RR-Boeing avtaler og HBK info ledelsen

Fred55
NAS 17.02.2020 kl 10:51 11121

Opplever at det er mye merkelig rundt NAS fremdeles selv etter ny CEO er det for mye usikkerhet for lite fakta informasjon og rett og slett mye tafatthet som igjen sakper usikkerhet rundt aksjen og utviklingen av denne. Er nesten som en kan lure på om det finnes noen agenda for at den skal langt ned på 30 tallet ? Finnes nok ikke det, men med tafattheten til ledelsen og det de holder på med. Gjør igjen at andre nærmest kan styre kursen nedover, at shortere kan drive å spekulere nærmest med ledelsens velsignelse. ( da ved at de faktisk ikke er klare nok synlige nok og uttaler de riktige tingene forteller det markedet faktisk talt er opptatt av å vite.

2019 kom inn med ca 1,7 milliarder i minus ( bedre en 2018 som var enda verre) GK ville ha og arbeidet for en erstatning fra Boeing på plass innen utgangen av 2019. Hadde denne vært på la oss si 1,5 milliarder ville NAS levert 200 millioner i minus. Hadde de fortalt om RR avtalen kunne den vist annet. Det de nå gjør er å la være å si noe direkte om begge avtalene men at forhandlinger pågår med Boeing fremdeles. uttaler vel vagt at de har tapt rundt 1,3 milliarder i 2019 på dette. ( rent tap ikke med hva ikke leverte fly osv) RR avtalen uttalte de seg vel ikke direkte rundt men sa mye tid var brukt for mye og at avtalen var grei men kunne vært bedre. ( ble vel uttalt men ikke som konkret info om jeg husker riktig?)
Er det en bevist og planlagt handling at avtalen ikke skulle på plass i 2019. Da hadde GK fått veldig bra resultater den perioden han satt og levert som det suste kursen hadde vært annerledes en pr i dag. Motsatt så kan JS nå dra hele dette inn i 2020 som er hans første år som CEO. Lar han det drøye litt slik muligheten er så sitter han igjen som den CEO som fikk avtalen på plass. :-) Speulativt å si ja enig og er vel mest for å synliggjøre at 2019 hadde vært mye bedre med noe avtale fra Boing på plass.
RR her sies det lite og spekualsjoner går uten at noen har de rene fakta i det som er avtalt. Intet er meldt over børs, så grunn til spekulasjoner er jo rimelig
HBK kjøpte denne avtalen før helgen og er vel en ren rett om at er aksjer over ca kr 40 13.05.20 så får de gevinst på det. Er den under taper de på det. Hva de så gjør med aksjene i den perioden de disponerer de altså i 3 månder kan en jo spekulere i. Kan jo være de låner de ut til shortere og vil ha de tilbake før 13 mai i år. Vil da kunne bli en nedtur nå i påvente av det som er mangefull informasjon og usikkerhet over. Før vi da skal opp igjen i forkant av 13 mai. Dette er jo fullt lovlig og intet galt i. Pr nå er vel ikke HBK insidere heller, selv om de vet endel og kjenner NAS bedre en de fleste pga tidligere roller.

Er selv oppsummert litt skuffet over hvordan ledelsen ikke forsøker å være mer konkrete rundt avtaler. Blir sagt lite konkret og mer i media på hva vi skal satse på osv. Lar nærmest markedet med spekulasjoner drive kursen der de ønsker som investorer kan styre den. Er jo full lovlig alt dette, men frustrerende :-)
På lik linje som den lille trusselen rundt airbus og ikke boeing i fremtiden. Hvem vet og hva mener egentlig NAS ? Tror det blir jojo en kort periode, men kan selvsagt stikke noe voldsomt om en avtale plutselig kommer på plass og eller om Max fly kommer tilbake tidligere en september.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Fred55
20.02.2020 kl 10:51 3948

BK er forøvrig spesialrådgiver for styrelederen i NAS. Dette i følge melding fra sommeren 2019. Og ja bra ned på 36 tallet i dag litt små jojo i en periode på dagen i dag før vi sakte sklir videre nedover :-) denne og neste uke.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.02.2020 kl 11:00 3911

Alle agendaer er også representert på shareville, og der antydes det ned mot 33-34 kroner i løpet av kort tid. Forundrer meg ikke. Men noen godfølelse er vanskelig å oppdrive for kommunikasjonen NAS nå driver med. Hvis man kan kalle det det da.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.02.2020 kl 11:24 3835

Har tengt.litt på dette scenarioet før jeg nå legger det ut.
Kjos er en strateg, vi så det på oppløpet før emisjonen ble satt og aksjen la med brukket rygg på 34-35.
Jeg tror selskapet strategisk velger dato for når en avtale skal inngås det er jo alltid 2 eller flere parter i en avtale og tidspunkt for signering avtales mellom partene.
Før emisjonen ble det signert avtaler i fleng.
Det samme tror jeg skjer nå , avtaler som skal inngås blir signert i mai , eller nå selskapet finner det strategisk riktig for å løfte kursen.
Dette er ingen konspirasjons teori men en strategi jeg mener de bruker .
Heng meg gjerne opp på veggen for dette, men jeg tror det blir tørke på nyheter og at når de velger å slippe nytt vil det løfte kursen,jeg tror ikke tidspunktet er nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 11:24 3831

Latterlig selskap
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.02.2020 kl 11:30 3801

Nas strategi:
Manipulerende kommunikasjon i offentlighet slik at kursen dras noen kroner nedover. Fordi: Tjene penger på short. (RR-avtale gi negativt utslag på kursen).
J.S er jo en kunster, svartmale den kriserammet flyselskap. Han har blitt ansatt for å tjene sjefene sine og seg selv.
Deretter, reversere prosessen til nye høyder via gode nyheter.
Mål: Få vekk mest mulig småaksjonær.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.02.2020 kl 12:06 3714

Et godt og informativt innlegg som nok beskriver mye av det markedet mener også.
Men noe må snart skje for at Norwegian skal opprettholde tilliten til markedet. Den begynner å bli tynnslitt nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.02.2020 kl 12:20 3672

Lenge siden Lektor ;) Har du tenkt deg inn eller er du helt ute for alltid?
Anbefales kurs 33,-
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Fred55
20.02.2020 kl 14:10 3514

Mulig du er inne på noe der Karantell. Kursen går alltid i forkant av emisjoner og når de selv ønsker noe høyde på kursen.
Tar en de 2 måndene før den siste emsijonen i november så lå den mellom 30.70 oh høyt 30 taller o svingte. Tipper snitt rundt 35 til 36. Så blåste den seg opp til 46 til enkelt handler på 48 og emisjonen ble fulltegnet på kr 40. Snittet før ca 35 til 36 skulle en ta gitt rabatt måtte emisjonskursen blitt rundt 31 til 33 nå fikk de den med slik krumspring til kr 40.

Ser vi den siste avtalen HBK har på utlån av aksjer så er den 13 mai. NAS har 1 Q presentasjon i slutten av april og GF 5 mai.
Trolig skal vi langt ned på 30 tallet og null informasjon altså fullstendig radiotaushet. Vi vil trolig se at shorten bygger seg videre opp fremover. Husk at de kommer ikke frem på oversikten før flere dager etter at short er satt.
JS krisemaler ved at han ikke sier noe fokuserer på å si minst mulig og legge alt om avtaler frem i tid. Krisemaler kredittkort selskaper og gjør lite for å fremstå positiv. Om det er en valgt strategi vites ikke men som Karantell sier kan det tyde på det ? Vi ser at NAS faller videre i dag som forventet og er faktisk ingen lysning på sikt heller. Tror at en nå er i en fase der en skal presse små aksjonerer jevnt og trutt til å kaste aksjer. Shortere høster. NAS ser på og intet skjer før det nærmer seg mai :-)
Eneste kan være om det skulle komme noen som gjør ett oppkjøp raid opp mot NAS Så kaldt fiendtlig forsøk på å kapre selskapet. Dette må da komme ved at det kjøpes jevnt og trutt på klientkontoer overtid. Før en kommer frem. Blir hindret vet at de ikke er i mål med forhandlingene med Boeing da potensiell oppkjøper ikke vet. Vel å merke om det da ikke tar denne usikre risikoen når det nærmer seg 1 år for fly på bakken. Kan da forsøke seg få nok makt kansellere Boeing avtaler kreve stor erstatning og benytte seg av avtalen med airbus. Mango muligheter, men ser ut som strategien så langt er press kursen ned, la de som var med i emisjonen få noe tilbake på aksjer de igjen låner ut, før det rykker til. Og ut av NAS dørene går nok en god del NAS ledere :-) på likt sikt
Ikke umulig at fiendtlig oppkjøp kommer overraskende og brått. Er nok mange som følger fly bransjen veldig tett og venter på rette mulighet
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Fred55
20.02.2020 kl 22:29 3313

Tenkte på dette med bank aksjene de solgte før i dag, men orket ikke regne på dette. Ser så hovedsiden nå.......Og jaggu gikk de glipp av 1,2 milliarder der også. Dette selvsagt med dagens kurser, men at de kunne fåt mellom 7 og 8 hundre millioner mer burde vært mulig.
Dette går inn i rekken av feile valg og en kan jo ikke se frem i tiden. Og var sånn sett kapital de måtte hav i høst med tanke på obligasjonslån og rett og slett behovet for kapital
Men ser en dette også opp mot mangefull kommunikasjon tafatt og lite synlig ledelse ikke fått på plass Boeing avtale osv. Vel da er det faktisk mer skremmende. Dette begynner å se skummelt ut for NAS. Andre lander avtaler NAS kjører kursen opp med info i perioder henter penger i emisjon som de som får aksjer igjen låner ut til short. NAS sitter taus gjør intet holder tett om alt som kan løfte kursen. Venter til de som var med i emsijonen har fått gevinst på short og kan selge ut før neste runde følger.
Denne gangen skal vi videre ned og atter ned før vi igjen begynner en opptur i siste halvdel av april og frem mot håp på Q presentasjoen og GF i starten av mai. Da får shortere dekket seg inn noen sine aksjer tilbake. Og som takk for sist får en kjøpe være med på opptur. Kurs sprettes opp slik at de kan ha en gevinst før en nye emisjon til våren :-) Sprøtt å skrive slikt uten annet en dårlig magefølelse, men har en mistanke om at det er noe slikt på gang.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Epona
20.02.2020 kl 22:48 3260

Samme dårlige magefølelse er det nok mange andre som har nå. Håper det sendes ut en melding snart om et eller annet ... i det minste.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
20.02.2020 kl 23:04 3205

I mitt hode er denne tråden laget for å få folk til å selge sine aksjer. Lykke til !!! Møkk blir ikke noe annet fordi du pakker den fint inn
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Littoptimist
20.02.2020 kl 23:19 3166

Enig. Litt is i magen. Jeg tipper Q1-Q4 alene blir kanonbra. Så kan kompensasjon, resertifisering Max8 med mer komme som bomber før eller siden.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Epona
21.02.2020 kl 08:39 2969

Enig med de siste. Aksjen vil fyke opp til uante høyder bare gallesteinene forsvinner.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Fred55
21.02.2020 kl 08:40 2962

Der tar du feil. Anbefaler ikke salg. Poenget med tråden er at selv om en er NAS aksjoner har en og skal en være skeptisk og ha ett sted å få dette frem. Ser selvsagt mye positivt om NAS og er derfor jeg er inne for fullt. Ligger selv forøvrig i rundt 0 på dette nivået. Så er fornøyd det ikke ble rep emisjon og støtter NAS i dette.
Poenget mitt er at det er mye bra i selskapet og stort potensiale :-)

Årsaken til at det ikke kommer frem i kursen er min personlige mening beskrevet i denne tråden. Er mange andre som også er posetive til NAS har flere meglerhus som har kursmål kr 50 og annet. laveste er vel kr 40 om jeg ikke tar feil. Flere har hold eller kjøp.
Poenget er at ingenting hjelper når NAS fremstår som ett selskap hvor intet skal sies radio taushet. Når vi har en CEO som selv kan virke som en "tåke fyrste" Er vel noen flere slike i landet :-)
Når en har sagt ja til å være CEO i ett selskap som omsetter for over 40 milliarder som har en gjeld på over 50 milliarder og taper 1,7 milliarder i 2019.
En har sagt ja til rollen for å skape endringer.
Kommer der mye er på gang og i gangsatt innsparings programmer, JV, erstatningsavtaler ++++
Så må en også som små aksjoner kunne forvente at denne er i stand til dette og som ett minimum kunne klare å formidle og ikke tåkelegge kun dra frem det negative.
Burde fremstå med mye informasjon søkt i markedet etter det positive formidlet dette etter beste evne( klarer en ikke muntlig kommunikasjon har en andre i selskapet som kan dette) Mange er flinke å skrive men ikke muntlig. Bruk resurser som er få frem budskap. Ikke benytt taktikk radio taushet tåkelegge og utsett. Og bare komme med stikk piller i ny og ne når media følger deg.
Mitt klare tips er hold eller kjøp potensialet er der. Og tror oppriktig at NAS ikke er det samme NAS om få måneder. Mulig salg eller større samarbeidspartner er løsningen. Ha en fin dag selv om det er fullt mulig at vi også i dag skal nedover. Noe melding fra NAS om løsninger eller ren informasjon er ikke på vei i dag heller ( tror jeg)
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Epona
21.02.2020 kl 13:24 2815

Enig i dine synspunkter. Kan hende radiotausheten er selvpålagt? At CEO mener at intet skal sies før et kraftig gjennombrudd skjer? Eller at det hersker uenighet internt og IR har fått beskjed om at intet skal lekke ut?
Ikke vet jeg, men grobunn for spekulasjoner og solid kursnedgang er resultatet som gjør småaksjonærer usikre og selger seg ut til fordel for de store og shortere. Ingen ønskelig situasjon hverken for selskapet selv eller markedet som sådan.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
21.02.2020 kl 13:47 2761

Bunn må være nådd nå. Melding i helga?
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Epona
22.02.2020 kl 09:10 2634

Boeing har litt å svare for både overfor NAS men også overfor markedet som sådan etter den ene avsløringen etter den andre. Synes det er vanskelig å kunne forstå det VG skriver i dag:

«REUTERS: BOEING FANT AVFALL , FILLER OG VERKTØY I DRIVSTOFFTANKER
I en pågående inspeksjon av et dusinvis av 737 MAX-jetfly har Boeing funnet rester av avfall, verktøy, filler, metallgjenstander og andre gjenstander i drivstofftanker, ifølge Reuters.

Nyhetsbyrået har fått tilgang på et internt notat hvor det påpekes at gjenstandene har blitt liggende igjen av arbeidere som har deltatt i produksjonen av flyene og at ville utgjort stor fare om de ikke hadde vært oppdaget.

Flyselskapet Boeing har kommet i søkelyset etter at to av deres 737 MAX-fly styrtet i oktober 2018 og mars 2019. 346 personer mistet livet.»
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Kiromads
22.02.2020 kl 09:30 2613

Hadde man ikke visst bedre kunne man nesten begynt å diskutere sabotasje
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Kantarell
22.02.2020 kl 10:37 2528

Det bør være sabotasje.. Hva annet kan det være?
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
22.02.2020 kl 10:47 2509

Spekulasjoner. Mer interessant er hvordan/hvorfor det drøyer med kompensasjon fra Boeing. Flere selskaper har fått eller er i forhandlinger, mens NAS som en av de største Maxkundene ikke virker å ha fått til noe som helst. Hmm….. skeptisk.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Investor 33
22.02.2020 kl 11:52 2431

Hva om NAS kansellerer hele avtalen med Boeing. Hva blir gjelden til NAS da? Mulig dette blir tilfelle? Lettere å selge NAS ute Boeing avtale hengende over seg? Mange spørsmål rundt NAS som sikkert ledelsen regner på og forhandler med seg "selv" og Boeing!? Spennende tider for NAS aksjonærer.....
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Artige
22.02.2020 kl 12:07 2403

Kansellering av hele kontrakten tror jeg er et stort poeng og er årsaken til at avtalen drøyer. 3-4 uker til så har de den muligheten. Men blir kanskje mindre cash fra Boeing da.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
22.02.2020 kl 12:20 2382

Tror ingen er tjent med at de kansellerer. De kan, men tror ikke de selv heller vil. Nas fortjener en god dose kompensasjon, det er ikke en gave, de har rett på det. Aksjonærene også. Det er ikke sikkert man hadde hatt behov for siste emisjon uten alt trøbbelet med Boeing og Rolls Royce sine maskiner. Vi som er eiere har rett på kompenasjons her. Det er rett og rimelig.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
22.02.2020 kl 12:31 2356

Jeg antar at under punktet "Mislighold" i kontrakten vil det ligge et betydelig ansvar hos Boeing. En annen side av dette er hvordan partenes forsikringsselskaper forholder seg og hvilken rolle de har i dette. Uansett mener jeg at NAS har krav på kompensasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
EliotS
22.02.2020 kl 15:28 2224

Prisen på de Max-fly er så god at Norwegian Air ikke ska overveie et sekund at kansellere. Hvis nogen overvejer at få den kanselllert så er det Boeing.
Redigert 20.01.2021 kl 20:10 Du må logge inn for å svare