Ledelsen i NAS i USA i helgen

Bearwizard
NAS 28.02.2020 kl 23:24 6931

Ser at "Båtsjefen" skriver på Shareville at ledelsen i NAS er i USA (inkludert Bjørn Kjos). Kan det komme en hyggelig børsmelding på mandag eller tidlig i uka? Skulle kanskje ha lastet opp mer i dag....
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 00:03 4920

En avtale er absolutt på sin plass. Håper bare ikke de forhaster seg, og godtar en avtale som kunne vært bedre.
Når det er sagt og om det stemmer at de er der. Kan jo hende de bare er på helgetur....
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 00:20 4878

Fantasiløst tull - fra enkelte aksjonærer!
Flyaksjer er vel noe av det verste man kan befinne seg i - i disse tider!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 00:24 4844

Har ikke sett 4-tråden idag ....
Ble det krøll?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 00:33 4810

Var vel samme "sjømann" som meldte om Hong Kong tur og JV noen dager før.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 00:38 4800

Jeg hadde satt opp et logisk ressonement;

1. Corona demper all reiselyst.
2. NAS trenger raskt penger.
3. Neste EMI blir satt ubehageliv lavt.
3a. De allerede utsatt låneinnbetalingene begynner etter hvert å nærme seg - samtidig som problemene bygger seg opp.
3b. Fytti rakkern så fort tiden går!

Det kan ta EN mnd - eller TRE, men det kommer!
Dagens ville kursferd har NULL med realitetene i selskapet å gjøre!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 00:47 4761

Det er vel akkurat der vi er uenige. Jeg vil faktisk si at Nas har en merverdi. Og den er vanskelig å måle i regnskapet.
Er ikke uten grunn at de har så mange trofaste småaksjonærer . Dette på tross av emisjoner og slikt.
Mitt tips er at dagens kursferd var langt ifra vill.
Tror det vil komme mer, mye mer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 00:59 4736

- Trofaste småaksjonærer: Kun fordi de ble lokket inn pga oppkjøpsryktene og den senere utpressingen ved ny EMI.
- Merverdi. Vel 2 flyselskaper kom i dag med PW pga Corona. DE merker presset på "flykroppene". Redusert reisevirksomhet.
- Når merker NAS noe?
- Kanskje etter neste EMI? Når NYE sårt tiltrengte penger er innbetalt!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 01:03 4718

Hvorfor snøvler Hammers på forumet mitt om natten ?
En Boeing nyhet ville passe dårlig med linjalen og nesten ikke mer krutt for å selge ned.
Eller var det kveldens rekyl i USA som ødela helgen ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 01:07 4708

Hvorfor gjør du?
JEG har bakt boller i kveld og venter på at deigen skal heve! Må gjøre noe i mellomtiden!

Hilsen Hammers......som synes dere begynner å bli usaklige. Corona kommer til å ta NAS + mye annet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 01:18 4683

Les f.eks nyhetene rundt om! Som eksempel:Større konferanser og møter blir kansellert/utsatt.
Altså ingen reisevirksomhet på deltakerne - som uansett nok er glade for akkurat den avgjørelsen.
Folk reiser ikke til Kina. Asia forøvrig er et annet område man helst ikke vil til.

Dette vil bre om seg. Italia, Spania - ja rundt om. Snakker WHO om Pandemi så er ikke det ut fra intet!
Tenke seg til når USA setter en stopper for/reduserer all flytrafikk (mot omverden).

Hilsen Hammers.......som bare kan ønske en "Happy Flight"!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 01:20 4666

Greia er vel at ‘alle’ har et forhold til Nas. De gjorde det mulig for vanlige folk å reise både innen og utenlands. Hva skjedde egentlig i emisjonen som var før den på 33? Spør fordi jeg ikke vet. Var ikke inne i aksjen da.
Tror faktisk at det faktum at de har tatt ned kapasiteten kan hjelpe Nas nå. I tillegg får de gjort en avtale med Boeing.
Lav oljepris hjelper også. Kan godt skjønne at de som har hedget mye kan komme til å slite.
Det som er spesielt er at veldig mange vet så mye om konsekvensene av corona. Så langt vet vi vel egentlig ikke så mye, eller? Konsekvensene av brutalt fall i reisende over tid , tror jeg fører til problemer hverken jeg eller noen andre kan forestille seg. Hvordan tror du det går med ‘ grønne’ selskaper da? Når nesten ingen har penger
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 01:27 4648

Må ta med at også FIFA vurderer restriksjoner; https://www.bbc.com/sport/football/51673076
Dette vil bare balle på seg! Ikke rart 2 selsakaper i dag sendte PW!

Hilsen Hammers.........som mener at Børs generelt sett ikke er et sted å være i disse tider. Kun kortere innhopp med små midler.
Just 4 Fun!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 01:35 4625

Hehe. West ham boss Moyes: we are not shaking hands, just fistbumbs. But if we score, we will celebrate.
Du med flere ønsker vel ikke mål i helga da?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
minsin
29.02.2020 kl 01:36 4625

avvik fra TA ... dette er ikke uttalelser basert på TA, og har dermed andre hensikter ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 01:41 4605

Gjennomskuet for lenge siden.-).
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 01:49 4587

En snarlig avtale om kompensasjon fra Boeing kan avhjelpe den akutte krisen som coronaviruset nå vil kunne medføre for selskapet. For en ting er rimelig sikkert - og er det at det i løpet av våren og forsommeren vil bli betydelig mye mindre reiseaktivitet til Asia og internt i Europa. Uten en snarlig kompensasjon fra Boeing, så er risikoen for en emisjon meget stor. Sett i lys av usikkerheten og risikoaspektet knyttet til selskapet, så frykter jeg en eventuell emisjon vil kunne skje på et meget lavt nivå. I verste fall så frykter jeg at selskapet gå konk.

Norwegian må være noe av det beste nordmenn har kunne nyte godt av de siste årene. I løpet av de siste 10-15 årene så har Norwegian, med Bjørn Kjos, gjort det mulig for nordmenn å bli kjent med store deler av Europa for en svært billig penge. Jeg håper Norwegian greier å holde seg på vingene for all fremtid, forutsatt at de stopper prosessen med å bli mer og mer lik Ryanair.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
minsin
29.02.2020 kl 01:51 4579

ref til innlegget ovenfor ang "visit in the states"
hmm basert på det jeg tenker ... håper jeg at NAS terminerer avtalen. konsekvensen blir nok ett langvarig rettsoppgjør ...men desto mere penger i potten, på sikt.
Boeing har ikke levert , enkelt og greit... da må Boeing ta konsekvensene for dette..
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.02.2020 kl 07:28 4390

Viktig med humor for tiden. Uansett, må mange aksjonærer, punge ut enda mer penger for å redusere gjennomsnitt.
Boeing erstatning må være basert på likviditet eller vil Nas slite ekstremt med risiko at Covid-19 utvides fra risiko 2 til 3.
Vi får be alle sammen for at virus forsvinner samtidig som vinter..
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Marianne
29.02.2020 kl 07:31 4382

Du har ikke mye å komme med annet enn å slenge dritt. Norwegian har mange trofaste aksjonærer som aldri har tjent penger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Restplassno
29.02.2020 kl 07:42 4484

Er det noe i dette, eller er det bare Tigeren med ny konto?

Har ikke sett annet enn det bildet av Bjørn Kjos på en dreamliner. Noen med kilder?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 07:42 4478

Torsdag var Norwegian-sjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i London og holdt presentasjon hos den svenske banken SEB, og var ikke tilgjengelig for mediene. At de skulle ha hoppe på et fly videre til USA er vel ikke helt usandsynligt. Det er muligt at de er taget til USA for også at holde presentasjon hos en av bankene på Wall Street. Jeg har været litt i kontakt med en dansk journalist som prøvet at få fat i styreleder Niels Smedegaard og det ser ikke ud som det er lykkedes.

Normalt hvis man er på sædvanlig charme-offensiv for et selskap så vil der være pressedækning og hyppigt vil et par analytiker være med på tur som også kommentarer. Nu for vi at se om der kommer denne typer pressehistorier de neste par dage.

Det er dog interessant, hvis Bjørn Kjos er med. Hans roller knytter sig til to ting. Specialrådgiver for Norwegian Air's bestyrelse, hvor jeg har indtryk av opgaven var at få dannet en lavpris allianse. Den anden rolle er som hovedaktionær i selskapet. Jeg har litt svært ved at se ham snakke om lavrpisallaince med analytiker og investorer ved officielle presentasjoner. Det havde krævet at der var offentliggjort noget i forkant. Jeg kan hellere ikke se at han skulle spille en rolle i forhold til forhandlingene med Boeing. Jeg tenker at Bjørn Kjos er med fordi selskapet måske også skal holde møte med potentielle lavprisalliance partner. En anden mulighed er at man holder lukket møte med enkelt investorer for at diskutere startegisk ejerskab.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 07:55 4443

Hammers - Du oplyser at to flyselskaper er kommet med profit warning men nevner ikke hvilke.

Jeg kan så oplyse at det ene flyselskab er den gamle Hong Kong national flag carrier Cathay Pacific. De har allerede tidligere være presset pga alle urolighedene i Hong Kong og nu er Corona så kommet i tilleg. Cathay Paciifc har mange ruter på Kina. Det er vel derfor lang mere naturligt at Cathay Pacific kommer med en profit warning. Men hvorfor skulle dette så komme profit warning fra Norwegian? De flyver ikke på Kina og har frem til nu ikke se de stor endringer i rejsemønster.

Hammer - Hvem var det andet selskap?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 09:06 4315

NAS og Indigo Partners' JetSmart kan nu helt lukke avtalen i Argentina. Der har været problemer i forhold til Norwegian Airs fagforening, som ikke vil acceptere de nye løn- og rammevilkår som JetSmart tilbød. Men i de siste par dag er der indgået et kompromi som alle parter kan leve med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 11:00 4129

Jeg tenker på Easy Jet og Finnair.
Begge melder om svekkede utsikter pga lavere reiselyst pga Korona.
De asiatiske selskapene har jeg ikke kontroll på, men ser du nevner noen.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2020 kl 11:13 4062

Det siste vi trenger er at NAS forsøker å pakke inn all verdens avtaler inn i "alle avtalers mor". Da går kursen til himmels uten tvil, men så får vi atter angrep fra shortere og vi havner i den håpløse berg og dalbanen som ikke er bra for noen. Styret og ledelsen i NAS bør ha som mål at selskapet må bli litt mer stabilt og kjedelig. Da kan vi legge grunnlaget for en jevn og langsiktig kursoppgang i stedet for svingninger på 30-60% opp/ned hver gang noen blir nervøse eller begeistret
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 11:25 4019

Fordi du fortjener det.;-) har vel ikke inntrykk av at du bidrar selv heller
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
suspekt
29.02.2020 kl 11:38 3967

Årlig dør rundt 900 personer av influensa i Norge. – Jeg tviler på at Corona-viruset blir like farlig, sier forsker og epidemiekspert Svenn-Erik Mamelund. (sitat fra VG)
Dette er jo hysteri de lux, det er det som er saken. Mye skade er allerede skjedd pga dette, nedstengning av fabrikker, reisevirksomhet og mye annet, vi går inn i en frys situasjon. Børsen var vel moden for en korreksjon og det har vi fått. Oppgangen blir stor når den kommer og børsen skal nok over 1000. Dersom en ser dette i et 10-20 års perspektiv så er det vel mest sansynlig bare en fartsdump
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.02.2020 kl 11:46 3943

Hva ulike forskere sier og tror spiller NULL rolle. Det samme kan man ikke si om DENNE kurven. Den sier det meste om virusets makt:
https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/makrookonomi/kina/kinesisk-nokkelindeks-faller-som-en-stein-har-aldri-vart-lavere/2-1-764885

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Marianne
29.02.2020 kl 11:53 3912

Og eksperter som tror at Norge ikke blir berørt
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 12:00 3887

Hvor leser du dette? De fleste land blir jo berørt.
Norge er allerede berørt
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 12:08 3861

PMI måler innkjøpssjefenes fremtidsforventinger på et bestem tidspunkt. Nå vet ikke jeg når dataensom ligger til grunn for dagens PMI tall ble gjort, men det er grunn til å anta at store deler av den industritunge og mest folkerike delen av Kina fortsatt var stengt ned - og at fremtidsoptimisme på daværende tidspunkt ikke var særlig stor. Sånn sett er indeksen som forventet, slik jeg ser det.

MEN, dette er dramatiske tall - og de sier noe om hvilke konsekvenser nedstengningen av Kina vil kunne ha for resten av verden den nærmeste tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 12:20 3825

Hammer - Jeg har også satt op et logisk ressonemen:

Alle spøkefugler kan fly

Du have følgende forudsetninger i dit logisk ressonement;

1. Corona demper all reiselyst.
2. NAS trenger raskt penger.
3. Neste EMI blir satt ubehageliv lavt.
3a. De allerede utsatt låneinnbetalingene begynner etter hvert å nærme seg - samtidig som problemene bygger seg opp.
3b. Fytti rakkern så fort tiden går!

Forudsetning 1: Den kan jeg accpetere. Corona demper reiselyst i dette kvartal og litt ind i neste kvartal.
Forudsetning 2: Helt uenig. NAS får snart konverteret fordring ind i egen kasse og så er dette problem elimineret og i tilleg kommer Boeing cash-penge.
Forudsetning 3: En emisjon er ikke aktuelt når forudsetning 2 hellere ikke er det.

De utsatt obligationslån blev forlenget 2 år. Så de er altså ikke lige ved at nærme sig!

Men vi kan godt være enig om "Fytti rakkern så fort tiden går!"
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.02.2020 kl 12:49 3752

Det burde ikke vanskelig å forstå at profit warning vil bli meldt på løpende bånd fremover når man ser på hvilke tiltak som iverksettes:

Det er jo kjent at luften i en flykabin suges ut av kabinen, resirkuleres gjennom filtre som i dag ikke fjerner viruset og sender det tilbake ut i kabinen så kan 1 smittetilfelle bli til både 2 og 3 siffret før landing …

Av samme grunn har nå Kuwait bestemt dette:

Kuwait announced several precautionary measures on Thursday including forcing all flight passengers to sign a waiver that would make them subject to quarantine for a minimum of two weeks at the Kuwaiti authorities’ discretion.

https://uk.reuters.com/article/uk-china-health-kuwait/kuwait-to-check-visiting-ships-for-coronavirus-evacuate-citizens-from-thailand-idUKKCN20M2Y4?feedType=RSS&feedName=topNews

Dette er tiltak som andre vil følge om ikke lenge.

Av samme årsak så begynner man nå og advare mot å fly og verre blir det nok fremover:

Advarer mot å fly

Smittevernsekspert fraråder unødvendige flyreiser etter nye corona-utbrudd.

https://www.borsen.no/nyheter/advarer-mot-a-fly/72188477

* Mao, alt peker i retning av at det vil bli mye verre før det vil bli bedre og de fleste skjønner vel hva nettop det vil gjøre med både trafikktall og inntjening fremover noe som igjen vil fortsette å legge press på aksjekursen i flere kvartaler fremover frem til faren avblåses og når det blir er det ingen som vet.

Så og skulle sitte med lukkede øyne og forsvare investeringer i de desidert mest utsatte selskaper faller på sin egen urimelighet, men for all del man er ikke alene om akkurat det. Verdier for over 3000 milliarder dollar er den siste tiden forsvunnet fra amerikanske børser og gullprisen kneler nettopp pga fornektelsen som fører til at mange større investorer må selge gullet for å dekke opp tapet ….

Investorer ser fortsatt gull som en trygg havn, men tvinges til å selge for å frigjøre kapital. Kapitalen benyttes typisk til å dekke margintap i andre markeder, saPeter Grant, visepresident for edle metaller hos Zaner Metals ifølge Marketwatch.

https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2020/02/28/7502648/gullprisen-raser

Kort Oppsummert og Enkelt Forklart:

Det vil være færre som reiser hvor nettopp transportsektoren og turistsektoren over hele verden vil være det som først og hardest vil bli rammet og som vil være basisen for den negative dominoreaksjonen som vil slå inn i de fleste andre næringer frem til at det kommer indikasjoner på og forventninger om at viruset kommer under kontroll - faktisk ikke mer komplisert enn det …

Mao, verken FED sine rentesenkninger eller Boeing sine eventuelle erstatninger vil kunne endre det faktum … ;)

Fortsatt God Helg!

Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Marianne
29.02.2020 kl 13:03 3683

Innlegget er slettet
De har selv bidratt til fallet gjennom utlån av short på egne aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 13:08 3664

Men EasyJet har da ikke udsendt nogen Profit Warning???

Kan du gi et linkt på den profit warning? - og lad nu være med at henvise til alt mulige presse artikler om at de har reduceret trafik på deres base i Norditalien. Det skal være en formel profit warning.

Finair kan jeg se har kommet med en rigtig profit warning. Men til forskel for Norwegian så har de også lovet 4 % vækst i passasger trafik i år og de flyver på Kina, hvor de så et vækst potentiale.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.02.2020 kl 13:08 3661

Risch..
Man finner alltid artikler med mere som underbygger det man prøver å få frem. Om gull leste jeg akkurat at prisen gikk ned fordi investorer skulle inn i aksjer igjen.
Mitt tips er at du kjøper Nas i neste uke. Pipen får en annen låt, og færre og færre gidder låne øret til det du skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2020 kl 13:11 3655

Det du skriver om luftkvaliteten på fly er fullstendig feil. Moderne fly har hyper hepa filter som filtrerer ut over 99% av virusene i luften. Faktisk er det bare moderne sykehus som har like bra luftfiltrering. Det eneste som kan være litt uheldig er boarding i terminalen, men det gjelder jo alle situasjoner hvor folk elger seg inn på hverandre.

https://www.tripsavvy.com/air-quality-during-your-flight-54164

Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare