NAS ledelsen ska i aksjon

EliotS
NAS 29.02.2020 kl 16:40 18792

18,93 NOK var slutkursen på NAS fredag ved luk. Dagen startet med 17,50 og gik litt ujævnt op til kurs 20, hvor den holdt sig hen over dagen. Der er sikkert en del som ikke vil sidde i Norwegian hen over helgen og det er muligvis årsaken til faldet ned til 18,93. Det kan dog også være fordi at USA åbnet op i rødt fredag selv det ud på aften genvandt terræn. Uanset så er kurs 20 NOK slet ikke acceptabelet for eksisterende aktionærer.

Det er helt fair at NAS falder i denne uke på grund af Corona virus men faldet var langt større end andre flyselskaber. Det på trods av Norwegian er litt mindre eksponeret imod de værste Corona virus områder (Kina, Korea og Norditalien) end flere konkuranter. I tilleg så har Norwegian Air ikke hedged så meget jetfuel som konkurranter og kan dermed nyde fordel at den utrolige billige oliepris for øjeblikket. Det hedge som Norwegian har sat ligger også langt under konkurrantene. Så i et komparativt perspektiv har Norwegian i 2020 en fordel.

Så hvad er hovedproblemene og hvor må ledelsen sette ind. Ja - korfattet sagt: De må synliggøre værdierne og sikre en stærk aktionærkreds NU


NAS har en stor gjeld

Ja – NAS har en stor gjeld. Den er på 58,282 mia NOK per 31.12.2019. Men jeg syntes det er værd at sammenligne med sidste år i december fordi på det tidspunkt var NAS meget tæt på at blive solgt. På det tidspunkt brugt man ikke IFRS 16, hvor leasing forpligtigelser skal med i beregningen. Lad os derfor lave en sammenligning uden at tage højde for IFRS 16. Så har vi følgende:

31,917 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2018
24,008 mia NOK i rentebærende gjeld 31.12.2019

Det er en forbedring i gjelden på 7,909 mia

Der er for øjeblikket 163.558.377 aktier i omløb. Det er en forbedring per aktie på 48 NOK per aktie.

Equity ratio var i de to regnskabsår:

4,8 % per 31.12.2019
3,0 % per 31.12.2018

Men hvis man havde kalkuleret uten IFRS så vill regnskabsåret 2019 ha en ratio på 9,1 %

Det går altså den rigtige vej med gjelden selvom den fortsat er høj.

NAS likviditetsituatjon er dårlig

Ja – det er korrekt at NAS per i dag ikke har en optimal likviditets situation. Det er diskussionen om glasset er halvt fuldt eller halvt tomt. En overskiften i Finansavisen rammer plet her «Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen tror passasjerene kommer tilbake og at Norwegian kan unngå emisjon». Han peker på at Norwegian har en reel risiko for emisjon per i dag og det reflektere kursen. Men han peker også på en rekke ting som kan flytte Norwegian vekk fra dette scenrio. Han peker bl.a på Boeing avtale som sikker kan give en mia kr i forbedret likviditet. Den artikel er litt et opråb til ledelsen om at få nogle af disse tiltak på plads.

Jeg mener så at det høje fordringsniveau er helt klart NAS' vigtigst problem på den kort bane. Tilsyneladende så har NAS kreditkort innløser bare øget og øget niveauet for hvor meget de holdt tilbake. Med det resultat er per 31.12.2019 havde NAS 10,133 mia NOK i fordringer. Hvis Karlsen kan få lov til at arbejde med 3-4 mia av disse så er jeg sikker på at situationen bliver enn anden. Både Karlsen ved Q4 presentationen og IR har oplyst at en nye vigtig innløser vil være på plads ved udgangen af Q1 (og jeg har forstået at det er i disse dag). Det betyder at Karlsen slipper for en meget «tung hovedpine» som han har haft siden siste sommer. Han har sikkert heller ikke ville gå på krigsstien rundt omkring dette problem før end det var løst. Jeg har prøvet at undersøge dette litt nærmer men der er meget sparsom med oplysninger men jeg har indtryk av det har været innløseren «NETS» som har været det stor problem her.


Mandag morgen og neste uke??????

Med hvad gøre NAS ledelse nu? Der har været en enorm omsetning i aktien i denne uke og der er en enorm usikkerhed i markedet som følge av Corona. Jeg mener at ledelsen ikke bare kan være passiv i de kommende dage. Jeg ved med sikkerhed at Karlsen og Schram holdt møde hos SEB Bank i London torsdag. Rygterne går så at de er taget videre til USA og at Kjos skulle have tilsluttet sig dem. Jeg er litt usikker på om dette er ønske tenkning eller om det er sandt. Men jeg håber det er sandt. Hvad de har gang i skal jeg ikke kommentere på men jeg håper at dette er udtryk for at de ta greb.

NAS er lige nu den mest short aktie på Oslo Børs og short blev øget i denne uke og på disse lave niveauer. Det er en direkte udfordring til ledelsen. Det er et råb om at værdi må synliggøres i en eller anden form. Her er to forslag som skulle være muligt:

- De kan oplyse markedet om at de har fået en ny kreditkortinnløser på plads
- De kan oplyse markedet om at de har underskrevet en avtale med Boeing.

Det nytter ikke noget at trekke den Boeing avtale mere. Værdi i aktiekursen bliver udhullet så meget lige nu at en Boeing avtale om 2 uger eller senere vil nok give en stigning men vi kommer ikke i nærheden af 40 kr og så mister avtalen sin "trigger" værdi.

Alternativt så kan ledelsen komme med en ny stor aktionær som på en anden måte kan ta ansvar fordi Kjos gør det ikke. Jeg syntes allerede fredag at vi fornemmet at et forsøk på stabilisering blevet lavet. Men kurs 20 igennem neste uke er altså ikke noget som er acceptablet, hvis vi skal ta højde for at Corona frygter vokser igennem de neste par uger.

Jeg regner med at se et eller utspil fra NAS ledelsen i først halvdel av neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Akhillevs
04.03.2020 kl 00:29 5302

EliotS.
Som du vet er ingen krigere fullkomne. Vi har alle svakheter. Kanskje har vi en felles svakhet for Norwegian. Kanskje er dette partiet nå i negativ balanse. Men slaget langt fra tapt.
Jeg følger dine tanker med stor interesse, og deler din rasjonelle bekymring. Jeg registrerer nå i kveld et lite skifte i din optimisme, og det er faktisk noe som gjør meg litt urolig. Slik jeg tolker deg skyldes dette blant annet analysen fra Danske Bank. Nesten ironisk at det er nettopp Danske Bank som skal komme med den dårligste prognosen på utfallet av virusfrykten. Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg har vært på flere sosiale tilstelninger i regi av Danske Bank hvor også Bjørn Kjos har vært tilstede. Han har gode kontakter i banken, og det er åpenbart derfor han har gått til dem for å få denne TRS-avtalen i havn.
Stenshall har ikke imponert meg tidligere. Og jeg stoler ikke på hans kalkyler denne gangen heller.
Basert på mine inngående kjennskaper til mikrobiologi vet jeg at det som skjer nå er hysteri satt i system. Media evner ikke å gi en nøktern situasjonsbeskrivelse. De misbruker sin makt, og skaper unødvendig frykt. Dessverre er frykten nettopp blitt den store svakheten som sammen med en del andre faktorer gjør Norwegian angripelig for disse destruktive kreftene som du tidligere har beskrevet.
Jeg finner imidlertid trøst i at Buffet har kjøpt seg opp i flyaksjer. Hans evne til å lese og time markedet er unik. Dette bør inspirere oss. Dette er ingen sprint. Dette er et maraton. Hold ut
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.03.2020 kl 00:56 5331

Godt innlegg. Det stemmer nok absolutt at mange som virkelig trodde tidligere, nå tviler pga corona-hypen. Jeg kjenner også på tvil og revurderer samtlige investeringer hver dag. Norwegian holder jeg, men jeg kjøper ikke store mengder på disse nivåene. Det er sannsynligvis en god kjøpsmulighet, men om man tar feil kanten og coronaen er verre enn man trodde, kan det bli dyrt. Samtidig, dersom dette er bedre enn forventet, vil alle stimulusene slå inn med voldsom kraft og man vil ha et bedre utgangspunkt i verdensøkonomien enn tidligere.

Det som har kortere levetid enn viruset, er imidlertid sakens potens og leserinteresse i media. Om 3-4 uker tipper jeg Corona har begynt å dø ut i media. Om ikke før. Forrige rush varte vel ikke mer enn 10-12 dager, når viruset blomstret i Kina.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
minsin
04.03.2020 kl 01:56 5343

Vil ikke kjøpe mer før aksjen detter ned mot støttenivå rundt16 kr..har ett snitt rundt dagens nivåer.
Klart det er usikkerhet rundt Corona..hvor mye den vil utgjøre på NAS er usikkert.
Føler det er mange overreaksjoner i forhold til Corona..
Både Feb og mars tallene vil være gode.. den direkte effekten vil vi neppe se særlig av før i april.
Sammenlignet med SAS så vil jeg absolutt tro NAS er godt posisjonert.
Bare fuel besparelser kan NAS tåle ca 7 pst fall i passasjer inntektene og fortsatt gjøre det relativt greit.
Sas derimot høy fuel pris - flere direkte ruter rettet mot de verste områdene ( kina - Italia ), vil nok oppleve en større nedgang mår tallene skal fremlegges.
Blir det kutt på 1 mill fat i Wien denne uka- vil oljeprisen sprette opp, mulig i området 55-57 Us ... noe som vil være en bakdel for NAS
SAS fordel nå er nok at de slipper streik i vår, kabinpersonalet som lovte streik tenker nok mer på mulige permitteringer enn å kjøre i gang en stor lønnskamp og påfølgende streik.
Jeg vil tro NAS hvor sårbare de er med dårlig økonomi - jeg vil ikke være forundret over de kansellerer Boeing avtalen med første anledning.. for å frigjøre kapital samtidig som markedet får bedre forutsigbarhet. i vet jo fortsatt ikke når MAX er i lufta - NAS er jo gått fra vekst til profitt ... da er det neppe behov for en så stor flypark... kapital er viktigere



Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.03.2020 kl 02:12 5358

Minsin,

ang fuel til 55-57 USD dersom kutt - det blir spennende å se på torsdag hvor mye Nas har hedget i februar.

Ang flykansellering, vil det nok være like greit å ta imot maxene dersom disse kommer, og i stedet selge unna 20-30 NGer i september og få inn et 20%(?) mer fuelefficient fly. Jeg hadde foretrukket erstatning og salg av NGer, den opprinnelige planen. Samt salg av Airbus, som er godt i gang allerede.

At Norwegian tåler fall i passasjerer pga lavere fuelpriser er sant, men det tar likevel av overskuddet for 2020. Så får håpe coronaen ikke spiser av juni-august-tallene! April mai kan coronaen få spise 25% av inntektene om de så vil, men tror også denne impacten blir begrenset annet enn til Italia og evt andre store episentre, da Nas allerede har redusert kapasiteten drastisk i år. Har sett litt på priser og det ser jo stadig vekk en del dyrere ut enn i fjor på samme tid, når man ser på mars-april-mai. Gran Canaria til rundt 2000 hver vei osv, slettes ikke verst hvis de klarer 80-85% fyllingsgrad til slike priser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 07:40 5233

Hvilke fly/flybestillinger mener dere NAS har rett til å kansellere? De flyene som de allerede har fått levert, vil jo etter planen returneres over sommeren. Disse kan selvsagt selges, men planen er å beholde dem har jeg fått opplyst.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 11:00 5076

Virker bekmørkt på alle kanaler akkurat nå, om en skal lete etter noe lys her så virker det veldig rart med dette veddemålet til K OG K? De kunne kanskje ikke se helt virkningen av viruset, da hadde de kanskje ventet en måned eller to , men noe har de vel i tankene April/Mai. Tar de plutselig en dag bare ett slik hasardspill ut av det blå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 13:05 4947

Da har jeg funnet ut svaret på spørsmålet ovenfor. Vennligst korriger meg om dere finner noen svakheter i argumentasjonen. Selskapet hadde avtalt å ta levering av 10 Maxer i 2019, det er disse de kan rettmessig kansellere I i nærmeste fremtid. Så spørs det da om de kan forhandle seg frem til kanselleringer av ytterligere fly, da det er åpenbart at Boeing ikke klarer leveranseskjemaet. Jeg har tidligere fått opplyst av NAS at de har 10-15 millioner USD i EK i hvert fly. Da jeg ikke vet hvor mye forskudd som er betalt, bør vi vel være konservative og anta 7 mill dollar per fly. Her er jeg åpen for korrigering. Da havner vi på ca 650 millioner NOK i tillegg til en kompensasjon som antagelig vil ligge på 1.5-3 milliarder NOK. Dette bør være mer enn nok til å ta selskapet gjennom et par svake måneder. Så tilbake til muligheten for å kansellere hele rest ordren. Dette vil i følge noen skribenter tilføre selskapet 4-6 milliarder NOK. Da de ikke har rett til å gjøre dette, må de nok gi fra seg en del av kompensasjonen. For meg virker det derfor som det er to hovedløsninger på bordet, hvor den ene vil gi 2-3.5 miliarder i cash og den andre 4.5-6.5 milliarder. Er folket enig?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
minsin
04.03.2020 kl 13:44 4871

De skulle få levert 16 MAX i 2019 - men har vel lest at det er korrigert til 15 , en eller annen plass- men i q219 står det 16 fly for levering i 2019.
Opprinnelig skulle NAS hatt 34 fly pr 01.01.20.
Klart de kan kansellere hele ordren , de har jo betalt noe som de ikke har fått levert ... Boeing klarer heller ikke si når den evt blir levert.
Uten noe større utregninger... disse 34 flyene er blitt ett år eldre - verdi tap på disse flyene vil være 10 pst.
Noe som alene vil bli 3,4 mrd.... - dette i tillegg til ytterligere bokførte tap (leasing kontra eie mm)vil gjøre en erstatning på over 4,5 mrd.. uansett..




Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 14:04 4811

Har fått bekreftet fra NAS om det er snakk om 10 fly som skulle leveres våren 2019. De kan ikke automatisk kansellere bestillinger som ligger flere år frem i tid, men det blir jo en forhandlingssak. Dette med verditap/avskrivninger er et godt poeng. På grunn av gode rabatter og mangel på fly pre corona, er det ikke et reelt verditap tror jeg. De må vel allikevel gjennomføre avskrivninger på flyene, men usikker om de benytter vanlige satser på parkerte fly. De kan nok ikke regnskapsføre avskrivninger på de flyene som er produsert men ikke levert, men de skal vel allikevel ha litt kompensasjon for verditap vil jeg tro. I Norge er avskrivningssatsen på fly 12% om jeg ikke tar feil, I Irland enda gunstigere. Du har da rett at det blir millliarder i verditap/avskrivninger på toppen av 1 milliard i direkte kostnader i 2019. Så kommer det noen hundre mill i kostnader i 2020 også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Epona
04.03.2020 kl 14:50 4710

Legger inn denne artikkelen fra danske check-in.dk, der analytikeren spår dystre utsikter:

« Norwegian presses ligesom andre flyselskaber af coronaviruskrisen og kan ifølge ny analyse fra Danske Bank få et minusresultat på over 1,8 milliarder kroner i år.
Det er velkendt, at Norwegian er presset økonomisk og har iværksat en omfattende plan, der skal gøre selskabet mere lønsomt. Den globale coronaviruskrise kommer derfor på et mildt sagt uheldigt tidspunkt for det for det norske flyselskab.
Allerede nu er Norwegians værdi på aktiemarkedet i år næsten halveret, og virksomheden risikerer at tabe milliarder af kroner i år.
I en ny analyse fra Danske Bank, som omtales i norske Dagens Næringsliv, forventer analytikere, at Norwegian i år ender med et nettoresultat på minus 2,5 milliarder norske kroner (1,8 milliarder danske kroner), og det er endda i et forholdsvist optimistisk scenarie, hvor de negative virkninger af coronavirus vil være overstået i andet kvartal.
Omsætning ned med 3,2 milliarder kroner
Alene i andet kvartal forventer Danske Bank, at faldende billetsalg og aflyste flyvninger vil medføre en omsætningsnedgang i Norwegian på 4,4 milliarder norske kroner (3,2 milliarder kroner) i forhold til samme kvartal sidste år. Samtidig vil underskuddet før skat blive fordoblet fra 1,7 til 3,3 milliarder norske kroner (2,4 milliarder kroner).
Norwegian har de seneste to år hentet ny kapital på markederne i tre omgange. Ifølge -analytiker Martin Stenshall har flyselskabet brug for rundt regnet en halv milliard norske kroner i andet kvartal for ikke at overtræde obligationsejernes lånevilkår. Han mener, at dette er overkommeligt og i alles interesse, og han afblæser spekulationer om en konkurs.
”Overtrædelse af lånevilkårene er muligt. Men vi tror, ​​at ledelsen vil gøre alt, og jeg tror, ​​at de vil lykkes med det, og at de kommer i mål med en mindre, rettet emission,” siger Martin Stenshall.
Danske Bank-analytikeren har i sin analyse ikke inkluderet corona-konsekvenser i andet halvår 2020. I et værst tænkeligt scenarie, hvor konsekvenserne af coronavirus udvides til juli og august, kan et ellers forventeligt overskud i selskabets bedste indkomstperiode også blive forvandlet til et underskud. Derudover vil det være vanskeligt både at skaffe kapital og sælge fly i et usikkert marked.
Ingen kommentarer fra Norwegian
I modsætning til mange andre flyselskaber har Norwegian endnu ikke sendt en meddelelse til markedet om, at de forventer et fald i indtægterne som følge af coronaviruskrisen.
Dagens Næringsliv har været i kontakt med Norwegians kommunikationsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen, der siger, at virksomheden ikke har noget nyt at rapportere omkring efterspørgsel, og at selskabet vurderer situationen løbende.»

Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
04.03.2020 kl 15:36 4565

Forøvrig er det trist å se at shorterne fortsatt har balletak på aksjen og gjør akkurat som de vil selv på disse kursnivåene....
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 15:42 4530

Hvor er JS? På tide å ta hodet opp a sanden og dokumentere for markedet hvordan de skal håndtere de neste to mnd. Håper de kommer med en solid plan i morgen. Smittespredningen i Syd Korea faller til 7% i dag (foreløpig). Står det seg i noen dager er det et positivt tegn. Nå venter vi på tall fra Italia.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 15:56 4450

Det er vel kanskje best at de er stille? Hva godt skulle komme ut? At de er verdens eneste flyselskap som tjener på virus frykt? Noen store planer for 2025 og 2026 sesongen?? Beklager svartsynet , håper det ikke blir det mer snakk om 2025 i morgen fra ny sjef .
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 15:57 4431

Enkelte er allerede i gang med spekulasjoner om fordeling av boet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.03.2020 kl 16:24 4319

Samme her. Tenker vi kan spare prat om revolusjon og future mobility til erstatning er sikret og man har gjennomført året i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
shokosta
04.03.2020 kl 17:01 4182

Om det er en trøst; min kone måtte på kort varsel reise til Bangkok, og da sjekket jeg selvsagt først NAS, siden jeg er aksjonær i selskapet, med avreise i dag. Det viste seg å være nesten fullt fly, og høyere pris både på økonomi og premium (nekter å kalle produktet til NAS for businesss) . Det var umulig å oppdrive rimelige billetter, og det endte med KLM fra SVG , via AMS til BKK, til ca. Kr. 7.700. Har netttopp snakket med henne, og begge fly, både fra SVG til AMS og AMS-BKK er tilnærmet fulle. Og med min egen oversikt av setemuligheter gjennom mitt søk i går også på NAS, er det åpenbart ingen krise akkurat nå i forhold til bookninger.
Snakket også med en kar i går, som reiste til AMS med KLM også i går, da var morgenflyet ca. 50% belagt. Viktigste for meg er at hysteriet i pressen ikke står i stil med realitetene; min kone, som flyr ofte, sier at alt er 100% normalt i forhold til både antall mennesker på flyplassen, og passasjerer i flyene, enn så lenge - og det tror jeg også gjelder NAS, uansett hva de såkalte analytikere, presse og andre dommedagsprofeter måtte mene.... Og det jo rart, ingen synes lenger å være opptatt av Kina, der man snart ser enden av epidemien, og alle snakker om bruttotall på smittede, ikke de som er aktivt syke, men pytt, det er jo detaljer i den store sammenheng, ikke sant? :).
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 17:08 4148

Jeg har gjort noen billettsøk på NAS i mars og april. Mitt inntrykk er at det er mulig å oppdrive marginalt rimeligere billetter enn normalt, men de som tror at NAS nå må gi bort billetter tar fullstendig feil. Tilnærmet normalt, inntil videre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
04.03.2020 kl 17:10 4129

Når kapasitet på 150 fly fjernes så burde vel strengt tatt ikke konkurrentene falle ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
netrom84
04.03.2020 kl 17:11 4120

Bra du stoler på kona da. At SAS,Lufthansa etc tar ned kapasiteten er nok etter at de har lest i media at etterspørselen har gått ned. Rart de ikke sjekker sine egne bookingsystem..,
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
minsin
04.03.2020 kl 17:12 4110

fra presentasjonen i Januar side 19

"Status and impact from MAX grounding
18 aircraft grounded 12 March 2019
16 new deliveries deferred
Estimated negative impact on P&L of NOK 1 billion for 2019
Discussions on compensation and new delivery schedule"

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/other/norwegian---investor-presentation-january-2020.pdf

vel de 16 flyene skulle vært fordelt gjennom -19 ... noen på våren noen på høsten
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
shokosta
04.03.2020 kl 17:33 3990

Dette har ikke noe med kona min å gjøre, det er jo bare å gå inn å sjekke setevalg - når man har bestilt billett, så forstår også kanskje du dette! Snakket også nå med en kar som hadde reist fra Rotterdam til Spanie, med Transavia (av alle ting), i går kveld. Helt fullt fly også der. Viktig også å huske på, for dere dommedagsprofeter der ute, at Lufhansa vil ha sin egen interesse i å formulere meldinger om sine egne problemer på en måte som at det gjelder hele bransjen... Men det er sikkert vanskelig å forstå for noen og enhver... i alle fall hjernedøde journalister! :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 17:36 3968

Men de du nevner har vel mye med trafikken til Italia å gjøre?

Norwegian har ikke så mye med Italia å gjøre. Så tror nok det går bra skal du se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
netrom84
04.03.2020 kl 17:50 3920

Jeg har en kollega som droppet å bestille fly til sommerferien på grunn av utbruddet....

Mange av lavprisbillettene til Norwegian er ikke kansellerbare. Så å se på ledige seter gir ikke nødvendigvis det hele bilde. Uansett er det nok en større bekymring at salget ser ut til å bremse opp. Finn rapporterer om nedgang i etterspørselen osv.

Men for all del alle nyheter er gode nyheter for Norwegian. Det har de vært siden de lå på 220 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
shokosta
04.03.2020 kl 18:06 3883

Enig med deg der... skulle jo ønske kursen kunne vært i det område som du nevner der.. 220... og ser også poenget med at mange, inklusive meg, har vært alt for optimistiske i forhold til utviklingen i selskapet. Men nå er det nok vinn eller forsvinn, og jeg kan egentlig ikke tenke meg at det er forsvinn - Corona eller ei... De må lande noen av de triggere alle snakker om, ellers er det skumle framtidsutsikter... :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 18:06 3882

Det regnes jo som et bransjeproblem, og da vil jo slike meldinger bli oppfattet negativt for alle. Når det er sagt, vil jeg tro at selskaper med høye kostnader (fuel, lønn osv) fjerner kapasitet før lavprisselskspene, som da antagelig har en lavere break even i forhold til fyllingsgrad. Så kan en argumentere med at premiumselskapene får bedre betalt per billett, men det spørs hvor stor prisdifferansen blir hvis etterspørselen svekkes markert. Rent teoretisk kan vel lavprisselskspene ta markedsandeler i krisetider, men NAS lider under fraværet av en konkret plan fra ledelsen.

Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Epona
04.03.2020 kl 18:23 3809

Hvem andre enn selskapet selv kan hevde at de ikke har konkrete planer framover?
Rene spekulasjoner blir dyrket fram på grunn av liten info fra selskapet, ja.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Artige
04.03.2020 kl 18:39 3742

Hvor inside er Kjos, kjenner han tall og evt info som kommer imorgen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.03.2020 kl 20:09 3594

Han er vel ikke insider i det hele tatt, tror jeg?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 20:31 3517

Selv om han ikke skulle være innsider (noe jeg finner litt merkelig da han angivelig jobber som konsulent på strategisk nivå), er det få som har bedre forutsetninger for å vurdere selskapets utfordringer og muligheter på kort og lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Fred55
04.03.2020 kl 20:37 3480

Ja ja ett voldsomt stup på ettermiddagen i dag sendte oss rett ned til kr 18,20 og ett fall på over 8 %.Ble lagt ett voldsomt press som de som ønsker NAS ned klarte å få til. Dette selv om shorten marginalt gikk ned i dag. Ser ikke bort i fra at rykket var ett for å dekke inn og kjøp/selg til seg selv og dra med litt ut over. Fullt mulig neste short registering er under 7%.
Skal vi nå opp igjen til der vi lå 13.02.20. Da de hadde Q presentasjon må vi opp rundt 125 % Så vel potensialet er stort om en tror på kr 40.

Årsaken i dag vil jeg anta er at mange frykter, eller spiller for frykten for morgen dagens trafikk tall. Og ikke minst følgende. NAS sier absolutt ingen ting til media, eller til andre børsmeldinger eller lignende. Kan oppleves som de har gått i en form for vranglås og er helt satt ut. Noe som igjen gjør mennesker handlingslammet. Kan oppleves slikt samtidig som de sist utalte seg raste aksjen 25 % og ett av de værste fallene en har sett. Sånn sett bør en jo tie og tar vel bort det en skulle hatt av troen på seg selv.
Trolig jobbes det på spreng ( det har de faktisk sagt) Men markedet oppfatter det som de ikke får noe ut av all jobbingen og dermed kan de som ønsker det presse NAS nedover som de nærmest ønsker og vil.
Sånn sett har de ved denne tausheten lagt vårt selskap i hendene på diverse fond og spekulanter. Og andre aksjonerer store som små er fullstendig tilside satt og gjort maktesløse opp mot det som skjer. ( tenker da ikke på virus, men at de som spekulerer i nedgang styrer aksjen)

Nå må vi anta at de går all inn for å rasere kursen ytterlige i morgen. Noe det er fullt mulig de klarer. Kommer trafikk tall sånn noenlunde i mål, må vente nedgang med tanke på det de generelt holder på med. Noen små antydninger vil bli utnyttet rått av media det være seg Finansavisen eller andre fora. Mye negativt og fremdeles taus eller lite tydelig info kan fort sende oss kraftig ned. Håper selvsagt ikke dette, men en mulighet. Skulle det derimot komme greie tall og en kan stige. Så må vi over 10% bare for å hente fallet fra i dag.

Opp i all denne elendigheten for NAS så er det fler og fler som anbefaler NAS, da med lavere kursmål en tidligere, men er fort over 30 tallet. Selvsagt er det mange som sitter på gjerdet og riktig tør å gå inn riktig enda. Kommer store viktige og ikke minst fornuftig formulerte ting frem, så vil en fort kunne bykse opp mange %.
Men for gud skyld ikke fokuser på 2025 og videre fremover nå. Det bør en kunne forvente av ledelsen at de selv skjønner. Nå må fokus som formidles dreie seg om de neste uker opp til 2 månder. Jeg har selv forventninger om at dette er nådd inn også til NAS.

Er faktisk utrolig mye positive ting i tiden fremover. Det viktige er at de selv innser at markedet må informeres. Skal vi permittere personell ja/nei. Er samtaler opp mot Boeing fremdeles pågående eller lagt på is grunnet krisen ? Selvsagt kan de ikke gå ut ang Boeing og kansellering opp mot Airbu etc. Dette må først gjøres opp mot selskapene og så enighet ang kansellering eller annet. Vel å merke om det da ikke er klart.
Ut over dette kan en jo ikke forvente de store tingene i morgen, om ting ikke er ferdig forhandlet da vel å merke.

HBK holdning har som vi vet disse 5 mill aksjene de skal levere tilbake 13.05 og kan få gevinst over kr 40 og tap under kr 40. Pr nå er tapet alene på dette aksjelånet 22 kr x 5 mill aksjer. Altså ett rent tap på over 100 mill pr i dag.
Vet HBK noe siden de gikk inn på denne avtalen ? Var det en spekulasjon der de veddet på nedgang og tar gevinst der og så med på oppgangen igjen. Tar så ett lite tap igjen når de skal innløse. Eller sitter de med ting de vet skal opp på GF ca 1 uke før innløsing. Er jo ikke innsidere, men kjenner avtale tekster i kontraktene NAS har både med Boeing og Airbus, så spørsmålet er relevant. Virus kjente de til 13.02. hadde da vært i Kina i 14 dager og var på vei vest over. Selvsagt kjenner de til farer rundt dette bedre en oss opp mot fly bransjen.Mer en oss andre :-)

Uansett hve en skriver mener osv. Så er det positive ting litt frem i tid. Og selvsagt er det ting vi ikke vet i dag som vil kommer etterhvert. Positve og sikkert negative. Lykke til med morgen dagen og trafikk tall og ett håp om nyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Artige
04.03.2020 kl 20:37 3477

Så da mener du avtalen han nylig gjorde er ren gambling som om vi skulle handlet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.03.2020 kl 21:17 3386

Trafik tallene i morgen bliver yderst afgørende. Corona frygten var begyndt at spille en rolle i Europa da måneden sluttet. Hvis NAS er ramt av reduceret trafik bør det kunne avleses av tallene.

Men HSBC analyiker har antydet i hans analyse at NAS måske ikke er så eksponeret. Dansk Bank's analytiker har til gengæld allerede erklæret dommedag er nær for NAS. De rene tal bliver derfor i sig selv yderst interessant.

Men jeg må indrømme at jeg forventer også litt mere information en blot rene trafik tal. Radiotavsheten de seneste dage har larmer højt i markedet. Andre aktører i markedet har helt overtaget fortællingen om NAS skæbne. Nu må ledelsen til at tage denne greb for at ta magten tilbage,

Der er fortsat enormt høj omsetning i NAS hvillket peker på at stor kapitalkrafter er i spil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.03.2020 kl 21:22 3355

Helt enig. Ledelsen må eie narrativet, ikke all verdens synsere i media. Når det gjelder Danske Bank, har de vel et kursmål på 45 kroner, ikke sant?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Ypperlig
04.03.2020 kl 21:34 3302

Det ble utført en ordre på 1.703.869 aksjer klokken 16:41 i dag etter stengetid. Short som dekker inn, eller andre forslag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
04.03.2020 kl 21:54 3241

DJ opp 4,3 % - Nasda opp 3,53 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
04.03.2020 kl 22:31 3127

Da skal vel NAS videre ned i morgen på gode trafikktall....unnskyld pessimismen, men selv jeg som tidligere har støttet ledelsen i NAS når det gjelder å ikke si noe dersom man ikke har noe å si begynner nå å bli lei av radiotausheten som er ganske så rungende. Jeg håper virkelig at det kommer gode nyheter snart (og da snakker jeg ikke om trafikktallene)...før shorterne greier å knuse aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.03.2020 kl 22:35 3106

Delta Air Lines, Inc. opp med 5,02 %
American Airlines Group Inc. opp med 3,81 %
JetBlue Airways Corporation opp med 3,53 %
United Airlines Holdings, Inc.opp med 2,02 %

Norwegian Air Shuttle ASA ned med 8,47 %

Need I say more!
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.03.2020 kl 22:40 3083

Bearwizard: Husk følgende fra Finansavisen d. 27 feb.

Duoen Bjørn Kjos og Bjørn Kise har aksjeverdier i Norwegian for kun 190 millioner kroner. Kise sier de to tar kursfallene med «stor ro».

Bemærk citatet "stor ro". Den duo har en sikker opffatelse av noget stort kommer til at ske og de har prøvet at sende det signal til dem der vil lytte men Sissner & Co er så sikker i deres eget syn på verden at de ikke kan finde på at lytte efter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 22:50 3035

Tiden spiller på lag med de som spiller.
Hva de kommende tider vil avsløre vil være på den greske gud Hermes sin side.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2020 kl 22:50 3033

Tiden spiller på lag med de som spiller.
Hva de kommende tider vil avsløre vil være på den greske gud Hermes sin side.
Redigert 21.01.2021 kl 06:27 Du må logge inn for å svare