Bye Bye Barton

Slettet bruker
NOM 26.02.2020 kl 00:18 23274

Nordic Mining has been informed that Barton is not in a position to enter into an offtake agreement for garnet from the Engebø project under the terms set out in the Heads of Agreement entered into between the parties in 2017.

Based on the information from Barton, the parties agree that it would not be prudent to pursue the Heads of Agreement further.

Nordic Mining will continue and strengthen its marketing efforts to secure garnet offtake based on a generally positive market outlook. The Engebø DFS documents low production costs, a competitive position and represent a long-term supply with logistical advantages to major markets.

CEO Ivar S. Fossum comments: ”We regret that our cooperation with Barton has come to an end. We will be moving forward, seeking to turn this into another positive for the company. At this stage we cannot exclude that the timeline for realizing the Engebø project may be impacted. We will assess time schedules and make necessary prioritizations to ensure product offtake and construction financing.”

For questions, please contact CEO Ivar S. Fossum, telephone (+47) 930 96 850.


Oslo, 26 February 2020
Nordic Mining ASA
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 16:05 6014

OK. Takk. Forventes det ytterligere emisjoner for å sikre "daglig drift" frem mot oppstart av prosjektet ? Skal selve prosjektet lånefinansieres eller kombo ny EK/ lån ?
Slettet bruker
26.02.2020 kl 16:06 6016

Ikke direkte, men offtake-avtalen hadde jo garantert for en viss inntekt til Nom de kunne brukt som goodwill med bankene i forbindelse med lånesøknad.
Slettet bruker
26.02.2020 kl 16:07 6012

Det har nettopp vært en emisjon for å finansiere prosjektet og FEED frem til byggestart. Om byggestart blir forsinket så er ikke det nødvendigvis krise ettersom de daglige utgiftene er uhyre små
Slettet bruker
26.02.2020 kl 16:19 5969

Ja Barton har vel kvitta seg med alle aksjene nå? Kan ikke ha vært noen andre som lempa ut nå da driftsgodkjenning,og finansiering snart er i boks. Gratulerer til kjøperne på tidenes billigsalg da denne muligheten bød seg. Må bare inrømme at jeg plukka litt selv om jeg egentlig er fullasta til ripa.
Carbo
26.02.2020 kl 16:23 5952

Her tar du feil fryktløs.

Avtalen fra 2017 ble formidlet slik:
"Barton vil være en industriell ankerinvestor i forbyggingsfinansieringen for Engebø-prosjektet og deretter i byggefinansieringen for å etablere rutil- og granatdriften. Barton Group-avtalen Siden 2011 har Nordic Mining og Barton (sammen "partene") hatt et memorandum of Understanding ("MoU" ) med den hensikt å etablere et langsiktig samarbeid med hensyn til utvikling, produksjon, salg, markedsføring og distribusjon av granatprodukter fra Engebø."
Slettet bruker
26.02.2020 kl 17:27 5795

B-L HOLDING COMPANY 9,864,734 5.00 COMP USA Kan ikke tenke meg at det var andre enn Barton som lempa ut i dag og da bør de være tømt nå:=)
Winter
26.02.2020 kl 17:33 5771

Så man har hatt kontakt i 8 år, avtale rundt 2 1/2 år, også trekker Barton seg rett før potensiell positiv driftskonsesjon foreligger?
Hvor lenge har Barton vist at de ikke ville være med videre lurer jeg på.

Barton eier vel rundt 5% av selskapet, rundt 10 millioner aksjer er det vel, ikke all del men allikevel, like mye som kommende rep-emisjon.

Som Carbo henviser til i sitatet så var Barton tenkt å være en fiansiell ankerinvestor, jeg kan vel ikke tenke meg at dette er positivt iht samtalene omkring finansiering som pågår med banker o.l nå?

Hvor lang tid tar det å finne nye beilere mon tro, det er vel ikke gjort over natten, og hvor mye kan dette drøye finansieringen av prosjektet. Jeg håper Fossum og CO har navn og nummer på blokken fra tidligere som kan kontaktes.

Nå det er sagt, dersom 60% skal lånefinansieres av ca 3 milliarder kr, så skal totalt 1,2 milliarder hentes på annet sett, spørsmålet er hvor stor del av dette var tiltenkt Barton? Kanskje Keliber-posten kommer på bordet igjen, hvem vet.
Slettet bruker
26.02.2020 kl 18:12 5673

Takk for rettelse Carbo:=) Tror de lempet ut det meste i dag. Bra vi ble kvitt dem hvis det stemmer at de ville ha så bra spesialtilbud på granaten at samarbeidet ikke fungerte. Bedre å selge til høyere pris til andre.
Sailor
26.02.2020 kl 18:26 5630

NOM har hatt samarbeid med Barton såpass lenge at man nok har fått en del nyttig input om prosess og kvalitetskrav fra markedet samt kontakter på engineering av denne type anlegg.

Ellers virker denne tilbaketrekningen fra Barton noe hastig. Går det dårlig for dem slik at Barton-styret kan ha satt foten ned for ytterligere tunge investeringer. For å kunne garantere for offtake-avtalen har de nok også måttet sikre seg hos en eller annen finansinstitusjon som muligens ikke har villet stille opp.
Dette kan bunne i usikker økonomi hos Barton.
Redigert 26.02.2020 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
Limetree
26.02.2020 kl 19:31 5491

... eller kanskje Barton ble i overkant grådige når off-take avtalen skulle sluttforhandles?
Tipper at NOM har god oversikt over markedet tril granat, og hva de bør kunne kreve.
Ganske sannsynlig at NOM allerede er i kontakt med andre aktører som overta rollen som Barton var tiltenkt.
Limetree
26.02.2020 kl 19:34 5484

Det raske nedsalget (gitt at det er Barton som i dag har solgt ca 6 mill av de nesten 10 mill aksjene de hadde pr 24 feb 20) virker jo litt "trassig".
Kunne jo brukt litt lengre tid på å komme seg ut, og fått minst 2,50 pr aksje.
Carbo
26.02.2020 kl 20:01 5413

Ja, tror du kan ha rett i at dette ble for stort for Barton.

- Barton skulle få eksklusive distribusjonsrettigheter til sine markeder
- Barton/NOM skulle etablere et joint venture-selskap for salg av granat til andre markeder
- Barton skulle delta i forbyggingen CapEx for utvikling av Engebo-prosjektet, og den gang ble de totale kostnadene estimert til 207 millioner dollar
-Ved finansiering via aksjeemisjon skulle Barton stille på samme vilkår som andre investorer hvis det ble løsningen for å skaffe nødvendig kapital.

Barton som selskap med sine 200 ansatte og en omsetning på USD 57mill har klart begrensede muskler til bruk i Engebø.
Stor risiko for Barton hvis de skulle blitt med videre i finansieringen slik som prosjektet fremstår i dag.

Engebø blir en gullgruve! Men Mr.Fossum må røyke sigarer med de store gutta som har pengene som skal til - og det er ikke Barton!


altin
26.02.2020 kl 20:10 5380

Tror også volumet med granat, har blitt et problem for Barton. 270k tonn årlig produksjon fra Engebø, er ca 30% av verdensmarkedet. Dette ville dobbelt salget til Barton.

Det ville selvsagt også bli tidkrevende å skaffe stort nok markedet. Konkurrenter vil også kjempe for å beholde kundene.

Jeg tror kun GMA Garnet, har økonomi/ kapasitet til å samarbeide med NOM.
Slettet bruker
26.02.2020 kl 21:25 5203

aldrin og carbon. jeg tror dere har helt rett her. dette stemmer perfekt slik jeg også ser ting. NOM er blitt rett og slett for stort for Barton.
taboo
26.02.2020 kl 21:50 5121

Kanskje NOM skulle kjøpe opp hele Barton? En pølse til eller fra i slaktetiden, er da ikke allverden.
Flaxx
27.02.2020 kl 12:01 4596

Det var i utgangspunktet en uheldig konstellasjon med Barton BÅDE som stor KUNDE og som betydelig EIER.
Engebø-prosjektet har vokst i størrelse mer enn Barton har hatt solid plattform til å håndtere finansielt.
Dette må nå ha blitt avklart ved de første kontaktene med banker ...

Barton har sikkert bidratt mye til Engebø-prosjektet for granat-delen.
Rimeligvis kan Barton bli en god kunde ... på arm-lengdes betingelser.
Det avgjørende er egentlig markedsutsiktene for granat ... det er her fokus nå må rettes.
Redigert 27.02.2020 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Boss 99
27.02.2020 kl 12:54 4506

Hadde vært greit å få bekreftet om de kan skrive om den avtalen. Eller om det dukker opp noe nytt.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 13:09 4453

Da er det vel bare å kanselere emien på 2kr eller flytte den ned til 1kr?
Slettet bruker
27.02.2020 kl 13:15 4435

EMI fullmakten er vel gyldig til 1 mai. Snur vel oppover når alle tullingene har fått gitt bort aksjene sine
Slettet bruker
27.02.2020 kl 13:39 4370

Hadde Barton solgt igår hadde vi nok fått melding når de gikk under 5 prosent. Så er sikkert andre som selger
Slettet bruker
27.02.2020 kl 13:51 4349

Ingen har tapt før dem har solgt, så enkelt er det, men tydeligvis vanskelig for noen.
Høvdar
27.02.2020 kl 14:00 4317

Noen som har noen tanker om artikkelen om Nom/Barton i dagens finansavis? Det var ikke veldig oppløftende lesing?
Sailor
27.02.2020 kl 14:11 4282

Jeg har ikke lest artikkelen i Finansavisen, men dersom den ikke nevner muligheten for at dette ble for mye garnet å håndtere for Barton og finansielt for tungt for dem, så gir jeg ikke mye for den gravejournalisten.

NOM's kalkyler har hittil vært basert på 248$ pr tonn granat i DFS'n. Markedsprisen i dag 400$ pr tonn, så dersom Barton har hatt avtale med gammel prising, så har nok NOM heller ikke vært spesielt ettergivende i forhandlinger. Behovet for garnet/granat i europa får seg nok en dipp til coronaepidemien er overstått, men fra da av vil kundene stå klare og NOM's produkter være perfekt timet for et oppadgående marked.
Redigert 27.02.2020 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:14 4259

Full panikk, tydelig at det er mange som aldri skulle vært i aksjemarkedet.
Høvdar
27.02.2020 kl 14:16 4247

Nei, snarere tvert i mot. Det fremheves at Barton er verdens største selger av granat..
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:28 4200

Vi må vel regne med at når driftskonsesjonen kommer så bør vi dra over 2kr?
Carbo
27.02.2020 kl 14:40 4148

Jeg har benyttet anledningen til å vekte meg opp ytterligere i dag.
Glimrende kjøpsdag, men håper selvfølgelig ikke denne utviklingen skal vedvare særlig lenge.

Noen med oversikt over utviklingen for hovedindeksene på de asiatiske børsene som har vært gjennom dette corona-stadiet?
Redigert 27.02.2020 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 14:55 4095

Det store spørsmålet er om avtalebruddet vil ha innvirkning på driftskonsesjon, økonomi er et tema der også. Fossum vedgår at ting nå kan ta lengre tid, samarbeidsavtalen som ble inngått i 2017 innebar blant annet at Barton skulle vere en industriell ankerinvestor i finansieringa av prosjektet fram til anlegget ble klart for produksjon. Ifølge Fossum er Barton fortsatt på eiersiden som 3. største aksjonær, vi får jo bare håpe dem ikke forlater med det første. Men er man rustet for å sitte med røde tall, så selger man selvsagt ikke med tap, viruset slipper nok også taket, før eller siden ;-)
Redigert 27.02.2020 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 15:06 4109

Spurte om det var noe som tilsa at driftskonsesjonen kunne bli utsatt på gf. Grøndhal og Fossum var meget klare på svaret og det var at 1 kvartal kommer svaret og ingen ting som ville kunne utsette det svaret.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 15:17 4065

Ja det kunne han trygt si, håper det blir det svaret vi ønsker.
Crom
27.02.2020 kl 15:19 4082

Svar kommer nok, men spørsmålet blir vel om driftskonsesjonen blir gitt direkte, eller om det kommer forbehold om noe NOM må utrede eller endre før den endelig gis.
Håper imidlertid kommunikasjonen mellom NOM og direktoratet, samt søknaden, har vært så god at driftskonsesjonen kommer uten videre forebehold eller krav som kan gi forsinkelser.
Carbo
27.02.2020 kl 15:30 4035

Spørsmål:

Er det slik at Bartons bidrag til finansiering er en del av DFS?
Hvis så, betyr det at DFS må oppdateres for å kunne benyttes som verdipapir i arbeidet med finansiering og synliggjøring som "case" mot finansieringsinstitusjoner?
fortunebuilder
27.02.2020 kl 15:57 3951

Barton har vel kun vært en intensjon om avtale, ikke noe mindre, ikke noe større.

Må skille ting fra hverandre.

Tror dette får minimale konsekvenser i det lange løp.

Det er Nordic Mining som skal utvinne Engebø forekomsten, aldri vært noen andre. Heller ikke Barton.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 16:14 3898

En oppdatering krever ikke stort, men hvor godt det vil ta seg ut at en industriell ankerinvestor i finansieringa av prosjektet har forsvunnet, det er noe annet. Jeg regner det også som ganske sikkert at Barton ble brukt overfor DFM, når selskapet i søknad om driftskonsesjon skulle synliggjøre at prosjektet fremstod som økonomisk gjennomførbart.
Redigert 27.02.2020 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Carbo
27.02.2020 kl 16:14 3953

Javel...

I DFS står følgende beskrivelse av Barton:

Heads of agreement for garnet offtake and financing
• Offtake for garnet to the Americas
• JV for sales and marketing cooperation in Europe
• Intention to participate as an anchor investor in the construction financing
• Barton currently owns 5.8% of NOM

Tar jeg feil når jeg tror dette ble tatt med som en betydningsfull del av DFS?
Winter
27.02.2020 kl 17:25 3745

Det er vel mer eller mindre helt åpenbart at det at Barton trekker seg svekker det finansielle grunnlaget i prosjektet enn så lenge man ikke har fått på plass en ny aktør. Spørsmålet er jo hvor lang tid man trenger/har til å finne en ny partner til prosjektet, med det klimaet man har nå som kan føre til en resesjon i verdensøkonomien så er det vel ikke helt usikkert at dette kan trekke langt ut i tid, selv om NOM som prosjektet mildt sagt er et langtidsprosjekt.

Hadde man bare unngått en av de flere 6 mndrs utsettelser på prosjektet som har kommet underveis hadde man hatt nær sagt alt på papiret nå. Dette skjedde vel nesten på absolutt verst tenkelig tidspunkt. Synes dog at kursen faller unaturlig mye, enten er det Barton som lemper ut, eller så skulle man nesten tro at noen vet at andre negative ting er på vei.
Slettet bruker
27.02.2020 kl 17:41 3706

Ifølge Fossum, er Barton fremdeles på eiersiden i Nordic Mining, der selskapet står som tredje største aksjonær. Det handler etter hva jeg kan se om 9,864,734 aksjer, bare å håpe dem ikke starter nedsalg i disse virustider.