Vi NASere er ikke helt som alle andre barn 👍

Slettet bruker
NAS 28.02.2020 kl 15:47 3421

SAS med sine 382 million aksjer har omsatt 633 tuse aksjer i dag. Ryanair med sine 1,1 milliarder aksjer omsatt 33 tusen. Til sammenligning har NAS med sine 164 million aksjer omsatt 15 million aksjer i dag. 🤩
Redigert 20.01.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
SomSa
28.02.2020 kl 22:03 3234


Advarer mot å fly
Smittevernsekspert fraråder unødvendige flyreiser etter nye corona-utbrudd.
https://www.borsen.no/nyheter/advarer-mot-a-fly/72188477
Hammers
28.02.2020 kl 22:06 3213

Dette er trolig bare begynnelsen for flyindustrien.

Hilsen Hammers.........som ikke kan fatte fasinasjonen for segmentet i slike usikre tider!
gryteknut
28.02.2020 kl 22:11 3177

Kan ikke Hammers fatte hvorfor folk hamstret NAS for 17.50 i går?

Hilsen en som gjorde nettopp det.........
omans
28.02.2020 kl 22:13 3161

Hva kursen er nå er ikke så interessant. Hva den er om 6 mnd i forhold til nå er interessant.
Men gratulerer med fin inngang, det er historiske lave kurser
Redigert 28.02.2020 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
minsin
29.02.2020 kl 01:30 2944

Vel Hammer boy
Til en viss grad har jo du en viss fasinasjon til NAS , riktignok med TA/NAS
Omtrent samme fasinasjon har jeg også, mht aksjehandel.
Forsåvidt spiller det liten rolle om det er fly , båt eller olje..
Fasinasjonen er først og fremst i store svingninger i aksjer...
NAS er ett spennende tilfelle - igjen store svingninger.

NAS som selskap:
1)De driver etter "rema ettusen" prinsippet, i lengden ønsker passasjerene billig reise- og er ofte det eneste de bryr seg om..
2) De har ei veldig offensiv drift, omstiller seg relativt raskt
3)Billig og driftsøkonomisk fly park...
4) "etcetera"
Vi vet at svært mange selskap er mye dyrere enn NAS , med fuel forbruk både 30 og 40 pst dyrere enn NAS.
I realiteten konkurreres bare NAS mot 3-4 flyselskap i europa
SAS har akkurat begynt sin flåte fornyelse- etterhvert kommer regninga også der..
Grunnen til at jeg bruker sas som referanse mot nas er fordi NAs har ca 40 pst drift i sas markedet.
Ny ledelse vil drive dette ytligere bevisst/ økonomisk
Svært mange flyselskap er dømt til å tape i konkurransen ... store aktører som Lufthansa , BA vil tape i konkurransen.
Grunnen til at Nas har havnet i "uføret" er at de har balansert , litt over grensen kanskje, på vekst og på det som er økonomisk ansvarlig.

Pr i dag har de nå ca 150 fly i drift .. siden oppstarten i -93 , e brukbart .
SAS , har siden -46 skaffet seg ca 130-140 fly...
Ett nytt fly koster mellom 400 mill og milliarden.

tilbake til TA -- det meste er brutt ned til neste nivå i markedet mht TA ... mye av dette er basert på en "uforutsigbar" hendelse og intet annet.
NAS har brutt ett sterkt støttenivå på 30 , og ned til rundt 16.
Oljeprisen har vært under 50 .. dette kunne vel ingen forutse .. støtte nivået over det nivået var rimelig sterkt.
NAs har liten hedge mot fuel , og sparer pr i dag omtrent 200 mill / mnd sammenlignet mot SAS .
Effekten av konrona blir endel større for SAS enn for NAS... uten tvil..
NAs har tapt ca 3 mrd i verdi siden 12 februar .. virker som om NAS skal ta hele regninga for corona.
Nei gutten min ... mht til Ta så vil det komme ett trendskifte , som ikke TA , tar hensyn til... NAS opp , SAS ned..
begynnelsen på fly industrien .. joda konsolidering har vært nevnt i 2 år nå... den kommer... stakkars NAS ;-)
Nå e det kånjakk på mæ... god helg forresten !







Redigert 29.02.2020 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 08:12 2817

Mr President - Tak for at du trekker dette perspektiv frem.

Jeg kan tilføje at samlet i denne uke faldet de tre flyselskaper med følgende verdier:

Ryanair: minus 9 %
SAS: minus 19 %
Norwegian Air: minus 40 %

og da Norwegian var på minus 45 % torsdag var både SAS og Ryanair faktiske på vej op.

Oslo Børs skulle måske reflektere litt over dette. Volumen i denne uge var meget ekstrem og er et udtryk for at prisen på aktien ikke fastsattes af investorer men fastsættes af et par dominerende logoritmer . Giver dette virkelig en fair pris-fastsættelse av et selskap.

Der blev også rundt 1 mio aktier short i denne uke. Mange tenker sikkert at det bliver dyrt når alle disse aktier skal købe tilbake over børsen. Men det er ikke nødvendigt. Dette kan klare i store samlet order via North Sea Dark Pool. Så de kan legge presse ned i markedet og så købe tilbage i et par store order via North Sea Dark Pool.
Redigert 29.02.2020 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 09:00 2730

Under Bjørn Kjos sin ledelse, så var det alltid en fornøyelse å fly med Norwegian. Men, nå begynner selskapet å ligne mer og mer på Ryaniar, dessverre. Misfornøyde og sure kunder er ingen god kombinasjon i disse coronatider.

En snarlig avtale om økonomisk kompensasjon fra Boeing kan avhjelpe den akutte krisen som coronaviruset nå vil medføre for selskapet. For en ting er rimelig sikkert - og er det at det i løpet av våren og forsommeren vil bli betydelig mye mindre reiseaktivitet til Asia og internt i Europa. Uten en snarlig kompensasjon fra Boeing, så er risikoen for en emisjon meget stor. Sett i lys av usikkerheten og risikoaspektet knyttet til selskapet, så frykter jeg en fremtidig emisjon vil kunne skje på et meget lavt nivå. I verste fall så frykter jeg at selskapet gå konk.

Håper selskapet greier å holde seg på vingene - uten å bli en blåkopi av møkkaselskapet Ryanair.


Redigert 29.02.2020 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.02.2020 kl 09:09 2698

Nas har vært og er fortsatt ekstremt shortet. Dette oppleves som systematisk angrep der målet er nettopp å slå ned konkurranse. Hvem ønsker Nas-død?

I vanskelige tider (selv om alt oppleves som overdrevet) vil det være naturlig å kjøpe enda flere aksjer. 17-20 kroner/aksje føles som billig.

WHO har hevet risiko fra 1 til 2 (høyeste er 3 og kalles pandemi). Skrekk scenarioer og dommedagsprofetier vil nok forsette på alle norske øko nettaviser. De vil nok prøve alt for å få kursen så langt ned som mulig.

Hva kan redde NAS fra å falle enda mer?
Nas-ledelse må vise at de har tro på selskapet (kjøpe aksjer). Nas må aktualisere informasjoner fra RR og Boeing avtaler. Nas trenger å forhandle om penger.
Nas kan t.om foreslo utbytte for lojale aksjonærer (siden det ikke ble rep. emi.).

Andre forslag?
Redigert 29.02.2020 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Marianne
29.02.2020 kl 09:15 2667

Ingen i ledelsen eier aksjer. Det sier sitt. Hvorfor dekker ikke Shortene seg inn selv på disse lave kursene?
Slettet bruker
29.02.2020 kl 09:17 2654

Hovedutfordringen til NAS på kort sikt er likviditeten. Selskapet må på en eller annen måte få tilgang til mer kapital. Siden en emisjon kan resultere i en ny kurskollaps, så bør man nå i første omgang ha fullt fokus på Boeing. Det er svært viktig at Boeing, så raskt som overhode mulig, gir en økonomisk kompensasjon for fadesen relatert til Max flyene.
EliotS
29.02.2020 kl 10:14 2541

Kantarell - I relation til spekulation frem imod at Norwegian skulle gå konkurs så kan jeg oplyse at WHITEBOX ADVISORS (per i dag 0,80% short position i NAS) er et asset management selskap som har specialiseret sig i konkurser.

https://www.wsj.com/articles/whitebox-founder-departs-as-firms-bankruptcy-focus-grows-11559662861

WHITEBOX ADVISORS er kommet i fokus i USA fordi der har været en hemmelig holdt forbindelse med McKinsey's Restrukteringsenhed. McKinsey's pensionsfond har sat penge i WHITEBOX ADVISORS. Det som har været spekulationer omkring er at WHITEBOX deltager i at drive selskaper ind i konkurs eller tager stor ejerandel under en restukrtering og ofte i selskaper hvor McKinsy samtidig prøver rådgive selskaber om at komme ud av konkurs. The Department of Justice har givet McKinsey en bøde på 15 mio $ for at drive på med den slags hemmelig forbindelser.

Så må vi håbe at Schram's McKinsey's baggrund er en fordel her.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-09/mckinsey-defrauded-u-s-in-coal-airline-bankruptcies-alix-says

https://www.wsj.com/articles/whitebox-founder-departs-as-firms-bankruptcy-focus-grows-11559662861

https://www.cfo.com/bankruptcy/2019/02/mckinsey-fined-15m-over-disclosure-failures/
Redigert 29.02.2020 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 11:39 2426

kan de kjøpe så lenge de er i forhandlinger? Er aksjemarkedet rasjonelt ?
Svaret er vel nei på begge.
Bidrar du? Nei
EliotS
29.02.2020 kl 11:45 2407

Hvis man søger litt i lister over distressed debt funds. Det vil sige hedge funds som har specialiseret sig i at tjene penge på selskaber som er i fiancielle problemer så kan jeg finde følgende navne som samtidig også holder større short positioner i Norwegian Air:

- WHITEBOX ADVISORS LLC (0,80% short position i NAS)
- HIGHBRIDGE CAPITAL MANAGEMENT LLC (1,93% short position i NAS)
- BLUECREST CAPITAL MANAGEMENT LIMITED (0,56% short position i NAS)
- BASSO CAPITAL MANAGEMENT (0,59 % short position i NAS)

Det vil sige at 3,88 % short position er ejet av fonde som har specialiseret sig i at tjene penge på selskaber som er i en vanskelig økonomiske situation. Når det er 3,88 % short er det nok ikke fordi de har planer om at hjælpe Norwegian Air i sin nuværende situation. Tværimod så drejer det sig nok om at skubbe Norwegian Air ud over kanten, hvis muligt. Jeg har ikke overblik over hvem som ejer gjeld i Norwegian Air men der var i høsten tilløb til at en rekke kreditorer forsøgte at lave et kup-forsøg imod Norwegian Air's ledelse. Det var Sissener Jr som i pressen var talsperson for det projekt. Jeg er ikke i tvivl om at dem som drev det frem forblev i kulissen. På det tidspunkt lykkedes det Karlsen at få neutraliseret kuppet. Hans manøvre med at sikre de to obligationslånet og emisjonen/obligationsudsteldelse i høst var helt klart skaktræk som skulle skabe forsvarsværk imod et nyt angreb. Den konvertible obligation fik som en hedge mulighed at bruge aktier fra HBK Holding og Folketrygdfondet. Disse aktier er jeg bange for i denne uke ikke blev brugt til almindligt hedge men blev brugt til et direkte angreb imod Norwegian Air.

Kombinationen av Corona virus, ektremt højt niveau av penge tilbageholdt hos kreditkortinnløser og at Norwegian Air ikke har fået en endlig avtale med Boeing på plads udløst en situation, hvor et koordineret angreb på kursen blev en mulighed. Det helt ekstreme volumen niveau i aktien vidner om dette for meg.

Jeg har tidligere talt om fænomen "Barbarian at the gate" og her er det i fuld udfoldelse.

Der er flere ting som i spil her.

Jeg kunne godt forestille mig at en del av spekulationen har gået på at sætte HBK Holding ud av spil. Hvis investeringselskapet må erklæres konkurs så kommer der en del av 14.229.015 aktier ud på markedet.

Den konvertible obligation er blevet en sikker vinder for ejene. Enten så dør NAS og de har scorret på short fra 40 til 0. Eller også så springer Norwegian op som en fjeder og udløser aktier ved kurs 50. Lige nu peker det på spekulasjon imod konkurs scenarioet.

Der er en interesse i luftfarten for at der kommer konsolodering. Den bedste måde for konkurrencer at opnår konsolidering er at en konkurrant går fallit. Det er ikke for sjov at Ryanair CEO bliver ved med at helde benzin på bålet omkring Norwegian Air potentielle fallit.

Børsmelding torsdag var helt klart et udtryk for at ledelsen har anerkendt at store voldsom rygter løber rundt omkring Norwegian Air og de værste rygter måtte elimineres. Men det er udtryk for at Norwegian Air ledelse er i defensiven at de må ty til dette våben.

Hvis Norwegian Air havde faldet i samme niveau som SAS, Lufthansa og Ryan Air så kunne ledelsen nok være litt passive og håber på at stormen gik over. Men det som er sket i denne uke kræver en offensiv handlingsplan. Jeg er ikke i tvivl om at aktivieter i London torsdag (og evt USA nu) drejer sig om at komme med strategisk tiltak som kan virke som en antidot på Norwegian Air's "Corona infektion".

Jeg har ikke kunnskap om, hvilke tiltak ledelsen jobber med. Men selskapet mangler en eller to storinvestorer som kan give et modspil til "barbarene" som står uden for porten på Fornebu. Såvidt jeg kan se fra Finanstilsynet's lister over short positioner på selskaper på Oslo Børs så er Norwegian Air suverænt det mest shortet selskap med 7,67% (Nr 2 er Solstad Offshore med 5,27%). Jeg tror at den rigtige aktionær kan se mulighed i at lave et mindre short-squeeze i sammenheng med Boeing-avtalen annoncering. Men det skal være en aktionær med store muskler fordi det skal være en som kan modstå det enorme volumen som er blevet benyttet den seneste uke.
Redigert 29.02.2020 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 11:58 2373

Matusalem - Håndtering av likviditet og nedbringelse av samlet gjeld er den kort og den lange udfordring. Her er jeg helt enig med deg.

Boeing avtalen er vigtig men det er endnu mere vigtigt at Norwegain Air får nedbragt niveauet av sine fordringer. Det er fra 31 dec 2018 til 31 dec 2019 øget med hele 4,438 mia NOK og ligger nu helt oppe på 10,132 mia NOK (og det er i vintersæsonen). Kreditkortinnløsene holder alt tilbage og først når rejsen er gennemført modtager Norwegian penge. Det mønster er blevet eskaleret hen igennem høsten. Der har også være forsøg på at blokere for rejseforsikringer for Norwegian passager. Det blev dog stoppet efter intervention fra Norwegian Air's ledelse.

Jeg har fået det indtryk fra flere kommunkationskanaler (herunder Herman på dette site) at Norwegian netop i disse dage faser inn en ny kreditkortinnløser og det betyder et niveauet av fordringer vil falde kraftigt fra nu og frem til sommeren, hvor det naturligt ligger på nogle mia pga det høje aktivitetsniveau.

Dette tiltak alene kan betyder at Norwegian definitivt kan avvise at de får problemer med egenkapitalen i 2020 selv hvis Corona virus vil strekke sig ind i sommeren.
Kantarell
29.02.2020 kl 12:01 2364

Det er derfor meget farlig når Kjos & Co leker med ild og låner aksjer til short. Av denne årsaken er det litt troverdig at de ønsker selv at selskapet skal gå konk.
Hva er Kjos & Co å tjene på det? That is the question!!

Jeg har tro at det vil ordne seg snarest mulig og at i løpet av 3-4 uker er kursen tilbake til 42 kroner!
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 12:05 2354

For å si det på en pen måte: det bekymrer meg overhodet ikke, så lenge det kommer fra deg.!-;)
EliotS
29.02.2020 kl 12:11 2331

Marianne - Når man skriver "Dine innlegg er ingenting" så har det ikke noget at gøre med aktie-debat. Det er et rent person angrib som ikke bidrager med noget som helst til en god debatten.

Meget trist måde at argumentere på.
EliotS
29.02.2020 kl 12:15 2311

Jeg har været kritisk til at Kjos som CEO lånte ud til short. Det syntes jeg er et uheldigt sammenfald af interesser.

Men i forhold til den konvertible obligation i høst så tror jeg ikke han havde noget valg. Det var et krav fra markedet at hvis den obligation skulle sælges i løpet av en enkelt aften så skulle der også ligge en hedge mulighet. Her havde Kjos ikke noget valg. Folketrygdfondet som anden størrste aktionær valgt også at stille aktier til rådighet for udlån i forhold til obligationslånet.
Marianne
29.02.2020 kl 12:16 2311

Helt enig men jeg er lei enkelte som bare slenger dritt og driver med personsjikane. Ta ballen og ikke budbringeren
Redigert 29.02.2020 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Artige
29.02.2020 kl 12:23 2291

Kan Kjos tilbakekalle utlånsaksjer når han vil eller er det opp til låntaker? Noen som vet?
Bearwizard
29.02.2020 kl 12:32 2261

Ja det var jammen rette ræva som feis...du er jo en av de fremste eksponenter for nettopp personangrep..spesielt på restplass som du nærmest beskyldte for å bevisst feilinformere her på forumet i forkant av Q4 resultater. Skikkelig ufint mot en person som har brukt et utall timer og gjort sitt beste for å lage prognoser. Dine bidrag....null og niks...synsing (noe du selv kaller å spå...), ingen analyser, personangrep.
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 12:35 2254

Kom gjerne med eksempler. Jeg står alltid for det jeg skriver. Holder meg unna løgn og fanteri. Tilfellet Marianne er ikke inne på Nas trådene for å bidra konstruktivt. Brukeren er inne for å så tvil i dårlige kurstider. Dette er gjentagende. Alle de som leser her inne vet dette.
Har selvfølgelig poengtert dette ved flere anledninger, noe jeg er i min fulle rett til å gjøre.
Marianne
29.02.2020 kl 12:39 2242

Det kom etter at han angrep meg .Det var ikke jeg som startet.Han fikk holde på sine betrakninger rund q4 uten motkommentarer. Og det ble ganske så feil. Jeg mente han hadde skrevet at kvartalet ville gå 500 millioner i pluss . Han nektet vel heller ikke for at han hadde skrevet noe sånt i et positivt øyeblikk . Leste gjennom tråden etterpå og ser at de fleste innlegg sier 400 millioner i minus. Kvartalstallene var uansett ganske så feil. Jeg kommenterte allikevel ingenting da tallene kom.

På samme måte blir hans vurderinger for neste kvartal feil. Jeg angriper ikke folk men smeller tilbake når jeg blir angrepet. Når det er sagt har restplass noe å komme med . At min analyse for q3 ikke var nok analyse i dine lyne er greit det. Jeg skrev også dengang at jeg ser de store linjene. Jeg traff uansett resultatet ganske bra .
Redigert 29.02.2020 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Marianne
29.02.2020 kl 12:40 2239

Nå var det Hammers du angrep i sted. Du er din fulle rett men andre har rett til å mene andre ting. Når det gjelder deg bruker jeg ikke et sekund mer tid på.
Redigert 29.02.2020 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 12:42 2233

Hvor ble du angrepet med mine innlegg på denne tråden? Du motsier deg selv, og det er åpenlyst for alle
EliotS
29.02.2020 kl 13:02 2188

Mit bud er at HBK Holding har stillet aktier til rådighed som en del af en låne-avtale med en bank. Det vil sige at det er ikke HBK Holding der har retten til at "recall" de lånt aktier men derimod den bank som står for lån-avtalen med HBK Holding. Men hvis HBK Holding kan innfri lånet kan de sikkert også udløse recall på lånet. Recall kan gøres med ganske kort tidshorisont.
Kantarell
29.02.2020 kl 13:20 2159

Jeg håper at det du sier stemmer. Men, det er ikke mye stort vi kan gjøre enn å laste opp ekstra aksjer.
Det beste er nok å være tålmodig og investere i andre aksjer/sektorer ;)