DN- NAS: Bjørn Kjos har solgt Norwegian-aksjer i det stille
Her kommer det.
Bjørn Kjos har solgt Norwegian-aksjer i det stille, men broren visste ingenting
Under radaren har Bjørn Kjos og Bjørn Kise de siste månedene solgt aksjer i Norwegian. Selv broren Tore Kjos har vært holdt i uvisse.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/hbk-holding/bjorn-kjos/bjorn-kjos-har-solgt-norwegian-aksjer-i-det-stille-men-broren-visste-ingenting/2-1-756610
Bjørn Kjos har solgt Norwegian-aksjer i det stille, men broren visste ingenting
Under radaren har Bjørn Kjos og Bjørn Kise de siste månedene solgt aksjer i Norwegian. Selv broren Tore Kjos har vært holdt i uvisse.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/hbk-holding/bjorn-kjos/bjorn-kjos-har-solgt-norwegian-aksjer-i-det-stille-men-broren-visste-ingenting/2-1-756610
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
EliotS
18.02.2020 kl 16:50
8162
Ja - men nu regner jeg heller ikke at broren er "insider". Kjos har jobbet videre for selskapet som specialrådgiver for bestyrelsen og Kise er helt sikkert taget med på insider ved emisjonen i høst, hvor han og Kjos sagde ja til at udlåne aktier som hedge til den konvertible obligation. Jeg er også sikker på at de to herrer ved mere end hvad andre vanlig aktionærer som os andre gør.
Men nu vil jeg spørger hvordan andre tolker artiklen. Hva bliver de 5 millioner aktjer brukt til? Er de lange eller korte?
Men nu vil jeg spørger hvordan andre tolker artiklen. Hva bliver de 5 millioner aktjer brukt til? Er de lange eller korte?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 17:14
8049
Kjos & Co vet alt som foregår internt i selskapet. Skulle bare mangle.
De tjener seg fett på småaksjonær.
At finanstilsynet etterforsker disse to sjarlataner overasker meg overhodet ikke.
De tjener seg fett på småaksjonær.
At finanstilsynet etterforsker disse to sjarlataner overasker meg overhodet ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.02.2020 kl 17:18
8008
Etterforskes de?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Artige
18.02.2020 kl 17:23
7958
Jøss ja her må vi ha en link
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 17:26
7930
Restplassno skrev Etterforskes de?
"Det er ikke kjent hva etterforskerne i Det norsk finanstilsynet konsentrer seg om, men ifølge nettavisen skal de ha hatt det kriserammede transportselskapet NAS og deres tidligere ledere (Kjos brødrene) under lupen siden 4. kvartal 2020.."
FAKE NEWS
FAKE NEWS
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 17:29
7905
Restplassno skrev Etterforskes de?
Nei da...Skulle bare lage litt stemning i huset. Kjos & Co har nok ikke korrupte ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
omac
18.02.2020 kl 17:45
7840
Dette er vel klare brudd på reglementet og kan i tillegg være injurierende, ville vært forsiktig med påstandene når de er såpass alvorlige og usanne
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.02.2020 kl 17:59
7783
Det spøkes med slikt her på hele forumet daglig, så ville tatt dette knusende ro mht at slikt vil få følger. Spesielt mht alle krumspringene til rikskjente spekulanter som går ut i media og snakker om en gullgruve før de tømmer hele beholdningen sin inn i en hel skokk gapende 0hobbyaksjonærer. Disse hendelsene blir aldri fulgt opp og heller ikke notert, virker det som. Så man slipper nok unna med langt verre enn en liten forumspøk, virker det som.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
18.02.2020 kl 18:48
7604
Restplass: Du har nok humor til å forsto at dette er rent anvendt psykologi og den treffer godt flere spekulanter i forumet. Jeg eier flere aksjer i Nas og jeg drømmer nok om høyere kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.02.2020 kl 19:16
7518
Absolutt :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
SomSa
19.02.2020 kl 14:49
6851
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2020 - 22.05.2020 er 5,71.
Ticker:NAS09
Se vedlagt dokument for utfyllende informasjon.
(Publisert av Nordic Trustee, Erik Marin-Andresen)
https://newsweb.oslobors.no/message/495906
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
EliotS
20.02.2020 kl 21:44
6481
I runde tal så har Kise og Kjos vel tabt rundt 25 mio NOK på deres TRS-avtale med Danske Bank på 5 mio aktier, hvis vi antager at de indgik den på kurs 40 NOK.
Men hvad man taber på gyngerne må man vinde på karrusellen.
De to herrer og deres respektive familer kan nemlig nu hive pæne udbytter hjem på Bank Norwegian.
Bjørn Kise og familien drar inn, basert på E24s beregninger, 27,3 millioner kroner i utbytte. Aksjepostene er verdt 809,3 millioner kroner, fordelt over flere selskaper
Bjørn Kjos får inn 4,97 millioner kroner, ifølge beregningene. Lars Ola Kjos, Guri Helene Kjos Brecke og Anna-Helene Kjos-Mathiesen, de tre barna til Kjos, blir tildelt et utbytte på henholdsvis 12,6 millioner kroner,
https://e24.no/boers-og-finans/i/Jo43em/kjos-og-kise-faar-inn-millioner-i-utbytte-fra-bank-norwegian
Men hvad man taber på gyngerne må man vinde på karrusellen.
De to herrer og deres respektive familer kan nemlig nu hive pæne udbytter hjem på Bank Norwegian.
Bjørn Kise og familien drar inn, basert på E24s beregninger, 27,3 millioner kroner i utbytte. Aksjepostene er verdt 809,3 millioner kroner, fordelt over flere selskaper
Bjørn Kjos får inn 4,97 millioner kroner, ifølge beregningene. Lars Ola Kjos, Guri Helene Kjos Brecke og Anna-Helene Kjos-Mathiesen, de tre barna til Kjos, blir tildelt et utbytte på henholdsvis 12,6 millioner kroner,
https://e24.no/boers-og-finans/i/Jo43em/kjos-og-kise-faar-inn-millioner-i-utbytte-fra-bank-norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
20.02.2020 kl 21:55
6428
De har vel også kjøpt Nas aksjer på kurs 240 eller var det 260.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
MD12
20.02.2020 kl 22:00
6419
Hvorfor har Kjos og Kise solgt seg ned i Norwegian?
Ingen her inne som kan svare på det.
Ingen her inne som kan svare på det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
20.02.2020 kl 22:05
6693
Umulig å svare på. Personlig tror jeg ikke de har gjort det med lett hjerte. Mener å ha lest at de tidligere har måttet selge aksjer på grunn av skattemessige årsaker. Dersom det er noe sånn nå, må det være kjedelig med tanke på Kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Artige
20.02.2020 kl 22:09
6675
Tapet er vel ca 15 mill. Så langt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
EliotS
20.02.2020 kl 23:30
6530
Det er hegde i forhold TRS-avtalen. De kan sikkert genkøbe nu med genvindst og lave sikkerhetsnett for avtalen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.02.2020 kl 00:22
6437
Det er vel en likviditetssikring vil jeg tro. Og så har de, siden de er desp etter eksponering, lånt 5 mill aksjer som de kun har eksponering for og ikke har måtte betale for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
EliotS
21.02.2020 kl 06:48
6250
Restpladssno - Ja, det er sikkert penge som er gået til likviditetsdekning men det betyder også at når Dansk Bank skal selge sine kompensasjonsaktier så de de blive købt op med både gevindst og likviditetsdekningsaktier sådan at hele stigning et falder samme ved at 5 mio aktier bliver sendt i markedet. Kise og Kjos køber nok ikke alle 5 mio men jeg tror at de vil sikre at kursen ikke falder voldsomt tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 07:49
6118
DE selger seg ned i NAS men selger seg ikke ned i NOFI. NOFI har nesten doblet seg siden NAS solgt aksjene der. Fra ca 55 til 102 kroner. Var det et bra trekk av NAS? Aksjeposten til NAS i NOFI ville hatt en verdi på en milliard mer dersom de ikke hadde solg pluss utbytte. Kan man tenkes at Norwegian er i ferd med å endres til et helt annet selskap med det nye styret og ledelsen? Har byråkrater overtatt selskapet? Som selv ikke risikerer en eneste krone Ingen av de som styrer NAS har en eneste aksje. Ingen risiko med det de gjør. Fra vekst til lønnsomhet heter det nå . Hvor lett tror man det er å lage overskudd på så lave priser som det er i flybransjen? Årsoverskudd minus ca 1.3 milliarder (har ikke regnet sammen) Hvor stort ville årstapet ha værn uten alle salgene? 3 milliarder? Så har MAX kostet en milliard men fremdeles ville de ha fått et underskudd på 2 milliarder. Nesten hele den siste emisjonen. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig.
Det er etter salg av fly og salg av bankaksjer mm. De selger seg til fant. De venter på erstaning men det som betyr noe er om de kan drive lønnsomt uten å selge seg ned eller vente på erstatning. Hvorfor skal de være lojale til et selskapet de ikke styrer? Skjønner godt at de selger seg ned. Norwegian er i ferd med å utvikles til et helt annet selskap av personer som ikke risikerer en eneste krone. Nå er det noen som har skjønt hvordan man skal drive et selskap lønnsomt. Som om ikke de tidligere lederene skjønte det. DE hadde vel heller ingen mulighet til å selge seg ned enn gjennom en TRS avtale for å unngå oppmerksomhet rundt salget. Nå ble jo dette kjent men selv Hegnar villedet og sa at de hadde kjøpt seg inn mens de i realiteten solgte seg ned.
Det er etter salg av fly og salg av bankaksjer mm. De selger seg til fant. De venter på erstaning men det som betyr noe er om de kan drive lønnsomt uten å selge seg ned eller vente på erstatning. Hvorfor skal de være lojale til et selskapet de ikke styrer? Skjønner godt at de selger seg ned. Norwegian er i ferd med å utvikles til et helt annet selskap av personer som ikke risikerer en eneste krone. Nå er det noen som har skjønt hvordan man skal drive et selskap lønnsomt. Som om ikke de tidligere lederene skjønte det. DE hadde vel heller ingen mulighet til å selge seg ned enn gjennom en TRS avtale for å unngå oppmerksomhet rundt salget. Nå ble jo dette kjent men selv Hegnar villedet og sa at de hadde kjøpt seg inn mens de i realiteten solgte seg ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Grannesen
21.02.2020 kl 08:37
5961
Tror du ikke at driften fra tidligere år har kostet de seneste år, altså med det styret som hadde eierandeler? Du tror kanskje at å gå fra vekst til lønnsomhet gir umiddelbar effekt på bunnlinja? Mener du at driften fra 2019 ikke har vært bærekraftig dersom man kunne sett bort fra renter fra gammel moro?
Du tror ikke at salg av både NOFI og fly er gjort av nødvendighet pga gjeldstyngden, men av dumhet? (alle kunne jo forutse at NOFI skulle dobles)
Hvis du gidder å ta deg bryet med å se på tallene isolert i perioder vil det hjelpe deg til å forstå at NAS gjør det som er nødvendig nå og at dette vil betale seg på lang sikt. Jeg skjønner at tradere og de som forventer stor avkastning på kort sikt er misfornøyde, men det tar tid å snu et selskap som både har vært uheldig de siste 2 år og for offensiv i årene før 2019. NAS kommer på beina, men det vil ta noe tid.
Du tror ikke at salg av både NOFI og fly er gjort av nødvendighet pga gjeldstyngden, men av dumhet? (alle kunne jo forutse at NOFI skulle dobles)
Hvis du gidder å ta deg bryet med å se på tallene isolert i perioder vil det hjelpe deg til å forstå at NAS gjør det som er nødvendig nå og at dette vil betale seg på lang sikt. Jeg skjønner at tradere og de som forventer stor avkastning på kort sikt er misfornøyde, men det tar tid å snu et selskap som både har vært uheldig de siste 2 år og for offensiv i årene før 2019. NAS kommer på beina, men det vil ta noe tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 08:42
5943
Vi kan vel se på utviklingen av kursen siden ca 2000 da selskapet kom på børs på 33 kroner. Det har gått ca 20år og kursen har knapt steget. det er fakta etter alle disse årene. B og B har blitt rike av selskapet. det har de blitt gjennom å selge seg ut på høye kurser, shorting mm. Ikke pga at aksjekursen har steget. Noen har tapt penger her og det er vel den lille mann som har kjøpt aksjer i tro på selskapet. For at noen skal vinne må andre tape. Så i ettertid kan man si at det er de som satt med informasjon om selskapet som har tjent på dette(å komme seg ut på rett tid) men vanlige aksjonærer har bare tapt.
Det er godt å være optimist grannessen men fatkta viser sg selv.
Prisene på flybilletter må kraftig opp for at bransjen kan bli lønnsom.
Det er godt å være optimist grannessen men fatkta viser sg selv.
Prisene på flybilletter må kraftig opp for at bransjen kan bli lønnsom.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Grannesen
21.02.2020 kl 08:57
5864
Vi får se da, takk for svar. Jeg respekterer dine innlegg selv om vi er uenige:-) Jeg er kanskje optimist, men jeg har tro på NAS og det de har gjort det siste året. Hadde ikke Karlsen iverksatt salgene sommer/høst 19 ville det sett annerledes ut. I tillegg ser jeg av de underliggende tallene at driften nå er lønnsom og holder de seg til planen og fortsetter, vil dette til bli et lønnsomt selskap.
Prisene på billettene hos NAS har steget merkbart.... Jeg flyr tur/retur ukentlig med NAS og ser at det koster mer nå enn tidligere. Grepene er tatt, men det kunne gjerne vært mer.
Prisene på billettene hos NAS har steget merkbart.... Jeg flyr tur/retur ukentlig med NAS og ser at det koster mer nå enn tidligere. Grepene er tatt, men det kunne gjerne vært mer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 09:02
5837
Er driften lønnsom Grannesen? Utenom salgene? Hvordan kan du se det? De er kraftig i minus. Hva er igjen av NAS om 10 år? Et lite miniselskap i norden som er lønnsomt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
21.02.2020 kl 09:07
5791
Hei Marianne, hvordan klarer du å beregne 1,3 milliard i minus. Kan du forklare beregningene dine? Takk
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 09:16
5745
Hei
Skrev at jeg ikke har lagt sammen tallene(kanskje du skal begynne med å lese hva jeg skriver?) Hva blir de da? 1 milliard i minus? Det er samme forholdet uansett.
Skrev at jeg ikke har lagt sammen tallene(kanskje du skal begynne med å lese hva jeg skriver?) Hva blir de da? 1 milliard i minus? Det er samme forholdet uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
21.02.2020 kl 09:26
5689
Jeg prøver å forstå hva du skriver. Det er derfor jeg spør ;)
Mye bra du skriver.
Mye bra du skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 09:45
5607
Om jeg husker riktig grovt regnet Q1 minus 15000 mill Q2 pluss 300 mill q3 pluss 1800 mill q4 minus 1600 mill. så ca minus 1000 mill er vel mer riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Fred55
21.02.2020 kl 09:49
5583
En del rett det du skriver. Men er noe jeg ikke er helt enig med deg i :-)
Du sier det nå er noen som vet hvordan de skal drive ett selskap. Der føler jeg at du bommer litt. Fikk en styreleder på plass i starten av 2019. Kan ikke si han har vært noe synlig og hva han har utrettetkan diskuteres. Sikkert en del i kulisser, men ut over det er jeg mer tvilsom.
Ny CEO i 2020 han kan en vel oppriktig talt si har utført noe som helst. Nå en overtar ett selskap med en børs kurs ( bruker kurs fremfor verdi) Som har falt fra 42 til 36 så kan en ikke skryte og si at dette er bra. Veldig ofte så får selskaper en boost når det kommer ny ledelse inn. Her er det motsatt og det meste har vel sammenheng med at en ikke sier noe som helst.
Enig at BK og HBK holdning har tjent rått og har opp gjennom tidene frestått som positive vært i media fokusert på mye rart. Men ser i ettertid at de har melet egen kake med finurlige transaksjoner. Og som du sier små aksjonerer har tapt de har høstet :-) Så kynisk foretning er vel det riktig ikke det de har forsøkt å fremstå som. Men mye latter har lurt mange :-)
TRS avtalen er i seg selv finurlig og mange tolkninger på denne. Riktig at de har solgt seg ut med 5 millioner aksjer ca 3 % men samtidig forpliktet seg til å kjøpe de tilbake innen 3 måneder. Da til rundt kr 40-41. Altså har de midlertidig redusert sin egen beholdning med ca 3 % Hvor de aksjene er i disse 3 måndene er usikkert og hva de gjør med markedet er usikkert. Kan være de dekker inn andre short posisjoner der ute. Ikke blir nye, eller de lånes ut til short i mindre poster under 0,5 % slik at de ikke fremgår i totale short posisjoner. Kan fullt mulig være at HBK holdning deler de ut til andre selskap/datter selskap i små short posisjoner slik at de selv tjener penger på short posisjoner på aksjer de selv eier i denne 3 månders perioden. Trolig sitter de selv og tjener på at de sendes ut i short markedet som ikke synlige aksjer. Med andre ord atter presser tidligere grunnlegger dette inn i markedet og høster egen gevinst. Tro nok vi skal lengre nedover før det snur.
BK med HBK holdning var nok også involvert med å få inn JS som CEO. Kjenner nok til hans svake sider og er nok derfor han er satt inn i rollen for at de fremdeles kan skape seg verdier på denne måte.
Selvsagt rene spekulasjoner uten at en kan si noe rundt dette med sikkerhet, men ser en utvikling taushet og leser litt mellom linjer er dette fullt mulig.
Du sier det nå er noen som vet hvordan de skal drive ett selskap. Der føler jeg at du bommer litt. Fikk en styreleder på plass i starten av 2019. Kan ikke si han har vært noe synlig og hva han har utrettetkan diskuteres. Sikkert en del i kulisser, men ut over det er jeg mer tvilsom.
Ny CEO i 2020 han kan en vel oppriktig talt si har utført noe som helst. Nå en overtar ett selskap med en børs kurs ( bruker kurs fremfor verdi) Som har falt fra 42 til 36 så kan en ikke skryte og si at dette er bra. Veldig ofte så får selskaper en boost når det kommer ny ledelse inn. Her er det motsatt og det meste har vel sammenheng med at en ikke sier noe som helst.
Enig at BK og HBK holdning har tjent rått og har opp gjennom tidene frestått som positive vært i media fokusert på mye rart. Men ser i ettertid at de har melet egen kake med finurlige transaksjoner. Og som du sier små aksjonerer har tapt de har høstet :-) Så kynisk foretning er vel det riktig ikke det de har forsøkt å fremstå som. Men mye latter har lurt mange :-)
TRS avtalen er i seg selv finurlig og mange tolkninger på denne. Riktig at de har solgt seg ut med 5 millioner aksjer ca 3 % men samtidig forpliktet seg til å kjøpe de tilbake innen 3 måneder. Da til rundt kr 40-41. Altså har de midlertidig redusert sin egen beholdning med ca 3 % Hvor de aksjene er i disse 3 måndene er usikkert og hva de gjør med markedet er usikkert. Kan være de dekker inn andre short posisjoner der ute. Ikke blir nye, eller de lånes ut til short i mindre poster under 0,5 % slik at de ikke fremgår i totale short posisjoner. Kan fullt mulig være at HBK holdning deler de ut til andre selskap/datter selskap i små short posisjoner slik at de selv tjener penger på short posisjoner på aksjer de selv eier i denne 3 månders perioden. Trolig sitter de selv og tjener på at de sendes ut i short markedet som ikke synlige aksjer. Med andre ord atter presser tidligere grunnlegger dette inn i markedet og høster egen gevinst. Tro nok vi skal lengre nedover før det snur.
BK med HBK holdning var nok også involvert med å få inn JS som CEO. Kjenner nok til hans svake sider og er nok derfor han er satt inn i rollen for at de fremdeles kan skape seg verdier på denne måte.
Selvsagt rene spekulasjoner uten at en kan si noe rundt dette med sikkerhet, men ser en utvikling taushet og leser litt mellom linjer er dette fullt mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 10:02
5540
Du misforstod det jeg skrev. Jeg har ingen tro på den nye strategien. Vi har sett hva GK sin strategi er. Nye CEO regner jeg med følger den samme strageien som GK. Ingen i styret eller ledelsen sitter med aksjer i selskapet. Jeg er også svært kritisk til HBK sine disponeringer som ikke tjener aksjonærene. Hvordan har de blitt søkkrike uten at kursen har steget de siste 20 årene?
Hvorfor solgte Ferd seg ut?
. Bare det at ingen investerer sine egne penger. Det sier litt at de selv ikke har tro på selskapet, Vi hører ingenting om Kjos lengre heller. Tror de er ute og jeg tror at det har vært en uenighet om veivalg. Tror at de selger seg ned og ut av selskapet. Hvorfor skal de sitte med aksjer de ikke har kontroll over?
Hvorfor solgte Ferd seg ut?
. Bare det at ingen investerer sine egne penger. Det sier litt at de selv ikke har tro på selskapet, Vi hører ingenting om Kjos lengre heller. Tror de er ute og jeg tror at det har vært en uenighet om veivalg. Tror at de selger seg ned og ut av selskapet. Hvorfor skal de sitte med aksjer de ikke har kontroll over?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Littoptimist
21.02.2020 kl 10:16
5479
Svartmaling.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 10:19
5455
Du får kalle det hva du vil. Jeg vil at folk skal tenke selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
verdensmester
21.02.2020 kl 10:22
5433
De har akkurat inngått en TRS på 5 mill aksjer, ikke noe jeg ville gjort om tanken var å dumpe alt i selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Tool
21.02.2020 kl 10:23
5426
Alltid vært mye snusk i dette tulleselskapet, med en sjef som gledelig ødelegger eget selskap for å tjene noen kroner.
Har i årevis skrevet og hvor ille det kom til å gå med dette makkverket av et selskap. Alle spådommene slo til, alt som ble foreslått av tiltak er nettopp det NAS nå gjør, bare noen år for sent. At man kunne sitte på sidelinjen og se tragedien utspille seg samtidig som selskapet latet som ingenting er en skam.
Har i årevis skrevet og hvor ille det kom til å gå med dette makkverket av et selskap. Alle spådommene slo til, alt som ble foreslått av tiltak er nettopp det NAS nå gjør, bare noen år for sent. At man kunne sitte på sidelinjen og se tragedien utspille seg samtidig som selskapet latet som ingenting er en skam.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
EliotS
21.02.2020 kl 10:35
5382
Fred55 - HBK har ikke solgt sig ut med 5 mio. aktier i TRS avtalen. De har 5 mio aktier mere. De er lange.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.02.2020 kl 10:35
5378
hvilken tragedie?? Et oppegående selskap med tusenvis av ansatte som igjen frakter millioner av fornøyde passasjerer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.02.2020 kl 10:39
5356
Ja men samtidig dukker du bare opp på fallende kurser. Hvorfor ikke advare når ting tilsynelatende går greit. Ditt engasjement her inne henger ikke på greip.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Fred55
21.02.2020 kl 10:52
5312
Har ikke solgt meg ut :-) Om jeg hadde. Ville jeg ikke skrevet mer :-)
Toppen av galskap fra HBK, BK,GK osv var at de faktisk ikke solgte det da de hadde muligheten for ca 1,5 år siden. Trolig har det sammenheng med at de kan fortsette med finurlige operasjoner som nå og tjene mer, eller var det for det de faktisk trodde de ville kunne få mer. Svaret vet bare de.
Er selv av den oppfatning som skrevet tidligere at NAS blir solgt eller delt opp overtatt av andre. Men at merkenavnet NAS som er bra bygget opp vil bestå. JS sier han ikke er ansatt for å gjøre den jobben. Noe han er nødt til å si. Mulig han ikke forsto det selv da han uttalte det. Mange muligheter her.
Tror ikke det blir ett bud/overtagelse som HBK, BK,og flere vil like, men tror det kommer litt som "fiendtlig" oppkjøp på lik linje som IAG. Der noen vil forsøke å sette en stopper for salget. Forskjellen denne gangen er at de nå ikke har makten lengre med HBK og mange andre ville gått for ett salg. Prisen vil helt sikkert være langt over dagens verdi på under 6 milliarder. Men samtidig bra under 10 milliarder. Merkenavnet NAS er bra ruteverket er bra, mange avtaler er bra. Med andre ord mye er bra med NAS. Utfordringen er at de er stor men ikke stor nok. Stort rutenettverk men ikke stort nok. Billige fly priser, men har ikke klart å gjøre de nødvendige grepene som andre rainair osv.
God og bra ordrebok som i seg selv har stor verdi Mange gode slot osv
Så langt er alt veldig bra, men mangler det lille som gjør at de virkelig skal kunne ta av og tjene gode kr-euro-dollar :-)
Hadde de inngått en allianse ble kjøpt opp fusjonert inn i en allerede større aktør som ville ha NAS sitt rutenett flettet sammen med sitt eget osv. Da skjer dette.
Ikke helt overbevist om at det blir noe europeisk selskap. Heller mest i retning av at det blir kinesisk/asiatisk/russisk konsultasjoner. Alternativt noe amerikansk.
Kan selvsagt spekulere vilt i når noe slikt vil kunne skje, men tror nok vi vil vite mer før GF i mai. Tror heller ikke informasjonen rykte rundt dette oppkjøpet/ fusjonen vil komme fra NAS. Mest sannsynlig fra media eller direkte vet at noen har fått makt og det flaggmeldes.
Kan få store poster i NAS om en slår sammen endel klientkonto poster, går i dialog med de som er short for å overta. På en finurligmåte får en fort kontroll med de % aksjer en vil ha før ett bud kommer.
Tenker at JS og GK også ser at dette er veien det må gå. Ny aktør overtar forhandlinger der NAS er i dag. Kan ta styringen rundt 1 år på bakken for Max fly. Kan true med at det skal gå via retten ovenfor Boeing. Noe de absolutt ikke er tjent med. Altså gode kort på hånden i en periode fremover.
Toppen av galskap fra HBK, BK,GK osv var at de faktisk ikke solgte det da de hadde muligheten for ca 1,5 år siden. Trolig har det sammenheng med at de kan fortsette med finurlige operasjoner som nå og tjene mer, eller var det for det de faktisk trodde de ville kunne få mer. Svaret vet bare de.
Er selv av den oppfatning som skrevet tidligere at NAS blir solgt eller delt opp overtatt av andre. Men at merkenavnet NAS som er bra bygget opp vil bestå. JS sier han ikke er ansatt for å gjøre den jobben. Noe han er nødt til å si. Mulig han ikke forsto det selv da han uttalte det. Mange muligheter her.
Tror ikke det blir ett bud/overtagelse som HBK, BK,og flere vil like, men tror det kommer litt som "fiendtlig" oppkjøp på lik linje som IAG. Der noen vil forsøke å sette en stopper for salget. Forskjellen denne gangen er at de nå ikke har makten lengre med HBK og mange andre ville gått for ett salg. Prisen vil helt sikkert være langt over dagens verdi på under 6 milliarder. Men samtidig bra under 10 milliarder. Merkenavnet NAS er bra ruteverket er bra, mange avtaler er bra. Med andre ord mye er bra med NAS. Utfordringen er at de er stor men ikke stor nok. Stort rutenettverk men ikke stort nok. Billige fly priser, men har ikke klart å gjøre de nødvendige grepene som andre rainair osv.
God og bra ordrebok som i seg selv har stor verdi Mange gode slot osv
Så langt er alt veldig bra, men mangler det lille som gjør at de virkelig skal kunne ta av og tjene gode kr-euro-dollar :-)
Hadde de inngått en allianse ble kjøpt opp fusjonert inn i en allerede større aktør som ville ha NAS sitt rutenett flettet sammen med sitt eget osv. Da skjer dette.
Ikke helt overbevist om at det blir noe europeisk selskap. Heller mest i retning av at det blir kinesisk/asiatisk/russisk konsultasjoner. Alternativt noe amerikansk.
Kan selvsagt spekulere vilt i når noe slikt vil kunne skje, men tror nok vi vil vite mer før GF i mai. Tror heller ikke informasjonen rykte rundt dette oppkjøpet/ fusjonen vil komme fra NAS. Mest sannsynlig fra media eller direkte vet at noen har fått makt og det flaggmeldes.
Kan få store poster i NAS om en slår sammen endel klientkonto poster, går i dialog med de som er short for å overta. På en finurligmåte får en fort kontroll med de % aksjer en vil ha før ett bud kommer.
Tenker at JS og GK også ser at dette er veien det må gå. Ny aktør overtar forhandlinger der NAS er i dag. Kan ta styringen rundt 1 år på bakken for Max fly. Kan true med at det skal gå via retten ovenfor Boeing. Noe de absolutt ikke er tjent med. Altså gode kort på hånden i en periode fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Marianne
21.02.2020 kl 10:57
5286
Jeg tror selskapet blit solgt i mange biter til det neste ikke er noe igjen av det gamle norwegian.
Noen greier fremdeles å fremstille TRS avtalen som en kjøp. Det var et salg av aksjer og en bet på en kursutvikling.
Sjokel Rolf. Jeg dukket opp når det dårlige kvatalstallet kom. Her på HO var det både den ene og den andre som mente at kursen skulle opp etter tallene. DE var jo elendige.Her var salg av NOFI og salg av fly og enda så kraftig i minus.
Noen greier fremdeles å fremstille TRS avtalen som en kjøp. Det var et salg av aksjer og en bet på en kursutvikling.
Sjokel Rolf. Jeg dukket opp når det dårlige kvatalstallet kom. Her på HO var det både den ene og den andre som mente at kursen skulle opp etter tallene. DE var jo elendige.Her var salg av NOFI og salg av fly og enda så kraftig i minus.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.02.2020 kl 11:03
2209
Kjos og Kise var vel for øvrig eiere en god, lang stund før dette. De kjøpte seg inn i noe som egentlig var konkurs på 90-tallet. Så at de sitter igjen med noe etter å ha bygd et så stort selskap synes jeg er greit. De har også gjort det godt på andre aktiviteter enn Norwegian, se beholdningen til HBK. Unner hbk absolutt den, de har vel imidlertid tapt mye på Nas siste årene, se regnskapet deres.
Hva er strategien til GK som vi alle har sett hva er, og hvorfor har du ikke troen på den?
Ferd gjorde lurt i å selge seg ut, det har imidlertid skjedd mye siden den gang. Norwegian er både mht lønnsomhet og likviditet et langt mindre risikabelt case, tror jeg du kan være enig i.
Godt å se at du er tilbake med dine retoriske spørsmål og påtatte godhet, for å redde meg.
Jeg liker godt Marianne sitt nærvær, hun stiller spørsmål og bidrar til aktiviteten her.
Hva er strategien til GK som vi alle har sett hva er, og hvorfor har du ikke troen på den?
Ferd gjorde lurt i å selge seg ut, det har imidlertid skjedd mye siden den gang. Norwegian er både mht lønnsomhet og likviditet et langt mindre risikabelt case, tror jeg du kan være enig i.
Godt å se at du er tilbake med dine retoriske spørsmål og påtatte godhet, for å redde meg.
Jeg liker godt Marianne sitt nærvær, hun stiller spørsmål og bidrar til aktiviteten her.
Redigert 21.02.2020 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
TomW
21.02.2020 kl 11:04
2207
"Her var salg av NOFI og salg av fly og enda så kraftig i minus"
Det stemmer ikke.
Det stemmer ikke.
Restplassno
21.02.2020 kl 11:08
2167
Salg av fly i høst var ikke inkl i Q4, dette kommer i Q1 og vil ha likv.efffekt på 900-1000 mill. Nofi var vel i Q3, mulig resterende 400 mill fra Nofi ga noe likviditetseffekt i Q4 uten at jeg har sjekket dette nøye. Tror alt ble bokført i Q3.
Littoptimist
21.02.2020 kl 11:16
2146
Jeg vil jo si at Q4 var bra tall når man vet hva som ligger bak og at det kommer kompensasjon for tap.
lypeders
21.02.2020 kl 12:12
2039
Æ e lei mæ, ser ut som æ taper sparepengene mine,, 1000.000 men har holt ut, vet ikke hva jeg skal gjøre,, 43kr er inngangen. Ikke noe baising nå🙏
nima
21.02.2020 kl 12:17
2018
Enig med deg , begynner å bli lei hel NAS. Ingen info om den erstatningen som de har snakket om, tviler på om de klarer å komme opp av dumpen
Restplassno
21.02.2020 kl 12:43
1958
nima
29.01.2020 kl 21:10
Hva blir prisen på aksjen etter emisjonen ?????? tipper mellom 1,3 - 1,5 , synspukter ?
29.01.2020 kl 21:10
Hva blir prisen på aksjen etter emisjonen ?????? tipper mellom 1,3 - 1,5 , synspukter ?
-
«
- 1
- 2 »