Vil Covid-19 ta knekken på boligmarkedet?

Millennial
27.02.2020 kl 20:28 30964

Nå som coronaviruset har gjort sitt inntog til Norge er det på tide å opprette en egen tråd hvor vi kan løfte ut våre tanker om mulige konsekvenser det kan ha for boligmarkedet.

Mye vil selvfølgelig bero på norske myndigheter og hvorvidt de skal kunne klare å hindre spredningen. Min personlige mening er at de har vært naive og lite kompetente uten at jeg ønsker å gå inn nærmere på det. I skrivende stund er det 4 personer som er påvist coronaviruset i Norge, men det reelle tallet er nok mye høyere nå.

For at vi skal kunne diskutere det må vi bare anta at tallet av coronavirussmittede vil øke betydelig i tiden som kommer, så spm. er, hvordan vil det slå ut på boligmarkedet?

Det som er helt sikkert er at konsumet, med unntak av medisiner, mat og husholdningsartikler o.l., vil falle betydelig. Det vi videre medføre til lavere sysselsetting. Noe som igjen vil slå ut på boligeieres betjeningsevne. NB! En gruppe som sitter med relativt høy gjeld fra før av. Boligeierne vil selvfølgelig prioritere å nedbetale gjelden og det vil videre slå konsumet. Aksjemarkedet har begynt å falle og det vil igjen slå ut på konsumet samt investeringer. Og når ballen har først begynt å rulle kan det etter min mening få uheldige konsekvenser for boligmarkedet, spesielt i områdene som har hatt den høyeste boligprisveksten de siste årene, nemlig Oslo og omegn. Og jeg har ikke begynt å snakke om turistnæringen...

Til slutt vil jeg nevne at folk søker trygge havn (valutaer), som dollar og euro, den norske krone svekker seg og det blir mindre attraktivt for utenlendinger å bosette seg i Norge, spesielt øst-europeere. Mange av dem som er bosatt i Norge kan også finne på å pakke og dra tilbake. Oljeprisen går også ned. Lavere etterspørsel etter olje svekker også den norske økonomien samt den norske krone.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
14.03.2020 kl 03:38 5198

Menn selger dop. Kvinner selger seg selv. Man ser det i mange samfunn hvor mulighetene er få.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
paneldata
14.03.2020 kl 03:42 5199

Enig med deg , Paragraf. Det er ikke ofte....
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
14.03.2020 kl 04:07 5194

ikke dårlig:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
baltuz
14.03.2020 kl 08:42 5102

i Norge er arbeisdtakere veldlig godt beskyttet. Det blir ei periode nå med litt lavere lønn for en del. De som rammes hardest er for en stor del de om ikke er i boligmarkedet fra før. særlig rammes kortidsarbeider, reise , restaurant osv. Det blir nå mange konkurser som følge av at samfunnet tar ei pause.

Når det er i gang igjen kommer jobbene tilbake, menfor manges del må det bli ny arbeidsgiver. I tillegg har vi hele offentlige sektor som sitter trygt.

mange offentlige tiltak igangsettes. under finanskrisen ble det hasteigangsatt masse offentlig vedlikehold av bygninger og infrastrukturprosjketer fremskyndet. dette vil vi få nå også .

Holder bankene stand og utlånsmarkedet fungerer, drar nok dette seg i gang igjen ganske kjapt når støvet har lagt seg. jeg tror ikke på varig nedgang og elendighet nå selv om mange rammes hardt de neste måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
fabian2
14.03.2020 kl 10:15 5043

Bankene vil bestå. Et sted må folk bo.Mindre flytting og salg kommer nå. Altså vil boligprisene stå ganske i ro.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Millennial
14.03.2020 kl 13:57 4633

Men er ikke Wuhan fortsatt under lockdown? Jeg mener at man kan påstå at det er over når alt er åpent igjen og fungerer som normalt. Antall smittede kan fortsatt tilta når alt åpnes igjen? Eller har alle Wuhan innbyggere vært gjennom sykdommen nå og utviklet resistens mot viruset?
paneldata
14.03.2020 kl 14:18 4569

Mine kontakter i Beijing er tilbake på jobb, men med redusert arbeidstid. I Wuhan er nødsykehusene revet, og det er sluppet opp litt.
baltuz
14.03.2020 kl 14:25 4556

hva / hvordan er det sluppet opp i Wuhan? kan man stole særlig på kinesiske myndigheters tall?
Millennial
14.03.2020 kl 16:04 4491

Virke frykter at 405.000 arbeidsplasser kan forsvinne.

Etter at norske myndigheter torsdag innførte de strengeste tiltakene i fredstid, har nærmere 100.000 arbeidsplasser blitt stengt, ifølge Virke.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/g7A1aB/virke-frykter-at-405000-arbeidsplasser-kan-forsvinne

Slettet bruker
14.03.2020 kl 17:22 4439

Fersk NHO-undersøkelse viser at nær 80 - åtti! - prosent av bedriftene vurderer å permittere.

Hva skjer da med boligmarkedet? Hustander med 2 inntekter risikerer begge å bli permittert.
Dette ser nesten verre ut enn tidligere krakk.

Vi får inderlige håpe og tro at det ikke går så ille, men det er et varsko om alvoret.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAyLg/sjokktall-i-nho-undersoekelse-79-prosent-av-bedriftene-kan-permittere
Millennial
14.03.2020 kl 19:27 4391

Aker Solutions kommer nå med permitteringsvarsel til 6.000 ansatte.

Nå meldes det om 3. person som har gått bort som følge av coronaviruset.

Jeg begynner å frykte for det norske næringslivet, nå må regjeringen komme med flere krisepakker ellers vil alt kollapse her.

Dette kan på ingen måte sammenlignes med finanskrisen i 08, dette er et ukjent farvann for alle.
Slettet bruker
14.03.2020 kl 20:22 4347

Enig i at dette fort kan bli mye verre enn finanskrisen. Her kan en ny finanskrise blir en del av en samfunnskrise. Kombinasjon oljepriskrig og virus vil ha veldig stor økonomisk impakt på alle nivåer. Det hele vil være avhengig av hvor lenge dette varer. Det ser ikke lovende ut i overskuelig fremtid for Europa og ikke minst USA.
Bare flytransportforbudet for 4 land har medført en halvering av flygodstransporten inn og ut av Kina. Fiskenæring vil miste masse inntekter de også.
Det allerviktigste er dog at man ikke gir enda mer penger til gutteklubben, som har tømt selskapskasser, og nå krever de fylt igjen med fellesskapets midler.
Et fond som skal ta seg av alle de små, som ikke har forsynt seg grovt tidligere er langt viktigere. At arbeidsgivere skal betale for 2 dager etter at de har kastet ut folk istedenfor 14 dager er igjen et ikke målrettet tiltak, bare mer av det gamle.Vi trenger ikke nye milliardoverføringer til gutteklubben nok en gang.
Dette er forbigående og utbyttefesten må stoppes øyeblikkelig, om det påvirker likviditeten. Regjeringen gjør en for dårlig jobb.
Når det er sagt: Norge, Sverige og Tyskland har veldig få døde ( hittil) i forhold til antall smittede, så de er best i klassen. Å ha skjært ned på helsevesenet for å subsidiere gutteklubben vil allikevel føre til at vi raskere enn for 10 år siden vil nå en grense for når kapasiteten sprenges. Dit kommer vi garantert, men vi må håpe på at vi ikke ser italienske tilstander.
paneldata
14.03.2020 kl 20:38 4344

Jeg har ikke detaljene i innholdet på hvordan det er blitt friere i Wuhan. Men i Beijing går folk på jobb redusert, mens ungene er hjemme. VPN forbindelser (= åpent, usensurert internett for rike) var nede en periode men er nå oppe igjen. Det er 14 dagers hjemmekarantene for alle som kommer inn i Beijing.

Du kan ikke stole på alt du får fra myndigheter i Kina. Men det er viktig å være klar over at norske tall for bekreftede smittetilfeller ikke sier noe særlig. Testregimet er endret så kun alvorlig syke testes. Når 1000 har testet positivt nå, så betyr det at det var over 1000 syke forrige uke. Nå er nok hundretusener syke her til lands. ( Inklusive meg selv må jeg innrømme)
Redigert 14.03.2020 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
baltuz
14.03.2020 kl 20:59 4299

ok takk. interessent å høre fra kina , litt for lite info derfra i media etter mitt syn.

vedrørende smittetilfeller er jeg klar over det er store mørketall, men viss du mener det er flere hundretusn her til lands som nå er syke så snakker vi nok ikke om det samme / event lav terskel? Uansett hva du har dratt på deg så får du ha god bedring og håper du holder deg skrivefør tilstand!
paneldata
14.03.2020 kl 21:32 4264

Se på andelen syke fotballspillere. Trolig er antall syke 50 ganger større enn bekreftede. Selvsagt ikke 80000 syke i Kina.....
Holder meg skrivefør, enn så lenge. Det øker sakte på....

