NAS og Corona

shokosta
27.02.2020 kl 10:23 517

Jeg er en av dem som har fulgt NAS kursen nedover, og selv om jeg ikke på noen måte er redd for Corona viruset, må jeg kanskje likevel snart til lege, på grunn av mulig nakkeskade etter å ha ristet konstant på hodet over alt Corona hysteriet som florerer uansett hvor man leser eller hører. Det er ikke måte på hvor ille dette skal bli, og kritiske røster mot hysteriet har – som i klimadebatten – ingen mulighet til å komme gjennom all støyen.

La det være sagt med det samme, ingen liker virus utbrudd av noen art, ei heller jeg, men det må da være måte på. Dessverre har vi, med et klikkbasert inntektssystem på webbaserte medier, laget oss en konstant plattform for usann og sensasjonspreget nyhetsjournalistikk (om en i det hele tatt kan kalle det journalistikk) der den ene sensasjonen overskygger den andre. Om det er sant eller usant betyr ingen ting, bare folk klikker inn for å lese mer, det er dessverre et faktum.

Noe også Donald Trump har sett for lenge siden, og jeg må si at jeg denne gang er helt enig med hans raseri omkring Corona hysteriet – det mangler totalt proporsjoner. For eksempel snakkes det om mulig underrapportering av tilfellene i Kina på den ene siden, samtidig som man roser Kinas tiltak på den andre. Uten at noen evner å tenke på hva dette egentlig innebærer; har man underrapportert antall tilfeller, er det kjempegodt nytt for alle som er redd for Corona effekten, tro det eller ei. For det må jo antas at man ikke har underrapportert antall dødsfall, de må jo være rimelig offisielle, og da innebærer i så fall en underrapportering at dødeligheten til Corona er langt LAVERE enn før antatt (og den er allerede lav pr 50 innbyggere som rammes), men dette er jo gode nyheter – og det selger jo ikke, så da ties det ihjel. Videre spekuleres det på at det er langt flere som kan være smittet og som endatil aldri har merket noe som helst, som jo også, dersom det er sant, vil presse dødelighetsraten ytterligere nedover. Er det virkelig ingen som skjønner dette faktum?

Jeg er på mange måter glad for at katten nå er ute av sekken, slik at alle hysterikere etter hvert også kan se at dette faktisk ikke er verdens undergang. Det gjelder både politikere, helsepersonell og media, dog vil sistnevnte alltid finne en ny vinkling for å lage suppe på en gammel spiker.

Corona lar seg ikke stanse, og dødeligheten er ganske visst langt lavere enn alle tror, og helt sikkert ikke mye verre enn de årlige influensa-epidemiene som vi alle kjenner. Problemet er alle de håpløse tiltak som gjøres for å redusere spredning, men som samtidig reduserer helt nødvendig aktivitet for å opprettholde et minimum av tjenester som mennesker er så avhengige av, inkludert flytrafikk. Jeg ville nå mye heller tatt fly, enn å sitte på en buss eller tog, for ikke å snakke om cruise, men det er jeg åpenbart alene om å mene.

I mellomtiden sitter en evneveik ny CEO i NAS, og ikke vet helt hva han skal gjøre, mens aksjekursen synker som en sten. Med en aksjekurs som nå er under bokført egenkapital i selskapet. Det er nesten mer skremmende enn Corona viruset å observere, og jeg tror nok at jeg vil selge meg ut så snart kursen har fått en rebound, om ikke NAS ledelsen endrer fokus og investorpleie. Når kursen faller på grunn av økt emisjons fare, ja da har ledelsen en plikt til å bekrefte eller avkrefte så langt de kan, men på Fornebu er alt stille..

Når mange nok blir smittet, og man ser at dette ikke er et stort problem for alle andre enn eldre og de med eksisterende underliggende sykdom, da vil nok dette fort gå over, men skaden som presse og media har skapt, vil i alle fall aldri jeg glemme.. Før var det bilselgere og eiendomsmeglere som var nederst på listen over sleiping-yrker, nå er det politikere og journalister… Og de er langt verre enn noe Corona virus, sann mine ord! 😊
InvesTorbjørn
27.02.2020 kl 10:45 488

Noen observasjoner:
1) Kursnedgangen er kraftig overdrevet. Aksjemarkedet drives av to primærFØLELSER: frykt og grådighet. Nå råder frykten. Snart er grådigheten igjen rådende.
2) Frykten for viruset er overdrevet som følge av mediadekningen og konspirasjoner på nett. Spørsmålet vi må stille oss: hvem har incentiver av å sabotere aksjemarkdet nå? Kan det være en sammenheng med at Trump går til valg som presidenten som har bidratt til soild børsoppgang, og ved krasj så taper han velgere?
3) Vi behøver ikke geni-erklære folk på dette forumet som har spådd NAS-krakk. Krakket skyldes Corona, noe de ikke har spådd.
4) Viruset er ekstremt smittsomt, og jeg ser at det skrives i media at trolig får alle dette viruset. Når alle har fått det kan vi gå videre som før.
5) CEO i NAS har vel ikke som oppgave å trøste aksjonærene i media eller i andre kanaler?
6) Jeg har vurdert å selge meg ut hele veien ned de siste to ukene, men hele tiden tenkt "NÅ snur det vel snart". Og følelsen av å selge en aksje der du realiserer tap og så observerer rekyl opp igjen er ikke god. Så jeg har sittet stille i båten. Nå har jeg begynt å kjøpe i stedet, for det er BILLIG. Jeg er helt sikker på at NAS skal opp. Og nå blir det MYE opp. Jeg gjetter på at mange shortere realiserer en fantastisk gevinst nå, og da vil manipuleringen avta også.
7) Kanskje kan verden lære noe av dette. Vi er altfor avhengige av Kina, og alt stopper opp nå de ikke produserer. En ting er mobiltelefoner og annet rask, men at vi har gjort oss avhengige av Kina også innen livsnødvendige medisiner er helt hårreisende. Her har politikerne våre sovet i timen. Vi må tenke beredskap og legge opp til å være mer selvforsynte her i Vesten. Og igjen ser vi at alle slike ekle sykdommer kommer fra Kina (Der de spiser alt mulig rart - Corona oppstod visstnok som følge av at de koker flaggermus levende og spiser dem hele. Motbydelig).
shokosta
27.02.2020 kl 10:52 472

Enig i alt det du skriver, InvesTorbjørn, bortsett kanskje fra CEO i NAS. Jeg mener ikke å si at de skal trøste aksjonærene, men den info som de kom ut med i dag, skulle vært ute allerede sist uke. Det er ikke trøst, men fakta de kommer med, og mange investorer, inkludert begge oss, har tapt store summer på at de ikke har sagt dette tidligere.
Og om ledelesen i Kina burde gjøre noe etter alt dette, er det å forby all den galskap som foregår på deres matmarkeder. Med dødsstraff for de som fortsetter å selge ville dyr som kan bringe smittefare, uansett hva det måtte være.. Men det hører vi heller ingenting om... :)