Jeg tror Boeing 737 MAX ikke kommer i luften igjen.

Slettet bruker
16.02.2020 kl 17:04 2439

Har vært inne på dette lenge. Blir mer og mer overbevist om at Boeing må vrake dette flyet.
Boeing har kompromisset for mye når de laget motorendring på det.
Og de har kun en MCAS sensor foran under pilotviduet. Og den peker attpåtil forover.
Akkurat dette har ingen nevnt såvidt jeg kan se, men jeg reagerer på det. Og det er visstnok
bare en sensor. Om det skjer noe feil med denne ene hva da ?

https://www.youtube.com/watch?v=9OzFlqHikUc
Hør her hva Boeing-piloten innvender. Det er ikke lite altså.
Jeg tror ikke flyet oppfyller luftfartens strenge sikkerhetskrav for mulige events her. Flyet
kan komme ut for vanskelige situasjoner, og da kan ting lett bli for kritisk. Og det reisende
publikum kan bli motvillige til å ville være passasjerer med flytypen.

Vil Boeing bygge om flyene til tradisjonelle 737 fly ?

Jeg tror ikke programvare og opplæring på den, i seg selv er nok her. Det må hardware
endringer til også. Men jeg tror hele denne problematikken er dødfødt. Flyet må
sannsynligvis settes på bakken for godt.

Et nytt drivstofføkonomisk fly med økt rekkevidde av størrelsen 737 må antagelig
designes fra grunnen av. Mye virker også vel gammeldags på 737 flytypen.

NAS og SAS burde ta høyde for i sine scenarier at MAX-flyene kan bli satt på
bakken for godt.

Boeingaksjen kan også risikere å bli en shorteraksje.

NAS og SAS burde lete etter fly som kan erstatte bortfall av tilgang på MAX-fly.

Og hva består NAS sine problemer med Rolls Royce motorer på Dreamlinerne av ?
Akkurat dette har jeg ikke satt meg inn i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Hartepool
16.02.2020 kl 19:52 2354

Nas har 79 Airbus i bestilling. Det er mer enn nas trenger med nåværende produksjon.
Det er stor manko på kvalitetsfly grunnet Max.
Flåteverdien til Norwegians ng’ er samt deres Airbus er steget betydelig den siste tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 21:25 2278

Det er bra. NAS kan godt legge på billettprisene bittelitt. Det er ikke noen få kroner
fra eller til som avgjør om publikum kjøper flybillett eller ikke. Jeg er enig i NAS' sin
strategi om å fly der folk ønsker å fly. Dvs. konkurrerer på de trafikksterke rutene.
Jobb med maten ombord. God mat liker passasjerene. Og kortere og kortere gate-
avstander. Hyggelig interiør ombord, gjerne med litt varme farger.
Og oppgi hvorfor kunden bør fly dit og dit. Er det messer f.eks., andre happenings,
fordelaktige hoteller, leiebiler etc.
Hva med å kjøpe konkursbo om noen går konk, for å få tilgang på fly ? I Norge
fins penger å finansiere med. Norge skal understøtte NAS. NAS er en god ting
for Norge. Vi har nesten solgt oss helt ut av SAS. Da er det NAS vi må satse på.
SAS forblir på skandinaviske hender, fordi det eies av skandinavia med over 80 %.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.02.2020 kl 21:33 2255

Boeing har 5011 Max fly i order bogen. Tror du ikke Boeings aktiekurs ville ligge et helt andet sted hvis det var tilfældet?


As of January 31, 2019, Boeing had 5,011 firm orders from 79 identified customers for the 737 MAX,[5] and the top three identified airline customers for the 737 MAX are: Southwest Airlines with 280 orders, Flydubai with 251 orders, and Lion Air with 201 orders
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 21:44 2230

Kanskje vi kan få litt gratis lading her ved shorting ?
Ligger nå på 340,49 $ pr. aksje. Kan vi komme til å se 200 $ ?
Få litt tilbake i all ulykken. Den enes "død", den andres brød ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 21:51 2200

Norwegian er mer avhengig av Max( eller hva flyet vil hete når det blir godkjent) enn jeg tror Boeing er avhengig av å selge til Norwegian.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 21:56 2177

Ordreboken viser at flyselskap er veldig interessert i et slikt type fly, OM det kan leveres.

Markedet har vel ikke tatt innover seg med nok grad av sannsynlighet, muligheten for at MAX-flyene kan bli satt på bakken for godt.
Det er dette jeg tar opp her. Det er vel ca 440 fly på bakken, er det ikke det ? Så kan de miste en enorm ordrebok. Og måtte
betale erstatninger. I sum kan dette bli et betydelig ras i aksjekursen. Selv om de er oligopolist med Airbus og noen få mindre
flyfabrikanter.
Bedre software og opplæring av pilotene fikser ikke problemet etter min mening. Jeg var vel inne på denne muligheten
i fjor sommer allerede ? Husker ikke når i perioden mai - august dette kan ha vært. Vi kan kanskje finne tråden.

Hør alt det den nevnte pilot anfører i 40 minutters videoen vedlagt. Den er bare få dager gammel.

Det kan også være at Boeing forer aksjekursen. Men et sted kan dette bryte sammen. Og aksjeraset
blir håpløst å stanse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:00 2156

Perfekt helg

Boeing nekter å etterkomme krav fra FAA om endring av kabling i 737 MAX – Vil trolig forsinke godkjennelsen ytterligere

https://www.hangar.no/boeing-nekter-a-etterkomme-krav-fra-faa-om-endring-av-kabling-i-737-max-vil-trolig-forsinke-godkjennelsen-ytterligere/
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:02 2145

NAS har jo kuttet kapasiteten betydelig. Skaffet seg alternative flyleveranser. Og skal satse videre
på lønnsomhet kontra volum.
Her kan 5000 fly glippe for Boeing. De er ubrukbare rett og slett. Det reisende publikum sier nei
til å fly med de. Hvorfor skal folk fly med et usikkert fly, om de kan unngå det ? Sertifiseringsmyndighetene
kan neppe godkjenne de heller. De oppfyller ikke de strenge sikkerhetskravene i luftfarten.
Rart at Boeing har stilt seg slik. De har ikke sikkerhetsklarert produkt i den høypopulære kombinasjonen
av flystørrelse og medium rekkevidde klassen.

Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:04 2133

Såg dere denna dokumentär?

https://www.svtplay.se/video/25104318/varfor-stortade-737-max

Sensorn flippar ur og setter planet i dykning, nosen ner.

I programmet lyckas de enkelt provocera fram en krasch.

Efter första kraschen gick det ut info till alla bolag. Hvis det skedde skulle man koppla ur automat og veva rodren för hand.

Det visste de vid krasch 2. Så når planet dök kopplade de ur systemet. Og begynte veva. Men, då planet dök var det stor kraft på rodren og umulig att veva för hand. Også detta provade de i simulatorn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Epona
16.02.2020 kl 22:08 2112

Det er allerede inngåtte kontrakter og forpliktelser som er akilleshælen til Boeing overfor Norwegian, ikke fremtidige salg til sistnevnte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:09 2105

737 MAX er en bastard av eldgammel flytype med gammel teknikk, med endrede vinger og påsatt kraftige motorer.
Disse motorer måtte settes mye høyere og lengre frem, pga. sin størrelse og for lille plass under vingene.
Totalt sett har dette og mere til blitt et for stort kompromiss. Det går ikke i hop.
Software og opplæring alene, er helt latterlig som total problemløser.

Steiling skal ikke mye til, og nesedykking skal heller ikke mye til. Et kurant trafikkfly kan ikke ha det sånn.
Og gjett om flypassasjerer får skjelven om de opplever en brå nesedykking, to eller tre underveis. De
setter seg i hodet : Never again.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:23 2072

https://www.tu.no/artikler/flere-boeing-737-max-er-satt-pa-bakken-br/460015

Her i Teknisk Ukeblad publisert 11. mars i fjor, oppgis at ca 350 MAX-fly er levert-
Og det omtales en episode med et Norwegian MAX-fly som måtte nødlande i Iran.
Dette var kanskje en mulig tredje ulykke på gang ? Som ble avverget.

Haleflappsen styrt med kabler og ikke motorer ? Pga. eldgammel flytype.
Og piloten klarer ikke å håndtere haleflappsen med kabelene ved hard belastning ?
Og sensoren peker forover, og det er bare en ?

Nå skriver vi 16 februar. Det har nesten gått ett år siden den siste av de to flystyrtene
med MAX-fly. Det er pr. i dag fortsatt ingen pålitelig opplysning om eller når flytypen kan bli klar for trafikk.
Det er heller mer usikkerhet enn noensinne rundt dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:30 2048

Dette kan minne om OBO-skipene (Olje-Jernmalm) som ble designet på 1960-tallet. Etter 2 katastrofehendelser
ble konseptet forlatt for godt. Slike skip ble det sluttet med.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 22:38 2027

NAS kan kanskje få andre flytyper levert fra Boeing isteden, og på fordelaktig måte, som NAS så kan selge
i markedet ? Og så skaffe seg de fly NAS trenger i markedet.

Men så har det kanskje rotet seg til med flymotorene til NAS sine Dreamlinere.
De skulle kanskje gått for General Electric motorer isteden ?

Det sies på videoen i åpningstråden, gjentar link her : https://www.youtube.com/watch?v=9OzFlqHikUc&t=925s

Etter ca 25 min sies det at det er laget ca 800 MAX-fly som nå står på bakken rundt om i verden. De Havilland
og MCDouglas hadde problemer i sin tid med tekniske ting, som spilte de av banen. Det er altså en meget
alvorlig situasjon Boeing nå står i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 13:09 1845

Det begynner å bre seg på det globale nettet at dette flyet ikke kommer i luften igjen. Så også at jeg
selv hadde dødstemplet det allerede 14 januar, på det globale nettet. Boeing-aksjen sank også 50 cent i går.

Skredet har begynt det nå. Hverken markedet eller det reisende publikum tror på dette flyet. Og det er en
utvikling nå som går ut på at flypassasjerer vil katagorisk unnvike flyselskap som måtte ha MAX i flåten.
De går ikke inn på om flyruten vil bli betjent av MAX. Og noen snakker til å med om å styre unna flyselskap
som har Boeingfly i flåten.

Og atter andre setter krav om at Boeing må oppvise 5 års feilfri flyging med MAX får de vurderer å fly med det.
Spørsmålet er hvem som skal være prøvekaniner i 5 år ? Ingen vil. Dermed får ikke Boeing gjennomført en
slik 5 års periode.
Men de får neppe godkjenning en gang. Flyet oppfyller ikke luftfartens strenge sikkerhetskrav. MAX er i
realiteten dødt allerede. Den endrede motorplasseringen med den endrede tyngre motoren, medførte i
sum en så stor endring av flyegenskapene at dette ikke går opp praktisk og sikkerhetsmessig. Og på
basis av et eldgammelt flydesign.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
omac
18.02.2020 kl 13:18 1828

Har du noen lenker eller oppsummerer du facebook for oss?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 13:24 1815

Det er på Youtube. Dere får finne det selv.
Jeg dødstemplet det allerede 14 januar.
Skredet har begynt det. Det er nå en overveldende konsensus om at dette
flyet settes på bakken for godt. Det vil ikke få godkjennelse. Og det har
vært mange nesten flystyrter.

Ufattelig at Boeing lot produsere 800 eksemplarer av dette flyet. Og sendte
det ut i trafikk. Skulle aldri hatt noen godkjennelse. 346 er døde pga. dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
omac
18.02.2020 kl 13:27 1798

På youtube altså, jeg tenker når du dødsdømmer ett helt fly med de følgene det får må du legge med litt linker til dokumentasjon.
Om du ikke orker regner jeg med du troller med en agenda
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.02.2020 kl 13:31 1791

Uansett hvor mye rett du tror du får. Så tror jeg at du får feil.... overveldende konsensus... på YouTube ?.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 13:44 1758

Jeg skal tenke over det. Det er også ønske fra min side om anonymitet for nicknavn. Dere kan lete selv,
det er ikke vanskelig å finne stoff om dette.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
Det viser seg at MAX-flyet kom i trafikk første gang 22 mai 2017. Så fikk vi krasjene hhv. i oktober 2018
og mars 2019.
En faktor ingen har tatt opp, er den høye dollarkursen. Og se på wikipedia-linken at MAX-fly koster 124 mill $ osv.
(Det er mye penger for denne "lille blikkboksen"). (Med kurs 9,30, er det 1153 mill. NOK).
En høy dollarkurs må svekke Boeings konkurranseevne. Det var 1kr og 20 øre forskjell på $ og €. Nå er det ca 76 øre.
Og mot en rekke andre valutaer er det antagelig større differense enn mellom $ og €. Videre er ordrene gjort for
mange år siden, med betydelig lavere dollarkurs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 13:50 1741

Vi får se. Om dette strides de lærde. Noen mener det er "umulig" for Boeing å vrake flyene.
Men det fremstår nå som en utbredt oppfatning at flyet ikke vil komme i luften igjen. FAA og
det flygende publikum kan forhindre at flyet kommer i trafikk. 2020 kan også bli et ganske
svakt luftfartsår globalt. Slik at bortfall av kapasitet er nesten "kjærkomment".
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 14:00 1721

https://www.airbus.com/aircraft/passenger-aircraft/a320-family/a321neo.html
Hvis Airbus kan sette opp sin produksjonstakt for 321 Neo kan ting begynne å skje her.
Og Kina er sultne på å innta markedet med sin Comac. Men det tar "litt" tid før de er klare.

USA har økt tollen for Airbusfly inn i USA, fra 10 til 15 %.
Boeing burde kastet seg rundt, og begynt å konstruere et nytt fly for 150 - 230 passasjerer.
Og annonsere dette. Og sette på enormt med ressurser for å få frem et sånt fly hurtigst mulig.
Det er denne flystørrelsen hele verden først og fremst etterspør.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.02.2020 kl 14:08 1698

Hva nytt har skjedd siden du måtte starte en ny tråd med eksakt samme innhold,?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 14:32 1663

Hvilken ny tråd ?
https://www.bbc.com/news/business-47548083
Link fra mars 2019.
NAS er nr. 5 på lista over de som hadde fått levert flest MAX i mars 2019.
Vi er nå på datoen 18 februar 2020. Alt er uklart offisielt mht. utsikten for MAX.
Så nå begynner utålmodigheten og usikkerheten å tyte frem. Det nye nå er
at overbevisningen om at MAX-flyene vil forbli på bakken for godt, begynner
å bre seg. Snøballen har begynt å rulle. Det er ikke langt frem før styrken
i snøballrullingen er så kraftig, at ingen i verden kan stanse rullingen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.02.2020 kl 14:41 1646

De som følger Nas og Max her inne vet jo at du hadde en lik tråd her inne tidligere. Men nok om det. Takk for meg!
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 17:56 1573

Ting utvikler seg. Det rettferdiggjør ny tråd. Ikke så lett å huske alle tråder en har startet.
Nå når vi skriver 18 februar 2020, har ting utviklet seg videre i denne materie.
Boeing-aksjen faller 3 dollar hittil i dag.
Det er ikke noe nytt at det hender det er Thinky som er innvolvert tidlig i noe.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare