PHO - Spetalen laster opp i Photocure

Slettet bruker
PHO 17.02.2020 kl 07:50 9864

DN Investor 17.02.20. kl. 07.10.

Spetalen laster opp i farmasi-selskap

Tycoon Industrier as, et selskap kontrollert av investor Øystein Stray Spetalen, har kjøpt 273.506 aksjer i farmasi-selskapet Photocure.

Det går frem av ferske aksjonærlister mandag.

Kjøpet gjør Tycoon og Spetalen til 10. største eier i selskapet.

Photocure har siden i fjor senhøst hatt en sterk oppgang på børs, og er opp 78,34 prosent siden sent i november i fjor. Sluttkurs fredag forrige uke var 112 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:09 2733

DTT,
Enig i det og det skal ifølge slide 22 fra q3 komme en ny innbetaling om ikke lang tid.
såpe i øynene
17.02.2020 kl 14:09 2734

Når de tyske, amerikanske, og kinesiske fond begynner å hamstre skikkelig tar det av for alvor. Bare et spørsmål om tid. Dette blir årets eventyr på børsen. Utlandet blir mer og mer bevisst på Photocure. De fleste Norske fond får ikke med seg hva som skjer. Trist at de sover i timen, men samtidig forventet.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:13 2704

Og det er du sikker på?
Mye tull fra deg som vanlig.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:14 2700

Slike er bare å blokkere.
Anders9ls1
17.02.2020 kl 14:20 2658

Her er det fundamentale forhold som tilsvarer en kurs som overgår brødrene spetalen med ekstremt god margin. Vil oppfordre alle til å slutte å skrive på denne tråden.
HrDuck
17.02.2020 kl 14:23 2634

Etter min mening gir denne analysen svært liten mening.

- Punktet om "sales sustained at 2024 Levels in the future (no generic competition)" - Dette er nesten uforståelig. For det første forutsetter det at markedet ikke kan bli større siden de kun nevner generisk konkurranse. Det betyr at BLC etter Norne sin mening ikke kan bli større en 5% markedsandel. Skulle gjerne sett begrunnelsen for den.
- Dersom deres vekstestimater er de som ligger til grunn i den gamle analysen så forstår jeg overhodet ikke deres gamle anbefaling og kursmål på 72. Her har vi et selskap som i deres klart mest sentrale marked for satsing leverer mellom 80% og 25% vekst (størst vekst tidlig), har en bruttomargin på over 90% og skal være priset til til ca 5x resultat (deres kursmål) i 2023. Er dette standarden de setter så kan de ikke ha en eneste på kjøp. Estimater og kursmål korreleres på ingen måte som jeg ser det.

Er det noen som har den fullstendige norne analysen? Skulle gjerne sett kostnadsestimatene for det som blir presentert over ser helt ulogisk ut.
HrDuck
17.02.2020 kl 14:24 2619

Dersom du har sikker info på dette så sprer du innsideinfo. Om ikke så bryter du med forumets regler om kursmanipulasjon.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:33 2570

Det der om innsideinfo er da bare tull....
Selvfølgelig er det bare tøv det mulla skriver, ikke annet enn spekulasjon, eller vill gjetning.

Men innsideinfo er det definitivt ikke. Gitt at det var riktig, er det ingenting som hindret spettet å fortelle sin fiktive venn mulla, at nå har han solgt, og mulla deretter skriver dette på HO. Slikt ville ikke vært i konflikt med noen regler eller retningslinjer. Og aller minst innsidereglene.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:38 2542

Noen som tror at PHO klarer 5.-/aksje i netto i Q4? Hvis ikke burde de ta beina fatt så fort som mulig
Computum
17.02.2020 kl 14:39 2527

Når det gjelder NEL, så har f.eks. Pareto et kursmål på 6 og selg anbefaling. Ser ikke ut til at markedet bryr seg.
HrDuck
17.02.2020 kl 14:43 2494

Jeg tror heller ikke at mulla har noe informasjon her, men sprer man en rykte som er feil så er det brudd på forumet sine regler. Les post som er plassert øverst på forumet om retningslinjer.

I motsatt fall; Om noen sitter på sikker informasjon om en større ordre så sier reglene:
"Ulovlig innsidehandel
Handel i finansielle instrumenter basert på innsideinformasjon (presise opplysninger som er egnet til å påvirke prisen merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent). Både forsettlige (med vilje) og uaktsomme (man har en aktsomhetsplikt) overtredelser kan rammes."

Dette vil i så tilfelle være presis informasjon som er egnet til å påvirke kursen merkbart.

Edit: og er det sånn at man bare tror eller tipper så bør man ikke skrive uten forbehold at noe skjer.
Redigert 17.02.2020 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
såpe i øynene
17.02.2020 kl 14:43 2496

Kanskje ikke så rart at et lite gjeldsfritt selskap som Photocure, med over 100 mill på bok, og som holder på å penetrere et 15milliarders marked med sin enestående teknologi tar av på børsen. Når selskapet også har etablert samarbeid i Kina med et produkt som potensiellt kan penetrere et enda større market må det bare gå til himmels. Den ferden er ikke startet enda. Må allikevel si at jeg er overrasket over at et selskap med så få aksjer og lav selskapsverdi er dagens mest omsatte aksje på Oslo børs. Helt utrolig. Er vel bare en indikasjon på hvilken take off som venter oss. Dette blir stort. Virkelig stort. Blir nok noen opp og ned på veien, men tendensen er rett opp.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:48 2472

Det der misforstår du, alternativt forstår du ikke.

Informasjon om at spettet kjøper eller selger noen aksjer, har virkelig ingenting med innsideinformasjon å gjøre.
Redigert 17.02.2020 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
HrDuck
17.02.2020 kl 14:49 2482

Fordi at et selskap med kraftig vekst bør være priset lavere enn 5x resultat (evt 9x om man ser bort fra Cevira betaling)? Ser gjerne frem til å motta tips på selskap med gunstigere prising Merida
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:50 2495

Og Sparebank1 har 20.
Helt enig, markedet bryr seg ikke om dette, men synes det er direkte trist å lese slikt svada.
Har nå lest gjennom presentasjonen deres og det er ikke mye å sette sin lit til for oss som har fulgt selskapet lenge og har sett utviklingen.
En partneravtale nå og en innbetaling til fra Asieris i løpet av uken hadde smakt uendelig godt.
HrDuck
17.02.2020 kl 14:50 2494

Informasjon om en større ordre er egnet til å påvirke kursen merkbart dtt. Men som sagt så tror jeg heller ikke mulla gjør noe annet enn å slenge med leppa.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 14:52 2579

Her må jeg si meg enig med dtt, dette vil ikke være innsideinformasjon, men det er helt klart brudd på forumets gjeldende regler slik det er formulert.
oivindl
17.02.2020 kl 14:53 2564

Hvem som er innsidere, skal oppgis av selskapet til enhver tid. Andre som ikke spesifikt har fått informasjon om selskapet, regnes ikke som innsidere. Det er ikke hvem som har kjøpt eller solgt aksjer det her er snakk om. Tviler på om Spetalen er innsidere.
Handler som passerer visse grenser, er meldepliktige, men det er ikke innsidehandel.

"(presise opplysninger som er egnet til å påvirke prisen merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent)."

Dette handler ikke om kjøp og salg, men om kunnskap om bedriftens disposisjoner mm.
HrDuck
17.02.2020 kl 14:58 2529

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg er ganske så sikker på at det har vært domfellelser i forbindelse med saker der noen har blitt kjent med og handlet på at større aktører planlegger å selge aksjer. Så kan man alltid diskutere hvor stor handel må være for at det skal medføre å "påvirke prisen merkbart". Men når man presenter det på et forum er vel gjerne det et argument i seg for at det skal være av betydning for kursen.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 15:08 2484

Du tar feil. Du må ikke blande innsideinformasjon inn i dette.
At større aktører handler, er ikke informasjonspliktig, utover reglene for flaggmelding.
kreinh
17.02.2020 kl 15:13 2452

Jeg har gevinstsikret. Man kan nå risikere at Edison kommer ut med en like teit analyse som Norne. Solgte ikke sist og ble med ned fra 101 til 80...
HrDuck
17.02.2020 kl 15:14 2447

Beklager om jeg var upresis. Burde heller sagt at å handle på sikker informasjon som er egnet å påvirke kursen er innsidehandel. Større ordre omfattes av dette. Og ja, det har vært tilfeller der aktører har blitt dømt. Selv om det helt sikkert kan påstås å være spesielle momenter i de sakene. Men beklager at jeg avsporet diskusjonen.
oivindl
17.02.2020 kl 15:18 2423

Tja, du kan jo snu på det. Innsidere har ikke lov å kjøpe og selge aksjer om de sitter på informasjon som ikke er kjent i markedet.
Dersom eget salg vil være å betrakte som innsidekunnskap, vil de altså ikke ha lov til å foreta salget i utgangspunktet, siden de tross alt sitter på kunnskapen om eget salg.
HrDuck
17.02.2020 kl 15:22 2403

Her tror jeg du overtenker eller om jeg i all vennskaplighet får si kverulerer :)
Redigert 17.02.2020 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Computum
17.02.2020 kl 15:26 2383

"er dagens mest omsatte aksje på Oslo børs"

Ikke helt, men imponerende likevel.

MOWI 335m

EQNR 286m

NEL 186m

PHO 167m

oivindl
17.02.2020 kl 15:28 2365

Det ropes stadig vekk om innsidehandel på ulike aksjer. Innsidehandel kan være både lovlig og ulovlig, men lovlig innsidehandel har ofte en større eller mindre effekt på kursen.
Da er det viktig at begrepet er klart og forståelig.

Om det du skriver er riktig, er det en tolkning av begrepet som er helt nytt for meg, og kan få merkelige konsekvenser.
Hadde derfor vært fint om du kunne dokumentere bedre.

For å ta en kinkig situasjon. Storeier A vil selge seg ut og sender en melding om det til storeier B.
Storeier B sitter nå på innsideinfo og kan ikke selge, men Storeier A kan selge alt han ønsker.
Ikke særlig logisk i mitt hode.
oivindl
17.02.2020 kl 15:32 2344

Dette har ingenting med kverulering å gjøre, men etter min mening en naturlig konsekvens av din tolkning.
Jeg synes det er nyttig å se hvilke konsekvenser ulike tolkninger kan ha, da ser man gjerne at noe kan gi urimelige utslag, og da faller gjerne den tolkningen bort.
Jeg synes også, som jeg nevnte over, at et såpass viktig begrep også tolkes riktig.
Computum
17.02.2020 kl 15:33 2337

Aldri dumt å gevinstsikre. Du er nok ikke den eneste som angret sist, etter en nedtur fra 100 til 80. Dessverre vet vi ikke slikt på forhånd. Men en Edison analyse er det jeg bekymrer meg minst for. Heller da kommende presentasjon.
oivindl
17.02.2020 kl 15:35 2326

Jeg får vel i all venskapelighet kvittere med å si at her tror jeg du har bommet, men prøver å redde stumpene:-)
Men finner du bedre dokumentasjon, er jeg absolutt lydhør:-)
HrDuck
17.02.2020 kl 15:38 2306

Fint at vi kan diskutere i en hyggelig tone. Mulig jeg har bommet (det skjer jo rett som det er), men ønsker du mer informasjon så kan du for eksempel google innsidehandel noreco. Uansett så er vel ikke dette så relevant diskusjon på en pho tråd (og jeg må ta mye av skylde for at den kom opp) så foreslår at vi tar den i en egen tråd om det er ønskelig å fortsette :)
focuss
17.02.2020 kl 15:41 2293

Fra Norne
▪ For the current valuation to make sense, sales should be sustained at 2024 levels in
the future (no generic competition) and Cevira to be valued without risk
adjustment and @ 10% WACC

Hva skal man si, kan det bli dummere. Norne opererer med ett salg som representerer ca 1 % markedsandel. Så forventer de at den skal falle etter 2024 for da tror de det kommer generika. Skal man le eller skal man gråte?? Markedet er stort nok til mange generikaer men mest sannsynlig kommer ingen. En ting er sikkert. Norne har ikke fnugg av peiling på cystoskopi markedet for blærekreft i USA. Da kan man selvfølgelig heller ikke lage en fornuftig analyse.
focuss
17.02.2020 kl 15:44 2273

Men Norne analytikeren begynner å få panikk. Kan ikke være stolt av å ha narret folk til å selge på 70-80 tallet. Norne analytikeren burde nå ta ett dypdykk og spørre seg selv om det er noe han ikke har fått med seg istedet for å slenge rundt seg med mer bullshit.
Mental Mania
17.02.2020 kl 15:45 2261

De som tidligere har lyttet til Norne og solgt, eller latt være å kjøpe har nå gått glipp av en formidabel gevinst.
Undres på hvorfor Norne mener at H/C skal ha en 800 % større markedsandel i Tyskland og 1400% større markedsandel i Danmark enn i US hvor satsningen er størst.
Fremfor å komme med en ny tåpelig analyse burde de kommet med en unskyldnig ovenfor de som har tatt deres analyser seriøst og med det gått glipp av en kraftig opptur.
focuss
17.02.2020 kl 15:52 2219

For ordens skyld så bruker de WACC på 10% (Weighted average cost of capital). Bare nevner det. PHO er gjeldfritt med snart 150 mill nok på bok. Dette er vel det samme som å diskontere med 10%.
såpe i øynene
17.02.2020 kl 15:56 2202

Å kalle taxi sjåførene i Norne for analytikere blir meningsløst. Like meningsløst som tullet de publiserer. Selv NRK kommer godt ut av det i denne målestokken. Men sannheten er vel at fremtiden aldri har sett lysere ut.
Slettet bruker
17.02.2020 kl 15:56 2202

Markedet bryr seg ikke om Norne og hva dem kommer med, det har vi fått bevist over en lengre periode nå, ref. kursutikling og omsetning.
dr. Stockman
17.02.2020 kl 15:58 2196

Noe som sjelden er nevnt, men som er et faktum, er at innsidereglene fanger opp bare ene siden av mynten. Andre siden ville uansett vært umulig å kontrollere. En innsider kan ha bestemt seg for å selge, men ombestemmer da han får positiv informasjon om selskapet som ikke er publisert ennå. Eller han kan ha planlagt å kjøpe aksjer, men unnlater å gjennomføre dette da det har dukket opp negativ informasjon om selskapet.
Computum
17.02.2020 kl 16:25 2133

Norne anbefalte salg på 100 kroner, og de som fulgte det rådet kunne kjøpe tilbake 10 eller 20 kroner lavere. Det blir fort penger av slikt. Såvidt jeg vet har de ikke anbefalt salg på noe annet nivå? De har derimot gitt hold anbefaling når kursmål er nådd. Og hold betyr: "Hold på aksjene"