Øyelege ved Ullevål sykehus smittet av coronaviruset Dro på jobb

Sukiyaki
CORONA 28.02.2020 kl 20:12 11161

Den ansatte fikk påvist smitte etter å ha vært på ferie i Nord-Italia.

Personen fikk symptomer i overgangen søndag kveld til mandag morgen, men dro likevel på jobb mandag og tirsdag. Den ansatte jobber på øyeavdelingen, og har hatt pasienter disse dagene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3rBoJ/ansatt-paa-ullevaal-sykehus-smittet-av-coronaviruset
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Panis
29.02.2020 kl 23:37 3403

Bare å si heia Norge...
Vi har den høyeste smitten i Skandinavia forhold til folketallet!
Herregud man har jo blitt advart mot dette i over en mnd, hvor har FHI feilet?
Slettet bruker
29.02.2020 kl 23:39 3397

Men hva med legens eget ansvar? Vedkommende var syk og visste, men oppsøkte likevel et hundretalls pasienter.
Panis
29.02.2020 kl 23:47 3370

Ja, det kan du si.
Man har også et ansvar selv hvis man er syk å unngå å smitte andre, men han følte seg ikke syk så det er vel problemet.
Ante Spekulante
29.02.2020 kl 23:48 3364

Takket være Ullevål sykehus klatrer Norge på tabellen over smittede og nærmer seg nå stormakter som UK og Australia. Norge bokser over sin vektklasse sa president Obama da han var i Norge og mottok Nobels fredspris for at han ikke var George Bush. Også i denne Koronavirus pandemien ser det ut til at vi vil bokse langt over vår vektklasse og gjøre oss bemerket over hele verden.
focuss
29.02.2020 kl 23:48 3365

Jeg synes det er mange dårlige analyser rundt omkring som bagatelliserer Corona som en vanlig influensa og at det er så og så mange som dør hvert år av vanlige influensa etc. Så dette hysteriet er bare idioti. Det tror jeg ikke er riktig.

Når man ser på vanlige influensa og ser hvordan en smitte epidemi sprer seg til millioner på millioner av mennesker så er det klart alt bør gjøres for å hindre en slik spredning av Corona hvor dødeligheten er 20 ganger større og kanskje vesentlig høyere for enkelte grupper.
Slettet bruker
29.02.2020 kl 23:52 3345

Panis,

Helt feil det du skriver.

Legen merket tvert i mot symptomer på sykdom. Etter hjemreisen fra det smittebefengte området i Italia kjente legen at noe var galt.
Likevel dro vedkommende på jobb og smittet andre.
karlman
29.02.2020 kl 23:57 3323

Veldig naivt. Ser i Ås at en hel del klasse fra videregående er på studietur på onsdag til norra Italia. Har ikke folk litt evner å tenke litt.
omans
01.03.2020 kl 00:01 3312

Helsemyndighetene var stolte over å ha forberedt et utbrudd på 25% smitte i landet, men klarte ikke sette helsepersonell som kom hjem fra Nord Italia i karantene.
Men noen studiner på 19 år som hadde mellomlandet et sted var kvalifiserte for dette. Som noen skriver, dette er uansvarlig prioritering.
Redigert 01.03.2020 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Panis
01.03.2020 kl 00:17 3284

DavidM,
Ikke feil det jeg skriver, du bør oppdatere deg på fakta før du svarer.
Ja, og han ringte smittevernsvakten og fikk beskjed om at en test ikke var nødvendig.

Edit, se mitt innlegg tidligere i kveld:

Panis
I går kl 21:13
406
Helt idiotisk å ikke teste legen når han ringte etter å ha returnert fra et smitte område (nord Italia) med begrunnelsen at de trodde de kunne få mangel på reagensrør... og stikk i strid med varslene fra WHO til nye smittede land deriblant Norge - som sa «you have to act aggresively» for å ta forbehold og å møte smitten FØR og NÅR den kom... Nå er det for sent!
Hjelpe meg for en inkompetanse OUS har utvist her. Tenk om det hadde vært et dødelig virus?
Redigert 01.03.2020 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Panis
01.03.2020 kl 00:35 3254

Ullevål sykehus: Derfor ble ikke den smittede legen sendt hjem
Ullevål sykehus har fått kritikk for ikke å sende hjem den coronasmittede legen og for at de ikke mente det var nødvendig med en test. Nå forklarer de hva som ligger bak vurderingene.

Den smittede legen føler seg lurt fordi den infeksjonsmedisinske bakvakten avviste at en test var nødvendig, forteller legen selv i et intervju med Aftenposten. Legen måtte insistere på å bli testet og forteller at det ikke er noe god følelse å ha smittet kolleger.

– Det er trist at ansatte eller pasienter må insistere på å bli testet. Det må vi bare beklage. Det er den ansattes opplevelse av det, og jeg har ingen grunn til å betvile det, sier Myhren.

– I etterkant kan vi si at ting burde blitt gjort annerledes, sier Myhren.

Link
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGbW14/ullevaal-sykehus-derfor-ble-ikke-den-smittede-legen-sendt-hjem
Fuhrmeister
01.03.2020 kl 00:39 3246

Hvordan reiste velkomne hjem fra Italia ?
Kjørte hjem alene i egen bil uten stopp ?
Lite trolig...

Sannsynligvis en 3 timers flytur:
Følte seg helt frisk og
stod i innsjekking/sikkerhetskontroll sammen med mange...
En overflatisk kroppsvisitering...
På kafé i ventetiden...
Stod i kø ved gaten...
Inn i flyet, kropp mot kropp medpassasjerer...
Inn på toa et par ganger...
Prater med flyets personale under
servering...
Etter landing OSL, på ny kø ut av flyet...
Innom taxfree en runde, tar i varer og setter tilbake...
Prater med ansatte...
Innom toa...
Venter tett sammen med andre på bagasjen...
Vel ute, inn i bil, taxi, minibuss, buss...
Evnt kvitterer ut egen bil på biloppstillingsplass...
Innom en bensinstasjon på vei hjem...
Tok kontakt med arbeidsgiver før
jobb mandag og fortalte at nylig ankommet fra høyrisikoomrsåder, og ikke følte seg bra...
Bare kom på jobb du, sier medisinerne !
Til tross for smittefare før sykdomstegn,
og dette har vært kjent lenge !

Hvor mange mennesker kan vedkommende potensielt ha smittet ?
Dette er heldigvis ikke Ebola, og
Corona er en bagatell i forhold, men litt
til ettertanke...

Redigert 01.03.2020 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 00:49 3229

Blir værre
Panis
01.03.2020 kl 01:00 3212

Takk, nettopp den viktigheten jeg har forsøkt å formidle.

Edit: Jeg ble selv smittet med årets influensa som i år er mer langvarig enn tidligere år, men brukte egenmelding fra dag 1 for å unngå å smitte kollegaer og andre ansatte.
Redigert 01.03.2020 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 01:44 3188

https://luxtimes.lu/luxembourg/39975-first-coronavirus-case-confirmed-in-luxembourg
Godtroende fjols. Dette er f.k., s.t .p, th..t..
Panis
01.03.2020 kl 02:06 3170

Ok, og hva er budskapet?
Fuhrmeister
01.03.2020 kl 02:43 3156

Tror at Norge kan bli verre rammet
pga inngrodde innstillinger,
der følgende uttalelser er registrert:

«Jeg har ikke skoftet en eneste dag
pga sykdom i mine 35 år i arbeidslivet»

«En kan utmerket gå på jobb selv om
man ikke føler seg helt bra»

«Det prosjektet/møtet jeg leder/skal i er viktigere enn min sykdom»

«Jeg er uerstattelig og kan ikke være syk»

«Jeg vil stille på jobb så mine kollegaer
ser hvor syk jeg er (og forhåpentlig vil
sjefen sende meg hjem)»

« Såfremt man ikke har feber er en ikke syk»

«Jeg har eget kontor og kan umulig smitte mine kollegaer»

« Min kjære bedrift taper penger hvis jeg melder meg syk»

«Jeg skal stå i det, og blir det for ille går
jeg hjem i lunsjtid kl 1200, da registreres
det ikke som sykefravær»

«Jeg har mange viktige klienter/kunder idag»

«Jeg vil helst ikke ha sykefravær for da
kan kolleger få innsikt i mine arbeidsoppgaver og komme i en bedre posisjon enn meg»

«Hvis jeg melder meg syk, betyr det at jeg
mistrives»

Det man IKKE tenker på er hvor mange
en smitter ila en arbeidsdag...

Etter svartedauden var det omtrent ikke en
prest igjen levende live...

Heia Norge vi er best !
Redigert 01.03.2020 kl 03:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 10:15 3019

Når man jobber i helsevesene og har symptomer og går på jobb. Det vitner om dårlig dømmekraft. Og totalt uviten om hvordan virus etc skal handteres.
Har ikke vedkommende basic helse utdanning ?
Tilfelle må vedkomme ha sovet i timen
Virus og pandemi etc lærer man ompå grunnkurset
Redigert 01.03.2020 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 10:28 2996

Ullevål, stadig flere med smitte..

To ytterligere ansatte med tilknytning til øyeavdelinga på Ullevål sykehus har fått påvist koronasmitte. Dermed er fem ansatte ved sykehuset smittet.
Slettet bruker
01.03.2020 kl 10:28 2994

Helt riktig FrackingQec.

Det må være helt bekmørt i topplokket på denne legen. Og så begynner denne personen å skylde på andre... Det bare bekrefter tilstanden.
Nå er forøvrig ytterligere 2 ansatte ved Ullevål sykehus bekreftet smittet.

Takket være denne idioten av en lege så kryper Norge opp på top 20 lista over de land med flest smittede.
Snart er nok Norge det landet i Europa som er hardest rammet.
illuminati
01.03.2020 kl 10:41 2972

Ledelsen på sykehuset har dessverre ikke tatt corona på alvor, å rettferdiggjøre egne handlinger med at de følger retningslinjer er ren ansvarsfraskrivelse og holder ikke vann. Legen prøver på det samme gjennom sitt intervjue i Aftenposten, han følte seg dårlig natt til tirsdag og skulle ikke gått på jobb tirsdag. FHI skriver det samme, kommer du fra et område med mye smitte og føler deg dårlig så blir en hjemme fra jobb, punktum. Legen gikk på jobb og ba kollegaer holde avstand, det er nytteløst å legge dette ansvaret på ledelsen. Det går helt klart frem fra retningslinjer at en skal be om å bli testet hjemme og ikke oppsøke lege, hvorfor tror denne legen at FHI har anbefalt slike retningslinjer. Hjemmekarantene for ikke å smitte andre er vel svaret.
Slettet bruker
01.03.2020 kl 10:53 2950

Det denne legen forsøker seg på er ansvarsfraskrivelse.

Er man en høyt utdannet lege så vet man meget godt og klarer fint å gjøre egne vurderinger.
Det utrolige er folk som forsøker å støtte denne legens uansvarlige handling ved å gjøre det samme som legen: sparke oppover i systemet.

Selvsagt skulle legen fått beskjed om å holde seg hjemme.
Men enda mer selvsagt er det at legen - AV ALLE - skulle skjønt dette selv.

Det er noe som heter individuelt ansvar og hensyn til andre, i dette tilfelle pasienter med nedsatt immunforsvar.
Computum
01.03.2020 kl 11:02 2928

Det interessante er HVOR syk de smittede blir. Nordmenn er vel generelt robuste og om ikke spesielt utsatte er blitt smittet, så vil forhåpentligvis sykdomsforløpet bli lett her i Norge? Men det får vi ikke svaret på før om noen uker. I mellomtiden er det rom for mye krisemaksimering fra mediene.
Realistoptimist
01.03.2020 kl 11:42 2875

0,00577 % av alle kinesere har blitt smittet i løpet av 2-3 mnd. Bare for å sette hysteriet i perspektiv!
illuminati
01.03.2020 kl 12:34 2839

I tillegg er det ganske påfallende at ledelsen ber de som har vært i kontakt med avdelingen holde seg hjemme å unngå kontakt med andre. Mens egne ansatte kan reise på ferie inn i smitte regioner å gå rett på jobb når de kommer hjem.
SomSa
01.03.2020 kl 12:45 2817


Dette hysteriet skal ta knekken på flere selskaper og inkludert Norwegian, hoteller, reisebyråer og mange andre som er avhengig av kinesiske markedet eller varer. Allerede et norsk elektronikk selskap som er avhengig av kinesiske kretskort har permittert ansatte. Hva vil skje dersom de finner en Korona smittet på en norsk sokkel eller Hammerfest, Mongstad, Korstø...... blir hele anlegget stengt?
Når det er influensa sesong bryr ingen seg om smittefaren og mange som reiser er eldre med svak helse men nå holder folk seg hjemmet:

Finn Reise: – Salget av reiser har stoppet nesten helt opp - nå går Syden-turene på billigsalg
https://www.nettavisen.no/okonomi/finn-reise--salget-av-reiser-harstoppet-nesten-helt-opp---na-gar-syden-turene-pa-billigsalg/3423930490.html
SomSa
01.03.2020 kl 23:44 2640


DNB-ansatt koronasmittet – kontorbygg desinfisert i Bergen
DNB ber kollegene av koronasmittet om å ha hjemmekontor inntil videre.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Wb1VOK/dnb-ansatt-koronasmittet-kontorbygg-desinfisert-i-bergen
Panis
02.03.2020 kl 00:13 2616

Dette er bare begynnelsen av smitte i Norge, hvor mange var ikke på ski skytter VM i Italia?
Mølleren
02.03.2020 kl 00:23 2601

Har bare en ting å si : Gjøkeredet ler så jeg griner;-) Heia Norge
omans
02.03.2020 kl 00:31 2588

Kun 4 nye tilfeller i Kina, men det øker på i Sør Korea og Italia.
Leser at dommedagssekta i S-Korea der det starter skal bli stilt til ansvar, der ypperstepresten vil bli tiltalt for mord, bl.a.
Snakker om dommedagssekt, de har fått det som de ville..