Corona-Kina over det verste

Slettet bruker
OSE 28.02.2020 kl 05:33 2062

Kilde Nettavisen: Kina sier de nå er over det verste:
Kina meldte fredag om 327 nye tilfeller av koronasmittede og 44 dødsfall siden dagen før. Myndighetene tror utbruddet er under kontroll innen utgangen av april.

Åpne deleknapper for artikkelenLukk deleknapper for artikkelen
28.02.20 04:16
Profilbilde NTB
Send tips

Mens smittetallene er fallende i Kina, er tendensen den motsatte i nabolandet Sør-Korea. Der meldte myndighetene som 256 nye smittetilfeller fredag og at antallet døde har steget til 13. I alt er nå over 2.000 mennesker i Sør-Korea smittet. Av de nye tilfellene fredag var 231 i byen Daegu eller i området rundt. Spesielt mange av smittetilfellene kan knyttes til en kristen sekt hvor viruset har spredd seg mellom medlemmene.

Fredag ble også en av fabrikkene til bilprodusenten Hyundai i Ulsan stengt etter at en ansatt testet positivt for koronaviruset, ifølge landets nyhetsbyrå Yonhap.

Kinas tall på nye smittede har derimot ikke vært lavere siden 23. januar. Fremdeles er det Hubei-provinsen med millionbyen Wuhan som er hardest rammet. Av de 44 nye dødsfallene som ble rapportert fredag var 41 registrert i Hubei-provinsen. Helsemyndighetene uttalte torsdag at de trodde sykdomsutbruddet var over toppunktet.

Epidemiolog Zhong Nanshan sa torsdag at han var sikker på at epidemien ville være under kontroll innen utgangen av april. Helsedirektør Ma Xiaowei uttalte at landet risikerer et tilbakeslag når folk igjen begynner å gå på jobb, og spesielt fordi sykdommen nå øker i omfang andre steder i verden.

– Kina risikerer å importere epidemien, så arbeidet med å forhindre og kontrollere smitten er fremdeles svært komplisert, sa Ma.
Redigert 20.01.2021 kl 04:55 Du må logge inn for å svare
omans
28.02.2020 kl 05:40 2046

Ja under 44000 aktive smittede totalt på verdensbasis nå, av kjente tall. Mot 46500 i går kveld. Dette tallet faller drastiskt mer for hver dag nå, og vil gå gradvis mot 0.

Av de 43900 igjenværende tilfellene er 36000 i mild forfatning og blir antakelig friske snart.
Redigert 28.02.2020 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2020 kl 08:02 1859

USAs president Donald Trump sier at han er sikker på at USA vil få kontroll på coronaviruset, skriver CNN.

Han sier imidlertid at situasjonen kan bli verre før den blir bedre.

– Det kommer til å forsvinne. En dag blir det som et mirakel, det vil forsvinne. Men det kan bli verre før det blir bedre. Det kan kanskje forsvinne helt, vi får se hva som skjer, sa han under en mottakelse i forbindelse med African American History Month i det hvite hus torsdag kveld.

Den amerikanske presidenten har utnevnt visepresident Mike Pence til å håndtere landets håndtering av covid-19.
Boobs
28.02.2020 kl 10:06 1708

The public typically tends to overreact to health threats
Whenever there’s a new virus outbreak, people are egged on by the media echo chamber, which latches on to the story and repeats it ad nauseum, drilling fear and concern into the minds of investors and the general public alike. The same thing happens on social media, where rumors can spread unchecked.

This amplifies the perception of risk, but not the risk itself. At some point and perhaps soon, the media and Twitter will move on to the next story of the day, and coronavirus fears will ease.

The echo chamber impact was compounded by the following problem: Investor sentiment was extremely high going into this (both the Dow and the S&P set the latest in a string of records on Jan. 17), which made the market more vulnerable to “bad news” and negative headlines. Overconfident investors are convinced that nothing can go wrong. So when something negative crops up, they’re surprised and they feel betrayed, which escalates their selling.

Part of the exaggerated reaction to coronavirus is linked to the fact that it is new, and emanating from a foreign country. The fears about it seem irrational, if you consider the following contrasts. So far, coronavirus has claimed fewer than 4000 lives.

In contrast, other flu viruses in circulation in the U.S. last year took over 34,000 lives, and they are taking a similar toll this year. Yet unlike coronavirus and SARS, these flu viruses have had zero impact on the stock market. This suggests the current hysteria developing about coronavirus is irrational.

Any economic impact will be short lived
Coronavirus fears could hit travel globally, and produce a decline in consumer spending in Asia and the U.S. But the effect tends to wear off pretty fast. “These retrenchments in spending are short-lived as consumers eventually get frugal fatigue,” says Jay Bryson, acting chief economist at Wells Fargo Securities.

One fear is that there could be enough of a pullback in consumer spending and travel to hit economic growth. But again, the effect will probably be limited. “The negative impact on growth and asset prices from viral outbreaks typically normalizes within a few months,” says Tilton at Goldman Sachs.

“The outbreak of the coronavirus could drive large swings in Mainland China and emerging Asia growth in the first half but a much smaller impact on full-year growth, if the SARS episode is any guide,” says JP Morgan economist Bruce Kasman.

Several recent developments will continue support the economy and the stock market, says Baird chief investment strategist Bruce Bittles. He cites recent progress on U.S.-China trade talks, an accommodative Federal Reserve, low interest rates, and muted inflation.
Redigert 28.02.2020 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Bippe
28.02.2020 kl 12:59 1638

Da tar ose en velfortjent pause fra virusfrykt og virkning av lav oljepris! Dax dessuten bare ned 3% nå.