APCL - suggesting a deal may be in the offing - APCL

Q10ps
APCL 03.08.2018 kl 00:22 44414

Senegal sets out on path towards new bid round

Country prepares a foundation that could lead to licensing offer before proposed legislative reforms
Barry Morgan
Paris
2 Aug 2018 22:00

Senegal may be preparing the ground for a licensing exercise before the passage of proposed legislative reforms, despite ongoing controversy over whether commitments have been met on several licences and litigation directly affecting the flagship SNE development.

A comprehensive list of active titles to licences onshore and off Senegal, valid as of 31 December last year, has surfaced on Senegal’s Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) website, indicating Total’s controversial acquisition of the Rufisque Deep and its reconnaissance deal for the ultra-deep.

Perhaps more importantly, the list deletes Tender Oil & Gas, owned by jailed Romanian magnate Ovidiu Tender, from title claimed for the Saloum and the Casamance onshore permits.

The publication follows hard on the heels of a map released by Senegal’s EITI that confirmed the deletion of Elenilto claims to the Casamance shallow waters, as well as onshore claims by T5 Oil & Gas and Nigeria’s A-Z Petroleum to Palaeozoic basin blocks Louga and Djourbel, respectively.

T5, which is currently seeking a dual flotation in Dublin and London, appears to still claim a 90% operating stake in the Louga basin, ratified six years ago, telling shareholders it has agreed and expects to secure a new production sharing contract on similar terms to the original.

This is despite state-owned Petrosen confirming to Upstream last week that the licence has been revoked “for failure to comply with drilling commitments”.

T5 did not respond to requests for comment. The smaller players are loath to walk away as potential farm-in partners have been lined up and the respective joint operating agreements allow for the right to negotiate.

Upstream understands from one senior executive that Elenilto has “restarted talks to allow it to resume exploration of Senegal South Shallows rather than litigate as others have done”.

The list also restores African Petroleum’s title to the Casamance Deep, suggesting a deal may be in the offing over the Oslo-listed explorer’s decision to reserve its rights over the deep-water Rufisque acreage. Both licences are currently in arbitration.

Neither is Australia’s Far Ltd backing down on its claim to rights of first refusal to the 35% equity held by ConocoPhillips in the Rufisque-Sangomar-Sangomar Deep (RSSD) block hosting the SNE field, now targeting a final investment decision in mid-2019 and first oil between 2021 and 2023, according to Far’s second-quarter results this week.

Partners until recently had predicted the final investment decision on SNE, today still operated by Cairn Energy, would be taken before the end of the year.
However, co-venturer Woodside Petroleum needs to be sure of title before its board approves a $2 billion deep-water development.

The International Chamber of Commerce arbitration initiated by Far in June last year to seek pre-emptive rights to the purported sale of equity to Woodside now requires parties to settle terms of reference and co-ordinate procedural documents.

“The procedural timetable is being finalised (and) indications are that a final hearing in the arbitration is unlikely to occur before the second half of 2019,” according to Far.

Farther north, border issues have held up the BP and Kosmos Energy-operated Greater Tortue gas development as both Senegal and Mauritania ratchet up their power play. However, BP signalled progress this week following meetings between the company and the governments of both countries.

Meanwhile, the country manager of one regionally active operator told Upstream that Shell’s decision last month to help Chariot Oil & Gas out of financially troubled waters on Mauritanian Block C19 “offers an object lesson in how a sovereign can move things along without undue upset”.

Meanwhile, international arbitration expert Betto Seraglini has been called in to support African Petroleum in Senegal, while President Macky Sall this summer hosted China’s President Xi Jinping and separately Eni chief executive Claudio Descalzi. He also visited Russian President Vladimir Putin in Moscow to discuss oil and gas development.

Sall has promised a draft petroleum code by September, around the time that TGS and GeoPartners aim to deliver interpretation of seismic shot back in March, but that leaves little time for parliamentary debate before presidential elections in February.
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Aldara
04.08.2018 kl 08:25 6580

Hei RGTbjørn..
Har fulgt Apcl over en årrekke og spes da Marve-A var med...
Noen sett eller hørt fra den personen senere...?
Du har truffet ganske bra på aksjen tidligere og jeg lurer på om du kunne dele noen ord med oss nå om dagens TA..?
På forhånd takk!
Slettet bruker
04.08.2018 kl 09:26 6469

nå har vel igrunn TA lite og si på APCL per nå . Det er en ren gamble på om de får beholde lisenser eller ikke . Uansett , det er grei støtte på 1kr nå , om ting roer seg ned igjen , man ikke hører noe på ett par mnd kan den brytes tror jeg ... Mister de Gambia og Senegal, må det komme noe positivt fra Sierra Leona , som utgår mot slutten av året vel .

I ett selskap som det her kan man vel si at faren etterhvert er konkurs, men APCL har fortsatt midler og kan drifte en stund videre !

Beholder de Begge i Gambia og SOSP i Senegal , så vil jeg tro kursen raskt drar seg mot 5 kr ... Ser folk skriver vi skal rett til 10 og 12 kr , men det betviler jeg sterkt ... Det var når alt var i orden , borring igang på CI- 513 vel , og En intensjonsavatale om Faromout på de andre lisensene

De borret desverre tørt, har gitt opp CI, kjørte emisjon, som forøvrig luktet litt av , da de mistet ROP i timene etter vel ..?! Da gikk kursen ned til 4 kr , og bygde seg opp mot 6 kr igjen , før den 4 Juli ifjor raste ned på avisrykter til 2 kr ...

Klart , olja er høyere og lisensene har nok mange intresserte !

Man kommer seg alltids inn under 3 kr om melding foreligger tenker jeg ... Man mister de første 150-200%, men risikerer ikke stort om man handler på 3kr , om alt er i orden igjen !

Spennede case , utrolig tålmodighet noen aksjonærer har hatt ... Så gjenstår det og se om det er mer hold i denne avisartikkelen , enn det har vært i noen andre tidligere ! Da har en etter en av storaksjonærer sneket seg ut når vi skandinaver kaster penger inn i markedet etter rykter ...

Har lodd her , men går det åt skogen mister jeg ikke nattesøvnen :)

Såklart , på sikt så kan både 10 -20 og 30 kr være en realitet .... Men det er noen år, borringer , emisjoner og diverse til :)

Good luck !
Slettet bruker
04.08.2018 kl 09:34 6463

Aldara, RGTbjørn er vel en av få som tjente syvsifret på apcl i følge ham selv. Historisk treffer han bra med TA i denne aksjen. :-)

Marve er med han, men ikke aktiv på forum.
tuja
04.08.2018 kl 09:52 6426

Bør vel nesten ta en ekstra pott APCL aksjer mandag, dersom den åpner rundt sluttkurs fredag.
Begynner å bli en ekstremt spennende utvikling, spesielt i Senegal, der myndighetene har stor sjangs for å
tape arbitrition, samtidig som Total garantert kribler etter å fortsette på ROP. Krydre dette med gode energpriser, artikler som antyder "settlement",
og warom sitt innlegg over iht advokater som blir sattt på saken. Når deres "force" er å komme fram til forlik mellom parter, da begynner det å lukte fugl.
(First and foremost concerned for his clients’ interests, Arnaud systematically includes the possibility of a settlement within his strategic approach.)

BULL!
Redigert 04.08.2018 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 09:59 6418

Å investere i APCl nå er ren gambling. Omtrent som russian roulette med 5 patroner i kammeret. Dette kommer til å gå rett i dass og de som er inne vil tape stort.

En liten pott som man ofte hører om på HO, eller lodd om man vil, er helt innafor, men å satse større på dette caset er bare ren stupiditet.
Mrhifi
04.08.2018 kl 10:00 6409

Gambler777, 10-20-30 kr. Kan være en realitet...det er også min vurdering....der er potentiale i apcl casen og jeg tror at abitration på sosp og rop licenser kommer til booste tempoet for en løsning med Senegal.... Senegal har slet ikke interesse i at det ender med en langvarig abitration proces..(rop/total)
Mit bud er, at i løbet af de næste 3 måneder så kommer der en aftale mellem Senegal og apcl....
Der har før været spekulationer/rygter om at apcl får lidt procenter på rop licensen, måske det har været årsag til at forhandlinger i foråret brød sammen....anyway, apcl har stadig mulighed for at lave en aftale med franske total om begge licenser...
Det er et scenarie som jeg bestemt ikke vil udelukke...procenter på rop og apcl beholder sosp licensen og total bliver farm in partner... total løsning ligger lige til højrebenet..... franske total må efter al sandsynlighed stoppe deres planlagte kæmpe investeringer i Iran og en lille investering i sosp licensen skulle der nok være cash til.....he he
Andyo
04.08.2018 kl 10:12 6407

Det er nå morsomt med litt aktivitet ;)

Ser samtidig at disse artiklene gang på gang (for nå begynner det å bli endel av de) finter enhver. Er ikke lang tid siden Upstream / Barry Morgan meldte at Senegal og APCL skulle inngå løsning og det ved hjelp av rådgivere fra Betto Seraglini, men som vi vet løp forhandlinger ut (selv etter forlengelse) og APCL så seg nødt til å forsvare SOSP/ROP ved nok engang å søke arbitration gjennom ICSID.
Slik jeg har forstått det så var det forventninger til løsning gjennom forhandlinger og noe har naturligvis vært grunn for å forhandle om, men at det også skulle gå til arbitration i Senegal er et uønsket utfall.
Nå forholder jeg meg kun til det APCL og ledelsen melder. Alt annet blir dermed støy for så langt har ikke disse artikler vist seg å treffe med sine spekulasjoner. At det vil komme noe positivt med tiden er jeg helt sikker på, men slik jeg vurderer det vil det fortsatt ta lang tid.


Redigert 04.08.2018 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
04.08.2018 kl 10:12 6407

At fuldføre en abitration proces ER REN GAMBLING!!
ALTSÅ FOR SENEGAL OG TOTAL!!!!
Slettet bruker
04.08.2018 kl 10:44 6346

er ikke saken den sett fra et nøkternt synspunkt:
*Q10ps har gjentagne ganger lagt ut fake news Barry Morgan artikler, som menigheten har trukket til sitt bryst og spunnet videre på og kursen har grunnet dette flere ganger gått opp som en løve og ned som en fell. (kombinasjon av ryktespredning og manipulering av kursen oppover ved kompis og robothandler er effektivt, men varer dessverre ikke evig)
*APCL har unnlatt å oppfylle forpliktelser omtrent alle steder de har operert.
* Apcl har kostet aksjonærer mer enn 4 milliarder.
* Apcl har ikke likvider til å gjennomføre noen aktiviteter utover voldgiftssaken.
* Apcl har større gjeld enn likvid kapital. Og tjener ingen penger i det hele tatt. Kan neppe betale lisensavgifter over tid. (etter 3. Q)
* APCL er hår i suppa både hos Gambia og hos Senegal. Voldgiftsprosessen er i full gang, Hvor sannsynlig er det da at disse statene som er blitt holdt for narr flere ganger, skal gi etter midt i prosessen, når uansett APCL ikke har mange gode kort på måneden. (annet enn i imaginære "law and fact". Får de medhold, kan de jo ikke lykkes med å oppfylle boreforpliktelser sine, dels fordi de ikke har penger / partner, og dels fordi tiden er for knapp.

Det som er overraskende, er at menigheten gang på gang lar seg villede. Forstå det den som kan.
disippelen
04.08.2018 kl 10:50 6331

Er vel ikke kun fake news det vi er vitne til..?
tuja
04.08.2018 kl 10:53 6321

"The list also restores African Petroleum’s title to the Casamance Deep, suggesting a deal may be in the offing over the Oslo-listed explorer’s decision to reserve its rights over the deep-water Rufisque acreage."

BULL!
thief
04.08.2018 kl 11:30 6231

Mye feil her Brumlemann,eller skal jeg si fake news:)!

Artikkelen fra BM tok nå utgangspunkt i hva som nylig har kommet frem på EITI sin side.Ikke noe han selv har diktet opp,he..he. Og selv du må vel syntes at det er POSITIVT når andre som ikke har overholdt forpliktelsene sine er strøket fra listen, mens ikke apcl! Og når apcl/Senegal forhandlet godt på overtid, var det tydligvis "noe" å forhandle om, eller sitter man ikke et par mnd ekstra og "snakker" Altså Senegal er villig til å gi! At apcl nå tok saken videre tyder vel på at de ikke var fornøyd. Hadde apcl hatt en dårlig sak hadde de tatt det Senegal ville gi. Men det gjorde de altså ikke:) Selv om ikke det har kommet en avtale enda, har disse artiklene entydig vært positive for apcl. Så apcl har nok ingen dårlig sak, som du antyder. Nytter ikke å ta snarveier selv om man ikke liker et selskap, visse prosedyrer må følges. Og der har Senegal/Gambia feilet,ferdig snakket:)!!!Og ja voldsgiftprosessen er i gang.Dette KAN ta LANG tid,hvis dette kjøres hele veien.Men tror du total er veldig happy med det,NOT!De har nok en stor påvirkningskraft på Senegal.Total fikk nettopp rop pga at Senegal ville forbedre forholdet til total/france.Var visst flere med bedre tilbud,men de fikk altså ikke rop!Så dette går nok ikke HELE veien:)Senegal har MYE mer å tape enn og vinne i denne saken.Går det hele veien og de taper,har de brukt mye penger på saken,forholdet til total havarerer,hva skjer med de 100musd de mottok for rop fra total,erstatning til apcl, og forsinkelser i utvikling av oljeindustrien.Vinner de er den eneste "premien" et nytt salg av SOSP!Hmmm,lurer på hva som er mest sannsynlig:)

Og at de ikke har mulighet til å oppfylle boreforpliktelser, fordi de ikke har partner/penger, tror jeg du misser grovt.Beholder apcl en/flere lisenser står selskap i kø om å komme inn. Disse lisensene har blitt meget attraktive, så farmout her blir NULL problem.Vi er ikke i mozambik:)

Og til slutt:* Apcl har ikke likvider til å gjennomføre noen aktiviteter utover voldgiftssaken. Står noe annet i q-rapporten til apcl:

We remain well funded and can comfortably cover our legal costs associated with Senegal and The Gambia, whilst also funding the initial exploration activity in Sierra Leone.

Så vet ikke hvem som leverer mest fake News jeg:)
Slettet bruker
04.08.2018 kl 12:22 6139

thief
jeg er egentlig helt likegyldig med hvordan det går med APCL, synes bare noen motforestillinger skal komme frem - i forhold til all haussingen og glansbildene som tegnes.
Rapporten til APCL, må tas med en klype salt, så vidt jeg husker var beholdningen et sted mellom 10 og 15 mill $ ved årskiftet, det er gjeld på ca 15 mill og potensielle fremtidige forpliktelser (lisenser og bore)beløper seg oppad til 44 mill $ i følge revisor. Selskapet kan få medhold, da stemmer vel kanskje utsagnet at de har midler dvs om de får på plass partner, men taper de er det kroken på døra. Voldgiftene koster noen mill $. Ingen garanti for at de får medhold, eller at det inngås forlik. Er også usikker på om kursen vil fare så mye - for dagens kurs er innebygget en viss suksess. Det er uansett laaangt frem - må f. eks. finne olje - sist boret de tørt.
Slettet bruker
04.08.2018 kl 12:29 6121

Argumentet "sist boret de tørt" er jo overhodet ikke relevant til andre prosjekter.
Mrhifi
04.08.2018 kl 12:50 6077

Positivt at brumlemann skriver at apcl har borret tørt i 2017 (Elfenbenskysten) brumlemann plejer at skrive at apcl intet har udført andet end emissioner....

Så nævner brumlemann også haussing!!!!!
Jeg har siddet længe i apcl aktien og læst alt om casen....hvis det er haussing at tro på sin investering og argumentere for det, så er jeg en stolt hausser brumlemann....dit problem brumlemann er at du ikke forstår at Senegal og Gambia fik oliefeber og at det altså ikke juridisk er en undskyldning for at skide højt og flot på eksempelvis terminering af kontrakter...
Hele rop/total situation forholder du dig heller ikke til!!!!
Senegal kommer ikke til at tage risikoen i en langvarigt abitration forløb....du bruger mere tid på at analysere robot handel og snakke om champagne....det er sgu da mega komisk......læs en bog om Watergate brumlemann...du spilder din tid og min her på Ho.
Redigert 04.08.2018 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Warom
04.08.2018 kl 12:53 6067

Hehe, den var litt fin, spesielt siste del;)

«Ingen garanti for at de får medhold, eller at det inngås forlik. Er også usikker på om kursen vil fare så mye - for dagens kurs er innebygget en viss suksess.»

Når det gjelder garantier, så vis meg det selskapet som «garanterer». Da går jeg i då fall «all in» der :)
thief
04.08.2018 kl 13:04 6044

Dagens kurs har ikke innebygget noe som helst suksess mtp at apcl beholder noen lisenser.Hvis apcl beholder noe,er vi nesten oxo garantert en farmout!Den vil være verdt mye:)Så kanskje dagens kurs inneholder 5% suksess for at apcl får til en avtale:)Tipper apcl greit går opp til 3kr,hvis de beholder sosp.Kan oxo hende det setter Gambia på andre tanker.Men vi får bare vente til noe konkret kommer på bordet.Har iallfall en meget god følelse.Så får man respektere at andre ser saken annerledes:)Risken er der,men belønningen er mye større.

God helg!
Old guy
04.08.2018 kl 13:14 6035

Så skal jeg os prøve det nye forum :).. Warom, hvis Senegal gerne ville finde en løsning, hvorfor så hyre advokater? De kunne jo bare sige til apcl at de for sosp med de krav apcl havde sat frem.. Eller tilbyde noget andet.. Kan ikke se dette skulle være positivt.. Og du må da efterhånden give mig ret i, at ham Barry Morgan ikke er så troværdig som vi først troede.. Han har indtil videre ikke truffet rigtig en eneste gang.. Hvis man tror på apcl så er det vel ikke et hastværk med at komme ind, når ingen af landene ser ud til at løse sig i nærmeste fremtid
Slettet bruker
04.08.2018 kl 14:44 5908

Om BM er troverdig eller ikke er urelevant med tanke på at det han presenterer her kommer direkte fra myndighetene og ICSID.
Innen første september ønsker Senegal å løse problemene sine og det har vært hintet fra flere hold at en løsning er på vei.
Glem heller ikke at det er president valg i februar 2019, ofte ønsker sittende presidenter og ha slike ting på stell som et argument i valgkampanjen.

Jeg tenker nå en gang at skal en inn i apcl med større volum er tiden inne nå. Jeg lastet opp litt over 300k @ 1,2 og sitter med det. :-)
Redigert 04.08.2018 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Old guy
04.08.2018 kl 16:04 5794

Fjellreven

Ved godt det ikke er Barry Morgan der har skrevet dette.. Barry har været positiv til apcl case i Gambia i en længere periode som han nu også er begyndt at være det i Senegal.. Problemet med denne herre er bare at man ikke lige frem har haft ret i nogle af de påstande.. Man vælger jo selvfølgelig selv hvad ig hvordan man investere, men jeg mener at man har fået mange advarselstegn i denne og at flere investorer er resistente over for negativ info.. Det kan jo godt løse sig i både Gambia og Senegal, men min pointe er bare at det ikke er positivt man tager skridt fra Senegals side hos icsid, og slet ikke at apcl i første omgang var nødt til at tage skridtet. Og at man nok ikke skal tage Upstream og Barry Morgan seriøst mere, ved ikke om de bliver misinformeret af deres kilder eller om de selv trader i aktien hehe (sidste var sarkastisk hvis nogle skulle være i tvivl).
Warom
04.08.2018 kl 16:17 9282

Hyggelig å se deg her igjen Old Guy :)
For å si det slik, hvis jeg var i en tvist(selv om jeg var innstilt på å finne en løsning) så ville jeg også hyret en advokat, noe annet er vel mer eller mindre litt for dumt da motparten sitter med en "beryktet" advokat. Som "motpart" kunne jeg jo bare sitte å si "nei, nei" uten midlertidig frykt for å tape. Litt forenklet ja, men det å finne en advokat som kanskje er "beryktet" for å søke løsninger ville kanskje ikke være det dummeste.

Nå hadde/har vi jo litt den samme situasjonen i Gambia med "fru Blair" som også i utgangspunktet er "ute etter settlements" men jeg syns samtidig at det er mulig å peke på noen vesentlige forskjeller her. Der Gambia høyt og tydelig har proklamert at de har sagt opp våre lisenser, er innstillingen helt annerledes fra Senegal(hvor de fortsatt på offisielle og oppdaterte kart opererer med oss på SOSP.) I rake motsetningen til i Gambia var det jo forhandlinger og dialog helt nylig i Senegal, til og med en stund over fristen, noe de neppe hadde gjort uten at de på et vis snakket samme språk.

Når det gjelder BM så kan man sikkert si hva man vil om han, men at han er en mann med integretet er det vel ikke så mye tvil om. Hans kildekritikk anses vel av de fleste som god og om man vil tro på han eller ikke er opp til den enkelte.

Jeg syns det blir klarere og klarere at vi sitter med 5 eller 6 (alt ettersom om Gambia regnes som en eller to) forskjellige muligheter her. Fem er vel mest riktig å si, men at det er fem er det ingen tvil om:

SL4A - Fremstår svært attraktiv
SL03 - Vet vi mindre om, men grenser til SL4A, og de har hatt seks år med teknisk arbeid siden 2012

ROP - Gitt til Total uten gyldig terminering
SOSP - Fortsatt vår på kartene til Senegal

A1/A4 - Trolig samme case, men kan også skilles feks om det er to forskjellige PSCèr. Kan også skilles ved et forlik( beholder den ene, gir bort den andre.)

Ergo, her er det mange muligheter, og som vi har snakket om tidligere så holder det med suksess på en av de for at dagens kurs skal bli flerdoblet.
Mrhifi
04.08.2018 kl 17:42 9152

Warom, god argumentation....der er god grund til optimisme i denne roller coaster aktie....men man skal have cojones og sat sig godt ind i casen før man kan lave risiko profil på aktien...jeg er sikker på at vi kommer til at bore efter olie igen$$$$$$$
Og velkommen tilbage oldguy!!!! Altså på det nye forum og i apcl aktien in the near future...he he
Mrhifi
04.08.2018 kl 17:52 8845

Så lige en bemærkning til at Senegal har hyret et advokatfirma!!!! Det er vel et krav og en del af proceduren, når først sagen er anmeldt til icsid...
Altså ren formalitet....
next step er dialog og forhandlinger....just wait and see
Redigert 04.08.2018 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Warom
04.08.2018 kl 18:08 8815

Hifi;
For å si det slik, det er fullstendig rett og når det nå en gang gikk til voldgift så skulle vel det bare mangle:)
Old guy
04.08.2018 kl 19:33 8696

Tak warom, har fulgt lidt med, men kunne ikke huske min kode, men den kom lige pludselig til mig idag hehe :)

Fair nok, men det jeg prøvede at sige (måske lidt utydeligt) var, at man åbenbart ikke har kunne finde en løsning som apcl var tilfreds med, uanset om de står på kortet eller ej.. Hvis Senegal ikke stod fast på ikke at give sig, kunne de vel have sparet advokaten væk og kaldt apcl til forhandlingsbordet igen, især nu hvor de kan se at apcl er seriøse (arbitration). Men de vælger istedet at tage en advokat ind.. Det lugter for mig ikke af en Snarlig løsning, hvis en løsning i det hele taget kommer at findes uden for retssystemet.. Jeg mener i hvert fald ikke at det er positivt, det kan vel højst være neutralt eller forventeligt er måske et bedre ord :)
thief
04.08.2018 kl 19:58 8658

Får å si det sånn,tror Senegal trenger advokat uansett hvordan situasjonen er.De har vel bevist at de ikke har kontroll i det hele tatt selv.Det har vi fått gode eksempler på:)!!Sikker på at det blir forlik!Senegal har en altfor usikker sak,til at de tør gamble på seier!Mye som går galt om de taper!De har ingenting å tape på at apcl fortsetter på sosp.Men kan jo hende apcl krevde mer(kanskje andel rop),og at forhandlingene da strandet.Dette er en drakamp som i alle andre saker,men tror det i dette tilfellet ganske så sikkert blir en løsning.Ingen opplagt vinner,og Senegal har mye å tape,lukter forlik LANG vei:)!
Mrhifi
04.08.2018 kl 20:21 8607

Præcist chief....
venlig hilsen Mr.confident
Redigert 04.08.2018 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 23:14 8424

En ganske spennende detalj er at advokatfirmaet Senegal bruker nå, har de også brukt en gang tidligere.
Blant annet er spesialiteten deres er forlik, og gjett hva det ble? Nettopp et forlik!

Nå er europeiske advokater på saken, og dersom ledelsen i Apcl har rett, at lisensene er deres både "by law and fact" vil begge advokatene jobbe for forlik. Dette kan komme anyday, og jeg gjetter på at iallefall Senegal ønsker å lande en avtale før september.
Jeg tror en arbitration er det beste som kunne skjedd gitt situasjonen. Nå er det ikke "Afrika" Apcl skal forhandle med, men en europeisk advokatvirksomhet.

"First and foremost concerned for his clients’ interests, Arnaud systematically includes the possibility of a settlement within his strategic approach"

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/14/19

https://www.linklaters.com/en/find-a-lawyer/arnaud-de-la-cotardire



Redigert 04.08.2018 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Trygve`n
04.08.2018 kl 23:15 8408

Moland & French, say no more..
thief
05.08.2018 kl 00:06 8342

FORLIK KOMMMER:)Senegal har ikke tiden på sin side,når det kommer til total eller presidentvalget.Bare et tidsspørsmål,og da går kursen 100-200% på 1-2-3!Og med advokater som er flinke på forlik ved bordet,tror jeg en "deal" kommer plutselig!Hadde ikke Senegal fucka det til så jævli på rop,hadde situasjonen vært en litt annen.Men nå har de nå en gang dummet seg ut.Hadde de ikke gjort den tabben,og hatt total å beskytte,som de nå må.Da hadde sjansen for en lang runde i voldgift vært større,men ikke nå!
Slettet bruker
05.08.2018 kl 13:10 7984

Kan ikke fatte at du kan være så påståelig at forlik kommer. Ja ønskelig , men hva bygger du på med din påstand ?

Artikkelene gir en del info. Hvor de har infoen fra er meg en gåte.
FkL
05.08.2018 kl 14:01 7898

Når det gjelder denne aksjen så er det lite verifisert info, men desto flere rykter og ikke minst tolkninger. Helt OK, så lenge man er ærlig på at det er slik og at man holder seg unna å påstå at man har fasit, for det er det ingen her som har. Er selv godt inne i aksjen og deler troen basert på det lille vi vet.
Slettet bruker
05.08.2018 kl 14:03 7795

Spennende børsuke i vente iallfall....ser vi 1 eller 2 kr igjen til uka?:)

Jeg lastet iallfall opp, nesten ingen nedside på dagens kurs og mega oppside.
Aldara
05.08.2018 kl 16:27 7604

Over 1,30 imorgen!
Det var såpass trøkk på freddan så det gir seg ikke så raskt!
thief
05.08.2018 kl 17:49 7477

børshaien
hva jeg bygger min påstand på?????
hvis du har fulgt med det siste året,og legger all info til + sunn fornuft,så kommer de fleste frem til at et forlik er den mest nærliggende løsningen.Ikke dermed sagt at det blir fasit,men det er sånn jeg ser det:)Andre ser sikkert saken annerledes!Derfor har jeg aksjer,mens andre ikke:)!Her er ingen ting sikkert,men for meg virker det åpenbart at det blir et forlik,slik situasjonen til Senegal er.De har som sagt før myyyye mer å tape enn å vinne her.De har oxo total de må tenke på her.Og de er garantert ikke fornøyd om denne saken drøyer for lenge!Pluss at Senegal ikke har allverdens med penger.Taper de,blir nok kontoen ganske tom.Pengene(100musd) de fikk for rop(total),blir vel fort borte pluss andre erstatninger.Og siden saken ikke åpenbart har en vinner,da er det idioti å ta sjansen for Senegal.For de har helt klart ikke fulgt reglene mtp terminering av lisensene til apcl.Der har de klønet det til:)!!
RGTBJØRN
05.08.2018 kl 18:23 7403

Hei Aldara og Warom mm

Hyggelig å høre fra dere. Minnerik oppturen i 2017. Trodde vel kurser rundt kr.9 var innen rekkevidde da, det ble noe mere.
Nå kan apcl være i en tidlig fase for å dra noen kroner oppover. For de som har trua er kjøp 1-1,20 greit. Så fredag at noe var i gjære med bra omsetning. apcl er jo en eksplosiv aksje når den først tar av, eller i ørkenlandskap det meste av året. Kurser over kr. 2 ++bør være innen rekkevidde.
Q10ps
05.08.2018 kl 21:54 7096

Denne mailen ble lagt ut i et innlegg tidligere i juli, men jeg er helt sikker på at mange ikke registrerte det ordentlig (var jo ferie og liten interesse), og nå etter Barry Morgan sin artikkel blir det enda mer tyngde på det. Så velger derfor å henvise til denne mailen en gang til! Så får jeg bare beklage hvis noen anser det som «spam» siden det er postet lignende tidligere.

Jeg legger ut et bilde som viser til denne mailkorrespodansen med Deputy Permeant Secretary i ITIE Senegal, slik at alle kan være sikre på at dette ikke bare er svada, hehe. Om jeg har forstått det riktig skal dere få opp en screenshot av mailen dersom dere trykker på denne linken: https://m.imgur.com/a/RtSvZaR

25.Juli bekreftes det altså at listen som da, og faktisk i den forbindelse, ble oppdatert på ITIE representerer "current situation of Senegal oil blocks". Det er altså lignende informasjon Barry Morgan i Upstream baserer sin nyeste artikkel på, og her ser vi altså at vi kan se på dette siste kartet som en bekreftelse på hvem som innehar de forskjellige oljeblokkene i landet pr 25. juli 2018.
Her ser vi klart og tydelig at Senegal anser APCL som innehaver av SOSP, over syv måneder etter at siste lisensperiode utløp.

Grunnen til at dette på oppfordring bekreftes av ITIE / myndighetene i Senegal er at det er et disclosurekrav fra ITIE om at alle land til enhver tid skal bekrefte "current situation" ved forespørsler. Det er faktisk bare å sende mail og etterspørre om noen vil, så ser en altså at APCL er innehaver av SOSP og at vi med det kanskje kan tolke det dithen at arbitration primært omhandler ROP.

Blir uten tvil veldig spennende fremover, og ting kan selvsagt ta lang tid, men det kan også gå veldig fort- den som lever får se!

Lykke til med ny børsuke.
Valhallaa
05.08.2018 kl 22:10 7056

Oppsiden her kan utvilsomt bli stor. Men å si at nedsiden er liten blir for dumt. Den har tross alt ligget lenge på 0,8kr. Eneste grunnen til at den ikke gjør det lenger er artikler og håp om at APCL skal bli sittende igjen med en eller flere lisenser. Er det stor oppside er det alltid stor nedside. Uansett.