Elkem kjøp en aksje , bli en eier av selskapet.

Slettet bruker
ELKEM 22.02.2020 kl 12:23 23780

Mange går nok rundt med en grunder i magen. Starte et selskap for så å drive egen bedrift.
Nå har de fleste mulighet. Kjøp dere inn i Elkem å bli bedriftseier.

Aksjen ligger på historiske lave nivåer. Selskapet har brukt rundt 1,5 milliarder av penger de har på bok for å kjøpe to selskaper i Kina.
Ingen emisjoner ingen tjas og mas etter penger hos aksjonærene.
Til tross for de enorme investeringene velger de å dele ut utbytte med god margin.

Elkem er i Topp 5 på Oslo børs som et av de beste selskap økonomisk.

Leser vi under så må Elkem snart komme inn under Grønne selskaper.
----------------------------------------------------

Økt fokus fra bilindustrien på klimagassutslipp
i hele verdikjeden, fra produksjon, til bruk og gjenvinning av kjøretøy
Drevet av forbrukernes krav om bærekraftige produkter
 Elkems produksjon av ferrosilisium og silisium brukt i legeringsmaterialer til
bilprodukter er blant de mest miljøvennlige i verden
EcoVadis har gitt Elkem Gold-prestasjonsvurderingen for CSR for 2019
vurdering, rangering av Elkem i topp 10 prosent
 EcoVadis er en anerkjent leverandør av bedrifts bærekraftighetsvurderinger. De
vurdering er basert på 21 hoved CSR-kriterier
-----------------------------------------------------------------------
Ser vi under hva de forsker på blir man imponert.
-------------------------------------------------------
Utforske markedsmuligheter for grafitt og silisiummaterialer i battericeller
 Grafitt er det dominerende anodematerialet i dag
 Silisium-grafittkompositt kan være neste generasjons anodemateriale
 Pilotanlegg i Kristiansand for å utvikle high-end syntetisk anodegrafitt for
litium-ion-battericeller
 Skreddersydd for EV-applikasjoner
 Pilotlinjen vil være i full drift i 4. kvartal 2020
 Industriell produksjon av anodegrafitt fra 2023
 Utvikling av silisiumgrafittkompositter som øker energitettheten ytterligere
 Silisium har rundt 10 ganger høyere teoretisk lagringskapasitet enn grafitt
 FoU er nødvendig for å overvinne utfordringer relatert til utvidelse / oppløsning
under lading / utladning
https://www.elkem.com/globalassets/corporate/investor/other-financial-presentations/nordea---opportunities-in-automotive---17-january-2020.pdf
------------------------------------------------------------------------------------

Ledelsen i Elkem er ærlige, de kaller en spade for en spade.
De sier markedet er svakt nå. Da er tiden inne for å kjøpe aksjer i selskapet. Når markedet er i gang igjen kan det kun gå opp.
--------------------------------------------------
Første kvartal 2020 blir påvirket av kinesisk nyttår og langsommere aktivitet
på grunn av coronavirus
Market Silikonemarkedet er blandet. Prisene for spesialiteter holder seg stabile, men fortsatt lave
priser for kjerneprodukter. Den forventede avhenting av etterspørselen etter kinesisk nyttår
kan bli forsinket på grunn av coronavirus
 Etterspørselen etter silisiummetall ser ut til å ha normalisert seg med ødeleggende effekter
utjevning
 Ferrosilisium og støperi legeringer hemmet fremdeles av svakhet i stål og
automotive
 Utsiktene for etterspørselen etter karbonprodukter forventes å være i tråd med foregående
kvartalene
---------------------------------------------------------------------------
Her er et eksempel på hva som skjer når markedet snur seg.
---------------------------------------------------
 Endringer i salgspriser kan ha betydelig innvirkning på driftsinntekter og EBITDA
Margin 1% marginendring for silikoneprodukter forventes å påvirke resultatet med
120 MNOK per år
 10% prisendring på silisiummetall forventes å påvirke resultatet med ca.
120 MNOK per år (1)
 10% prisendring på ferrosilisium forventes å påvirke resultatet med ca.
130 MNOK per år (2)


Håper på en saklig debatt her på tråden.

Mvh Barbro
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 12:32 10312

Gjør ELK noe aktivt for å bli mindre avhengige av det kinesiske markedet..? Visst er det stort, men likevel bare ett marked mtp. inndeling i land. Ser de andre større markeder å satse mer på..? ELK er helt klart ikke noe luftslott, men ser ut til å både prøve å legge om produktmiks og takle et svakt marked. Kan det medføre ekstra risiko..?

Og ellers takk til TS som leverer god info.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 12:49 10251

Rockall
Gode spørsmål du stiller.

Her er utdrag fra hva Elkem sier.
------------------------------
 Bred produktportefølje med sterke posisjoner
 Silikoner til kollisjonsputer, pakninger, kabler og batteriisolering
 Silisiummetall til aluminium brukt i kroppsstruktur og andre deler
 Spesialstøperi-legeringer brukt i motorblokker, bremseskiver girkasser etc.
 Godt posisjonert til å dra nytte av vekst i EV - både i Kina, USA og Europa
 FoU-evner for å møte teknologisk utvikling og krav
Production Produksjon av silisium og ferrosilisium med lite CO2-avtrykk
 Elkems andel av omsetningen fra bilindustrien er ca. 25%
-------------------------------------------------------
Som vi ser er 25% av omsetningen relatert til bilindustrien. Her vil jeg tro at det meste leveres til EU og USA.
Det ser ut til at de har enorm fokus på utvikling på nye produkter.

Ser vi hva Forskningsrådet gir Elkem i tilskudd er det bare å ta av seg hatten.
------------------------------Tidligere i år søkte Elkem om midler til seks prosjekter gjennom Forskningsrådet Norges (RCN) -ordning for innovasjonsprosjekter i industrisektoren.

Mandag morgen ble det klart at alle seks prosjektene vil motta finansiering. Totalt vil Elkem og partnere motta 50 millioner kroner i støtte i forbindelse med RCNs søknadsrunde i 2019 over en treårsperiode.
https://www.elkem.com/no/presserom/nyheter/article/?itemid=4A069688CEE6C051
https://www.elkem.com/no/innovasjon/research-projects/
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 13:41 10165

Helt ærlig er de ikke når de sier på q4 at markedsutsiktene er usikre frem mot q1 grunnet viruset.
De kunne vel være mer ærlige og si at q1 blir tydelig påvirket svært negativt av dette. Slik at vi slipper å undre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
milk
22.02.2020 kl 13:53 10138

Barbro is back again! Bra :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 14:55 10033

Vel det er mangel på råvarer i Kina til polysilikon, så antar at dette er gunstig for Elkem og pris
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 15:36 9969

Elkem kommer til å vinne på klima.
------------------------------------------------------------------

ETS innebærer et «tak» for tillatte CO2-utslipp. «Taket» reduseres årlig, og derved reduseres utslippene. Innenfor «taket» deles det ut utslippskvoter til industrien med formål om å straffe de største forurenserne. Om et selskap slipper ut mer enn de tildelte kvotene, må ekstra kvoter kjøpes i markedet. Jo flere som ønsker å kjøpe kvoter, jo høyere blir prisen per tonn CO2.
--------------------------------------------------------
Når ETS går over i fase 4 i EU i 2021 vil volumet av utslippskvoter bli kuttet. Antallet sektorer som tildeles kvoter reduseres også fra dagens 165 til 63. Kravene til utslippseffektivitet øker, og de minst effektive bedriftene vil rammes enda hardere enn tidligere.
-------------------------------------------------------------------------------
Ser vi kostnadene Elkem vil få så kan man bare tenke på konkurentene deres
--------------------------------------------------------------
.Analysehuset Kepler Cheuvreux har sett nærmere på effektene av ETS fase 4 i kjemikaliesektoren. Her har de forutsatt at det blir en 15% reduksjon i antall kvoter og en CO2-pris på EUR 40 per tonn. Da vil f.eks. Elkems resultat per aksje (EPS) reduseres med -10% i 2021 og mer enn -20% i 2028, alt annet like. Samme analyse på Yara gir en EPS-nedgang på -9% i 2021 og -11% i 2028.
----------------------------------------------------------
Her har ikke KC tatt med en prisoppgang som vil komme i markedet .
Og det som er caset er at ETS ble etablert for at EU skulle nå sine mål om å kutte CO2-utslippene med 43% fra 2005 til 2030
Så Kina og Usa står utenfor.
---------------------------------------------------
Elkem har et mål om å kutte de fossile utslippene fra den norske virksomheten med 40 prosent innen 2030, noe som tilsvarer 1 prosent av Norges utslipp. Dette prosjektet er et viktig steg på vegen, sier Håvard Moe, teknologidirektør i Elkem.
---------------------------------------------------------
Werge-Olsen seier at å kutte i NOx-utsleppa er særleg viktig. Oppgraderinga vert støtta med 90 millionar kroner av NOx-fondet.

– Dette er utslepp som er ei utfordring for miljøet og som vi kontinuerleg jobbar med for å redusere belastninga. Når vi får gjort ei slik oppgradering, tar vi ned belastninga vesentleg, så det er utruleg viktig at vi får gjort dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 17:59 9821

Jeg gikk på børs med Elkem. Og har vært en eier siden dag en. en del trader har jeg bak meg. Det er viktig for aksjen at det selges og kjøpes.
For en investor er omsetning i en aksje avgjørende. Tenk dere at en sitter på 100 tusen aksjer for så å velge å forlate selskapet. Du har kjøpt på 23 , neste kjøperpost ligger på 20 og det handles aksjer for 100 tusen daglig. Du kommer ikke ut. Pga det er det viktig at det er mye handler i en aksje.

Elkem har økt sin daglige handler veldig. Aksjen begynner å bli bull for de fleste. Og det kommer til å dra den opp. Sterk kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 18:21 9792

Hvis dette er nivået på hva du har tenkt å bidra med, kunne du like gjerne holdt deg der du har vært den siste tiden. Det er nå min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 18:47 9747

Den tro tjener. Tøff bak din trygge PC? Null moral og eier ikke skam. Det er mulig å skrive meldinger uten å trakassere andre!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 18:53 9726

Ja teknisk er den store den motstanden rundt 25(går nedover for hver dag) moving average er alle over dagens kurs..(ikke langt over)

Samtidig som den må bryte små motstander oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
milk
22.02.2020 kl 19:18 9679

Der er du inne på elementær strategi når det gjelder aksjer.. Kjøp og salg har aldri vert enkelt... Verdien av en aksje er en ting. Utbytte kan være like viktig for å sette en verdi... Elkem har alle "grunnsteinene" i et selskap som kreves for å bygge videre...
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 20:06 9622

Hex
milk
I en aksje som man skal eie over tid. Samt være eier av. Som man skal ha en følelse av og eie. Slik man eier en egen bedrift. Så er det Elkem av få aksjer man skal sitte i.
milk nevner Grunnsteinene. Det er det man leter etter og til slutt finner. Grønne aksjer. Elkem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 22:04 9522

Enig i det Barbro. Men vi som står ute ser er etter perfekt tid for å komme inn igjen.
Det naturlige for meg var at Elkem hadde falt til bunnen og hold deg der for at stor investorene skal kunne kjøpe seg inn igjen dette etter q4 resultatene. Det skjedde ikke falt men gikk brått opp. Ser ingen grunn til at det ikke skal la seg gjøre å presse den mer ned. Det for meg til spekulere i at den skal falle(ikke mye kortsiktig) mer når mange har solgt seg ut i en høyere pris. Det tekniske bilde er også på den siden. Venter litt til og ser om den faller snart. Hvis ikke så er jeg ikke helt komfortabel med å kjøpe på høyere pris ennå.

For de som er virkelig long spiller kursen ingen stor rolle så lenge utbytte er gjennomsnittlig god nok.. vil som oftest uansett tilslutt være i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 22:45 9456

Hex
Det er utrolig vanskelig å drive å kjøpe seg inn og ut.
Ser du på snittet med kjøp og salg så sitter du med lite igjen.

Tilbake til start på denne tråden.
Jeg inviterer Hex og andre til å bli medeier i Elkem. Kjøp Aksjer nå. Prisen er utrolig lav. Snu hodet og ikke se kortsiktig. Se 5 år fram i tid.
Caset Elkem vil da stå 3 ganger høyre en i dag. Se heller på at dere eier et selskap. Si til venner og familie at dere er medeier i et selskap som opererer i alle verdens land. Reinvester utbytte dere får. Tro meg dere vil gjøre det bedre en alle verdens fond. Men,, Kjøp på nivåer som vi er på nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.02.2020 kl 23:00 9427

ELK har i lengre tid driftet som et spøkelsesskip til havs. Uten motorkraft og uten styring.
https://www.tradingview.com/x/kISbvMlE/

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
nucleus
22.02.2020 kl 23:00 9424

Flott og ha deg tilbake Barbro! Vi er mange som oppskatter dine innlegg om Elkem. Håper på bedre handelsklima fremover, så kommer bedre fortjeneste og salgsmarginer i retur, på Elkem sine vegner. Alle forutsetninger er jo der. Så skjer det jo posetiv utvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 23:09 9396

Takk nucleus. Det satte jeg pris på.

Hammers.
Vi har kjøpt opp to selskaper den senere tid som gir oss ca 1 milliard ekstra på omsetning.
Hammers vi betalte cash. Lånte ikke.
Elkem står nå som et mønsterselskap globalt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.02.2020 kl 23:16 9371

OK. Har ikke fulgt med den siste tiden.
De kommer nok tilbake etter hvert. Bare pass på strekene.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 23:20 9581

Hammers
Takker for det.
Det er alltid bra du følger med. Har stor respekt for deg.
Redselen for handelskrigen rir Elkem.
Så kommer viruset og det rir mer Elkem.

Fortsatt tjener vi penger.
Fortsatt betaler vi utbytte.
Fortsatt kjøper vi selskap,


Elkem er nå utenfor alle tekniske og fundamentale analyser.
Elkem er nå et case som må inn i alles portefølje.

Elkem er et selskap for grundere. Elkem er et selskap vi er eiere av.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.02.2020 kl 23:36 9556

Takker for det, B.
Kjenner igjen litt av skrivestilen.......😅.

Hilsen Hammers.......som sier lykke til videre...😉!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 23:44 9529

He he Hammers, go gutten. Jeg inviterer deg til å bli min kompanjong. Til å eie ,være aktiv aksjonær.

Men nå gjelder det kun Elkem.
Gå inn på trårdene ovenfor les og klikk dere videre.
Tro meg har dere drømt om et case så ligger det her.

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.02.2020 kl 00:01 9500

Nåja, jeg er ikke SÅ lettlurt....🤭!
Det er uansett Kina som styrer (hovedaksjonær).

Har tidligere vært inne i varmen. Det var godt. Nå utenfor.
Ellers følger jeg strekene 😄.

Hilsen Hammers.....humrer!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 00:03 9492

Hammers... Det tekniske... Mener du at bunnene i august og oktober 2019 kan være punkter som danner et gulv som er svakt nedadgående..? Jeg ser ikke tilsvarende topper, men dog... 20 har vist seg å være et sterkt støttenivå. Mener du at dette vil holde også etter utbetaling av utbytte og de rådende forhold/guiding..? Det virker som om grafen beveger seg nokså horisontalt og uavklart enn så lenge.

Men ellers... Jeg kan ikke se at ELK skal være den verste aksjen «å bære» fra dagens nivåer dersom børsene faller skikkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.02.2020 kl 00:09 9468

Jeg mener ELK inntil videre ligger i "stabilt sideleie" mellom de to heltrukne strekene - og foretar naturlige svingninger mellom dem.
Svingninger ut fra momenter som det Barbro sier. Sist Virus. Ny usikkerhet til det meste som har med Kina å gjøre.
Første strek som får brudd viser trolig en mer langsiktig vei videre.

HVIS den nederste brytes er det og støtte på den stiplede like under.
Nedenfor er det ikke noe historikk. Altså ingen naturlige støttenivåer.

Hilsen Hammers......som heller ikke har tro på at ELK vil bli rammet som mange andre - HVIS Helv... bryter ut!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 00:17 9447

Hammers.
Gå inn på Elkem sine sider. Les og les deg opp.
Glem streker og som sagt ha en litt horisont.

Elkem leverer 25% av sin omsetning til bil industrien.
Slår det til med batteri teknologien så er Elkem den nye oljen.

Det blir kanskje litt formelt på forumet noen ganger.

Men her er en gammel en. Elgen gikk over en elv og ble Rein. Men det var fort Hjort.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
milk
23.02.2020 kl 00:32 9415

Hammers og Barbro... Say no more :-D
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.02.2020 kl 00:39 9400

Strekene forteller uansett hva aksjonærene foretar seg.
Jeg låser nok ikke pengene mine i et selskap der jeg skal sitte og vente. "Just in case" teknologien slår an.
I sin tid forlot jeg ELK da det begynte å vakle. Har likevel et godt forhold til aksjen.

Hilsen Hammers.........som syntes den vitsen var så HÅPLØS at jeg til slutt måtte le av elendighetene....🤭!
Vel, da er jo hensikten oppnådd. Latter - til slutt.

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 01:37 9356

milk
Jeg har fulgt Hammers lenge. Aldri undervurder han. Men i Elkem vet jeg selv Hammers er i tvil.
Ellers er han en fantastisk fyr som jeg gjerne ville ..........
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 08:32 9212

God nok vits det etter at U-svingen traff bunnen... 😅 Ha-ha...

Ps. Husk at den beste 6-en kan man faktisk ha med eksen... 😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.02.2020 kl 10:14 9120

Har fulgt opp Elkem utvikling siden en stund. Selv etter siste investeringer i Kina, har kursen steget meget lite. Prognose for de neste 2 ukene viser en kurs på 19-20 kroner fremover dessverre. Da vil jeg nok kjøpe meg inn ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
23.02.2020 kl 18:25 8861

Noen ganger er ting komplisert, andre ganger ikke fullt så mye. Selv, er jeg, og sikkert Barbro også, forlengst ferdig med å forstår hvilke latterlige muligheter som ligger for føttene til Elkem i årene som kommer. Og man trenger ikke være Einstein for å se på dagens kurs, og skjønne at den er billig. Så den reele jobben har i grunn vært å sørge for at det ikke er nettopp en fingerbøll du går ut med (for å parafrere Warren) når det til slutt regner.

Så hvem her inne er reelle Elkem Investorer?

Elkem er jo en utrolig kjedelig "ticker" og et vannvittig interesagnt firma. Og det er min personlige mening at du for en god stund siden burde ha solgt det meste av andre aksjer, etterfult av alle fondene dine. Etter å ha gjort dette, burde det ha gått en liten stund før du "igjen innser" hvor lattlig skjelden du vil finne en case med så stort upside, og nesten ikke noe downside i det heletatt, -så du burde ha sjekket ut med banken din hvor mye du har å gå på - etter å ha makset ut hva du har av tilgjengelig kapital i boligen din og kjøpt enda mer elkem aksjer. Så vil det gå en liten stund hvor du tenker at du nå må da virkelig ha gjort alt du kan... eller?
Nei, du kjenner en irriterende uro, og en dag slår tanken deg, -hm - du kan jo også ta opp verdipapir kreditt på elkemaksjene du allerede eier - Du får 70% på elkem aksjene dine, så du setter av en god og solid margin for å sikre deg skulle kursen på elkem finne på og falle ned til 19-20 enda en gang og plukker opp enda flere Elkem aksjer.

Så er tiden kommet for å gjøre .... ingenting.
Mest sannsynlig blir det en hel masse ingenting i mange mange år fremover.

Med tid og stunder kunne vi reele Elkem fans hatt julebord hvor vi sitter og snakker om hvor utrolig spennende silisium, ferrosilisium, batteriteknologier etc faktisk er, uten å bli møtt av et blasserte blikk i ansiktet på mennesker med store problemer med å holde seg våkne =).

"Put all your eggs in one basket, and watch that Basket."

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 18:42 8827

Alle disse latterlige meldingene er tegn på Redsel for at støtten brytes. Støtten brytes over lengre tid kun ved redsel for resesjon. Kommer resesjon så er det over og ut.
Beste taktikken er noen ganger å være tålmodig og ikke kjøpe i hastverk. Kjøp når alt er på det Værste foreløpig er det mye verre nyheter å gå på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
23.02.2020 kl 23:39 8606

Har et par investment maxims/quotes som jeg synes passer fint til caset Elkem.

"Put another way, it is often easier to tell what will happen to the price of a stock than how much time will elapse before it happens"
"Men who know the price of everything and the value of nothing"

Begge er fra en av mine største idoler. Philip A Fisher.
Fisher hadde jo en checklist approach som han brukte til å finne ut hva han syntes om firmaer han vurderte å investere i.

Jeg tar meg bryet til å skrive opp all 15 spørsmålene han ville ha stilt, og så kan alle få selv begynne å tenke på hvordan Elkem gjør det på de forskjellige spørsmålene.

1. Does the company have products or services with sufficient market potential to make possible a sizeable increase in sales for at least several years?

2. Does the management have a determination to continue to develop products or processes that will still further increase total sales potentials when the growth potentials of currently attractive product lines have largely been exploited?

3. How efficient are the company's research and development efforts in relation to its size?

4. Does the company have an above-average sales organisation?

5. Does the company have a worthwhile profit margin?

6. What is the company doing to maintain or improve profit margins?

7. Does the company have outstanding labor and personell relations?

8. Does the company have outstanding executive relations?

9. Does the company have depth to its management?

10. How good are the company's cost analysis and accounting controls?

11. Are there other aspects of the business, somewhat peculiar to the industry involved which will give the investor important clues as to how outstanding the company may be in relation to its competition?

12. Does the company have along-range or short-range outlook in regards to profit's?

13. In the foreseeable future will the growth of the company require sufficient equity financing so that the larger number of shares then outstanding will largely cancel the existing stockholders benefit from this anticipated growth?

14.Does the management talk freely to investors about its affairs when things are going well, but "clams up" when trouble and disappointments occur?

15. Does the management have unquestionable integrity?

Fra mine egne notater om elkem har jeg uthevet og highlightet et notis jeg en gang plukket opp.
"The plan to create an integrated value chain for silicones was conceived when Bluestar acuired Elkme in 2011."

Mange jeg har møtt har rynket på nesen og vist ganske opplagt misnøye ved at Kineserene i praksis eier elkem. Selv velger jeg å se på dette som et ess i ermet for Elkem. Jeg lytter gjerne til bekymringsmeldinger, men enn så lenge står jeg ganske fast i troen på at det er Bluestars visijon om å ta eierskap over hele verdikjeden for silicones som kommer til å være en av de viktigste driverene bak elkems kommende suksess. Denslags visjoner fører til oppkjøp, ikke innen hva man allerede vet, og kan - men et hakk høyere opp i verdikjeden. Denslags visjoner retter blikket mot fremtiden og sørger for en fremtidsrettet research internt i Elkem. Denslags visjoner gir meg god nattesøvn =)

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.02.2020 kl 01:34 8543

Huff - dette var tungt stoff - og massevis av punkter de aller færreste her inne (hvis noen) har forutsetning for å vurdere.
Hva slags verden lever du i - som mener at man skal sitte og vurdere slikt "møl". Unnskyld uttrykket!

- Har selskapet en "over the top" salgsorganisasjon.
- Har ledelsen integritet..........for å nevne to tilfeldige.

Nei gjør som meg - enkelt og greit! Kutt ut alt steinalderarbeidet og kikk heller på chartet.
Der ser man hvilken vei pengestømmen blant aksjonærene går - og da ser man raskt om man bør kjøpe eller ei!
DET ser man nærmest med et øyekast - i stedet for å grave seg ned i en tung og ubegripelig materie.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
børst
24.02.2020 kl 09:16 8332

-5,73%. Bra jeg bare har en liten lyttepost. Den blir nok billigere etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
rammern
24.02.2020 kl 11:05 8227

Hammers .
Nå kan du legge til side chartret . Nå gjelder fryktindeksen og info fra WHO , ikke fra klikk pressen. Om man vil handle raskt og fornuftig .
En mulig vurdering nå er at Corona viruset har noen utstikkere i verden , men man er i ferd med å få kontroll .
Pressen liker klikk og selger på frykt , jeg følger WHO og er heller på kjøp enn salg , men venter på mer info .
Hammers er du klar over hvor mange som har dør av influensa ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
24.02.2020 kl 11:20 8180

Bra for både deg og meg at et av mine andre idoler er Nicholas Darvas! Så vi trenger ikke på noen måte være uenige. Som jeg jo mange ganger har sagt, jeg skjønner nøyaktig hvordan du forholder deg til aksjer, og ser ikke noe problem med hvordan du gjør det. Liker å gjøre det selv. Men Darvas er ikke Fisher, eller Charlie Munger for den sags skyld. Og han(Darvas) burde virkelig ha tenkt seg om før han eventuelt gikk ut og sa at hva Charlie og Fisher er gode på, og hva de tjener pengene sine på er ... eh.. "møl".

For det er jo selvsagt ikke det. Det trengs en Fisher, eller Charlie Munger, eller Barbro for å lukte når markedet som sådan har totalt undervurdert et kvalitets firma, og du kan få kjøpt det på billig salg. - Du KAN ikke se hva denne "kvaliteten" er for noe ved å sitte med linjalen, og kun interesere deg for hvordan prisen på aksjen flukturerer opp og ned. For hadde den vært synlig der, så ville prisen på aksjen vært en helt annen.

Og jeg håper du satte pris på begge quotesene jeg startet tråden min med? De dekker jo begge aspektene - nemlig nødvendigheten av å finne svarene på alle de spørsmålene, samt tålmodigheten nødvendig for å kunne tjene penger på en slik innsikt. - Markedet kan bruke "lang" tid før det innser at noe er underpriset.

Gjøre som deg, og bli: : a man who knows the price of everything, and the value of nothing? Tja,hvorfor ikke både og =) Jeg og liker Charts!

Man må spille på sine styrker - og for meg selv må det jo kunne sies å være å finne glede i å tenke på hvilke trender som blir å rulle innover i samfunnet i årene som kommer, for så og prøve å forutse hvilke sektorer som blir berørt. Dette er noe av det artigste med å investere i aksjer spør du meg.

Ikke å investere i Paypal fordi paypal gjør det bra, men fordi du har forutsett at paypal kommer til å gjøre det bra, i kombinasjon med det tekniske bildet.

Nei, helst i pose og sekk sier nå jeg. Gi meg Darvas, og gi meg Fisher! Ved en ren teknisk tilnærming ville jeg aldri ha puttet alle eggene min i en basket. Og jeg ser på det som en av svakhetene - du vil tjene penger på elkem når den stiger. Du vil tjene penger på mange askjer når de stiger.
Jeg... og Barbro? Vi tjener ikke "litt" penger når elkem stiger. Fordi vi vet at denslags muligheter kun kommer et par ganger i løpet av et langt liv - så stopper vi opp når vi tror vi har funnet en. Det er ikke en irrelevant forskjell.

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2020 kl 11:22 8175

Hammers
Forventer du at Elkem vil bryte ned igjennom støtten på ca 20,30?

RT: 20,840 -6,71%
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
rammern
24.02.2020 kl 11:24 8168

Hammers er i bunkersen da han mener virus og lignende vil utslette menneskeheten . Se annen tråd .
Nå gir jeg han mulighet til klikk på alle tråder ;)
Poetiske frem stilinger fra Hammer er det mange av og merk at han ikke ser løsninger ut fra sykdom .
Sjekk hva som er blitt løst tidligere ;) Sars gikk i glemmeboken fort .
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare