Markedet har ingen tiltro til NAS sin konsernledelse .

Fred55
NAS 27.02.2020 kl 15:01 5532

Klarere signal en det finnes knapt nok. Ikke engang i historie bøker. Går ut sier noe og kursen reagerer opp noen minutter, før den stuper videre nedover.
Har nå gått fra Kr 42 den 13.02. til kr 17 i dag en nedgang på hele 25 Kr eller 60 % på akkurat 10 handeldager på børs.

På toppen av dette har JS vært kort ute i media og lirt fra seg noe, som markedet har tolket enda verre en det han sier. Altså ingen troverdighet i dette. Omsetning passerer 400 mill noe som er en rekord og absolutt alt går rett vest.

Rart i seg selv at børsen nå ikke stopper NAS for handel. Dette skyldes ikke bare Virus, men en ren henrettelse av hele selskapet. Hvordan HBK sdkal komme seg ut av den avtalen på 5 mill aksjer til kr 40 er vanskelig å skjønne.

Dette er trist. Men JS vil nok i ettertid skrive en bok om at det ikke bare nytter å hilse på de ansatte. Må også ha fokus på å være synlig i markedet. Selv 100% oppgang nå hjelper oss ikke lengre en til kr 35.

Ja jaSkal ikke skylde på enkelt personer i NAS, men toppleder gruppen må jo snart skjønne at de faktisk MÅ komme med noe vanvittig mye informasjon. En emisjon vil trolig de slite med i det hele tatt og over Kr 10 blir jo ikke lett :-)
Redigert 19.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 15:11 5453

Selskapet har en ryggsekk med gjeld på 58 mrd. kr.
Mye bedre å starte på ny frisk, uten så mye gjeld. Det blir mye fly
å få tak i billig fremover.

La oss konsentrere oss om å overta varemerke og bygge NAS videre etter konkurs.
Sann
27.02.2020 kl 15:15 5400

Hvordan kan du vite at HBK ikke har shortet disse aksjene???
EliotS
27.02.2020 kl 15:32 5290

Sann - Kise og Kjos skal selge 11,98 prosent av Norwegian Air's aktiekapital før end de er short. Så nej jeg tror ikke de er short.
Herman*
27.02.2020 kl 15:38 5232

Enig i at JS mangler evne til å skape tillit. La oss få Geir Karlsen tilbake..... Handelen burde bli stoppet, og deretter bør de bruke helgen til å bli enig med Boeing og i tillegg være mer konkret i forhold til likviditeten de neste månedene. Hjelper ikke at de guider overskudd i år når markedet ikke tror det.
Fred55
27.02.2020 kl 15:46 5147

HBK må børsmelde når de går under 10% enkelt og greit. Noe de ikke har gjort.Dette må børs meldes selv om de går short med de 5 mill aksjene som er ca 3 %.
Skulle likt å sett short register live og ikke minst de største investorer.

Virus ja men ingen ting annet har endret seg i følge JS tidligere i dag. Så kan være at oppkjøpere driver og posjonerer seg kraftig og står på kjøper siden. Spørs om en får noen flaggmeldinger i løpet av dagen/børslutt. Eller er det tradere som leker vilt og tvinger frem salg fra alle små/fond etc. Mange kvitter seg med porteføljen.
Samtidig tvinges vel JS til å fire på krav opp mot Boeing for å få inn egenkapital så de ikke misligholder forpliktelsene sine. Kan fort skje at det kommer en melding om mange ting nå. Det eneste som jeg ser som klart og tydelig er at tiltro til konsernledelsen og hva de sier er det lite av.
1- -oppkjøp
2 - emisjon
3- kontant a konto fra Boeing
4 - konkurs

Håper selv på a-konto fra Boeing. Vil ikke løfte kursen før virus hysteriet har lagt seg og media får annet å fokusere på :-)
25% av Norsk befolkning i karantene og samme i resten av verden. Vel alt er mulig. Men da går samtlige fly selskaper konk + det meste av annet i verden. Tror at verdien i oljefondet også raser og dekker knapt NAV utgifter ut året ::-) om de ikke setter fly på bakken permitterer og lukker øynene. NAS ligger litt i forkant her. Har lukket øyne, men ikke mer :-)
Epona
27.02.2020 kl 15:46 5134

Enkelt, litt for enkelt, - å bare skyte på selskapets ledelse. Hele Norge har panikk for virus kan det virke som: I dag pratet med en som skulle innom legesenteret for noen prøver, og han regnet med å vente i kø som vanlig. Men nei, - folketomt. Det sier meg litt inhvert fall. Tyder på at det er et kollektivt anfall av kommende hypokonderi rundt dette koronaviruset. «Høl i hue» 😳
bj111
27.02.2020 kl 16:59 4917

Skulle tro dere ikke har hørt om corona virus og alle de begrensningene dette kan gi for reisende. Det er grunnen til fallet og ikke hva selskapet har gjort de siste 10 dagene. Få opp øya.
AksjeRik
27.02.2020 kl 17:02 4886

Midlertidig. Kan løsne fort
AksjeRik
27.02.2020 kl 17:02 4872

Ja det er faktisk høl i hue. Hode under armen.. Hysteria uten grunn! Frykt uten grunn!
Redigert 27.02.2020 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 17:08 4815

Bare tøv av trådstarter. Vil sikkert ha billige aksjer.
Skal snart ta Norwegian , og vurderer ikke å avbestille i det hele tatt
NAS flyr omtrent som normalt. Hysteriske høns her derimot flakser desperat for å få ned kursen ;)
AksjeRik
27.02.2020 kl 17:12 4791

Bra! Fornuftig mann! Dette er så hypet at det er helt sykt
Redigert 27.02.2020 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Habub
27.02.2020 kl 17:41 4682

Hej Elliot.

Dert første man vil gøre (sikkert allerede har tiltag imod) er at nedbringe omkostningerne skulle man se at bookingerne forsvinder som dug for solen. Der findes utrolig mange håndtag man kan dreje på, noget af det som koster mest i et airline er lønninger, og tro mig hver eneste medarbejder vil tage ferie / orlov uden løn så længe det er nødvendigt, det er her et godt samarbejde med fagforeningerne kommer til udtryk, NAS kan lynhurtigt spare meget store summer på denne konto.

Leasing-selskaberne forstår jo godt situationen endvidere findes der ofte forskellige klausuler som gør at Nas er beskyttet i tilfælde af f.eks krig, sygdom eller naturkatastrofer, endvidere er man forsikret mod dette. Med andre ord, der er utrolig mange ting som gør at NAS slet slet ikke kommer til at brænde den bunke penge som diverse analytikere (tror og mener)

Der for skal denne konkurs debat slås ned lige med det samme, det KOMMER IKKE TIL AT SKE, eller muligvis om flere år, men ikke pga dette virus.

Fordi der pludselig er et virus løs betyder det jo ikke at luftfarten ikke eksisterer om 1 til 6 måneder, det er da sole-klart at mange firmaer ser muligheder i en tvungen eller frivillig konsolidering i branchen, kan man få NAS til 35 kr aktien så er det jo et røverkøb.

NAS kan sælge fly og herved få mere likviditet eller som du selv skriver lave aftaler med Boeing omkring en udbetaling. Jeg ser at mange tror at det er Boeing mod diverse firmaer hvor man prøver at udbetale så lidt som muligt. Det er helt misforstået, naturligvis er Boeing ikke en gavebod, men man skal huske at de vil have tilfredse kunder for hvem skal købe deres fly næste gang. Luftfart er ikke som dagligvarebranchen hvor man bare skifter leverandør, der findes Boeing og Airbus i dette segment thats it. Derfor har Boeing en stor interesse i at møde NAS og sørge for at man er tilfredse med den udbetalte erstatning således man ikke mister en stor kunde, naturligvis har Boeing heller ingen interesse i at Nas kommer i problemer fordi man ikke udbetaler pengene.

Uanset hvad så har NAS penge nok til langt ind i sommeren, til den tid er Corona krisen løst, Europa som helhed kan ikke holde til at være under belejring i flere måneder. At man læser at 20 til 25% af den Norske befolkning kan blive syge er jo helt hinsidiges, hvis man blot spørger sig selv efter; Hvorfor blev ikke 25% syge i epicenteret altså i Kina? De fleste virus-sygdomme falder markant i antal syge des længere afstandsmæssigt udbredelse er, de danske myndigheder udtaler da også at man ikke forventer den store spredning.

Når dette udbrud er ovre er jeg ret sikker på pressen i de Skandinaviske lande skal tage et rigtigt langt kig på sig-selv og måden de har kommunikeret til omverdenen på. Indtil videre er der vel noget som ligner 14 bekræftede tilfælde i hele Skandinavien og 541 smittede i Europa ud af 742 millioner mennesker, til trods for disse halt groteske lave tal har vi ikke hørt om andet 24/7 i 2 uker nå.!
Slettet bruker
27.02.2020 kl 17:48 4650

nå er det vel snart på tide at du går i deg selv og tar ansvar for dei invisteringene du gjør,er vel for faen ikke ledelsen i selskapet sin skyld at kursen raser.
hstray
27.02.2020 kl 18:30 4534

Bankene som tvangsselger aksjer over hele linjen tar desverre ikke hensyn til en børsmelding hvor hvor finansdir opprettholder 2020 guiding samt gjør de det klart at Norwegian er langt ifra brudd. Journalist i finansavisen har bommet på selskap da garanti på $400 mill er stilt fra AAA og ikke Norwegian ASA. I tillegg er EK basert på flyverdier, og ikke cash. Rart at en journalist i en finansavis ikke setter seg mer inn i fakta og bommer så grovt.
arrii
01.03.2020 kl 12:49 4183

Naivt å tru at guidingen for 2020 kan opprettholdes gitt siste ukes utvikling mtp coronaviruset, og det ser ut til å fortsette å eskalere. Med et slikt marked i 2020 vil nok dette ende i forferdelse for Norwegian, dessverre.
exuptro
01.03.2020 kl 12:58 4145

Jeg flyr ganske ofte, og det er med tungt hjerte at jeg har begynt å velge bort NAS. Grunnen er enkel og grei - jeg er livredd for å gå over de nye håndbagasjereglene der størrelsen kun kan være 20x30x38. Her mister de desverre mange kunder inkl meg. Skjønner at de ønsker at det skal være tidsbesparende, men dette skremmer kun bort kunder.
gbkvinlog
01.03.2020 kl 13:38 4059

Du kjenner målene men er likevel livredd?
TomW
01.03.2020 kl 14:21 3967

1) Om man ikke klarer å ha kontroll på dette selv har man større problemer enn som så.
2) Skulle så "uhellet" være ute og du skulle få et gebyr så snakker vi ikke økonomisk ruin så livredd er vel ektremt vil jeg påstå

Restplassno
01.03.2020 kl 14:36 3922

Norwegian har begynt å ta betalt for håndbagasje. Det gleder meg å meddele at Norwegian lar deg kjøpe ekstra håndbagasje hvis du trenger det. Og målene på denne er samme på SAS, så du slipper å frykte for livet når du pakker trillekofferten :) koster vel en femtilapp. Tipper de slår sas på pris i 95% av tilfellene selv om du skulle finne på å kjøpe både to og tre håndbagasjer i full størrelse for å demme opp for frykten din.

😂
Talent
01.03.2020 kl 15:48 3831

Du vil ikke fly med NAS men du vil kjøpe aksjer 😂😂😂
SjonkelRolf
01.03.2020 kl 16:28 3768

Fred55.
Eneste aksjonæren (ifølge han selv) som er mest opptatt av å snakke ned sin egen investering. Har lest igjennom mye fra den kanten. Det jeg har kommet over er skrevet på en måte som er ment for å skape tvil. Tvil om emisjon, tvil om ledelse, tvil om erstatning, tvil om ditt, tvil om datt.
Ypperlig
01.03.2020 kl 16:50 3726

Alt ligger til rette for en shortskvis. Timing er vel stikkordet. Dem beste dagene kommer som regel tett på dem verste, og i dette tilfellet tror jeg vi kan se en kraftig rekyl allerede på mandagen. Dette i kombinasjon av short-inndekning og optimismen blant investorene kommer tilbake etter alt dette «hysteriet». Ja, det kunne/kan bli enda verre, men sannsynligheten virker mindre enn at det vil avta sakte men sikkert. Viruset er farligere enn vanlig influensa, men hvis man ser det store bildet skal det mer til for å svekke verdensøkonomien ytterligere.

Ledelsen i NAS er under press, og dem vet godt selv hva som står på spill. Men at selskapet går konkurs eller at det blir en emisjon nå ville være et dårlig trekk. Dem har nok mange brikker å spille på, så at vi kan forvente noen gode nyheter snarest er det ikke tvil om.
bj111
01.03.2020 kl 16:52 3707

Lufthansa reduserer kapasiteten med 25%. Foreløpig melding fra NAS er at alt går som normalt. Det har ikke markedet særlig tro på og det er et kjempeproblem for NAS sine aksjonærer. Når kommer NAS ut med hva som faktisk er situasjonen og hva gjør de for å begrense tap i dette corona kaoset som har oppstått.
TomW
01.03.2020 kl 17:13 3650

Kan ikke folk lære seg å lese før de stormer til forumet for å krisemaksimere situasjonen. LH skriver følgende i sin pressemelding:

Within the coming weeks, the number of short- and medium-haul flights will be reduced by up to 25 percent, depending on the further development of the spread of the coronavirus.

Med andre ord, de vil tilpasse kapasiteten avhengig av hvordan utbruddet utvikler seg. Både SAS og Nas uttalte vel noe lignende, om at de følger med utviklingen og gjør tiltak på bakgrunn av dette.

bj111
01.03.2020 kl 17:24 3602

Dersom NAS har uttalt at de vil tilpasse kapasiteten så har det kommet i skyggen av uttalelsen om at alt er som normalt iallefall her i gården. Det er jo veldig bra dersom de gjør tiltak for å begrense sine tap og ikke flyr med 50% bellegg i ukesvis.
Det eneste som tilsier at alt skule være som normalt er vel at norske myndigheter ikke gjør noe nevneverdig for å begrense spredningen av corona. Frivillig karantene er en vits.
rischioso
01.03.2020 kl 17:28 3579

RE - Hjelper ikke at de guider overskudd i år når markedet ikke tror det.

* Hvordan skal markedet kunne tro det når de i realiteten ikke tror det selv ...

Det ene selskapet etter det andre melder nå om at de setter fly på bakken noe som kommer på toppen av alle MAX flyene som allerede har stått der i 12mdr - mao, ikke noe drahjelp der heller om FDA omsider og endelig skulle gi grønt lys for MAX for når flere og flere land planlegger flyforbud og passasjerene gjennom det glimrer med siitt fravær så blir det jo ikke bare latterlig men også tragikomisk useriøst å skulle melde om forventet overskudd i 2020 ...

Mitt bet er at fremover vil vi se kurser i intervallet 8 - 12nok godt hjulpet av stoploss raid og tvangssalg ...
Slettet bruker
01.03.2020 kl 18:18 3470

Når den siste optimist er blitt pessimist bør det kjøpes aksjer
exuptro
01.03.2020 kl 18:23 3445

Tom, det er over hodet ingen økonomisk ruin, men sure penger. Måten mange av medarbeidere har håndtert disse reglene gjør at jeg ikke gidder å ta sjansen. Derfor velger jeg bort NAS. En ting er å ha maksgrense på 8kg og liten håndbagasje, men det surret de har begynt med nå gidder jeg ikke. De neste 5 reisene mine er nå derfor booket med SAS.

Restplass, nå er faktisk SAS billigere dersom du skal ha både koffert + en noe større håndbagasje.

Talent, jeg synes Norwegian har begynt med en noe mer fientligere tilnærming til passasjerene etter GK ble byttet ut. Klart kursen er helt hinsides lav nå, men synes det er betenkelig at de sendte ut en melding om at alt er i skjønneste orden. Klart kursen kan gå mye framover, men valgte å redusere beholdningen i medio januar og angrer ikke på det.
Slettet bruker
01.03.2020 kl 18:29 3424

Det er en uting å ta med seg alskens handbagasje inn i flyet. Blir så lei av disse tyrkerne og øst-europeerne som skal presse alt slags dritt inn i hattehyllen !
Restplassno
01.03.2020 kl 19:50 3304

Ser gjerne tallene for dette, exuptro. Fløyet høyt trafikkerte ruter i det siste med bagasje begge veier innenriks, dette har likevel ikke vært tilfelle. SAS har vel CASK godt oppe på 70 øre-tallet, så da driver de i så fall alt unntatt business class med saftig underskudd.
Ron Jeremy
01.03.2020 kl 21:01 3191

Men sissener tror ikke på emisjon....
exuptro
01.03.2020 kl 22:53 2988

Trenger ikke være mattegeni for å se dette. NAS har 529 per billett + 50 for håndbagasje + 135 for bagasje gir en høyere sum enn 599 som nå er SAS rimeligste billetter (og som har dette inkl i pris). Dette gjelder blant annet til Bergen og Tromsø.
TomW
01.03.2020 kl 23:34 2900

Oslo- Bergen
09.03.20
SAS:949 kr
Nas: 569 kr ( Lowfare+ , altså både bagasje og håndbagasje inkludert)

Skjønner ikke hvorfor folk skal fantasere om at SAS er like billig som Nas. Det er ikke tilfelle og vil ei heller bli det. Man kan sikkert fra tid til annen finne en billett som er rimligere hos sas, men jevnt over vil Nas altid være rimligst
Investor 33
02.03.2020 kl 00:29 2795

FunHouseComp skrev Innlegget er slettet
Dessverre kommer flere bransjer til å falle og flere blir arbeidsledige. Rike blir fattige og fattige blir fattigere. Nei vi går mot urolige tider med Coronavirus, Handelskrig, Syria konflikten, masse innvandring, klimakrise, Kina fall med mer. Norge vil bli rammet, og det brutalt om 6 måneders tid. Da vil media fylles med kriser i ulike bransjer, bolig krakk, og høy arbeidsledighet. Men det gode er at vi muligens fremover vil sette mer pris på det daglige livet menneskene imellom. Grådighetskulturen vil muligens avta, og velstandsnorge vil muligens bli mer normalisert lik andre land. Gleder meg til endringer, til nye og bedre tider for oss mennesker på denne jord.
FunHouseComp
02.03.2020 kl 00:34 2784

Der blir veldig svartmaling. Det var kanskje det som var hensikten.
Investor 33
02.03.2020 kl 00:42 2766

Muligens noe, men kan ikke si at jeg nå er optimistisk. Tror at flere bransjer går under. Ikke liv laget med andre ord. Mange mennesker har levd over evne med kreditt kort som betalingsmiddel som det nå er slutt på. Flere bransjer sliter. Forstår at grensehandelen mot Sverige øker, med vesentlig lavere priser. Men lønningene er også lavere for vanlige arbeidere i Sverige. Så at matpriser er høye her er forstålig. Men ja, jeg er ikke optimistisk nå for Norges del.
abban
02.03.2020 kl 10:08 2500

Du får peile deg inn mot en karriere som avdelignsleder i det offentlige.
Dette er en bransje i meget sterk vekst her i Norge, med meget sterk lønnsvekst også.