Leasing Tesla M3 vs. BMW X1 hybrid

Klodrik
17.02.2020 kl 17:55 797

60k kontant - 45.000 km - 36 mndr. Tesla model 3 kr 5.935,- BMW kr 2.990,- .

https://www.leaseplan.com/nb-no/privatleasing/biler/278/tesla-model-3/?gclid=Cj0KCQiAkKnyBRDwARIsALtxe7jNhLl5tNFT-dUcDFJPLI0eKrn-jiAsGHqOdT42zXRpW5flNN0ue0QaAocQEALw_wcB

https://www.bilia.no/biler/bmw/x-serie/x1/?gclid=Cj0KCQiAkKnyBRDwARIsALtxe7iKPe0lcF7YOS2Q74C8zfbTGM0qaKUBpiPzcqJguet4O64itEioP5caApUNEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hvorfor betale 100% mer for TM3? Jeg har med stor glede kjørt TM3 i to måneder og har stor respekt for den, men om man vurderer leasing så blir jo regnestykket helt feil - så mye mer gøy er det ikke. Ja, den ene er momsbelagt, den andre ikke, men det får da være måte på!
mishka
17.02.2020 kl 18:20 775

Tilbudet til BMW er basert på 10.000 km. i året tesla på 15.000. Tesla får en km.kost på Kr. 6,08 og BMW,en på ca. kr. 5,70. Begge deler helt koko for en privatperson som skal betale selv synes nå jeg. Businessen for folk flest må da være å beholde bilen lenger og få ned km. kostnaden og å eie i stedet for å leie.

Ikke for å spore av, men i dag gikk jeg formiddagstur i 13 graders varme på bruktbiltomta til DAT autohus ute i Hoppegarten som driver og selger tilbakeleverte leasingbiler. Artig å følge litt med på hva som selges og ha en liten "vareopptelling" i en orgie av svarte, sølv og gråfargede biler. De har til enhver tid 3000 biler på lager i Tyskland og 700 bare her på avdelingen i Berlin. Her finner man fornuftige tyske familier med ikke alt for god råd som får seg flott bruktbil ofte for mellom 10 og 15K euro. Biler som de rolig kan kjøre 150 k.km til med. Det er langt bedre økonomi enn dette leasingstyret med ny bil hele tiden hvor man skal betale mer enn halve nybilprisene for å få lov til å såvidt å innkjøre bilen før den tilbakeleveres.

https://www.autohus.de/ueber-uns/standorte/berlin-hoppegarten/
Redigert 17.02.2020 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Klodrik
17.02.2020 kl 19:07 748

På lik km - 45k og med tillegg av M-sport-pakke og skinnseter blir prisen for BMW-en 3.450,-. Da er avtagbart tilhengerfeste inkludert. Da er TM3 72% dyrere å lease - det er jo helt sprøtt.

Trolig er leasingandelen hos Tesla derfor liten og lånefinansieringsandelen skyhøy. Det innebærer at kundene tar den restverdirisikoen som leasingselskapene tydeligvis vegrer seg mot. Er lunta tent på en kjempestor bombe her?
mishka
17.02.2020 kl 22:12 668

Ja, leasingselskapene har vært ute en vinternatt før. Jeg tror det er en del ting som plager dem. Det ene er kvaliteten på bilen. For å sitere redaktøren av AMS: Byggekvaliteten på TM3 er dårligere enn kina-elektronikk kjøpt på Alibaba. De ser også for seg hva som skjer i et marked hvor alle vil ha ny elbil og færre og færre sjanser på bruktbil. Verre er det ikke. Leasingfirmaer hater å ta sjanser og derfor setter de restverdien veldig lavt.

Har vært borti lignende mange ganger. Hver gang en av bedriftene skal ha ny pizzabil tar jeg hele runden. De koster tilnærmet like mye å kjøpe, men leasingprisen varierer likevel veldig.
Hvem som regner seg frem til lavest kostnad varierer så derfor har vi hatt en rekke merker, men VW er konsekvent de med lavest tro på eget merke (setter lav restverdi).
Prisene ligger ofte med 0,- kontant på fra 1990,- til 3700,- pr mnd sånn grovt sett.
En ting som kan slå ut mye er hva de regner som ekstrautstyr og om dette får noen restverdi. Vi trenger ikke mye luksus bare vinterhjul, hengerfeste og takstativ. Dette kan fort koste 25-30.000,- og de som ikke gir dette noen restverdi i det hele tatt får jo da et påslag i månedskosten på rundt 800,- kr. Mens andre har dette med i prisen, kanskje i en kampanje akkurat da f eks.
Så hvis man finner den som har best pris akkurat når man trenger bil og gir blaffen i merke så får man ofte tak i billig bil. Eller man får i alle fall veldig ulike månedsleier for tilnærmet like biler da.
Matsern
17.02.2020 kl 23:59 594

legg på service og drifvstoff, hvordan ser totalen ut
GT2RS
18.02.2020 kl 00:17 584


Ville ikke hatt noen av dem.

BMW M3, kunne vært noe.

Uansett ville jeg heller valgt en brukt BMW av et slag.

Klodrik
18.02.2020 kl 07:31 524

All service er inkludert. Drivstofforbruket avhenger mye av kjøremønsteret - WLTP-rekkevidde 57 km. Erfaringsmessig forbruk fra tilsvarende drivlinje i 2-serie Active Tourer er 0,5 liter/mil.
Klodrik
19.02.2020 kl 22:25 386

Matsern - kan ikke se at drivstoffutgifter forrykker regnestykket dramatisk. 4500 mil x 0,50 liter x 16,- per liter = kr 36.000,- eller kr 12.000,- per år. Leieprisene 213.660 (Tesla) kontra 126.000,- (BMW) gir fortsatt god margin i BMWs favør selv om vi setter Teslaens ladekostnader til null. Så får alle tillegge kvalitetsfølelse osv. den verdien de selv føler for. Og det samme med hvor stor andel av kjøringen som vil skje på strøm.
Redigert 20.02.2020 kl 07:54 Du må logge inn for å svare