NAS: FEEDBACK FRA NAS I DAG

Herman*
NAS 26.02.2020 kl 16:59 5890

Da ledelsen glimrer med sitt fravær, hadde jeg i dag en lengre samtale med en person i selskapet (ingen nevnt, ingen glemt). Selv om det selvsagt ikke ble gitt innsideinformasjon, er det interessant å sette det hele i litt perspektiv.

1) Coronavirus: Virusutbruddet har p.t. ikke hatt noen effekt på selskapets trafikk. De vil informere markedet hvis de ser at dette går ut over driften.

2) Likviditet: Det har ikke skjedd noe siden Q4 presentasjonen, og selskapet kan ikke kommentere spekulasjoner fra enkeltanalytikere. Hovedfokuset for å sikre en tilfredsstillende likviditet er arbeid med å redusere utestående fordringer (Kredittkortinnløserne). I høst ble det lagt ned mye arbeid mot disse aktørene, og fruktene av dette begynner vi å se nå i Q1. Videre har et samarbeid med en ny aktør akkurat startet. Husker ikke om dette ble initiert på mandag eller forrige mandag.Her vil vi få en umiddelbar men gradvis økende likviditetseffekt de neste månedene. Slik jeg forstod det vil maksimal effekt oppnås nærmere sommeren.
Det ble poengtert at aktørene holdt tilbake gradvis mer av kredittien gjennom 2019, men at dette nå bare kan bli bedre. Dette skyldes at disse aktørene holdt tilbake maksimalt den siste delen av 2019. Nå ser de (som nevnt) allerede resultatet av de grepene som er tatt, og kredittkortinnløserne er langt mer positive etter at NAS har gjennomført sine restruktureringstiltak.

Videre er det også svært interessant å merke seg at de nå har igangsatt forsøksordning med bank til bank overførsel, noe som innebærer at NAS får betalt umiddelbart. Her er angivelig resultatene veldig lovende, men jeg vet ikke hvor raskt dette kan implemetneres og i hvilket omfang det vil ha. Det vil selvsagt være gull verdt hvis de klarer å få mange til å bruke denne løsningen.

Når det gjelder oppgjør for flysalg i fjor,kommer den siste innbetalingen inn denne uka.

3) Boeing: Forsinkelsen fra Nyttår skyldes ytterligere forskyvning av leveransetidspunkt fra april til "mid year" (ref Boeing). Her har jeg tidligere spekulert i at NAS ikke tror at de får flyene før i september, og da trenger de kanskje ikke alle. Da vill det jo være bra å enten kansellere noen bestillinger eller skyve på leveransetidspunktet. Fra Boeings synsvinkel, spekulerer jeg i at de forholder seg til sin egen guiding (juli) og derfor ikke vil imøtekomme NAS sine ønsker før tidsfristen deres faller.

4) Hedging: De fleste vet dette, men det ble opplyst om 35% hedge i 1H og noe lavere i 2H. (Totalt 25% for året som heltet). Her regner jeg med at selskapet kan ta grep når som helst. Uansett sparer de jo milliarder hvis oljeprisen holder seg lav gjennom året. Litt kynisk kan en da si at de allerede har spart store beløp på coronaviruset før de i det hele tatt har merket noen effekt på inntektssiden.


Ellers synes jeg at analytikere og journalister glemmer et perspektiv når de snakker om krise og emisjonsfrykt: En rekke flyselskaper har allerede inngått avtaler med Boeing, og det er ingen grunn til at NAS ikke kan gjøre det sammehvis de aksepterer det som ligger på bordet. Det blir spekulert i at en erstatning kan være verdt opp til 3 milliarder (uten at jeg har noen mening om dette), og da kan det vel ikke være noen tvil om at styret i NAS heller svelger noen kameler i forhold til Boeing enn å gjennomføre en ny emisjon...??


Herman
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Buyin85
26.02.2020 kl 17:07 4799

Det ville være av stor interesse å se oppdaterte aksjonærlister de neste dagene (3dager forsinkelse). Det kan være store endringer på topp30 med volumene denne uken. Noen som har tilgjengelig?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.02.2020 kl 17:42 4637

Nasdaq opp 1.75%. Vi kan jo håpe vi er over det verste.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
shokosta
26.02.2020 kl 17:43 4614

Endelig et fornuftig innlegg her inne! Det er så mye tullball omkring at det er en lidelse nesten større enn aksjefallet i NAS å forsøke følge med. Og stakkars oss alle om dette er framtiden også for den såkalte finanspressen.. har jo fullstendig avskrevet DN som nyhetskilde for lengst, da de nærmest er som religiøse fantaster i forhold til det såkalte "grønne skifte", men hegner er snart i samme kategori. Der skrives mye rart - og rarere blir det (ikke bare om NAS), så nå er det stort sett bare E24 på meg... og min egen sunne dømmekraft, som også Herman åpenbart fortsatt besitter! Takk for det, Herman! :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.02.2020 kl 18:03 4511

Herman - Mange tak for et utroligt flot initiativ.

