Max Koråna

minsin
NAS 25.02.2020 kl 00:29 2865

MAX situasjonen påvirker NAS i stor grad .
Siden avklaringen drar ut i tid , må vi etterhvert se på muligheten for at NAS avslutter sitt samarbeid med Boeing /MAX.
Forhandlingene har foregått i over 6 mnd uten at noe konkret er kommet frem.
Sjangsen for at NAS velger å trekke seg og dermed terminere avtalen med boeing er derfor sannsynlig, isåfall kan det bli ett rettsoppgjør som kommer til å ta lang tid. NAs vi få en kjempe erstatning , bare synd det kan ta årelang tid... dersom terminering av avtalen

Koråna - ser ut til å bli en pandemi , viruset har etablert seg i Europa. typiske turist steder som Tenerife , Italia , UK , Frankrike har allerede registrert tilfeller og utbrudd.
Den midlertidige løsningen ser ut til å være å islolere stedene corona er registrert.
Selv om dødligheten ikke nødvendigvis er så høy som fryktet , er smittefaren og spredningen uten side stykke.
Nordmenn vil i år bytte bort Syden turen med , bilferie til Geiranger og rorbu ferie i Lofoten... tyskerne vil foretrekke sykkelferie langs donau ..italienerne ha pasta spising på takterassen ... franskmenn vil satse på vin tråkking i egen hage og engelskmennene vil dra på fjelltur i det skottske høyland..
Landene blir mer isolert de neste mnd, de typiske turist stedene vil rammes hardest.
USA vil komme med islolerende tiltak.
Oljeprisen vil falle ytterligere , når markedet tar inn over seg konsekvensene av lite forbruk . Hjelper lite for NAS , når folk ikke vil reise med fly..

Fly bransjen vil rammes hardt., fly ferie er neppe øverst på agendaen i Europa i år...
Konkurser vil komme....ikke bra!

Ikke usannsynlig NAS vil falle under 20 i nær fremtid

Q1 vil være preget av resultatfall verden over- Q2 vil bli preget av resesjon i markedene

Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Investor 33
25.02.2020 kl 05:45 2771

Kanseller Boeing flyene og si opp ansatte er siste mulighet for NAS og andre flyselskaper. Nå er det på tide å redusere på ansatte og avvikle flere flyvninger. På lik linje med flere andre selskaper som sier opp ansatte når det ikke er behov for dem. Så får staten ansette flere ledige. Det er på tide med "borgelønn" og flere ansatte i det offentlige for å få folk ut i arbeid. For nå ser det mørkt ut for fly bransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.02.2020 kl 07:18 2641

Det var voldsomt til svartmaling, for noen uker siden ble Norwegian og ledelsen der rost opp i skyene for sin strategi og alle var enige om en lys fremtid.
Etter kvartal fremleggelsen og en noe dårlig (mente mange) presentasjon av JS startet nedgangen som skjøt videre fart ved hjelp av Krumspring fra Kjos og Kise.
Dette veddemålet som ble gjort i markedet ser ikke jeg som negativt for kursutviklingen fremover, jeg ser det som positivt.
Kjos vet hva han har i ermet og vet også hva som vil bli landet av positivt kursdrivene nyheter fremover.
Market derimot forholder seg til nåtid og koronaviruset som krisemaksimeres som om hele verden stenges ned.
Dette skjer ikke, men ingen tvil om at det er st stort problem som nå overvåkes med verdens argus øyne og tiltak settes inn.

Jeg tror fallet i går var overdrevet så det holder og forventer at kursen tar seg inn i dag.
Sånn går dagan.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
25.02.2020 kl 07:42 2560

Minsin; ærlig talt..NAS under 20 i nær fremtid..corona pandemi..langvarig rettssak..det var da ikke måte på hvor mange dystre spådommer du greier å presentere på en sen kveld (tidlig morgen for meg). Jeg har ingen tro på noe av det du skriver:
- pandemi; nei, det er allerede sendt vaksiner til testing i USA..dette går over (kraftige tiltak er også satt inn i mange land mot spredning og i Kina ser det ut til at situasjonene er under kontroll..ingen flere tilfeller i Shanghai f.eks)
- rettssak; nei det er svært tvilsomt..her kommer det en erstatning fra Boeing. Hverken NAS eller Boeing er tjent med et langvarig slagsmål i retten
- kurs 20..vel, man skal aldri si aldri..men gitt det jeg har skrevet over så tviler jeg sterkt på at vi skal dit (vi får en indikasjon i løpet av dagen..futures i USA ser lovende ut og ikke helt mørkt på asiatiske børser). Skulle vi komme ned på kurser du antyder så skal iallefall jeg sette hele formuen i NAS
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
25.02.2020 kl 07:50 2514

Jeg ser ingen verdi av slike innlegg som ts serverer, uansett om jeg er i aksjen eller ikke. Det er perspektivløst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
bj111
25.02.2020 kl 08:15 2403

Vi får se, jeg tror dessverre Ts kan være inne på noe når det kommer til sommersesongen. Dersom corona ikke har vært globalt innen sommeren kan det se dårlig ut. Tiltak som hindrer turisme er en ting, men si at de droppes, frykt er en annen. Jeg reiser nok ikke med familie til sør Europa dersom corona er utbredt der men fortsatt ikke er i Norge. Det får jeg de ikke med på så da blir det ferie i Norden med bil evt hjemme. Jeg er ikke alene om dette og det vil gå ut over bookingtallene til sommeren.
Nas godt nede på 20 tallet er absolutt ikke urealistisk. Tipper vi ser et 2 tall først i kursen allerede i dag dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
25.02.2020 kl 08:21 2364

Jeg tror ikke frykten blir så enorm. Hva gjør du om det kommer til Norden først? Blir du her da, eller flyr du dit smitten ikke har blitt påvist? Eller reiser du til skogs? De som har dødd i Italia er alle over 80 år slik jeg har skjønt, det er jo helt vanlig å dø av influensa i denne alderen tross alt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.02.2020 kl 08:29 2313

Det er vel slik at at alle bransjer som blir påvirket av koronaviruset tilpasser seg.
Jeg er 100 % sikker på at Norwegian er i fremste rekke når det gjelder nedskalering av avganger på de destinasjonene som er påvirket i stor grad.
Denne tilpassningen vil bety god fyllningsgrad og ferre avganger dersom det blir nødvendig, noe jeg ikke har stor tro på.
Det kan selvfølgelig komme noe permiteringer som følge av dette.
Ergo tror jeg samlet sett, oljeprisen tatt i betraktning at Norwegian vil komme godt ut i forhold til mange andre flyselskap.
De kan kanselere/utsette deler av ordre og tilpasse seg situasjonen.
Det kommer flysalg som vil annonseres nå i nørmeste fremtid, nytt kredittkortselskap er på gang, dette vil trolig sette press på eksisterene selskaper som holder tilbake.
Her kan mye positivt skje fremover og vi vet det jobbes inntenst i Nporwegians lokaler på Fornebu.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
25.02.2020 kl 08:34 2271

For min del uaktuelt å parkeres hjemme av dette viruset. Ja, hadde jeg dødd av det, da hadde jeg passet meg. Og selvsagt må man tilpasse seg om myndighetene innfører genrelle restriksjoner. Utover det tror jeg bare det er tap av livskvalitet å hyle og skrike høyt om hvor skummelt dette er. Om du booker reise og reiserådet endrer seg tror jeg nok du får fullt oppgjør på reiseforsikringen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
minsin
25.02.2020 kl 11:38 2060

Ligger i markedets natur at bransjer tilpasser seg.
NAS tilpasser seg Koråna og derfor faller aksjen mye...
Klart NAS vil unngpå eks teneriff , men mye av problemet er de sentrale flyplassene.
Inkubasjonstiden ser ut til å være oppmot 14 dager- mye smitte vil foregå på store flyplasser...
Da hjelper det relativt lite å unngå Teneriff når eks Gatwick,Shipool og Frankfurt sprer smitte.
NAS er avhengig av høyt belegg for å komme over "kneika"- reduseres belegget med 10-15 pst vil det ha enorme konsekvenser.
Mars er vel måneden der de fleste vet ferietidene sine i Norge - "syden tur" og "storby ferie" er nok ikke øverst på lista i år...

Aksjen har brutt 29,5- 30 kroner markant og har dermed brutt nedre trend linje.Videre fall er derfor signalisert..Faller aksjen med 25-30 pst til vil vi være under 20 kr.Pr nå er aksjen i området 27 kroner
Fall i oljeprisen vil ikke gjøre det helt store for NAs isolert sett , annet enn at andre flyselskap med høyere sikringer vil få det hardt.
NAS problem er først og fremst at de er nødt til å tjene penger
Corona situasjonen vil herje i flere mnd - stadig nye land angripes... Naivt å ikke tro at viruset er eller kommer til Norge i nær fremtid.

Vaksiener er til testing - det vil allikevel ta flere mnd om ikke år å skalere opp produksjon av vaksinen, til å behandle de smittede.
Corona har ett fasinerende sperdnings tempo globalt

For min del blir nok sommeren tilbrakt i båt på Sørlandet :-)






Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
stud_trd
25.02.2020 kl 12:02 1938

Denne Corona frykten er jo blåst helt ut av proporsjoner, og jeg skjønner ikke hvorfor frykten skal være så stor. I Norge dør 800 i snitt av influensa pr. år. Tar man det antallet og bruker 5 millioner som befolkningstall, vil tilsvarende influensa kreve 240000 døde kinesere. Har Corona viruset passert 3000 dødsfall på verdensbasis enda ? Bare spør.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.02.2020 kl 12:08 1884

1 smittet på flyet vil smitte resten om bord. Folk blir satt i karantene skoler stenges .dette er ikke influensa .5 nordmenn har bodd på hotell med en smittet på Tenerife. Er de smittet og tatt flyet hjem kan jo det være morsomt for de andre ombord. Tre av disse er med stor sannsynlighet hentet hjem med Norwegians ekstrafly. Alle vet hvordan ting sprer seg i luftannlegget på flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
minsin
25.02.2020 kl 12:33 1800

Hvorvidt det er "oppblåst" får vi se om noen mnd..

Det vi vet av Corona er at spredningsfaren er veldig stor... og skaper panikk i markedene.
Inkubasjonstiden er oppmot 14 dager ... folk kan flytte seg mye og langt på den tiden.
Pr i dag har vi ingen god behandling mot dette viruset- og det vil ta tid å produsere medisiner...
Selve dødsfall raten er nødvendigvis ikke så veldig høy og kan kanskje sammenlignes med influensa - spredningsfaren er derimot utvilsom.
Må flyplasser stenges ned har vi ett komplett kaos...

I liket med mange tusen , så gidder jeg ikke bestille flybilletter til syden i år - rett og slett fordi jeg gidder ikke risikere å bli syk.
"folke tomme" feriesteder som bærer en viss fykt er liksom ikke det samme , når man skal slappe av...





Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
TomW
25.02.2020 kl 12:44 1768

Ja er nok best at du holder deg innendørs. Det er jo klart at Norge blir skånet hvis man får et utbrudd i resten av Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
minsin
25.02.2020 kl 12:53 1725

Hehe ...
Store menneske ansamlinger er nok ikke plassen å være de neste ukene.. bare tull å risikere å bli syk, med å reise rundt i Europa.

Upps
Registrerer nå at det vurderes men folketomme tribuner i Serie A , italia.
Så der rammes også fotball aksjene ..
Panikk?? i grunnen ett fett .. Corona frykten vil spre seg i mange nye markeder..
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
stud_trd
25.02.2020 kl 13:02 1671

Spurt deg selv om hvorfor norske myndigheter ikke testet de tre norske statsborgerene for Corona smitte før de ble hentet hjem fra Kina, men først gjorde det når de var kommet til landet ? Norske myndigheter virker rimelig avbalansert til "alvoret" i dette, og i min verden med rette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare