Hydrogen-samfunnet fremover

Slettet bruker
NEL 03.08.2018 kl 10:27 4496

Hydrogen fører til endringer i transportsektoren, og åpner for en rekke nye muligheter. Fra å drive biler til å varme opp boliger, går vi mot et hydrogenbasert samfunn. Til forskjell fra andre energikilder, er vann eneste biprodukt, det er enkelt å lagre og transportere i store kvanta.

Produksjon
Behovet for en ny energikilde har aldri vært større. Verden har behov for et bærekraftig system som kan erstatte fossile drivstoffer - og svaret er hydrogen. Hydrogen kan enkelt bygges opp på den eksisterende strukturen for fossile drivstoff og på den måten redusere kostnadene og innvirkningene, samtidig som arbeidsplasser og kapitalinvesteringer beholdes. Hydrogen kan produseres med stabil kjemi, slik at det ikke bare er sikkert, rent og kostnadseffektivt, men kan også lagre energi lengre enn noe annet medium - som gjør det til en formålstjenlig energikilde kommersielt.

Det er også fullt mulig å produsere hydrogen hjemme - noe som betyr at folk kan produsere sin egen elektrisitet slik at miljøpåvirkningen og levekostnadene reduseres.

Transport
Mange land prøver allerede ut hydrogen i kollektivtransporten. Det går fort å fylle tankene og det er drøyere enn fossile drivstoff slik at de kan kjøre lengre og lenger uten å fylle på nytt, Dessuten reduseres utslipp, støy og miljøbelastningene svært mye - uten at det går ut over kvaliteten på transporttjenestene.

Hydrogen som er fremstilt med fornybar energi er helt fritt for karbon. Og når det omdannes til elektrisk energi, er vann eneste biprodukt i prosessen. Det er også lett å lagre og transportere slik at fornybare kilder kan utnyttes fullt ut. Dessuten finnes hydrogen nesten overalt, noe som gjør det til en spennende energikilde.

Ingen CO2-utslipp
Når elektrisitet produseres av hydrogen, blir det ingen karbondioksid. Ved å bruke fornybar energi til å separere hydrogen, er hele prosessen helt utslippsfri. Dermed blir dette en ideell form for grønn energi - slik at vi kan puste litt lettere...

En utømmelig kilde
Hydrogen kan hentes fra en rekke kilder, inkluder olje, gass, biodrivstoff, avløpsslam og vann - og vi har mye vann på planeten vår. Vi vil aldri gå tom for hydrogen slik at det vil være en sikker energikilde for alle og også gi våre barnebarn fred i sinnet.

Enkelt å lagre og transportere
Elektrisk kraft kan være vanskelig å lagre og transportere over lange avstander, men ved å bruke elkraft til å trekke ut hydrogen, blir både lagring og transport enkelt. Denne metoden bruker fornybare energikilder som vind- og solkraft - som ofte er avhengig av årstid eller beliggenhet - på en mer effektiv måte.

Lokalt produsert til fordel for de neste generasjonene
Hydrogen har en viktig fordel ved at det har en infrastruktur for energiproduksjon som er lokal, som betyr at land kan forsyne seg selv med energi, uavhengig av eksterne energiforsyning. Det betyr at våre etterkommere kan få en sikker energiforsyning - i generasjoner fremover.


Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
abroker
03.08.2018 kl 13:35 4361

Super-baissing er vel den dårligste metoden å støtte NEL på?
Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 16:12 4122

Jeg har tjent og tjener fortsatt masse penger på NEL. Alle aksjonærer ønsker å bli rikere. Noen lykkes. Lorden er en som har lykkes med sin ståltro og evne til å gi full gass. Stoppe litt. Selge litt. Kjøpe litt. Kjøpe mye. Selge. Være hands on.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
OZZY
04.08.2018 kl 17:15 4027

det verden trenger nå er ikke mer oljebaserte produkter. vi trenger fly, Skip av alle slag, Biler av alle slag, Motorer av alle slag osv til å gå på Hydrogen/EL og 100% eldrift. DETTE MÅ NÅ MYNDIGHETENE I DE RESPEKTIVE LAND FÅ INN I SKALLEN. FØR DET ER FOR SENT.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Freebeers
04.08.2018 kl 18:40 3941

Jeg kender lidt til hydrogen produktion.
Hydrogen er mye vanskelig og lagre og transportere, som det er nu, bruker man én last bil til og transportere 300 kg hydrogen.
Det stål som brukes til opbevaring korrideres over tid, så hydrogen kan passere igennem materialet.
I fremtiden vil produktions anlægget være tankstationen eller ligge tæt ved.
Det gode med hydrogen er at det nemt kan produceres når der er overskudsstrøm.

Der arbejdes i DK med at bruge hydrogen til at omdanne CO2 til methan (CH4) og så bruke dette på gas netværket.
Operationen giver minus i CO2 regnskabet , dog er det ikke så effektivt som at bruke hydrogen direkte, men lagrrings problemerne kan omgåes.

Hydrogen er fremtidens brændstof.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
johnsen50
05.08.2018 kl 11:47 3552

EU ønsker å øke klimamålene fra 40-45% iflg e24, kommer Norge etter?,, Iallefall vi dette støtte hydrogen og ikke minst NEL framover. Hyggelig læsning på en søndag,, snart smeller det kraftig nordover med NEL,, tror i allefall jeg??løkke til framover mot q2
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
mozel
05.08.2018 kl 12:13 3486

Entusiasme kan være bra, spørsmålet blir om denne baseres på objektiv kunnskap til hydrogen eller drømmen om å bli rik på NEL.
Anvendelse av hydrogen i en fremtid med krav om reduksjon i CO2, vil øke.
Men den vil møte klare motargumenter,.
Sammenlignet med bruk av elektrisitet direkte er energotapet betydelig.
Hvor mange KWh får en igjen av å bruke 100kWh til først å produsere hydrogen for så å omdanne denne mengden til kWh igjen
Lorden , kan du gi svaret?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.08.2018 kl 12:23 3459

Mozel: Fra Nel sin hjemmeside:
Hydrogen is amazing
You can drive up to 130 km powered by one kg of hydrogen
One kg of hydrogen replaces 10 kg of diesel/petrol
Hydrogen cars output nothing but water

Jeg mener å ha lest at Nel sin hydrogenproduksjon i USA snakker man om14,3kWh for å produsere 1kg hydrogen. Fint om noen eventuelt kan bekrefte det.
Dette virker veldig lite. Leser en annen plass at det trengs minst 50kWh....?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Sente
05.08.2018 kl 12:33 3433

NEL opgir 3.8 kWh/Nm³ H₂ på hjemmesiden.
1 Nm³ tilsvarer 0,08988 kg gas, så hvis min matte er rett trenger vi 42kwh for å lage en kg gass. Usikker om dette er inkludert konvertering til flytende gass.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 12:57 3363

Så flink du er da lorden
Burde lage en ny tråd du da hver gang du dagelig tjener noen kr på din trade i Nel

Skapes INGEN verdier eller gode relasjoner i Nel på at du lager tråd etter tråd om hvor fantastisk du mener Nel er og hvor mye du har tjent.

Jeg vet akkurat hvordan kursutviklingen har vært siste 3 måneder. Så at du har tjent masse på Nel er med en klype salt eller mer som en bløff. Kun haussing dette her

Og får å være ærlig. Så lenge du bedriver denne haussingen og jo flere tråder du lager jo mindre er lysten til å kjøpe en post Nel
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 13:53 3279

Må bare holde på, alle har jo skjønt det. Men min lyst på NEL kan ingen ta fra meg, men jeg har nå min lille post og hører ikke på lordens gamle og oppdiktede nyheter.
God søndag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
mozel
05.08.2018 kl 14:00 3261

Bare å konstatere at svarene blir sprikende.
Etter min hukommelse trengs vel 50 kWh for å produsere 1kg hydrogen, inklusive komprimering vel 60. Kjørt distanse på 1 kg, ca 100km, rundt regnet 6kwh per mil, mot knapt 2 kWh for en elbil.
Dette blir omtrentlige tall
Mitt spørsmål var mer generelt
Hva får en igjen dersom en lagrer /konverterer 100kWh til hydrogen for så igjen konvertere denne hydrogen mengden til kWh!?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 14:10 3223

Mozel frem står som en klok investor. :-) :-) Jeg lurer på hvor mye kunnskap Warren Buffet hadde om Apple for 2 år siden? Han gikk inn med ca kr 1 milliard i Apple og kjøpte ti millioner Appleaksjer. Buffet vektet seg opp underveis og eier i dag tohundremilioner Appleaksjer. Apple posten til Buffet har idag verdi kr 390 milliarder. Buffet vet ikke alt om Apple men han vet når det lønner seg å gå inn i et selskap. Da renner milliardene inn.
Timing is everything. Det samme gjør jeg. Men jeg tar gevinster underveis og jeg har lykkes med den strategien de siste 3 år. Svingninger er fint når jeg kan gå inn og ut med kr 3 mill i Nel. Jeg kan og tillegge at jeg har mye kunnskap om Nel og hydrogen. Mine kollegaer og jeg skal kunne sette hydrogen på Norges kartet i løpet av kort tid. Jeg vet det skal komme mye oppmerksomhet rundt H2 og H2 sasting i Norge fremover. Jeg og mine kollegaer har gjort noe smart, som muligens dere får vite når det H2 nyheten flagges.
Mandag blir min store innkjøpsdag i Nel.
Norges nye industrigigant Nel kan virkelig bli den store vinneren på OSE fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Sente
05.08.2018 kl 16:28 3101

"Jeg lurer på hvor mye kunnskap Warren Buffet hadde om Apple for 2 år siden?"
Vel han visst nok at Apple hadde levert overskudd i mange år, smart telefon markedet som Apple opererer i er etablert og velkjent teknologi som brukes over hele verden. Kan en si det samme om NEL? Nei, og derfor er aksjen der den er nå, selv om ting begynne å se lovende ut.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2018 kl 14:28 2833

Da er det en skribent mindre her inne....Admin rydder opp. Bra :-)

Slettet
I går kl 13:53
447
Del
Redigert 21.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare