PANDEMI Total kolaps , eller bare en knekk i verdensøkonomien ?

julle3
22.02.2020 kl 13:27 5004

Vi er i starten av en pandemi!
Sør-korea.japan,HongKong og singapore er land som nu er inne i en epedemi. Iran og Italia synes å komme i samme kategori. Thailand har meldt 35 saker-- USA (utenom de fra Crusebåten) har meldt om 15 tilfeller. Disse tallene har "stått i ro" i dagesvis , og jeg stoler IKKE på dem . USA har sågar lover som tilsier hemmelighold av infeksjoner i enkelte saker-- så mest sannsynlig er det lagt lokk på all informasjon . Thailand er svært avhengig av sin turisme , og derav har interesse i å holde tallene nede. Dessuten vil nok utstyr som test-sett være lite tilgjendelig for thailand. Iran har nylig meldt om oppblomstring av tilfeller.

9000 mennesker (eller flere ) er satt i karantene i Sør-Korea Mere enn 10000 er satt i karantene i Italia . Det er nok desverre bare et tidsspøsmål før flere rundt om i verden må settes i karantene , i forsøk på å sakke hastigheten på pandemien. Man kan si dette er små tall i forhold til Kina , som muligens har ca 100 millioner i karantene .
Man kan jo si at 20000 i karantene utenfor Kina har ikke noe innvirkning på verdensøkonomien . Jo, sannt nok , og børsene rundt om fyrer avsted med ATH .
Når vi vet at RO - altså hvor smitsom Coronaviruset er , så vet vi at dobling skjer mellom 3 og 6 dager . Hvor lenge vil det ta før aksjemarkedet absorberer hva som er i ferd med å skje ... 1 dag - 10 dager. Ja, hvem vet . FED og EU banken og KInas nasjonalbank sprøyter jo inn , og trykker penger så det går ei kule varmt .
Spøsrmålet er da : Hvor lang tid vil det ta før aksjemarkedet tar situasjonen på alvor , eller (måtte Gud forby) kolapser helt?
julle3
24.03.2020 kl 18:14 405

Da kom en etterlengtet opptur . Men UTEN at det har kommet et eneste lyspunkt-- ikke et eneste. Jeg tviler meget strekt på at denne uka skal ende i pluss. Det eneste som holder denne oppturen igang er FEDs utrolig massive "pengetrykking" . Den skal nu være UBEGRENSET
Hvor lang tid før inflasjonen går over i hyperinflasjon ---- Nu er det ikke lenger OM dollaren vil kolapse -- men NÅR . Vi er vel allerede over det stadiet da dollaren styrket seg - og hva hjelper banksystemene til å ha tillit , når vi får de første tegnene på dollarkolapsen .
Spørsmålet nu er vel hvor lang tid før det kapper sammen -- og da mener jeg ALLT . En uke , eller en måned -- det er hva jeg lurer på , for jeg kan ikke finne EN eneste sunn positiv trigger lenger.
Redigert 24.03.2020 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
rolstad
24.03.2020 kl 19:45 374

Olja ned, gullet opp, og Trump driter i Corona!
Hvor går dette?

r
julle3
26.03.2020 kl 22:56 308

Nu begynner jeg faktisk å bli virkelig bekymret . Ikke bare for børs , men for hele sammfunnsstrukturer . USA først . Nu "leder" USA med flest antall smittede . Der har de pr nu 4 døde pr million , og 248 smittede pr million inbygger . det er altså laaang vei ennu før man kan engang tenke på flokkimunitet. Dette vil mest sannsynlig gå mer enn 200 gangen , før flokkimunitet stanser utbruddet dærover. Dvs minnst en kvart million døde - og mange mange flere som vil stryke med pga at sykehusene vil være totalt sprengt . Her hjemme ser det foreløpig ut til å gå bedre-- men Sverige er doomed - dær vil det gå rett til helvette . Om noen uker vil nabolandet vårt kolapse totalt .

Dollaren har allerede svekket seg litt - Med saå mye fantasidollars som blir pøst ut - så vil det jo selvsagt skape inflasjon . Spørsmålet er nårtid dollaren kolapser-- og da kolapser også finanssystemet - handel og stort sett det aller meste vil stå bom iro .
Jeg tror altså helt ærlig på et fall på ca 90 prosent fra topp. Så ønsker jeg lykke til for de som prøver å fange denne macheten som kommer dundrene nedover.
Redigert 26.03.2020 kl 22:59 Du må logge inn for å svare

Tror dessverre at du har helt rett, julie3. Det ser bekmørkt ut for verdensøkonomien. Det kommer til å gå hull på den ene gjeldsbobla etter den andre:
- Kollaps i boligmarkedet i Kina
- Italia konkurs og EU i oppløsning
- Tiltagende inflasjon med kollaps i obligasjonsmarkedet
- Dollaren kollapser - USA insolvent
lista kunne vært lengre.....
julle3
27.03.2020 kl 19:16 135

Børsene oppfører seg jo nesten nøyaktig slik de gjorde når dot-com bobla brast og ved finanskrisa . Er vel ikke så mange på dette fora som kan huske begge-- jeg husker spesiellt da cot-combobla smallt- det var helt frenetisk jevlig å se spesiellt unge som trodde det skulle vokse inn i himmelen . det hele endte for ganske mange med økonomisk ruin -- det værste var når man fikk beskjeder om at kjenninger og andre hadde tatt livet sitt pga økonomisk ruin . Det var en jævelig tid . Under finanskrisa var det helst andre som fikk blø mest- men også småinvestors- heldigvis for mange gikk det hele raskt i en V form . Det berga mange fra økonomisk kolaps.
Denne krisa går ikke over på uker eller måneder - det vil ta MINNST 1,5 år før det KANSKJE kommer noe vaksine . I mellomtiden vil svært mange land ligge med brukket rygg. Italia-spania- UK- USA - Sverige og flere .
No har DOW løftet seg i 3 dager -- massive innsprøytninger -massive. Så dette minner allermest om "BULL TRAPS" hvor de med uregjerlig opptimisme og de med størst griskhet blir fanget i en "falsk" midlertidig opptur , før det dundrer vidre nedover .
Hold på hatten folkens, for nu skal vi en tur med ROLLERCOUSTER , men det blir ingen loop eller oppturer - det hele ender med en lang flat L form .

Ingen verdens ende - men en ende på verden slik vi har sett den i maange tiår.