Vil Covid-19 ta knekken på boligmarkedet?

Millennial
27.02.2020 kl 20:28 30895

Nå som coronaviruset har gjort sitt inntog til Norge er det på tide å opprette en egen tråd hvor vi kan løfte ut våre tanker om mulige konsekvenser det kan ha for boligmarkedet.

Mye vil selvfølgelig bero på norske myndigheter og hvorvidt de skal kunne klare å hindre spredningen. Min personlige mening er at de har vært naive og lite kompetente uten at jeg ønsker å gå inn nærmere på det. I skrivende stund er det 4 personer som er påvist coronaviruset i Norge, men det reelle tallet er nok mye høyere nå.

For at vi skal kunne diskutere det må vi bare anta at tallet av coronavirussmittede vil øke betydelig i tiden som kommer, så spm. er, hvordan vil det slå ut på boligmarkedet?

Det som er helt sikkert er at konsumet, med unntak av medisiner, mat og husholdningsartikler o.l., vil falle betydelig. Det vi videre medføre til lavere sysselsetting. Noe som igjen vil slå ut på boligeieres betjeningsevne. NB! En gruppe som sitter med relativt høy gjeld fra før av. Boligeierne vil selvfølgelig prioritere å nedbetale gjelden og det vil videre slå konsumet. Aksjemarkedet har begynt å falle og det vil igjen slå ut på konsumet samt investeringer. Og når ballen har først begynt å rulle kan det etter min mening få uheldige konsekvenser for boligmarkedet, spesielt i områdene som har hatt den høyeste boligprisveksten de siste årene, nemlig Oslo og omegn. Og jeg har ikke begynt å snakke om turistnæringen...

Til slutt vil jeg nevne at folk søker trygge havn (valutaer), som dollar og euro, den norske krone svekker seg og det blir mindre attraktivt for utenlendinger å bosette seg i Norge, spesielt øst-europeere. Mange av dem som er bosatt i Norge kan også finne på å pakke og dra tilbake. Oljeprisen går også ned. Lavere etterspørsel etter olje svekker også den norske økonomien samt den norske krone.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
paneldata
18.03.2020 kl 09:59 4821

Den svekkelsen vi ser i kronekursen er enorm. Vil gi betydelig nedgang i realinntekten. Alminnelig konsum har såpass høy importtilbøyelighet her til lands at det vil påvirke etterspørselen etter kvm bolig.

Likevel skal vi være veldig glade vi ikke har Euro nå. Lav kronekurs vil være til stor hjelp når olje/gass, strøm, laks, kunstgjødsel og aluminium skal selges til et verdensmarked i ruiner.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 10:46 4780

Grunnen til at regjeringen nøler med å gi studentene dagpenger er sikkert at de er redd for at mange skal søke om studieplass. Søknadsfirsten går ut 15. april. Normalt sett får man jo ikke dagpenger når man studerer, og en som har mistet jobben f.eks i oljen nå gir ikke fra seg 300-400k i dagpenger for å studere. Hvis man nå kan få beholde de pengene og studere vil jo veldig mange gjøre det. Det kommer til å bli rabalder når man så skal prøve å fjerne dagpengene mens man studerer.

Karakterkravene vil øke, utenlandsstudenter vil presses ut, og mange unge vil slite med å komme inn der de vil.

Det er jo en utrolig bolig buffer i Norge. Hvis man hadde talt soverom i Norge hadde det sikkert vært oppe i 7-8 millioner. Mange av de som nå er russ og skal studere til høsten planlegger nok å bo hjemme, siden det er vanskelig å få seg en deltidsjobb.

Slettet bruker
18.03.2020 kl 11:07 4768

Hva med studentene som har kjøpt seg egen bolig med kredittkort og kausjonister?
Bertelli
18.03.2020 kl 14:09 4662

Fire leiligheter hadde visning på Vindern de siste dager. Ingen solgt. Jeg så på en men det er bare å vente ett par måneder så blir den betydelig billigere. Flere dager siden at det har blitt solgt noe på Vindern.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 14:34 4746

Tipper mange av de som mister inntekt nå vil leie ut gjesterom som de til nå ikke har giddet å leie ut. Når man vurderer hvordan man lettest kan skaffe seg 5-6k ekstra i måneden så er det å leie ut et rom kanskje noe av det enkleste man kan gjøre.

Tipper vi vil se en eksplosjon i boliger/rom/hybler på finn, både til salgs og til leie.

Det vil dukke opp vanvittig mange kreative måter å bo trangere. F.eks 2 venniner som begge jobber i butikk og leier en 10kvm leilighet hver vil flytte sammen i dobbelsengen og dele på leien. Evt. hvis begge eier, flytte sammen og leie ut en leilighet og dele inntekten. Kjærestepar som flytter sammen osv, osv..
Redigert 18.03.2020 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
eNORm
18.03.2020 kl 15:05 4777

Tror romfolket er langt fremme i alternative boformer. Blir sikkert vanlig å bo i bilen.
Baltazaris
18.03.2020 kl 15:15 4757

208 salg i Oslo siste 3 dager, knallsterke tall spør du meg. Fremdeles noen som har troen:)
Millennial
18.03.2020 kl 15:30 4736

Husk at der er «lag» i boligmarkedet. Personer som har fått innvilget boliglån og sitter med finansieringsbeviset kan fortsatt kjøpe bolig, men hva skjer når de ikke får forlenget finansieringsbeviset? Eller får avslag på boliglånssøknaden sin? Massevis av folk permitteres nå på løpende bånd - nå ser vi fordelen av å jobbe i staten. Vi vil nok kunne se konsekvensene av dette ila et par mnd periode tipper jeg.

Boligprisene så langt i år har gått langt over prisantydning, nå går de til prisantydning og det blir verre for hver dag som går. Så effekten av koronaviruset kan man allerede se.
Baltazaris
18.03.2020 kl 15:42 4722

Kjøper man bolig kun fordi man har finansieringsbevis så er man vel ikke særlig smart om man er i fare for å miste jobben? Og har man sikker jobb er det jo mye bedre å vente, boligprisene kommer jo ikke til å stige.
Millennial
18.03.2020 kl 16:06 4698

Det er psykologien som spiller en rolle her tenker jeg. Personen vil fortsatt kunne betjene låne vha dagpenger selv om han/hun blir permittert, så fremt man tilfredsstiller kravene for dagpenger. Så her blir spm. om man vil eie sin egen bolig og nedbetale lånet, med særdeles lave renter, eller betale leie til noen andre. Her må man også ta med det aspektet at utleie av 50 % av bolig målt i verdi er skattefritt og kjøper man så kan man også leie del av boligen sin og begrense tapet ved evt. boligprisfall.

Man vet jo ikke med sikkerhet at boligmarkedet vil krakke eller falle betydelig, mye vil avhenge av utviklingen av coronaviruset og hvor langt dette vedvarer. Det vet jo ingen, men alt tyder på at vi vil få et betydelig fall i det minste. Det er sysselsettingen som er av vesentlig betydning her.

Er man ansatt i staten for eksempel så utsetter man bare boligkjøpet.
Baltazaris
18.03.2020 kl 16:52 4649

214 salg nå, jeg er imponert.
Millennial
19.03.2020 kl 08:29 4477

Formuene våre forvitrer ift andre europeere som følge av valutakollaps. Uff, om krona ikke styrker seg (eller om arbeidsledigheten ikke skyter i været i Øst Europa) vil det nå være enda vanskeligere å få østeuropeere til Norge. Blir nok også slik at enda flere reiser tilbake.
nicowiz
19.03.2020 kl 08:34 4466

Hva hvis vi MÅ øke renten til 10% pga kroneverdien, hva skjer da?

