Tips og råd til til en nybegynner

Hei og takk for at du klikket inn på min tråd. Håper jeg kan få litt innspill ifra dere som har skikkelig peiling :)

Jeg har spart litt i fond før men aldri hatt mye kunnskap bak fondsvalgene. (Heldigivs har det uansett gitt god avkastning)
I de siste årene har jeg betalt ned mye på huslået som nå er rett under 50% av husets verdi. Jeg har ingen andre lån. Tjener bra. Jeg har planlagt fremover og sette av 5-8000kr pr mnd i fond.

Jeg har i det siste lest endel om fond og har tenkt å investere ca 100K i fond nå + har akkurat opprettet spareavtale i fond.

Jeg har følgende fond ifra før av: (ca 200k investert i dissse)

DNB Global Indeks A
DNB Teknologi A
DnB Global Emerging Markets Indeks
Holberg Norden
KLP AksjeNorden Indeks
KLP AksjeNorge Acc
Storebrand Global Indeks

Jeg har akkurat opprettet spareavtale i disse fondene: (5000kr mnd fordelt likt)
Holberg Rurik A
KLP AksjeNorden Indeks
Utsikt 2030
DNB Global Emerging Markets Indeks A
Handelsbanken USA Index Criteria A1 NOK

Disse fondene har jeg tenkt å ta en engangsinvesterin i akkurat nå....Ca likt fordelt
KLP AksjeAsia Indeks III DNB Grønt Norden A Nordea Global Dividend Fund NOK DNB Miljøinvest A Handelsbanken USA Index

Jeg setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger. Bør jeg fjerne noen fond? Har jeg for mange? Er det noen markeder jeg mangler?... Jeg tenker å investere ekstra mye i nå i fond som har med miljø og helse og gjøre (det tipper jeg vil få bra fremgang)

Tidsperskeptiv (4-10 år)

Jeg setter pris på all feedback..
Tace
19.02.2020 kl 08:21 1002

Kan prøve å søke litt svar i denne gruppen på Shareville.

https://www.shareville.no/grupper/langsiktig-sparing-i-fond-363

Takk for henvisningen.

Du har sikkert mange gode fond her!
Men husk at du ikke bare kan diversifisere deg vekk fra risiko, du kan også diversifisere deg vekk fra avkastning.
Personlig, har nå kun èn aksje, og ett fond.
Aksjen betaler utbytte fire ganger i året som går inn på fondet.
Fondet har gitt et snitt på ca 20% de siste 10 årene etter kost.
Det er godt nok for meg.
Det hender jeg tar ut noen kroner fra fondet, og handler i en eller to enkeltaksjer for moro skyld.
Uansett; lykke til!
Fat Man
26.02.2020 kl 19:44 732

Når det er såpass små beløp som det er snakk om her bør alt settes i det billigste indeksfondet (for tiden er det Nordnet Superfondet Norge, som er gratis). Det er veldig enkelt og tidsbesparende, man trenger ikke sette seg inn i noe som helst, og på sikt er det ingen aksjefond som slår indeksfondene uansett.

Ingen har blitt rik av å ha penger i aksjefond, man følger bare med markedet opp. I beste fall. Så det beste rådet er å ikke kaste bort tid på å spekulere på hva som er lurt. Bruk heller tiden på betalt arbeid, lønnsarbeid eller egen business. Det lønner seg mye bedre og man får mer penger å sette i indeksfondet.
Redigert 26.02.2020 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
trodlet
09.03.2020 kl 06:50 407

Men de utslagene det er om dagen, så kan det gjøre stor forskjell om jeg kjøper aksjer eller fond den ene eller den andre dagen. Kan noen svare meg på en ting; La oss si at børsen faller markant, f.eks 9/3, og jeg tror dette er bunnen og jeg tror at det stiger 5% i morgen, skal jeg da kjøpe fond samme dag (9/3) eller en dag eller to senere?
Ray_m
09.03.2020 kl 07:14 350

Fond tar som regel 2-5 dager før det er på konto, så man vil gå glipp av det største fallet om det snur opp igjen.

Skal man handle samme dag er EFT mye bedre..