NEL - NIKOLA

kreinh
NEL 02.08.2018 kl 20:18 14326

På Nikola si hjemmeside står blant annet dette:

https://nikolamotor.com/stations

Nikola has chosen Nel ASA as the sole equipment supplier to create the largest hydrogen network in the world that will cover over 2,000 miles and include 16 stations. Nikola has already kicked off two of the 16 stations and 14 more will follow immediately after installation.

Utdrag av det som står i børsmeldingen den 15/11-2017

"We are building the world's largest hydrogen network. Nels electrolyzers are
well proven, and known in the industry for being very efficient and reliable,
making them a natural backbone for the development of our mega-stations. We are
beyond excited to work with the Nel team to deploy this groundbreaking
technology as quickly as possible across the US," says Trevor Milton, Chief
Executive Officer of Nikola Motor.

Nikola has an initial target to build 16 of the mega-scale hydrogen stations
between 2019-2021, with a minimum of eight units of the Nel A-485 electrolyzer
per site. The solution is scalable to a maximum of 32 units of the Nel A-485
electrolyzer per site, equaling a production capacity of up to 32 tons of
hydrogen per day.

The initial purchase order has a value of USD 3.6 million and delivery of the
demo stations is intended to start in the second half of 2018.

Altså: "Nikola has already kicked off two of the 16 stations and 14 more will follow immediately after installation."


Kanskje kunngjøringen som kommer snart fra Nikola er med en ny stor transportselskap som vil ha Nikola lastebiler. Skal heller ikke se bort fra at det kan bli en forsering i byggingn av stasjoner og mulig finansieringsplan for disse...





Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 17:32 5955

Litt usikker på hvordan reglene er, men antar at de hvertfall må oppgi ca antall mrd i backlog.
At de kanskje sier at backlog pr. Q2 er mellom 6 - 8 mrd....
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 17:38 5938

Powercell er ned efter order med Nikola. Det mener markedet er riktig ettersom ingen vet vad det blir av Nikola.

(det kan bli sån at NEl investererer og bruker en miljard for at ta ordern fra Nikola, også går Nikola ikke igång eller i konkurs. Sån gikk det med H2V bara utvekllingskost og når NEL ikke fikk fram en fungerande produkt blev det stop.) Edit Hvordann mye har NEL brukt på H2V? *

Sporsmål; Varfor skal NEL då vurderes annerledes enn Powercell i henhold Nikola? Ikke si at NEL har bedre kontrakt fordi det har jeg sett på i detalj og sån er det ikke.


*Svar mellom 200 til 500 miljoner kan vi uppskatta.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
05.08.2018 kl 17:58 5883

Jeg, og sikkert mange flere med meg, vil gjerne lese disse kontraktene i detalj. Kan du legge ut en link til nettside eller pdf-dokument?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 17:59 5881

Hildur,
Så du sitter med kontraktene mellom partene? Slutt med det pisspratet. Vi kjenner ikke kontraktsbeløpet engang så hvordan faen kan du kjenne til detaljene.

Og slapp av, Powercell vil stige markant når Nikola har det finansielle i orden og bestiller stacks av Powercell.
En annen ting, du røk på stop loss for en tid tilbake på ca. 2,10- 2,12, hva skyldes din interesse for Nel nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 18:45 5802

Vi vet at det er en dårlig kontrakt fordi de må få ned kostnaden 40 %. Dessutom skal Nikola ha en andel (mellan 0-100 %) av besparelsen.

(det var ikke kjent innen emisjon, då sa jon kun at her skal det spares 40 %)

Vi vet også at det er prispress i bransjen. Hvis man tror at NEL er ledande på teknologi kan man tro de kan ta ut en margin. Men det vet vi enligt fakta at de ikke er, fordi Thyssen Krupp sier de er verldensledande. Og de har modulbaserad produksjon så der tror jeg mer på T-K.

Många vil komma in på hydrogenmarkedet, tilvlerkas liksom 500 toyota her, og 1000 Honda der. Markeden er så lite. Kun tesla bygger 200 000 bilar redan? DEt var en gavapakke når Nikola kom og sa de ska bygga en lastbil (lev tidligst 2024), men det var mange som ville ha kontrakt, og då blir det förstås en dårlig kontrakt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 19:17 5739

Hildur,
God bedring, Gud bedre for et rot.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
nordnes
05.08.2018 kl 19:32 5702

Hildur,

På meg virker det lite seriøst det du skriver.
Hvorfor skriver du om et selskap som du (slik jeg forstår det); er negativ til ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 19:59 5629

Tenker jeg må varna andra. Jeg er positiv til hydrogen/förnybar. Ibland negativ till batteri, ibland till hydrogen. Folger markedet med min specialitet automotive/förnybar.

För nel har jeg identifiserat noen konkreta spörsmål inom kostnadsreduksjon og strategi.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.08.2018 kl 20:13 5591

Huffameg for en fyr
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 20:15 5578

Ja, tror det er begrenset om noen i det hele tatt overveier dine advarsler eller anbefalinger.
Jeg gjør hvertfall ikke
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
daffyduck
05.08.2018 kl 20:23 3636

Hildur:
Har du stilt spørsmål til IR?
Har de forstått hva du skriver om?
Fått svar?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 20:29 3619

jeg regner med at de leser online forum. Men jeg ska også på presentation q2/q3
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
daffyduck
05.08.2018 kl 20:30 3615

Ser for meg Sissener og co stadig tar opp tråden fra HO på morgenmøter og diskuterer Hildur sine ekspertinnlegg.

DNB Markets:
-Skal vi ta inn NEL i ukeporteføljen?
-Usikker,- leste et innlegg fra Hildur i går og han tror aluminium blir den nye energibæreren. Han var skeptisk til at NEL skal dele kostnadsreduksjoner i Nikola kontrakten.
Har han et poeng her?
Tja,- vi må vel innrømme at dette med fornybart kan vi ikke her på DNM. Vi venter til Hildur blir positiv.
God idè!
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
kreinh
06.08.2018 kl 21:47 3308

https://mobile.twitter.com/nikolamotor/status/1026550184304566272?s=19

We will announce the unveiling date in the coming 2-3 weeks for the production intent truck. Working on logistics now with all the major fleets, press and others. HUGE 2019 coming for Nikola.

Logistikken må jo bety utrulling av påfyllings stasjoner og hvor de skal ligge i forhold til den enkelte truck firma sin kjørerute. Er jeg helt på jordet eller?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
07.08.2018 kl 00:46 3099

Vanskelig å tolke med så korte meldinger. Kommunikasjon er en presis vitenskap :-)
Ser ut til at de skal avduke lastebilen som skal gå i masseproduksjon snart i hvert fall. Logistikken kan gjelde i hvilken rekkefølge de som har bestilt skal få lastebiler (Anheuser-Busch, U.S. Express). Uansett gode nyheter for NEL.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
07.08.2018 kl 00:48 3093

Godt å se at Nikola har penger. Også gode nyheter for NEL.
https://mobile.twitter.com/nikolamotor
Nikola is excited to announce it has raised and been funded 100 million this month (August 2018) @ 1.1 billion pre-money valuation. We are well on our way to over-subscribe the 250MM C round and have commitments for the remaining balance.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare