NAS Kjøp med begge hender 📈
Vi har nærmest en tradisjon for å overreagere når et nytt virus kommer. Bruk etterpåklokskapen så kommer dette til å gå veldig bra :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:19
Du må logge inn for å svare
Tror bunnen er nådd ! Vi åpner på 20-22 kr i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Jeg har også kjøpt mye i dag til kurser jeg trodde jeg aldri skulle se. Det er når blodet flyter i gatene...
I dag fløt det definitivt NAS blod. Vi får se om dette ble riktig eller om det var gamblingens spill på feil farge.
I dag fløt det definitivt NAS blod. Vi får se om dette ble riktig eller om det var gamblingens spill på feil farge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.02.2020 kl 18:37
4935
Samtidig, så må jeg si at jeg tenkte på det i dag. Og jeg lurer på om Boeing også svir meget i denne situasjonen:
- forverring av coronaspredning gir helt sikkert dårlige utsikter for nye flyordre.
- sannsynligvis vil økt spredning gjøre at Boeing må ut og selge på billigsalg igjen, slik de solgte max-ordren til Nas etter finanskrisa.
Jeg tror med dette at en kansellering av en ordre med så mange fly, hvor attpåtil mange allerede er klare for levering, gir Boeing et kapasitetsproblem de vil måtte selge unna billig for å hanskes med.
Jeg tror derfor ikke at Boeing tenker at det er bedre om Nas går konkurs eller avbestiller ordren. Jeg tror de trenger denne ordren for å legitimere videre flysalg, og til en pris Boeing kan leve med. Nas er sikkert ikke det eneste selskapet som rasler med sabelen ang kansellering av ordre om 11 dager.
Tror det går på når flyene skal leveres, erstatning per tidsenhet går jeg utifra at man allerede er enige om, og derfor tror jeg Nas chiller MAX hva gjelder likviditet. De kan sikkert ta en deal når de ønsker, men må da kanskje ta levering av en god del i september. Geir Karlsen kommuniserer vel dette mellom linjene i flere intervjuer.
Bottom line er at her har nok Boeing kniven på strupen i like stor grad som Nas hva gjelder disse forhandlingene.
Hva tror du/dere?
- forverring av coronaspredning gir helt sikkert dårlige utsikter for nye flyordre.
- sannsynligvis vil økt spredning gjøre at Boeing må ut og selge på billigsalg igjen, slik de solgte max-ordren til Nas etter finanskrisa.
Jeg tror med dette at en kansellering av en ordre med så mange fly, hvor attpåtil mange allerede er klare for levering, gir Boeing et kapasitetsproblem de vil måtte selge unna billig for å hanskes med.
Jeg tror derfor ikke at Boeing tenker at det er bedre om Nas går konkurs eller avbestiller ordren. Jeg tror de trenger denne ordren for å legitimere videre flysalg, og til en pris Boeing kan leve med. Nas er sikkert ikke det eneste selskapet som rasler med sabelen ang kansellering av ordre om 11 dager.
Tror det går på når flyene skal leveres, erstatning per tidsenhet går jeg utifra at man allerede er enige om, og derfor tror jeg Nas chiller MAX hva gjelder likviditet. De kan sikkert ta en deal når de ønsker, men må da kanskje ta levering av en god del i september. Geir Karlsen kommuniserer vel dette mellom linjene i flere intervjuer.
Bottom line er at her har nok Boeing kniven på strupen i like stor grad som Nas hva gjelder disse forhandlingene.
Hva tror du/dere?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
27.02.2020 kl 19:00
4846
Jeg tror du har rett, men de bør ikke spekulere i å vente for lenge. NAS kan ikke leve med slike spekulasjoner rundt deres fremtidige likviditet og låneforpliktelser, så da bør de jo kunne ta grep for å legge ballen død. Rent logisk vil jeg forvente at de kansellerer alle flyene som skulle vært levert per september, forutsatt at de kan få tilstrekkelig med fly til neste vår. Melding om dette kan vel komme til uka? (husker ikke dato)
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Artige
27.02.2020 kl 19:01
4859
Jeg tror de er nærme å kansellere hele ordren. Utfordringen er at det sansynligvis blir lite cash da. Sivertsen var vel nede i 1 mrd nå. Og det er kanskje riktig. Og da blir det negativt. Det er forventet 3 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
27.02.2020 kl 19:04
4838
Noen snakker om en milliard andre snakker om tre. Det må vel uansett bli mer enn en milliard, da de direkte kostnadene alene i 2019 var på en milliard. Ellers, skrev jeg vel litt feil innlegget ovenfor. NAS har jo allerede mottatt en rekke fly som nå står parkert-dette glemte jeg. Kan de kansellerer ordrene på disse, eller bare på de som ikke er levert? Det vil vel si å "heve kjøpet", mens kansellering handler vel om varer som ikke er levert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.02.2020 kl 19:24
4770
Han tenker nok 1 mrd cash og resten i naturalia, tror du ikke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Artige
27.02.2020 kl 19:30
4730
Jo regner med totalen er høyere men det er lissom cash som er tingen. Tror dere Kjos bare har gamblet, nesten i blinde? Han skal unnskyldes med at han kunne ikke forutse virkningen av dette viruset.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
minsin
27.02.2020 kl 19:40
4655
Ja mange forskjellige tall rundt erstatningen her inne...
Mange faktorer - Nas har hatt 16 fly de ikke har fått brukt på 1 år... 18 fly skulle vært levert i 2019 i tilegg - leiefly i perioden , ektra fuel cost mm
16 + 18 fly koster omtrent 30 mrd - renter på ett lån på 30 mrd koster fort opp mot 3 mrd i året.
selv med kun 16 fly i beregningen --- er utgiftene langt over milliarden
Nå som NAS leaser fly så er det ofte generelt dyrere og leie kontra eie ...
ikke helt reelt regnstykke - men gir en indikasjon på endel kostnader.
kostnadene til NAS er langt over milliarden ...
Mange faktorer - Nas har hatt 16 fly de ikke har fått brukt på 1 år... 18 fly skulle vært levert i 2019 i tilegg - leiefly i perioden , ektra fuel cost mm
16 + 18 fly koster omtrent 30 mrd - renter på ett lån på 30 mrd koster fort opp mot 3 mrd i året.
selv med kun 16 fly i beregningen --- er utgiftene langt over milliarden
Nå som NAS leaser fly så er det ofte generelt dyrere og leie kontra eie ...
ikke helt reelt regnstykke - men gir en indikasjon på endel kostnader.
kostnadene til NAS er langt over milliarden ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Slo NRK Dagsrevyen en spiker i kista til NAS i kveld ?
La Sissener uttale seg om emisjoner og pengenød, brann salg på 20% på billetter og direkte rapportering utenfor hovedkontorets dør ???
La Sissener uttale seg om emisjoner og pengenød, brann salg på 20% på billetter og direkte rapportering utenfor hovedkontorets dør ???
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Epona
27.02.2020 kl 19:53
4554
Om én uke fra i dag, altså 5. mars, - kommer trafikktallene for februar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.02.2020 kl 19:55
4548
Gudskjelov. De tror jeg er knallbra.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Jeg har fulgt med litt på enkelte ruter, ikke det skumleste jeg har sett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.02.2020 kl 19:59
4535
Fulgt med på priser/salg?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
27.02.2020 kl 19:59
4531
Katastrofe å la Sissener uttale seg! Mannen vil ha kursen ned og får tid på NRK-betalt av oss alle...
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno skrev Fulgt med på priser/salg?
Februar følger den gode utviklingen slik jeg ser det. Har et regneark jeg har fylt ut på noen ruter hver 3 dag siden i september.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Å sende direkte fra trappen utenfor uten at noen uttaler seg er ikke et godt tegn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
27.02.2020 kl 20:42
4363
Vi trenger å få Geir Karlsen på banen. Han bør forklare journalistene i detalj hvorfor selskapet vil kunne håndtere en EVENTUELL reduksjon i trafikken i tiden fremover. Han bør si at de kan inngå en avtale med Boeing når de selv måtte ønske, men at de foreløpig venter på det riktige tidspunktet. Han bør videre fokusere på nye betalingsordninger som gir penger direkte i kassa. Han kan videre forklare hvordan de kan ta ned kapasiteten frem mot sommeren, og hvis han virkelig har baller, kan han også nevne at NAS alltid har vært et attraktivt oppkjøpsobjekt, og at en ikke kan utelukke at selskapet vil bli en del av konsoloderingen som skjer i bransjen. En slik selvsikker fremtreden og vi ser i hvert fall 20% opp frem til nyheter foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.02.2020 kl 20:46
4340
Ok - la oss "under tvil" si at det ender opp med 1 mrd - det holder jo knapt til dekke opp cashburn i et godt kvartal for å sette det i perspektiv....
For som kjent i et heller utfordrende kvartal så svis det av det dobbelte ....
https://www.bt.no/innenriks/i/Xg9L7r/norwegian-smell-paa-2-milliarder-kroner
For som kjent i et heller utfordrende kvartal så svis det av det dobbelte ....
https://www.bt.no/innenriks/i/Xg9L7r/norwegian-smell-paa-2-milliarder-kroner
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
TomW
27.02.2020 kl 20:52
4276
Har skjedd litt siden 2019 om du ikke har fått det med deg. Kapasiteten er vel tatt ned 20-30%.
Pareto lå inne med 0 resultat i q1 uten Korona. Kan man sikkert argumentere med at Pareto er av de mest positive, men det gir litt perspektiv.
Pareto lå inne med 0 resultat i q1 uten Korona. Kan man sikkert argumentere med at Pareto er av de mest positive, men det gir litt perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.02.2020 kl 20:53
4276
Hvorfor diskutere om noe ingen her inne vet noe om?
Avtalen er omtalt av selskapet som betydelig....
Om den blir mindre betydelig av at det drøyer er noe vi mest sannsynlig ikke får vite.
Hva betydelig er for et selskap med omsetningen som Nas har, kan vi spekulere i
Avtalen er omtalt av selskapet som betydelig....
Om den blir mindre betydelig av at det drøyer er noe vi mest sannsynlig ikke får vite.
Hva betydelig er for et selskap med omsetningen som Nas har, kan vi spekulere i
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.02.2020 kl 20:57
4246
Sjonkel,
man diskuterer det man ikke vet med sikkerhet - det man vet med sikkerhet diskuterer man ikke - det forteller man ... ;)
Når det kommer til betydelig så er jo det relativt - men det vi bør forstå er jo at det ikke blir 1:1 erstatning, men det vil dekke deler av tapet så gjenstår det å se hvor stor del som det faktisk ender opp med ....
For de 9 månedene i fjor så estimerte selskapet selv et tap knyttet til MAX på rundt 500m/nok noe som utgjør i snitt 55millioner/måned så at det spekuleres i flere milliarder virker det ikke å være noe reelt grunnlag for ...
LES - Taper 500 mill. på MAX-krisen
Norwegian venter imidlertid et samlet tap på rundt 500 millioner kroner i år som følge av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly står på bakken.
https://www.bt.no/innenriks/i/Xg9L7r/norwegian-smell-paa-2-milliarder-kroner
man diskuterer det man ikke vet med sikkerhet - det man vet med sikkerhet diskuterer man ikke - det forteller man ... ;)
Når det kommer til betydelig så er jo det relativt - men det vi bør forstå er jo at det ikke blir 1:1 erstatning, men det vil dekke deler av tapet så gjenstår det å se hvor stor del som det faktisk ender opp med ....
For de 9 månedene i fjor så estimerte selskapet selv et tap knyttet til MAX på rundt 500m/nok noe som utgjør i snitt 55millioner/måned så at det spekuleres i flere milliarder virker det ikke å være noe reelt grunnlag for ...
LES - Taper 500 mill. på MAX-krisen
Norwegian venter imidlertid et samlet tap på rundt 500 millioner kroner i år som følge av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly står på bakken.
https://www.bt.no/innenriks/i/Xg9L7r/norwegian-smell-paa-2-milliarder-kroner
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.02.2020 kl 21:15
4130
Nas vet hvilken avtale de har skrevet under på. Det vet ikke vi. Det kan stå mye i den som ikke er kjent. Kan vel være at goldcare har punkter som det strides om. Mye av kapasiteten som er tatt ned skyldes nok i hovedsak Max.
Skal det kompenseres? Vi vet ikke...
Hva med fly som ikke er levert i henhold til avtale?
Skal det kompenseres? Vi vet ikke...
Hva med fly som ikke er levert i henhold til avtale?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
abban
27.02.2020 kl 21:22
4083
Slettet brukerskrev Er det noe folk iikke gjør i 2020, så er det å slutte å reise! :-)
Om det kun går 1 fly ut av Norge i sommer, og det går til Hubei i Kina, så tar jeg det!
Hedger med å ta med svigermor.
Hedger med å ta med svigermor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Epona
27.02.2020 kl 21:30
4038
Her er en som har kjøpt med begge hendene: https://www.dn.no/bors/norwegian/asbjorn-abrahamsen/koronaviruset/norwegian-aksjen-har-falt-over-50-prosent-pa-en-uke-investor-har-kjopt-seg-kraftig-opp/2-1-763862
Han kommer til å tjene meget gode penger på denne investeringen.
Han kommer til å tjene meget gode penger på denne investeringen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
«Asbjørn har helt rett» : Ingenting har endret seg i selskapet. Norwegian har de samme verdiene i seg. Det er ingenting som har endret seg siden selskapet var verdt dobbelt så mye.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
bj111
27.02.2020 kl 22:35
3774
Det som har endret seg er at det har blitt usikkerhet i forhold til fremtidige inntekter i et kortere perspektiv. SAS var ute på TV i går. De regner med at sommersesongen vil bli normal og har ikke kalkulert noen nedgang i inntektene der. De regnet med at dette var over når de kommer dit men var ikke sikre. NAS har enorm gjeld og de er helt avhengige av en god vår og sommersesong. Dette er nå truet derfor faller kursen og hvor lurt det er å fange en fallende kniv vil vise seg. Tipper videre ned i morgen for virker ikke særlig lystig å sitte med aksjer gjennom helgen. Børskrisen formet seg sist helg og det var ganske klart hvor OSE skulle på mandag før åpning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
27.02.2020 kl 22:38
3798
Mine spekulasjoner er ikke mye verdt, men tror Kjos kaster kortene og selger selskapet over helgen. Tror han ikke har vært i humør til å selge tidligere i år-både av personlige og økonomiske grunner. Hvis selskapet blir solgt nå, tror jeg 60 kroner er realistisk. For to uker siden tror jeg ikke kjos og styret hadde godtatt noe under 85-90 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
omans
27.02.2020 kl 22:42
3822
Kan hende kursen blir lavere, men sannsynligheten for at Nas overlever er stor, og verden blir som før også etter dette. Man har hatt kjente epedemier før, men de varer ikke evig sånn sett. Det vil normalisere seg, og det vil bli mange julefeiringer i årene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Ville være rart om ikke de som sitter short vil kjøpe nå. Aksjen kan fort doble seg hvis ikke frykten fortsetter
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Artige
27.02.2020 kl 22:49
3856
Tror du bare Kjos kan velge å selge? Må vel være en kjøper da. 60 med dagens kurs er urealistisk, 40 er mer riktig. Og skulle der være en kjøper så tror jeg ikke Kjos har noe valg. Selv til den prisen. Tror Kjos er ganske presset nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
De siste årene for europeiske luftfart har vært ekstrem preget av konkurranse. I dette bildet står Norwegian som en av de store, og som er godt rustet,med en moderne flåte og som en veldig klar oppkjøpskandidat, tipper på oppkjøp dersom kursen svekkes ytterligere.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
NAS prises vel nå til ca 3 milliarder... enig vedr oppkjøp/ bud på disse nivåene. En som har skjønt at folk ikke slutter å reise og satser deretter er Petter Stordalen, ref Ving og Nordic Choice. Han var også en av de første til å støtte og applaudere Bjørn Kjos når han etablerte Norwegian for mange år siden/ tidlig på 2000 tallet. Se ikke bort fra at Choice, Ving og Norwegian snart er under samme eierskap...
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Det kan gjerne bli en bra dag i morgen
Futures er grønne også etter dagen ras. Dagens verdi er ikke mer enn ett par fly
Futures er grønne også etter dagen ras. Dagens verdi er ikke mer enn ett par fly
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
pingulino
27.02.2020 kl 23:13
3716
Problemet med å spille høyt og gå ut med slik informasjon i finansbransjen er at om det ikke slår til, kommer investorene løpende når pengene er tapt og krever millionsummer i erstatning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Epona
27.02.2020 kl 23:20
3695
Verdien av selskapet prises I dag til under halvparten av det Norwegian Nate tok inn i gebyrer og salg ombord i 2019.
Mao potensialet er enormt.
Mao potensialet er enormt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Hva med å konke det, og få flypark til 58 mrd., for 30 - 40 mrd. ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
Agresso
28.02.2020 kl 00:05
3761
At kursen på NAS faller 50% på noen dager forstår jeg ikke, hvor det prises inn massedød i samfunnet og global resesjon over natta. Oversolgt aksje er det vel ingen tvil om. Selv jobber jeg i helsevesenet og vi møter pandemier med standard prosedyrer, men for å være ærlig, dette viruset ser ikke ut til å være særlig farlig. På linje med andre influensae virus og sannsynlighet for alvorlige komplikasjoner er svært lav. Men for eldre og personer med dårligt immunforsvar vil infeksjoner alltid være en trussel og denne gruppen vil trenge vaksine, og den kommer snart. Stengte flyplasser har jeg ikke tro på. Om et par uker vil nok det meste gå som normalt, overdrevet beredskap i denne sammenheng. Viruset Corona kommer uansett og de fleste av normalbefolkningen vil oppleve dette som en mild influensae. Når det gjelder transport så er en ting sikkert, vi må fly. Om du går inn i NAS på 17kr eller SAS på 9 kr så tenker jeg at oppsiden er betydelig om en ser litt lengre enn morgendagen. Konkurs over natten blir det hvertfall ikke og en rekyl kommer når markedet stikker fingeren i jorda og blir realitetsorientert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare
rischioso
28.02.2020 kl 00:16
3723
RE - Det som har endret seg er at det har blitt usikkerhet i forhold til fremtidige inntekter i et kortere perspektiv. SAS var ute på TV i går. De regner med at sommersesongen vil bli normal og har ikke kalkulert noen nedgang i inntektene der. De regnet med at dette var over når de kommer dit men var ikke sikre.
* De regnet med - igjen så håper man uten basis i realiteter ...
SARS som også er et coronavirus startet i Kina i 2002 og varte i 9 mdr da de ikke hadde noen vaksine (8 096 sannsynlige tilfeller med 774 dødsfall i 26 land) hvor Skandinavia gikk fri.
2019-nCoV som er det nye coronaviruset startet også i Kina og har nå vart i knappe 3mdr hvor det heller ikke her eksisterer noen vaksine (pr nå hele 85294 tilfeller med 2810 dødsfall i over 50 land)
MAO, smittetakten og ikke minst omfanget er enormt og uten sammenligning og det i løpet av bare kort tid hvor det veldig snart ikke vil være en eneste plass den ikke finnes noe som igjen øker risken for at hele byer også utenfor Kina vil bli isolert og satt i karantene uten at man får mulighet til å forflytte seg (Russland har stengt grensene) - så ser man det i perspektiv så er den siste tids brutale nedgang innenfor Fly -og Cruiseselskaper spesielt ikke annet enn logisk og ingenting tilsier at det vil stoppe med det første ...
Og for ikke å glemme langtidseffekten på basis av alle tiltakene som blir gjennomført - om det varer så blir de enorme og slik det ser ut pr i dag så er det fortsatt en lang vei å gå - veldig lang ...
AMEN
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
* De regnet med - igjen så håper man uten basis i realiteter ...
SARS som også er et coronavirus startet i Kina i 2002 og varte i 9 mdr da de ikke hadde noen vaksine (8 096 sannsynlige tilfeller med 774 dødsfall i 26 land) hvor Skandinavia gikk fri.
2019-nCoV som er det nye coronaviruset startet også i Kina og har nå vart i knappe 3mdr hvor det heller ikke her eksisterer noen vaksine (pr nå hele 85294 tilfeller med 2810 dødsfall i over 50 land)
MAO, smittetakten og ikke minst omfanget er enormt og uten sammenligning og det i løpet av bare kort tid hvor det veldig snart ikke vil være en eneste plass den ikke finnes noe som igjen øker risken for at hele byer også utenfor Kina vil bli isolert og satt i karantene uten at man får mulighet til å forflytte seg (Russland har stengt grensene) - så ser man det i perspektiv så er den siste tids brutale nedgang innenfor Fly -og Cruiseselskaper spesielt ikke annet enn logisk og ingenting tilsier at det vil stoppe med det første ...
Og for ikke å glemme langtidseffekten på basis av alle tiltakene som blir gjennomført - om det varer så blir de enorme og slik det ser ut pr i dag så er det fortsatt en lang vei å gå - veldig lang ...
AMEN
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Redigert 21.01.2021 kl 07:01
Du må logge inn for å svare