Når tid i Mars 2020 kommer båt nr.4?....å ikke i 2022/23

Slettet bruker
HUNT 02.03.2020 kl 10:28 3375

Spør for en "venn" som ikke har peiling.... :-)
Redigert 19.01.2021 kl 06:23 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
02.03.2020 kl 23:56 2949

Haha hegnar ute med leppa si på poden igjen. Han er helt utdatert
Cutter
03.03.2020 kl 09:06 2741

Med dagens prisdifferanser oppnår VLCCer utstyrt med scrubbere en fordel på 7.000 dollar pr dag mens capesize med scrubber oppnår 4.000 dollar pr dag, ifølge Clarksons Platou.

"Dette tilsvarer 2,5 millioner dollar for VLCCer og 1,5 millioner for capesizer på en annualisert basis - tilsvarende en tilbakebetalingsperiode på mellom 1,5 og 2 år, som forblir ganske attraktivt i vårt syn", heter det i en rapport fra meglerhuset mandag.
Sjøbris
03.03.2020 kl 11:36 2544

Fin omsetning for Hunter i dag også. Venter spent på neste båt.

Satser på gode rater fremover.
ruda
07.03.2020 kl 09:06 2107

Ble det ikke levert en båt denne uken ?
TheSceptic
07.03.2020 kl 09:40 2047

Stemmer det
kelle
07.03.2020 kl 10:14 1990

Oppgang i tank i USA FRO opp 5,15% Med så lav oljepris er det sikkert noen som benytter muligheten å kjøpe opp olje å lagre på gamle tankbåter. Det vil i tilfelle hjelpe til å holde ratene på et brukbart nivå. HUNT drar seg vel opp til 3,50 igjen på mandag. Blir spennende å se hvilken rate de kan oppnå for første turen for HUNTER FRØYA.
Slettet bruker
07.03.2020 kl 22:08 1591

https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2020/03/06/7503096/frontline-er-smittet-av-coronaviruset
«Av verdens VLCC-flåte på 789 skip, er 166 av dem over 15 år gamle og kun 85 av dem er top-notch. Frontline, Hunter Group og Okeanis Eco Tankers har alle for det meste toppmoderne, nye skip med scrubbere.»

HUNT har altså drøyt 8% av de 85 top-notch VLCC-ene.

https://tankersinternational.com/fleet-list
VELG Filter by = VLCC Scrubber.  Klikk på et skip for å få vite hvor det er.
Slettet bruker
08.03.2020 kl 00:26 1435

Lav oljepris øker vanligvis forbruket av olje, og gjør det billigere å frakte olje med skip. Så lav oljepris har sjelden vært et problem for tank-markedet, bortsett ifra det spesielle tilfellet nå at det kan minske fordelen med scrubber fordi lavere oljepris sannsynligvis fører til at spreaden mellom HSFO (3,5% svovel) og LSFO/MGO (<1,5% svovel) minsker.

Veldig høy oljepris derimot, fører gjerne til mindre forbruk, og derav mindre behov for transport av olje.

Unormalt lav oljepris øker sannsynligheten for at eldre skip blir brukt til temporær lagring:
https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2020/03/06/7503096/frontline-er-smittet-av-coronaviruset
"En mer positivt ting som både Wiggen, andre oljeanalytikere og shippinganalytikere har bitt seg merke i denne uken, er at fremtidsprisene for olje nå plutselig er høyere enn spotprisen – også kalt «contango». Hvis dette vedvarer kan det være positivt for tankmarkedet hvis VLCC-er blir brukt til å lagre olje."