Det er utroligt trist at ikke ene eneste seriøs journalist har taget telefonen og taget en ligende samtale. Bare se på dit punkt 1:

"Coronavirus: Virusutbruddet har p.t. ikke hatt noen effekt på selskapets trafikk. De vil informere markedet hvis de ser at dette går ut over driften."

Udbruddet har ikke hatt nogen effekt på selskapets trafikk!!!!!!!!!

Det er fuldstændigt vanvid med det fald i kurs og tilleg er der sat ca. 1/2 mio short ekstra i de sidste par dage.

Olienprisen er også faldet og til forskel for de store flyselskaper så har Norwegian ikke sat så stor hedge. Det betyder at NAS samlet kan ende med at tjene på Corona virus.

Jeg mener at vi skal ta Corona virus udbruddet alvorligt men det som er sket nu har slette ikke nogen kobling med den virkelighed som er lige nu.

Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 18:09 4451

Takk. Dette samsvarer med informasjon jeg har. NAS er en aksje utsatt for store short interesser og dessuten hedging av eksisterende posisjoner i aksjer, konvertibler og obligajoner. Dette kan snu fort når short og hedge posisjoner skal innløses eller snus.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.02.2020 kl 18:24 4697

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Ønsker å bidra til et balansert syn på selskapet. Ingen av oss kan garantere at det ikke kommer en emisjon i 2020 fordi ingen vet hvordan dette virusutbruddet vil utvikle seg. Det er dog litt interessant at fokuset på Kina er kraftig avtagende i takt med at den relative økningen av antall døde synker meget raskt. Nå er det Europa som skal til pers, men bortsett fra en alvorlig sykehustabbe i Italia, er Europa langt bedre forberedt enn Kina var. Men før NAS vurderer emisjon, mener jeg som nevnt at de kan sikre seg støtte fra Boeing. Og så har vi også FAA godkjenning som kommer i løpet av våren, og vil være en viktig trigger for mange flyselskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Epona
26.02.2020 kl 18:26 4668

Herman*:
Bifalles 👏
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
pingulino
26.02.2020 kl 18:52 4529

Her balanserer du på en syltynn knivsegg mellom offentliggjøring av innsideinformasjon og markedsmanipulasjon.

Hvordan skal vi ta for god fisk at du har "snakket med noen i NAS"?

Tar du ansvaret om jeg går inn i aksjen og den krasjer videre nedover?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 18:55 4493

Ja Innlegget til Hermann er helt useriøst. Han har snakket med en ikke navngitt person? . Et innlegg som dette kan ikke noen ta på alvor. Dette applauderes av andre her på tråden.skremmende.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
26.02.2020 kl 18:57 4466

Haha, du hyler jo og skriker døgnet rundt med motsatt ønske, at den skal med😆 det gjelder jo Marianne også her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 18:59 4447

Jeg har ikke ønske om at kursen skal ned. Jeg ønsker å balansere innleggene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
26.02.2020 kl 19:00 4425

Balansere innleggene her inne? Lykke til:-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.02.2020 kl 19:05 4377

Pingulino - Hvis du bare gad at lese på lektien så vil du vide at alt som blir omtalt er berørt i tidligere information men her er blot perspektivering. Intet insider information her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.02.2020 kl 19:09 4334

Marianne - Jeg er nesten helt sikker på at der er tale om Tore Østby og han har holdt sig indenfor den lovlig ramme.

Kan du peke på en eneste fejl i det som er sagt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 19:18 4262

Vil ikke synse om en ikke person. Jeg tror også at passasjer avbestiller turer i stort monn.Hvorfor faller det så kraftig. Hvem tvangsselges?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
pingulino
26.02.2020 kl 19:18 4253

"Virusutbruddet har p.t. ikke hatt noen effekt på selskapets trafikk"

"I høst ble det lagt ned mye arbeid mot disse aktørene, og fruktene av dette begynner vi å se nå i Q1."

"Videre har et samarbeid med en ny aktør akkurat startet."

"Her vil vi få en umiddelbar men gradvis økende likviditetseffekt de neste månedene."

"Når det gjelder oppgjør for flysalg i fjor,kommer den siste innbetalingen inn denne uka."

Dette høres ut som (påstått) innsideinformasjon for meg.

Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 19:25 4192

Men dine innlegg mener du man bør ta seriøst?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 19:30 4135

Det får andre vurdere restplassno men jeg referer ikke til anonyme personer. Du skrev det samme den 24 på morgen også om mine råd var noe å lytte til for deg. Fasiten ser vi nå kursen er 40 prosent lavere.
Har du vært noen god person og lytte til? Hva med alle som har trodd på deg? Synes du bør gå stille i dørene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.02.2020 kl 19:31 4121

Innlegget inneholder ikke innsideinformasjon, men når det florerer med informasjon i rapporter og i intervjuer, kan det jo være greit å diskutere dette med selskapet for å sørge for at det ikke forekommer misforståelser. Videre, er det slik at det kan være en fordel å samle sammen den viktigste informasjonen som foreligger for å kunne danne seg et helhetlig bilde. Når det er sagt, er det fortsatt en del ubesvarte spørsmål.

Ellers kan jeg opplyse om at jeg la inn en bestilling på Norwegian, men avbrøt den før jeg gjennomførte betalingen. Der var den nye betalingsløsningen på plass. De tilbyr 2% flere cash points for en "bank til bank" transaksjon. I tillegg slipper en gebyr på enkelte kredittkort. Synes ikke 2% cashpoints er nok. De burde tilby 10% og gjøre dette til standard betaling. Det neste vi bør undersøke er i hvilke markeder denne løsningen foreløpig er implementert, og når den skal rulles ut i andre hovedmarkeder. Når en har et ekstremt høyt nivå på utestående fordringer, er dette en løsning som er særdeles viktig og kan faktisk føre til en drastisk bedring i likviditen hvis de klarer å etablere den som en default betalingsløsning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Claude
26.02.2020 kl 19:32 4108

Uansett så er det markedet som har rett. Det tror på svært dårlige tider framover for NAS og andre flyselskaper.
I tillegg til færre passasjerer så er jo det stor risiko for at besetninger blir smittet etterhvert og må i karantene. (De må jo være en svært utsatt gruppe mtp antall folk de er i nærheten av hver dag.)


Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 19:34 4080

Hadde du fulgt med, sett Q4 og lest kommentarene i media hadde du visst at alt dette er kjent fra før :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 19:40 4030

Jeg har gjort mine analyser og lagt de ut i nær sin helhet. Og også sagt at jeg anbefaler at folk gjør arbeidet selv. Aksjekursen kan jeg ikke gjøre noe med, og jeg har også snakket veldig sjelden om aksjekurs i mine innlegg. Hvordan den beveger seg Jeg skriver om inntjening og diverse potensial på driftssiden og gjør godt rede for hvordan dette er kalkulert. Du har vel svært lite matnyttig etter hva jeg har lest, hvordan skulle jeg kunne følge rådene dine når det bare er råd uten begrunnelse?

Jeg sitter ut 2020 og inn i 2021 og er ikke veldig bekymret. Det er det jeg har tatt utgangspunkt i.

Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 19:44 3986

vel så er det verdien av de analysene da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Guuz
26.02.2020 kl 19:56 3903

Det må jo nesten falle på hver enkelt leser sin tolkning av hva en av forumets brukere har av egen formening. Det er jo dette et forum er til for. Dele sine egne tanker. Fra hva jeg kan se så har jo Restplass delt en hel masse tilsynelatende ryddige innlegg om hvordan han mener regnskapene vil utfolde seg. Finner lite kursgjetting annet enn at han konsekvent er enig med seg selv i at aksjen skal opp på sikt.

Oneliners gir som kjent ikke samme tyngde.

Blir spennende å se hvordan koronaviruset påvirker markedene, og det vi ser nå virker å være dråpen som fikk begeret til å renne over. Husk at markedene har vært historisk høye, og investorer har egentlig bare ventet på muligheten til å selge. At shortere da kaster seg inn i dansen er jo helt vanlig i enhver korreksjon. Men som med alle andre korreksjoner så snur det en eller annen gang, og markedene henter seg inn igjen. Det vil nok skje i Nas også. God kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 19:58 3890

Den er selvsagt opp til hver enkelt å avgjøre. Men husker du når vi snakket om Q3 2019? Du hadde veldig sterke meninger om utfallet, og det viste seg å være skivebom. Etter det forsvant du vel i noen måneder fra forumet. Lurt å stå for det man har sagt, og jeg har vært transparent hele tiden. Jeg driver heller ikke noen betalingstjeneste, og dett vet folk. Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i selskapet og vet stadig mer. Du slenger ut på måfå uten å vite, er mitt inntrykk. Hvis du vil balansere er det jo fint om du tilegner deg litt kunnskap først, sånn at du ikke bare balanserer fordi du synes folk er for positive her.

Takk for at du deler IR-samtale forresten, Herman ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:03 3854

Det var vel 400 Millioner salg av Nofi som kom på det kvartalet som utgjorde den forskjellen. Mente ikke du at Nas ville gå med 500 millioner i pluss kvartal 4?At jeg var borte en periode har med helt andre forhold å gjøre .
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:08 3820

Nei, det gjorde jeg nok ikke :) mulig jeg skisserte det i et ytterst positivt case, men jeg sa vel realistisk sett -400 til -1100 ebit, den kom vel inn på -1200. Grunnen til at det kom inn høyere var at kostnadene var høyere enn guidet for 2019, og det var også flysalg jeg hadde regnet med som ikke blir bokført før i Q1. Det siste spiller ingen stor rolle i det store og hele.

Bommet du ikke med mer enn 400 Mill i ditt anslag for Q3? I så fall beklager jeg, men mener du bommet med nærmere en mrd? Eller var det enda mer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.02.2020 kl 20:12 3799

Samme tralten hver gang spåkona er inne her. Påståelig og kverulerende. Pingufrodo enda et hakk drøyere. Foreslår at vi naive lar disse to skrive med hverandre.
Til trådstarter: innlegget summerer godt kjente triggere, men satt sammen på en meget god måte. Fint og tommel opp!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:19 3757

Ja du sa det i en positiv setting. Det var vel en bom på nesten 2.5 milliarder. Når det gjelder q3 2019 sa jeg det ville komme ut mellom 1.1 i pluss og 1.3 i pluss og presiserte at set var uten salg.Legger man til 400 millioner på Nofi var vel ikke tallene så feil? 1.3 milliarder pluss 400 millioner er 1.7 milliarder.resultatet var vel ca 1.8 milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:22 3726

Igjen, så bruker jeg mye forutsetninger. Jeg husker ikke at jeg har antydet 500 mill I overskudd for Q4, det må du gjerne finne og linke meg det :) Men hvis jeg har gjort det, da har jeg skrevet at dersom alt mulig positivt slår inn, så kan dette skje. Alt mulig positivt som jeg listet opp slo absolutt ikke inn. Forstår du tankegangen?

Her er det du skrev om Q3, vel:

"..Før du belærer meg hvordan beregne et overskudd eller underskudd synes jeg vi skal vente til resultatet av q3 før vi sier mer. Du mener at selskapet vil tjene mellom 2000 og 2200 millioner. Jeg tror på et over skudd rundt 1000 millioner( fortsetter at ingen erstatninger er tatt med) Jeg tror også Nas vil skrive av tap på Thomas Cook dette kvartalet . Vi får se hva resultatet blir om ikke så lenge. Foreløpig er det ikke kommet kommentarer hvilke konsekvenser dette får for norwegian . Hvor mye utestående vil de ha fra allerede utestående flyvninger gjennom ving. Ikke en på tråden har stilt et spørsmål engang."

Selskapet gikk vel omtrent nøyaktig i EBT 2200 millioner om ikke jeg husker feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:24 3707

Overskudd etter skatt som vi snakker om var vel 1800 millioner q3.
Retting

Resultat etter skatt i q3 var 1,6 milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:27 3680

Pleier du å snakke om overskudd etter skatt når du snakker om overskudd? Dette blir bare flisespikkeri. EBIT og EBT er vel det som er vanlig å bruke, med mindre man noterer dette i tillegg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:28 3669

Snakker alltid om overskudd etter skatt ja. Mine tall stemte veldig bra når vi trakk fra salget av Nofi.Så kom ikke her og si at jeg bommet.

Skatt er også en kostnad og må regnes med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:33 3622

Det er lett å si nå, sikkert greit å presisere det neste gang. Skjønner ikke at du kan si at jeg "spådde" 500 mill I Q4 og selv si du spådde 1300+nofi etter skatt i Q3. Her må du vel faktisk inn og balansere litt selv ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:36 3582

Jeg spådde kvartalet nesten presist . Det er bare å lete tilbake
Jeg bruker alltid etter skatt .selvfølgelig. Det er da en kostnad .Ha en fin kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:39 3563

Ok. I like måte :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.02.2020 kl 20:41 3547

Du har vel rett i det, men man må jo prøve å balansere de også litt innimellom.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Dilbert
26.02.2020 kl 20:45 3507

Takk til Herman og dere andre som bidrar konstruktivt. Er kanskje ny her, men har fulgt med litt fra sidelinjen. Heier på alle som vil dele god info og erfaring. Morsomt å se hvordan ting kan tolkes og vris i et forum.
https://www.borsen.no/nyheter/har-ikke-sett-liknende-pa-15-ar/72178710
Er iallefall et lite sitat fra kommunikasjonsdirektøren i siste avsnitt, men dette stod på trykk igår så sikkert helt irrelevant idag?

Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Marianne
26.02.2020 kl 20:45 3509

Ja jeg kverulerer når jeg har rett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:49 Du må logge inn for å svare