Det som skjer nå er mye verre enn finanskrisen - boligpriser skal ned 20-30%. Abeidsledigheten vil stige til 10% minst og utlendiger vil vend hjem som gjør at boligmarkedet vil stoppe helt opp en periode.
Redigert 19.03.2020 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 08:37 4452

Ikke mange privatpersoner med valuta lån, dog tipper jeg at mange norske banker fort vil ha dager som kan få de til å svette.
115 norske for 1 svensk krone nå.
Denne oljepris krigen svir.
Redigert 19.03.2020 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
nicowiz
19.03.2020 kl 08:40 4439

Hva mange ting har du rundt deg som er 100% "Made in Norway", tipper kanskje melken er det nærmeste du kommer.
Når alt stiger med 30-40% i verdi betyr det noe...
Slettet bruker
19.03.2020 kl 08:42 4431

Alt svir i disse dager, og selvsagt alt blir dyrere. Mye dyrere.
Men oljeprisen kommer tilbake, spørsmålet er når.
Millennial
19.03.2020 kl 08:49 4413

Da er nok boligkrakk et faktum dessverre. Folk har for mye gjeld til å tåle en såpass høy økning av rente. Jeg kan se for meg et scenariet hvor de fleste hadde fått avdragsfrie lån og betalt ned kun på renter, verdiene av bolig hadde imidlertidig falt minst 40 %.
nicowiz
19.03.2020 kl 08:51 4401

Kortsikt vil alt stoppe opp når folk forstår hva som skjer, over tid vil nok dette løse seg, men med lange ringvirkninger.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 09:23 4358

Oljeprisen styrker seg med 6% nå.
Hirsh
19.03.2020 kl 09:39 4330

Boligpriser falt allerede mer enn 20% i forhold til Euro/Dollar. Alle byggevarer fra utlandet blir dyrere da. Tviler på om håndverkere skal akseptere lavere timelønn i NOK etter periode md tørke. PLN/NOK gikk fra ca. 2,34 til 2,82 i dag dvs ca. 20% opp. Venninne som jobber i Adecco eller hva det hetter nå skriver permitterings varsler på spreng. Det er ikke sikkert at alle de er villige å komme tilbake etter noen måneder. Pendlerstatus fordeler er redusert. Jeg ser ikke noe annet at det blir dyrere å bygge/pusse opp i fremtiden med mindre NOK blir dydrere.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 10:00 4303

Hvor langt kan NOK falle før man må sette opp renten? De fleste andre land som har en valutta som har falt så kraftig har høye renter, f.eks Russland og Tyrkia. Hva er det som gjør Norge så annerledes? Hvordan kan NOK falle 30%+ og ikke få inflasjon?

Sveits sliter jo med at valutaen er for høy, også de setter ned renten.. hmm.. Virker som sentralbanken er partisk og velger side. På utenlandske nettsider er man bekymret for strategien.

https://www.bloombergquint.com/business/norway-krone-plunges-into-uncharted-territory-as-oil-sinks

"a case building that more NOK weakness and volatility raises financial risks instead of cushioning the negative impact from COVID-19.”

"The Norwegian currency’s future “is anyone’s guess now,” said Robin Winkler, a strategist at Deutsche Bank. “It’s a broken market.”"

Det hjelper jo ikke akkurat på troverdigheten til myndighetene at Pol Pot var på TV igår og mente at folk burde flytte fra byene til landsbygds for å så.



Redigert 19.03.2020 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
paneldata
19.03.2020 kl 12:42 4211

Pol Pot?
Slettet bruker
19.03.2020 kl 13:00 4182

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202003/NNFA56031820/avspiller

Hvis du går til 40 min 50sek så får du opp Pol Pot som skal ha folk ut på landsbygda.
paneldata
19.03.2020 kl 13:52 4128

Takk. Huff. Jeg tror det blir vanskelig å videreføre coronatiltakene særlig lenge. Skremmende innslag.
InvesTorbjørn
19.03.2020 kl 15:41 4049

1) Sentralbanken/NB iverksetter tiltak for å "redde kronekursen". Dette er støttekjøp. Når NB kjøper kroner er dette kontraktiv pengepolitikk. Mindre kroner i sirkulasjon = økte renter.
2) Finansmarkedene skjelver. Følg med på Deutsche Bank og derivatmatkedet. Når den demningen brister får vi likviditets- og kredittkrise. Sentralbanker vil alle sette renter = null fremover, men de har ikke nok høyde til at det vil virke. Rentene er for lave. Vi hadde aldri noen oppgang etter krisen i 2008. Det var bare en illusjon.
3) Meltdown i kredittmarkedet vil gi sjokkøkning i pengemarkedsrenten.
4) Det snakkes allerede om helikopterpenger. Enorm inflasjon og Weimar/Zimbabwe/Venezuela 2.
5) Aksjemarkedet skal videre ned. Bunnen faller ut av luksusmarkeder som dyre biler, båter, deretter fritidseiendommer. Følg med på Finn.no i månedene fremover...
6) Nedgang i behov for utleieboliger, høye renter og høy ledighet gir lavere etterspørsel etter bolig. Primært som følge av lavere kredittgrenser og lavere inntekt. Til slutt finner den enorme boligboblen i Norge sin nål, og den brister. Unge som har lånt over pipa og foreldre som har kausjonert sitter i saksa. Jeg spår Oslo ned 50% innen sommeren 2021.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 17:53 3969

Innen 18 måneder er boligprisene halvert.
paneldata
19.03.2020 kl 17:58 3955

Jeg tror en stor del av boligprisnedgangen vil komme som realprisnedgang. Global inflasjon vil øke mye nå.
Millennial
20.03.2020 kl 19:51 3740

I Norge sett under ett har Nav i denne perioden fått inn 172.150 søknader om dagpenger under permittering. Dette fører arbeidsledigheten i landet opp i 6,1 prosent, noe som er det høyeste siden depresjonen på 1930-tallet.

Om dette vedvarer vil det bli stygt.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4q8MbR/rekordhy-arbeidsledighet-i-rogaland
baltuz
20.03.2020 kl 20:20 3716

disse er altså permitert fra jobben sin. uansett tall - Ikke spesielt sensasjonelt når vi vet forhistorien.

Samtlige får tilnærmet full lønn første måned uten å jobbe . Store besparelser i forbruk samt spart påskeferie gjør at hushodlningene går i pluss i forhold til normalen fram til 1. mai iverfall. lite som minner om 30 tallet . så får vi se.

viss det vedvarer så er jeg enig det kan bli verre men 30 tallet kan vi glemme som samenligning.
noprofit
20.03.2020 kl 20:42 3683

Hva r d med deg, tror du at du får en leilighet til 1 kr med innleggene dine

Trukke d!!!!!!

Men du kan jo drømme 🥳
Millennial
20.03.2020 kl 21:16 3657

Enkelte grupper, f.eks studenter med deltidsstillinger, har allerede fått redusert sin betjeningevne. Det kommer en pakke til disse på mandag, men basert på foreløpige uttalelser så kan de ikke forvente seg tilsvarende ordninger.

Tror du at de som driver med Airbnb-utleie også får dekket den tapte leieinntekten nå den første måneden?

De får kanskje full lønn den første måneden, men allerede nå er de utestengt fra å søke om boliglån.
Jeg lurer også på om staten skal dekke den tapte inntekten i restaurantbransjen mv. eller ihvertfall dekke de faste kostnadene? for snart vil konkursbølgen utløses og de permitterte ansatte vil plutselig være arbeidsledige. Jeg kan for eksempel ikke se for meg at reisebransjen o.l. vil være i normal drift (på aktivitetsnivå lik den før coronaviruset) på flere år. Uansett hvordan du snur på det så vil arbeidsledigheten gå opp i Norge.

Oljeprisen har etter min personlig mening kollapset og kan falle enda mer. Hvis dette vedvarer, vil ansatte i disse bransjen få økt eller redusert sin betjeningsevne på sikt?

Fiskerinæringen begynner å slite med logistikken nå da det ikke går noe fly...

Investorer og/eller småsparere som har fått barbert sine formuer i aksjemarkedet den siste perioden, har de økt eller redusert sin betjeningsevne?

Basert på den siste rapporten til Folkehelseinstituttet jeg leste vil coronaepidemien nå sin topp i mai-oktober 2020 i Norge. Hvor pålitelig den er vet jeg ikke. Det er imidlertid ikke fasiten på at den økonomiske krisen vil gå over om vi når toppen i oktober for eksempel. Globaliseringen gjør at vi er også avhengige at det er stabilitet / går bra med resten av verden og spesielt USA, EU og Kina. I USA snakkes det om at det kan ta år før vi er tilbake til normalen.

Jeg kan fortsette til det uendelige, men vi ser allerede nå at boligmarkedet begynner å tørrhoste.
Millennial
20.03.2020 kl 21:24 3638

Jeg er nok ikke deg som tror at man kan snakke boligprisene opp eller ned her på forumet.

Ha en fortsatt fin kveld!
noprofit
21.03.2020 kl 00:37 3527

Vel du gjør en ganske god jobb med akkurat det

Og god kveld til deg også
Millennial
23.03.2020 kl 22:46 3186

Koronapandemien har allerede fått økonomiske konsekvenser verden rundt, og flere steder i Norge begynner folk å bli bekymret for egen økonomi.

Mest bekymret er man i Oslo. På skalaen fra 1 til 5 er Oslo-borgere 2,75 bekymret for egen økonomi. Det er 0,29 høyere enn landssnittet på 2,46, som har steget fra 2,32 da målingene startet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mandagens-korona-malingflere-steder-begynner-folk-a-bli-bekymret-for-egen-okonomi/3423942438.html
paneldata
23.03.2020 kl 23:22 3145

Viktig dr også det faktum at ståa var svak før covid19 kom til landet. En bølge av konkurser var jo igang.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 23:50 3111

Det er jammen ikke mange uker siden, jeg mente at boligprisfall på grunn av virus ikke kommer til å skje med det første, og ramsa opp alt annet som måtte skje først. Ikke ante jeg impakten av virus, og nå er vi en en hel annen situasjon hvor et fall i boligprisen plutselig nesten er uungåelig.
I USA er det et tema, og i store deler av Europa også. De går enda lengre noen steder ved å antyde kollaps i finansmarkeder med boligprisfall som det utløsende.
Jeg lurer på hva jeg mener om en måned....
tza
24.03.2020 kl 07:20 2957

Som ung person med trygg godt betalt jobb og oppspart egenkaptial til første boligkjøp som jeg enda ikke har slått til på, må jeg si at disse tider får meg i ekstase.

Ikke bare kommer jeg ikke til å kjøpe bolig nå eller de neste par årene, sannsynligvis vil det være bedre avkastning i aksjemarkeder om et par år enn i boligmarkedet så boligkjøpet vil bli utsatt ytterligere også.

Boligmarkedet i USA bunnet vel i 2010 etter finanskrisen som startet på børsene i 2007. Først raser børsene, deretter rundt 6 måneder senere begynner bolgmarkedet å slå sprekker, som igjen forverrer børsfallet. Historisk skjer reaksjonen i boligmarkedet alltid mye tregere enn i akjsemarkedet.

Spennende tider og mye penger å tjene for oss som ikke sitter belånt :)
Redigert 24.03.2020 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
baltuz
24.03.2020 kl 08:02 2923

Du har sikkert rett i dette og at aksjemarkedet trolig kan gi høyere %vis avkastning .

jeg vet ikke hvor stort beløp du har i egenkapital , men la oss si det er en million. viss du klarer 40% i aksjemarkedet så er det 400.000.

kjøper du er bolig til 4 mill og den stiger 10 % så gir det også 400.000. skattefritt i ditt tilfelle.

Viss boligmarkedet faller nå fremover en periode så er det nok mulig å gjøre gode kjøp. Bolig trenger du, og det er et moment i regnestykket. Du har vel også leiekostnader i dag som må inn i regnestykket.

Ser du 5-10 år frem så vil du være godt i gang å betale ned boligen din. Hvor aksjemakedet er og har vært innom i løpet av den perioden er ikke godt å si . Enkeltselskaper i kan gå dukken og selv med god risikospredning ødelegger ett slik tap avkastningen.

Jeg har sittet med både boliger og aksjer gjennom finanskrisen. boligene som var langsiktig finansiert bekymret meg overhode ikke, men å tape, i min verden store beløp på aksjer som kollapser er ingen god følelse og gir mer bekymring. boligmarkedet kommer tilbake . Det gjør nok også aksjemarkedet men ikke alle aksjene er med opp igjen, og nye korreksjoner kommer oftere der enn i boligene din.

Så rådet mitt er at du bør tenke over hvor risikovillig du er. Spesielt siden dette er boligen du skal bo i. lykke til!





Redigert 24.03.2020 kl 08:03 Du må logge inn for å svare