NAS i August

cinet
NAS 01.08.2018 kl 07:31 31392

Ny måned , og NAS flyr høyt videre . Alt går på skinner , i motsetning til de fleste andre flyselskapene. Nedsiden synes liten. Stadig nye premieringen fra kundene. Har vanvittig høy standing. Bemanning og fagforeninger ernoå stell. Eneste minuset er oljeprisen, som ingen vet hvor hopper. De aller fleste flyselskaper sliter med mange andre utfordringer, som trolig vil få enda flere til å velge Norwegian. NAS flyr trygt videre på egne bein , og høsten/innhøstingen kan starte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
03.08.2018 kl 09:08 11489

Er jo det som er håpet :-) Men, om de blir kjøpt eller om de faktisk får det til med satsingen er litt hipp som happ for min del. Pæng blir det vel uansett.
cinet
03.08.2018 kl 09:14 11444

NAS spiser stadig mer av SAS sitt marked innen Norge, og ut av Norge. De øker også mye i Sverige. NAS gennomfører sommersesongen uten støy - og flyr høyt videre. Forhåpentigvis blir de ikke kjøpt opp. Oppkjøpspremien vil gradvis forsvinne, men kursen vil stige tisvarende utover høsten. Høstingen starter. (Stadig nye oversrifter om vårt kjære SAS, hvem vi kjøpe SAS?)
Hektar
03.08.2018 kl 09:19 11419

Var det kritisk nå?
https://uk.reuters.com/article/us-norweg-air-shut-m-a-iag/iag-boss-walsh-says-still-interested-in-norwegian-deal-idUKKBN1KO0PJ

Altså, han får spørsmål av pressen som han svarer på, du kan da ikke komme og si at dette er "BEORDRET AV PR HOS NORWEGIAN"...?
Record
03.08.2018 kl 09:23 11380

BC er negativ til alt , han skjønner ikke at det må investeres før en kan høste :-)
Enkelte tror at du kan selge flybiletter før du kjøper fly , for å få positiv inntjening allerede før oppstart :-)
Denne kommer til å gå som en kule , bare å handle på disse trykkene nedover :-)
BackCliff
03.08.2018 kl 09:23 11380

ikke beordret men etter samtale med kjosern om at det er på tide å vise interesse igjen spesielt mpt trafikktall på mandag :P
olemt
03.08.2018 kl 09:24 11379

Jeg tror på gode trafikktall mandag. Norwegian har vært som et sveitsisk tog denne sommeren. Opplevde selv å bli reddet av Norwegian etter at Lufthansa ikke fikk i gang motorene på et fly jeg skulle med for noen uker siden. Folk som er stuck på grunn av problemer med et allianseselskap betaler fett for å redde ferien med Norwegian på kort varsel.
cinet
03.08.2018 kl 09:25 11369

Det er en helt annen tone fra AIG i dagens pressesvar. Tidigere har det vært noen lettere arrogante beina på bordet svar, nå får de det travelt. Håper de ie våkner før NAS-akjsen tar av
Stiglitz
03.08.2018 kl 10:49 11228

Verdens klareste forhandlingsutspill, Walsh kunne jo bare svart noe "ullent" på spørsmålet han fikk fra BBC. Tipper de sitter rundt forhandlingsbordet i løpet av de neste to ukene. God risk/reward her nå.
Hektar
03.08.2018 kl 11:12 7165

IAG:VIL IKKE VÆRE LANGSIKTIG AKSJONÆR HVIS IKKE VI KJØPER NORWEGIAN -WALSH
Oslo (TDN Direkt): International Airlines Group (IAG) vil ikke være en langsiktig aksjonær i Norwegian Air Shuttle med mindre de kjøper hele selskapet.

Det sier konsernsjef Willie Walsh i International Airlines Group (IAG) på en telefonkonferanse i forbindelse med selskapets resultater for andre kvartal 2018 fredag.

Walsh legger til at IAG ikke har hatt kontakt med Norwegian siden april, og at det således ikke er noe nytt å rapportere.

-Om vi bestemmer oss for å ikke gå videre (med et oppkjøp red.anm.) skal vi ikke holde på aksjeposten, sier konsernsjefen, og legger til at det er noe IAG har vært klare på.

HB, finans@tdn.no
cinet
03.08.2018 kl 11:44 7106

NO news, der har de kommunisert kenge
cinet
03.08.2018 kl 11:47 7091

Nyheten er at Welch begynner å få det travelt, dels presset av sine eiere som vil ha nye fly inkludert... alternativet er konkursboet Sas
tommyh
03.08.2018 kl 11:57 7057

NORNE SECURITIES: IAG says: a) Able to operate Norwegian better than Norwegian. b) Low cost long distance market is under served c) Will sell its Norwegian shares if it cannot acquire it = NAS is high risk with 50/50 chance for NOK 150 & NOK 350 the next 9 months. Norne Reiters SELL TP NOK 240
Redigert 03.08.2018 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
tommyh
03.08.2018 kl 12:03 7026

Så om IAG trekker seg og selger aksjene, så er caset dårligere enn i fjor høst og kursen skal stupe ned til 150kr, ifølge Norne.
Record
03.08.2018 kl 12:17 6990

Overraskelsen vil bli hvem som kjøper NAS, ikke om de blir kjøpt opp :-)
Personlig syntes jeg det er synd at alle selskaper som etableres i dette landet bli "motarbeidet" av finansmafiaen , de er snart de eneste som skal kunne operere fritt i dette landet , null skatt og avgifter har de også :-(
Hektar
03.08.2018 kl 12:51 7082

Den dagen du hører på Molnes angående Norwegian er siste dag du eier Norwegian. Huff.

Jeg skal ymte meg frempå med en spådom: IAGs aksjer blir ikke solgt over børs. De virker voksne og seriøse med sin holdning og jeg tror ikke de ønsker å skade Norwegian eller rasere kursen med å dumpe ut 5% på dagen om det ikke blir noe oppkjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
cinet
03.08.2018 kl 18:14 6862

Har ingen tro på oppkjøp fra AIG lenger. AIG kunne kanskje fått akspt på 390, men istedet leverte de inn to bud, siste bud på ca. 330. Kontant avvist, etter det oppført seg som en furten unge. Nå fyr NAS høyt videre på egne bein, og sagsviljen er neppe tilstede før 450, det er ikke AIG villig til å by. Lufthansa ? tja, d kjøper neppe konkusboet til SAS, med dagens trade union er det INGEN som vil kjøpe SAS - vil de da gi bud på NAS? Trafikktall kommer mandag. Blir knallbra.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
04.08.2018 kl 11:59 6597

Mer dritt for SAS:
https://e24.no/naeringsliv/forsinkelser-kan-koste-sas-360-millioner/24407928

Verdt å nevne at når det gjelder Molnes så kan han ikke få sagt nok flott om SAS, i likhet med at han går aldri tom for sutring over Norwegian.

Nå er det to dager til vi får se hvordan dette faktisk har gått, men jeg skal tørre å påstå at om Norwegian hadde vært rammet av noe særlig problemer i sommer ville dette ha blitt plukket opp som hovedoppslag dag etter dag i samtlige media. Det sitter folk og skanner avgangs- og ankomstlister for å finne noe å skrive om, og så langt har vi ikke fått høre noe. Det er rart å se omtale av SAS med negativ dekning mens det er stort sett tyst rundt Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Staak
04.08.2018 kl 23:45 6379

Som aksje eier gledet det meg stort å vente på avgang fra JFK, New York igår. På avgangs tavlen var NAS dominerende med 6 avganger til allverdens destinasjoner. Flyet til Oslo var 100% fullt og alt på stell !!
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
05.08.2018 kl 01:49 6322

Aksjefokus har forøvrig skrevet 2300 ord i helgen om Norwegians strategi, inntjeningspotensial, risikofaktorer, fuel sensitivitet med mye mer. Det vil også være enkelte stikk mot det vi anser som analytikere med kognitiv dissonans, og politisk blodrøde journalister i DN.

Publiseres mandag!
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.08.2018 kl 07:36 6248

Staak ! Hjelper ikke med fulle fly hvis NAS ikke tjener penger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
tommbakk
05.08.2018 kl 08:23 6204

Kanskje forsikringsselskap ønsker å satse på luftfart? Hvem vet.

Men enn så lenge tror ikke jeg heller at AIG kommer til å gi noe bud på Norwegian.

Kanskje IAG gjør det derimot...? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
06.08.2018 kl 08:09 5989

Da er vi i gang:
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/passasjerrekord-for-norwgian-i-juli/24408920

Yield: 0.50 (3% økning)
Fyllingsgrad: 93% (1,3% nedgang)
Antall passasjerer: 3,8 millioner (13% økning)
ASK (total kapasitet): 9,5 millioner (opp 35%)
RPK (Kilometer fløyet med passasjerer i setet): 8,8 millioner (opp 33%)

99,2% av planlagte flyvninger ble gjennomført.

Link til tall:
https://www.norwegian.no/globalassets/documents/traffic-figures/traffic-figures-july-2018.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
tommyh
06.08.2018 kl 08:17 5906

Angående yield så endte fasiten på 0,5, konsensus var 0.47 blant anlytikere som følger selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
tommyh
06.08.2018 kl 08:59 5737

https://investor.dn.no/#!/Oversikt

Se hva DN Investor synes hva mest viktig med dagens tall; "Norwegian anslår tap på 84 mill. på urealiserte sikringsposisjoner". Og dette betaler jeg 5000-6000kr i året for.

Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
cinet
06.08.2018 kl 09:03 5714

Meget bra tall, og innhøstingen er startet. Noen analyktikere går seg vill i makroøkonomien. Fremtidsutsikter styrer aksjekursen - og NAS vil fly høyt utover høsten
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
06.08.2018 kl 09:15 5671

Ja, det hadde vært kos å få solgt litt på åpning i dag. Men da telenor bestemmer seg for å kjøre feilretting fra klokken 08:55 kan man bare sitte og se på at lappene forsvinner ut døra mens kursen tikker stødig nedover. ☺☺

Godt hjulpet av problemer med mTrader ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.08.2018 kl 08:34 5381

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/flygigant-gir-plasstroebbel-for-norwegian-i-new-york/24409660

Blir interessant å se om dette gir en kraftigere reaksjon ned enn trafikktall ga reaksjon opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare

ser ikke bra ut hvis det slår til

600 euro i erstatning til hver enkelt passasjer er jo sinnsykt!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.08.2018 kl 08:47 5352

I det store bildet er det relativt ubetydelig. Se hva SAS risikerer å betale i erstatning bare i år f.eks. det er mer nyhetsverdien som er interessant.

Er nok mange som puster lettet ut hos E24 i dag, etter intens leting fant de endelig noe å klaske på førstesiden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare

haha E24 har en agenda det er helt sikkert :D

SAS kjørte kampanje sist helg med billige priser og det samme gjør NAS får masse mailer om billige turer

tror kursen kommer til å flyte i intervallet 225-240 i lang tid
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare

Tipper en kan komme seg rundt dette ved å tilby pengene tilbake til dem som ikke godtar endringen. På den måten samtykker man til endringen hvis man velger å reise.

Dette gjelder vel også bare en flyavgang, på senere avganger så vil NAS ha tid (mer enn 14 dager) til å gi varsel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare

Tipper en kan komme seg rundt dette ved å tilby pengene tilbake til dem som ikke godtar endringen. På den måten samtykker man til endringen hvis man velger å reise.

Dette gjelder vel også bare en flyavgang, på senere avganger så vil NAS ha tid (mer enn 14 dager) til å gi varsel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.08.2018 kl 09:15 5261

Ser nå bra ut foreløpig, lite tegn til noen reaksjon i det hele tatt. Kommer vel noen stunt utover dagen, men tør ikke gjette på hvilken vei.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
tommyh
07.08.2018 kl 14:14 5089

Til tross for oppløftende tall i går så får ikke NAS være med på festen på Oslo børs i dag. Når gårsdagens tall ikke var gode nok, så vil nok presset og den nedadgående trenden fortsette med mindre det kommer nye bud på bordet. Dette vet IAG og andre potensielle kjøpere godt. De legger selvsagt heller et bud på bordet når kursen står i NOK 200 enn NOK 240.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.08.2018 kl 15:21 5103

Tja. Det er jo dette med å vurdere selskapsverdi også. Da vi har guiding på cask med reduksjoner de allerede har oppnådd (noe Norne forresten glatt ignorerer eller ikke har fått med seg) så kan du regne deg frem på hva slags inntekt Norwegian ser på i juli.

Forøvrig må de tjene ca 771 millioner i år for å rettferdiggjøre dagens selskapsverdi basert på konsensus P/E. Da kan du se på Q1 og Q2 resultatene, legge til ditt estimat for juli og dermed finne ut hva de må tjene resten av året for å klare dette. Du kan også ta et enkelt utgangspunkt i passasjervekst YoY eller rullerende og dermed regne ut nødvendig yield resten av året i kombinasjon med estimerte kostnadsreduksjoner. Det er faktisk ikke så mørke utsikter som mange tror.

På toppen av dette har du også salg og utleie av fly som kan bidra med skremmende mye avhengig av hvordan det gjennomføres.

Forøvrig gir dagens selskapsverdi tilsvarende kurs før emisjon rundt 300.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
07.08.2018 kl 17:01 5057

"Forøvrig må de tjene ca 771 millioner i år for å rettferdiggjøre dagens selskapsverdi basert på konsensus P/E." Du må gjerne utdype dette og kvantifisere det. I mens skal jeg sjekke hva konsensus forventer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Hektar
07.08.2018 kl 17:05 5052

Vet ikke helt hvordan jeg kan utdype det mer enn jeg allerede har. Det er ganske rett frem, er det ikke?
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
07.08.2018 kl 17:28 5017

Hva er konsensus P/E (aldri hørt den betegnelsen brukt tidligere), og hvor får du 771m fra? Det må jo ligge ett regnestykke til grunn her? Om det er rett fram så må du kunne presentere hva dette betyr for oss?

Du sikter ikke til konsensus EPS?
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare