Tips og råd til til en nybegynner

Askeladden82
18.02.2020 kl 19:33 11184

Hei og takk for at du klikket inn på min tråd. Håper jeg kan få litt innspill ifra dere som har skikkelig peiling :)

Jeg har spart litt i fond før men aldri hatt mye kunnskap bak fondsvalgene. (Heldigivs har det uansett gitt god avkastning)
I de siste årene har jeg betalt ned mye på huslået som nå er rett under 50% av husets verdi. Jeg har ingen andre lån. Tjener bra. Jeg har planlagt fremover og sette av 5-8000kr pr mnd i fond.

Jeg har i det siste lest endel om fond og har tenkt å investere ca 100K i fond nå + har akkurat opprettet spareavtale i fond.

Jeg har følgende fond ifra før av: (ca 200k investert i dissse)

DNB Global Indeks A
DNB Teknologi A
DnB Global Emerging Markets Indeks
Holberg Norden
KLP AksjeNorden Indeks
KLP AksjeNorge Acc
Storebrand Global Indeks

Jeg har akkurat opprettet spareavtale i disse fondene: (5000kr mnd fordelt likt)
Holberg Rurik A
KLP AksjeNorden Indeks
Utsikt 2030
DNB Global Emerging Markets Indeks A
Handelsbanken USA Index Criteria A1 NOK

Disse fondene har jeg tenkt å ta en engangsinvesterin i akkurat nå....Ca likt fordelt
KLP AksjeAsia Indeks III DNB Grønt Norden A Nordea Global Dividend Fund NOK DNB Miljøinvest A Handelsbanken USA Index

Jeg setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger. Bør jeg fjerne noen fond? Har jeg for mange? Er det noen markeder jeg mangler?... Jeg tenker å investere ekstra mye i nå i fond som har med miljø og helse og gjøre (det tipper jeg vil få bra fremgang)

Tidsperskeptiv (4-10 år)

Jeg setter pris på all feedback..
Redigert 21.01.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Tace
19.02.2020 kl 08:21 10758

Kan prøve å søke litt svar i denne gruppen på Shareville.

https://www.shareville.no/grupper/langsiktig-sparing-i-fond-363
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Askeladden82
19.02.2020 kl 19:08 10681

Takk for henvisningen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 17:28 10514

Du har sikkert mange gode fond her!
Men husk at du ikke bare kan diversifisere deg vekk fra risiko, du kan også diversifisere deg vekk fra avkastning.
Personlig, har nå kun èn aksje, og ett fond.
Aksjen betaler utbytte fire ganger i året som går inn på fondet.
Fondet har gitt et snitt på ca 20% de siste 10 årene etter kost.
Det er godt nok for meg.
Det hender jeg tar ut noen kroner fra fondet, og handler i en eller to enkeltaksjer for moro skyld.
Uansett; lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Picosalax
28.02.2020 kl 17:16 10361

Styr unna denne mannen. Han har shortet Tesla så det holder. Gedigen fiasko.
https://e24.no/boers-og-finans/i/jdJyA9/sissener-etter-boersras-denne-uken-kloer-i-fingrene-etter-aa-kjoepe
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
trodlet
09.03.2020 kl 06:50 10147

Men de utslagene det er om dagen, så kan det gjøre stor forskjell om jeg kjøper aksjer eller fond den ene eller den andre dagen. Kan noen svare meg på en ting; La oss si at børsen faller markant, f.eks 9/3, og jeg tror dette er bunnen og jeg tror at det stiger 5% i morgen, skal jeg da kjøpe fond samme dag (9/3) eller en dag eller to senere?
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Ray_m
09.03.2020 kl 07:14 10088

Fond tar som regel 2-5 dager før det er på konto, så man vil gå glipp av det største fallet om det snur opp igjen.

Skal man handle samme dag er EFT mye bedre..
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Michelseb
14.01.2021 kl 21:46 9187

Drar opp denne tråden igjen jeg. Ny på aksjefond og har et par spørsmål til dere som kan dette bedre enn meg.
Ble «lurt» av banken til å velge ODIN aksje C. Det er aktivt forvaltet og dyrt. Har derfor ikke puttet så mye inn der og heller satt en del i både Storebrand Global solutions og Storebrand fornybar energi.

Har rimelig langsiktige planer for pengene.. 10 år minst.

Mitt spørsmål er: hva tenker dere om aktivt forvaltede fond som Odin aksje? Er det dumt av meg å avfeie det helt? Jeg har ikke tenkt å følge med på utviklingen i markedet daglig. Burde jeg heller byttet ut Odin med et indeksfond istedenfor?

Hilsen ny og takknemlig for litt veiledning.
PS: fullstendig klar over risiko. Søker ikke to streker under svaret, bare tanker dere har, dere som har holdt på litt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
14.01.2021 kl 22:46 9119

Det jeg tenker er at man trenger bare et fond og det er DNB Global Indeks. Veldig bra, billig og enkelt.

Da får man USA, Canadas, Europa, Norden, Norge, Japan, Asia.

Jeg har mange fond selv. Jeg har så mye som 26 aksjefond hvor de fleste er engangsinnskudd. Men alle disse fondene har høy forvaltningskapital og god historikk( mange slår sine respektive indekser).

Men i long fondsporteføljen har jeg Kun DNB Global indeks og hvor jeg kjøper fast.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
farsken
18.01.2021 kl 23:46 8767

Jeg kan for lite om alternativene i fondverden, men ble lei av trygge papirer som såvidt bikket over bankenes lave sparerenter og gikk nær all in på Storebrand fornybar energi i fjor. Så jeg håper du har valgt riktig der. Som kunde i St.b hadde jeg anledning til å flytte deler av mine pensjonsfond inn dit da jeg oppdaget muligheten noen måneder før det fikk økt tilgjengelighet i juni 2020. Økning så lang: I overkant av 150%. Det er ganske så vilt, men jeg har forventninger til fortsatt stigning framover, dog med noe lavere stigningstakt. Startet sparing i samme fond samtidig og har hatt særdels god rente på de pengene også.

Med en hel vestlig verden som har gått bananas på miljøtemaet, mener jeg det er det grunn til å være optimistisk på dette området også i fortsettelsen. Signalene fra Big Brother USAs nye president er at fornybart er satsingsområde og det spås at han vil melde USA inn igjen i Paris-avtalen. Det tilsier økt satsing - og subsidier(?) - til nye løsninger som gjør energiområdet - og fornybarfondsandeler - dyrere. Dette fondet har også har en grei fordeling med hovedvekt på USA (ca 35%), Kina og Canada (ca 15% hver).
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Potlaskatt
19.01.2021 kl 15:15 8766

Mine tips er Handelsbanker bærekraftig energi,Storebrand fornybar energi,Dnb miljøinvest,Dnb grønt norden,Dnb teknologi,Dnb global indeks. Også flere amerikanske fond som er veldig bra. Enn ser kansje at jeg har satt mye i miljø og fornybar og grønnen til det er at jeg tror dette bare er begynnelsen. Se senest idag hva Røkke har på gang og hva tyskerne er inntresert i.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2021 kl 11:19 8769

DnB Global Index er bankers dersom man ikke er så glad i de store svingningene men jeg kan ikke fatte annet enn at bærekraftige fond er fremtidens investering selv med litt høyere risiko. Uansett så er det ikke noe poeng å følge med på fondets bevegelse hver uke, det kan gjøre folk usikre dersom man er ny i gamet. Vær fast bestemt på at dette er penger som skal låses til fondet i flere år og vær forsiktig med å starte med alt for brå inngang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare