Ny CEO og nye ruter til Asien? - og litt om kommunikation

EliotS
NAS 20.02.2020 kl 14:26 1072

Hvis jeg ikke havde været investor i Norwegian i lang tid har man nok et perspektiv som det som er beskrevet i følgende artikel fra «AreoTelegraph»

https://www.aerotelegraph.com/en/norwegian-may-boost-long-haul-offering



“New CEO

Norwegian may boost long-haul offering

The loss-making low-cost airline recently reduced its long-haul offer. The new CEO of Norwegian now sees potential for new routes to Asia and more flights to America.

20.02.20 - 7:22 | Stefan Eiselin

Norwegian has a new CEO: Since January 1st Jacob Schram is the guy leading the budget airline to its future. The former manager of a chain of service stations awaits no easy task: he has to restructure an airline with lots of problems.

Due to lack of money, Norwegian was unable to repay debts last autumn. The company suffers also from the grounding of its Boeing 737 Max. And many of its Boeing 787 are currently on the ground due to engine problems. So it had to abandon its expansion and now is focusing on profitability rather than growth.
Potential in long-haul

In November, Norwegian announced the removal of Stockholm and Copenhagen from the long-haul network and a focus on other major European cities as departure airports for flights to the USA. In initial statements in mid-February, the new airline CEO Schram, did not appear to have adopted a clear course with regard to long-haul flights.

This now seems to be changing – and in favour of long-haul flights. Schram told the Swedish news agency TT that more flights to North America and new routes to Asia could be a long-term solution to Norwegian’s problems. Schram said he hoped for better profits from long-haul flights.
Still deep in the red

This statement is surprising: the industry still has serious doubts about the profitability of low-cost long-haul flights – especially with wide-body aircraft. Meanwhile, Norwegian hopes for improvement of its results thanks to lower oil prices. The airline also expects compensation payments from Boeing due to the flight ban for the Boeing 737 Max.

For last year, the budget airline again announced a deficit of approximately 1.7 billion Norwegian kroner or more than 169 million euros. Compared to 2018, however, Norwegian improved its result by about 80 million euros.”



Journalisten konstater at

- NAS kom ud med 1,7 mia NOK i underskud men det var da bedre end siste resultat.
- NAS kunne ikke betale sin geld tilbage siste år på grund av mangel på penge
- NAS har problemer fordi 737 MAX er «grounded»
- NAS har problmer fordi 787 har motorproblemer

og så kommer det mest interssant. Journalisten finder det interssant at Schram ved kvartalsregnskabet ikke havde nogen klar holdning eller nogen klar plan for «long-haul» men i et interview med det svensk nyhedsbureau TT oplyst han pludsligt at NAS ska ha flere ruter til USA og nye ruter til Asien.

Jeg må indrømme jeg blev også noget overrasket over at Schram ikke var bedre forbredt på det spørgsmål til Q4 præsentationen. Det er et af de mest åbelyse startegisk udfordringer og det som analytiker igen og igen har stillet spørgsmål til. Men udmeldingene via TT er endnu mere interssant fordi at nu taler han pludslig om nye ruter til Asien. Det er virkelig noget som kan blive interssant fordi det er fremtidens store vækstmarked for flyrejser (når Corona-virus er overstået).

Kan det ske at nogen pludsligt har oplyst Schram om Sibir-koridoren og en halvt ferdig forhandelt avtale med en rekke Sukhoi Superjet 100 fly.

Men få nu litt styr på kommunikationen. Det hele er litt i Øst og i Vest for øjeblikket.

NAS ledelse jobber utroligt hårdt. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Men arbejde skal også give resultat. Jeg er ikke i tvivl om at Karlsens aktivieter giver bedre og bedre resultater men det vil blive endnu bedre hvis kommunikationsstartegien gik hånd i hånd med akvtitene.

Der var for eksempelvis avtalen om JV som skulle komme om få dage og så måtte vi vente et helt kvartal. Så var der avtale med Boeing som skulle komme lige efter nytår og ved Q4 i febuar oplyser Schram så at vi må vente et par måender. Så var der en reperasjonsemisjon, hvor det vist sig at vi vented på Godot (Det er ham som to venter på men han kommer aldrig). Så er der lavpris-alliansen som Kjos sku jobbe med som specialkonsulent. Vi har set en intentionsavtale med BlueJet og litt løse kommentarer men indtil nu er det kun først vers av en sang. Så var kreditkort-innløsene, hvor NAS skulle fase to nye innløser ind men det var blevet lidt forsinket med den ene. Hvilket betyder at NAS forsat har over 10 mia NOK i recieveables i Q4 ved årskiftet. Ifølge Schram sidder de på 90 % af penge frem til rejsen er gennemført. At løse dette problem får jo Boeing kompensationen til at blegne. Der kunne være en meget mere konsistent og sammenhengende "story telling", hvis man ønske at informere markedet.

I tilleg har vi hovedaktionær nummer 1 som i ly av nye CEO og problmer med Boeing selger ud af aktie-beholdningen hen igennem 1. halvdel av Q1 for derefter at oplyse at de har lånt 5 mio aktier for at spekulere lang. Det virker som en noget kaotisk siutaionen. Mange spørge sig selv hvad sker der her. I tilleg har den 3. størreste aktionær solgt sine aktier til en ny aktionær uden det er klar hvad der sker her. Aktionærene skal NAS ikke blande sig i men de har en interesse i at der er ro på situationen på den front.

For at sette en fin sløjfe på det hele så bliver de små aktionær rendt på dørene av en eller anden organisation som vil saksøke NAS for emisjonen i høst.

Jeg syntes at der er behov for meget mere klar kommunikation lige nu. Q4 præsentation var et stykke av vejen fin kommunikation. Men det er fortsat uklart for meg hvad der ligger i Rolls Royce avtalen og hvad værdi den har for NAS. Vi kan hellere ikke vente frem til Årsrapporten før end vi høre noget substantielt nyt.

Det hele er litt uklart for øjeblikket!

Redigert 20.01.2021 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.02.2020 kl 15:07 957

Godt sammenfattet med klare ord og et forsiktig budskap til NAS. Usikkerhet er det markedet liker aller minst, mens shorterne drar veksler på den. Den enes død den andres brød. Hvem som er hvem er ikke lenger enkelt å finne ut av.
Fred55
20.02.2020 kl 15:15 927

Bra oppsummert. Kunne lagt til at 1, 7 milliarder i underskudd i 2019 som er meget bedre en 2018. Hadde kompensasjonen fra Boeing vært landet kunne faktisk dette vært meget bedre. Alltid vanskelig å si hva den kunne tilført. Men ren cash mellom 1 og 2 milliarder burde det være utenom andre reduksjoner på vedlikehold fly kjøp etc. Hva årsaken er at JS ikke vil ta denne erstatningen inn i 2019 tallene er ren gjetting, men kommer de i 2020 vil jo han få "æren" av kjempetall i dette året :-)

En kunne redusert gjeld som en har pr i dag med 5,71% rente en kunne sikret driften lengre frem osv. Med andre ord er det mye en kunne gjort, men velger å ikke ferdigforhandle.
Selvsagt meget rart at JS ikke er bedre forberedt på endel spørsmål som kommer. Være seg asia og amerika ruter, være seg kreditkort selskaper boing avtalen RR avtalen osv. Burde vært så proffe at han overlot dette til GK som kjenner det meste rundt alt dette. Velger å rote seg litt bort i formidlinger. Ser EliotS har mye av det samme som jeg skriver på annen link. Litt forskjellige måter å komunisere på, men felles er kritikken på mye av det NAS styrer med av radiotaushet strategien.
Og jammen blir ikke NAS straffet selv om de ikke flyr på Kina. Men for all del ikke sikkert JS vet noe om det da :-)
Kantarell
20.02.2020 kl 16:24 826

Jeg er litt mer negativt på ledelses strategi og mener, rett og slett, at det pågår en rent kursmanipulasjon hos Nas.
Men, jeg forstått også at det er rom for spekulasjoner uansett videre utfall.

Vi bør bare glede oss til Boeing kompensasjoner og være stille.

Obxserver
20.02.2020 kl 16:50 744

Tror folk har undervurdert hvor stor påvirkning coronaviruset kommer til fordel for NAS. De som planlegger ferie vil nok legge om ferien sin til europa/nord amerika (inkludert meg selv). Ikke bli overrasket om NAS vil være et av de selskapene som kommer vinnende ut av situasjonen.

https://www.reuters.com/article/us-air-france-klm-results/air-france-klm-expects-coronavirus-impact-of-200-million-euros-could-climb-higher-idUSKBN20E0KN