PANDEMI Total kolaps , eller bare en knekk i verdensøkonomien ?

julle3
22.02.2020 kl 13:27 9194

Vi er i starten av en pandemi!
Sør-korea.japan,HongKong og singapore er land som nu er inne i en epedemi. Iran og Italia synes å komme i samme kategori. Thailand har meldt 35 saker-- USA (utenom de fra Crusebåten) har meldt om 15 tilfeller. Disse tallene har "stått i ro" i dagesvis , og jeg stoler IKKE på dem . USA har sågar lover som tilsier hemmelighold av infeksjoner i enkelte saker-- så mest sannsynlig er det lagt lokk på all informasjon . Thailand er svært avhengig av sin turisme , og derav har interesse i å holde tallene nede. Dessuten vil nok utstyr som test-sett være lite tilgjendelig for thailand. Iran har nylig meldt om oppblomstring av tilfeller.

9000 mennesker (eller flere ) er satt i karantene i Sør-Korea Mere enn 10000 er satt i karantene i Italia . Det er nok desverre bare et tidsspøsmål før flere rundt om i verden må settes i karantene , i forsøk på å sakke hastigheten på pandemien. Man kan si dette er små tall i forhold til Kina , som muligens har ca 100 millioner i karantene .
Man kan jo si at 20000 i karantene utenfor Kina har ikke noe innvirkning på verdensøkonomien . Jo, sannt nok , og børsene rundt om fyrer avsted med ATH .
Når vi vet at RO - altså hvor smitsom Coronaviruset er , så vet vi at dobling skjer mellom 3 og 6 dager . Hvor lenge vil det ta før aksjemarkedet absorberer hva som er i ferd med å skje ... 1 dag - 10 dager. Ja, hvem vet . FED og EU banken og KInas nasjonalbank sprøyter jo inn , og trykker penger så det går ei kule varmt .
Spøsrmålet er da : Hvor lang tid vil det ta før aksjemarkedet tar situasjonen på alvor , eller (måtte Gud forby) kolapser helt?
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
24.03.2020 kl 18:14 1932

Da kom en etterlengtet opptur . Men UTEN at det har kommet et eneste lyspunkt-- ikke et eneste. Jeg tviler meget strekt på at denne uka skal ende i pluss. Det eneste som holder denne oppturen igang er FEDs utrolig massive "pengetrykking" . Den skal nu være UBEGRENSET
Hvor lang tid før inflasjonen går over i hyperinflasjon ---- Nu er det ikke lenger OM dollaren vil kolapse -- men NÅR . Vi er vel allerede over det stadiet da dollaren styrket seg - og hva hjelper banksystemene til å ha tillit , når vi får de første tegnene på dollarkolapsen .
Spørsmålet nu er vel hvor lang tid før det kapper sammen -- og da mener jeg ALLT . En uke , eller en måned -- det er hva jeg lurer på , for jeg kan ikke finne EN eneste sunn positiv trigger lenger.
Redigert 24.03.2020 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
rolstad
24.03.2020 kl 19:45 1900

Olja ned, gullet opp, og Trump driter i Corona!
Hvor går dette?

r
julle3
26.03.2020 kl 22:56 1834

Nu begynner jeg faktisk å bli virkelig bekymret . Ikke bare for børs , men for hele sammfunnsstrukturer . USA først . Nu "leder" USA med flest antall smittede . Der har de pr nu 4 døde pr million , og 248 smittede pr million inbygger . det er altså laaang vei ennu før man kan engang tenke på flokkimunitet. Dette vil mest sannsynlig gå mer enn 200 gangen , før flokkimunitet stanser utbruddet dærover. Dvs minnst en kvart million døde - og mange mange flere som vil stryke med pga at sykehusene vil være totalt sprengt . Her hjemme ser det foreløpig ut til å gå bedre-- men Sverige er doomed - dær vil det gå rett til helvette . Om noen uker vil nabolandet vårt kolapse totalt .

Dollaren har allerede svekket seg litt - Med saå mye fantasidollars som blir pøst ut - så vil det jo selvsagt skape inflasjon . Spørsmålet er nårtid dollaren kolapser-- og da kolapser også finanssystemet - handel og stort sett det aller meste vil stå bom iro .
Jeg tror altså helt ærlig på et fall på ca 90 prosent fra topp. Så ønsker jeg lykke til for de som prøver å fange denne macheten som kommer dundrene nedover.
Redigert 26.03.2020 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
nåkkernåkk
27.03.2020 kl 08:26 1743

Tror dessverre at du har helt rett, julie3. Det ser bekmørkt ut for verdensøkonomien. Det kommer til å gå hull på den ene gjeldsbobla etter den andre:
- Kollaps i boligmarkedet i Kina
- Italia konkurs og EU i oppløsning
- Tiltagende inflasjon med kollaps i obligasjonsmarkedet
- Dollaren kollapser - USA insolvent
lista kunne vært lengre.....
julle3
27.03.2020 kl 19:16 1661

