IOX - The road to +20 NOK - 8.0

Slettet bruker
IOX 02.08.2018 kl 17:47 43429

The other thread was full

I like that IOX is consolidating itself here on +6 NOK and preparing for its travel towards +20 NOK


Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2018 kl 18:15 7281

Then I'm gonna buy some more shares. We all know that IOX has a lot of triggers ahead of it
Ransen
06.08.2018 kl 18:32 7181

Riktig det hellow, Malevo skal nå bores kloss inntil Vikingo som tidligere meldt. Litt ergerlig at det blir bortfall av produksjon akkurat nå men gledelig at de nå før planen satser på flow fra 3 nivå i formasjonen. Som Merchant nevner så er de nå kjent med resultatene av seismikken.
piff
06.08.2018 kl 18:40 7111

Nå utakt iox selv at innbyggerne ikke er samarbeids villige . Og ta det jobbes men andre løsninger for og få jobben gjort.
Dette betyr iklatekst at omfanget og kostnadene blir meget høyere . Selskapet har heller ikke kommet med tidslinje når de forventer ferdigstillelse av vedlikeholdet.
Så hva er den egentlige årsaken til at lokalbefolkningen ha snudd i synet om iox ?
Her lukter det større problem enn h a som er gjengitt i pressemeldingen.
Slettet bruker
06.08.2018 kl 18:41 7087

@seph

Jeg reagerer på at den eneste aksepterte sannheten er at dette skal vi ta med et skuldertrekk, og at veien til NOK 20 fortsatt ligger vid åpen foran oss.

Jeg er langt fra den med lengst fartstid i IOX leiren. Mange har vært med i flere år og har sikkert bygd opp en mye større porsjon frustrasjon enn det jeg har gjort. Men om vi ser tilbake i tid (siden Q1-2017) så har jeg etterhvert fått en nagende følelse av at det er forhold knyttet til dette selskapet som ikke tåler dagens lys dersom en aksjonærgruppe fikk gehør for en intern granskning. Det er påtakelig mange forhold knyttet til selskapets eierskap, drift og løpende informasjon til markedet som kan vitne om en skjult agenda, eller et styre og en administrasjon som lar seg styre/påvirke/bruke av en gruppering med uformell makt og innflytelse. For å nevne noen forhold som vi har vært innom mange ganger før:

- momentum i kursen før CNE fikk direkte eierskap og annonsering av fusjonen mellom Trefoil og AEN Q2-2017
- mønsteret (eller mangel på mønster) ved CNE`s langvarige exit
- fisjonen av aksjer i IOX til GuernseyCo
- vekslingsmekanismen og frist for veksling av aksjer fra GuernseyCo til IOX
- utsettelse av Gas plant på ubestemt tid
- manglende innsyn i eierstrukturen og transaksjoner i obligasjonslånet
- fortsatt manglende avklaring om industrielt eierskap (eller hva skjuler seg bak Magnus Capital)
- fortsatt manglende avklaring/tolkning av ny seismikk

Det ovenstående er vel grunnen til at jeg tente på den siste sylinderen idag. Tidspunkt og manglende avklaringer om konsekvens i dagens melding ble en dråpe for mye i mitt lille beger som allerede var på randen av gammel moro.

At selskapet fortsatt sitter på store verdier som kan realiseres over tid er det neppe noen tvil om. Spørsmålet er snarere hvem som får lov til å bli med til NOK 20, og når.

Og før jeg setter meg på bussen til Dikemark, så nevnes dette faktisk med et stort snev av alvor. Om dette er en villfarelse som krever medisinering, så får jeg sikkert adekvat behandling når jeg kommer frem.
Redigert 06.08.2018 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Merchant
06.08.2018 kl 19:22 6991

Bæærnt: Jeg har forståelse for din frustrasjon! Jeg har vært med i IOX siden høsten 2013, og tror meg, det har vært svært mange situasjoner hvor jeg måtte bare innse at selskapets ledelse ikke brydde seg om småaksjonærer eller egen omdømme.

Men dagens kurs og ikke minst reaksjonen i dag viser jo nettopp at markedet fortsatt ikke har denne nødvendige tillitten. Dersom et selskap med dette potensialet ikke het IOX kunne du ikke kjøpe aksjer på under 20 kr.

Som jeg skrev før så stiller jeg gjerne som representant for småakjonærer dersom dine mistanker viser seg å være sant!

Men etter min mening burde du ikke være så skeptisk. Dersom økonomien var så anspent hadde de ikke betalt bond interest payment den 24.07.2018. Da viste man jo allerede om at brønnen måtte vedlikeholdes. Heller ikke er økonomien dårligere enn senhøsten 2016 rett før boreprogramm ble meldt.

Det som blir det avgjørende spørsmål er nå om de får inn en partner for det utestående boreprogram eller om de finner en passende finansering ved låneopptak/emisjon.

Jeg mener det er mest sannsynlig men en kompinasjon! Men, dersom oljeprisen virkelig går til 200,- klarer de faktisk å finansere boreprogramm med løpende inntekter :-) https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/08/Da-kan-oljeprisen-naa-200-dollar-fatet


Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.08.2018 kl 19:33 6957

Bra Merchant, jeg tenkte det samme som deg når det gjelder innbetalt bond interest. IOX har full kontroll på skuta økonomisk og det er kun et tidsspørsmål for når melding om 3D data og borestart starter. Er det så usannsynlig at de inngår et nytt samarbeide med SLS på alle brønner de skal bore med samme økonomiske modell? Det hadde i mine øyne vært helt konge. Om de skulle måtte kjøre en liten emisjon i tillegg helt greit for meg. Blir spennende å se om vi kan få tak i aksjer nede på 4 tallet i morgen? Skulle ikke forundre meg da det er proffene som stjeler fra kyllingene. Mine aksjer får de ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
rischioso
06.08.2018 kl 19:37 6919

.... og i mellomtiden mens noen krisemaksimerer overreaksjonen så er det andre som handler med begga henda så lenge supertilbudet varer...:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.08.2018 kl 19:43 6879

Tviler på at vi får aksjer på fire-tallet i morgen. Tror heller at vi er over seks kroner ved børsslutt fredag.
Svar fra IR.
Situasjonen på Vikingo har utviklet seg over tid. De har til nå trodd at de fikk transportere utstyr på eksisterende veier, og selv om de planlegger alternative veier, er det fortsatt forhandlinger om avtaler for bruk av de eksisterende veiene.
Forøvrig planlegges og gjenoppstart av borekampanje 1 nå i høst.
Eventuelle økonomiske konsekvenser vil fremkomme i produksjons og kvartalsrapporter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Vekst
06.08.2018 kl 20:24 6745

Har ledelsen aksjer i selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.08.2018 kl 20:25 6741

Herlig Ransen. Borekampanje planlegges nå i høst og det er kun uker unna. Gjør hva f dere vil, jeg går all-in.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Kremen
06.08.2018 kl 20:25 6745

Kjære Bærnt,
Ikke overdramatiser dette her før du har satt deg inn i tallene. Det høres så mye værre ut enn det er.

La oss si det er 540 fat det er snakk om, da er vi enige om at det blir ca 1MUSD i brutto inntjening per måned. Av dette er det ca 40% profit så da står vi igjen med 1,2 MUSD i netto før skatt. La oss derfor kalle det snaue 1 MNUSD etter skatt. Og fra verdien til selskapet før meldingen kom var IOX i ca 400 MNOK, hvor vi igjen da kun snakker ca 2% av selskapet, maks 2,5% om vi tar med diverse andre kostnader. Det er ikke vanskeligere enn det.

Nå skal jeg ikke forsvare IOX her, men at meldingen kom først nå kan være at de faktisk trodde dette var en raskere løsning enn det var, og når man ser på
verditapet her så kan det også forsvares at dette ikke var noe å melde om umiddelbart. Det er faktisk mye mindre enn hva folk tror, som også tilsier at de ikke trenger å melde om det. Når det ble 3 mnd og drøye 2% så valgte de altså å melde om det. Helt fair spør du meg og ingenting å overdramatisere, og når de i tillegg kan tjene penger på løsningen har det enda mindre å si.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
06.08.2018 kl 20:39 6703

Dette ordner seg nok- det de egentlig børsmelder er jo at lokalbefolkning saboterer for føringene som er gitt ved nasjonale myndigheter. At de ikke kan reparere "pumpen" eller endog hadde en i reserve på stedet er dog en annen sak... vitner om naivitet og inkompetanse ref. Beredskap og produksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Tutogkjør
06.08.2018 kl 21:04 6609

‘’ situasjonen på Vikingo har utviklet seg over tid. De har til nå trodd....’’
Tro, det gjør man i kirka..ikke seriøse selskaper som ved å leke med aksjonærene på denne måten. Helt utrolig!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2018 kl 21:21 6548

And people sell on this?!

"Forøvrig planlegges og gjenoppstart av borekampanje 1 nå i høst."!!!

Only a mad man is selling now!
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2018 kl 21:22 6535

@kremen

Du skrev brutto inntektstap på MNOK 1 i ditt første innlegg. Det var det som det var nødvendig å avklare. Og det har du nå gjort. Ellers så har jeg stålkontroll på tallene i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.08.2018 kl 21:41 6460

Kommer det plutselig melding om at de har boret i 14 dager allerede og er over halvveis er det sikkert noen løker her inne som vil klage på det også. Hvorfor i alle dager fikk vi ikke beskjed den dagen boret gikk i bakken????? Bank kursen gjerne langt ned på 4-tallet i morgen så sitter vi klare som f...
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
06.08.2018 kl 21:42 6449

Gud bedre for en krisemaksimering.
- En pumpe har gått i stykker.
- Pumpen må fikses
- Midlertidig produksjonsstopp gir et lite inntektstap.

Forandrer dette noe på alle brønnene som skal bores ut over høsten?
Forandrer dette noe på at LLA bugner av olje?

Denne overreaksjonen i markedet er en enestående kjøpsmulighet og kursen vil passere både 10 og 12kr innen året er omme.

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.08.2018 kl 21:53 6407

Ignoranceisbless skrev Innlegget er slettet
Du kan jo ta med deg mulig kraftig økning av oljeprisen fremover på positiv listen din. At du mener de burde gått i gang med umiddelbart med brønn 2 og 3 sier meg at du ikke satt som aksjonær i IOX da Canacol begynte å selge seg ut av IOX og skapte masse støy. Morsomt å se at du muligens tror de boret etter olje på et sted de ikke trodde det fantes olje? Det er muligens det drøyeste / dummeste jeg har lest til nå. Du har rett at ingen kan fortelle deg at det er garantert at de treffer på hydrocarboner når de går i gang med boreprogrammet sitt, men tror du virkelig ikke at de nå sitter på nok info om hvor de skal stappe sugerøret sitt nedi? Tror du igjen at de vil bore et sted de ikke tror det er olje og håpe at de treffer jackpot? Jeg tror det var smart av deg å selge deg helt ut for du har tydeligvis ikke forstått verdiene av IOX. Men at du velger å selge deg ut nå rett for det smeller til med boringer etc det fatter jeg ikke. Ser du er skuffet over IR i dag. Tror du det er IR selv som bestemmer når dette skulle meldes til markedet? Nå håper jeg virkelig at du også forlater tråden spes om du fortsetter å skrive negativt om IOX etter du har solgt. Det blir bare patetisk. Men du er vel større en som så tenker jeg. Du er hjertelig velkommen tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Seph
06.08.2018 kl 21:53 6409

De fleste som har vært med lenge nok vet at IOX er ikke akkurat de som melder om nyheter hver uke. Det burde dere vite når dere har vært "gift" med denne aksjen en stund.

Men jeg tror denne skuffelsen også kommer grunnet opphausingen om at "Nå kommer det".."Nå kjører vi..".."12 kr innen den og den perioden", noe man leser om nesten daglig, det er denne forventningsstyringen...

Ja IOX burde ha meldt om denne berømte pumpen før, og det er mye man kan ta kommunikasjonen til ledelsen på, men jeg tenker mer slik, det kommer når det kommer...om det ikke kommer, vel fuck it slik er aksje verden, ta tapet og gå til neste aksje..!

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
nopetter
06.08.2018 kl 22:04 6351

Ser flere her kommentarer hvorfor de ikke har reserve pumper. Dette er sikkert ikke noe man tar under armen men garantert en spesial pumpe med ditto utstyr som det tar en uke eller mer å demontere og montere på størrelse med en stor SUV/lastebil e.l.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
piff
06.08.2018 kl 22:33 6242

Problemet er at iox ikke får utføre jobben i det tereng skaden er oppstått.
Og må hoste opp andre løsninger .da landeiere ikke akseptere dette.
Og uforståelig for ledelsen som utaler at de altid har hatt et godt forhold til de.
Så må en spøre hvorfor har de snudd. Ser en antydning til miljøproblemer her ?
Og hvilken løsning kommer iox opp med. Antyder NT trase.
Ikke så enkelt og bare skifte pumpen som det antydes.

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
nopetter
06.08.2018 kl 22:41 6209

Ignoranceisbless skrev Innlegget er slettet
Løk uttrykket kan du putte en viss plass i et hull bak deg. Poenget er at ting er mye mer avansert enn det som skrives i en børsmelding.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Seph
06.08.2018 kl 22:42 6207

Kan vi glemme pumpen litt nå:), den vil bli fikset...er ikke det som er hovedpoenget her.

Vi er vel alle enig om at oljen ligger der?eller? spm er bare nå hvor lenge mer vil aksjonærene vente..!
De fleste begynner vel å bli utålmodige, dette er en av mest gunstige aksjene som vil gi en jævlig god avkastning, spørsmålet er om aksjonærene som er long har baller nok til å sitte med sikkerhetsbelte og være med på karusellen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
aborum
06.08.2018 kl 22:52 6153

Er det en plausibel forklaring, at miljøgodkendelse til gasanlæg drejer sig om manglende aftale med lokalbefolkningen? Hvis lokalbefolkningen er den styrende autoritet hvad angår reperation af en pumpe (helt surrealistisk at skrive dette), eller bestemme om et selskab overhovedet må få adgang til sine faciliteter (rigg til work over), er det vel ganske sandsynligt, at de også er medbestemmende omkring installation af et gasanlæg

Som IOX aktionær må jeg sige, at jeg endnu engang er blevet bekræftet i at kommunikationen fra dette selskab er maksimalt latterligt og decideret uansvarligt. Det er muligt LLA-47 har et kæmpe potentiale - det ved alle - men IOX har formået at bore én brønd på 24 måneder og sidder nu fast i fuldstændigt latterlige uoverensstemmelser med lokalbefolkningen. ANH har tilsyneladende ingen autoritet i lokalsamfundet.

Hvordan skal IOX gennemføre 9 boringer, når lokalbefolkningen nægter selskabet at flytte en simpel rigg til en work over opgave? Jeg kan på nuværende tidspunkt både glæde mig over at have solgt en fair position langt over dagens kurs, men må samtidig erkende at jeg ikke var skarp nok til at sælge resten. Vandringen gennem ild og vand med CNE og AEN de sidste 18 måneder burde have lært mig, at dette selskab på ingen måde tager hensyn til aktionærernes behov.

Det er helt utroligt latterligt og jeg er fuldstændigt enig med bæærnt hvad angår en uafhængig granskning. Det eneste, der reelt holder mig tilbage i denne tanke er, at jeg stadigvæk er aktionær i selskabet og muligvis risikerer at miste alt, hvis en reel undersøgelse bliver sat i værk.

Er der iøvrigt nogen her på IOX tickeren, der kunne tænke tanken, at COR-6 blev løst til fordel for IOX ved hjælp af korruption? Kan dette forklare de uforudsete og uspecificerede udgifter i regnskaberne? Mange her tænker sikkert "ah, ham aborum er sgu' for langt ude" .. men tænk alligevel tanken. Ikke helt usandsynlig, vel?
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
helloween
06.08.2018 kl 23:04 6103

For en paranoid gjeng?ugh ugh!

Tror noen skulle ha lest seg opp om columbia og lokale stammer?
Slapp nå av litt og la iox gjøre jobben sin.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2018 kl 23:28 6003

I doubt that aborum is a IOX shareholder. IOX says that they will be drilling in this Autumn
It was an overreaction today. We will see what the share price is in Dec. 2018
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Osnap
06.08.2018 kl 23:29 5996

@Kremen

Ikke for å kverulere, men dette er hva du skrev i første innlegg: «BRUTTO inntektstap over de 3 mnd som var nevnt var 1 MNOK«
Nå sier du at Dere er enige om at det er 1MUSD PER måned?
Når «ble dere enige» om det?
Grunnen til at det oppstår diskusjoner er at folk skriver sånne lange innlegg som du gjorde og påstår tapet er 1 million NOK over 3 mnd når det er nærmere 25 millioner NOK over 3 mnd. Bare hold deg til fakta så går det greit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
aborum
06.08.2018 kl 23:51 5930

I don’t care about your thoughts of my position. Would I waste hours writing here, if not for a solid position? I already said I rebalanced weeks ago and believe TRVX is a better case until the drilling camping resumes.

Quit the personal trash talk. I asked for a bear case and IOX delivered. Unfortunately.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Kremen
07.08.2018 kl 00:10 5898

Ja det har du rett i, fordi det var noen andre som refererte til det like før om jeg ikke tar feil. Og da antok jeg de feilformulerte seg litt fordi det er omtrent det det er som nettotap etter skatt etter 3 måneder. Noe mer kanskje.. Bra du har kontroll, det har jeg også et inntrykk av selv om du har en tendens til alltid å tenke worse case. Men en kritisk røst er alltid velkommen her på forumet selvsagt. Lykke til med investeringene!
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
07.08.2018 kl 00:15 5888

Osnap hva er d du skriver nå? 25 mill kroner for 3 mnd uten produksjon (ingen vet tiden) . Så du mener Vikingo brønnen produserer olje for 100mill i året alene? Om dette er riktig er jo IOX en gullgruve allerede og hva er verdien med 5-6 ganger produksjon med de nye brønnene? og folk selger aksjer på 4 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
helloween
07.08.2018 kl 00:32 5861

Vikingo produserer vel olje for ca 150 mil i året?krysser fingrene for at vi kan komme opp i 200 mil etter work over?

Uansett så er vel de fleste inne for hva de 9 neste brønnene vil gi oss ?

Så får vi se på dette som en kjøps anledning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2018 kl 00:41 5816

Synes selv det er svært beklagelig hvordan de informerte om produksjonsstans en måned etter hendelsen, men det er kanskje ikke så ille likevel. Hadde de gått ut med det like etter det skjedde ville det blitt et enda større sjokk mtp. at det eneste aksjonærene ville blitt fortalt var at produksjonen var innstilt. Nå vet vi i det minste at de har en løsning og at de ser en mulighet for å "effektivt" øke produksjonen ved feltet. Vet ikke hvor mye de har tapt på innstillingen, men den vil vel tilsvare 3 måneders produksjonsstopp og reparasjonskostnader. En 15% reduksjon i aksjekursen er nok en kraftig overreaksjon sdm, da dette er mye mer enn hva selskapet har tapt, både i kalde kroner og omdømme.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Osnap
07.08.2018 kl 01:41 5729

@YNWA
«Så du mener Vikingo brønnen produserer olje for 100mill i året alene?»
Dette er det ingen som trenger å mene noe om da det finnes en fasit (produksjon på ca.550 bopd pr. dag). Du trenger ikke «mene» om solen finnes eller ikke. Den gjør det.
Dette skulle bli cirka omsetning per måned på Vikingo (og inntil videre bortfallende omsetning pr.mnd. Jeg er konservativ ifht. oljeprisen):
550 bopd x 65USD/bo x 8,24(dollarkurs) x 1 mnd (30 dager) = 8.837.400 NOK

@Kremen
«Og da antok jeg de feilformulerte seg litt fordi det er omtrent det det er som nettotap etter skatt etter 3 måneder. Noe mer kanskje..»
Du påstår altså at om de mister en omsetning på ca. 25 millioner over 3 mnd så taper de kun 1 million på det over den perioden? Det vil innebære at 96% av omsetning går til å dekke kostnader. Problemet er at du i samme innlegg sier at de har 40% marginer. Altså, om IOX omsetter for 25 millioner NOK og har 40% marginer som du sier, så skulle de sittet igjen med 25.000.000x0,40=10.000.000 (10 millioner NOK). Allikevel sier du at de kun sitter igjen med 1 million i tap. Da måtte de isåfall først ha betalt 90% skatt av dette igjen...
Hvordan regnet du ut at tapet kun ble 1 million NOK etter skatt fordelt over 3 mnd?
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2018 kl 01:50 5719

Don't be so grumpy, it's only a forum discussion and nothing more than that
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Osnap
07.08.2018 kl 02:06 5699

McAxel
Om du mente meg så vil jeg si at jeg får heller risikere å fremstå grumpy enn å la folk skrive feilaktige og villedende ting om selskapsverdien.

Jeg stiller enkle, tydelige spørsmål så saklig som mulig. Du burde ha like stor interesse av at ting fremstilles riktig som alle andre aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare