Elkem kjøp en aksje , bli en eier av selskapet.
Mange går nok rundt med en grunder i magen. Starte et selskap for så å drive egen bedrift.
Nå har de fleste mulighet. Kjøp dere inn i Elkem å bli bedriftseier.
Aksjen ligger på historiske lave nivåer. Selskapet har brukt rundt 1,5 milliarder av penger de har på bok for å kjøpe to selskaper i Kina.
Ingen emisjoner ingen tjas og mas etter penger hos aksjonærene.
Til tross for de enorme investeringene velger de å dele ut utbytte med god margin.
Elkem er i Topp 5 på Oslo børs som et av de beste selskap økonomisk.
Leser vi under så må Elkem snart komme inn under Grønne selskaper.
----------------------------------------------------
Økt fokus fra bilindustrien på klimagassutslipp
i hele verdikjeden, fra produksjon, til bruk og gjenvinning av kjøretøy
Drevet av forbrukernes krav om bærekraftige produkter
Elkems produksjon av ferrosilisium og silisium brukt i legeringsmaterialer til
bilprodukter er blant de mest miljøvennlige i verden
EcoVadis har gitt Elkem Gold-prestasjonsvurderingen for CSR for 2019
vurdering, rangering av Elkem i topp 10 prosent
EcoVadis er en anerkjent leverandør av bedrifts bærekraftighetsvurderinger. De
vurdering er basert på 21 hoved CSR-kriterier
-----------------------------------------------------------------------
Ser vi under hva de forsker på blir man imponert.
-------------------------------------------------------
Utforske markedsmuligheter for grafitt og silisiummaterialer i battericeller
Grafitt er det dominerende anodematerialet i dag
Silisium-grafittkompositt kan være neste generasjons anodemateriale
Pilotanlegg i Kristiansand for å utvikle high-end syntetisk anodegrafitt for
litium-ion-battericeller
Skreddersydd for EV-applikasjoner
Pilotlinjen vil være i full drift i 4. kvartal 2020
Industriell produksjon av anodegrafitt fra 2023
Utvikling av silisiumgrafittkompositter som øker energitettheten ytterligere
Silisium har rundt 10 ganger høyere teoretisk lagringskapasitet enn grafitt
FoU er nødvendig for å overvinne utfordringer relatert til utvidelse / oppløsning
under lading / utladning
https://www.elkem.com/globalassets/corporate/investor/other-financial-presentations/nordea---opportunities-in-automotive---17-january-2020.pdf
------------------------------------------------------------------------------------
Ledelsen i Elkem er ærlige, de kaller en spade for en spade.
De sier markedet er svakt nå. Da er tiden inne for å kjøpe aksjer i selskapet. Når markedet er i gang igjen kan det kun gå opp.
--------------------------------------------------
Første kvartal 2020 blir påvirket av kinesisk nyttår og langsommere aktivitet
på grunn av coronavirus
Market Silikonemarkedet er blandet. Prisene for spesialiteter holder seg stabile, men fortsatt lave
priser for kjerneprodukter. Den forventede avhenting av etterspørselen etter kinesisk nyttår
kan bli forsinket på grunn av coronavirus
Etterspørselen etter silisiummetall ser ut til å ha normalisert seg med ødeleggende effekter
utjevning
Ferrosilisium og støperi legeringer hemmet fremdeles av svakhet i stål og
automotive
Utsiktene for etterspørselen etter karbonprodukter forventes å være i tråd med foregående
kvartalene
---------------------------------------------------------------------------
Her er et eksempel på hva som skjer når markedet snur seg.
---------------------------------------------------
Endringer i salgspriser kan ha betydelig innvirkning på driftsinntekter og EBITDA
Margin 1% marginendring for silikoneprodukter forventes å påvirke resultatet med
120 MNOK per år
10% prisendring på silisiummetall forventes å påvirke resultatet med ca.
120 MNOK per år (1)
10% prisendring på ferrosilisium forventes å påvirke resultatet med ca.
130 MNOK per år (2)
Håper på en saklig debatt her på tråden.
Mvh Barbro
Nå har de fleste mulighet. Kjøp dere inn i Elkem å bli bedriftseier.
Aksjen ligger på historiske lave nivåer. Selskapet har brukt rundt 1,5 milliarder av penger de har på bok for å kjøpe to selskaper i Kina.
Ingen emisjoner ingen tjas og mas etter penger hos aksjonærene.
Til tross for de enorme investeringene velger de å dele ut utbytte med god margin.
Elkem er i Topp 5 på Oslo børs som et av de beste selskap økonomisk.
Leser vi under så må Elkem snart komme inn under Grønne selskaper.
----------------------------------------------------
Økt fokus fra bilindustrien på klimagassutslipp
i hele verdikjeden, fra produksjon, til bruk og gjenvinning av kjøretøy
Drevet av forbrukernes krav om bærekraftige produkter
Elkems produksjon av ferrosilisium og silisium brukt i legeringsmaterialer til
bilprodukter er blant de mest miljøvennlige i verden
EcoVadis har gitt Elkem Gold-prestasjonsvurderingen for CSR for 2019
vurdering, rangering av Elkem i topp 10 prosent
EcoVadis er en anerkjent leverandør av bedrifts bærekraftighetsvurderinger. De
vurdering er basert på 21 hoved CSR-kriterier
-----------------------------------------------------------------------
Ser vi under hva de forsker på blir man imponert.
-------------------------------------------------------
Utforske markedsmuligheter for grafitt og silisiummaterialer i battericeller
Grafitt er det dominerende anodematerialet i dag
Silisium-grafittkompositt kan være neste generasjons anodemateriale
Pilotanlegg i Kristiansand for å utvikle high-end syntetisk anodegrafitt for
litium-ion-battericeller
Skreddersydd for EV-applikasjoner
Pilotlinjen vil være i full drift i 4. kvartal 2020
Industriell produksjon av anodegrafitt fra 2023
Utvikling av silisiumgrafittkompositter som øker energitettheten ytterligere
Silisium har rundt 10 ganger høyere teoretisk lagringskapasitet enn grafitt
FoU er nødvendig for å overvinne utfordringer relatert til utvidelse / oppløsning
under lading / utladning
https://www.elkem.com/globalassets/corporate/investor/other-financial-presentations/nordea---opportunities-in-automotive---17-january-2020.pdf
------------------------------------------------------------------------------------
Ledelsen i Elkem er ærlige, de kaller en spade for en spade.
De sier markedet er svakt nå. Da er tiden inne for å kjøpe aksjer i selskapet. Når markedet er i gang igjen kan det kun gå opp.
--------------------------------------------------
Første kvartal 2020 blir påvirket av kinesisk nyttår og langsommere aktivitet
på grunn av coronavirus
Market Silikonemarkedet er blandet. Prisene for spesialiteter holder seg stabile, men fortsatt lave
priser for kjerneprodukter. Den forventede avhenting av etterspørselen etter kinesisk nyttår
kan bli forsinket på grunn av coronavirus
Etterspørselen etter silisiummetall ser ut til å ha normalisert seg med ødeleggende effekter
utjevning
Ferrosilisium og støperi legeringer hemmet fremdeles av svakhet i stål og
automotive
Utsiktene for etterspørselen etter karbonprodukter forventes å være i tråd med foregående
kvartalene
---------------------------------------------------------------------------
Her er et eksempel på hva som skjer når markedet snur seg.
---------------------------------------------------
Endringer i salgspriser kan ha betydelig innvirkning på driftsinntekter og EBITDA
Margin 1% marginendring for silikoneprodukter forventes å påvirke resultatet med
120 MNOK per år
10% prisendring på silisiummetall forventes å påvirke resultatet med ca.
120 MNOK per år (1)
10% prisendring på ferrosilisium forventes å påvirke resultatet med ca.
130 MNOK per år (2)
Håper på en saklig debatt her på tråden.
Mvh Barbro
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
det tragiske med ELK er at aksjen er på samme nivå som for et år siden selv om selskapet fortsatt tjener penger og betaler utbytte.
oxo har man emisjonsmaskinen Nelip som taper store penger men er mer verdsatt basert på tro, håp og kjærlighet hehe
oxo har man emisjonsmaskinen Nelip som taper store penger men er mer verdsatt basert på tro, håp og kjærlighet hehe
Redigert 20.01.2021 kl 23:13
Det positive er at 10y er fortsatt over 2y(yield). Hvis det fortsetter kan man se lys i enden snarere forhåpentligvis.
Silverfeather
25.02.2020 kl 20:58
3655
I dag kan du bare konkludere med at prisen på noe, og verdien av hva du har kjøpt på ingen måte henger sammen. Analytikerene hadde helt rett!. Men det betyr da på ingen måte at prisen skal opp i skyene, selv om selskapet er bunnsolid =) Selv vil jeg tippe Elkem er noe av det "beste" du har i porteføljen din. Men som du verdsetter minst, fordi du bare kjøpte noe for å selge det så fort noen andre ville betale mer. Hadde vært mer interesangt om du basert på egen overbevisning hadde kjøpt elkem, for så å finne ut noe du ikke viste som endret dit syn på selskapet. Dette ville jo vært av genuin interesse =) At du kjøpte, fordi du håpet den skulle stige, men prisen steg ikke ....eh... og? Oh, ikke noen mer - ingen av grunnen til at du kjøpte har endret seg - er bare det at du gjerne skulle likt å ha solgt igjen LOL! Går ikke akuratt i Charlie og Warrens fotspor skjønner jeg =)
Skal jeg le eller gråte av det du sier nå? Lese en par bøker om psykologi kanskje :)
Hammers kunne du ha forklart hvorfor støtten på Classic er på 17(månedlig chart). Hva er regnestykket?
Støttet er ikke brutt nei, men blir ikke overrasket nå hvis det skjer.
Støttet er ikke brutt nei, men blir ikke overrasket nå hvis det skjer.
børst
25.02.2020 kl 20:43
3689
Hvis alle holder seg unna salgsknappen og tenker positivt på "Det Grønne Skiftet" er jeg sikker på OSE får en knepen oppgang i morgen. Det har jo gått så bra lenge.
Hammers
25.02.2020 kl 20:21
3722
Etter mitt syn er støtten fortsatt ikke brutt, men nå begynner det etter hvert å dreie seg om det berømte "håret"!
https://www.tradingview.com/x/a4PklM0a/
Hilsen Hammers......som minner om at det er sluttkurs som gjelder!
https://www.tradingview.com/x/a4PklM0a/
Hilsen Hammers......som minner om at det er sluttkurs som gjelder!
Siste støtte ved 19.7 ca
Kan komme en falsk brudd før den snur. Krysser fingrene.
Hovedindeksen vil falle trolig i morgen over 1 prosent.
Kan komme en falsk brudd før den snur. Krysser fingrene.
Hovedindeksen vil falle trolig i morgen over 1 prosent.
milk
25.02.2020 kl 19:14
3825
Jeg kjøpte ELK da alle analytikerne pratet selskapet opp i skyene. I dag kan jeg bare konkludere med at selskapet er det nest verste jeg har i porteføljen.... Stol aldri på noen analytiker!! Får jeg den for en tier,skal jeg vurdere å snitte ned..... OCY er om mulig,enda verre!!!! Jeg klapper meg selv på skuldra å priser meg lykkelig for at jeg satset 70% av porteføljen innen sjømat :-D
Jeg satte limit på 21. Når aksjen var på 22.3 i god tro om at den ikke brytes på en dag. Men nei tok feil!
Tenker nå bare å doble ned hvis den faller. Tenkte 3 ganger om jeg skulle kjøpe på 20.00. men valgte å droppe det. Risiko for at støtten brytes er veldig reell dessverre.
Tenker nå bare å doble ned hvis den faller. Tenkte 3 ganger om jeg skulle kjøpe på 20.00. men valgte å droppe det. Risiko for at støtten brytes er veldig reell dessverre.
børst
25.02.2020 kl 18:48
3866
Det er vel ikke usannsynlig at 1xELK kan kjøpes for en 10-er om noen uker.
Motstanden ble brutt!
I fritt fall nå?
Hva mener du Hammers?
Sluttkurs: 20,020 -2,63%
I fritt fall nå?
Hva mener du Hammers?
Sluttkurs: 20,020 -2,63%
Husk jeg er mot Hva
Husk
for meg er Elkem ok videre
Husk
Husk
for meg er Elkem ok videre
Husk
Silverfeather
24.02.2020 kl 12:35
4075
Slettet brukerskrev Kanskje mindre prat og fokusere på kjøpsmulighetene nå
Hva med å ta denslags korte og lettere meningsløse kommentarer til en annen tråd, enn en hvor barbro begynner med TONNEVIS av relativ tung informasjon om Elkem og ber om at vi bidrar? Helst ikke svar - bare lag en ny tråd hvor man kan spamme korte - kjøp kjøp, selg selg. Men et eller annet sted må det være plass for research - og det er ikke da opplagt at , en kort melding med .. wow jeg kjøpte en aksje! er riktig sted, selv om det står ELK på tråden.
ah... det er jo ikke noe "spesielt" med kjøpsmulighetene nå for en langsiktig investor. Om du nå tenker at "NÅ" vil jeg kjøpe elkem askjer, fordi de falt 6-7% og er billige?
Vel de ER jo allerede billige sett ut i fra et fundamentalistisk syn med en langsiktig tidshorisont.
ah... det er jo ikke noe "spesielt" med kjøpsmulighetene nå for en langsiktig investor. Om du nå tenker at "NÅ" vil jeg kjøpe elkem askjer, fordi de falt 6-7% og er billige?
Vel de ER jo allerede billige sett ut i fra et fundamentalistisk syn med en langsiktig tidshorisont.
Kanskje mindre prat og fokusere på kjøpsmulighetene nå
Silverfeather
24.02.2020 kl 12:09
4128
"en ikke irrelevant forskjell"
Bli en eier i et selskap! For å gå tilbake til åpningsposten til Barbro. Har du lyst til å bli en eier i et selskap?
En huskeregel er at du burde tenke at du kjøper HELE selskapet, når du vurderer å bli del eier av det. Og du bør ikke røre noe som helst som du ikke ville ha eid i minst 10 år. Vi snakker om å gå inn i en ektepakt hvor du er trofast så lenge "the story does not change" Og når dette er premissene - vel da kaster du ikke bort tiden du bruker til research.
Så jeg kommer til å begynne å snakke om Fishers punkt liste =) Så håper jeg at flere respekterer Barbros ønske, om en saklig debatt. Og da tenker jeg det hun er interesert i - er nettopp vårt syn på ELKEM. Som et selskap! HVA de gjør, HVORDAN de gjør det, HVORFOR det gjøre det. Denslags møl =)
#1. Does the company have products or services with sufficient market potential to make possible a sizeable increase in sales for at least several years?
"We are one of the worlds top 3 producers of silicones, and number one in China (the fastest growing market)
Silicones står for 50% av Elkems fortjeneste - så vi må gjøre oss opp en mening om hvorvidt silicones blir å gjøre det bra i årene som kommer.
The global silicone market size is estimated to be at USD 20.4 billion in 2019 and is projected to reach USD 28.6 billion by 2024, at a CAGR of 7.0% during the forecast period. The silicone industry is driven mainly by its growing demand in various end-use industries, such as building & construction, industrial process, personal care & consumer goods, transportation, and electronics. // CAGR - compund annual growth rate//
Kort svar på smp 1 er et ganske enkelt : ja Elkem har produkter hvor det i årene fremover vil være økt etterspørsel. Hva jeg prøver å få en bedre forståelse for, er hvordan elkem posisjonerer seg i forhold til konkurenter, og hva som er elkems "edges" i forhold til disse. Hvem er de argeste konkurentene til elkem i silicones markedet? Hvordan er egentlig konkuransen globalt i silicones markedet?
Dette er spørsmål jeg såvidt har begynt å pludre med. En ting er jo å vite hva elkem er gode for - men hva er de gode for i forhold til sine naturlige konkurenter?
Hvor redd ville jeg vært for Elkem, om jeg var et konkurerende firma innenfor silicones segmentet?
Bli en eier i et selskap! For å gå tilbake til åpningsposten til Barbro. Har du lyst til å bli en eier i et selskap?
En huskeregel er at du burde tenke at du kjøper HELE selskapet, når du vurderer å bli del eier av det. Og du bør ikke røre noe som helst som du ikke ville ha eid i minst 10 år. Vi snakker om å gå inn i en ektepakt hvor du er trofast så lenge "the story does not change" Og når dette er premissene - vel da kaster du ikke bort tiden du bruker til research.
Så jeg kommer til å begynne å snakke om Fishers punkt liste =) Så håper jeg at flere respekterer Barbros ønske, om en saklig debatt. Og da tenker jeg det hun er interesert i - er nettopp vårt syn på ELKEM. Som et selskap! HVA de gjør, HVORDAN de gjør det, HVORFOR det gjøre det. Denslags møl =)
#1. Does the company have products or services with sufficient market potential to make possible a sizeable increase in sales for at least several years?
"We are one of the worlds top 3 producers of silicones, and number one in China (the fastest growing market)
Silicones står for 50% av Elkems fortjeneste - så vi må gjøre oss opp en mening om hvorvidt silicones blir å gjøre det bra i årene som kommer.
The global silicone market size is estimated to be at USD 20.4 billion in 2019 and is projected to reach USD 28.6 billion by 2024, at a CAGR of 7.0% during the forecast period. The silicone industry is driven mainly by its growing demand in various end-use industries, such as building & construction, industrial process, personal care & consumer goods, transportation, and electronics. // CAGR - compund annual growth rate//
Kort svar på smp 1 er et ganske enkelt : ja Elkem har produkter hvor det i årene fremover vil være økt etterspørsel. Hva jeg prøver å få en bedre forståelse for, er hvordan elkem posisjonerer seg i forhold til konkurenter, og hva som er elkems "edges" i forhold til disse. Hvem er de argeste konkurentene til elkem i silicones markedet? Hvordan er egentlig konkuransen globalt i silicones markedet?
Dette er spørsmål jeg såvidt har begynt å pludre med. En ting er jo å vite hva elkem er gode for - men hva er de gode for i forhold til sine naturlige konkurenter?
Hvor redd ville jeg vært for Elkem, om jeg var et konkurerende firma innenfor silicones segmentet?
Hammers er i bunkersen da han mener virus og lignende vil utslette menneskeheten . Se annen tråd .
Nå gir jeg han mulighet til klikk på alle tråder ;)
Poetiske frem stilinger fra Hammer er det mange av og merk at han ikke ser løsninger ut fra sykdom .
Sjekk hva som er blitt løst tidligere ;) Sars gikk i glemmeboken fort .
Nå gir jeg han mulighet til klikk på alle tråder ;)
Poetiske frem stilinger fra Hammer er det mange av og merk at han ikke ser løsninger ut fra sykdom .
Sjekk hva som er blitt løst tidligere ;) Sars gikk i glemmeboken fort .
Hammers
Forventer du at Elkem vil bryte ned igjennom støtten på ca 20,30?
RT: 20,840 -6,71%
Forventer du at Elkem vil bryte ned igjennom støtten på ca 20,30?
RT: 20,840 -6,71%
Silverfeather
24.02.2020 kl 11:20
8699
Bra for både deg og meg at et av mine andre idoler er Nicholas Darvas! Så vi trenger ikke på noen måte være uenige. Som jeg jo mange ganger har sagt, jeg skjønner nøyaktig hvordan du forholder deg til aksjer, og ser ikke noe problem med hvordan du gjør det. Liker å gjøre det selv. Men Darvas er ikke Fisher, eller Charlie Munger for den sags skyld. Og han(Darvas) burde virkelig ha tenkt seg om før han eventuelt gikk ut og sa at hva Charlie og Fisher er gode på, og hva de tjener pengene sine på er ... eh.. "møl".
For det er jo selvsagt ikke det. Det trengs en Fisher, eller Charlie Munger, eller Barbro for å lukte når markedet som sådan har totalt undervurdert et kvalitets firma, og du kan få kjøpt det på billig salg. - Du KAN ikke se hva denne "kvaliteten" er for noe ved å sitte med linjalen, og kun interesere deg for hvordan prisen på aksjen flukturerer opp og ned. For hadde den vært synlig der, så ville prisen på aksjen vært en helt annen.
Og jeg håper du satte pris på begge quotesene jeg startet tråden min med? De dekker jo begge aspektene - nemlig nødvendigheten av å finne svarene på alle de spørsmålene, samt tålmodigheten nødvendig for å kunne tjene penger på en slik innsikt. - Markedet kan bruke "lang" tid før det innser at noe er underpriset.
Gjøre som deg, og bli: : a man who knows the price of everything, and the value of nothing? Tja,hvorfor ikke både og =) Jeg og liker Charts!
Man må spille på sine styrker - og for meg selv må det jo kunne sies å være å finne glede i å tenke på hvilke trender som blir å rulle innover i samfunnet i årene som kommer, for så og prøve å forutse hvilke sektorer som blir berørt. Dette er noe av det artigste med å investere i aksjer spør du meg.
Ikke å investere i Paypal fordi paypal gjør det bra, men fordi du har forutsett at paypal kommer til å gjøre det bra, i kombinasjon med det tekniske bildet.
Nei, helst i pose og sekk sier nå jeg. Gi meg Darvas, og gi meg Fisher! Ved en ren teknisk tilnærming ville jeg aldri ha puttet alle eggene min i en basket. Og jeg ser på det som en av svakhetene - du vil tjene penger på elkem når den stiger. Du vil tjene penger på mange askjer når de stiger.
Jeg... og Barbro? Vi tjener ikke "litt" penger når elkem stiger. Fordi vi vet at denslags muligheter kun kommer et par ganger i løpet av et langt liv - så stopper vi opp når vi tror vi har funnet en. Det er ikke en irrelevant forskjell.
For det er jo selvsagt ikke det. Det trengs en Fisher, eller Charlie Munger, eller Barbro for å lukte når markedet som sådan har totalt undervurdert et kvalitets firma, og du kan få kjøpt det på billig salg. - Du KAN ikke se hva denne "kvaliteten" er for noe ved å sitte med linjalen, og kun interesere deg for hvordan prisen på aksjen flukturerer opp og ned. For hadde den vært synlig der, så ville prisen på aksjen vært en helt annen.
Og jeg håper du satte pris på begge quotesene jeg startet tråden min med? De dekker jo begge aspektene - nemlig nødvendigheten av å finne svarene på alle de spørsmålene, samt tålmodigheten nødvendig for å kunne tjene penger på en slik innsikt. - Markedet kan bruke "lang" tid før det innser at noe er underpriset.
Gjøre som deg, og bli: : a man who knows the price of everything, and the value of nothing? Tja,hvorfor ikke både og =) Jeg og liker Charts!
Man må spille på sine styrker - og for meg selv må det jo kunne sies å være å finne glede i å tenke på hvilke trender som blir å rulle innover i samfunnet i årene som kommer, for så og prøve å forutse hvilke sektorer som blir berørt. Dette er noe av det artigste med å investere i aksjer spør du meg.
Ikke å investere i Paypal fordi paypal gjør det bra, men fordi du har forutsett at paypal kommer til å gjøre det bra, i kombinasjon med det tekniske bildet.
Nei, helst i pose og sekk sier nå jeg. Gi meg Darvas, og gi meg Fisher! Ved en ren teknisk tilnærming ville jeg aldri ha puttet alle eggene min i en basket. Og jeg ser på det som en av svakhetene - du vil tjene penger på elkem når den stiger. Du vil tjene penger på mange askjer når de stiger.
Jeg... og Barbro? Vi tjener ikke "litt" penger når elkem stiger. Fordi vi vet at denslags muligheter kun kommer et par ganger i løpet av et langt liv - så stopper vi opp når vi tror vi har funnet en. Det er ikke en irrelevant forskjell.
Hammers .
Nå kan du legge til side chartret . Nå gjelder fryktindeksen og info fra WHO , ikke fra klikk pressen. Om man vil handle raskt og fornuftig .
En mulig vurdering nå er at Corona viruset har noen utstikkere i verden , men man er i ferd med å få kontroll .
Pressen liker klikk og selger på frykt , jeg følger WHO og er heller på kjøp enn salg , men venter på mer info .
Hammers er du klar over hvor mange som har dør av influensa ?
Nå kan du legge til side chartret . Nå gjelder fryktindeksen og info fra WHO , ikke fra klikk pressen. Om man vil handle raskt og fornuftig .
En mulig vurdering nå er at Corona viruset har noen utstikkere i verden , men man er i ferd med å få kontroll .
Pressen liker klikk og selger på frykt , jeg følger WHO og er heller på kjøp enn salg , men venter på mer info .
Hammers er du klar over hvor mange som har dør av influensa ?
børst
24.02.2020 kl 09:16
8851
-5,73%. Bra jeg bare har en liten lyttepost. Den blir nok billigere etterhvert.
Hammers
24.02.2020 kl 01:34
9062
Huff - dette var tungt stoff - og massevis av punkter de aller færreste her inne (hvis noen) har forutsetning for å vurdere.
Hva slags verden lever du i - som mener at man skal sitte og vurdere slikt "møl". Unnskyld uttrykket!
- Har selskapet en "over the top" salgsorganisasjon.
- Har ledelsen integritet..........for å nevne to tilfeldige.
Nei gjør som meg - enkelt og greit! Kutt ut alt steinalderarbeidet og kikk heller på chartet.
Der ser man hvilken vei pengestømmen blant aksjonærene går - og da ser man raskt om man bør kjøpe eller ei!
DET ser man nærmest med et øyekast - i stedet for å grave seg ned i en tung og ubegripelig materie.
Hilsen Hammers
Hva slags verden lever du i - som mener at man skal sitte og vurdere slikt "møl". Unnskyld uttrykket!
- Har selskapet en "over the top" salgsorganisasjon.
- Har ledelsen integritet..........for å nevne to tilfeldige.
Nei gjør som meg - enkelt og greit! Kutt ut alt steinalderarbeidet og kikk heller på chartet.
Der ser man hvilken vei pengestømmen blant aksjonærene går - og da ser man raskt om man bør kjøpe eller ei!
DET ser man nærmest med et øyekast - i stedet for å grave seg ned i en tung og ubegripelig materie.
Hilsen Hammers
Silverfeather
23.02.2020 kl 23:39
9125
Har et par investment maxims/quotes som jeg synes passer fint til caset Elkem.
"Put another way, it is often easier to tell what will happen to the price of a stock than how much time will elapse before it happens"
"Men who know the price of everything and the value of nothing"
Begge er fra en av mine største idoler. Philip A Fisher.
Fisher hadde jo en checklist approach som han brukte til å finne ut hva han syntes om firmaer han vurderte å investere i.
Jeg tar meg bryet til å skrive opp all 15 spørsmålene han ville ha stilt, og så kan alle få selv begynne å tenke på hvordan Elkem gjør det på de forskjellige spørsmålene.
1. Does the company have products or services with sufficient market potential to make possible a sizeable increase in sales for at least several years?
2. Does the management have a determination to continue to develop products or processes that will still further increase total sales potentials when the growth potentials of currently attractive product lines have largely been exploited?
3. How efficient are the company's research and development efforts in relation to its size?
4. Does the company have an above-average sales organisation?
5. Does the company have a worthwhile profit margin?
6. What is the company doing to maintain or improve profit margins?
7. Does the company have outstanding labor and personell relations?
8. Does the company have outstanding executive relations?
9. Does the company have depth to its management?
10. How good are the company's cost analysis and accounting controls?
11. Are there other aspects of the business, somewhat peculiar to the industry involved which will give the investor important clues as to how outstanding the company may be in relation to its competition?
12. Does the company have along-range or short-range outlook in regards to profit's?
13. In the foreseeable future will the growth of the company require sufficient equity financing so that the larger number of shares then outstanding will largely cancel the existing stockholders benefit from this anticipated growth?
14.Does the management talk freely to investors about its affairs when things are going well, but "clams up" when trouble and disappointments occur?
15. Does the management have unquestionable integrity?
Fra mine egne notater om elkem har jeg uthevet og highlightet et notis jeg en gang plukket opp.
"The plan to create an integrated value chain for silicones was conceived when Bluestar acuired Elkme in 2011."
Mange jeg har møtt har rynket på nesen og vist ganske opplagt misnøye ved at Kineserene i praksis eier elkem. Selv velger jeg å se på dette som et ess i ermet for Elkem. Jeg lytter gjerne til bekymringsmeldinger, men enn så lenge står jeg ganske fast i troen på at det er Bluestars visijon om å ta eierskap over hele verdikjeden for silicones som kommer til å være en av de viktigste driverene bak elkems kommende suksess. Denslags visjoner fører til oppkjøp, ikke innen hva man allerede vet, og kan - men et hakk høyere opp i verdikjeden. Denslags visjoner retter blikket mot fremtiden og sørger for en fremtidsrettet research internt i Elkem. Denslags visjoner gir meg god nattesøvn =)
"Put another way, it is often easier to tell what will happen to the price of a stock than how much time will elapse before it happens"
"Men who know the price of everything and the value of nothing"
Begge er fra en av mine største idoler. Philip A Fisher.
Fisher hadde jo en checklist approach som han brukte til å finne ut hva han syntes om firmaer han vurderte å investere i.
Jeg tar meg bryet til å skrive opp all 15 spørsmålene han ville ha stilt, og så kan alle få selv begynne å tenke på hvordan Elkem gjør det på de forskjellige spørsmålene.
1. Does the company have products or services with sufficient market potential to make possible a sizeable increase in sales for at least several years?
2. Does the management have a determination to continue to develop products or processes that will still further increase total sales potentials when the growth potentials of currently attractive product lines have largely been exploited?
3. How efficient are the company's research and development efforts in relation to its size?
4. Does the company have an above-average sales organisation?
5. Does the company have a worthwhile profit margin?
6. What is the company doing to maintain or improve profit margins?
7. Does the company have outstanding labor and personell relations?
8. Does the company have outstanding executive relations?
9. Does the company have depth to its management?
10. How good are the company's cost analysis and accounting controls?
11. Are there other aspects of the business, somewhat peculiar to the industry involved which will give the investor important clues as to how outstanding the company may be in relation to its competition?
12. Does the company have along-range or short-range outlook in regards to profit's?
13. In the foreseeable future will the growth of the company require sufficient equity financing so that the larger number of shares then outstanding will largely cancel the existing stockholders benefit from this anticipated growth?
14.Does the management talk freely to investors about its affairs when things are going well, but "clams up" when trouble and disappointments occur?
15. Does the management have unquestionable integrity?
Fra mine egne notater om elkem har jeg uthevet og highlightet et notis jeg en gang plukket opp.
"The plan to create an integrated value chain for silicones was conceived when Bluestar acuired Elkme in 2011."
Mange jeg har møtt har rynket på nesen og vist ganske opplagt misnøye ved at Kineserene i praksis eier elkem. Selv velger jeg å se på dette som et ess i ermet for Elkem. Jeg lytter gjerne til bekymringsmeldinger, men enn så lenge står jeg ganske fast i troen på at det er Bluestars visijon om å ta eierskap over hele verdikjeden for silicones som kommer til å være en av de viktigste driverene bak elkems kommende suksess. Denslags visjoner fører til oppkjøp, ikke innen hva man allerede vet, og kan - men et hakk høyere opp i verdikjeden. Denslags visjoner retter blikket mot fremtiden og sørger for en fremtidsrettet research internt i Elkem. Denslags visjoner gir meg god nattesøvn =)
Alle disse latterlige meldingene er tegn på Redsel for at støtten brytes. Støtten brytes over lengre tid kun ved redsel for resesjon. Kommer resesjon så er det over og ut.
Beste taktikken er noen ganger å være tålmodig og ikke kjøpe i hastverk. Kjøp når alt er på det Værste foreløpig er det mye verre nyheter å gå på.
Beste taktikken er noen ganger å være tålmodig og ikke kjøpe i hastverk. Kjøp når alt er på det Værste foreløpig er det mye verre nyheter å gå på.
Silverfeather
23.02.2020 kl 18:25
9380
Noen ganger er ting komplisert, andre ganger ikke fullt så mye. Selv, er jeg, og sikkert Barbro også, forlengst ferdig med å forstår hvilke latterlige muligheter som ligger for føttene til Elkem i årene som kommer. Og man trenger ikke være Einstein for å se på dagens kurs, og skjønne at den er billig. Så den reele jobben har i grunn vært å sørge for at det ikke er nettopp en fingerbøll du går ut med (for å parafrere Warren) når det til slutt regner.
Så hvem her inne er reelle Elkem Investorer?
Elkem er jo en utrolig kjedelig "ticker" og et vannvittig interesagnt firma. Og det er min personlige mening at du for en god stund siden burde ha solgt det meste av andre aksjer, etterfult av alle fondene dine. Etter å ha gjort dette, burde det ha gått en liten stund før du "igjen innser" hvor lattlig skjelden du vil finne en case med så stort upside, og nesten ikke noe downside i det heletatt, -så du burde ha sjekket ut med banken din hvor mye du har å gå på - etter å ha makset ut hva du har av tilgjengelig kapital i boligen din og kjøpt enda mer elkem aksjer. Så vil det gå en liten stund hvor du tenker at du nå må da virkelig ha gjort alt du kan... eller?
Nei, du kjenner en irriterende uro, og en dag slår tanken deg, -hm - du kan jo også ta opp verdipapir kreditt på elkemaksjene du allerede eier - Du får 70% på elkem aksjene dine, så du setter av en god og solid margin for å sikre deg skulle kursen på elkem finne på og falle ned til 19-20 enda en gang og plukker opp enda flere Elkem aksjer.
Så er tiden kommet for å gjøre .... ingenting.
Mest sannsynlig blir det en hel masse ingenting i mange mange år fremover.
Med tid og stunder kunne vi reele Elkem fans hatt julebord hvor vi sitter og snakker om hvor utrolig spennende silisium, ferrosilisium, batteriteknologier etc faktisk er, uten å bli møtt av et blasserte blikk i ansiktet på mennesker med store problemer med å holde seg våkne =).
"Put all your eggs in one basket, and watch that Basket."
Så hvem her inne er reelle Elkem Investorer?
Elkem er jo en utrolig kjedelig "ticker" og et vannvittig interesagnt firma. Og det er min personlige mening at du for en god stund siden burde ha solgt det meste av andre aksjer, etterfult av alle fondene dine. Etter å ha gjort dette, burde det ha gått en liten stund før du "igjen innser" hvor lattlig skjelden du vil finne en case med så stort upside, og nesten ikke noe downside i det heletatt, -så du burde ha sjekket ut med banken din hvor mye du har å gå på - etter å ha makset ut hva du har av tilgjengelig kapital i boligen din og kjøpt enda mer elkem aksjer. Så vil det gå en liten stund hvor du tenker at du nå må da virkelig ha gjort alt du kan... eller?
Nei, du kjenner en irriterende uro, og en dag slår tanken deg, -hm - du kan jo også ta opp verdipapir kreditt på elkemaksjene du allerede eier - Du får 70% på elkem aksjene dine, så du setter av en god og solid margin for å sikre deg skulle kursen på elkem finne på og falle ned til 19-20 enda en gang og plukker opp enda flere Elkem aksjer.
Så er tiden kommet for å gjøre .... ingenting.
Mest sannsynlig blir det en hel masse ingenting i mange mange år fremover.
Med tid og stunder kunne vi reele Elkem fans hatt julebord hvor vi sitter og snakker om hvor utrolig spennende silisium, ferrosilisium, batteriteknologier etc faktisk er, uten å bli møtt av et blasserte blikk i ansiktet på mennesker med store problemer med å holde seg våkne =).
"Put all your eggs in one basket, and watch that Basket."
Kantarell
23.02.2020 kl 10:14
9639
Har fulgt opp Elkem utvikling siden en stund. Selv etter siste investeringer i Kina, har kursen steget meget lite. Prognose for de neste 2 ukene viser en kurs på 19-20 kroner fremover dessverre. Da vil jeg nok kjøpe meg inn ;)
God nok vits det etter at U-svingen traff bunnen... 😅 Ha-ha...
Ps. Husk at den beste 6-en kan man faktisk ha med eksen... 😂
Ps. Husk at den beste 6-en kan man faktisk ha med eksen... 😂
milk
Jeg har fulgt Hammers lenge. Aldri undervurder han. Men i Elkem vet jeg selv Hammers er i tvil.
Ellers er han en fantastisk fyr som jeg gjerne ville ..........
Jeg har fulgt Hammers lenge. Aldri undervurder han. Men i Elkem vet jeg selv Hammers er i tvil.
Ellers er han en fantastisk fyr som jeg gjerne ville ..........
Hammers
23.02.2020 kl 00:39
9919
Strekene forteller uansett hva aksjonærene foretar seg.
Jeg låser nok ikke pengene mine i et selskap der jeg skal sitte og vente. "Just in case" teknologien slår an.
I sin tid forlot jeg ELK da det begynte å vakle. Har likevel et godt forhold til aksjen.
Hilsen Hammers.........som syntes den vitsen var så HÅPLØS at jeg til slutt måtte le av elendighetene....🤭!
Vel, da er jo hensikten oppnådd. Latter - til slutt.
Jeg låser nok ikke pengene mine i et selskap der jeg skal sitte og vente. "Just in case" teknologien slår an.
I sin tid forlot jeg ELK da det begynte å vakle. Har likevel et godt forhold til aksjen.
Hilsen Hammers.........som syntes den vitsen var så HÅPLØS at jeg til slutt måtte le av elendighetene....🤭!
Vel, da er jo hensikten oppnådd. Latter - til slutt.
milk
23.02.2020 kl 00:32
9934
Hammers og Barbro... Say no more :-D
Hammers.
Gå inn på Elkem sine sider. Les og les deg opp.
Glem streker og som sagt ha en litt horisont.
Elkem leverer 25% av sin omsetning til bil industrien.
Slår det til med batteri teknologien så er Elkem den nye oljen.
Det blir kanskje litt formelt på forumet noen ganger.
Men her er en gammel en. Elgen gikk over en elv og ble Rein. Men det var fort Hjort.
Gå inn på Elkem sine sider. Les og les deg opp.
Glem streker og som sagt ha en litt horisont.
Elkem leverer 25% av sin omsetning til bil industrien.
Slår det til med batteri teknologien så er Elkem den nye oljen.
Det blir kanskje litt formelt på forumet noen ganger.
Men her er en gammel en. Elgen gikk over en elv og ble Rein. Men det var fort Hjort.
Hammers
23.02.2020 kl 00:09
9987
Jeg mener ELK inntil videre ligger i "stabilt sideleie" mellom de to heltrukne strekene - og foretar naturlige svingninger mellom dem.
Svingninger ut fra momenter som det Barbro sier. Sist Virus. Ny usikkerhet til det meste som har med Kina å gjøre.
Første strek som får brudd viser trolig en mer langsiktig vei videre.
HVIS den nederste brytes er det og støtte på den stiplede like under.
Nedenfor er det ikke noe historikk. Altså ingen naturlige støttenivåer.
Hilsen Hammers......som heller ikke har tro på at ELK vil bli rammet som mange andre - HVIS Helv... bryter ut!
Svingninger ut fra momenter som det Barbro sier. Sist Virus. Ny usikkerhet til det meste som har med Kina å gjøre.
Første strek som får brudd viser trolig en mer langsiktig vei videre.
HVIS den nederste brytes er det og støtte på den stiplede like under.
Nedenfor er det ikke noe historikk. Altså ingen naturlige støttenivåer.
Hilsen Hammers......som heller ikke har tro på at ELK vil bli rammet som mange andre - HVIS Helv... bryter ut!
Hammers... Det tekniske... Mener du at bunnene i august og oktober 2019 kan være punkter som danner et gulv som er svakt nedadgående..? Jeg ser ikke tilsvarende topper, men dog... 20 har vist seg å være et sterkt støttenivå. Mener du at dette vil holde også etter utbetaling av utbytte og de rådende forhold/guiding..? Det virker som om grafen beveger seg nokså horisontalt og uavklart enn så lenge.
Men ellers... Jeg kan ikke se at ELK skal være den verste aksjen «å bære» fra dagens nivåer dersom børsene faller skikkelig.
Men ellers... Jeg kan ikke se at ELK skal være den verste aksjen «å bære» fra dagens nivåer dersom børsene faller skikkelig.
Hammers
23.02.2020 kl 00:01
10019
Nåja, jeg er ikke SÅ lettlurt....🤭!
Det er uansett Kina som styrer (hovedaksjonær).
Har tidligere vært inne i varmen. Det var godt. Nå utenfor.
Ellers følger jeg strekene 😄.
Hilsen Hammers.....humrer!
Det er uansett Kina som styrer (hovedaksjonær).
Har tidligere vært inne i varmen. Det var godt. Nå utenfor.
Ellers følger jeg strekene 😄.
Hilsen Hammers.....humrer!
He he Hammers, go gutten. Jeg inviterer deg til å bli min kompanjong. Til å eie ,være aktiv aksjonær.
Men nå gjelder det kun Elkem.
Gå inn på trårdene ovenfor les og klikk dere videre.
Tro meg har dere drømt om et case så ligger det her.
Men nå gjelder det kun Elkem.
Gå inn på trårdene ovenfor les og klikk dere videre.
Tro meg har dere drømt om et case så ligger det her.
Hammers
22.02.2020 kl 23:36
10075
Takker for det, B.
Kjenner igjen litt av skrivestilen.......😅.
Hilsen Hammers.......som sier lykke til videre...😉!
Kjenner igjen litt av skrivestilen.......😅.
Hilsen Hammers.......som sier lykke til videre...😉!
Hammers
Takker for det.
Det er alltid bra du følger med. Har stor respekt for deg.
Redselen for handelskrigen rir Elkem.
Så kommer viruset og det rir mer Elkem.
Fortsatt tjener vi penger.
Fortsatt betaler vi utbytte.
Fortsatt kjøper vi selskap,
Elkem er nå utenfor alle tekniske og fundamentale analyser.
Elkem er nå et case som må inn i alles portefølje.
Elkem er et selskap for grundere. Elkem er et selskap vi er eiere av.
Takker for det.
Det er alltid bra du følger med. Har stor respekt for deg.
Redselen for handelskrigen rir Elkem.
Så kommer viruset og det rir mer Elkem.
Fortsatt tjener vi penger.
Fortsatt betaler vi utbytte.
Fortsatt kjøper vi selskap,
Elkem er nå utenfor alle tekniske og fundamentale analyser.
Elkem er nå et case som må inn i alles portefølje.
Elkem er et selskap for grundere. Elkem er et selskap vi er eiere av.