PLT: Hovedutfordringen – og veien videre

Slettet bruker
PLT 20.02.2020 kl 08:17 11338

:
HOVEDUTFORDRINGEN med polLight sin kameralinse er den dårlige bildekvaliteten. I det globale markedet av «duppedingser», så vil dagens linsekvalitet neppe kvalifisere i forhold til fremtidens krav til bildekvalitet. Produktet må derfor videreutvikles, noe som krever tid og kapital. Selskapet brenner kapital - og går med store kvartalsvise underskudd.

De siste månedene har aksjekursen steget med flere hundre prosent. Dette fordi selskapet har fått kontrakter tilsvarende 2-3 millioner kroner i forbindelse med lanseringen av ei barneklokke i Kina. Selskapet er nå priset til nærmere 600 millioner – og det forventes dermed at selskapet vil få svært store kontrakter i tiden som kommer.

KONKLUSJON: Kameralinsen må videreutvikles, samtidig som selskapet brenner kapital uten tilstrekkelig inntjening. Her må enten omsetningen gå i taket, eller så er sannsynligheten meget stor for at det kommer en ny emisjon i løpet av året.

De som er interessert i teknologien og utfordringene kan trykke på linken under, og søke seg frem til TV-intervjuet som CEO, Øyvind Isaksen, hadde med Hegnar TV den 17 februar i år.

https://finansavisen.no/fatv

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
HP17
20.02.2020 kl 08:33 4059

PLT har steget helt ukontrollert fra kr 7 til dagens kurs siden i fjor sommer. Selskapet taper penger og dagens aksjekurs kan nok ikke forsvares utfra inntjening, produkt og fremtidige muligheter. Aksjen har altså mangedoblet seg på få måneder (hele 10 gangen har den gått). Kanskje tiden er inne til å gå videre, ta gevinst, selg unna og finn den neste raketten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slimmy
20.02.2020 kl 08:37 4011

Veldig merkelig da at en av Kinas aller største teknonologiselskaper tar i bruk utdatert teknologi i sine nyeste produkter. De må jo være helt på bærtur!? Synd du ikke kom de i forkjøpet!

Dette innlegget var tynn suppe!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Sydney
20.02.2020 kl 08:39 4462

det blir vel litt oppstyr fra de som mener at nettop bildekvaliteten er hovedfordelen med t lens..
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 08:41 4440

@Slimmy:
Til info: Denne tråden basert på selskapets kvartalsrapporter, kombinert med uttalelser fra selskapets CEO, Øyvind Isaksen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slimmy
20.02.2020 kl 08:58 4351

Har du en oppskrift på hvordan man tjener penger før man har nådd et gjennombrudd (ut på markedet) med sitt produkt? Hadde det bare vært så enkelt!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
WHbull
20.02.2020 kl 08:59 4342

Hvor har du det ifra at linsen er av dårlig bildekvalitet? Snakker du om HegnarTV der de sammenlignehr kameraet i Xiaomiklokken med hovedkameraet i Iphone?
Slik jeg oppfatter diskusjonen der er at Isaksen fremhever at det er kameraet i klokken som ikke er av høyeste kvalitet og da kan den selvfølgelig ikke konkurrere med Iphonekameraet. Så selv om man har en perfekt linse på et middelmådig kamera, så kan ikke det slå et kamera av høyeste kvalitet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 09:06 4306

Her er det noen som lager sine egne konklusjoner og sprer rykter som ikke kommer fra verken Isaksen, Polight, eller Økonominyhetene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 09:06 4300

Som allerede nevnt så gjenspeiler prisingen av selskapet at det kommer et betydelig antall kontrakter i tiden som kommer. Alternativt, så er jeg ganske sikker på at det vil bli en ny emisjon i løpet av relativ kort tid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 09:12 4255

Hva du syntes selskapet er verdt kan jeg ikke si deg i mot på.. Men at du oppretter en egen tråd som er basert på løgn syntes jeg ikke noe om...
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
perspektiv
20.02.2020 kl 09:41 4161

KONKLUSJON:

Det ble sagt at en smarttelefon gir bedre oppløsning og at en smartklokke har begrensninger, det ble aldri nevnt at linsen dere har dårlig bildekvalitet. Det ble nevnt BEGRENSNINGER for klokken. Det trådstarter sier her stemmer med andre ord ikke. Jeg håper du i fremtiden følger bedre med så vi unngår feilinformasjon. Foreløpig har jeg rapportert innlegget og håper flere gjør det samme, for vi vil ikke skremme bort aksjonærer, isåfall må det være med informasjon som stemmer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 09:47 4145

Rapportert!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 09:53 4127

@Humaneye:

1. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener selskapet er verdt. Jeg har kun poengtert at dagens prising burde tilsi at investorer nå burde forvente at selskapet får et betydelig antall kontrakter i tiden som kommer.

2. Dernest har jeg poengtert det faktum at selskapet brenner kapital hvert kvartal - og at de i løpet av relativt kort tid er avhengig av betydelig økt inntjening. Alternativt må de be aksjonærene om mer kapital.

3. Sist men ikke minst har jeg med henvisning til intervjuet som CEO, Øyvind Isaksen, hadde med Hegnar TV, poengtert at dagens linsekvalitet neppe kvalifisere i forhold til fremtidens krav til bildekvalitet. Produktet må derfor (etter mitt skjønn) videreutvikles, hvis det skal kunne konkurrere i et marked med stadig større krav til kvalitet. Dette krever imidlertid tid og tilførsel av ytterligere kapital.

Jeg har i startinnlegget lagt ved linken til den aktuelle TV sendingen. Selskapets kvartalsrapporter er tilgjengelige på selskapets nettside.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kraamz
20.02.2020 kl 09:55 4117

Tulleinnlegg!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:09 4063

Dere super positive til PLT har totalt misforstått. Dere er også utrolig barnslige som starter nye tråder, så fort det kommer noe negativt og truer med rapportering som ikke førere til noe verdens ting.
poLight har ikke noe løsning ferdig utviklet for sensorer med høy oppløsning.
Klokken har en sensor på 8 megapiksler. Flaggship mobiler har nå 40-120 megapiksler.
Som matusalem sier sjefen i PLT innrømmer jo selv at de ikke kan konkurrere på hovedkamera, men kun selfie kameraet.
"poL.ight continued to engage with the smartphone eco-system for various applications based in new advanced design
concepts. This will continue into 2020 but it will likely take time before these discussions mature to concrete projects."
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Rojan
20.02.2020 kl 10:10 4059

« dagens linsekvalitet neppe kvalifisere i forhold til fremtidens krav til bildekvalitet. »

For en tullete ting å si, selvfølgelig må de videreutvikle produktet sitt. Alle som driver med noe må utvikle og forbedre seg, hvis ikke blir de akterutseilt.
Men i dag så er dette en revolusjonerende teknologi, om ti år så er den ikke lenger revolusjonerende lenger for da vil jeg tro at de fleste bruker den.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 10:19 4024

Du prøver å fremstå saklig men i pkt. 3 og din påstand om at linsen må videreutvikles blir for drøy. Og om du har kvalitative innspill på det, kom og fortell hva du mener fortsatt må forbedres ?

Vi snakker om et 'selfie' kamera og om vi konsentrerer oss om det, denne TLens matcher med god margin ift. hva som er typisk oppløsningskvalitet. Ser fra et innlegg som Fradrag skrev .. HD kvalitet 1080p, 4k .. nye ord som han har lært seg .. fikk han ikke med seg også den nye standarden 8k ?

Om vi snakker om 4k (8k) så snakker vi om studiokvalitet på opptak av ypperste kvalitet og man bruker simplethen ikke et selfie kamera til dette. Man må forstå scenarioet og bruksbehovet her.

Jeg skal tilføye at CEO Isaksen ikke var offensiv nok i dette å bringe frem et budskap her i FA TV. Som han nevnte ikke godt nok for bakkameraet men han ble stoppet i å fortelle litt om kommende Platinum versjonen som også skal dekke dette behovet og matche også der og hva som standarden krever mht. høyere oppløsning. Slik sett etterlot han flere ubesvarte spørsmål.

Kremt .. man skulle ha hatt kvaliteter som Steve Jobs/Apple i å frembringe et budskap :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kraamz
20.02.2020 kl 10:24 4000

Godt å ha Provence her, som har mye god kunnskap innen dette feltet🙂
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:26 3985

Det er faktum at oppløsningen på selfie kamera også skyter i været. Flere produsenter har nå selfie kamera med 16 + megapiskler. TLens i nåværende form har ikke oppløsningen eller bildekvaliteten til å brukes til det. 4K video har en oppløsning på 8 megapiksler. Full HD 1080 2 megapiksler.
Faktum er at poLight sin teknologi er to late to the game for Flaggskip mobiler. Det er der pengene og volumet ligger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 10:32 3963

Tror ennå ikke du forstår dette. poLight legger ikke føring på hva en ingeniør skal velge mht. sensoren som gir denne oppløsning. Hva poLight leverer er selve linsedelen.

Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:38 3942

Tapere som Metusalem og diverse andre er misunnelige og bitre fordi de ikke har vært med på kursoppgangen til PLT.
Det skjer alltid, når en aksje går, kommer det alltid noen slike grinebitere på banen og prøver å nedsnakke selskap de ikke har får være med på himmelferden.
Når det gjelder bildekvaliteten viser Isaksen frem bilder tatt med high end smarttelefoner, og smartklokke med Tlens teknologi. Haugen ser på bildene og spør "Trygve, kan du se noen forskjell?" underforstått han ikke kan se noen forskjell. Det Isaksen sier er at hvis du tar en labanalyse av bildene vil du se at et High end camera i en smart telefon tar bedre bilder.
Polight har solide imatrielle verdier, med 13 innvilgede patenter og 10 søknader.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
WHbull
20.02.2020 kl 10:38 3942

Jeg er delvis enig i pkt 2. De sier selv at de har cash nok til 1.kvartal 2021 og da vil de sikkert vurdere tilførsel av ny kapital et halvår i forveien.

Hvis Skatteklagenemnda går imot Skatteetatens vedtak om at Polight ikke er egnet til å gå med overskudd. Så vil det komme inne ca.20mill på konto, som er nok til over 2.kvartalers drift. I 2018 når vedtaket ble fattet hadde enda ikke Polight ferdigutviklet tlens og de hadde ingen salgsinntekter å snakke om. I 2019 og 2020 er produktet solgt inn i to smartklokker og de er dermed i markedet med millioninntekt. Skatteklagenemda vil ta dem med i sin vurdering av klagen.

En emisjon vil nok på et tidspunkt komme. Polight er et lite selskap med få ansatte og kundemassen deres øker. Smartwatch, barcode, AR-briller, smartphones etc. De behøver nok en større organsisasjon og balanse og en emisjon vil være gode nyheter i så måte. For da kan de kanskje få inn en større investor med internasjonale knytninger.
Polight har fortsatt ingen langsiktig gjeld og med flere kontrakter og høyere inntekter, så vil lånemarkedet åpne seg.

Jeg er ikke bekymret for selskapets finanser slik de står nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
ristaloff
20.02.2020 kl 10:39 3949

Det er KUN størrelse på bildesensoren som avgjør om polight sin TLens Silver kan brukes. Når små selfie kamera får høyere oppløsning betyr ikke det nødvendigvis at sensor størrelsen øker. Dermed vil fortsatt TLens Silver kunne brukes.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:41 3930

Du forstår ikke at poLight sin TLens begrenser oppløsningen, dette er fysikk. Det er noe som heter diffraksjons begrensninger (diffraction limits) når lyset passerer gjennom ett lite hull (blender/aperture) vil det ved for små åpninger bli smørt utover slik at lyset fra ett punkt vil dekke altfor mange piksler. Dette går utover skarpheten. Ved større oppløsninger trenger man en større åpning blender/aperture. TLens i nævarende form har en blender åpning på 1.55mm. Teknologien til poLight gjør også at lyset på vei til sensor må passere polymeren som støtter opp det bevegelige linse elementet. Dette vil også føre til forringing av bildekvaliteten. Dette er et problem vanlige linser ikke har. Se selv: https://www.polight.com/technology-and-products/how-does-it-work/default.aspx
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
rockpus
20.02.2020 kl 10:42 3922

Er det ikke bare å kontakte CEO og få avklart om TS sine påstander stemmer?
I tilfelle gir jo det en god forklaring på hvorfor linsen i første omgang kun brukes i en barneklokke. Linsen har utvilsomt mekaniske fortrinn. Poenget nå er å få avklart om den har kvalitative begrensninger som gjør den mindre aktuell som hovedkamera i en mobil. Det er samtidig et spørsmål om produsenter av mobiler anser at fordelene med rask fokusering på selfie kamera er viktig nok til å ta i bruk linsen, eller om de mener at dagens løsning egentlig er god nok. Det er jo her det virkelig store potensial ligger. Personlig har jeg ingen tro på at det å ta bilder med en klokke vil erstatte det å ta bilder med en mobil. Heller ikke har jeg tro på at mange vil gå rundt med smarte briller. Jeg er i alle fall glad for å slippe å bruke briller etter en vellykket operasjon;-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 10:45 3899

Du kommer ikke unna dette Fradrag. Hva du sier er rett på at dette er fysikk, det skal jeg bekrefte. Men du har også samme utfordring på VCM drevne linsesystemer. Samme utfordring !

Du argumenterer selektivt at dette er poLight som alene har.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:49 3888

Ja samme fysikk gjelder for alle hull. Men poLight har den polymeren lyset må passere gjennom.
Pluss at TLens finnes ikke med større blender åpning enn 1.55mm foreløpig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 10:51 3874

Ja, fint å ha noen som kan hause, slik at småsparere uten tilstrekkelig kunnskap og innsik i selskapets økonomi og teknologi, blir lurt til å kjøpe en aksje som allerede er hausset opp i taket?

Når det gjelder hauseprofil "provence" så er han i likhet med diverse andre, både usaklig, ufin og frekk i forhold til forumdeltakere som kommer med saklige innlegg.

Skjerpings!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 11:01 3838

Forskjellen med rigide lineser (konveksiteten er konstant) og polymeren som endrer form (variable konveksitet) kan være en utfordring. Jeg har ikke sett om dette har vært en utfordring mtp. fokusering og å være en perfekt linse i alle sammenhenger, har du ?

Forskjellen med løsningen til Tlens ift. VCM drevne systemer er en radikal forbedring på rask fokusering, lavt strømforbruk og ingen gjensidig magentisk interferens når flere linesystemer må sette sammen i en bakkameraløsning. Det er noen veldig viktige fordeler som denne TLens bringer til torgs. Så alle fordeler/ulemper må veies mot hverandre
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 11:07 3815

Ja men nå er det dessverre bildekvalitet som teller for forbrukeren. Der har TLens ingen fordeler over tradisjonell linser.
TLens er nok mer egnet i industrielle applikasjoner der de andre egenskapene vektlegges.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 11:08 3807

Så i hvilke innlegg har jeg vært Når det gjelder hauseprofil "provence" så er han i likhet med diverse andre, både usaklig, ufin og frekk i forhold til forumdeltakere som kommer med saklige innlegg.

Kom nå med dette !
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 11:09 3798

Springende punkt Ja men nå er det dessverre bildekvalitet .. tatt ut av luften ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 11:15 3774

Ellers er det interessant å observere det rigide og uforståelige språket enkelte tar i bruk for å "imponere" de med mer begrenset kunnskap og innsikt.. Greier man ikke å uttrykke seg på en enkel og forståelig måte, så er det ofte en indikasjon på at det man har googlet ikke er tilstrekkelig internalisert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kraamz
20.02.2020 kl 11:26 3735

Da må jeg nok si at vi er meget uenige der. Jeg har fått et meget bra inntrykk av Provence sine saklige og vel argumenterte innlegg🙂 jeg mener at det på ingen måte er noe hausing i hans tidligere innlegg i PLT sammenheng👍 noe jeg derimot ikke er noe fan av, er dette med å spre usannheter for egen vinning, har opplevd opp til flere ganger der skribenter snakker mumigens i overkant varmt om aksjen for så å spå dommedag. Husk at det er aperaturene rundt som skaper disse nye flotte oppløsningene! Vi er fortsatt i VCM hos top cameraer i dag🙂 Fremtiden bringer mer og mer kompakte løsninger! Vi vil etterhvert bli fornøyd med kameraoppløsningen da vi egentlig ikke får til å se noe særlig forskjell over en viss MP, det vi ser forskjell på er pumping og latency samt ikke alt i focus🙂.
Når vi fjerner magnetisk forstyrrelse, trekker latterligt lite strøm,alt i focus samt tar liten plass, da går vi inn i fremtidens behov😉😉 kanskje TLens er det eneste cameraet som godtas innen smarte briller? Størrelse,forbruk og fokus egenskaper?
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
provence
20.02.2020 kl 11:27 3726

Er dette alt du har å si ? Beklager at jeg bruker noen tekniske formuleringer .. det får jeg stå for .. det er tross alt min hverdag.

Men du sto opp i dag og skulle formidle med frekkhetens nådegaver, denne linsen må forbedres. Det er derfror jeg svarer deg og om du har kvailitative innspill på dette.

La oss bidra til en saklig diskusjon rundt dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 11:40 3689

Utover å påpeke de uakseptable hersketeknikkene du og andre haussere tar bruk på diverse PLT-tråder, så har jeg ikke mer å tilføye, utover det jeg allerede har påpekt i startinnlegget.

Oppfordrer ALLE som vurderer å kjøpe aksjen til først å sette seg inn i selskapets økonomi (kvartalsrapportene), samt se intervjuet det henvises til i startinnlegget.

Takk for meg - og lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Rojan
20.02.2020 kl 11:43 3673

Synes det er litt artig at når du forteller fakta om linsen, så blir det oppfattet som hausing.😀
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Cumulus
20.02.2020 kl 11:44 3672

Kameraet i en armklokke kan naturligvis ikke konkurrere med store kameraer i kvalitet. Men det er jo heller ikke poenget.

En av verdens største telefon- og smartklokkeprodusenter har installert Tlens i sin toppsatsning i det viktige og store markedet for barn. Det er et High End-produkt i både kvalitet og pris. Den mest avanserte klokken i sitt segment noensinne. Det er mye viktigere for meg enn hva surmagede forståsegpåere måtte gulpe opp her på forumet.

Og at folk klarer å henge seg opp i omsetningen i 2019 er utrolig. Inntektene i Q4-2019 var utelukkende fra salg av testlinser. Det er først i 2020 at salget av produkter til sluttbruker har begynt.

Statoil hadde vel også større utgifter enn inntekter før de begynte å selge olje...! Hvis forumet hadde eksistert på begynnelsen av 70-tallet hadde vi vel kunnet lese om pølseboden Statoil... latterliggjort for sine tap i oppstartsfasen!
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2020 kl 11:48 3655

En siste avsluttende kommentar: Jeg forholder meg til det som er blitt kommunisert i forbindelse med kvartalsrpportering- og TV intervju med selskapets CEO, Øyvind Isaksen. Det bør flere gjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Kraamz
20.02.2020 kl 11:48 3659

Blir litt for dumt dette folkens! Da sikter jeg til trådstarter og fradrag. Dere prøver tydligvis å vinkle dette produktet mest mulig negativt! Det er blitt svart på dette med ulemper rundt Tlens. Tlens er høyst aktuell innen mange grener, skjønner ikke hvorfor dere legger så mye fokus på dette med hovedkamera på smartphone🙂
Redigert 20.01.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare