RR-Boeing avtaler og HBK info ledelsen

Fred55
NAS 17.02.2020 kl 10:51 11122

Opplever at det er mye merkelig rundt NAS fremdeles selv etter ny CEO er det for mye usikkerhet for lite fakta informasjon og rett og slett mye tafatthet som igjen sakper usikkerhet rundt aksjen og utviklingen av denne. Er nesten som en kan lure på om det finnes noen agenda for at den skal langt ned på 30 tallet ? Finnes nok ikke det, men med tafattheten til ledelsen og det de holder på med. Gjør igjen at andre nærmest kan styre kursen nedover, at shortere kan drive å spekulere nærmest med ledelsens velsignelse. ( da ved at de faktisk ikke er klare nok synlige nok og uttaler de riktige tingene forteller det markedet faktisk talt er opptatt av å vite.

2019 kom inn med ca 1,7 milliarder i minus ( bedre en 2018 som var enda verre) GK ville ha og arbeidet for en erstatning fra Boeing på plass innen utgangen av 2019. Hadde denne vært på la oss si 1,5 milliarder ville NAS levert 200 millioner i minus. Hadde de fortalt om RR avtalen kunne den vist annet. Det de nå gjør er å la være å si noe direkte om begge avtalene men at forhandlinger pågår med Boeing fremdeles. uttaler vel vagt at de har tapt rundt 1,3 milliarder i 2019 på dette. ( rent tap ikke med hva ikke leverte fly osv) RR avtalen uttalte de seg vel ikke direkte rundt men sa mye tid var brukt for mye og at avtalen var grei men kunne vært bedre. ( ble vel uttalt men ikke som konkret info om jeg husker riktig?)
Er det en bevist og planlagt handling at avtalen ikke skulle på plass i 2019. Da hadde GK fått veldig bra resultater den perioden han satt og levert som det suste kursen hadde vært annerledes en pr i dag. Motsatt så kan JS nå dra hele dette inn i 2020 som er hans første år som CEO. Lar han det drøye litt slik muligheten er så sitter han igjen som den CEO som fikk avtalen på plass. :-) Speulativt å si ja enig og er vel mest for å synliggjøre at 2019 hadde vært mye bedre med noe avtale fra Boing på plass.
RR her sies det lite og spekualsjoner går uten at noen har de rene fakta i det som er avtalt. Intet er meldt over børs, så grunn til spekulasjoner er jo rimelig
HBK kjøpte denne avtalen før helgen og er vel en ren rett om at er aksjer over ca kr 40 13.05.20 så får de gevinst på det. Er den under taper de på det. Hva de så gjør med aksjene i den perioden de disponerer de altså i 3 månder kan en jo spekulere i. Kan jo være de låner de ut til shortere og vil ha de tilbake før 13 mai i år. Vil da kunne bli en nedtur nå i påvente av det som er mangefull informasjon og usikkerhet over. Før vi da skal opp igjen i forkant av 13 mai. Dette er jo fullt lovlig og intet galt i. Pr nå er vel ikke HBK insidere heller, selv om de vet endel og kjenner NAS bedre en de fleste pga tidligere roller.

Er selv oppsummert litt skuffet over hvordan ledelsen ikke forsøker å være mer konkrete rundt avtaler. Blir sagt lite konkret og mer i media på hva vi skal satse på osv. Lar nærmest markedet med spekulasjoner drive kursen der de ønsker som investorer kan styre den. Er jo full lovlig alt dette, men frustrerende :-)
På lik linje som den lille trusselen rundt airbus og ikke boeing i fremtiden. Hvem vet og hva mener egentlig NAS ? Tror det blir jojo en kort periode, men kan selvsagt stikke noe voldsomt om en avtale plutselig kommer på plass og eller om Max fly kommer tilbake tidligere en september.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Sann
17.02.2020 kl 12:04 7971

Ville du ha lønnet konsulenter som skal bidra til å bedre lønnsomhet i selskapet hvis de samme konsulenter lånte ut sine aksjer for shorting?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2020 kl 12:32 7865

Veldig lite snakk om dette, har vært overrasket over at dette ikke er mer på dagsorden.Hører ingen sted hjemme synes jeg at B og B holder på med dette med de stillingene de har hatt.Så kan en naivt sett si at jeg leier ut aksjene ,vet ikke helt hva leietaker bruker dem til.Den holder selvfølgelig ikke. Nå vet vi vel derimot hvertall siste dato for når de blir krevd tilbakelevert?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Puffen
17.02.2020 kl 13:47 7683

Det er alltid krav om konfidensialitet rundt slike forhandlinger og avtaler.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
17.02.2020 kl 14:53 7500

Selvsagt er det det.
Men samtidig sier de at avtalen med RR er på plass men ikke er fornøyde.Samtidig sier de at de regner de har tapt det og avtalen ikke er så god som de hadde håpet. Og at det ble brukt mye resurser som også koster penger. Men de sier ingen ting om selve avtalen
Samtidig har de sagt at de trodde Boeing avtalen skulle vært på plass innen 2019. De sier også hva de antar de har tapt på det. Så stopper det opp. Kommer med beløp men så bom stopp.
Samtidig sier de at de har regnet med at Max fly ikke kommer i luften før september 2019. Mulig de har rett, men Boeing og andre sier annet.
Samtidig sier de i ett intervju før Q presentasjonen at NAS har 100 fly i bestilling både hos Boeing og Airbus så mulig de velger Airbus. Dette i intervju så stopper det opp.

Alle bør jo skjønne at mange slike halv uttalelser i intervjuer noe spake ting på Q presentasjonen ikke viser at en har en ledelse med JS i spissen som vil alle aksjonerer vel, som er tydlige osv. Det eneste han var tydelig på er at han ikke er satt inn for å selge NAS. Fortsetter han sånn blir han mannen som klarte å selge NAS. Til slutt har han klart å la markedet ikke få noe info slik at kursen faller og faller og til slutt er det noe som snapper opp NAS til en spot pris :-)

Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.02.2020 kl 15:37 7376

Enig i mye av det du skriver. Har sagt tydelig ifra til IR, håper andre gjør det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Artige
17.02.2020 kl 15:43 7339

De skal ihvertfall ikke beskyldes for å snakke kursen opp. Fryktelig skuffende dette. 3-4 uker nå uten info så er jeg redd vi ser 35 snart. Kanskje lenger ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.02.2020 kl 15:56 7281

post gjerne dersom du\dere får svar fra IR. Har også løpende dialog med IR men det er stort sett spm om detaljer i regnskap og jeg tror de er rimelig lei av meg, så tør ikke sende en skjennepreken på dette tidspunktet...
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Obxserver
17.02.2020 kl 15:57 7270

Dette er som russisk roulette for HBK, enten blir NAS solgt eller HBK aksjene tvangsselges innen 3 mnd. Jeg setter mitt bet på det første.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.02.2020 kl 16:33 7173

Jeg er enig med deg Fred.

Nas-ledelse uttaler seg som NAS er nå i en krise hvor det ikke finnes nok penger å bruke slik selskapet kan ekspanderes videre. Hvorfor droppet de Rep.Emi?

Lukter det allerede emisjon? Eller, som du sier, har de fått en "utenfra" bestilling om å få kursen til å synke?


Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Epona
17.02.2020 kl 16:45 7115

* Rep-emi var det liten vits i å gjennomføre, slik NAS selv uttalte.
* Finansieringen er det nok ingen problemer med, heller det å ha stor nok inntjening.
* Emisjon er ikke aktuell i og med at de har avtaler som sikrer driften
** Det er shorterne som igjen har tatt kvelertak på kursen. Shorterne kan isteden selv bli kvalt dersom den eller de rette meldinger kommer fra NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
hstray
17.02.2020 kl 16:49 7088

Tidsrammen for å inngå en omfattende kompensasjonsavtale med Boeing forskyver seg i takt med at godkjennelse av fly blir forskjøvet, det har geir Karlsen kommentert på Q1. Hadde Nas inngått en kompensasjonsavtale med Boeing i høst, før jul eller i begynnelsen av Q1 hadde de med stor sannsynlighet inngått en betydelig svakere avtale enn hva de forhandler om as we speak.
På kort sikt hadde det selvsagt gitt økt kurs. På lengre sikt lønner det seg for NAS å inngå en endelig avtale når de vet når 737 max er godkjent.
Bytte til Airbus er nok mer forhandlingsutspill enn realitet, spesielt når tidsfristen for kansellering av flyene er innenfor rekkevidde og Norwegian har denne Airbus bestillingen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2020 kl 16:50 7074

Jeg tror ikke på noen emisjon akkurat nå nettopp pga at ledelsen snakker selskapet slik ned.Erfaringer fra Nas tilsier vel at en skal frykte emisjon langt mer når ledelsen snakker løst om possitive ting og det begynner surre rykter om russer korridor osv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
17.02.2020 kl 18:45 6842

Både og rundt det du skriver der. Hadde de inngått en avtale nå og om de hadde vært fornøyd med den, så hadde resten av tiden de leverte flyene som ikke kom i luften men står på bakken kunne blitt videreført helt til de var godkjente. Hadde bedret 2019 tallene og vært mer forutsigbart hva som ville komme i 2020.
Så må de separat forhandle rundt forsinkelser av fly som skulle vært levert. Og selvsagt opplæring av piloter etter oppgraderingen av max fly.
Skal de forsøke å sy sammen en enkelt pakke som skal dekke fly på bakken siden våren 2019 kombinert med forsinkelser og opplæring. Da vil de nok komme dårligere ut fremfor en delt kompensasjon.
Tror faktisk markedet rundt ser dette også, så spørs hvor gode kort han tror han spiller mister JS. At GK skal ha uttalt seg rundt det på Q presentasjonen vet jeg ikke, men lite tvilsomt da han oppriktig ønsket en avtale før utgangen av 2019. Allerede da var det vel klart at flyene ikke kom i luften før tidligst våren 2020. Noe som er forskjøvet til sommeren 2020 nå. Med unntak av NAS som sier september 2020. Og tvilsomt om de da vil ta levering av mange nye fly før en vintersesong, om ikke det skal bli kampanjepriser til østen til sen høst og neste vinter. Hadde jo vært artig det :-

JS viste hva jobb han gikk til før 01.01.20 og har nok satt seg mye inn i NAS. Er av den oppriktige oppfatning at dette er litt for voldsomt for han. Er aksje selskap som er styrt av markedet og ikke det samme som bensinstasjonene som han skulle pynte for salg med kapital i ryggen. Mulig han ikke er den rette. Ikke pga av aksje utviklingen siden han overtok den i seg selv er tragisk, men rett og slett her at man må kommunisere med andre en ansatte og ett marked som han ikke er vant til ? Ikke vet jeg, men slik som nå klarer han ikke å holde verdien i selskapet i det hele tatt.
Selvsagt ikke han alene, men er han som sitter i førersete og styrer og dermed må kommunisere bedre en nå.
Samtidig er det også en risiko sport å drive å shorte NAS i disse tider, men er en tøff nok og har mulig mer kjennskap en andre er det jo fullt mulig å klare det også. Men kan jo være at vi faktisk er nødt til å satse på HBK som tidligere var innsider og nå trolig vet mer en mange selv om de ikke er innsidere lengre og satse på at den skal opp innen 13 mai. Er det fasitten skal den nok ned før den tid før den snur opp igjen. Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Strategi
18.02.2020 kl 09:15 6290

Ser ut til at tyngdekraften tar overhånd i dag igjen.

Tror ledelsen må gå et lite komunikasjonskurs her.
Bjørn Kjos bør straks slutte med sine krumspring som ser ut til å skade selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Epona
18.02.2020 kl 09:30 6209

BK krumspring?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.02.2020 kl 09:44 6150

Kjos og KIse var næringslivets knoll og tott. De har gjort mye rart. De skulle vært byttet ut for flere årsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 10:13 6046

er 100 % sikker på at både kjos og kise har mye støre avkasting på investeringene sine enn du noen gang kommer til å oppnå.snakker om lavmål å rake ned på andre personer for du har gjort ei dårlig invistering
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.02.2020 kl 10:26 5985

Har fulgt NAS. Jeg har inngang på kr.40,-. Før emisjonene startet var 36,5 millioner aksjer. Nå er det 170.000 millioner ? Jeg regner med at du har fått med deg
at den nye ledelsen har endret strategi med fokus på kostnader og lønnsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Herman*
18.02.2020 kl 10:29 5966

Kjos er ikke like relevant lenger i denne diskusjonen. Det som er verre er at JS har vært mer opptatt av å fortelle om alle de hyggelige nas ansatte han har møtt fremfor å slå i bordet og konstatere hvordan selskapets likviditetsutfordringer er løst en gang for alle, og hvordan Boeing kompensasjonen vil bli en game changer for selskapet «going forward».For de som måtte være i tvil. 3 milliarder i cash vil øke med et par milliarder de neste par ukene i forbindelse med oppgjør for flysalg og en ny leverandør på kredittsiden. Deretter vil det komme et større beløp fra JV samarbeidet i løpet av mars/april, og så var vi ex miliarder fra Boeing antagelig i mars/april. Innen 1.5 er det absolutt mulig at kontantbeholdningen har vokst til 5-8 milliarder, avhengig av innretningen på Boeing kompensasjonen. Nå skal vel markedet bekymre seg litt til, men vi får nok en rekyl på trafikktallene. Tror også FAA godkjenning kan komme i løpet av 2-3 uker, noe som vil føre til en solid reprising av aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
18.02.2020 kl 10:33 5930

Går nedover i dag også og skal nok en god del lengre ned fremover. Det er skrevet mangt og mye om NAS og om ledelsen osv. Tror nok nøkkelen er mer kommunikasjon via børs ikke via media når de er rundt og hilser på sine ansatte. Hyggelig det, men er det der de skal bruke tiden? De sier selv bli kjent med selskapet får erfaring osv. Har NAS ansatt en forfatter om Lederberg som skal gjøre seg kjent med ansatte, eller har de ansatt en CEO som skal skape verdier være tydelig følge strategier osv.
Minnes at vi for rundt 1 år siden fikk inn ny styreleder han skulle også bruke tid på å bli kjent med selskapet osv. Siden har vi vel knapt hørt fra han.
2020 starter med ny CEO som også skal bli kjent med selskapet, etter det har han vel ikke fått gjort annet en å hilse på ansatte kommet med vage antydninger om airbus, Boeing avtale, RR, litt om rute nedleggelser osv. Snakket litt med media når han reiser rundt, men hovedbudskapet har vært å gjøre seg kjent. Hvor lenge skal slikt pågå ? :-) Pr nå begynner vi vel snart å nærme oss ned på bunnen av intervaller den har lagt på den siste. Da JS overtok formelt 02.01.2020 lå kursen på 40,94 siden har det kun vært jevnt nedover hele veien. Med dupp ned på 34 tallet noe vi nå er på full fart ned mot.
Shortere har bygget seg opp igjen og tiltro til NAS ser ut til å forsvinne sakte men sikkert. Kan selvsagt skylde på markedet sesong og virus +++ men uansett hva en velger å legge skylden på sa faller NAS både 2 til 3 + % daglig. Legger en så til det vage JS vitterlig kommer med. En kan håpe og tro at han vet hva han holder på med, men er usikker på om dette er rette mann å snu NAS.
GK var veldig bra på vei fikk mye på plass utover høsten til og med en emisjon på Kr 40 bra trykk på aksjen til tider god kommunikasjon og fikk lån på plass, JV delvis på noe, Samarbeidavatler på plass og den nevnte emisjonen. Sum totalt sett gjorde han mye bra og fikk mye på plass.
Fra 02.01.20 har det jevnt gått en vei med unntak av rett før Q presentasjonen da var forventninger høye om at JS skulle formidle positive ting ref følge opp det GK hadde klart så langt. Men en kan vel nærmest oppleve at han har vraket alt som er gjort skal sette sine egne fotavtrykk og få sin del av kaken ? Uansett hva en mener tenker og tror så har det liten betydning da vi ikke vet noe som helst rundt dette og er antagelser ut fra hvordan vi som følger NAS opplever det frustrerende med å ikke få noe informasjon. Når en leser hva andre skriver som er i kontakt med pr avdelingen så skrives det at det de får er at det kommer noe når vi mener det er relevant med informasjon og er meldepliktig og pr nå er det ingen ting.

Det var dagens frustrasjon så får vi se hvor langt ned vi skal ? :-) men frykter det kan bli veldig stykt og at når det omsider kommer noe fra JS så klarer vi ikke løfte oss noe særlig opp heller, Men tiden får vise :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 11:22 5764

bør oppsøke profesjonell hjelp du
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
18.02.2020 kl 11:37 5708

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
4info helt riktig alt du skriver her. Er nærmest formulert som en skulle tro det var fra NAS selv som skrev dette :-) De fleste av oss kjenner til det du skriver og videreformidler. Men kjekt at det poengteres slikt.

Utfordringen er alikevel som jeg har skrevet til det kjedelige.
1 -RR avtale er inngått ikke formidlet med annet en vage antydninger som du selv beskriver som utidig
2 - Boeing avtale her er endel sagt før 2020 og lite etter. Kan også oppfattes som utidig kommunikasjon og NAS vet markedet venter på noe her
3 - Boeing eller airbus, ble vitterlig nok uttalt noe om valg av det ene eller andre i forkant av Q tallene og da fra JS utidig eller hva. Sier en noe må en vitterlig nok følge opp.
4 - Når en sier noe rundt hva en har som tap på Max fly i 2019 og så velger å ikke inngå noen form for kompensasjon i 2019. Så blir 2019 tapet som det fremkom i Q tallene. Mulig riktig måte å gjøre det på, men når en samtidig sier hva en antar å ha tapt på dette i 2019. Fremstår det jo litt underlig og blir lite vektlagt. Vil jo unektelig om en skal få all kompensasjonen i i slutten av 2020 og da ikke kunne levere + tall i 2020 når en i det året tar med det som vitterlig nok også er fra våren 2019 og frem til da. For meg virker det litt uvanlig og spesielt ?
5 - Når det sies noe rundt airbus/boeing og forpliktelser ref fly på bakken og 12 månders frister. Så burde en enten sagt hva avtaler sier, eller ikke sakt noe. Blir nå en spekulær ting som mange tror de vet noe om. Men trolig ytterst få kjenner detaljer. Hadde ikke trengt å si hva de ville gjøre det er forhandlinger. Men som nå tafatt måte å formidle på.

Er ellers enig i det du skriver som sagt og bra poengtering, men ser du det litt fra andre sider. oppleves det som det som at det er sagt for mye utidige ting under samtaler med media og så følges det ikke opp. Da burde en rett og slett holdt kjæft :-)

Med andre ord hadde NAS fulgt opp hatt større fokus på kommunikasjon til alle i markedet så hadde de ikke latt shortere spekulanter være de som bestemte verdien av det de bygger opp og er satt til å drifte :-)


Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 11:38 5701

Vel, merk at du bidrar til Nas-strategi med dine refleksjoner: Få ned kursen så lavt som mulig ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Epona
18.02.2020 kl 11:48 5656

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Takker for dine alltid objektive innlegg som er nyttig 4info og skaper mer likevekt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Strategi
18.02.2020 kl 11:52 5863

Ser jo ut til at kursen har bunnet noe ut, går den over 38 kan den fort ende opp på 39-40 igjen.

Som alltid, nyheter kan komme når som helst og da kan hva som helst skje.
Dette gjelder både positivt og negativt.
Kan ikke helt se at det nå skal komme negative nyheter basert på situasjonen Norwegian nå står i.
Posistive nyheter og kursdrivende avklaringer kan komme når som helst.

Så jeg mener det er litt "risk / reward" hvor reward er mest sannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
18.02.2020 kl 12:12 5776

Ler ja kan jo selvsagt se det sånn, men tror nok ikke det er tilfelle ;-) Og uansett litt satt på spissen ting skaper litt diskusjon og litt motvekt til de som kun ser det positive er Sunt. På lik linje som 4 info sin konkrete nøkterne info er. Er nok litt av begge deler som det riktige :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.02.2020 kl 12:16 5750

Bamserud ! De som har tapt mest er bl.a Kise, Kjos og Folketrygdfondet. Hadde det ikke vært for bl.a emisjonene, salg av NOFI , og utsettelse av betaling på lån
hadde NAS vært konk. Vi får se om den nye ledelsen for orden på "skuta"

Kise, Kjos har gått fra eierandel fra 24,6 % til 11,5 % av aksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
18.02.2020 kl 14:37 5572

HBK er som vi vet ikke innsidere lengre, men synd at de som var med å bygge opp NAS tenker BK nå er den som for egen vinning sin del er med å sende kursen nedover med sine krumspring og utlån til shorting. Mulig en takk for sist til en del større aktører, Og mulig han selv har kommet i en uøkonomisk situasjon og er tvunget til dette.
Selv om alle vet han ikke er insider. Følger markedet han ganske så bra da han sitter inne med informasjon rundt avtaler med Boeing - airbus - og er vel den som kjenner NAS best av alle. Akkurat her syntes jeg nesten litt synd på JS i NAS som CEO. Kan ikke gjøre en dritt når den største eieren i NAS holder på slik, men men nå vet vi at vi skal nedover og at BK som vet mye uten å være insider nok er sikker på at vi skal over 40 tallet 13 mai.
Må nesten flire litte gran at det faktisk talt er mulig og fullt lovlig det som skjer med NAS nå. Legger en til at NAS trolig har satt seg i en situasjon der de selv har sagt det ene og det andre rundt punkter jeg tidligere har skrevet. Vel da er jo enkelt og greit NAS uintresant på ganske så lenge og er kun shortere og BK som tjener på at kursen sendes videre nedover i tiden fremover. Dette var lei informasjon. Men BK ble vel presset ut og takk for sist dette eller hva tror dere ?Jeg vet ikke :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.02.2020 kl 14:53 5527

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Godt innlegg, 4info!
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 15:09 5466

Jeg støtter deg uansett Fred! Synes du reflekterer godt over hvordan ledelse har, gjennom JS, klart å snakke ned kursen. Mange småaksjonær føler nok den samme frustrasjon. I tillegg, Ser vi at Kjos & Co, fortsetter å tjene enormt på at kursen dras ned eller opp ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
18.02.2020 kl 19:03 5252

Er selv litt usikker på følgende, men om noen kjenner regler kunne de skrevet noe om følgende. F.ekspl 4info eller andre som kjenner regler rundt dette.

BK som eier ( familien) ca 84 % av HBK er ikke BK fremdeles spesial spesial rådgiver hos NAS ? Og om han er det er det fullt lovlig å selge å kjøpe gjennom HBK som han gjør her uten at det flagges som inside kjøp/salg selv under/over sperregrenser ? ( bruker betegnelsen han siden han ( familien) er såpass stor eier av HBK)
Viktig dette er ingen påstand men rett og slett spørsmål om det er slik som beskrevet, eller er det feil i det jeg skriver og spør om ang eierforhold og prosjekt jobb i NAS.

Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.02.2020 kl 19:24 5194

Uten at jeg kjenner til rollen hans, har han ikke nødvendigvis en rolle som gjør ham til insider. Dette regner jeg med Nas og Kjos er såpass proffe at de har på det rene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
19.02.2020 kl 07:27 4809

Det gjør faktisk jeg også. Så ikke direkte bekymret over det, men valgte å stille spørsmålet om noen viste noe om det.
Har skrevet en del pessimistiske og negativ ladete innlegg med en del spørsmål. Men må igjen gjenta at jeg har mye NAS aksjer selv og er inne ikke på vei ut. Heller ikke ute etter å snakke ned aksjen om noen skulle mene det. Men vinkler det litt som er gjort for de kritiske vinkling rundt JS og hvordan NAS er på informasjon osv. Det mener jeg oppriktig er bånn i bøtta :-)

Selvsagt kan det være fullt mulig at det er HBK som skyter gull fuglen har mange aksjer på utlån som de kan dra inn igjen noe som alene presser prisen opp. Vi/de/ vet at det nærmer seg året for max på bakken og NAS kan legge ytterlige press opp mot Boeing. Mye kan komme frem i løpet av mars og april, som må meldes via Oslo børs. Plutselig sitter HBK med en gull avtale 13 mai da kursen er vesentlig større en rundt kr 40 for de 5 mill i denne siste avtalen + det som skal tilbake av utlånte aksjer. Så for all del mye er mulig.

Uansett så kan en like eller ikke like det JS sier ( det lille) men opplever at å snakke om å utsette oppgjøret til max er tilbake i luften er feil. Om en bedrer egen likviditet er det jo større mulighet for t kort selskaper også letter på sin. JS sier samtidig at disse sitter på rudnt 90% frem til reiser er gjennomført osv. Tidlig på morgenen for lange utredninger rundt dette :-)
Men om dette bedrer seg er det mye som bedrer seg for NAS dette kjenner JS til også derfor han uttaler seg :-) Som en skriver på Andre linker som air Canada og andre en ren a-konto så forhandler en videre.
Mye aktiviteter i dag så for holde for denne gang så får en se hvordan det går i dag. Noen får avtale på plass med Boeing i disse tider olje prisen stiger børser stiger så for en se om NAS faktisk klarer å komme med noe fornuftige ting eller om vi fremdeles vipper ytterlige nedover. Luktet på 36 tallet i går så ingen vet hva shortere klarer å presse den nedover på om ikke NAS selv setter seg i førersete å begynner å "ta ansvar" :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
19.02.2020 kl 19:04 4526

Atter en grusomt trist dag for oss NAS aksjonerer. Hadde vel nesten forventet det samtidig som ett lite håp om at det skulle snu var tilstede. ER vel snart å anta at vi er nede på 34 tallet som er lavest siste året. Sikker på at JS vil klare dette innne uken er over eller trenger han hjelp til mandagen.
Ikke ofte vi ser det kommer ny CEO og vi opplever slikt fall som vi ser i NAS. Igjen vil mange skylde på markedet og annet, men hjelper lite når NAS er den som straffes hardest. Til og med Boeing har bedre utvikling en NAS. Og samtidig sitter NAS sin ledelse med JS og sier de er i forhandlinger og at det er gode dialoger. Ser kun ut som det er de som er av den oppfatning. Selv etter tilført kapital som snart er spist opp av nedgangen. Ser ikke ut som dette vil ta noen enda i det hele tatt. Om noen hadde vist om strategien til NAS så kunne det jo vært kjekt om en formidlet det.
I morgen skal vi vel ned på 36 tallet og lukte på 35 tallet. Spørs om vi ender på 34, 35 eller 36 først. Kan se ut som eneste håpet for oss med aksjer i NAS er at det kommer ett "fiendelig" oppkjøp som kan presse oss opp noen Kr får en ting er sikkert det klarer ikke NAS sin ledelse det tror jeg alle er enige i.
3 til 5 år får nok ikke JS i den stolen om det er det han skal ha uttalt av at han trenger av tid. Da vil nok noen av de større eierne kaste kortene, eller kreve endringer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
19.02.2020 kl 19:09 4503

Og om NAS skal løfte seg til det den var når NAS startet ny året med ny CEO. Da skal NAS løfte seg hele 14 % fra dagens nivå. Selv med en god avtale vil den sannsynligvis slite med det. Og det er fra dagens kurs fortsetter det som dette vil den fort måtte løfte seg 20% så er nok farvel til NAS for en god periode
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
19.02.2020 kl 19:10 4489

Burde døpe om tråden til:. Fred55’s sutretråd
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Artige
19.02.2020 kl 19:17 4461

Ja dette er frustrerende. Nå venter vi på at en Boring avtale skal løfte kursen i taket. Vil den egentlig det? I vinter var de store triggerne JV avtale, RR erstatning og Boeing erstatning. JV er på plass, RR er på plass. Hva har det gjort med kursen pr idag? Lite eller ingenting. Ja det har vært en emisjon imellom her. Hvis de venter med Boeing avtale med plan om å kansellere kontrakten tror jeg ikke dette gir så mye cash i erstatning. Ser dessverre ikke mye positivt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Fred55
20.02.2020 kl 09:13 4168

Ja er faktisk kommet en del positivt i fra NSAS, men det før 2020. Siste måneder i 2019 var det mye positivt som kom frem. For meg oppleves det som det kom en positiv trend og tro på at NAS var på rette veien på slutten av 2019. Var gjort veldig mye bra de siste måender alt fra JV avtale, til salg, obligasjonslån på plass, og ikke minst en emisjonen der de fikk tilført gode milliarden i cash og det til utrolige kr 40 blank.
Ble i perioder kommunisert mye som skapte tro blant investorer og at NAS var på vei til å lande avtale med Boeing og annet.
Troen var også tilstede da ny CEO kom på plass i januar. En forventet en videre dialog og beskjeder om avtaler, erstatninger, reparasjons emisjoner osv. Alt i alt i en god flyt. Kom sågar flere som anbefalte NAS med kurs mål kr 50 ( var vel ett par stykker) + 1 anbefaling med kurs mål Kr 40. Alt i alt lå mye til rette for at en informativ aktiv ny CEO fikk tingene rimelig greit servert for å bygge videre på dette :-)
Fra 25.10.19 med kurs kr 46,80 til 02.01.20 med kurs 40,94 svingte den riktig nok og var nede i 35,95 den 10.12. At den hadde denne svingningen i perioden mellom emisjon avgjørelse og ny året har trolig sammenheng med at NAS da med GK uttalte at lite en periode før han lettet litt i intervju og la forhåpninger om at Boeing avtalen ville komme innen 2019. Begynte da å bevege seg oppover igjen.
Kom ny CEO som overtok 02.01.20.
Klarte med ny CEO i stolen ett kunstykke å sende aksjen fra 09.01 i år på Kr 43,02 og frem til 30.01 ned til kr 35,01. Hele 8 kr eller ett fall på ufattelige 18,6 % og det kun ved total taushet ingen form for kommunikasjon i markedet. Ren radio taushet :-) ( Når en faller fra 43 til 35 er det ett fall på 18,6 % men skal en stige fra 35 til 43 må aksjen løfte seg 22,8 % sånn sett er det faktisk litt verre når en ser det på denne måten.
I forkant av Q tallene 13.02. komunisert de at rep emisjonen ikke ble noe av da snittet i perioden hadde vært ca 39,20 og dermed kunne små aksjonerer kjøpt i markedet. Noe jeg er helt enig i og støtter fullt ut en riktig avgjørelse. Vi må forøvrig stige ca 6% fra 37 til at vi skal opp til kurs som hadde vært snittet i november frem til avgjørelsen kom :-) Poenget er at rundt 03.02.20 kom det forventninger og tro på at NAS ville komme med informative meldinger og ett noenlunde greit resulat den 13.02. på Q presentasjonen. Den steg da fra 03.02. Kr 35 til 12.02. til kr 42. En stigning på noen få handledager på greie 20% Dette mest på forventninger om at NÅ skulle vi få noe informasjon ( størst var nok spenningen rundt Boeing erstatningen og hva en kom frem til der)

13.02.20. Kom det tall som var noenlunde som antatt ingen store overraskelser. Men med det stoppet det rett og slett opp. Meg bekjent ble det ikke uttalt noe positivt ( heller ikke direkte negativt) Men en fullstendig tåkelegge av det aller meste som markedet venter en avklaring rundt.
Det ble forventet at Max fly først var i luften siste Q i år ble vinklet negativt at de da ikke ønsket fly for vinter sesongen. Avtalen om erstatning fra Boeing kunne en tolke som de ikke ville gjøre noe med før alt var i luften igjen. Sutret over kredittkort selskaper som holdt igjen rundt 90% inntil reise var gjennomført og mye annet. En RR avtale som hadde kostet mye resurser, men som det kunne oppleves at de ikke var fornøyd med ?
Om de har forhandlet i månedsvis snart 1 år med Boeing og ikke vil komme i mål før i slutten av året må jo det koste vanvittig ? ble ikke sagt noe særlig om Airbus/Boeing altså med rene ord en dårlig Q presentasjon som ikke klarte å overtale markedet om at en ny CEO skulle løfte NAS tilbake til det NAS en gang var. En drøm, visjon og noe for fremtiden som en burde satse på.
Markedet tolker det likt og fra 12.02 til 18.02. Har de sendt aksjen ned fra 42 til 37 en nedgang på 12 % litt vær eneste dag. ( må forøvrig stige 13,5 % om en skal opp til 42 igjen)

Etter Q presentasjonen er det så radiotaushet igjen, med fallende trend. Kun info om ny rente på lån frem til mai på 5,71 % langt over det "vanlige" betaler. Med erstaning på bok kunne en bedret renten eller kvittet seg med lån en vurdering selskapet må ta, men som nå så er status som følger:

Intet nytt ingen informasjon lite tiltro i markedet på NAS. Lite å forvente fra ledelsen og den nye CEO på kort sikt noe som trolig vil sende oss videre nedover.
20.02. 2019 sto aksjen i kr 57 i dag 1 år senere står aksjen i kr 37 en nedgang på hele 35 % skulle vi klatre til kr 57 må vi opp hele 54 % og i ca den samme perioden har det vært gjennomført 3 emisjoner + mange innsparingsprogrammer og endringer BK har blitt til GK som igjen har blitt til JS ny styreleder er på plass for ca 1 år siden og ny CEO for knappe 2 måneder siden.
Styreleder skulle bruke noen månder på å bli kjent med selskapet lite er skjedd. GK fikk en del avtaler på plass og den nye CEO er nærmest blitt en ny " tåke fyrste" :-) og skal bruke tid taushet osv :-)

Kall gjerne dette Fred55 sin sutretråd er helt oki det :-) :-) Og ser det selv også er mye negativ vinkling og kan oppleves som det snakkes aksjen ned. Fakta er at jeg er lastet med NAS bra under kr 40 :-)
Hoved grunnen til at jeg skriver er engasjert og samler det på 1 tråd fremfor mange tråder. Leser de andre trådene også men holder meg stort sett til å skrive på denne. Har håp og troen på NAS men er skeptsik til ren informasjon og selvsagt skuffet over kurs utviklingen til selskapet. Som er rimelig bra begrunnet i tråden. Er mye bra i NAS og stort potensiale i NAS, men radiotaushet hjelper ikke her. Hvor langt ned vi skal før det bunner ut er ren gjetting på lik linje som hvor høyt vi skal kunne gå. Men punkter som er skissert på andre innlegg denne tråden må på plass først :-) :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare