the Norwegian Securities Trading act.
https://newsweb.oslobors.no/message/497127
Robert Röder, MD of NRC Sweden, has on 3 March 2020 purchased 13,000 shares in
NRC Group ASA at a price of NOK 26.90 per share. After the purchase, Robert
Röder holds 13,000 shares in NRC Group ASA.
This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of
the Norwegian Securities Trading act.
https://newsweb.oslobors.no/message/497127
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
05.03.2020 kl 11:46
3891
Enda et nytt insidekjøp.
Flere i ledelsen benytter den latterlige kursen til å laste opp.
Loreåsen Holding AS, a company wholly owned by Rolf Berge, Head of Finance in
NRC Group ASA ("NRC Group"), has today purchased 10,000 shares in NRC Group at
NOK 27.83 per share. Following this purchase, Rolf Berge owns in total 27,371
shares in NRC Group.
This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of
the Norwegian Securities Trading act.
https://newsweb.oslobors.no/message/497323
Flere i ledelsen benytter den latterlige kursen til å laste opp.
Loreåsen Holding AS, a company wholly owned by Rolf Berge, Head of Finance in
NRC Group ASA ("NRC Group"), has today purchased 10,000 shares in NRC Group at
NOK 27.83 per share. Following this purchase, Rolf Berge owns in total 27,371
shares in NRC Group.
This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of
the Norwegian Securities Trading act.
https://newsweb.oslobors.no/message/497323
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
06.03.2020 kl 12:16
3824
Nok en innsider benytter massehysteriet og den ekstremt lave kursen til å laste opp aksjer i NRC.
NRC Group ASA - Mandatory notification of trade
Harri Lukkarinen, MD of NRC Finland, has on 6 March 2020 purchased 3,500 shares in NRC Group ASA at a price of NOK 27.70 per share. After the purchase, Harri Lukkarinen holds 4,170 shares in NRC Group ASA. This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=497453
NRC Group ASA - Mandatory notification of trade
Harri Lukkarinen, MD of NRC Finland, has on 6 March 2020 purchased 3,500 shares in NRC Group ASA at a price of NOK 27.70 per share. After the purchase, Harri Lukkarinen holds 4,170 shares in NRC Group ASA. This information is subject of the disclosure requirements to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=497453
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
NRC Group ASA - Cancellation of subsequent repair offering
SUN, MAR 08, 2020 20:16 CET
References is made to the stock exchange notice on 12 February 2020, regarding the contemplated private placement and a potential subsequent repair offering in NRC Group ASA (“the Company”).
Since the announcement of the private placement, the Company's shares have traded similar to or below the subscription price in the private placement of NOK 37. In the period from 12 February 2020 to 6 March 2020 the volume-weighted average share price (VWAP) has been NOK 33, and at the lowest the share price was NOK 26.10, approximately 29.46 percent below the subscription price. Furthermore, 4.73 million shares have been traded below the subscription price, which represents 2.5x the volume in the subsequent repair offering.
Consequently, existing shareholders wishing to avoid or reduce the dilutive effect of the private placement have had the opportunity to purchase shares in the open market during an extended period in time, at prices below the subscription price of the private placement. Hence, the Board withdraws its proposal to the general meeting to give the Board an authorisation to issue shares in the subsequent repair offering.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
SUN, MAR 08, 2020 20:16 CET
References is made to the stock exchange notice on 12 February 2020, regarding the contemplated private placement and a potential subsequent repair offering in NRC Group ASA (“the Company”).
Since the announcement of the private placement, the Company's shares have traded similar to or below the subscription price in the private placement of NOK 37. In the period from 12 February 2020 to 6 March 2020 the volume-weighted average share price (VWAP) has been NOK 33, and at the lowest the share price was NOK 26.10, approximately 29.46 percent below the subscription price. Furthermore, 4.73 million shares have been traded below the subscription price, which represents 2.5x the volume in the subsequent repair offering.
Consequently, existing shareholders wishing to avoid or reduce the dilutive effect of the private placement have had the opportunity to purchase shares in the open market during an extended period in time, at prices below the subscription price of the private placement. Hence, the Board withdraws its proposal to the general meeting to give the Board an authorisation to issue shares in the subsequent repair offering.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
09.03.2020 kl 16:08
3678
NRC er aksjen man skal sitte i nå. Infrastruktur vil bli den sterkeste sektoren i et samfunn som vil holde sysselsettingen oppe i en krisetid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
11.03.2020 kl 15:24
3596
Hvor syk skal kursen bli før det snur?? Dette er en av de få aksjene som blir minst berørt av coronaviruset. Snarere tvert imot tilhører det sektoren som vil nyte størst glede av statlige stimuli for å styrke sysselsettingen i Norge. Infrastruktur er fremtiden.
Dessverre ser det ut som om coronaviruset har slått seg på hjernen til selskapets aksjonærer og skapt hodeløs panikk. Herregud, så primitive folk er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
goodoil
13.03.2020 kl 12:19
3532
Det dør ca 3600 stk i bil ulykker hver dag i verden og det er under 5000 døde av corona virus i alt til nå.Tror dette er blir tidenes krise uten en god grunn. Det blir hvertfall billige aksjer av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Jeg «følte» at NRC behøvde friske penger, og hintet om det, men ville ikke lage «dårlig stemning» ved å trykke det for hardt på forumet. Så kom emien... 37 virka lavt, og ja, nå er kursen latterlig. Så mange prosenter under 37 når så mye nytt handlingsrom er rydda..? Det virker sykt. Nå må/bør bunnen være satt for godt, så får selskapet bevise med resultatforbedringer framover. Da menes det resultat etter skatt. De må bevise, og det åpenbare i dette fører forhåpentligvis til noe bedre! Det har vært nevnt motkonjunkturpolitikk tidligere ifm. NRC, og dette kan bli aktuelt i nokså nær framtid. Jernbaneutbygging og motkonjunkturpolitikk hører sååå godt sammen!
God helg!
God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Ændal
14.03.2020 kl 16:33
3389
Noen som vet om produksjon på noen av anleggene er stengt ned pga corona ? Vil i så fall være viktig informasjon til aksjonærene !
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
16.03.2020 kl 16:36
3280
Så er de 700 friske millionene registrert. 700 millioner!
Kursen på emisjonen var 37 kroner. Likevel fortsetter folk å selge som gale til en kurs rundt 20 kroner.
Investorers hodeløse hysteri er faktisk enda farligere enn selve coronaviruset.
16.3.2020, 11:10 · Oslo Børs
NRC Group ASA - New share capital registered
Reference is made to the stock exchange announcement published by NRC Group ASA (the "Company") on 12 February 2020 regarding the successful completion of a private placement with gross proceeds of approximately NOK 700 million, as well as the publication of minutes from an extraordinary general meeting of the Company held on 9 March 2019, in which the issuance of 8,243,200 shares in tranche 2 of the private placement (the "Tranche 2 Shares") was approved. The share capital increase related to the issuance of the Tranche 2 Shares has been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. The share capital of the Company is NOK 72,954,549, divided into 72,954,549 shares, each with a par value of NOK 1.00. This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=498397
Kursen på emisjonen var 37 kroner. Likevel fortsetter folk å selge som gale til en kurs rundt 20 kroner.
Investorers hodeløse hysteri er faktisk enda farligere enn selve coronaviruset.
16.3.2020, 11:10 · Oslo Børs
NRC Group ASA - New share capital registered
Reference is made to the stock exchange announcement published by NRC Group ASA (the "Company") on 12 February 2020 regarding the successful completion of a private placement with gross proceeds of approximately NOK 700 million, as well as the publication of minutes from an extraordinary general meeting of the Company held on 9 March 2019, in which the issuance of 8,243,200 shares in tranche 2 of the private placement (the "Tranche 2 Shares") was approved. The share capital increase related to the issuance of the Tranche 2 Shares has been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. The share capital of the Company is NOK 72,954,549, divided into 72,954,549 shares, each with a par value of NOK 1.00. This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=498397
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
alexen
18.03.2020 kl 12:55
3177
Dette vil det bli mye av fremover - så får vi håpe at Henning og co er flinkere til å regne hjem prosjekter, som vil renne inn i Sverige Norge og Finnland fremover.
Det vil jo bli en lek å levere bedre resultater, enn den totalt ubrukelig ledelsen med Horpestad i spissen. Håper folk nå holder seg langt unne alt Horpestad tar i!
Viktig at folk holder seg friske i NRC og de får nok mye hjelp til å holde seg friske. Nrc ansatte er nå definert som ansatt ved en samfunnskritisk arbeidsplass, og det er viktig.
"NRC Group har blitt innstilt til en kontrakt av svenske transportmyndigheter.
Det fremgår av en melding fra selskapet onsdag.
Kontrakten har en verdi på om lag 100 millioner svenske kroner og arbeidet vil starte opp i mars 2020.
Hoveddelen av arbeidet vil gjennomføres i andre halvår 2020, opplyses det.
Det vil jo bli en lek å levere bedre resultater, enn den totalt ubrukelig ledelsen med Horpestad i spissen. Håper folk nå holder seg langt unne alt Horpestad tar i!
Viktig at folk holder seg friske i NRC og de får nok mye hjelp til å holde seg friske. Nrc ansatte er nå definert som ansatt ved en samfunnskritisk arbeidsplass, og det er viktig.
"NRC Group har blitt innstilt til en kontrakt av svenske transportmyndigheter.
Det fremgår av en melding fra selskapet onsdag.
Kontrakten har en verdi på om lag 100 millioner svenske kroner og arbeidet vil starte opp i mars 2020.
Hoveddelen av arbeidet vil gjennomføres i andre halvår 2020, opplyses det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
18.03.2020 kl 13:04
3173
Ny kontrakt til NRC!
The Swedish Transport Administration has appointed NRC Sverige AB, a company
wholly owned by NRC Group ASA, to a contract of track renewal on the railway
connection between Avesta and Hedemora in Sweden.
The contract is valued at approximately SEK 100 million, and will involve rail
services such as groundwork, track, electro and signal/telecom. The work will
commence in March 2020, and the main part of the project will be executed in the
second half of 2020.
Closing date for submission of complaints is 10 days from today, and formal
contractual signing can take place after this period at the earliest.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5
-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
https://newsweb.oslobors.no/message/498716
The Swedish Transport Administration has appointed NRC Sverige AB, a company
wholly owned by NRC Group ASA, to a contract of track renewal on the railway
connection between Avesta and Hedemora in Sweden.
The contract is valued at approximately SEK 100 million, and will involve rail
services such as groundwork, track, electro and signal/telecom. The work will
commence in March 2020, and the main part of the project will be executed in the
second half of 2020.
Closing date for submission of complaints is 10 days from today, and formal
contractual signing can take place after this period at the earliest.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5
-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
https://newsweb.oslobors.no/message/498716
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Da kom jeg inn i NRC igjen..:-) God dag, god dag!
😅👍
😅👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
23.03.2020 kl 13:06
3033
INNSIDEKJØP!
23.3.2020, 12:12 · TDN Finans Delayed
NRC: SVERIGE-SJEF KJØPT 7.000 AKSJER, KURS 20,46
Oslo (TDN Direkt): Administrerende direktør i NRC Sverige, Robert Röder, har mandag kjøpt 7.000 aksjer i NRC til 20,46 kroner pr aksje.
Det fremgår av en melding.
Etter transaksjonen eier Röder 20.000 aksjer og 3.125 opsjoner i NRC, opplyses det.
NS, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
23.3.2020, 12:12 · TDN Finans Delayed
NRC: SVERIGE-SJEF KJØPT 7.000 AKSJER, KURS 20,46
Oslo (TDN Direkt): Administrerende direktør i NRC Sverige, Robert Röder, har mandag kjøpt 7.000 aksjer i NRC til 20,46 kroner pr aksje.
Det fremgår av en melding.
Etter transaksjonen eier Röder 20.000 aksjer og 3.125 opsjoner i NRC, opplyses det.
NS, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
25.03.2020 kl 11:01
2938
GODT NYTT FOR NRC!!
Korona-krisen kan føre til mer vedlikehold på jernbanen
Bane NOR håper å bruke det reduserte togtilbudet til å bli kvitt etterslepet på vedlikehold.
– Bane NOR ser på muligheten til å trappe opp den typen forebyggende vedlikehold som kan organiseres på ganske kort varsel, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til Dagsavisen. Det er Bane Nor som har ansvaret for jernbaneskinnene og annen infrastruktur.
Les også: Bane Nor: – Punktligheten er blitt bedre
– Vil være muligheter
Mantena vedlikeholder og reparerer togene til en rekke jernbaneselskaper. Noe av dette arbeidet er basert på antallet kilometer togene har kjørt.
– Ved redusert trafikk blir det også færre kjørte kilometer og noen av oppgavene vil dermed kanskje bli flyttet noe ut i tid. Samtidig er det til enhver tid alltid en del utestående vedlikeholdsoppgaver som er mindre avhengig av antall kjørte kilometer, forteller administrerende direktør Kjetil Hovland i Mantena.
– Derfor vil det være muligheter for at dagens situasjon åpner opp for å få tatt unna flere av disse punktene, sammenliknet med hva vi kan gjøre under normal drift. Så langt vi har kapasitet vil vi bruke tiden på å ta unna slike utestående punkter så godt det lar seg gjøre, fortsetter han.
Les også: Bare seks av ti EU-borgere mener togene er punktlige nok
– Må gripe denne sjansen
SVs Arne Nævra mener reduksjonene i togtilbudet med innstilte avganger på grunn av koronakrisen, «gir oss en enestående mulighet for vedlikehold».
– Nettopp nå, med langt roligere trafikk på skinnene framover, bør Bane Nor og Jernbanedirektoratet utnytte muligheten for mest mulig vedlikehold, både av skinner og øvrig infrastruktur, sier Nævra.
– Også togsettene bør nå forsøkes vedlikeholdt så langt det er mulig. Nå står de stille i alle fall. Nå må vi gripe denne unike sjansen til å ta igjen etterslep på vedlikehold slik at vi får mindre forsinkelser og buss for tog senere.
Les også: NSB-sjef Geir Isaksen: – Du kommer til å elske oss
– Jobber veldig godt
Mer vedlikehold er også aktuelt fordi koronakrisen allerede har fått negative konsekvenser for nye og større jernbaneprosjekter i regi av Bane Nor.
– Når det gjelder nye prosjekter der det ikke er inngått kontrakter ennå, vurderer vi nå utsettelser. Det kan være fornuftig i dagens situasjon. For Dovrebanen har vi allerede avlyst to konkurranser, fortalte pressesjef Thor Erik Skarpen til Dagsavisen for få dager siden.
Hovedprioriteten til Bane Nor er nå å sikre at samfunnskritisk personell kan komme seg til og fra jobb og at godstogene bidrar for fullt i forsyningssituasjonen i landet. I tillegg vil Bane Nor «så godt vi klarer», utføre planlagte vedlikeholds- og byggeprosjekter.
– Det pågår arbeider for fullt i mange store og små prosjekter på jernbanen, og vi er dypt imponert over våre entreprenører og leverandører som nå jobber veldig godt med å sikre framdrift i prosjektene, sier Skarpen.
Les også: Vy kutter i strømforbruket
– Kreative løsninger
Bane Nor har tidligere varslet at innsatsen med å fornye jernbanen vil være størst på hovedstrekningene Nordlandsbanen, Kongsvingerbanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, strekningen Oslo-Drammen og i Oslo-området i år.
I hvor stor grad det virkelig blir mer vedlikehold av skinnegangen og togene i år, vil i stor grad være avhengig av den videre spredningen av koronaviruset.
– Usikkerheten er først og fremst knyttet til hvor stor kapasitet vi klarer å opprettholde dersom vi skulle erfare et veldig høyt sykefravær, påpeker Kjetil Hovland i Mantena.
– Dette er noe vi følger med på gjennom daglige beredskapsmøter. Jeg opplever en stor grad av fleksibilitet og velvilje fra alle ansatte for å finne kreative løsninger til å få gjort mest mulig arbeid slik situasjonen er nå
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/korona-krisen-kan-fore-til-mer-vedlikehold-pa-jernbanen-1.1686863
Korona-krisen kan føre til mer vedlikehold på jernbanen
Bane NOR håper å bruke det reduserte togtilbudet til å bli kvitt etterslepet på vedlikehold.
– Bane NOR ser på muligheten til å trappe opp den typen forebyggende vedlikehold som kan organiseres på ganske kort varsel, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til Dagsavisen. Det er Bane Nor som har ansvaret for jernbaneskinnene og annen infrastruktur.
Les også: Bane Nor: – Punktligheten er blitt bedre
– Vil være muligheter
Mantena vedlikeholder og reparerer togene til en rekke jernbaneselskaper. Noe av dette arbeidet er basert på antallet kilometer togene har kjørt.
– Ved redusert trafikk blir det også færre kjørte kilometer og noen av oppgavene vil dermed kanskje bli flyttet noe ut i tid. Samtidig er det til enhver tid alltid en del utestående vedlikeholdsoppgaver som er mindre avhengig av antall kjørte kilometer, forteller administrerende direktør Kjetil Hovland i Mantena.
– Derfor vil det være muligheter for at dagens situasjon åpner opp for å få tatt unna flere av disse punktene, sammenliknet med hva vi kan gjøre under normal drift. Så langt vi har kapasitet vil vi bruke tiden på å ta unna slike utestående punkter så godt det lar seg gjøre, fortsetter han.
Les også: Bare seks av ti EU-borgere mener togene er punktlige nok
– Må gripe denne sjansen
SVs Arne Nævra mener reduksjonene i togtilbudet med innstilte avganger på grunn av koronakrisen, «gir oss en enestående mulighet for vedlikehold».
– Nettopp nå, med langt roligere trafikk på skinnene framover, bør Bane Nor og Jernbanedirektoratet utnytte muligheten for mest mulig vedlikehold, både av skinner og øvrig infrastruktur, sier Nævra.
– Også togsettene bør nå forsøkes vedlikeholdt så langt det er mulig. Nå står de stille i alle fall. Nå må vi gripe denne unike sjansen til å ta igjen etterslep på vedlikehold slik at vi får mindre forsinkelser og buss for tog senere.
Les også: NSB-sjef Geir Isaksen: – Du kommer til å elske oss
– Jobber veldig godt
Mer vedlikehold er også aktuelt fordi koronakrisen allerede har fått negative konsekvenser for nye og større jernbaneprosjekter i regi av Bane Nor.
– Når det gjelder nye prosjekter der det ikke er inngått kontrakter ennå, vurderer vi nå utsettelser. Det kan være fornuftig i dagens situasjon. For Dovrebanen har vi allerede avlyst to konkurranser, fortalte pressesjef Thor Erik Skarpen til Dagsavisen for få dager siden.
Hovedprioriteten til Bane Nor er nå å sikre at samfunnskritisk personell kan komme seg til og fra jobb og at godstogene bidrar for fullt i forsyningssituasjonen i landet. I tillegg vil Bane Nor «så godt vi klarer», utføre planlagte vedlikeholds- og byggeprosjekter.
– Det pågår arbeider for fullt i mange store og små prosjekter på jernbanen, og vi er dypt imponert over våre entreprenører og leverandører som nå jobber veldig godt med å sikre framdrift i prosjektene, sier Skarpen.
Les også: Vy kutter i strømforbruket
– Kreative løsninger
Bane Nor har tidligere varslet at innsatsen med å fornye jernbanen vil være størst på hovedstrekningene Nordlandsbanen, Kongsvingerbanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, strekningen Oslo-Drammen og i Oslo-området i år.
I hvor stor grad det virkelig blir mer vedlikehold av skinnegangen og togene i år, vil i stor grad være avhengig av den videre spredningen av koronaviruset.
– Usikkerheten er først og fremst knyttet til hvor stor kapasitet vi klarer å opprettholde dersom vi skulle erfare et veldig høyt sykefravær, påpeker Kjetil Hovland i Mantena.
– Dette er noe vi følger med på gjennom daglige beredskapsmøter. Jeg opplever en stor grad av fleksibilitet og velvilje fra alle ansatte for å finne kreative løsninger til å få gjort mest mulig arbeid slik situasjonen er nå
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/korona-krisen-kan-fore-til-mer-vedlikehold-pa-jernbanen-1.1686863
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
repsol
29.03.2020 kl 21:37
2823
Hva tenker dere om krone kurs her?
Meget spennende med disse nye gutta fra AF - Gruppen, det er jo et blitt kjempe selskap
repsol
Meget spennende med disse nye gutta fra AF - Gruppen, det er jo et blitt kjempe selskap
repsol
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
Aramis
31.03.2020 kl 11:16
2709
Ny kontrakt til NRC ti 4,2 millioner euro!.
31.3.2020, 11:04 · Oslo Børs
NRC Group ASA - Appointed to a contract in Finland - EUR 4.2 million
Finnish Transportation Infrastructure Agency (FTIA) has appointed NRC Group Finland, a company wholly owned by NRC Group ASA, to a railway maintenance contract in South-Western Finland. The contract includes maintenance of railway signalling systems and superstructure including rail points, equipment and devices, and substructure. The contract is valued at approximately EUR 4.2 million and is part of an existing maintenance alliance contract. In the alliance contract, FTIA and NRC Group Finland work together and share the risks and benefits related to the project implementation. The work will commence in April 2020, and is scheduled for completion in March 2021. For further information, please contact: Henning Olsen, CEO of NRC Group, + 47 91 74 15 92 This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=499995
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare
repsol
31.03.2020 kl 11:46
2701
Husk disse kontraktene er det meget gode marginer på
repsol
repsol
Redigert 21.01.2021 kl 07:29
Du må logge inn for å svare