PANDEMI Total kolaps , eller bare en knekk i verdensøkonomien ?

julle3
22.02.2020 kl 13:27 9193

Vi er i starten av en pandemi!
Sør-korea.japan,HongKong og singapore er land som nu er inne i en epedemi. Iran og Italia synes å komme i samme kategori. Thailand har meldt 35 saker-- USA (utenom de fra Crusebåten) har meldt om 15 tilfeller. Disse tallene har "stått i ro" i dagesvis , og jeg stoler IKKE på dem . USA har sågar lover som tilsier hemmelighold av infeksjoner i enkelte saker-- så mest sannsynlig er det lagt lokk på all informasjon . Thailand er svært avhengig av sin turisme , og derav har interesse i å holde tallene nede. Dessuten vil nok utstyr som test-sett være lite tilgjendelig for thailand. Iran har nylig meldt om oppblomstring av tilfeller.

9000 mennesker (eller flere ) er satt i karantene i Sør-Korea Mere enn 10000 er satt i karantene i Italia . Det er nok desverre bare et tidsspøsmål før flere rundt om i verden må settes i karantene , i forsøk på å sakke hastigheten på pandemien. Man kan si dette er små tall i forhold til Kina , som muligens har ca 100 millioner i karantene .
Man kan jo si at 20000 i karantene utenfor Kina har ikke noe innvirkning på verdensøkonomien . Jo, sannt nok , og børsene rundt om fyrer avsted med ATH .
Når vi vet at RO - altså hvor smitsom Coronaviruset er , så vet vi at dobling skjer mellom 3 og 6 dager . Hvor lenge vil det ta før aksjemarkedet absorberer hva som er i ferd med å skje ... 1 dag - 10 dager. Ja, hvem vet . FED og EU banken og KInas nasjonalbank sprøyter jo inn , og trykker penger så det går ei kule varmt .
Spøsrmålet er da : Hvor lang tid vil det ta før aksjemarkedet tar situasjonen på alvor , eller (måtte Gud forby) kolapser helt?
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 18:06 7575

Ok.


Ta medisinen din nå, så roer du deg ned.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 02:54 7426

Du har sikkert paracet i skapet. Så ta det med ro. 💊
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2020 kl 03:26 7401

Foreløpig ikke noe pandemi nei. WHO er noe mer bekymret men sier at det er høyst uvisst hvilken vei dette går. Men ja: Alvorlig nok at situasjonen ikke er under kontroll i flere land, især Sør-Korea. En vaksine kommer ikke før sommeren 2021, og kjente virologer er også usikker på hvilken vei dette går. Det som er bra er inkubasjonstiden er 11 dager, og at det ikke har mutert hittil. Flyselskaper og bilbransjen taper stort, og ingen bransjer er i grunn uberørt.
Jeg er mest bekymret for hva som skjer med finanssystemet i Kina; i verste fall kan det påvirke hele kjeden.
Men ingen pandemi ennå. Det er for tidlig å komme med den...
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Framtia
23.02.2020 kl 09:03 7279

Anser det som svært sannsynlig at du tar din årlige influensavaksine!?? Markedene bruker dette for hva det måtte være verdt! Frykt gjør de rike rikere og fattige fa....! HUSK! "Fear makes you weak!". Jeg har forøvrig aldri hatt influensa og heller aldri vaksinert meg. Vaksine er forøvrig bra for utsatte grupper i befolkningen og jeg påstår ikke at alle er svake uten grunn! Jeg har derimot tro på at frykt kan gjøre deg syk og "mobilisering" kan holde deg frisk...om du ellers ikke er eksponert og svak av sykdom forøvrig...

Legger med denne for å understreke hva jeg mener;

https://images.app.goo.gl/S3iVCSXry7cKgHDH8
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
27.02.2020 kl 22:46 6985

Da har vi nedgang på DOW mere enn 10 prosent - altså et krakk. Og det tok altså bare 5 dager fra jeg startet tåpikk. Nu er spørsmålet om det vil stabelisere seg , eller dundre vidre nedover ? !0 prosent ned , på den første pandemi de siste 100 år , synes jeg ikke er så forbasket mye . Så jeg regner med det skal lengre ned . Skal man anta at det vil gå videre nedover til ca 25 prosent ned fra topp ila noen få uker. SÅ er spørsmålet om det skal faktisk halvere seg fra topp ? og kanskje ennu mere når vi virkelig begynner å se de totale kostnader , og de først konkurser startet -- ja , den som lever får se . Jeg er spendt på hva indeksene viser når vi kommer til sommermåneden Juni-- OSE på 350-- DOW på 5000 -- ? Får håpe det ikke blir riktig så jævlig - men det KAN skje!
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 22:52 6941

It's a fly virus. Happens every year. Fake news. Move on
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
omans
27.02.2020 kl 23:15 6843

Hvis det er noe trøst, så er det noe som heter at om 100 år er alt glemt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2020 kl 07:07 6663

Eller en korreksjon som det egentlig heter... 🙄
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
omans
28.02.2020 kl 07:14 6612

Kan virke som hun har glemt en S foran siste ord i andre linje ovefra også, i det innlegget.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
28.02.2020 kl 07:35 6530

Noen sier 10 prosent er krakk - andre korreksjon -- skal ikke krangle på akkurat det :) Men vi er nok desverre ikke ferdig med nedturen ennu .
Som en kuriositet på hvilke kostnader vi står overfor kan nevnes at bare i sykekostnader for 25 prosent av befolkningen i Norge er ca 30 milliarder for næringslivet. (2 første ukene- man må nødvendigvis holde seg borte minnst et par uker) Det er for mange variable til å kunne regne på de totale kostnadene totalt på verdensbasis - som hvor mange blir syke - kost for stans i produksjom helt eller delvis- stenging av områder osv osv . Totalt vil kostnadene bli så enorme at en nedtur på 10 prosent er ikke nok for å speile den foreløpige nedgang i aksjemarkedet . desverre--- Så kan vi jo alle håpe på en meget snarlig vaksine -- at pandemien skal dunste bort tror jeg altså ikke .
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
gepard1
28.02.2020 kl 08:35 6430

Det spoers om verdens mange gjeldsbobler og svake banker taaler foelgende av Corona viruset..

En ny finaskrise kan foelge i kjoelvannet. Tipper Deuctsche bank gaar overrende foer sommerferien.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
børst
28.02.2020 kl 08:39 6607

En korreksjon er 10-20%. Krakk er fra 20% og oppover. OSEBX har falt fra toppnoteringen 946 til 844. Det er 11%. Så da er vi inne i en korreksjon. Og jeg tror den blir minimum i det øvre området, altså nærmere 20% enn 10%. Flere tidligere krakk har kommet uten noen spesifikk årsak. Det har man nå, i form av et såkalt "supply side shock", fordi Kina er en så sentral leverandør av både innsatsvarer og sluttprodukter. I tillegg har man gjeldssituasjonen, som for noen år siden ga korreksjoner alene (PIIGS-krisen). Shiller-PE indeksen er også høy, den tredje høyeste i historien.

Så dette kan absolutt utvikle seg til et krakk. Det er mange belånte posisjoner som snart blir tvangssolgt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
28.02.2020 kl 08:57 6540


Som alle andre corona virus som har vært før, dette vil gå over.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Boobs
28.02.2020 kl 09:43 6474

Markedet har en tendens til å hente seg kjapt inn igjen etter sykdomsutbrudd. Så folk må passe seg for å selge på bunn nå. Sjekk Norwegian. Kanskje en liten indikasjon. Frykten for corona kan snart gå over i akutt realitetsorientering for deretter frykt for å gå glipp av oppgang/redde tapte penger.
https://images.app.goo.gl/awr3KtotkkGbrsQX6
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
05.03.2020 kl 03:15 6338

Det er bare et spørsmål om tid før vi får se neste selloff i USA ! At et par oldies har dødd tror jeg har lite innvirkning på dow , men når vi over helga ser tusenvis av tilfeller i US - Da vil nok ikke fed kunne trykke fort nok , ei heller vil noe rentenedsettelse ha betydning . Det er desverre ikke bare i USA vi vil se tusenvis av tilfeller - Tyskland frankrike m flere vil ha en eksplosiv vekst i tilfeller . Italia er uten kontroll , og med sorg antar jeg at også Norge er fullstendig ute å kjøre. Det har vært NULL tiltak fra myndighetene NULL ! Den første nedturen på 12 prosent var nok bare et lite forspill .
Man kan diskutere dødeligheten frem og tilbake - det er nok ikke den , og bare den som betyr mest . Ca80 prosent får lettere sykdomsfall , men fraværet av arbeidsinnsats vil svi . Reiselivet- hotelldrift-resturanter mm vil falle som korthus. Konsumet vil naturligvis stupe - handelsbedrifter - industri vil måtte stenge ned .
Helga vil være en nervepåkjenning for mange . Jeg tror mandagen vil bli en dag for historiebøkene .

Og nu altså har viruset mutert ; NTB sier Av NTB -5. mars 2020 | 01:20"Koronaviruset har utviklet seg til to varianter, og det er mulig å være smittet av begge samtidig, ifølge en studie.

Viruset som så langt har tatt livet av over 3.000 mennesker, ser ut til å ha mutert til to varianter, der den ene ser ut til å være langt mer aggressiv enn den andre, ifølge en studie fra forskere ved Universitetet i Beijing og Institut Pasteur i Shanghai, skriver The Telegraph.

Den ene typen, kalt S-typen, ser ut til å gi en mild sykdom og er mindre smittsom, mens den andre typen, såkalt L-typen, sprer seg raskt og utgjør i dag 70 prosent av tilfellene i verden, ifølge forskerne. "

Kan dette forklare utviklingen i Italia og resten av europa nu -- kanskje det .
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
09.03.2020 kl 01:44 6098

Ja, da er mandagen kommet-- og Den Sorte svane vil få luft under vingene . Spørsmålet er bare HVOR langt med det skal denne uken ? Nu får vi alle bare håpe på en snarlig vaksine - ellers så går dette på rattata , og vi kan faktisk se en total kolaps .
Over tusen tilfeller i frankrike og i Tyskland i tilegg til tragedien i Italia , hvor helsesektor er overbelastet , og nu velger ut hvilke pasienter som skal få nødvendig pleie. Usa har startet testing , og vil sannsynligvis få et massivt rykk i antall de to nermeste dagene .
Måtte bare Saudia og Russland bli enige , så det ikke bæres tennveske til bålet!
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2020 kl 03:13 6022

Vaksine vil ikke foreligge før neste vår/ sommer. Ellers er jeg enig med i det meste: At man ikke fått disse 10 millioner testsets ute der de skal brukes, gjør at kampen i USA i utgangspunktet er tapt: Mange land har kunnen forbederede seg på virus, og har en infrastruktur som kan fange opp første bølge; I Nederland sier de at grensen før systemet brister er ved 2000 smittede. det kan fort skje innen to uker fra nå.
Jeg synes at de er flinke i Norge, Sverige, Belgia, Nederland og Tyskland, men de har også sin grense for at det er utenfor kontroll.skadevirkninger blir uansett vanvittige. Landene har over 1800 smittede og kun 3 dødsdall. Men om to uker vet vi om de klarer å håndtere bølge 2, og da er også langt flere testet og konstatert smitted i USA. Kollaper EU og USA omtrent samtidig, ja da vet jeg ikke hvor langt børsene skal ned; akkurat nå skylds kollapset imorra muligens det største fallet på lenge oljekollaps. Norge blir hardt rammet med både konsekvense av virus og et oljeprisfall. Hele korthuset med å pøse på med b12 sprøyter og rentekutt, hjelper jo ikke ham som skal selge varer, men har tomme hyller, og kundene er hjemme, ikke på restaurant, ferie osv. Jeg reiser ingensteder utenfor Norge iår med en Euro som ligger på nør 10,80. dette blir langt styggere en grådighetskrisen i 2008. og det vil være lengre.
Det blir også mye tvangsalg av aksjer.
Børsere skal ned med 4-6%, muligens mer i Norge,
Stakkars oljeservice...som vel får ekstra juling. Spent på hvor langt ned EQNR skal.
Nå,er det natta.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
børst
09.03.2020 kl 06:17 5873

Dette er ikke Svartedauden, der opptil 75% av befolkningen i byene døde. Dødsraten er ca 3% basert på registrerte tilfeller, trolig langt lavere ettersom mørketallene kan være høye. Dette vil gå over innen et år. Det tok 200 år for sivilisasjonen å gjenhente seg etter Svartedauden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Stephen
09.03.2020 kl 08:33 5691

Ja etter at 20% i helsevesenet har vært sykemeldt pga 40 i feber og verkende ledd; og hjertesyke, slagrammede og folk med lungesykdommer ikke har fått rød saft og behandling på hospitalet. Folk får sykepenger, men ikke overtid eller tilegg; og vi vet jo at mange trenger + på grunnlønna for å betjene gjeld, og leve greit. Etter 14 dager med sykemelding overtar vel Nav dette ansvaret, og siden de også blir syke, kan vi tenke oss hvor fort saker vil putre i det systemet da. Det kan bli en hard og minnerik periode for mange. La oss tross alt ;juble vi har norsk pass.


Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Stephen
09.03.2020 kl 08:43 5633

Det er nok ikke så mange med kun virusen i kroppen som dør, men mange med andre sykdommer og lidelser som følge av at svært mange får virusen.
Ikke greit med et infarkt eller være slagpasient når halve helsenorge ligger hjemme med 40 i feber og verkende ledd. Tror mange som insisterte på hvit sjåfør før; blir glade for at Obomo Mekebe kommer og slår på takstameteret og suser de til legevakta.
Velger å tro at mange trenger både tilegg og overtid , for å få månens budskjett til å henge sammen og leve litt greit, bortfaller slike ting blir det surr i privatøkonomien også. Så at det vil skje ting er nok sikkert. Det blir uansett forandringer.

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.03.2020 kl 09:16 5562

Når man ser på prosentvis hvor mange som dør av sykdommen så tror jeg nok at vi i Norge lett tenker ut fra norske forhold, at der er forholdsvis lett å få legetime og sykemelding.
Men f eks i USA som jo tross alt regnes som et godt land å bo i, der har jo menigmann ikke råd til å gå til lege i det hele tatt, og dersom man i tillegg risikerer å bli satt i karantene og da være uten inntekt i 14 dager eller mer så vil det være helt krise. Det er sikkert like vanskelig i veldig mange land. Så jeg tror at sykdommen er mye mer utbredt enn det som er registrert, at det finnes massevis av mennesker med mild variant som ikke på noe vis ønsker å nærme seg en lege.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
gepard1
09.03.2020 kl 09:18 5540

Corona krisen har saavidt begynt i vesten, ogsaa kollapser vi saa mye allerede?
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
09.03.2020 kl 14:49 5423

Da ble det en liten kunstpause på dow , etterfølges vel med en liten piruett fra FED . Men det vil nok ikke hjelpe nu hvor varm seddelpressa går .
Vesten har vel egentlig ikke engang begynt å merke konsekvensene av viruset i form av konkurser-oppsigelser osv . dette blir stygt--- Den sorte svane kommer til å fly høyt .
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
panamajack
09.03.2020 kl 15:07 5356

Ja. og kinerserne lukker ned for der til indrettede sygehuse for covi 19 smittede personer, så der bliver smell på i vesten.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-09/frankrike-forbjuder-folksamlingar#&gid=1&pid=1

Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
11.03.2020 kl 13:53 5161

Ja, nu har vi altså sett den første "knekken" . Jeg venter bare på den virkelige nedturen . den tror jeg ikke kommer før USA virkelig får fart på testinga-- det er garantert tittusener av tilfeller - kanskje 100 tusener . Det er svært mange Amerikanere som hverken vil eller har råd til å teste seg ! De har simpelthen ikke råd til å være fraværende fra jobb, ei heller råd til selvkarantene.
Italia er fuckt -- der er tilfellene så mange at helsevesenet er sprengt . Slik vil det være også i Norge -Tyskland-Frankrike- og flere andre europeiske land om 2-3 uker !
De første permiteringer er allerede synlige - og antall konkurser vil explodere innen kort tid Mange land vil måtte følge Italia med total "shut down" vi har lang og tung vei å gå de kommende ukene .
ære være de som klarer å plukke aksjer med gevinst i dette klima . de er nok ikke mange .
Resesjon er/blir det i hele EU- og de fleste andre vestlige land vil møte samme skjebne - OGSÅ usa . Dette blir ingen kortvarig nedtur -- desverre.
Lykke til .
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
undrende
11.03.2020 kl 14:24 5113

Har heldigvis vært ute av markedet, lenge før jeg burde, men blir skremt når jeg ser fallet i enkelte aksjer. AkerBP allerede nede på 126, og vi har så vidt begynt. Alt av kulturelle begivenheter blir avlyst, idrettsarrangement, restauranter, treningssentre blir som spøkelseshus osv. Det brer om seg nå, og enda snakker man om bare noen hundre tilfeller. Jeg tenker at man ikke kan røre vanlige arbeidsplasser, men at de må fortsette med de forholdsregler som er mulig å ta uten å stoppe verdiskapningen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
11.03.2020 kl 18:30 5059

Til de som ennu ikke tar pandemien alvorlig : Se til Italia nu i aftes- dær smeller de skikkelig til med nye tilfeller , og dødsfall ! nye 2313 og 196 dødsfall. Huff...

Det ramler og smeller godt med nye tilfeller i Norge også nu . Dobbelthuff...
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2020 kl 18:36 5038

De trodde det var på tur tilbake i Sør-Korea men idag ser det ut som om det blomstrer opp igjen.

Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
11.03.2020 kl 21:55 4928

Who har erkært pandemi, totalkollaps er sannsynlig, det blir et jævlig stort dropp nå, det tror jeg faen ikke vi kommer unna!
Hele ballen stopper opp. Dette kan bli en av de aller største knekkene vi har sett noen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
12.03.2020 kl 15:38 4796

Nu har børsene startet sin LIMBODANS -- How low can you go ---
Ja , det er ettøresspørsmålet - hvor langt ned skal børsene . Dette idag er nok bare knekk nummer to . Vi skal nok ennu MYE lengre ned . Regner med nedgang tilsvarende minnst 60 prosent fra topp , før det kan tenkes på en langsiktig inngang igjen .
Dette går på rattata -----
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
15.03.2020 kl 20:42 4648

Oppturen fredag på dow var basert på en grei/god tale fra trump. det var nok fine ord for amerikanerne , men desverre null innhold. Auforien med at presidenten holdt en god tale var ca halve oppturen. Og vent nu bare til tallene for smittede i US virkelig kommer på bordet-- huff....

Her hjemme må vel flere begynne å se den økonomiske elendigheten ! Dette er desverre ikke over på noen få uker. Det blir MYE værre før det kan bli litt bedre .
At regjeringen setter på et "lite" plaster vil ikke hjelpe så mye -- det er tross allt bare billige LÅN.

Så hvor stor nedturen blir - ja, se det er litt vanskelig å se - men nedover bærer det !
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
16.03.2020 kl 22:07 4527

Det var en voldsom slakk på dow idag . Nu har FED brendt kruttet , til ingen nytte . Snarere tcert om -- gjeldsbobla er ytterligere blåst opp, og det er vel bare spørsmål om tid før banker starter å gå på ræv.
Hele shengenområdet er i lockdown , og snart er vel også US også dær .
Slik jeg ser det er en melding om at en vaksine er på tur , eller viruset muterer og blir MYE mindre farlig. Skjer ikke en ac de to ting ila 3-4 uker - så havner hele verden i en totalkolaps. Vi er nu ca 30 prosent ned - og nedturen vil nok fortsette utover uka -- kanskje med en dags temporær opptur innimellom sverdslagene .
jeg HÅPER virkelig det kan komme en vaksine ! Om en melding om at den er klar, og kanskje ikke kan distribueres på 2-3 mnd , så vil alikevel det bli møtt med gledesrally .
uansett-- jeg ser ikke lyst på dette -- tror det vil dundre ned langt lavere enn pr idag. Kanskje helt ned til nivåer under 10k på dow- og under 400 for OSE.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
17.03.2020 kl 08:00 4368

Vi skal ned ned ned. Vi skal blø ihvertfall noen uker til, i verste fall i mange måneder, stor sannsynlighet for at det kan bli det største krakket noen sinne
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
17.03.2020 kl 08:14 4329

Man skal vel neppe ha toppkarakter fra spåmannskolen for å få rett i en slik spådom. I går kveld fikk vi oppleve tidenes dropp i DOW-indeksen. Og med en president som inntil i går fornektet risikoen med corona og som i lang tid har latterliggjort vitenskapen sine advarsler, vil USA snart oppleve tidens medisinske katastrofe. Spanskesyken vil til sammenligning oppleves som a walk in the park. Og når verdens økonomiske belånte supermakt opplever et slikt ragnarok, samtidig mottiltakene allerede er oppbrukt, så sier det seg selv at dette brygger opp til å bli tidenes økonomiske nedtur. Kanskje like greit. Så blir vi kvitt banker som spekulerer i vanlige folks ulykke og vi kan få normalisert lederne sine astronomiske lederlønninger. Og jeg vil ikke forundre meg om helsepersonell, som nå fremstår som langt viktigere enn papirflyttere, vil bli verdsatt slik de burde vært for lenge siden. For det er ikke papirflyttere som vil redde verden, det er det dem som i dag står i frontlinjen innen helsevesenet.

Så synd da at USA har organisert seg på en slik måte at det er de rike og vellykkede som har adgang til helsetjenester, samtidig som coronaviruset ikke skulle mellom fattig og rik. En slik kombinasjon er dømt til å ende i et inferno. Sannelig godt at Atlanterhavet skiller USA fra Europa!
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Tm3P
17.03.2020 kl 08:34 4283

Man har jo ikke engang startet med det mest effektive tiltaket som er helikopterpenger. Så tiltakene er på ingen måte oppbrukt. Vil jo føre til stor inflasjon når ting har gått tilbake til normalt, men det er bedre enn kraftig resesjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
19.03.2020 kl 03:15 4110

Og nu kommer en virkelig stor spiker i kista -- Tallet for smittede i USA. Total 9,301 og 2,890 nye tilfeller idag. Jeg har både fryktet , og ventet dette Dette vil øke på de neste dagene , og nu vil vel virkelig dow få rævkjørt seg. Jeg håper inderlig oljeprisen kan få et lite løft , slik at OSE slipper drastiske fall fremover .Men altså bare et håp.
EU skal starte seddeltrykka - men det hjelper da ikke de millioner som nu går inn i arbeidsløysa!
Katteliket vil vel danse et par ganger før det stopper et sted laaangt dær nede . Men dette ender altså i en totalkolaps ;(
Det blir nok slik at vi kommer til å snakke om den "gode tiden før Coronaviruset kom "
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
20.03.2020 kl 20:17 3980

Dette går kort og godt til helvete !
Norge kan være sjeleglad for vi har noen kroner på bok. De pengene varer nok ikke så forbannet lenge . ledighet som på 30 tallet -- oljepris som ingen tjener penger på-
- Ingen politikere har tatt høyde for å ha kriselager innenlands - V og galningene i MDG vil ødelegge det vi har av norsk landbruk . Krona har gått i dass--
På børs--- ikke fan før ose er på ca 250 --- BASTA
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
22.03.2020 kl 21:02 3851

Da har også US begynt å teste for viruset. For mange er tallet idag en stor overraskelse . For amerikanerne ganske så rystende., enorm økning dag . Og det vil antagelig bare øke på .
Jeg har lest meg litt opp på og om tidligere nedturer. Der har vi sett nedgang på aksjemarkedet 80-90 prosent . Med trykking og atter trykking av "fantasi"dollar så er gjeldbobla større enn noen gang . Gjeldsbobla omfatter ikke bare bedrifter - hvermannsen har kredittkort og huslån -huslån som er bortimot 100 prosent belånt.
denne bobla vil nu sprekke - jeg er ikke i tvil - For US er tallene på gjeld så store at jeg klarer nesten ikke forstå HVOR mye det egentlig er .
Først vil det vel bli deflasjon -- når lån ikke kan betales - og det er altså som sagt vanvittig mye lån . Så vil det faktisk "forsvinne" ufattelige mengder dollars . Kanskje flere hundre trillioner dollar. Derefter fulgt av hyperinflasjon.
det er ingenting som tyder på at denne pandemien vil være over de første månedene . Det er TO mulige senarioer for å stoppe dette - enten en vaksine ( som sannsynligvis er et år unna ) , eller at dritten muterer til en mye mindre farlig variant. Jeg tør ikke engang tenke på en værre mulighet.
Innenlads ser vi 2-300.000 arbeidledige - og økende - Olja har gått i dass.
Den vanlige mann og dame må regne med å gå hårde tider i møte . Dette har vi nok aldri sett før- for ingen av oss levde jo på 30 tallet . Og det er dit vi går .
Gud hjelpe fedrelandet , og alle oss .
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
CS_invest
22.03.2020 kl 21:08 3829

Børs og monopoly-penger trur jeg nå og en lang stund frem er minste bekymring!
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
julle3
23.03.2020 kl 14:34 3693

Nu har FED laget MASSE mystiske , ja nermest magiske dollar igjen . Og lånebobla bare stiger til nye fantastiske høyder.
lurer på hvor lenge til gjeldsbobla sprekker , og finansverdenen bryter fullstendig sammen --- Jeg tipper maks to måneder !
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare