NAS ledelsen ska i aksjon

EliotS
NAS 29.02.2020 kl 16:40 18794

18,93 NOK var slutkursen på NAS fredag ved luk. Dagen startet med 17,50 og gik litt ujævnt op til kurs 20, hvor den holdt sig hen over dagen. Der er sikkert en del som ikke vil sidde i Norwegian hen over helgen og det er muligvis årsaken til faldet ned til 18,93. Det kan dog også være fordi at USA åbnet op i rødt fredag selv det ud på aften genvandt terræn. Uanset så er kurs 20 NOK slet ikke acceptabelet for eksisterende aktionærer.

Det er helt fair at NAS falder i denne uke på grund af Corona virus men faldet var langt større end andre flyselskaber. Det på trods av Norwegian er litt mindre eksponeret imod de værste Corona virus områder (Kina, Korea og Norditalien) end flere konkuranter. I tilleg så har Norwegian Air ikke hedged så meget jetfuel som konkurranter og kan dermed nyde fordel at den utrolige billige oliepris for øjeblikket. Det hedge som Norwegian har sat ligger også langt under konkurrantene. Så i et komparativt perspektiv har Norwegian i 2020 en fordel.

Så hvad er hovedproblemene og hvor må ledelsen sette ind. Ja - korfattet sagt: De må synliggøre værdierne og sikre en stærk aktionærkreds NU


NAS har en stor gjeld

Ja – NAS har en stor gjeld. Den er på 58,282 mia NOK per 31.12.2019. Men jeg syntes det er værd at sammenligne med sidste år i december fordi på det tidspunkt var NAS meget tæt på at blive solgt. På det tidspunkt brugt man ikke IFRS 16, hvor leasing forpligtigelser skal med i beregningen. Lad os derfor lave en sammenligning uden at tage højde for IFRS 16. Så har vi følgende:

31,917 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2018
24,008 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2019

Det er en forbedring i gjelden på 7,909 mia

Der er for øjeblikket 163.558.377 aktier i omløb. Det er en forbedring per aktie på 48 NOK per aktie.

Equity ratio var i de to regnskabsår:

4,8 % per 31.12.2019
3,0 % per 31.12.2018

Men hvis man havde kalkuleret uten IFRS så vill regnskabsåret 2019 ha en ratio på 9,1 %

Det går altså den rigtige vej med gjelden selvom den fortsat er høj.

NAS likviditetsituatjon er dårlig

Ja – det er korrekt at NAS per i dag ikke har en optimal likviditets situation. Det er diskussionen om glasset er halvt fuldt eller halvt tomt. En overskiften i Finansavisen rammer plet her «Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen tror passasjerene kommer tilbake og at Norwegian kan unngå emisjon». Han peker på at Norwegian har en reel risiko for emisjon per i dag og det reflektere kursen. Men han peker også på en rekke ting som kan flytte Norwegian vekk fra dette scenrio. Han peker bl.a på Boeing avtale som sikker kan give en mia kr i forbedret likviditet. Den artikel er litt et opråb til ledelsen om at få nogle af disse tiltak på plads.

Jeg mener så at det høje fordringsniveau er helt klart NAS' vigtigst problem på den kort bane. Tilsyneladende så har NAS kreditkort innløser bare øget og øget niveauet for hvor meget de holdt tilbake. Med det resultat er per 31.12.2019 havde NAS 10,133 mia NOK i fordringer. Hvis Karlsen kan få lov til at arbejde med 3-4 mia av disse så er jeg sikker på at situationen bliver enn anden. Både Karlsen ved Q4 presentationen og IR har oplyst at en nye vigtig innløser vil være på plads ved udgangen af Q1 (og jeg har forstået at det er i disse dag). Det betyder at Karlsen slipper for en meget «tung hovedpine» som han har haft siden siste sommer. Han har sikkert heller ikke ville gå på krigsstien rundt omkring dette problem før end det var løst. Jeg har prøvet at undersøge dette litt nærmer men der er meget sparsom med oplysninger men jeg har indtryk av det har været innløseren «NETS» som har været det stor problem her.


Mandag morgen og neste uke??????

Med hvad gøre NAS ledelse nu? Der har været en enorm omsetning i aktien i denne uke og der er en enorm usikkerhed i markedet som følge av Corona. Jeg mener at ledelsen ikke bare kan være passiv i de kommende dage. Jeg ved med sikkerhed at Karlsen og Schram holdt møde hos SEB Bank i London torsdag. Rygterne går så at de er taget videre til USA og at Kjos skulle have tilsluttet sig dem. Jeg er litt usikker på om dette er ønske tenkning eller om det er sandt. Men jeg håber det er sandt. Hvad de har gang i skal jeg ikke kommentere på men jeg håper at dette er udtryk for at de ta greb.

NAS er lige nu den mest short aktie på Oslo Børs og short blev øget i denne uke og på disse lave niveauer. Det er en direkte udfordring til ledelsen. Det er et råb om at værdi må synliggøres i en eller anden form. Her er to forslag som skulle være muligt:

- De kan oplyse markedet om at de har fået en ny kreditkortinnløser på plads
- De kan oplyse markedet om at de har underskrevet en avtale med Boeing.

Det nytter ikke noget at trekke den Boeing avtale mere. Værdi i aktiekursen bliver udhullet så meget lige nu at en Boeing avtale om 2 uger eller senere vil nok give en stigning men vi kommer ikke i nærheden af 40 kr og så mister avtalen sin "trigger" værdi.

Alternativt så kan ledelsen komme med en ny stor aktionær som på en anden måte kan ta ansvar fordi Kjos gør det ikke. Jeg syntes allerede fredag at vi fornemmet at et forsøk på stabilisering blevet lavet. Men kurs 20 igennem neste uke er altså ikke noget som er acceptablet, hvis vi skal ta højde for at Corona frygter vokser igennem de neste par uger.

Jeg regner med at se et eller utspil fra NAS ledelsen i først halvdel av neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Artige
29.02.2020 kl 17:14 9483

Problemet er bare at ledelsen kommer ikke til å gi et pip fra seg. Stillheten kommer til å fortsette. En ny stor hovedeier hadde vært best men er nok feil tidspunkt nå. Kjos må jo nesten ha satt rekord i raskest mulig å tape halve veddemålet. Lurer fortsatt på om han hadde et grunnlag for å gjøre dealen eller om det var i blinde.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2020 kl 18:22 9377

Intet selskaps ledelse kan passivt se på at værdien er halveret på en uke - Corona eller ej.

Jeg er ikke i tvivl om at Kise og Kjos har haft et grundlag/plan men jeg tror ikke at de i deres vildest fantasi havde set det som kom nu.

Mit bud er at de er at de sidder i forhandlinger med Bill Franke fra Indigo Partner og har tilbudt ham at han kan få selskapet på utsalg. Det kan evt ske via en afnotering, hvor nogle av de store kan blive med over i det private selskap. Det giver ikke mening at være børsnoteret på disse vilkår.

Boeing avtalen alene kan ikke gøre den store forskel lige nu.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2020 kl 19:34 9228

Enige i dine betraktninger, men en Boeing avtale kan kjøpe «ro» i et par mnd, og da er nok det meste over. Ser ikke bort fra at NAS blir solgt, litt trist hvis det går for 60 kroner aksjen bare fordi april muligens blir en litt vrien måned i luftfartsindustrien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 20:13 9138

Jeg har aldrig helt kunne følge, hvordan Boeing erstatning kan gøre noget som helst for likviditeten i NAS. En erstatning kommer jo ikke som cash, men som rabatter på fremtidige køb. Eller tager jeg fejl?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Restplassno
29.02.2020 kl 20:20 9125

Det blir gjerne en større andel som rabatter og resten som cash. Husk at rabatter på fremtidige kjøp også vil påvirke likviditet da Nas mottar mange fly de neste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.02.2020 kl 20:26 9085

Dette vil være individuelt fra selskap til selskap. Derfor bør Nas tegne en avtale som gir fordeler for fremtidige leveranser av fly samt ekstra likviditet (penger).
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2020 kl 21:01 8982

Enig at dette er helt opp til flyselskapene. De som ikke trenger cash vil få en større kompensasjon i form av rabatter. Hvis NAS får 1-1.5 milliarder i cash, vil dette gi et viktig bidrag. Så kommer det inn et større beløp fra JV avtalen i q2, og selskapet vil komme seg gjennom en periode på 4-8 uker med litt lavere trafikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 21:23 8912

Bestemmer selskaberne selv, om de vil have cash eller rabatter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2020 kl 21:25 9227

Til en viss grad, ja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.02.2020 kl 23:27 9037

Tak for svar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
minsin
01.03.2020 kl 00:14 8930

Vet ikke hvor reelt det er med rabatter på fremtidige fly... Ikke vet vi når eller i verste tilfelle om MAX kommer i luften igjen.
Boeing kom tidligere i høst med hvordan erstatningen skulle foregå.
Forøvrig så vil en eventuell erstatning være taushets belagt ,jfr melding fra både NAS og Boeing.

Ikke overrasket om at NAS setter inn en offensiv mot Boeing , i disse usikre og corona tider.
Sikkert mange flyselskap som skal sikre verdiene sine nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 00:49 8866

Konkurs dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 00:50 8851

De som går inn her nå er spik spenna gæren
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 06:43 8682

Det med taushets belagt kan blive en stor udfordring fordi det gør at selvom avtalen kommer på plads vil der netop kunne udnyttes en usikkerhet om, hvad der egentlig er avtalt. De seneste amerikanske avtaler har ikke oplyst noget om beløp andet en kompensationsbeløpet til de ansatte. I tilfeldet med Turkish Airliner tyder det på at de alligevel lod det slippe ud via en turkisk avis men det er jo forsat nemt at stille spørgsmåltegn ved det hele hvis ikke det kommer fra NAS eller Boeing selv.

Turkish Airline skulle ha opnået en kompensation på 225 mio $ og fordeling skulle være 150 mio $ cash og 75 mio $ træning og reservedele.

https://marketrealist.com/2020/01/boeing-to-compensate-turkish-airlines-for-max-losses/
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 06:49 8672

Jeg tillader mig at overføre et par tidligere indleg til denne tråd fordi jeg mener at det er relevant at få disse forhold frem her:

Presidenten - 28.02.2020 kl 15:47
SAS med sine 382 million aksjer har omsatt 633 tuse aksjer i dag. Ryanair med sine 1,1 milliarder aksjer omsatt 33 tusen. Til sammenligning har NAS med sine 164 million aksjer omsatt 15 million aksjer i dag.

(EliotS kommentar i tilleg): Det høje omesætning var ikke kun fredag men i hele ugen, hvor det lå på 10 X vanlig daglig omsætning.)

og mit svar:

EliotS - I går kl 08:12

Mr President - Tak for at du trekker dette perspektiv frem.

Jeg kan tilføje at samlet i denne uke faldet de tre flyselskaper med følgende verdier:

Ryanair: minus 9 %
SAS: minus 19 %
Norwegian Air: minus 40 %

og da Norwegian var på minus 45 % torsdag var både SAS og Ryanair faktiske på vej op.

Oslo Børs skulle måske reflektere litt over dette. Volumen i denne uge var meget ekstrem og er et udtryk for at prisen på aktien ikke fastsattes af investorer men fastsættes af et par dominerende logoritmer . Giver dette virkelig en fair pris-fastsættelse av et selskap.

Der blev også rundt 1 mio aktier short i denne uke. Mange tenker sikkert at det bliver dyrt når alle disse aktier skal købe tilbake over børsen. Men det er ikke nødvendigt. Dette kan klare i store samlet order via North Sea Dark Pool. Så de kan legge presse ned i markedet og så købe tilbage i et par store order via North Sea Dark Pool.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 06:53 8659

EliotS - Redigert i går kl 12:00

Kantarell skrev " Nas har vært og er fortsatt ekstremt shortet. Dette oppleves som systematisk angrep der målet er net.."

Kantarell - I relation til spekulation frem imod at Norwegian skulle gå konkurs så kan jeg oplyse at WHITEBOX ADVISORS (per i dag 0,80% short position i NAS) er et asset management selskap som har specialiseret sig i konkurser.

https://www.wsj.com/articles/whitebox-founder-departs-as-firms-bankruptcy-focus-grows-11559662861

WHITEBOX ADVISORS er kommet i fokus i USA fordi der har været en hemmelig holdt forbindelse med McKinsey's Restrukteringsenhed. McKinsey's pensionsfond har sat penge i WHITEBOX ADVISORS. Det som har været spekulationer omkring er at WHITEBOX deltager i at drive selskaper ind i konkurs eller tager stor ejerandel under en restukrtering og ofte i selskaper hvor McKinsy samtidig prøver rådgive selskaber om at komme ud av konkurs. The Department of Justice har givet McKinsey en bøde på 15 mio $ for at drive på med den slags hemmelig forbindelser.

Så må vi håbe at Schram's McKinsey's baggrund er en fordel her.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-09/mckinsey-defrauded-u-s-in-coal-airline-bankruptcies-alix-says

https://www.wsj.com/articles/whitebox-founder-departs-as-firms-bankruptcy-focus-grows-11559662861

https://www.cfo.com/bankruptcy/2019/02/mckinsey-fined-15m-over-disclosure-failures/
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 06:54 8647

EliotS - Redigert i går kl 12:08

Hvis man søger litt i lister over distressed debt funds. Det vil sige hedge funds som har specialiseret sig i at tjene penge på selskaber som er i fiancielle problemer så kan jeg finde følgende navne som samtidig også holder større short positioner i Norwegian Air:

- WHITEBOX ADVISORS LLC (0,80% short position i NAS)
- HIGHBRIDGE CAPITAL MANAGEMENT LLC (1,93% short position i NAS)
- BLUECREST CAPITAL MANAGEMENT LIMITED (0,56% short position i NAS)
- BASSO CAPITAL MANAGEMENT (0,59 % short position i NAS)

Det vil sige at 3,88 % short position er ejet av fonde som har specialiseret sig i at tjene penge på selskaber som er i en vanskelig økonomiske situation. Når det er 3,88 % short er det nok ikke fordi de har planer om at hjælpe Norwegian Air i sin nuværende situation. Tværimod så drejer det sig nok om at skubbe Norwegian Air ud over kanten, hvis muligt. Jeg har ikke overblik over hvem som ejer gjeld i Norwegian Air men der var i høsten tilløb til at en rekke kreditorer forsøgte at lave et kup-forsøg imod Norwegian Air's ledelse. Det var Sissener Jr som i pressen var talsperson for det projekt. Jeg er ikke i tvivl om at dem som drev det frem forblev i kulissen. På det tidspunkt lykkedes det Karlsen at få neutraliseret kuppet. Hans manøvre med at sikre de to obligationslånet og emisjonen/obligationsudsteldelse i høst var helt klart skaktræk som skulle skabe forsvarsværk imod et nyt angreb. Den konvertible obligation fik som en hedge mulighed at bruge aktier fra HBK Holding og Folketrygdfondet. Disse aktier er jeg bange for i denne uke ikke blev brugt til almindligt hedge men blev brugt til et direkte angreb imod Norwegian Air.

Kombinationen av Corona virus, ektremt højt niveau av penge tilbageholdt hos kreditkortinnløser og at Norwegian Air ikke har fået en endlig avtale med Boeing på plads udløst en situation, hvor et koordineret angreb på kursen blev en mulighed. Det helt ekstreme volumen niveau i aktien vidner om dette for meg.

Jeg har tidligere talt om fænomen "Barbarian at the gate" og her er det i fuld udfoldelse.

Der er flere ting som i spil her.

Jeg kunne godt forestille mig at en del av spekulationen har gået på at sætte HBK Holding ud av spil. Hvis investeringselskapet må erklæres konkurs så kommer der en del av 14.229.015 aktier ud på markedet.

Den konvertible obligation er blevet en sikker vinder for ejene. Enten så dør NAS og de har scorret på short fra 40 til 0. Eller også så springer Norwegian op som en fjeder og udløser aktier ved kurs 50. Lige nu peker det på spekulasjon imod konkurs scenarioet.

Der er en interesse i luftfarten for at der kommer konsolidering. Den bedste måde for konkurrencer at opnår konsolidering er at en konkurrant går fallit. Det er ikke for sjov at Ryanair CEO bliver ved med at helde benzin på bålet omkring Norwegian Air potentielle konkurs.

Børsmelding torsdag var helt klart et udtryk for at ledelsen har anerkendt at store voldsom rygter løber rundt omkring Norwegian Air og de værste rygter måtte elimineres. Men det er udtryk for at Norwegian Air ledelse er i defensiven at de må ty til dette våben.

Hvis Norwegian Air havde faldet i samme niveau som SAS, Lufthansa og Ryan Air så kunne ledelsen nok være litt passive og håber på at stormen gik over. Men det som er sket i denne uke kræver en offensiv handlingsplan. Jeg er ikke i tvivl om at aktivieter i London torsdag (og evt USA nu) drejer sig om at komme med strategisk tiltak som kan virke som en antidot på Norwegian Air's "Corona infektion".

Jeg har ikke kunnskap om, hvilke tiltak ledelsen jobber med. Men selskapet mangler en eller to storinvestorer som kan give et modspil til "barbarene" som står uden for porten på Fornebu. Såvidt jeg kan se fra Finanstilsynet's lister over short positioner på selskaper på Oslo Børs så er Norwegian Air suverænt det mest shortet selskap med 7,67% (Nr 2 er Solstad Offshore med 5,27%). Jeg tror at den rigtige aktionær kan se mulighed i at lave et mindre short-squeeze i sammenheng med Boeing-avtalen annoncering. Men det skal være en aktionær med store muskler fordi det skal være en som kan modstå det enorme volumen som er blevet benyttet den seneste uke.

Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 07:11 8619

Selskapet daglige ledelse og styret bør også ta med i betragtning at totalt så har rundt 50.000 småaksjonærer i Norwegian siden årsskiftet haft et papirtap på rundt milliarden.

Ifølge Netavisen's kilder så skulle småaksjonærer have siddet på 41,3 millioner aksjer per 31.12.2019. Det svarer til 25 % af selskapets aktiekapital og dermed suverænt den støreste "investor".

Det er også værd at ta med i overvejelsen at dette ikke kun er aktionærer men det er også kunder i Norwegian. Effekten av at ignorerer denne gruppe kan derfor være voldsom.

https://www.nettavisen.no/okonomi/50000-har-gjort-en-stor-sparetabbe-i-norwegian/3423929503.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 07:49 8549

Her er du inne på noe som jeg også har tenkt siste tid. Tror ledelsen undervurderer at mange aksjonærer faktisk også er kunder. Det finnes vel neppe noen bedre måte å sikre seg at en velger billett fra ett selskap kontra ett annet. Jeg tror den allmenne norske småsparer tenker litt slik at en bruker de selskapene som en også investerer i. Utover det tror jeg ikke Nas tar noe hensyn til vanlige follk som har litt aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Epona
01.03.2020 kl 08:16 8501

Takker for solid og interessante betraktninger som jeg deler 100%. Som en kuriositet fra mine år i Danmark (1970-1973) vil jeg tillegge at mine opplevelser både da og nå er at dansker er mer objektive og mindre redde enn nordmenn når ting skjer. Det gjenspeiles også i denne artikkelen: https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/03/01/7502672/danske-bank-hva-om-dommedagsprofetene-tar-feil
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.03.2020 kl 09:07 8384

Bra info! Hva skjer videre med Nas vil tiden vise.
Man kan anslå at vi har nådd bunnen og at det vil lønne seg å kjøpe (ikke selge) aksjer de kommende uker.
Aksjen er billig hvis man tenker lengre enn 4-6 uker fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 09:08 8370

Ikkegodkjent - Jeg har skrevet til Tore Østby i denne helg at NAS skal være opmærksom på at den størrest enkelt aktionær selskapet har er "ikke-professionelle små-aktionærer". De sidder på 25 %. Så det er påpeket for selskapet. Jeg tog også en rekke andre forhold op men det er kommunikeret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 09:12 8340

Epona - Jeg syntes nu nok at Norsk historie byder på en del eventyrer som heller ikke blev bange når ting skjer - Fridtjof Nansen, Roald Amundsen, Thor Heyerdahl, og Bjørn Kjos ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 09:16 8322

På hvilken måte kan selskapet ta hensyn til småaksjonærene? Man kunne vel tenke seg at vi fikk rabatt på billetter sammen med andre aksjonærer. Det er ikke alltid at NAS er billigst og best på diverse ruter. Cashpoint-ordningen er det bare nerder som bryr seg om vil jeg tro
Forøvrig hevder NAS at de ikke taper så mye på at MAX-flyene er ute av drif. Så erstatningen bør da bli ren netto
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 09:17 8313

Det er veldig bra at du tar deg bryet med å skrive dem. Om flere gjør det så vil det nok ha enn viss effekt på dem som må høre på sine kunder. Forhåpentligvis har ledergruppen brukt helgen godt og går aktivt ut Mandag kanskje allerede Søndag kveld og får ro i rekkene og positive drypp frem mot Torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 09:20 8304

Kantarell - Jeg tror ikke det betyder noget at aktien er billig. Der er nogen som prøver at tage magten i selskapet. Hvis de kan bringe aktien i kurs 5 så gør de det. Hvad tror du at de 25 % små aktionærer gør i den situation?

Der skal komme en storaktionær som tør ta ansvar her. Kjos og Kise kommer ikke til det. De ligger allerede ned. Folketrygdfondet har ikke tradition for at gøre det. Varma har lige solgt alle sin aktier til en amerikanske hedge fund men den ligner ikke en aktiv investorer. Så er der DNB, Pareto og Danske Bank. Det er ikke dem som skal spille den langsigtet strategiske investor som styre aktien mere end de allerede har forsøgt.

Jeg tror ikke at Norwegian går konkurs men hvis de kan pressen den ned i kurs 15 og ligge her i 2-3 måneder så er Kise og Kjose ferdig. Så kan den blive afnoteret på kurs 30-35. Bankerne kan sælge selskapet hurtigt til en af de andre store aktører i luftfarten. De små aktionærer har betalt for festen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 09:21 8293

Ta vare på sine aksjonærer ? Kunne starte med vise at en ikke har sans for dem som ønsker slakte selskapet (short). Se for eksempel Musk ( Tesla). Skulle tro hans instilling til dette var normalen ikke ett særtilfelle.?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 09:23 8281

NB: er du gått ut?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 09:25 8261

Nej - Jeg er fortsat meget lang. Jeg har hånden på kogepladen og den føles meget varm lige nu. Men jeg er bekymeret over at ledelsen ikke tar mere greb. Jeg har tidligere set hvordan selskaper er blevet knust fordi der var svagheder i ejerkredsen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
01.03.2020 kl 10:09 8155

Hvorfor vektlegger dere Kjos og Kise sitt eierskap i så stor grad? De har ikke så utrolig stor andel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
01.03.2020 kl 10:21 8102

Tenker nesten det er best med en full exit av de to for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
hstray
01.03.2020 kl 11:21 7974

Nas har gjentatt gjentatte ganger sagt de ønsker en høyst mulig cash andel i kompensasjon med Boeing. Det som skjer nå er at Nas spiller opp avbestillingensretten opp mot kompensasjon. Så kan godt tenkes Norwegian kansellerer hele 737 max bestillingen og begjærer å få tilbakebetalt forskudd,ca 4-6 milliarder kroner nok. Sannsynligheten for at Nas får 100% gjennomslag for sine krav mot Boeing da er nesten 100%.
Merk også at HBK ikke kan delta med særlig mye midler i en ny emisjon, og vil bli fullstendig utvannet og være en svært marginal eier etter emisjonen. Derfor tror jeg Kjos ikke klarer å holde seg helt unna her, da det er svært viktig for HBKs eierskap i Norwegian. Norwegian ledelsen har vært frem og tilbake til Seattle flere ganger i siste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Epona
01.03.2020 kl 11:29 7937

Sant nok, men refererer til media (norske/danske aviser), egne opplevelser og erfaringer som jeg deler med mange andre. Fint du tok med Bjørn Kjos.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2020 kl 11:52 7842

bgkvinlog - Fair spørgsmål.

Se på aktionærlisten. Hvem er det som skal være den toneangivne investor, hvis Kjos og Kise's HBK ikke skal spille den rolle?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Akhillevs
01.03.2020 kl 11:56 7815

Takk til EliotS for meget interessante refleksjoner.
Det er skremmende å se hvilken destruktiv makt disse finansakrobatene( Whitebox Adv) kan utøve mot et firma som Norwegian.
Som ett tegn på denne negative maktutøvelse kan jeg også nevne at Jan P. Sissener i beste sendetid på NRKs nyhetssending torsdag kveld, ble spurt om situasjonen i Norwegian. Innslaget kom midt i flommen av negative nyheter omkring corronaviruset og Norwegians dårlige utvikling på børsen. Sissener stiller selvfølgelig velvillig opp, og ble presentert som investor, uten å nevne at han er obligasjonsseier i Norwegian og dessuten sitter short i Norwegian. Han fortalte villig om hvor stor risiko det er for en ny emisjon i Norwegian, og advarte mot ytterligere kursfall. Dette mener jeg er et grovt overtramp av NRK. De har ikke gjort en kritisk vurdering av hans objektivitet. Han er i høyeste grad inhabil, og burde ikke fått tilgang til dette talerøret for å skape ytterligere frykt i et allerede nervøst marked.
Jeg frykter at HBK Holding er under sterkt angrep og press etter at de blottet kortene sine ved å selge seg ned, og etterpå inngå et veddemål om at kursen skulle stå over kr 40 i mai. De har dessverre ikke de ressursene og midlene som trengs for å bære lasset som betydningsfull hovedaksjonær. Jeg ser at Abrahamsen ofte lar seg intervjue i media om sine kjøp i Norwegian, og det er egentlig bra, men han evner ikke å fylle rollen som stor og betydningsfull aksjonær som kan være en motvekt til shorterne.
Spørsmålet er hvem som kan bekle en slik rolle?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Epona
01.03.2020 kl 12:06 7787

Godt skrevet med gode, men ubesvarte spørsmål. Sissener var veldig synlig i media i egenskap av obligasjonseier sist Norwegian var ute i uvær, og han opptrer som en sleip ål som gjerne dytter Norwegian utfor stupet, som EliotS uttrykte det i et av sine fine innlegg. Nå synes det også som om Sissener har med seg hele den norske finanspressen i sine betraktninger, som liksom skal være objektiv og analytiske i sine kommentarer og artikler.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Herman*
01.03.2020 kl 12:12 7753

Har NAS innbetalt 4-6 milliarder i forskudd på MAX bestillingene?? Det har jeg aldri hørt før, og vil være svært relevant. Lurer også på om NAS har rett til å heve kjøpet på MAX fly som allerede er levert (men parkert) Noen som vet? At de kan kansellere ordre på fremtidige leveranser vet vi jo.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2020 kl 12:14 7745

Spiller ingen rolle hva Sissener & Co mener om NAS. Dere må se på regnskapene og lage dere noen ideer om fremtiden og så sette penger på selskaper dere synes ser ok ut. Dersom Sissener tar feil om NAS så er det penger på gata nå.

Problemet til NAS-menigheten er bare at regnskapene er horrible og fremtidsutsiktene peker bare i en retning; En helvetes emisjon.

Dere er sinte på buste-tjukken fordi han har rett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
01.03.2020 kl 12:17 7712

Sant nok. Må noen spille den rollen? Akkurat nå er de vel stuck, de får for lite i et salg. Hva tenker dere Kjos og Kise isolert sett tilfører aksjonærene av verdi? Jeg tror det er lite annet enn støy og bidrag til store bevegelser i kursen når de stadig pøser ut aksjer til shortere. Hadde f.eks de fått solgt den posten til Ferd, Fredriksen, Sundt, etc. ville nok det være langt bedre. Jeg har selvsagt ikke tro på at f.eks Fredriksen i listen her vil inn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare