NAS - Nok en smertens dag

minsin
NAS 26.02.2020 kl 16:42 7050

Ikke en bra dag dette heller...
Aksjonærene er filleristet og er i sjokk/handlingslammet.
Panikksalget nærmer seg nok slutten - mange har kastet kortene.
tviler på at shorterne tørr røre aksjen .. i såfall er det for å realisere

Aksjen har nå falt ca 14 - 18 kroner , etter at Corona dukket opp.
Tilsvarer ett verdifall på mellom 2 og 3 mrd.
40 pst nedgang på ei uke er absolutt i overkant

Fallet er for stort , selv om corona står i veien...
Har kjøpt meg noe inn selv om jeg , tenkte jeg skulle vente til 20 kr... dvs ytterligere 10 pst nedgang.

Emisjon er nok betydelig overdrevet ..

Lykke til folkens,
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
bj111
26.02.2020 kl 16:51 5570

Tror ikke på emisjon med det første men vi kan ikke se bort fra at det fort kan bli stengte grenser i Europa og da står flyene. Da går kursen videre. Er ikke viruset som er farlig er tiltakene.
Slettet bruker
26.02.2020 kl 16:53 5523

Oppkjøp er dessverre bare våt drøm for fleste som taper mye. Emisjon og konkurs er mer realistiske.
stud_trd
26.02.2020 kl 17:00 5437

Tror dette blåser raskt over om bare den andre "siden" også får komme til i MSM.
Nå svartmales det for alt det er verdt, uten at substansen til svartmalingen er tilstede.
Et normalt influensa år i Norge krever 800 dødsfall. Del det på 5 millioner innbyggerer og gang det opp med antall kinesere. Svaret er ganske forstyrrende i forhold til det som blåses opp i media, for i Kina skulle da et normalt influensa år krever 240.000 dødsfall.
Coronaviruset nærmer seg vel 3000 på verdenbasis, og da er det forhåpentligvis flere som ser galskapen i dette.
MSM blir bare mer og mer ensidig i sine saker, og har snart utspilt sin rolle totalt.

Så tok noen flere lodd i dag, og håper og tror vi så bunnen, eller iallefall er nærme nå.

Lykke til fra meg også ! ;-)
freetexx
26.02.2020 kl 17:08 5360

Det er i hvertfall tydelig at økonomene som gikk ut å spådde NAS til årets nyttårsrakket kan ta seg en liten bolle. Det kan forøvrig dem som kjøper aksjen også
bj111
26.02.2020 kl 17:10 5351

Glem dødstall de er ikke noe å bry seg om. Det er tiltakene for å begrense spredningen og frykten som skapes som er grunnen til at corona er mer problematisk enn en influensa. Influensa og corona kan derfor ikke sammenlignes, heldigvis kan man jo si for influensa er det hvert år.

Jo fortere viruset sprer seg jo fortere blåser dette over. Så langt sprer det seg så sakte at det kan bli en lang prosess med mange økonomisk drepende tiktak. Først når corona enten er satt i sjakk eller det har vært en global pandemi vet vi hvordan det gikk med NAS. Finnes ingen grunn til noen stor optimisme i NAS foreløpig.
stud_trd
26.02.2020 kl 17:30 5213

Nå er det nok av de som kaller Corona en mildere form for influensa.

Dette sier Folkehelseinstituttet:
De fleste som blir smittet vil trolig få luftveissymptomer som vil gå over av seg selv, mens noen vil få alvorligere sykdom med blant annet lungebetennelse.
Med den kunnskapen vi har så langt, ser det ut til at eldre personer (>65 år) og personer med underliggende kronisk sykdom, har høyest risiko for alvorlig forløp av covid-19-infeksjon. Vi har per i dag ikke kjennskap til andre risikogrupper. Andel barn som er rapportert med påvist infeksjon, har så langt vært lav.

Så når folk skjønner at dette stort sett ikke er farlig, så kan vel spredningen gå sin gang som den vil. Vi hadde en ungdomsskole i Trondheim for en stund tilbake, hvor over 300 elever og lærere var hjemme på grunn av influensasmitte. Ble nevnt i media, men ikke noen stor sak. Nå er det jo krigstyper for å fortelle at en norsk student trolig er smittet i Italia. Renspikka galskap,

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/02/13/Fredag-er-over-300-elever-syke-ved-Flat%C3%A5sen-skole-21085737.ece?rs7703871582734167855&t=1

Så langt har NAS rapportert at de ikke har merket noen endring i passasjertall, og med den oljeprisen som er nå - så har de vel uansett spart inn så mye at et eventuelt lite fall passasjerer er kompensert og vel så det. Så i min verden burde det være grunn til optimisme.

Blir Lisboa i påsken med Norwegian, og håper ikke Portugal kødder det til ! ;-)
Claude
26.02.2020 kl 17:35 5166

"Så langt har NAS rapportert at de ikke har merket noen endring i passasjertall"
har du link til der hvor NAS sier det ?
Marianne
26.02.2020 kl 17:44 5090

Selvfølgelig er det endring i passasjertallene. De som sier noe annet lurer dere.Det er en grunn til at aksjen har falt 40 prosent på 3 dager og ny emisjon kommer nærmere.
Redigert 26.02.2020 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.02.2020 kl 17:48 5042

Hvor mye er endringen på? Mener bestemt å ha lest i fa nett igår kveld at SAS og norwegian bekreftet at de sålangt ikke hadde merket endring.
Utenom SAS ruter til Kina
Redigert 26.02.2020 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 17:50 5010

Bare vent til du får neste kvartals tall du
Habub
26.02.2020 kl 17:53 5165

Jeg er faktisk enig her, dette kursfald er langt ud over hvad som er forventeligt, det ser ud til folk har fuld panik. Ja der er problemer, men der er ingen som endnu ved hvor stort virus problemet bliver og da selt ikke for luftfarten. Lige nu er NAS jo vurderet som om de er på vej i konkurs, mon ikke den snart rebounder alt andet ville være underligt.
Forskellen mellem Europa (minus Italien) er jo at vores sygehus-system er langt bedre rustet til at handle de udfordringer end man måske er i Korea eller Kina, selv befolkningstætheden er markant anderledes i Europa end i Østen hvilket alt andet lige minimere smitte-risikoen.



SjonkelRolf
26.02.2020 kl 17:54 5154

Du vet selvfølgelig best. Fremtiden har du fasit på også. Du er og har alltid vært den mest påståelige figuren her inne. Grattis til deg og evnt dine nærmeste
Herman*
26.02.2020 kl 17:55 5126

NAS kommer med trafikktall neste onsdag, og da får vi jo se om det har hatt noen effekt i februar. For mars er det selvsagt umulig å spå, men at en del pensjonister og personer med underliggende sykdommer avlyster sine reiser til utsatte områder som Italia, Kina og Thailand, må vi nok regne med.
Marianne
26.02.2020 kl 17:55 5117

Ok men jeg er veldig glad for at jeg har advart så får du bare kalle meg påståelig .Vi snakket da om en større tidshorisont enn noen dager .Vent til neste kvartalstall.
Redigert 26.02.2020 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
stud_trd
26.02.2020 kl 17:57 5099

Tror de kommer til å bli langt bedre enn det pessimistene tror. ;-)

Det var svar på en forespørsel til HR i Norwegian som sa at så langt merket de ikke noe på passasjertall, samt at de som flyr med Norwegian fortsatt rapporterer om fulle fly.

Og så fremt Portugal ikke kødder det til, så blir det påske med Norwegian til Lisboa snart. Har selv ikke hørt fra noen jeg kjenner at de har endret på reisemønster. Har dere ?

De fleste som ikke bare baserer seg på MSM, vet at Corona viruset ikke er i nærheten av det vi skal ledes til å tro. ;-)
Claude
26.02.2020 kl 18:04 5029

"Det var svar på en forespørsel til HR i Norwegian som sa at så langt merket de ikke noe på passasjertall, samt at de som flyr med Norwegian fortsatt rapporterer om fulle fly."
Så du sier HR (human resources?) hos Norwegian lekker inside informasjon ?
Slettet bruker
26.02.2020 kl 18:06 5012

Noen som tror at aksjen har falt for mye? Dette er bare i begynnelsen! Corona viruset kan faktisk medføre att all flytrafikk til østen og andre feriedestinasjoner stopper helt opp! Kom dere ut av flyaksjer! NAS kan fort være halvert flere ganger før sommeren!
Redigert 26.02.2020 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.02.2020 kl 18:09 4963

OK. Dersom det blir en pandemi med storslagent utbrudd på tvers av kontinenter, avlysninger av arrangementer osv vil det selvfølgelig føre til mindre reising og lavere trafikktall. Kan sågar tenkes at folk som skal bestille nå vurderer å avvente. Problemet er at vi ikke vet. Ingen vet utenom deg. Vil det muligens komme en boost dersom vi ikke får det utfallet du forventer. Bruker ikke spørsmålstegn da jeg egentlig ikke ønsker svar.
stud_trd
26.02.2020 kl 18:11 4943

Det var vel heller IR avdelingen ved Tore Østby.Beklager. Leter du litt i trådene her, så finner du det., og svaret var skrevet på en slik måte at Norwegian ville informere markedet om Corona viruset skulle ha negativ påvirkning av drift..
Marianne
26.02.2020 kl 18:15 4900

Jobben vår er å spå inn i fremtiden. Hvorfor tror du folk selger flyaksjer som gale? Var innom apoteket i dag. Ikke et munnbind å oppdrive. Folk spør om det hele tiden .Du tror allikevel at norwegian flyr med fulle fly akkurat som før. Da er du naiv.
Redigert 26.02.2020 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.02.2020 kl 18:24 4838

Aldri hatt sansen for spåkoner. Spesielt ikke de som spår så fort at de må redigere flere ganger. Lykke til med spådommen. Lever helt fint med min naivitet. Ifølge overlege på nyhetene gjorde munnbind ingen forskjell. Håndvask derimot var viktig. Egentlig sunn fornuft , for de som bryr seg med slikt
minsin
26.02.2020 kl 18:27 4821

En viss nedgang i trafikk tallene vil nok komme, de neste par tre mnd. For Februar tallene vil det nok være minimal nedgang
NAS har jo ruter til både italia og Barcelona mm..
vi ser allerede bedrifter tar for hånds regler der de ikke ønsker å reise til bestemte områder..
Aksjefallet som tilsvarer ett fall på 2-3 mrd er betydelig overdrevet.
I praksis har markedet tatt høyde for ett fall på 10-15 pst red i kabinfaktoren på hele NAS flåten i 3 mnd , inkl ruta oslo - kirkenes ;-)
Det kan jo virke som om NAS må ta regninga for hele corona epedemien , alene :-)

Det kan virke som om panikken i markedet har stoppet litt opp.. oljeprisen er stabil , børsene i US er litt opp , flyselskapene i US ser ut til å være ned 1-2 pst .
Ser det høyst sannsynlig at NAS skal opp i morgen.. 3-6 pst .








Redigert 26.02.2020 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 18:40 4728

Husk folkens det er Marianne som er eksperten her inne,suppe hue
minsin
26.02.2020 kl 18:43 4683

hmm Marianne tilfører saklige innlegg i diskusjoner, og perspektiv .
Barnslig å "kalle" andre mennesker , som ikke nødvendigvis er enig med deg.

Faktum er at NAS har falt 40 pst på ei uka... Marinanne var smart nok til å holde seg borte fra aksjen.
Det kan jeg ikke si om mange på NAS trådene...
SjonkelRolf
26.02.2020 kl 19:02 4595

Nånå dotleif! Figuren er inne å spår når kursen går ned. Ellers tyst. Noen synes sikkert om det, men ikke undertegnede. Uansett må du påregne litt av hvert når du gjør det på den måten og disser andres investeringer.
Gork
26.02.2020 kl 19:31 4480

Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=EVSvTdquRcQ

Gjør deg deretter opp en mening om hvor dette går.

Kudos til Marianne / bj111 m.flere på denne tråden.
Marianne
26.02.2020 kl 20:10 4358

Som jeg har skrevet over vil det bli en kraftig reduksjon i antall passasjer og et svært dårlig q1 ser man bort fra tidligere salg som kommer på kvartalet . Tror dette smeller kraftig Se hvordan gull stiger nå oljen faller.USA faller. Det er snart full panikk
Restplassno
26.02.2020 kl 20:13 4341

Har du sett på RASK og lignende eller, gjort noen beregninger på de forskjellige tallene? Hvor mye tror du RASK går ned mot 2019? Vil gjerne ha noe jeg kan hold you to, hvis du skjønner :)

Januar-tallene så rimelig solide ut da, februar-tallene kommer vel neste fredag eller noe?

Vet du hvor mye 10% reduksjon i jetfuelpris/mt gir Nas i lavere kostnader?

Hvorfor skal man ekskludere salgsinntekter, det er da en inntekt på samme måte som skatt er en kostnad?
Redigert 26.02.2020 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Sann
26.02.2020 kl 21:37 4125

Det er vel like desperat som går på apoteket og skal kjøpe munnbind som ikke har noen funksjon, patetisk...
minsin
26.02.2020 kl 21:46 4067

Restplassdåttno

NAS har ca 12 mrd i året i fuel utgifter altså 1 mrd pr mnd - 10 pst nedgang vil da ha en teoretisk gevinst på 100 mill i mnd.( el ca 3 mill pr dag)
Konsekvensene av Corona vil nok fort koste endel og muligens mere enn besparelsen i fuel, iallefall på kort sikt
Aksjemarkedet har priset inn tap på 2-3 mrd allerede., noe som tilsvarer omtrent 10-15 pst mindre passasjerer i 3-6 mnd .
mht kabinfaktoren ... så er det realistisk å tro at NAs vil muligens redusere enkelte ruter til sterkt berørte områder(Italia / barcelona )
Mulig disse rutene blir omdirigert og brukt til andre destinasjoner.
Den totale reduksjonen i kabinfaktoren for NAS flåte vil neppe utgjøre særlig mere enn noen få prosent.
I februar tviler jeg på særlige passasjerfall gr corona... for mars/april kanskje 2-3 pst lavere enn februar -

Tror dette er en panisk situasjon , der vi har sett en overreaksjon..
Børsene i Us reagerer ikke panisk - balanserer rundt null . oljeprisen er ned noe - fly aksjer er ned rundt 3 pst .
Tipper oppgag i Nas i morgen..Asia er nok kommet over det største sjokket



Slettet bruker
26.02.2020 kl 21:58 4005

FA skriver nå om frykt om ny emisjon i NAS.. Det er bra å sitte short her :) kan fort komme mye mer ned.
Investor 33
26.02.2020 kl 22:03 3963

Hva skal man si? Hadde vært "kult" om NAS gikk over ende. Da hadde vi fått bekreftet atter en gang at "en såkalt anerkjent ledelse" ikke nødvendigvis er medvirkende til at de lykkes med å snu et selskap. Mulig helt normale mennesker som oss her på forum kunne like lett ledet et selskap som NAS?.
Blir mer og mer lite imponert over ledelsen i ulike selskaper. Det er til syvende sist markedet som styrer om et selskap vil lykkes eller ikke. Ikke ledelsen i selskapet. Nå får vi se om NAS klarer seg uten emisjon. Å innkreve mer penger fra aksjonærer kan vell alle såkalte ansatte gjøre. Må ikke være professor for dette vil jeg tro?
Slettet bruker
26.02.2020 kl 22:14 3881

D er en smertens dag for alle flyselskaper med dette coronaviruset, men som vanlig dreier alt seg om NAS. Ingen her inne som var med i 2008 og 2009 da vi så fall i USA på 7 - 9 % flere ganger i uka ??. Krisemaksimering over hele fjøla. Bruda pyntes for salg og gutteklubben grei har fått muligheten til å kjøpe seg inn på lave verdier
Investor 33
26.02.2020 kl 22:16 3860

Og så en ting til. Først virus frykt, deretter nye lønnsforhøyelser og streik frykt, så innløsning av lån frykt og deretter Boeing avtale frykt som ikke blir noe av og så videre .......Kurs 1 kroner eller konkurs om et års tid vil jeg tro med den ledelse vi nå har i NAS. Men gøy så lenge det varte med et Norsk flyselskap uten lønnsomhet med andre ord. Hvem som helst kan starte et selskap, men drive et selskap til å gå i pluss kreves dyktighet som det er få av som klarer. Takk og god natt.
minsin
27.02.2020 kl 09:45 3384

Aksjen har halvert seg ... og vel så det.
Aksjeverdien har rast med 50 pst og nedgangen er derfor over 3 mrd på noen få uker..
Overreaksjon??
Tror det .. holder meg til planen og kjøper litt til :-)
minsin
27.02.2020 kl 18:25 3150

Dow og Nasdaq ned 1-2 pst
American airline group opp 0 pst
Airline Index ned 2 pst
Boeing ned 2,6 pst
Brent ned 2,3 pst

Ser ut som tendensen er stigende på disse.

Kan virke som om morgendagen kan bringe NAS i pluss.
Har nok vært en overreaksjon mht NAS , skulle aksjen falle er det kun usikkerheten mot gjelden

Restplassno
27.02.2020 kl 18:27 3133

Dersom jet fuel-pris forverres ytterligere ned mot 400-450 USD/mt vil Nas kunne få en snittpris på nærmere 500usd/mt for Q1. Da snakker man 600 mill lavere kostnader i Q1, har da brukt Q4 sin ASK og fuelkostnad for å sammenligne.
Teft
27.02.2020 kl 18:38 3083

Om 6 mnd mimrer vi om da NAS var nede i kr 17. Og angrer på at vi ikke kjøpte mer. Sars, svineinfluensa og fugleinfluensa kom og forsvant igjen. Det samme gjelder Korona.