Norsk fiskebåt mot Israel’s marine

Londonmannen
02.08.2018 kl 23:38 435

Nok en gang har en gjeng eventyrlystne nordmenn forsøkt å sette seg opp mot det israelske maktapparatet. Hvorfor? Ja, man kan saktens spørre. Men etter hva de selv sier så skulle de utfordre den israelske blokaden og sørge for medieoppmerksomheten mot forholdene på Gazastripen.
Jeg har ikke noe problemer med at noen aktivister forsøker å få inn medisiner til trengende på Gazastripen.

Men det er naivt å tro at en norsk ombygd fiskebåt skal evne å trenge gjennom en meget effektiv israelsk blokade. Det er også rimelig naivt å sette seg opp mot israelske styrker og tro at det ikke vil få konsekvenser.

Israel og dets folk har siden 1948 levd i en situasjon der arabere og deres sympatisører har gjort hva de kan for å kaste jødene på havet. Det er derfor ikke så veldig overraskende at Israel har verdens største militære styrke, sett i relasjon til innbyggertallet.

Dette militærapparatet har i alle disse årene stått i høyeste beredskap og har personell som slett ikke legger fingrene mellom når de møter noen som utfordrer dem. At en gjeng eventyrlystne nordmenn er så naive å tro at de skal kunne komme seilende inn mot Gaza og utfordre blokaden, uten at dette får konsekvenser, ja det blir mer enn dumt. Og sant og si sliter jeg med å ha noen medfølelse med personer som reiser ut og ber om å bli banket opp. For de har selv sagt at de reiste for å konfrontere Israel, ikke for å snakke med dem. De seilte bevisst mot Gaza og nektet å etterkomme ordre fra marinefartøyene. De burde skjønne at ikke en av de militære fartøyssjefene har anledning å overprøve politiske pålegg om å håndheve en effektiv blokade. Hvis ikke hadde de ikke gjort hjemmeleksen sin. At de etter å ha provosert disse styrkene får føle på elektrosjokkvåpen og strips, jeg det forundrer meg ikke. Israelske soldater leker ikke krig, de er i krig 24/365. Dette endres ikke fordi en gjeng naive nordmenn velger å provosere dem.

Og mediedekning har de fått til de grader. Personlig skjønner jeg ikke at NRK gidder å bruke så mye tid på denne typen personer. De oppsøkte situasjonen selv og ba om å bli banket opp. Å tro at et norsk flagg skulle redde dem er så tøvete at det finnes knapt ord. Og hvorfor skal norske myndigheter bruke tid og krefter på noen som frivillig går inn i en situasjon der de måtte skjønne at utfallet ble hardhendt behandling og fengsling? En ting er når nordmenn ufrivillig havner i problemer utenlands. Men det var ikke tilfelle med disse eventyreren.

Palestinaproblemet må løses av politikere, ikke av eventyrer som vêr om å bli banket opp.
Slettet bruker
03.08.2018 kl 08:20 374

Hele gjengen ble vistnok banket opp av Israelerne, er det rart man blir Israelvenn.
Slettet bruker
03.08.2018 kl 01:02 403

Dette skjer på Ernas vakt - har vi ikke etterretning for å få stoppet aktivister som kan pådra Norge skade?
Det neste blir vel at Mossad som hevn avlegger Norge et lite besøk med bomber i sekken for et velrettet angrep...
Fjordgubben
03.08.2018 kl 00:30 413

De er «stuet sammen» på et lite område ja, hvorfor er de det?

Fordi de som følge av en politisk beslutning har bestemt seg for å bo der, før 1948 var området så godt som folketomt.

Muslimene har selv valgt å bo der, ikke fordi de har noe der å gjøre men ene og alene for å lage kvalm for Israel.
Slettet bruker
03.08.2018 kl 00:17 419

Så at 2 millioner mennesker er stuet sammen på et knøttlite område, og som trenger medisiner og andre forsyninger har ingenting å si ?
Det er altså fritt frem for israelere å behandle disse som dyr ?