BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,9% TIL USD 2.491/DAG

Volf
GOGL 17.02.2020 kl 12:32 56776


BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,9% TIL USD 2.491/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 1,9 prosent til 2.491 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
laser
12.03.2020 kl 12:40 6176

Fortsatt økning i cape index - i dag +4,8% til USD 2692/dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.03.2020 kl 08:28 5875

Man kan føle på kroppen at dommedagen nærmer seg, men tviler du fortsatt på om chinamann er tilbake på jobb? Sjekk denne !
http://www.dce.com.cn/DCE/Products/Industrial/Iron%20Ore/index.html

https://twitter.com/Robert__Rennie/status/1238362338362667008
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Pacino
13.03.2020 kl 08:59 5823

A 103-year-old grandmother has recovered from the coronavirus following six-day treatment in Wuhan.

Det er fortsatt håp.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8099379/Chinese-grandmother-103-recovers-coronavirus-six-day-treatment.html?ico=pushly-notifcation-small
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Hun_investerer
13.03.2020 kl 12:06 5696

Hei, Noen som har oversikt over ratene i dag?
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
laser
13.03.2020 kl 12:53 5634

Stiger + 3,9% til 2797 usd/dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.03.2020 kl 13:59 5585

Denne grafen viser at Asia er på full fart tilbake mot normalen.
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1238438008287879171

Så får vi håpe at de titalls nordmenn som er innlagt på sykehusene våre siste to døgn, får god behandling og blir friske.

EDIT: Når etterspørselen nå har tatt seg kraftig opp i China siste uka, svarer VALE med en oppgang på smått utrolige 26% på Nasdaq nå :-)

Husk så selge deg helt ut før helgen. Å ofre 7% fortjeneste for å slippe i sitte i helgen er viktig. At Asia er tilbake igjen er nok en ren bløff!
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.03.2020 kl 20:06 5448

Her smeller det når som helst nå :-)
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1238497959593029632?s=21
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Empire
13.03.2020 kl 20:31 5445

Tipper kjepet må bite i det satiriske eplet sitt snart. Sjekk kursene for golden og star bulk i kveld :)

Det kommer sikkert noen flere tunge dager, men oppsiden må da være større enn nedsiden?

Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Baltisk
13.03.2020 kl 21:54 5376

Er Empire tilbake i tørrlast nu?
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Empire
14.03.2020 kl 11:25 5165

Ja, det har vært en lang ventetid uten bulk aksjer, men har kjøpt både Golden og Star Bulk den siste uken, så får vi se hva fremtiden bringer.

Man blir litt tom innvendig når man ikke har bulk aksjer :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Baltisk
14.03.2020 kl 12:05 5129

Spenstig, ble en lengre ventetid på kinesisk nyttår enn normalt. Alltid artig å lese dine innlegg, mye god substans i det du skriver!
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Empire
15.03.2020 kl 10:53 4948

I overkant spenstig kanskje, men rater, aksjekurs og forventninger til markedet er nå bånn i bøtta.

Tror jeg vil få lite drahjelp av indeks da med tanke på Corona og stengte grenser i Europa, men Kina starter nå sakte, men sikkert opp igjen og det er kanskje det viktigste for Bulk?

Bare se på tank og hvordan det gikk motstrøms av indeks i forrige uke. Tror ikke på den samme halleluja stemning i Bulk som det er der, men vi får se fasit om en stund.

Trading range 32 - 38 er tanken for Golden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Baltisk
15.03.2020 kl 21:57 4744

Aldri feil å kjøpe et selskap til skrappriser med segment på bunnen, da går det som regel opp.

Får håpe på litt positivitet fra Asia ja, kina er vel nummer 1 marked på capen uansett.

Lykke til med traden!
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.03.2020 kl 07:55 4618

Gogl opp pene 4,8% etter OSE close (34,54.-). Da bør Gogl åpne første timen ned 3-4%, slik den skal følge mønsteret de to siste ukene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Empire
16.03.2020 kl 08:32 4566

Ja, håper å kunne plukke litt mer under 30, siden det ser stygt ut for oslo børs. Hadde vært en drøm med golden på 28 kroner. Det er lenge siden den var der :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 09:11 4179

Ser at DCE (omsetning av jernmalm) dundrer videre med høyere priser og store volum. Betyr det at China er tilbake for fullt, eller er man nå livredde for at Vale skal stenge exporten brått på grunn av korona? Eller en kombinasjon? Noen som vet/har tanker rundt dette?
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 13:11 4115

Selvsagt ingen som bryr seg om China i disse dager. Men de har tross sine 1.4 milliarder innbyggere, som nå etter eget utsagn er ferdig med viruset, en betydning for skipsfarten i verden. I dag fikk vi startskuddet som måtte komme. Cape opp 25% i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Mollen
18.03.2020 kl 13:23 4104

Aaaah ! Gode nyheter ! Nå håper jeg bare tilbudssiden på jernmalm greier å henge med. Bulk kommer til å være blant de første sektorene som viser bedring. Håpet mitt er at dette fører til økt interesse. Det er ikke så mange andre områder det foreløpig er så interessant å ha pengene sine i. Andre bransjer har ikke nådd bunnen enda. Bulk er på vei opp
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 13:26 4093

Mye regn i Brazil om dagen. Men etter regn kommer sol, og kan det bli god fart i capen igjen. Malmlagrene i China har endel å gå på, og Vale har laaaaangt opp til guidingen, som de gjentok bare for noen uker siden.....
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
laser
18.03.2020 kl 13:41 4059

Noen som har indexen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 13:43 7494

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 25,3 prosent til 3.507 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
laser
18.03.2020 kl 13:47 7485

Takker takker
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Mollen
18.03.2020 kl 16:21 7357

Min våte drøm er at gjeninnhentingen i GOGL kommer så lenge før gjeninnhentingen til oljeselskapene at man kan selge GOGL med en fin gevinst og kjøpe billige aksjer i Akerbp og Equinor.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 17:21 7296

Tror vi må vente et par år før den store oppgangen. Blir nok litt forsinket nå.

Tipper også vi får en litt annen utvikling intradag fremover. Nå skal US få kjørt seg 2-3 uker. Da vil kursen ende lavere enn ved OSE close. Så drar OSE kursen godt opp igjen dagen etter. Tror det blir fordel Gogl fremover. Vi får se.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 17:40 7269

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN +2,8% TIL 629 POENG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 2,8 prosent til 629 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry +2,8% Capesize +25,3% Panamax -5,6% Handysize +2,9% Supramax +0,1%
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Empire
18.03.2020 kl 19:20 7201

Kanskje litt begge deler, Kjepet. Det vil nok ta noe tid før Kina er tilbake for fult, men det er forhåpentligvis en god oppstart vi er vitne til.

Det meldes at ca. 58% av alle infrastruktur prosjekter som ble stoppet i Kina pga Corona er i gang igjen og fra f.eks Shanghai så går nå ca. 75% av tungtransport igjen. Kina er i gang og de har vært det en stund, men det drukner kanskje i all Corona frykten her hjemme. Vale må kanskje begrense pga Corona, eller det er ihvertfall det de sier. At det regner og at det er et annet problem akkurat nå, sier de kanskje mindre om. Hvis Vale gjør alvor av denne bekymringen så er jo spørsmålet hva de andre store produsentene gjør og hvilket seilingsmønster bulk kan få som en konsekvens? Jeg optimistisk i forhold til at dette kanskje er mer et "føre var enn etter snar" utspill fra Vale sin side.

Det kan være smart å bruke Jernmalm priser for å prøve å spå fremtiden for Bulk og den mest handlede nå er vel Mai måned. Oppgangen i futures startet vel for en god uke siden og tilsier økt aktivitet i Kina, men høyere pris er ikke nødvendigvis bare bra for bulk selskapene.Hvis regnet derimot snart slutter og prisene går noe ned, så har vi kanskje en meget god oppskrift for bulk og da spesielt selskaper med Cape? Nå skal det vel også sies at dagens oppgang falt noe tilbake og det kan kanskje tilskrives tradere og kanskje ikke i så stor grad et akutt fysisk behov, men det betyr også at flere er på ballen og understøtter kanskje den retning som tingene nå virker å ha.

Skjær i sjøen finnes alltid og akkurat nå er lagrene med ferdig stål i Kina kanskje den størrste av de alle. På den andre siden så har kanskje kinamannen ganske mye å ta igjen, etter å ha vært i nyttårsrus litt vel lenge...?
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 20:39 7145

Fine betraktninger det Empire. Mye usikkerhet om dagen. Men i shipping snur det fort, begge veier. Var vel i høst vi så 10-year high i Capen? Nå er kursen straks tilbake til "det verste i shipping siden vikingtiden (Billung)". Skulle ikke ta enn fire år så var man der igjen. Bunnen den gang var vel $2.8? Der er vi nå......

Fortsatt mye stål på lager som du nevner, men med den kraftige stimulien de kjører på infrastrukturprosjekter i China nå, så ser det lyst ut.

Alt handler nå om Korona, og det vil det nok gjøre i noen uker til. At China er tilbake spiller ingen rolle i det korte bildet. Nå skal nok både de amerikanske helsevesenet, Trump og de amerikanske børsene få kjørt seg. Håper de fort får kontrollen på viruset i US, men da må det kunne begrenses med medisiner. Om viruset får fritt spillerom, slik som i Italia og Norge, ser det mørkt ut for US, dessverre.

Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 09:03 6914

DCE med volum på 2MT i dag, og GOGL åpner ned 6% fra US close. Mange som har panikk nå :-)

EDIT 10:50: Mange svært slitne og deprimerte aksjonærer i GOGL, som i dag endelig har fått solgt seg ut på topp. Grattis med salget på 35.- :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Kvistingen
19.03.2020 kl 13:11 6778

Selv om vi fortsatt er på et svært lavt nivå, og prosentene er russiske, så er i hvert fall trenden på cape-ratene positiv om dagen:

Baltic Capesize-indeks er opp 9,6 prosent til 3.843 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 13:20 6743

Joda, sakte tilbake igjen, men som jeg skrev i går, vil OSE dra kursen opp, og når man nærmer seg US åpning vil den gå i bakken. Hele 11.2% har kursen krakket etter toppen på formiddagen i dag. Rater betyr null og niks om dagen. Kun corona som styrer nå, og US vil dessverre bli veldig hardt rammet, med sin oransje realitystjerne som sjef.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 19:31 6511

FFA opp nye 17% for april i dag, og 10% for både mai og Q2. Verdenshandelen kommer tilbake tilslutt. Det starter i Asia og går vestover, akkurat som virusets utbredelse.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 12:36 6291

China er fortsatt full av coronavirus?
DCE følger opp med 1.6MT i dag, og Capen kryper videre oppover. Fortsatt lavt, men det går nå endelig riktig vei
.
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 5,8 prosent til 4.067 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 13:17 6071

Jeg får bare fortsette å snakke med meg selv............... :-)
Regnet skal nå bedre seg etter helga for Vale. Da skal vi nok se bedre takter fra de. Nå skal også alle skip(?) måtte vente i 14 dages karantene for å losse i China, også VLOC'ene. Da bør det bli knapphet på tonnasje?

Men mens vi venter på bedre tider, kom denne nå. God helg.

Freight futures am update
Capesize up ~5%
Panamax up ~4%
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 13:22 6061

Ja, det er vel på tide å kjøpe seg et lodd i lotteriet igjen Kjepet :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Empire
20.03.2020 kl 13:34 6036

Har lært meg at det er ofte best å snakke med seg selv her inne. Det betyr at man ligger i forkant av allmuen og det er ofte der pengene er.

En riktig god helg kjære goglere :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.03.2020 kl 13:44 6007

14 dagers karantene for alle skip? Også oljetankere da? Det må vel være gull for alle uansett skipstype, det vil vel tilsvare en temmelig høy prosent økning i tidsbruk pr tur?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 13:53 5983

Ja, det er ganske så greit Empire. Er man helt på viddene, så får man nok tilsnakk. Våkner Kinamannen, så blir det nok liv. De er tross alt mer enn 4 ganger så mye folk der borte. Og de har begynt å få smaken på det gode liv. Usa og Europa har nok fortsatt en hestekur foran seg, men hvor mye mer kan de gjøre nå. Alt er stengt, så nå må de nok snart starte opp igjen .
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Volf
20.03.2020 kl 14:05 5955


BULK: CAPESIZE-RATER USD 3.507/DAG, +9,6%

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger torsdag, der tre er for jernmalm og to er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Capesize-ratene ble vurdert til 3.507 dollar pr dag torsdag, tilsvarende en oppgang på 9,6 prosent sammenlignet med foregående dag, ifølge en liste fra Pareto Securities fredag.

"Ytterligere aktivitet for Capesizer, både fra Australia og Sør-Amerika. FFA beveget seg også oppover i går", skriver meglerhuset fredag.

Videre skriver Arctic Securities i en rapport fredag at det er forventet at Kina vil rulle ut pengepolitisk stimuli for å støtte økonomisk vekst i kjølvannet av koronavirusutbruddet, noe som kan trigge en bedring i Capesize-ratene.

Ellers skriver Platts fredag at tørrlastsektoren har blitt påvirket av at større havner har innført koronavirusrelaterte tiltak, som eksempelvis et 14 dagers obligatorisk karantene-krav og forbudet mot endringer i crew.

I en Platts-undersøkelse med 40 respondenter, som inkluderer alt fra analytikere til skipsmeglere- og operatører, og som fokuserer på implikasjonene rundt havnerestriksjoner i lys av koronaviruset, svarer 80 prosent at de venter at timecharter-ratene vil falle eller forbli rundt samme nivåer. Dette til tross for at 56 prosent av respondentene påpekte at flåtetilbudet vil bli effektivt lavere på grunn av ytterligere ventetid, skriver Platts.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.03.2020 kl 14:28 5904

Forbud mot endringer i crew også ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 17:00 5762

Hva er vitsen med å gå i land da? La besetningen få indrefilet og beste bevertning! Gi dem dobbelt lønn for denne perioden!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 17:52 5726

Hva gjør folk som ikke investerer i bulk da? Hele verden sitter hjemme og sitter og ser på tv. Netflix kanskje? La oss hjelpe hverandre her inne :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Mollen
20.03.2020 kl 18:08 5718

Hvem er det som sparer på at bunkersprisen (les oljeprisen) går ned ? Er det rederiet eller den som sender laster ? Kan dette variere avhengig av hva slags fraktavtale man har inngått ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
laser
20.03.2020 kl 19:02 5669

Avhenger av fraktavtalen - men et time charter ( tidscerteparti) vil skipet stå til leietakers disposisjon og denne seiler der leietaker har sine behov og leietaker betaler derfor fuel, havneavgifter - men ikke hyre.
Ved scrubber så koster installeringen - og gir besparelse i fuel. Den besparelsen deles mellom reder som betaler ned installasjonen og leietaker.
Likevel vil jo en ny bulkbåt gjerne være mer økonomisk i drift, pga design, motortype etc - så egentlig tjener både leietaker og reder.
Men regnestykket er komplisert og slik jeg forstår Gogl så mente de at når alt går seg til så vil prisene på lavsvovel bunkers normalisere seg og gjøre scrubbers mindre lønnsom og miljømessig vesentlig mer uakseptable. Derfor gikk de ikke inn med scrubbers all over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 20:43 5602

Bra innlegg laser :-)

Ja, vi må holde sammen i disse turbulente tider. I dag satte GOGL faktisk "all time low" med $2.78 (lavere enn $2.80 fra februar 2016). Men om man ser på fremtidsutsiktene så harmonerer det dårlig med dagens kurs. Vi er selvsagt på lave nivåer på ratene, men det må være lov å se på fremtidsutsiktene, selv om det er Trump som kjører tidenes standup show på pressekonferansene sine. Med "Me, myself and I"-taktikken sin :-)

I dag steg FFA ytterligere april 15%, og både mai og Q2 steg med pene 9.5%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 23:12 5505

Takk til alle for god info i svært utfordrende tider for oss alle sammen, det hjelper på! Vi må bare holde ut og komme oss igjennom dette! Jeg ser helt klart et stort lys i endennav tunnelen, og investerer for fremtiden her
nede :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 16:51 5304

Hei! Mye gode tanker her, følger trøden jevnlig. Jeg har GOGL på snittkurs 41,5, jeg lurer på om noen har en formening om når gogl kan bikke 40? Er vi f.eks nærmere 2 mnd. enn to uker? Kina er jo på god vei back on track, men det er jo corona alt står og faller på her, som nevnt tidligere. Når kan man forvente et skikkelig "byks" her, er jo tross alt mye som stemmer her, og tenker også at oppsiden er større enn nedsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.03.2020 kl 21:54 5060

Ikke lett å se igjennom "veggen" av koronanyheter om dagen, men jeg har lest litt om African Swine Flu i China. Det ser nå ut som Chinamann også har begynt å få kontroll på den. Antall griser levert til slakteriene har begynt å stige igjen. Dette har mest å si for Panamaxflåten som frakter soybeans fra Amerika til China.

Blir det infrastruktur (jernmalm) og gris til folket i China fremover? Vi kan jo håpe, mens vi i morgen nok en gang sikkert skal sette ALT for aksjekursen.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Pacino
23.03.2020 kl 13:38 4847

Noen som har dagens rater?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Baltisk
23.03.2020 kl 14:08 4776

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,1 prosent til 4.152 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare