BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,9% TIL USD 2.491/DAG

Volf
GOGL 17.02.2020 kl 12:32 45882


BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,9% TIL USD 2.491/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 1,9 prosent til 2.491 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 13:43 5806

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 25,3 prosent til 3.507 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
laser
18.03.2020 kl 13:47 5797

Takker takker
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Mollen
18.03.2020 kl 16:21 5669

Min våte drøm er at gjeninnhentingen i GOGL kommer så lenge før gjeninnhentingen til oljeselskapene at man kan selge GOGL med en fin gevinst og kjøpe billige aksjer i Akerbp og Equinor.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 17:21 5608

Tror vi må vente et par år før den store oppgangen. Blir nok litt forsinket nå.

Tipper også vi får en litt annen utvikling intradag fremover. Nå skal US få kjørt seg 2-3 uker. Da vil kursen ende lavere enn ved OSE close. Så drar OSE kursen godt opp igjen dagen etter. Tror det blir fordel Gogl fremover. Vi får se.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Sector
18.03.2020 kl 17:40 5581

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN +2,8% TIL 629 POENG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 2,8 prosent til 629 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry +2,8% Capesize +25,3% Panamax -5,6% Handysize +2,9% Supramax +0,1%
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Empire
18.03.2020 kl 19:20 5513

Kanskje litt begge deler, Kjepet. Det vil nok ta noe tid før Kina er tilbake for fult, men det er forhåpentligvis en god oppstart vi er vitne til.

Det meldes at ca. 58% av alle infrastruktur prosjekter som ble stoppet i Kina pga Corona er i gang igjen og fra f.eks Shanghai så går nå ca. 75% av tungtransport igjen. Kina er i gang og de har vært det en stund, men det drukner kanskje i all Corona frykten her hjemme. Vale må kanskje begrense pga Corona, eller det er ihvertfall det de sier. At det regner og at det er et annet problem akkurat nå, sier de kanskje mindre om. Hvis Vale gjør alvor av denne bekymringen så er jo spørsmålet hva de andre store produsentene gjør og hvilket seilingsmønster bulk kan få som en konsekvens? Jeg optimistisk i forhold til at dette kanskje er mer et "føre var enn etter snar" utspill fra Vale sin side.

Det kan være smart å bruke Jernmalm priser for å prøve å spå fremtiden for Bulk og den mest handlede nå er vel Mai måned. Oppgangen i futures startet vel for en god uke siden og tilsier økt aktivitet i Kina, men høyere pris er ikke nødvendigvis bare bra for bulk selskapene.Hvis regnet derimot snart slutter og prisene går noe ned, så har vi kanskje en meget god oppskrift for bulk og da spesielt selskaper med Cape? Nå skal det vel også sies at dagens oppgang falt noe tilbake og det kan kanskje tilskrives tradere og kanskje ikke i så stor grad et akutt fysisk behov, men det betyr også at flere er på ballen og understøtter kanskje den retning som tingene nå virker å ha.

Skjær i sjøen finnes alltid og akkurat nå er lagrene med ferdig stål i Kina kanskje den størrste av de alle. På den andre siden så har kanskje kinamannen ganske mye å ta igjen, etter å ha vært i nyttårsrus litt vel lenge...?
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.03.2020 kl 20:39 5457

Fine betraktninger det Empire. Mye usikkerhet om dagen. Men i shipping snur det fort, begge veier. Var vel i høst vi så 10-year high i Capen? Nå er kursen straks tilbake til "det verste i shipping siden vikingtiden (Billung)". Skulle ikke ta enn fire år så var man der igjen. Bunnen den gang var vel $2.8? Der er vi nå......

Fortsatt mye stål på lager som du nevner, men med den kraftige stimulien de kjører på infrastrukturprosjekter i China nå, så ser det lyst ut.

Alt handler nå om Korona, og det vil det nok gjøre i noen uker til. At China er tilbake spiller ingen rolle i det korte bildet. Nå skal nok både de amerikanske helsevesenet, Trump og de amerikanske børsene få kjørt seg. Håper de fort får kontrollen på viruset i US, men da må det kunne begrenses med medisiner. Om viruset får fritt spillerom, slik som i Italia og Norge, ser det mørkt ut for US, dessverre.

Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 09:03 5226

DCE med volum på 2MT i dag, og GOGL åpner ned 6% fra US close. Mange som har panikk nå :-)

EDIT 10:50: Mange svært slitne og deprimerte aksjonærer i GOGL, som i dag endelig har fått solgt seg ut på topp. Grattis med salget på 35.- :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare

Selv om vi fortsatt er på et svært lavt nivå, og prosentene er russiske, så er i hvert fall trenden på cape-ratene positiv om dagen:

Baltic Capesize-indeks er opp 9,6 prosent til 3.843 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 13:20 5055

Joda, sakte tilbake igjen, men som jeg skrev i går, vil OSE dra kursen opp, og når man nærmer seg US åpning vil den gå i bakken. Hele 11.2% har kursen krakket etter toppen på formiddagen i dag. Rater betyr null og niks om dagen. Kun corona som styrer nå, og US vil dessverre bli veldig hardt rammet, med sin oransje realitystjerne som sjef.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2020 kl 19:31 4825

FFA opp nye 17% for april i dag, og 10% for både mai og Q2. Verdenshandelen kommer tilbake tilslutt. Det starter i Asia og går vestover, akkurat som virusets utbredelse.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 12:36 4605

China er fortsatt full av coronavirus?
DCE følger opp med 1.6MT i dag, og Capen kryper videre oppover. Fortsatt lavt, men det går nå endelig riktig vei
.
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 5,8 prosent til 4.067 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 13:17 4465

Jeg får bare fortsette å snakke med meg selv............... :-)
Regnet skal nå bedre seg etter helga for Vale. Da skal vi nok se bedre takter fra de. Nå skal også alle skip(?) måtte vente i 14 dages karantene for å losse i China, også VLOC'ene. Da bør det bli knapphet på tonnasje?

Men mens vi venter på bedre tider, kom denne nå. God helg.

Freight futures am update
Capesize up ~5%
Panamax up ~4%
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 13:22 4455

Ja, det er vel på tide å kjøpe seg et lodd i lotteriet igjen Kjepet :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Empire
20.03.2020 kl 13:34 4430

Har lært meg at det er ofte best å snakke med seg selv her inne. Det betyr at man ligger i forkant av allmuen og det er ofte der pengene er.

En riktig god helg kjære goglere :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare

14 dagers karantene for alle skip? Også oljetankere da? Det må vel være gull for alle uansett skipstype, det vil vel tilsvare en temmelig høy prosent økning i tidsbruk pr tur?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 13:53 4377

Ja, det er ganske så greit Empire. Er man helt på viddene, så får man nok tilsnakk. Våkner Kinamannen, så blir det nok liv. De er tross alt mer enn 4 ganger så mye folk der borte. Og de har begynt å få smaken på det gode liv. Usa og Europa har nok fortsatt en hestekur foran seg, men hvor mye mer kan de gjøre nå. Alt er stengt, så nå må de nok snart starte opp igjen .
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Volf
20.03.2020 kl 14:05 4349


BULK: CAPESIZE-RATER USD 3.507/DAG, +9,6%

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger torsdag, der tre er for jernmalm og to er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Capesize-ratene ble vurdert til 3.507 dollar pr dag torsdag, tilsvarende en oppgang på 9,6 prosent sammenlignet med foregående dag, ifølge en liste fra Pareto Securities fredag.

"Ytterligere aktivitet for Capesizer, både fra Australia og Sør-Amerika. FFA beveget seg også oppover i går", skriver meglerhuset fredag.

Videre skriver Arctic Securities i en rapport fredag at det er forventet at Kina vil rulle ut pengepolitisk stimuli for å støtte økonomisk vekst i kjølvannet av koronavirusutbruddet, noe som kan trigge en bedring i Capesize-ratene.

Ellers skriver Platts fredag at tørrlastsektoren har blitt påvirket av at større havner har innført koronavirusrelaterte tiltak, som eksempelvis et 14 dagers obligatorisk karantene-krav og forbudet mot endringer i crew.

I en Platts-undersøkelse med 40 respondenter, som inkluderer alt fra analytikere til skipsmeglere- og operatører, og som fokuserer på implikasjonene rundt havnerestriksjoner i lys av koronaviruset, svarer 80 prosent at de venter at timecharter-ratene vil falle eller forbli rundt samme nivåer. Dette til tross for at 56 prosent av respondentene påpekte at flåtetilbudet vil bli effektivt lavere på grunn av ytterligere ventetid, skriver Platts.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare

Forbud mot endringer i crew også ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 17:00 4156

Hva er vitsen med å gå i land da? La besetningen få indrefilet og beste bevertning! Gi dem dobbelt lønn for denne perioden!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.03.2020 kl 17:52 4118

Hva gjør folk som ikke investerer i bulk da? Hele verden sitter hjemme og sitter og ser på tv. Netflix kanskje? La oss hjelpe hverandre her inne :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Mollen
20.03.2020 kl 18:08 4112

Hvem er det som sparer på at bunkersprisen (les oljeprisen) går ned ? Er det rederiet eller den som sender laster ? Kan dette variere avhengig av hva slags fraktavtale man har inngått ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
laser
20.03.2020 kl 19:02 4063

Avhenger av fraktavtalen - men et time charter ( tidscerteparti) vil skipet stå til leietakers disposisjon og denne seiler der leietaker har sine behov og leietaker betaler derfor fuel, havneavgifter - men ikke hyre.
Ved scrubber så koster installeringen - og gir besparelse i fuel. Den besparelsen deles mellom reder som betaler ned installasjonen og leietaker.
Likevel vil jo en ny bulkbåt gjerne være mer økonomisk i drift, pga design, motortype etc - så egentlig tjener både leietaker og reder.
Men regnestykket er komplisert og slik jeg forstår Gogl så mente de at når alt går seg til så vil prisene på lavsvovel bunkers normalisere seg og gjøre scrubbers mindre lønnsom og miljømessig vesentlig mer uakseptable. Derfor gikk de ikke inn med scrubbers all over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.03.2020 kl 20:43 3996

Bra innlegg laser :-)

Ja, vi må holde sammen i disse turbulente tider. I dag satte GOGL faktisk "all time low" med $2.78 (lavere enn $2.80 fra februar 2016). Men om man ser på fremtidsutsiktene så harmonerer det dårlig med dagens kurs. Vi er selvsagt på lave nivåer på ratene, men det må være lov å se på fremtidsutsiktene, selv om det er Trump som kjører tidenes standup show på pressekonferansene sine. Med "Me, myself and I"-taktikken sin :-)

I dag steg FFA ytterligere april 15%, og både mai og Q2 steg med pene 9.5%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Sector
20.03.2020 kl 23:12 3899

Takk til alle for god info i svært utfordrende tider for oss alle sammen, det hjelper på! Vi må bare holde ut og komme oss igjennom dette! Jeg ser helt klart et stort lys i endennav tunnelen, og investerer for fremtiden her
nede :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
21.03.2020 kl 16:51 3698

Hei! Mye gode tanker her, følger trøden jevnlig. Jeg har GOGL på snittkurs 41,5, jeg lurer på om noen har en formening om når gogl kan bikke 40? Er vi f.eks nærmere 2 mnd. enn to uker? Kina er jo på god vei back on track, men det er jo corona alt står og faller på her, som nevnt tidligere. Når kan man forvente et skikkelig "byks" her, er jo tross alt mye som stemmer her, og tenker også at oppsiden er større enn nedsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.03.2020 kl 21:54 3454

Ikke lett å se igjennom "veggen" av koronanyheter om dagen, men jeg har lest litt om African Swine Flu i China. Det ser nå ut som Chinamann også har begynt å få kontroll på den. Antall griser levert til slakteriene har begynt å stige igjen. Dette har mest å si for Panamaxflåten som frakter soybeans fra Amerika til China.

Blir det infrastruktur (jernmalm) og gris til folket i China fremover? Vi kan jo håpe, mens vi i morgen nok en gang sikkert skal sette ALT for aksjekursen.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Pacino
23.03.2020 kl 13:38 3241

Noen som har dagens rater?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Baltisk
23.03.2020 kl 14:08 3169

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,1 prosent til 4.152 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Empire
23.03.2020 kl 16:20 3008

Jada, kanskje det blir Golden til 28 kroner igjen. Fin trend nedover nå, ingen stimuli fra stater og ingen bygging i Kina. Alt er stengt og dystert og vil være det i hvertfall så lenge vi lever, hvis vi lever. Jeg kan ofre meg ved å ta imot aksjene deres, så er dere frelst fra denne avskyelige sektoren. Kan ikke være mye penger i å frakte jord og stein halve jorden rundt. Det må være dårlig butikk det.

Lurer på om jeg må ta meg tur ut snart ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Baltisk
24.03.2020 kl 18:46 2694

Kan se ut som om det var en kortsiktig oppgang i capen vi hadde nå. India melder om total nedstengelse..
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Mollen
25.03.2020 kl 08:24 2487

Dette er utrolig ja. Hvordan ser tilbudssiden på malmen ut nå ? Er Brasil fullt tilbake eller er der fortsatt problemer ? I mitt hode skal ratene snart eksplodere nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
25.03.2020 kl 09:01 2433

Fortsatt regnperiode i Brazil, som vanligvis varer ut i april.
Når det gjelder Vale har de varslet nedgang i Q1, men opprettholder den sterke guidingen for hele 2020. Om det slår til blir det fest, men personlig er jeg ikke sikker på om de vil nå målene. Men "time will show".
https://thefly.com/landingPageNews.php?id=3032208&headline=VALE;BHP;RIO;MT;CLF-Vale-cuts-production-forecasts-for-Q-but-maintains--guidance

En annen hyggelig ting er jo å se comebacket til Soybeans (China på kjøper'n).
https://tradingeconomics.com/commodity/soybeans
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.03.2020 kl 09:49 2395

Får håpe du har rett Kjepet. Tidligere har det vært vanskelig å få kjøpt seg inn uten å drive kursen opp, men nå er ikke det noe problem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare

Hva har skjedd det siste døgnet, siden kursen har rast så utrolig mye?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.03.2020 kl 15:01 1958

Star Bulk er opp 6% nå. Hvorfor er Golden Ocean bare ned 2%? Burde den ikke vært i ligaen sammen 2020 Bulkers som er ned 8%? Fredriksen/Trøim har jo en nydelig shippingrecord de siste 10 årene :-)

Til og med Jinhui knuser Golden i dag, og hittil i år er Jinhui helt overlegen kursutviklingen i Golden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
laser
26.03.2020 kl 15:22 1939

Og da slapp de bremsene i USA ..... vi kommer tøflende etter.......
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.03.2020 kl 15:25 1964

Ja, bare 14% bak SB nå......

Fullstendig ydmykelse for Golden....
Redigert 21.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare