NAS ledelsen ska i aksjon

EliotS
NAS 29.02.2020 kl 16:40 18863

18,93 NOK var slutkursen på NAS fredag ved luk. Dagen startet med 17,50 og gik litt ujævnt op til kurs 20, hvor den holdt sig hen over dagen. Der er sikkert en del som ikke vil sidde i Norwegian hen over helgen og det er muligvis årsaken til faldet ned til 18,93. Det kan dog også være fordi at USA åbnet op i rødt fredag selv det ud på aften genvandt terræn. Uanset så er kurs 20 NOK slet ikke acceptabelet for eksisterende aktionærer.

Det er helt fair at NAS falder i denne uke på grund af Corona virus men faldet var langt større end andre flyselskaber. Det på trods av Norwegian er litt mindre eksponeret imod de værste Corona virus områder (Kina, Korea og Norditalien) end flere konkuranter. I tilleg så har Norwegian Air ikke hedged så meget jetfuel som konkurranter og kan dermed nyde fordel at den utrolige billige oliepris for øjeblikket. Det hedge som Norwegian har sat ligger også langt under konkurrantene. Så i et komparativt perspektiv har Norwegian i 2020 en fordel.

Så hvad er hovedproblemene og hvor må ledelsen sette ind. Ja - korfattet sagt: De må synliggøre værdierne og sikre en stærk aktionærkreds NU


NAS har en stor gjeld

Ja – NAS har en stor gjeld. Den er på 58,282 mia NOK per 31.12.2019. Men jeg syntes det er værd at sammenligne med sidste år i december fordi på det tidspunkt var NAS meget tæt på at blive solgt. På det tidspunkt brugt man ikke IFRS 16, hvor leasing forpligtigelser skal med i beregningen. Lad os derfor lave en sammenligning uden at tage højde for IFRS 16. Så har vi følgende:

31,917 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2018
24,008 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2019

Det er en forbedring i gjelden på 7,909 mia

Der er for øjeblikket 163.558.377 aktier i omløb. Det er en forbedring per aktie på 48 NOK per aktie.

Equity ratio var i de to regnskabsår:

4,8 % per 31.12.2019
3,0 % per 31.12.2018

Men hvis man havde kalkuleret uten IFRS så vill regnskabsåret 2019 ha en ratio på 9,1 %

Det går altså den rigtige vej med gjelden selvom den fortsat er høj.

NAS likviditetsituatjon er dårlig

Ja – det er korrekt at NAS per i dag ikke har en optimal likviditets situation. Det er diskussionen om glasset er halvt fuldt eller halvt tomt. En overskiften i Finansavisen rammer plet her «Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen tror passasjerene kommer tilbake og at Norwegian kan unngå emisjon». Han peker på at Norwegian har en reel risiko for emisjon per i dag og det reflektere kursen. Men han peker også på en rekke ting som kan flytte Norwegian vekk fra dette scenrio. Han peker bl.a på Boeing avtale som sikker kan give en mia kr i forbedret likviditet. Den artikel er litt et opråb til ledelsen om at få nogle af disse tiltak på plads.

Jeg mener så at det høje fordringsniveau er helt klart NAS' vigtigst problem på den kort bane. Tilsyneladende så har NAS kreditkort innløser bare øget og øget niveauet for hvor meget de holdt tilbake. Med det resultat er per 31.12.2019 havde NAS 10,133 mia NOK i fordringer. Hvis Karlsen kan få lov til at arbejde med 3-4 mia av disse så er jeg sikker på at situationen bliver enn anden. Både Karlsen ved Q4 presentationen og IR har oplyst at en nye vigtig innløser vil være på plads ved udgangen af Q1 (og jeg har forstået at det er i disse dag). Det betyder at Karlsen slipper for en meget «tung hovedpine» som han har haft siden siste sommer. Han har sikkert heller ikke ville gå på krigsstien rundt omkring dette problem før end det var løst. Jeg har prøvet at undersøge dette litt nærmer men der er meget sparsom med oplysninger men jeg har indtryk av det har været innløseren «NETS» som har været det stor problem her.


Mandag morgen og neste uke??????

Med hvad gøre NAS ledelse nu? Der har været en enorm omsetning i aktien i denne uke og der er en enorm usikkerhed i markedet som følge av Corona. Jeg mener at ledelsen ikke bare kan være passiv i de kommende dage. Jeg ved med sikkerhed at Karlsen og Schram holdt møde hos SEB Bank i London torsdag. Rygterne går så at de er taget videre til USA og at Kjos skulle have tilsluttet sig dem. Jeg er litt usikker på om dette er ønske tenkning eller om det er sandt. Men jeg håber det er sandt. Hvad de har gang i skal jeg ikke kommentere på men jeg håper at dette er udtryk for at de ta greb.

NAS er lige nu den mest short aktie på Oslo Børs og short blev øget i denne uke og på disse lave niveauer. Det er en direkte udfordring til ledelsen. Det er et råb om at værdi må synliggøres i en eller anden form. Her er to forslag som skulle være muligt:

- De kan oplyse markedet om at de har fået en ny kreditkortinnløser på plads
- De kan oplyse markedet om at de har underskrevet en avtale med Boeing.

Det nytter ikke noget at trekke den Boeing avtale mere. Værdi i aktiekursen bliver udhullet så meget lige nu at en Boeing avtale om 2 uger eller senere vil nok give en stigning men vi kommer ikke i nærheden af 40 kr og så mister avtalen sin "trigger" værdi.

Alternativt så kan ledelsen komme med en ny stor aktionær som på en anden måte kan ta ansvar fordi Kjos gør det ikke. Jeg syntes allerede fredag at vi fornemmet at et forsøk på stabilisering blevet lavet. Men kurs 20 igennem neste uke er altså ikke noget som er acceptablet, hvis vi skal ta højde for at Corona frygter vokser igennem de neste par uger.

Jeg regner med at se et eller utspil fra NAS ledelsen i først halvdel av neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Artige
04.03.2020 kl 22:57 2143

De har tatt feil noen ganger før og foreløpig tok de feil ved siste deal. Får håpe de vet noe vi ikke vet men ser ikke slik ut. Er Vel mange som har mistet tilliten til de gutta. Men nå må en vurdere hvor langt ned en skal være med. Eller ta tapet å gå ut.
EliotS
05.03.2020 kl 06:49 1903

Det kan jo også være sådan at Kise og Kjos har lært av tidligere fejltagelser. Kjos har i hvert tilfælde kendskab til hvad han har rådgiver om siden siste sommer.
Epona
05.03.2020 kl 18:54 1674

Hvornår skal NAS komme på banen og fortelle om erstatninger fra Boeing og RR og hvilke betydninger MAX og Dreamlinere vil få for innleie/ikke innleie?
Investor 33
05.03.2020 kl 23:34 1505

Men hører ikke noe fra ledelsen om Boeing avtalen. Aksjonærer skulle ha fått opplyst om hvordan forhandlingene gikk med Boeing. Mulig NAS ikke er i noe forhandlinger med Boeing? Boeing venter bare på at NAS skal gå over ende slik at man er ferdig med selskapet. Er det slik å forstå at NAS ikke har noe forhandlingsstrategi med Boeing? Mange ubesvarte spørsmål spør du meg!
Slettet bruker
09.04.2020 kl 02:13 1305

Noe gikk galt, fryktelig galt.
Kantarell
09.04.2020 kl 07:01 1241

For mye alkohol?
Strategi
09.04.2020 kl 07:45 1191

Dagens verdier i NAS overgår tidspunktet da Nas hadde siste emisjon i høst på 40 kr.

Verdiene ligger i selskapet som er ytterligere striglet.
Så kom Coronakrisen og markedet forsvant.

Dette er ikke "svarte dauen" og markedet vil komme tilbake i løpet av tidlig sommer (innenlands) , deretter kommer den internationale trafikken til å ta seg opp.

Tror Norge som er best i klassen på å takle Corona krisen kommer sterkere på kartet som turist destinasjon.
Uten at dette har noe med dagens situasjon å gjøre.
Norwegian er en enorm reklameplakat for Norge.
Når det går opp for regeringen hvor mye støtte som gis til andre flyselskaper rundt om i Europa tror jeg de innser at det er god forretning Nationalt å redde Norwegian med ekstra tilskudd som monner.
Miljæpartiet de grønne burde stå på barriærene her, Norwegian er et av verdens mest miljøvennlige flyselskap, alternativet til å beholde Norwegian og få inn andre selskaper er jo ikke bra med tanke på miljø.
Slettet bruker
09.04.2020 kl 09:08 1110

Dette her er ikke så ille som sissener skal ha det til.

Det som forundrer meg mest er hvor lett påvirkelig massene er. Folk er altfor lett å hjernevaske til å mene en bestemt ting om en sak enn heller å faktisk tenke selv. Alle mener at all gjeld skal konverteres etter å ha lest det i en avisartikkel 😂😂😂😂😂
Redigert 09.04.2020 kl 09:10 Du må logge inn for å svare