Børsene oppfører seg jo nesten nøyaktig slik de gjorde når dot-com bobla brast og ved finanskrisa . Er vel ikke så mange på dette fora som kan huske begge-- jeg husker spesiellt da cot-combobla smallt- det var helt frenetisk jevlig å se spesiellt unge som trodde det skulle vokse inn i himmelen . det hele endte for ganske mange med økonomisk ruin -- det værste var når man fikk beskjeder om at kjenninger og andre hadde tatt livet sitt pga økonomisk ruin . Det var en jævelig tid . Under finanskrisa var det helst andre som fikk blø mest- men også småinvestors- heldigvis for mange gikk det hele raskt i en V form . Det berga mange fra økonomisk kolaps.
Denne krisa går ikke over på uker eller måneder - det vil ta MINNST 1,5 år før det KANSKJE kommer noe vaksine . I mellomtiden vil svært mange land ligge med brukket rygg. Italia-spania- UK- USA - Sverige og flere .
No har DOW løftet seg i 3 dager -- massive innsprøytninger -massive. Så dette minner allermest om "BULL TRAPS" hvor de med uregjerlig opptimisme og de med størst griskhet blir fanget i en "falsk" midlertidig opptur , før det dundrer vidre nedover .
Hold på hatten folkens, for nu skal vi en tur med ROLLERCOUSTER , men det blir ingen loop eller oppturer - det hele ender med en lang flat L form .

Ingen verdens ende - men en ende på verden slik vi har sett den i maange tiår.
julle3
07.04.2020 kl 00:01 1504

Da fikk vi i aften sett noe vi ALDRI har sett før . De Amerikanske børseme gjør KJEMPERALLY uten fundamental grunn . Mulig dette er tidenes shortcovery -- Men jeg tror det er mere enn bare det .
Om noen tror dette er reaksjon på at Italia og Spania er i en topp på smitte og kan tenke på lavere bekjempelse , så dream on -- se på dødstallene dær - det går like fort baklengs som det har gjørt før .

HVORFOR dyttes det så mye penger inn i aksjer i US---- Er det FED som kjører seddelpressa glovarm -- eller er det land som rømmer bonds -- For SÅ mye penger må ettstedskomme fra .

Er det FED som gjør dette -- så er inflasjonen på US-dollar et faktum !
Er det " tøm og røm " fra bonds - så er dollaren like føkcet.

Regner med at ila et par-tre dager vil vi se dollaren krymper.

Har sagt det et par mnder , og sier det igjen -- dette går økonomisk rett til helvete .
Redigert 07.04.2020 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
julle3
09.04.2020 kl 14:40 1410

Børsene har hatt rally de siste dagene -- Dette uten noe fundamentalt som skulle tilsi oppturen .
Man kan jo lure på hva årsaken til denne oppsvinget er -- men det er ikke av så stor viktighet hvorfor-- det kan ha flere grunner .
Men nu er saken med viruset kommet i et nytt lys : Man kan bli smittet av elendigheten flere ganger ! Dette skremmer iallefall meg !
https://www.nrk.no/urix/nye-funn-reiser-tvil-om-immunitet-mot-korona-1.14977519

Jeg forventer at endel , ikke alle , vil tenke igjennom senariet at det kanskje ikke finnes NOE mulighet til flokkimunitet- og kanskje heller ikke noen vaksine ..i værste fall .
Jeg forventer at andre bølge med nedtur starter nu .
julle3
16.04.2020 kl 03:11 1298

Har gneldra og gneldra om dette gang på gang . For det meste har det prellet av som vann på gåsa. De aller mest resistente er vel gutta som er mere pappagutter enn menn -- allt skal visst til himmelen , og de har aldri måttet smøre en matpakke. Vel-- nu er jeg mere sikker enn før -- verdens økonomi får ikke bare en knekk -- det går flux til helvete . Regner med å plukke smuler når det har ramlet fra seg -- rundt 90 prosent ned . ha det godt gutter - oh glem ikke å pisse i boksa BARE når bleien er på !
Nanoq
16.04.2020 kl 08:49 1189

Forstår godt at du er virkelig bekymret.

Spesielt USA kommer aldri godt gjennom dette i overskuelig framtid, hvor Trump & Co, inkl. religiøse ledere på høyrefløyen, presser på for at samfunnet snart skal åpne helt opp igjen selv om de mangler både testkits og verneutstyr. Det er ikke styr på mye der over, og dette vil gå helt galt.

Ikke merkelig at Trump nå i et desperat forsøk prøver på å suspendere Kongressen, noe som bare en diktator-"wanna-be" ville prøve på å gjøre.

Bare i New York er det nå ca. 12000 som er døde av corona, det er ca. 4 ganger så mange som døde den tragiske dagen d. 11. sept. 2001 da New York ble ramt av WTC-terroren.

USA ligner allerede en groggy bokser uten orienteringssans, uten evne til koordinering og uten krefter.

Om et halvt år ser mye i denne verden helt annerledes ut.
Redigert 16.04.2020 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
julle3
16.04.2020 kl 12:43 1151

Vi får ikke økt oljepris før den siste slaven har forlatt Arabia.
julle3
14.05.2020 kl 16:53 1025

Ja ja -- det tok sin tid. Men nu har vel de fleste veslevoksne som trodde det var bare et lite influensavirus ta skjeen i en annen hånd. Alle de som trodde naivt at dette skulle skylles unna ila noen uker-- til alle dere : ta dere en bolle , og la voksne folk se an hvordan verden vil bli om 2- eller 10 år .
Når det gjelder aksjekjøp--- så ses vi i intervallet 450 på OSE . Da kan endelig oportunisten gjøre seg ei "kule" . Og verden har forstått at klimahysteriet er grunnløst .

Vi ses da --- rundt 450 ....