Elbiler er IKKE miljøvennlig


Sier Mazda, som mener at hybridbiler med små batterier med rekkeviddeforlenger f.eks en dieselmotor er bedre enn de store elbilene med store batterier.


https://www.dinside.no/motor/elbiler-skader-miljoet-mer-enn-dieselbiler/72151412


Og selvsagt har de helt rett.
pengex
24.02.2020 kl 11:57 977

Det er sant.
Når man bruker elmotor kun til akselerasjon og lar dieselen jobbe når bilen er oppe i marsjfart.
Men i nisselandet Norge skal man ikke bygge veier som er beregnet for dette. Her skal vi ha rundkjøringer etter hver sving og minst mulig planfrie avkjøringer.
Så her hjemme er nok elbil best.

Du tar feil, utslippet mht store elbiler med store batterier er jo allerede skjedd før du har kjøpt bilen, altså når den ble produsert.
Redigert 24.02.2020 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.02.2020 kl 12:56 890

Dersom vi tar med utslippene fra produksjon av batterier, bør vi vel gjøre det samme med leteboring, utvinning, raffinering samt distribusjon av olje?

Tja, deler av det må nok med. Men olje og gass brukes til uendelig mye mer enn bare til bensin og diesel.

Så ditt poeng er kun 100% gyldig dersom har alternativer til olje og gass, og det har man ikke, det er foreløpig en utopi.

Så bruk av olje til bensin og diesel blir nå regnet som en marginalkostnad, som er betydelig mindre enn dersom man skulle tatt med alt det du sier i et slikt regnskap.
Redigert 24.02.2020 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.02.2020 kl 13:06 853

Da kan man jo like gjerne si at batterier brukes til uendelig mye mer enn bare el-biler..

Skal du ha fossilt drivstoff til din bil, er du en del av kjeden fra leteboring til ferdig raffinert og distribuert produkt.

Nei, for det er jo marginalkostnaden ved å produsere det neste batteriet man må regne på, og det har man gjort. Samme som man regner på hva det koster å produsere den siste literen olje.

Det spiller ingen rolle hva du sier, det Mazda hevder er 100% korrekt, det var det denne tråden handlet om.
Redigert 24.02.2020 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.02.2020 kl 13:20 828

Poenget er at når man diskuterer hvor miljøvennlig eller ikke elbiler egentlig er, har jeg aldri sett at man tar med miljøregnskapet bak hver liter diesel eller bensin på samme måte som man gjør med produksjonen av batterier. Da blir det hele totalt meningsløst.

Man tar det jo med i regnskapet, men man må selvsagt også ta hensyn til marginalkostnad.

Og det er jo heller ikke slik at man ikke må «raffinere» de produktene som går med til å produsere et batteri, alle de sjeldne metallene skal opp av bakken, og skal smeltes/behandles og bli fraktet på samme måte som bensin og olje. Pluss at det er en større kostnad ved å resirkulere en elbil enn en bensin/dieselbil.

Poenget er jo at selve produksjonsprosessen ved å produsere et svært batteri overgår utslippet av produksjonen av en fossilmotor mange ganger.

For ikke å snakke om den enorme utbyggingen av ladenettverket.

Det ser nå ut som mange politikere endelig har forstått at det vil være umulig å fase alt over på elbiler, bl.a på grunn av ladeproblematikken, slik at man nå har et politisk press på å utvikle hydrogenbiler.

At også hydrogen er problematisk vil etterhvert gå opp for politikerne slik at de til slutt vil innse at bruk av bensin og dieselbiler ikke kan forbys slik mange har trodd vil skje.
Redigert 24.02.2020 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.02.2020 kl 13:41 777

Ser jo nå at du er en av dem som har bestemt deg for hva du mener, uavhengig av andre argumenter.

"Poenget er jo at selve produksjonsprosessen ved å produsere et svært batteri overgår utslippet av produksjonen av en fossilmotor mange ganger."

Produksjonsprosessen ved å produsere et batteri må sammenlignes med produksjonsprosessen bak diesel og bensin, IKKE med prosessen ved å produsere en fossilmotor.

"Man tar det jo med i regnskapet,.."

Vil gjerne se et eksempel på det.

Til info har jeg jobbet 40 år i oljebransjen, og vet litt om hva som ligger bak.

Ok, noterer meg at du er uenig med Mazda i deres konklusjon.

Og ja, jeg ser at man må sammenligne produksjonen av batteriene med produksjon av bensin og dieselen, dette er selvsagt.

Flott at du bidrar i diskusjonen.
Redigert 24.02.2020 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
pengex
24.02.2020 kl 13:48 763

Ja det er vei grunn noe griseri.
Den som hadde ei box med CO2 nøytraliserende guffe.

CO2 er ikke griseri, men livets gass.

CO2 is not a pollutant
«'To suddenly label CO2 as a "pollutant" is a disservice to a gas that has played an enormous role in the development and sustainability of all life on this wonderful Earth. Mother Earth has clearly ruled that CO2 is not a pollutant.' (Robert Balling, as quoted by Popular Technology)»

Når det gjelder påstanden om at CO2 øker temperaturen på jorda så er ikke dette på noen måte bevist. Det har vært perioder på jorda med mye høyere CO2 nivå enn vi har nå, uten at dette beviste noen direkte konsekvens mellom mer CO2 og høyere temperatur.

Det vi VET er at når havet blir oppvarmet, av sola, så kan ikke havet holde på så mye CO2 (varmt vann kan ikke holde på så mye CO2 som kaldt vann).

Så når havet de siste hundre årene har blitt varmet opp, pga av sola, så har man fått mer CO2 i atmosfæren. Det betyr likevel ikke at CO2 i seg selv varmer opp jorda. Atmosfæren rundt jorda regulerer temperaturen, ikke CO2 i seg selv.

Det at utslipp av CO2 fra mennesklig aktivitet har noe med økt temperatur å gjøre kom som et resultat av at man bestemte seg for å legge en avgift på CO2 utslipp, som vanlig er det pengene som rår.
Redigert 24.02.2020 kl 16:57 Du må logge inn for å svare


Men utslippene blir mer delt utover så ikke luften i byene blir så konsentrert og folkehelsen til de store byene kan bli bedre.
really
27.02.2020 kl 13:19 606

he, he, hvor gammel er du? Det er ikke mange med mange år igjen å leve som har slike synspunkter. Eller som en demografisK analyse av synspunkter på klima uttrykte det, slik tenker nesten bare gamle gubber.
Godt for deg og dine at det er nok unge folk som evner å tenke nye tanker.
really
27.02.2020 kl 13:23 597

Er det ikke like greit å si det som det er, jeg vet svaret så da er det bare å sette i gang og finne det rette regnestykket. Det finne ikke noe svar som ikke har et regnestykke som gir det. Så den interessante debatten er ikke om svaret, men om forutsetningene en tar.

Kommer fra deg,som er så ung og naiv og blir påvirket av alt du ser og leser i medier.
Brorparten av de som kaller folk klimafornektere osv tjener penger og popularitet på denne fanatiske oppførselen, samtidig har ALLE disse ett høyere personlig co2 utslipp en menigmann.

Gå tilbake ett par tusen år i tid og les litt om religion/kristendommen hvordan de indoktorinerte befolkningen,frøs ute de som ikke tilba dem osv...her finner du greit mange likhetstrekk med dagens hysteriske klima klima klimafolk.

Det som er enda artig er at de samme folka sitter på cafeer og resturanter daglig og koser seg med kaffe dyrket på nedhogd regnskog og som er shippet med tungolje.
markie
27.02.2020 kl 14:10 562

Really
Din argumentasjon er typisk for de som velger din side i den nå så plutselig opphetede klima diskusjon.
Usmakelig latterliggjøring av meningsmotstandere der de settes på plass som gamle enkle og uvitende. Du mener så naivt og latterlig som det høres ut at de unge vet bedre. Rent historisk tar alltid de unge feil. Lett påvirket og idealistisk som ungdommer gjerne er. Usikre svake mennesker beveger seg ofte i flokk. Når de oppfatter flokken som tilrekklig stor er tydeligvis alle utenfor gamle tilbakestående eller rasist.

Hersketeknikker blir brukt av de som ikke klarer å komme med skikkelige motargumenter.

Tipper kommunistene i Russland i 1917 også tok til uttrykk som "gammeldags" om den utrangerte kapitalismen, mot den nye og moderne kommunismen som skulle endre verden til en ny, bedre og mye mer rettferdig verden, en verden uten fattigdom og nød.

Really, du har null peiling, du tror at Greta "we will never forgive you" Thunberg er en messias, en representant for den nye klassen av "intelligent" ungdom som skal opplyse de gamle idiotene.
Redigert 27.02.2020 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.02.2020 kl 17:03 493

Men dette, derimot, er et skikkelig argument:
"Really, du har null peiling, du tror at Greta "we will never forgive you" Thunberg er en messias, en representant for den nye klassen av "intelligent" ungdom som skal opplyse de gamle idiotene."
oivindl
27.02.2020 kl 17:06 488

"Kommer fra deg,som er så ung og naiv og blir påvirket av alt du ser og leser i medier."

Kunne være interessant å vite hvor du henter kunnskapen din fra. Er det forskningsrapporter kanskje?

Forøvrig greit om du kunne dokumentere dine andre påstander.

I will never forgive you.

Selvfølgelig vil Mazda si at elbiler ikke er fremtiden når de har satse på bensin/diesel og nå snart Hydrogen. Om du tror det er noe sannhet i det Mazda sier her må du nok dessverre tilbake til skolebenken og få litt mer kunnskap.

Som jeg pleier å si til folk som er skeptiske til Elbiler når det kommer til forurensning. Da kan du sitte i en garasje med en bensin/diesel bil på tomgang og så sitter jeg i en garasje med en EL bil på tomgang.

Eller du kan ta en spasertur gjennom en tunnel der bare bensin/diesel biler passerer og jeg tar en spasertur gjennom der kun elbiler passerer. Da tror jeg du skjønner fort hva du faktisk hadde valgt for deg og dine barn. Jeg vil selvfølgelig mye heller at bybildet kun består av elbiler.

Det du antyder med at man ikke kan legge inn leteboring, utvinning, raffinering samt distribusjon av olje når det kommer til Bensin/diesel transport. Da mener du at dersom hele verdens bilpark hadde gått over til EL, så vill det har skjedde like mye leteboring, utvinning, raffinering samt distribusjon av olje i verden?

Dette må jo være trolling?
markie
27.02.2020 kl 22:20 387

Dine eksempel er veldig forenklet.her alltidpåjakt.
Vi lever tross alt ikke inne i et lukket rom. Men på en planet i verdensrommet.
Miljø konsekvensene for denne planeten dersom alle skal kjøre el bil tør jeg ikke tenke på.
I dag er det slik at moderne diesel biler renser luften i bysentra.
Størst forurensning får vi fra dekkpartikler og støv fra biltrafikken. Det være seg el eller fossil bil.

Det er mye du ikke forstår, verden er så stor og rar!

Best å stikke hodet i sanden....

fabian2
29.02.2020 kl 03:46 284

Nye regler for el-biler gjeldene fra 1.mars:Hvis du eier en elbil registrert på deg , vil du samtidig ha krav på å slippe moms på drivstoffet hvis du også kjører dieselbil. Men du må være registrert bosatt i Oslo for å ha krav på dette. Dette kalles utligningsbehandling , og er hasteinnført av MDG