1 med dårlig vurderingsevne kan no være 200*8 antall smittede.

kaunis
KORONA 29.02.2020 kl 19:21 14668

De som skulle være våre beskyttere manglet den nødvendige vurderingsevnen og er ikke til å stole på lenger. Når vår fiskeriminister måtte trekke seg for bagatellmessige saker i forhold til denne katastrofale, helt unøvendige dummheten som er utvist, bør de som selv må forstå sin dumhet og manglende evne til å takle en vanskelig sitiasjon ta til fornuft og forlate skuta. Det er nesten ikke til å tro at en så selvfølgelig sak går ant å bomme så kraftig på. Hva kan dette føre til, ja det vi ikke trodde kunne skje, er nå på full fart til å utvikle seg til hele landet. Flere hundre kan være smittet før uken er omme.Alle må no tenke selv og ta vare på sin famili og alle oss andre ved å utvise renslighet og unødvendig kontakt med andre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Panis
06.03.2020 kl 22:16 4741

Den tabellen er tydeligvis mer oppdatert, og veldig bra at Norge har en pasient som har blitt frisk.

Edit:
Tidligere i kveld ble det rapportert 1 død i Norge, og nå rapporteres det 1 frisk i Norge så tallet er egentlig ingen døde eller friske!

Tror jeg stoler mer på denne listen:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Redigert 21.01.2021 kl 05:28 Du må logge inn for å svare
kaunis
07.03.2020 kl 14:05 4705

Det er her den fatale tenkningen ikke strekker til, dødligheten har økt til 3-3,4% som i seg selv er litt skremmende. Dødsantallet vil øke proposjonalt med smittede og komme først når ca 100 personer har vært smittet i ca 14dager. Dette er i startfasen av vår skremmende utvikling, og vil få som fortjent for den lemfeldige holdningen til å stoppe tilfeller, som flygninger fra smittede områder til Norge, med passajerer som ikke er tested og ikke har hatt en 14dager karantene før de fikk lov til å vandre fritt i våre gater. Da er det et lykkespill på vår sykdomsrate/smittede. Men kansje du har en garantert % på hvor mange av de ca 50-200/300 personer som er kommet til landet uten karantene fra smitte-områder, som ikke er smittet. Det bør være basert på virkeligheten og ikke tro.. Grunnlaget for en større smitteutvikling her i landet er virkelig godt oppbygget. Vi vet bare ikke hvor mange som er potensielle smittere og hvem de er. Kansje du bør tenke mer kritisk til hva som KAN skje, dummheter omkring denne faren har vi hatt nok av til no.
kaunis
07.03.2020 kl 15:58 4681

På kanten av stupet har noen endelig begynt å forstå (ikke du") SAS har innstilt sine flyvninger til nord italia og andre presser på, for å kunne gjøre tiltak mot smittespredning. Men fra myndighetshold er svaret at de skal vurdere. Ja, ha, da er de kommet så langt, til vurderingsstadiet, kansje bare en uke til handling?Forøvrig er det for tidlig å la jubelen gå i taket.
Fluefiskeren
07.03.2020 kl 16:04 4669

Foreslår at vi får vente å se. Jeg vil i hvert fall ikke være svovelpredikant. Den rollen klarer du utmerket alene.

Ser at i Macao har det vært ti tilfeller hvorav samtlige er friskmeldte nå.
Fluefiskeren
07.03.2020 kl 16:39 4655

Stol på akkurat det du vil. Det er linken min de aller fleste forholder seg til.

Og tror du ikke vi hadde lest om det i media dersom en var død i Norge? Gjentar: Ingen døde i Norge og ett tilfelle har blitt frisk igjen.
oppvigår
07.03.2020 kl 16:58 4653

Hvor er våre såkalte ansvarlige myndigheter? Ser ikke mye til dem. Når de ikke klarer å si noe så klart at man ikke skal håndhilse.
Det virker som de hele tiden ligger 1-2 skritt etter. Se på fylla i Holmenkollen i dag! Hva skal vi si om disse folka og lojaliteten til de som kan risikere å dø om de blir smittet. Hvorfor viste ikke myndighetene her muskler? Her kunne de sagt klart fra med store bøter at man må være såpass voksen å forstå den alvorlige situasjonen vi er i.
Kanskje de blir nødt til å gjøre som Island ????
kaunis
07.03.2020 kl 16:59 4650

Takk skal du ha, den Chinesiske legen som varslet myndighetene, fikk straff for si advarsel, det var oppvikleri eller noe sånt, sannheten var uaktuell å ta inn over seg. Han er desverre død no, da stiller du og Chinas rettssystem i samme rekke.
Fluefiskeren
07.03.2020 kl 17:22 4642

I dag er det WC-avslutting på skøyter i Heerenveen i Nederland. 188 smittede og en død i Nederland. Folk sitter tett i tett i en fullstappet hall. Mye større sjanse å bli smittet det enn i frisk luft i Nordmarka.
oppvigår
07.03.2020 kl 17:26 4636

Selvfølgelig burde dette vært folketomt. Men i Nordmarka snakker vi om fyll. Tenker man på å ta forholdsregler da? Og disse skulle kjøre med?
Fluefiskeren
07.03.2020 kl 17:56 4618

Du skal se at alkoholen tar knekken på viruset.🤒
oppvigår
07.03.2020 kl 18:21 4617

Ikke greit å si hvis viruset havner på fylla. Kan jo bli veldig hissig og miste sine normale hemninger. ;-)))
kaunis
07.03.2020 kl 18:47 4600

Synes ikke det er greit å tulle for mye. På nyhetene no har helsemyndigheten kommet så langt at de foreslår karantene etter samme mønster som jeg har beskrevet. Noe i seneste laget. 147 smittede i Norge. på et cruseskip er mange døde og 300smittede ca 3000 pasasjerer, kansje noe å forholde seg til. Her vill snart minst 500 være smittet og ca 20-25død. bare stimle seg sammen og rope og hoie en par timer Fluefiskeren, så har dere et idialt smitteresultat.
kaunis
07.03.2020 kl 19:08 4589

27 smitett i går-34 i dag=7+ ca 12 imorgen spår jeg 147 totalt sm.i dag. 160i morge og mange hundre ikke funnet.. Vet ikke hvor de skal finne dem.Bare registrerte er det oppgitte tallet på smittede.Fluef...... du har jo kontrollen, hvor mange er smittet( ca tall) og hvor mange i morgen (ikke registrerte)??????
Panis
07.03.2020 kl 22:04 4566

Helt enig, det har jeg sagt helt fra øyelegen ble nektet testing.
Nå ser vi konsekvensene av å ikke pålegge folk som kom fra smittede områder karantene. Hele Norge / alle landsdeler har har noen som er smittet med Corona viruset.
Med dette tempoet går det i retning som kaunis påpeker.
kaunis
08.03.2020 kl 16:49 4499

Heldigvis så må passasjerene som kom fra Bergamo i Italia med Ryarnair som landet på Torp flyplass i dag, gå i karantene. Flott, da har noen våknet av Tornerosesøvnen. I Oppdal er 50 personer satt i karantene etter at flere personer har teste posetivt etter et bryllup, hvor flere av gjestene kom fra smittede områder i ITALIA. Snakk om å være hjernedød, kjempe bakrus kan en si om denne feiringen. Denne uansvarligheten kan vi rette mot de manglende offentlige tiltak, som ikke skjerper mentaliteten til folket generelt. Her skulle det vært vedtatt store bøter for akkurat å unngå en slik fadese.To tilfeller av Koronavirus blant et reisefølge på en øy, her er jeg usikker på om øya er satt i karantene. På Sunnaas sykehus har en person testet posetivt. Norge har det høyeste tilfellet av påvist korona i forhold til folketallet. Typisk norsk å vinne, det klarte vi fint, på kortest mulig tid, av alle de andre land i verden. Oppskriften kan alle lese på min tråd her, ganske enkelt, gjøre minst mulig. Saudiarabia har stengt av en stor del av landet for å hindre smitte av Coronaviruset. Noen tenker frem i tid, her kommer vi på en absolutt sisteplass.
kaunis
08.03.2020 kl 18:59 4471

Nye tall i dag, 22nye konstanterte smittet, jeg har beregnet feilt i går, foreslo 160 påviste tilfeller i dag, av Koronaviruset, det riktige tallet er 169 . i morgen vil tallet være ca 199. Altså ca 30nye. Så spørs det om registreringen (prøvetaking) er like intensiv som til no? Bare minner om, at vi ikke har peiling på antallet til alle som KAN være smittet og enda mindre om hvem disse usikre har vært i kontakt med. Dette gikk veldig lett for seg, vi gjorde svært lite for ha denne så altoverviktige oversiktige og nødvendige opplysningen.Når tallene blir større og større vil flere og flere forstå hvor kunnskapsløse og lemfeldige de har vært i sin tilnærming til sin innsats for til å sammen hindre en ukontrolert spredning. Men er en ung trenger en kansje ikke å bry seg så mye, det er jo deres gamle foreldre ,besteforeldre, tanter og onkler og øvrige familie, og som høre til den eldre generasjonen, som er de som dør.
Panis
08.03.2020 kl 19:51 4450

Huff dette ser ut til å ha kommet helt ut av kontroll, hvis de hadde gjort tiltak fra dag 1 hadde vi ikke vært i denne situasjonen i dag.
Og når man i tillegg ser at noen som kom med fly til Torp idag sier at de ikke vil være i karantene før de er testet positiv (selv om det er pålagt), så skjønner man jo hvorfor dette sprer seg raskt i Norge.
Nanoq
08.03.2020 kl 19:53 4445

I Norge er det jo nå 169 smitta, en stigning på nesten 50% på 2 dager.

I USA for en uke siden, mandag d. 3. mars, var det registrert 63 smitta.

Så langt i dag er det 474 stk. smitta i USA. En stigning på ca. 750% på en uke. Med denne stigningstakten de neste 2 ukene så vil det være 3500 smitta om 1 uke, og ca. 25.000 smitta om 2 uker....

Og om 2 måneder? Do the math...eller gjett.

pengex
08.03.2020 kl 21:34 4422

Noen nevnte svartedauen her.
50% av Europa strøyk med, også den starta i asia.
Tenk hvor bra samfunnet og miljøet ville nytt av dette i reprise. Kansje litt drøyt men en tankevekker.
kaunis
09.03.2020 kl 10:01 4384

Når jeg tar et litet tilbakeblikk og tenker at det er/var personer på tråden som mente at jeg drev med svartmaling med mine ganske så gode advarsler og beregninger. Nesten litt skremmende hvor rett jag har hatt hele tiden. Det er sikkert mange som har hatt de samme tankene og respekten for å ta Viruset på alvor. Med den spredningen vi ser no, forstår nok de fleste at min kritikk av myndighetenes manglende handlingskraft ikke var/er overdrevet.. De forsto ikke at det kom smittede fra andre land, gjennom turistskip-trafikken og flyselskap uten moral, som fløy inn passasjerer fra områder i Italia som var smittet og fra hele verden. Ikke bare nordmenn med hode under armen i forhold til hva de kunne hatt med seg av smitte, men også de som bare kom fra smittede områder. . Når kommer straffetiltakene som ikke er på plass, vi blir mer og mer akterutseilt i forhold til å tenke på fremtiden.Mange nordmann har vist, at dem er det ingen grunn til å stole på, kun straffetiltak kan får oss til å tenke på vår neste, også. Alle ser i dag, at verden over våkner vi til børsfall som ingen hadde trodd skulle komme så fort og så hardt. Men det er ingen grunn til undring, dette har i alle fall jeg fryktet. Jeg hadde kjøp på et selskap til 40% under omsetningen på torsdag, i dag var den gått til til ca 45% under den kursen, jeg sjekket ikke fort nok i dag og vil kansje få et tap her.
kaunis
09.03.2020 kl 12:58 4365

Heldigvis så har det som virket som en panikk på børsen etter åpningen, i all hovedsak vært Tvangssalg, som tok tak i panikken en stakket stund. No har de fleste kursene stabilisert seg, men usikker heten henger i luften. Når WHO mener karantene ikke virker, er det en sannhet med modifikasjoner. De ha ikke helt forstått at karantener er et straks-tiltak som virker VELDIG godt mot hastigheten til smitte- utbredelse. Senking av hastigheten kan ha mye større betydnig en det vi ser idag. Jo engere tid utbredelsen tar, kan samfunnet mer beregne de akutte skadene på økonomien. Mangelen på en beregnet skade over tid (smittehastigheten) er den viktigste faktoren i denne ligningen. En konsekvensananlyse i forhold til denne faktoren kan være noe som roer aksjemarkedene. Da er det mulig kjøre kvalifiserte beregninger
kaunis
09.03.2020 kl 12:59 4379

På mulig økonomiske konsekvenser over tid.
kaunis
09.03.2020 kl 20:10 4349

Kopiert fra New Scientist: Med coronavirus utbrudd i Europa og Midt-Østen , det covid-19 ser ut virus til å gå pandemi . Når den offentlige bekymringen øker over hele verden, blir nå uvitenskapelige og upålitelige råd om hvordan du kan beskytte deg selv, spredd på sosiale medier og via meldingsapper. Her er hva du virkelig trenger å vite.

Hvor ille er infeksjonen?
Mer enn 80 prosent av de smittede utvikler bare milde symptomer , som feber og hoste. Bare rundt 1 av 100 mennesker dør - de som gjør det, er vanligvis eldre og har eksisterende helseproblemer, for eksempel hjertesykdom eller diabetes. Det er ikke rapportert om noen dødsfall hos barn under 9 år.

Hvordan fanger folk det?
Viruset antas å overføres av dråper som slippes ut når folk nyser, hoster eller til og med bare snakker, sier David Heymann ved London School of Hygiene and Tropical Medicine, som ledet den globale innsatsen for å inneholde SARS. Hvis du er innen 2 eller 3 meter fra en smittet person, kan du puste inn disse dråpene direkte. Jo lenger du er i nærheten av dem, desto større er risikoen.

Overflater kan forurenses av fallende dråper, eller av folk som hoster i hånden før du trykker på en knapp, si. Hvis du berører en forurenset overflate og deretter berører øynene, nesen eller ansiktet, kan du bli smittet. Avføring fra smittede mennesker kan også være smittsom.

Hvordan kan jeg unngå å fange den?
Du kan minimere risikoen for å fange coronavirus gjennom "sosial distansering" og god hygiene. Flytt deg minst en meter fra alle som virker syke om du kan. Ikke håndhilse, klem eller kyss folk som en hilsen. Vask hendene ofte med såpe og vann, eller bruk en alkoholhåndsgni, spesielt etter berøring av overflater som kan være forurenset.

Verdens helseorganisasjon (WHO) sier at det ikke er behov for sunne mennesker å ha ansiktsmasker . Den sier også at det ikke er bevis på at kjæledyr kan få og spre covid-19, eller at viruset kan videreføres via brev, pakker eller mat.

Hvordan kan jeg beskytte meg selv?
Det hevdes at alle slags ting kan beskytte deg mot covid-19-viruset, fra vitaminer til hvitløk. Det er ingen bevis for å støtte de fleste av disse påstandene. Imidlertid er det bevis på at moderat trening, tilstrekkelig søvn og et sunt kosthold bidrar til å holde immunforsvaret generelt i form.

Vi vet ikke om røyking øker risikoen for at personer med covid-19 blir alvorlig syke fordi Kina ikke har rapportert om smittede er røykere, men tidligere studier har vist at røyking øker risikoen for å bli lagt inn på sykehus hvis du får influensa . Nå er det en flott tid å ta et helsespark.

Det kan også være verdt å booke seg inn mot vaksine mot influensa og pneumokokk, som allerede er anbefalt for personer over 65 år i Storbritannia. Disse vaksinene vil ikke forhindre infeksjon med covid-19-viruset, men ved å beskytte deg mot andre infeksjoner vil de bidra til å lette belastningen på helsetjenester. Færre mennesker som kommer ned med sykdommer med lignende symptomer som covid-19, vil også gjøre situasjonen lettere å kontrollere, sier Jennifer Nuzzo ved Johns Hopkins Center for Health Security i Baltimore, Maryland.

Hvordan kan jeg unngå å smitte andre?
Hvis du er syk og tror at du kan ha covid-19, ikke gå til lege eller sykehus fordi du kan smitte andre. Hold deg hjemme og ring din lokale hedemyndighet. Hvis du har feber, hoste og pustevansker, bør du oppsøke lege, sier WHO.

Hvis du absolutt må ut, bruk ansiktsmaske. Dekk munnen og nesen med et vev når du hoster, og kast det etterpå. Hvis du ikke har vev, hoster du i den bøyde albuen, ikke hånden din.

Det er forskjellige vintervirus som sirkulerer på den nordlige halvkule akkurat nå, og hvis du for eksempel kommer ned med norovirus, er det lurt å være hjemme til flere dager etter at symptomene er ferdige. Dette vil bidra til å redusere spredningen av infeksjoner som vil forverre belastningen på helsetjenester, og gjøre det lettere å spore dem som virkelig har covid-19.

Read more: https://www.newscientist.com/article/2235539-coronavirus-what-you-need-to-know-to-prepare-for-a-covid-19-pandemic/#ixzz6GDkbwgjr
kaunis
09.03.2020 kl 20:45 4336

Tallene for dagen er :192reg. smittet +23, her regnet jeg med 199 7for mange. I morgen blir tallene ca 110 +28. Italia har satt i gang en storoffensiv mot spredning av viruset, lik tiltakene under den andre verdenskrigen. Hadde det vært vi som først fikk smitten, ville det ha vært en katastrofe vi ikke hadde kunnet stoppet. Men heldigvis har vi hatt ca 1 mnd å lære på, om det en, går tregt. Italia som har vært vår største smittekilde, har sendt mange turister til Norge, og vi har ikke iverksatt reiseforbud dit/ikke fått utreise det. Vi har heller ikke satt regelverk for reiser fra og til slike områder. For Italia blir pillen tung å svelge for deres manglende grep om folks forflytning til/innenfor og ut av landet. Vi kan ikke være nok forsiktige, vi ser jo at i mange land reageres det altfor sent, som i Norge. Først i China, så no i Italia og mange andre land, følger etter, i etterkant av utviklingen.
kaunis
09.03.2020 kl 21:11 4316

Da blir Italia-tallene nesten en skremmende opplysning, 5% av de smittede har død der. Husk Italia er vår hoved- leverandør av koronasmitten med 5% mulig dødsrate.Men vi trenger ikke å komme opp i samme dødsrate, forde vi nok har en mye yngre befolkning, så jeg tror mer på 3-4%. Men igjen, hvor for gjør vi ikke mer med en gang.
kaunis
10.03.2020 kl 10:16 4250

Jeg skal ikke hovere, men børsene over hele verden taler sitt tydelige sprog, og det gjør OSE børsen også. Det er skapt så stor usikkerhet om hvor stor skade dette viruset kan gjøre, og investorene skjønner etter hvert at smitten ikke er under kontroll. Jeg gjentar, at det var veldig sjokkerende å oppleve hvor lemfeldig denne smitten ble behandlet her til lands. Dette samme ser vi no helt klart at Italia også har stått for. Det er i hovedsak en IKKE forståelse til alvoret, av konsekvensene over tid, som har manglet hele veien. Her en ingen unnskyldning å gi til de ansvarlige, både smitten i China og Sørkorea burde fått alle bjellene å ringe. Så får vi håpe at alvoret (ikke panikken) synker inn hos alle. Selv de kjepphøye og mørke bør forstå konsekvensen over tid, med en eplekjekk holdning.
kaunis
10.03.2020 kl 11:31 4241

Kansje Spetalen har vær inne her på min tråd og smyglest før han lar det flyte fritt hva han mener. Helt riktig alt han skriver i dag, nesten ordrett det jeg har predikert i over en uke no. Han peker direkte på Erna og det er helt riktig, jeg har bare henvist til myndigheter. Forløsende å lese og ikke et sekund for tidlig, kansje vi no får opp noen straffetiltak mot blåøyde og eplekjekke forstå-seg påere. Visst ikke befolkningen evner selv å forstå (mangler nesten totalt) at vi alle må gjøre tiltak for å begrense smitten, må det bli bøter.. Jeg skal her komme med et eksempel på manglene selvtenkende evne i en krise-situasjon, og å forstå det. I alle våre matbutikker over det hele land, ligger maten vår utildekket. Hvor mange går ikke forbi og kansje både ler og snakker og luften fylles med spyttdråper Tomater elsker alle og gnikke og klemme på hele dagen, og mot kveld er en stor del så bløte at de bare å kaste. Hvor mye smitte tror du er på hver enkel tomat, jo så mye at du her etter ikke må kjøpe tomater i løs vekt. Dette og lignende ting burde helsedirektoratet satt et forbud mot. Sektoren selv burde gjort det med en gang når tallene fra Kina forelå. her er mange ting som det ikke tenkes på , som kan være en smittefelle. Vask all mat. både den med skall og hendene etter en handel, vask alle handtak i ditt hjem en gang for dagen, og etter besøk og lignende.
kaunis
10.03.2020 kl 12:16 4686

Ja da seiler vi i urent farvann, samme sak, cruiseskip legger til kai, hvor de vil i Norge , og byer fylles av passasjerer fra disse skipene, som har vist seg å være rene smitte eldorado hittil. Men vi har forstått at Italia ikke er det lureste vi omfavner. Hvor lenge skal vi leke verdens beste på virus smitte. Usikkerheten om fremtidig smitte øker med turister som kan ferdes fritt her i landet. Ingen er sikre lenger, bare usikre verden over, visste vi hvem som var sikker,hadde vi ikke trengt noen som helst tiltak, mot viruset..
kaunis
10.03.2020 kl 12:51 4673

Vi har ca 4000 døde totalt i verden, For Italia er ca 9000 smittet og 460 døde, det gir en dødlighet på ca 2%, hele landet er no satt under administrering, mot viruset. Hva om vi, ikke blir bedre , da er det samme greia her, hvor mange kan en regne med her i landet, forstår denne faren?????? I dag har vi fått veldig mye data på bordet , og stortinget har hatt saken på bordet. Får liksom ikke den god følelsen jeg burde ha hatt, etter dette. Det knirker liksom når en evaluerer budskapet fra tinget.Heldigvis er det oppstått en god trend med å avlyse store arangemanger over store deler av verden. Tungnemme men på bedringens vei.
Panis
10.03.2020 kl 13:13 4662

Bare å høre på WHO's oppdateringer så forstår man at det er alvor...

https://twitter.com/WHO/status/1237049051058561024
kaunis
10.03.2020 kl 13:28 4648

Da er de ca 1 uke etter skjema allerede, klart de skulle vært tidligere på banen. Når en betaler med kort trykker en på 4 taster , her er det en multimulighet for å bli smittet. Ha en hanske (helst plast eller lignende) rask å ta på, når du skal betale i kassa. Ikke stol på andre, stol på deg selv, da er du mest beskyttet.
kaunis
10.03.2020 kl 14:15 4629

Finansministeren kom med en omfattende og godt gjennomtenkt økonomisk strategi med mange stimulerings-tiltak for alle bedrifter og god forståelse for helheten. Statsministeren kom med en litt uklar forståelse for hvorfor vi må begrense smittehastigheten (hm hm forstått det først no?), hun henviste til muligheten for medisiner senere. Men det er jo ikke noe vi kan forvente på lenge, da må det komme en melding om et midlertidig ny forordning om regelverket for å få en ny medisin godkjent så fort som mulig. Hastigheten må i HOVEDSAK begrenses (og det er svært viktig) for ikke å få for mange syke på en gang. Da har vi en mulighet til å kunne holde en viss kontroll og oversikt og ikke skade økonomien mer en nødvendig samtidig som alle syke kan få en riktig behandling. Mindre effektiv i begynnelsen, andre he he he. Her hørte vi de eksepsjonelle perfekte som hadde handlet og gjort alt tidlig nok og var mye bedre en andre land på dette området. Ingen ydmykhet her, vi er best. Men hvorfor har så mange kunne komme til landet uten noen som helst restriksjoner og kontroll. Alt er kommet etterhvert og ikke i forkant, litt skammelig spør du meg. Vet ikke hvor mange som kan være smittet, det vet vi, men de har sporet alle????????? Hovmod står for fall.
kaunis
10.03.2020 kl 19:16 4586

Gårsdagens 219 var et forvarsel på en akselererende utvikling på smittede, pr no i dag 277 smittede +85, ja dette er skremmende. Det som slår inn i dag, er 14dagers utviklingstid på de som det ikke er redegjort for, og når disse er så mange nye, +62 flere i økning, en kraftig økningen på akselereringen, da kan jeg ikke gi noen god beregning på aselerasjonens tempo, men vi ser at +62 personer er over 200% bare i økt hastighet. Her er det at jeg ikke har forstått den lave garden myndighetene har holdt over for lang tid. Hadde dagens pressekonferanse vært holdt for en uke siden, hadde vi kansje ikke trengt å være så bekymret som vi no MÅ være. Som en ser så har det vært ulike tall tidligere , men vi får bare forholde oss til dagens tall. Ser nesten ut til at tallet på smittede har vært holdt tilbake i går? Jeg tror at vi får ca 70 90 nye tilfeller i morgen. Det vil være helt naturlig at vi får noen store utslag en uke frem i tid, og jeg tror den vil avta etter det, gitt at vi forholder oss til de myndigheter som har vært på banene i dag, bare en uke for sent. Så etter 14 dager til kan det stabilisere seg etter å ha økt . Men døligheten kan bli relativ lav i Norge. Ikke glem flylastene som Braaten fikk fly inn uten at noe løftet et øyebryn, no er denne destinasjonen stengt, ikke av norske myndigheter, men av de Italienske. Der er det full stopp, ingen ut, ingen inn prinsippet. Trenger vi å oppdage noe nytt her i landet, vi har jo knallgode eksempler på hvor galt det kan gå,er vi annerledes der og?????
Epona
10.03.2020 kl 19:47 4572

🆘 RÅD OM CORONA VIRUSET FRA ITALIENSK LEGE 🆘
(Er kopiert fra en FB-gruppe.)

Dette er et utdrag fra en anbefaling fra den italienske legen Dr. Lidia Rota Vender om hvordan man skal forholde seg til Corona-viruset. Hun er spesialist i hematologi (læren om blodet og dets sykdommer) og hjertekarsykdommer. Rådene er noe annerledes enn de vi får her i Norge, så bruk eget skjønn:
Man stopper ikke viruset med panikk, men med intelligens!
En forsker fra Shenzhen, som har jobbet med å bekjempe coronavirus-epidemien i Wuhan beskriver hva slags virus dette er, hvordan det overføres fra person til person, og hvordan det kan nøytraliseres:
Coronaviruset gir ikke forkjølelsessymptomer som tett og rennende nese og katarrhoste, men tørr hoste.
Viruset tåler ikke varme, og dør hvis det blir utsatt for temperaturer over 26-27 grader. Det er derfor viktig å drikke varme drikker som te og kaffe flere ganger om dagen. Varme drikker nøytraliserer viruset.
Unngå kalde drikker med isbiter.
Coronaviruset er stort (en diameter på 400-500 nanometer), og kan stoppes av enhver form for maske - det må ikke være en spesialmaske. Kun helsepersonell som utsettes for større mengder med virus, trenger å bruke spesialutstyr.
Hvis en som er smittet, nyser 3 meter fra deg, faller viruset til bakken og når ikke frem til deg.
Viruset kan overleve i 12 timer på en metalloverflate. Har du vært i kontakt med slike flater - som håndtak, dører, elektriske apparater, innredninger på busser og t-baner osv., bør du vaske hendene grundig og desinfisere dem.
Viruset overlever ikke i klær i mer enn 6,5 timer, og normale vaskemidler kan drepe dem. Klær som ikke er vaskbare eller ikke tåler daglig vask, kan man eksponere for sollys - da dør viruset.
Slik manifesterer viruset seg:
Viruset setter seg i halsen, noe som fører til betennelse og følelsen av å være tørr i halsen. Disse symptomene varer i 3-4 dager.
Viruset vandrer med fukt via luftveiene ned i lungene, og frembringer lungebetennelse. Det tar 5-6 dager.
Lungebetennelsen manifesterer seg med høy feber og pustevansker, ikke med en klassisk forkjølelse. Føler du at du ikke får puste, bør du straks kontakte lege.
Hvordan man kan unngå viruset:
Viruset overføres først og fremst ved direkte kontakt, ved at man f.eks. tar på klær eller materialer som er infisert av viruset. Det er derfor svært viktig å vaske hendene ofte.
Viruset overlever kun i 10 minutter på hendene, men i løpet av den tiden kan mye skje: Man kan tørke seg i øynene, klø seg på nesen, og slik kan viruset vandre ned i halsen.
For din og andres skyld: vask deg derfor ofte på hendene, og desinfiser dem!
Det går an å skylle seg med et desinfiserende gurglevann, noe som kan begrense mengden virus som kommer ned i halsen. Slik kan man unngå at det går videre derfra og ned i lungene.
Du kan desinfisere tastaturer og mus.
Alle bør følge disse rådene - både av hensyn til seg selv og andre.
Det hender at det nye corona-viruset NCP ikke gir symptomer de første dagene. Det kan derfor være vanskelig å vite om en person er smittet. Men i det øyeblikket det manifesterer seg med feber og hoste, og man søker hjelp på sykehus, er ofte allerede 50 % av lungene infisert, og det kan være for sent.
Ekspertene fra Taiwan anbefaler å ta en enkel test hver morgen:
Pust dypt inn og hold pusten i 10 sekunder. Hvis du klarer det uten å hoste, føle ubehag eller trykk for brystet, betyr det at lungene ikke er infisert, og det tyder på at du ikke har en infeksjon.
Råd fra leger i Japan som behandler de som er blitt syke av COVID-19:
Alle bør sørge for at munn og hals holdes fuktig ved å drikke en slurk med vann, gjerne hvert kvarter.
Vann og andre væsker fører bakeriene ned i magen, og magesyren sørger så for at viruset dør.
Del gjerne informasjonen med familie, venner og bekjente - slik at du kan hjelpe andre.

Dr. Lidia Rota Vender
Panis
10.03.2020 kl 21:25 4544

Og iløpet av kvelden klatret Norge 2 plasser opp fra 7. til 5. plass i verden på antall smittede pr. 1.mill i befolkningen!

Glemte link...
https://www.worldometers.info/coronavirus/#news
Nanoq
10.03.2020 kl 22:06 4525

Er dette alt av corona-tests som er skjedd i USA??? 4,856?

I så fall ikke merkelig at USA bare har ca. 3 X så mange registrerte smitte-tilfeller som i Norge (800 mot 277). Meget store mørketall her. Tipper det handler om mange tusen smitta nå i USA.

Panis
10.03.2020 kl 22:41 4504

Er nok mye mørketall i USA, de har jo ikke testet før de siste dagene for «noen» sa Corona var en bløff...
Vi får nok se en økning der også etterhvert.
FAR100
10.03.2020 kl 22:47 4494

116 nye i dag, antallet øker eksponensialt

over 370 i norge
Panis
10.03.2020 kl 23:01 4487

USA har 267 nye cases idag og totalt 971, og Norge har 154 nye idag og totalt i Norge 381 nå kl 23.00.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#news