Takk for gode ønsker.
Millennial
14.03.2020 kl 21:42 4242

God bedring paneldata, jeg var selv litt småsyk for noen uker siden med coronaviruslignende symptomer, men i og med at jeg ikke var i utlandet fikk jeg aldri lov til å teste meg for det.
Da antok jeg at det var vanlig influensa... Hadde først sår hals, så ble jeg den ene dagen litt dårlig (mulig jeg hadde feber) etterfulgt av litt snufsing og tørrhoste til slutt. Mange på kontoret vårt hadde også de samme symptomene før og etter at jeg ble syk.
paneldata
14.03.2020 kl 21:49 4223

=Corona. Det er helt ekstremt smittsomt. Derfor var fristen for nytten av å stenge grenser passert i begynnelsen av januar. Antagelig er ikke dødstallene riktige engang. Heller ikke i Norge.
Slettet bruker
14.03.2020 kl 22:00 4196

Ekstremt mye rart som dukker opp på diverse tråder nå ....

Men begrenser meg til å bare delta med et ønske om veldig god bedring til Paneldata - med din relativt unge alder og så langt jeg har skjønt - gode helbred er jeg helt sikker på at det går bra med deg og at Hegnar debattforum får gleden av dine innspill i veldig mange år fremover !
Redigert 14.03.2020 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 22:39 4164

Tror mange tror de har Corona mens de egentlig har vanlig influensa. Og det tror jeg er grunnen til all misinformasjonen.
Millennial
15.03.2020 kl 00:55 4084

Jeg tror det er motsatt, eller var det bare for en uke siden, mange trodde at de hadde en vanlig influensa mens de egentlig hadde coronaviruset. Det virker ihvertfall logisk basert på økning i antall smittede. Det morsomste var at når noen var syke på kontoret mitt så påsto de at de hadde en vanlig influensa. Hvordan kan du påstå det når symptomene er tilnærmet like? de fleste opplever jo ikke noen alvorlige symptomer før de blir friske igjen...

Men tilbake til temaet og noen tanker om boligmarkedet fra Hegnar.

Hvis Folkehelseinstituttet skulle få rett i at 2,2 millioner nordmenn kan bli smittet av coronaviruset, at 733.000 kan bli syke og at 22.000 av disse kan havne på sykehus, ligger det i kortene at boligmarkedet vil bli påvirket negativt. Man løper ikke avgårde til boligvisning med en slik bakgrunn

https://finansavisen.no/leder/2020/03/12/7506482/gir-coronaviruset-boligsmell-ogsa
bj111
15.03.2020 kl 01:56 4053

Antall tvangssalg skal opp og prisene ned. Hvor mye ned gjenstår å se men kan fort få en fallende spiral og da kan det bli dramatisk. 50% kanskje. Bolig og kreditt markedet har lenge vært to bomber i Norge og spørsmålet er vel om ikke lunta har brent opp nå.
Slettet bruker
15.03.2020 kl 16:42 3868

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/03/15/7507434/huseiernes-landsforbund-er-skuffet-over-dnbs-rentekutt
Gribbene er på plass og forsyner seg igjen grovt av gratispenger fra felleskassa: DNB er verdensmester i å loppe de som alltid betaler sine boliglån, med verdens største boligrentemargin. Nå skal marginen økes ytterligere, for å dekke inn tap som gutteklubben grei gir til bankene. Dette er jo velorganisert kriminalitet, som krever politisk inngripen. En generell rentenedsettelse er galskap, men at DNB bruker en krise til å sende regningen til solide boliglånsbetalere er en kynisme og en maktarroganse politikere må sette en stopper for NÅ.
paneldata
15.03.2020 kl 16:55 3854

Å ødelegge bankmarkedet er nok ikke til hjelp, dessverre
Gjøken
15.03.2020 kl 18:29 3781

90% permitteres i SAS, sikker tilsvarende i Norwegian. Alle i Aker har fått permitteringsvarsel. Alle restauranter, utesteder, kulturrelaterte selskaper etc. er i krise. Krisen blir større for hver dag som går. Dager blir til uker. Boligmarkedet kommer selvsagt til å bli påvirket. 10%? 20%? 30%? Den som lever får se.
Slettet bruker
15.03.2020 kl 19:56 3710

Selv er jeg i over 85% cash for tiden, dog skal det utrolig mye til at jeg begynner å spekulere i hvor mye markedet skal ned. Folk må og skal bo, bankene må og skal strekke seg langt. Hvis det kommer en smell vil jeg tro at leiemarkedet er hvor den første smellen kommer, party svenskene må hjem etter at utesteder nå knekker og en husleie på 15000 i måneden blir tøft.
InvesTorbjørn
17.03.2020 kl 12:45 3459

Interessant artikkel:
https://www.nettavisen.no/okonomi/full-lonn-under-permittering-er-en-bloff-og-mange-kan-tape-titusenvis-av-kroner/3423938877.html

Kan en se for seg at den øvre delen av middelklassen taper mest, siden all inntekt over 6 G er 100 % tap, og at inntekt under dette taket kun erstattes med 62 % etter de første dagene? Alle som sitter med utleieleiligheter ryker vel på et tap her, siden svensker og polakker reiser hjem (delvis på grunn av Koronakrisen og nedstengning, men også som følge av kronekrasjet)? Alle med inntekt fra oljesektoren mister mye inntekt både som følge av oljeprisfall og Koronakrisen som gir lavere etterspørsel. Første effekt på boligmarkedet blir trolig at de største og dyreste boligene etterspørres i mindre grad. Jeg tviler på rikingene må selge sine boliger. Da selges båter, biler og fritidseiendommer først.

Runde 2 blir en kraftig økning i arbeidsledigheten:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9vdd7w/nhos-sjefoekonom-spaar-den-hoeyeste-ledigheten-i-etterkrigstiden
Høyere ledighet slår kraftigere ut på boligpriser enn høyere rente. 1 % rene på et boliglån på 3 mill. kr utgjør ikke mer enn 2500 kr i måneden. Bortfall av inntekt ved overgang fra 600 000 kr i året til dagpenger er 19 000 kr i måneden. Når svært mange av de som skal håndtere boliglånene sine mister så stor kjøpekraft, vil de iverksette sparetiltak. Dvs. selv om det igjen blir tillatt å gå på restaurant, pub, kino, dra på ferie osv. vil etterspørselen forbli dramatisk lav i lang tid. Noen må nok selge boligen, og underbyr markedet for å bli kvitt den. Det starter en negativ nedadgående prisspiral. At det blir boligkrakk for noen segmenter av markedet i noen geografiske områder er jeg overbevist om. Men ikke alle boliger må nødvendigvis falle like mye. Spennende måneder foran oss.



Millennial
17.03.2020 kl 15:03 3403

I tilegg er studentene en gruppe som taper ganske mye.
Det er mange studenter som har deltidsstillinger ved siden av studiene og er ansatt i restaurantbransjen o.l. som nå er stengt.
De blir permittert, men kan se langt etter permitteringspenger da de ikke er reelle arbeidssøkere.

Jeg har ikke statistikk på andel studenter som har deltidsstilling, men jeg tipper at det er en god del.

https://www.studvest.no/nav-gir-ikke-studenter-permitteringspenger/
Millennial
17.03.2020 kl 21:36 3285

Nå forlater studentene Oslo, blir flere ledige leieobjekter i Oslo om ikke regjeringen tar grep.

https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-ma/72259990
baltuz
17.03.2020 kl 21:48 3317

er det lagt ned studieplasser til høsten?
Baltazaris
17.03.2020 kl 22:29 3271

Fullstendig feil. Det vil selvfølgelig bli mer studenter i Oslo etter denne krisen, har man ikke jobb så studerer man. Og Oslo er selvfølgelig den byen hvor de fleste havner og hvor det er lettest å få deltidsjobb når dette har roet seg, eller hvor mener du studentene tar veien?
Redigert 17.03.2020 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Millennial
17.03.2020 kl 22:33 3260

Flere vil nok søke etter billigere løsninger - bo i felleskap, noe som vil frigjøre boliger. Her må man huske at viruset virker ikke å være farlig for studenter så det er ikke slik at man vil unngå å bo i felleskap. Jeg så også på nrk-debatten nå isted, og den norske strategien er å la viruset gå sin gang i en begrenset form (begrense smitten og utjevne over en periode) slik at helsevesenet får behandlet alle pasientene som måtte ha behov for intensivbehandling. Dvs at vi kommer til å snakke om dette viruset en god stund til.

Dette kan være en katastrofe for boligmarkedet om det vedvarer da det er så mange som permitteres og vil slite med å få lån i banken.
Baltazaris
17.03.2020 kl 22:41 3229

Etter forrige krise øket det voldsomt med studenter og de fleste havnet selvfølgelig i Oslo, vil nok veie opp for (de få) utlendingene som flytter hjem, tror ikke det blir mange for hvor får de bedre trygd? eller er er det noen som tror at arbeidsmarkedet i Polen vil bli så mye bedre?

De som leier ut til må trolig justere ned men det tapet tar de med lavere renter. Har man mulighet så er det bare å sitte stille i båten. Men veldig trist for dem som har kjøpt nettopp og ikke solgt, ingen kunne se dette sjokket komme så fort.
Redigert 17.03.2020 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
bj111
17.03.2020 kl 22:42 3227

Om det ikke dukker opp en vaksine fort vil ledigheten gå til himmels og en trenger ikke være spesielt gmup for å skjønne at dette vil gjøre noe med folks betjeningsevne på lån. Fallet starter med at markedet stopper, frykten kommer og en selger før en kjøper, så kommer mislighold av kreditter og andre forpliktelser, er det fri panteverdi så blir det pant og tvangssalg, så kommer mislighold med boliglån med påfølgende salg, kjøperne forsvinner for de ser at det blir billigere å vente litt til. Spiralen er i gang. Markedet har vært på et svært høyt nivå og Finansdepartementet og Norges bank har le ge vært bekymret. De har forsøkt å regulere men uten hell. Alle vet at det skal komme en korreksjon men ingen vet hva som skal utløse den. Så får vi bare håpe at boligmarkedet i Norge klarer seg bedre enn det gjorde i Danmark i 2008/09
Millennial
17.03.2020 kl 22:51 3205

Vi har heller ikke tatt hensyn til utenlandsstudenter i Norge kontra norske studenter i utlandet. Kjenner ikke hvor mange utenlandsstudenter det er i Norge kontra norske studenter i utlandet. Om det vedvarer kan det fort bli sånn at utlendinger ikke får studieplass i Norge.

En annen problemstilling jeg møter på nå i næringslivet er at selskapet i bygge- og anleggsbransjen begynner å slite med å få inn østeuropeiske ansatte til Norge. Før var strøm inn og ut av ansatte hele tiden, nå har det snudd. Det er ingen eller få som ønsker å komme til Norge og sitte 14 dager i hjemmekarantene. I tillegg så er det krav om registrert bosted og fast ansettelse. De jeg har kommunisert med forteller at de har nok oppdrag i bygg- og anleggsbransjen foreløpig, men at de sliter med å få folk til Norge.

I tillegg har den norske kronen svekket seg kraftig, levekostnadene er skyhøyre ift. østeuropeiske land. Foreløpig er også arbeidsledigheten lav i Øst Europa. Jeg husker at i 2008 så var det ekstremt høy arbeidsledighet og relativt lav lønn i Polen og de Baltiske lendene noe som gjorde det attraktivt å komme til Norge. Men slikt er det ikke i dag.
Millennial
17.03.2020 kl 22:59 3203

Vaksinen kommer nok ikke før tidligst om 1-2 år. Det er nok de fleste eksperter enige om. Derfor har Norge valgt en strategi at mange nok skal bli smittet slik at vi utvikler immunitet mot viruset. Men de innfører tiltak for å begrense spredningen og jevne ut antall smittede over tid. Slik at helsevesenet ikke får sprengt kapasiteten sin og får intensivbehandlet flest mulig.
InvesTorbjørn
17.03.2020 kl 23:39 3188

Det er skrevet mye om at unge får hjelp til finansieringen av sitt første boligkjøp fra slektninger. Hvordan slår det ut nå foreldrene går på ledighetstrygd og bsteforeldrene er døde? Arven utløses tidligere enn den ellers ville antar jeg?

Er det noen her som har noen tanker rundt kredittmarkedet? Kan det bli vanskeligere å få lån? Kan boliglånsrenten gå opp selv om styringsrenta går ned?
paneldata
18.03.2020 kl 01:26 3133

Hvor mange flere med bachelor i negledesign er det behov for i grunn?
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:48 3011

Noen som vil tippe 50% ned i 2020 for boligprisene?

Når ingen selger eller kjøper er jo boligprisene stabile...
Redigert 18.03.2020 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
18.03.2020 kl 09:09 3010

Nei det kan du si men hva er alternativet?, finnes det ikke jobber så studerer man i et land som Norge hvor det er gratis. Så det blir flere studenter slik som etter forrige krise.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 09:17 2996

Noe ala bankkrisen på 90-tallet kan skje igjen. Situasjonen er ganske lik nå. Mange er sterkt belånt og boligprisene har steget kraftig.

Renter mange bare har hørt skrekkhistorier om kan fort true i horisonten. Men det blir nok langt fra så ille som den gang. Uansett vil en økning til "bare" 7-8 prosent være katastrofalt for mange husholdninger.