NAS - Ved et bud på NAS har ledelse fullstendig taushetsplikt.


https://e24.no/boers-og-finans/i/Jo2Ok6/norwegian-sjefen-haaper-aa-lande-max-erstatning-foer-nyttaar

Før nyttår håpet Geir Karlsen (Norwegian sjefen 2019) å lande Max-erstatning.
Erstatningsavtalen med Boeing skulle være på plass før nyttår, men dessverre kom den aldri i 2019.

Tvert imot, da Jakob Schram tok formelt over som sjef for det norske lavprisflyselskapet ble det kjent at Max-fly ikke skulle brukes før etter midten av 2020. Dette medførte til enda mer komplikasjoner rundt prosessen om en erstatningsavtale. På dette tidspunktet estimerte noen analytikere at Nas kunne få rundt 3 milliarder kroner i kompensasjon.

https://www.dn.no/luftfart/analytiker-tror-norwegian-kan-fa-29-mrd-i-kompensasjon-fra-boeing/2-1-730911

Siden har eventuelle kompensasjoner blitt forflyttet til ubestemt tid.

I mellomtiden har ledelsen kansellert reparasjonsemisjonen som kunne har gitt selskapet ekstra likviditet og eventuelt ekstra gevinst til småaksjonærer.

Kvartal rapport 4: Net loss: NOK 1,609 million in 2019.

https://newsweb.oslobors.no/message/495214

Manglende informasjon fra ledelsen medfører at flere aksjonærer velger å forlate selskapet. Siden Q-4 har kursen falt til 36 fra 42 kroner.

Likevel fortsetter ledelsen å være ekstremt stille. Kun nødvendig informasjon filtreres ut i offentlighet.

Derfor mener jeg at det foregår forhandlinger i kulissene om bud på Norwegian Air Shuttle. Kompensasjoner vil nok være verdt over 3,5-4 milliarder om Max-flyene er tilbake i midten 2020. Dette må tas i betraktning ved eventuelt kjøp.

Med dagens verdi på 6 milliarder og Max erstatning på 4 milliarder; vil nas være verdt mer enn 10 milliarder.


Derfor mener jeg at med et bud på 180-200 kroner per aksje vil Nas snart bli oppkjøpt! Men av hvilket selskap?






Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare

Helt klart mulig. Husk at NAS også har 18 Max fly på bakken og 16 stk klare hos Boeing, samt ca. 100 stk i bestilling langt fremme i køen, foran Ryanair? Det har også sin verdi. NAS er ikke på billig-salg hos de største aksjonærene, og heller ikke hos meg.



Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
UCTS
22.02.2020 kl 17:09 7445

NB: Om nas ved et evt bud er verdsatt til overkant av 10 milliarder så er vi på kurs under 100,- (ikke 200)

Jeg tror ikke det er bud i sikte nå, men om selskapet leverer pluss i år så kanskje det skjer i 2021
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
MD12
22.02.2020 kl 17:12 7420

200kr i dag tilsvarer 300kr når IAG la inn bud. Kan bare drømme om en slik pris igjen ved eventuelt bud!

75kr +/- 10kr er nok mer realisisk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare

Når erstatning og sertifisering kommer er NAS like interessante som for 1 år siden da det nesten ble salg? Bare ennå bedre stilt og med bedre resultat enn noensinne om man trekker fra ekstra kostnader i forbindelse med Max. Og bedre skal det bli.
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
ruda
22.02.2020 kl 17:34 7310

Forstår ikke hvorfor det snakkes så mye om salg av Nas. Nå pakker de sammen i Argentina og oppretter nye ruter hvor de tjener penger
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare

Akkurat. De er ikke akkurat noe mindre attraktive enn nå enn i fjor. Man snakker om det fordi det kan skje, ikke nødvendigvis fordi man ønsker det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.02.2020 kl 17:45 7250

Lurer på om TS har tenkt på gjelda i sitt regnestykket.
Husker ikke i farta hvor stor den er, men snakker vi ikke om ca 30 mrd?

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Herman*
22.02.2020 kl 17:57 7180

Å snakke om bud på 200 kr nå er helt urealistisk. Jeg tror også det er urealistisk at mange av de største aksjonærene selger på 75 NOK i dag. Jeg tror styret vil realisere potensialet i de tiltak som er implementert og varslet, før de vil vurdere et bud. Kanskje de ser for seg en akskjekurs på 80 kroner til neste år, og an da akseptere et bud på 110-120.
Redigert 21.01.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare

Norwegian hadde over 62 milliarder rentebærende gjeld i høst 2019. Snakker du om 30 mrd nå?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Alt fra 150-200 bør være mulig. Men ledelse i Nas er kjent for å være "bad-ass" i forhandlinger ;) Derfor, mener jeg at 180 kan være topp. Jeg vil stemme ja for denne prisen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.02.2020 kl 07:45 6958

Jeg har hele tiden argumentert for at europeisk luftfart har behov for konsolidering men børskursen på NAS reflekterer ikke dette.

Et bud på 90-120 NOK tror jeg vil blive taget seriøst av selskapet største aktionærer (minus Kise og Kjos) . Men jeg tror ikke på noget bud ud over 120 kr.

Men utviklingen i kursen siden Q4 og så denne diskusjon virker ja helt vanvittig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Selges for 100 kr aksjen til Lufthansa!
Eurowings powered by Norwegian...
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.02.2020 kl 09:13 6818

Noen av dere er helt på viddene. Her diskuteres bud på 250 . Hvorfor tror du de største eierne selger deg ned da på 40 da? De vet jo alt om bud.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Epona
23.02.2020 kl 09:25 6790

Marianne: De som selger har kjøpere. Store selgere har ditto store kjøpere. Hvorfor vet selgerne alt om bud og ikke kjøperne?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Søndre
23.02.2020 kl 10:12 6675

Det er idag ca.163 millioner aksjer i NAS. Pris på kr. 100 blir kr.16,3 milliarder pluss en gjeld på kr.60 milliarder blir tilsammen kr. 76,3 milliarder.
Jeg tviler sterkt på at NAS er verdt det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Claude
23.02.2020 kl 10:13 6659

Hvis de største eierne får vite om et bud som ikke er offentlig så kan de ikke handle aksjer i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Eller kan de investere i TRS-avtale ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Claude
23.02.2020 kl 10:19 6630

Tror nok en hver type handel hvis den er basert på inside-informasjon er et lovbrudd, men jeg er ingen jurist så kanskje det finnes smutthull ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Med assets medregnet er det vel ikke langt unna i alle fall.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Meget tvilsomt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.02.2020 kl 11:58 6377

Nei - ikke 30. Da jeg skrev husket jeg ikke om det var noen og 60 eller 30, Det er nok noen og 60 MRD.
Ellers er det bare å glemme disse fantasiprisene dere opererer med. Ren fattigmannstrøst er det!

Den neste nyheten blir vel heller at det meldes redusert reisevirksomhet pga Korona.
Det tror i hvert fall jeg.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Epona
23.02.2020 kl 12:12 6322

Helt sikkert redusert reisevirksomhet sånn småningom. Nordmenn reiser derimot og flyr som aldr før når de nå reiser på vinterferie til Spania, flest til øyene. Det meldes om nye rekorder, ifølge NRK.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
4info
23.02.2020 kl 12:55 6233

Jeg bistår gjerne med å oppklare en misforståelse her. Kort forklart så er den bokførte “verdien“ av et foretak det samme som egenkapitalen. Egenkapitalen er lik summen av aktivapostene minus gjelden. Nærmere forklart så er summen av omløpsmidler (primært kontanter og fordringer) og anleggsmidler (eiendeler som fly, bygningsmasse, langsiktige rettigheter og annen realkapital) det vi kaller "aktiva", eller også "debit" i balansen. Gjeld og egenkapital utgjør kredit i balansen. Debit = kredit = rotalkapitalen. Gjelden er lett å beregne. Det samme gjelder omløpsmidlene. mens verdien av anleggsmidlene svinger med marked og forutsetninger. Når vi vurderer verdien av et foretak som investor er vi imidlertid interessert i mer enn den bokførte egenkapitalen. Vi vurderer selskapets evne til å tjene penger. Da tar vi utgangspunkt i forutsetninger for pris på produkt/tjeneste og multiplisere med antallet som selges. Det gir selskapets omsetning. Tilsvarende forutsetter vi prisen på kostnadene multiplisert med mengden kostnader. Det gir selskapets kostnader. Omsetning minus kostnader gir resultatet. Verdien av selskapet kan beregnes etter flere ulike metoder. Den enkle varianten er å multiplisere resultat etter skatt med f.eks. 10 år (fremtidig inntjening lik det nærmeste årets). Deler vi dette tallet på antall aksjer får vi pris per aksje. Dersom NAS leverer et resultat etter skatt på NOK 2 mrd, vil dette kunne gi en verdi på NOK 20 mrd. Prisen per aksje er i så fall NOK 20 mrd dividert med antall aksjer. Det to grunner til at analytikere og investorer er uenige om verdier og priser. Den ene hefter seg ved selskapets evne til å levere hvilket resultat for hvert av årene fremover. Den andre gjelder metoden for beregning av dagens verdi av fremtidige resultater, og hvilken usikkerhet som er koblet til disse. I tillegg bruker alle ulike forutsetninger for tilbud og etterspørsel, priskonkurranse, kostnader, renter og finansieringsalternativer. Håper dette er litt oppklarende og ikke bare forvirrende.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Veldig tydelig og enkelt beskrevet. Takk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
23.02.2020 kl 13:49 6110

Et eventyrlig salg av billetter så langt i februar.
Mye fra London Gatwick.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Følger du med på nettsidene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Grønn
23.02.2020 kl 15:11 5920

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med småaksjonærene når et selskap blir kjøpt opp. La oss si det kom et bud på 100kr og det ikke ble akseptert, hva vil da skje med kursen om den er slik som i skrivende stund (36kr)? Og hva ville skje i samme scenario om budet ble akseptert ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Hvis det blir bud på 100 kroner vil kursen gå til 100 fra 36.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Fred55
23.02.2020 kl 19:22 5584

Grei og ryddig forklaring 4Info.
Husker ikke nøyaktig hva gjelden var nå 13.02.20. Men om jeg ikke husker helt feil var den vel nede på noen og 50 milliarder.
Hva eierdeler er fly/aktiva ++ alt du skriver husker jeg heller ikke
Om noen kan fylle på korrekt her er jo det fint :-)

Det vi vet var at de hadde netto tap på ca 1,7 milliarder sånn sett kunne en kastet kortene om en ikke trodde de ville klare å endre dette tallet :-) Hadde de landet en avtale i 2019 og bokført det for 2019 hadde situasjonen vært anderledes. Pluss

Har vel allerede lover pluss tall i 2020 så gjenstår det om NAS klarer det. Jeg tror fortsatt på at NAS selge/fusjoneres inn i en større allianse. Er også av den oppfatning av at om dette er senarioet så skjer det denne våre. Er nå lavt priset ferdig med mye omstrukturering og ligger rett og slett klar til å bli plukket. Selv om det er mye usikkerhet rundt mye og forhandlinger pågår enda.
Realsitisk pris skal en alltid være forsiktig med å spå. Blir fort ren gjetting og litt ut av det blå, men om jeg skulle forsøkt meg vil jeg anta at ett bud i første omgang kommer mellom 60 og 80 kr. fort en dobbling fra fredagens slutt kurs.
HBK og en del andre større er for liten til å sette en stopper og om det kommer inn kinesisk aktør så har de kapital og evner til å få gjennomført fusjion med annen allianse eller rent kjøp.
Kan fort skje noe før en aner om det. Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
24.02.2020 kl 06:57 5074

Det er greit å drømme men drømmer må ha litt realisme i seg. Selskapet gikk men ca 1 milliiard i underskudd i 2019 etter diverse nedsalg og salg aksjer. Her drømmer man om oppkjøp til 200 kroner aksjen. Noen snakker om 2 milliarder i overskudd i 2021. Skjønner ikke dere hvor utvannet aksjen er blitt? Østerrike har stengt toglinjene mellom Italia og Østerrike. Skoler stenger i Italia. Gull stiger kraftig og kobber faller. Kronekursen kneler Dette viser at noe alvorlig skjer rundt oss og her mener man at norwegian fortsetter som før med fulle fly som alltid. Hvor er realisemen hos enkelte her på forumet? Det skal ikke bli så veldig mye verre før det er full stopp i flytrafikken om dette sprer seg videre i Europa. Flybransjen kan knele av det som skjer her og da tror man at det mest gjeldstyngede selskapet av alle vil bli kjøpt opp. HBK selger aksjer og enda tror man at det er oppkjøp på gang. Bruk hodet og slutt og drøm. Flyselskapene har mer enn nok med seg selv om dagen.. Hva om selskapet får 3 milliarder i underskudd neste år? Det skal svært lite til en endring den ene eller andre veien. Hvilke kurs ser vi da? Nye emisjoner kan komme. Det kan også skje. Folk tør ikke å fly. Max kommer ikke i luften igjen Boing kan begynne å slite. Hvor lenge tåler Boing dette presset? Det er mange usikkerhetsmomenter. Det kan bli en dramatisk endring i våre reisevaner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Uff da. Oljen er tilbake til 57 i dag.
Tror at mange vil selge seg ut av Nas denne uka. Jeg forstår deg godt Marianne. Fremtiden ser litt mørkt ut for hele verden.

Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
24.02.2020 kl 07:30 4980

Marianne - Selskapet fik med 1 mia kr i underskud 2020?????

Det du vil sige var vel at selskapet fik 1,609 mia i underskud for hele 2019.

Du nevner ikke at det tal inkludere alle tab på Boeing Max flyene.

At spekulere i nyt underskud i 2020 syntes jeg krever noget mere end blot henvise til corona. Verden er altså ikke gået i stå. Karatæne virker altid voldsomt men det er jo netop det som stopper det.


Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
24.02.2020 kl 07:34 4957

Rettet det opp til 2019. Hva ble underskuddet i 2019 nøyaktig? Det ble ca en milliard. Hvorfor skal man bare spekulere i overskudd neste år? De t er mange momenter som kan gi usikkehet begge veier og vi kan heller ikke se bort i fra viruset. Hvorfor tror du at gull stiger? Viruset er her nå og vi er i 1 kvartal så det vil påvirke dette året. I tillegg har vi miljøet som kan føre til mindre reising . Se hvordan selskaper bruker videokonferanser i større grad istedenfor å reise.

Sjeføkonom i nettavisen i dag:

Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Norge, og står for 32 prosent av utslippene. Knudsens mål er å kutte ut fire av de 14 flyturene fra fjoråret, ta flere møter over telefon og videochat, og reise med lavere utslipp generelt.

I fjor var det MAX. Året før var det oljen, I årr er det Corana viruset og så kan det komme andre ting. Hele tiden skjer det noe . Dette året har strtet verre enn i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Nas har omtrent ikke egenkapital. Blir emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Fred55
24.02.2020 kl 08:06 4851

EliotS - Marianne
Som dere sier bel underskuddet 1,6 milliarder. Hadde de fått regskapsført en erstatning fra Boeing hadde dette sett anderledes ut. Så enkelt er det og NAS kunne da i 2019 vært første året med overskudd i tallene. Der antar jeg vi alle er enige ?

Spørsmålet er om det var bevist å ikke få det på plass, eller om det var dårlige forhandlere i NAS ?
Var det ny CEO som stoppet det grunnet han ville være den første i historien som klarte det i 2020 ?
Var det frykten for at når dette er på plass er det lettere for andre potensielle oppkjøpere av NAS å ta grep ?
Uansett årsak blir det rene spekulasjoner :-) Fra min vår side :-)

La oss regne litt. Hva om de hadde for 2019 fått en erstatning på 1,6 milliarder og de ville gått i 0. Da hadde de som regner på NAS og verdsetter sett fremover på potenisalet for kommende år 2020 og videre. Kunne da regnet på hva de vil kunne klare i positive tall i 2020 og videre fremover. Regnet seg noenlunde frem til erstatning i 2020 for max fly. Hva kunne talle for 2020 blitt i pluss da ????
Brukt regnemåten som 4Info forklarte i helgen. Alt hadde sett annerledes ut da og utviklingen i kursen hadde ikke vært som nå. Før 13.02.20 var det forventet info rundt en del av dette. Ble lagt nærmest lokk over det. Selvsagt ble det sagt noe og forklart noe +++ med at markedet hadde en tro vet alle.
Når dette heller blir lukket bevist av NAS faller vi igjen.
Selvsagt må dette være en bevist handling fra NAS og toppledelsen. Hvorfor det sier seg jo da nærmest selv.

Og det er min og andres mening de ser selv at potensialet for at noen andre vil fusjonere / kjøpe opp NAS er for stor om alt kommer på plass og alle kjenner til. Derfor velger en heller denne måten og tar oss bevist ned i verdi for at andre ikke skal kuppe NAS. Personlig tror jeg ikke hjelper NAS. Mulig vil det slå litt verre ut og gjøre ting litt mer vanskelig for potensielle oppkjøpere eller fusjon partnere. Men i løpet av våren er nok NAS i spill og når en kjenner og leser hva som skrives om NAS.

Vel da kommer det nok bud/fusjonstilbud forslag i løpet av våren og kursen skal opp igjen. Forskjellen fra tidligere er at NAS sine aksjonerer nå er mer mettet og vil akseptere ikke som sist da HBK satt med for stor post å klarte å stoppe dette. Nå er vi derimot i en annen situasjon og de klarer ikke det denne gangen.

Tilbud på 120 til 220 er ikke aktuelt, men at ett bud vil komme på mellom 60 og 80 kr er fullt mulig. Dette vil de trolig også få aksept på av mange av eierne på. Bedre tidspunkt en disse tider skal en lete lenge etter :-) Og med en fraværende ledelse som nå kan jo intet være bedre en for de som vil kuppe NAS og posjonere seg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
24.02.2020 kl 08:50 4680

Det var vel q4 som hadde 1609 i underskudd ikke årsresultatet. De har solgt seg ned i bank of Norwegian 1 milliard. Den kan de ikke selge til neste år. Max tapet er vel 1 milliard
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Claude
24.02.2020 kl 08:51 4679

"Så enkelt er det og NAS kunne da i 2019 vært første året med overskudd i tallene."
Har vel vært overskudd tidligere år ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare

Ja absolutt. 2016 eller 2017 var vel sist.
Redigert 21.01.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare