OSEBX - DETTE har jeg sett tidligere. Ref 2008!

Hammers
HAMMER 02.03.2020 kl 12:50 52951

Jeg har i kveld ENDRET trådens overskrift og hovedinnhold etter å ha kikket på diverse aksjediagram den siste timen.

De aller fleste selskapene har en fellesnevner - og den er i prinsippet HELT lik chartet for OSEBX.
Selskapene ligger ved sine respektive støttelinjer FØR et større fall kan inntreffe.

AKKURAT som det var i 2008 - da jeg skrev om et tilsvarende forhold - og spådde børsen til det berømte Hel....!
Det gjorde jeg kvelden før det hele begynte å rakne. Akkurat som jeg gjør i kveld.
Selvsagt ingen garanti for at det inntreffer akkurat i morgen, men vær på vakt!

OSEBX; https://www.tradingview.com/x/Wbd7Zpkt/
Går indexen noe under sin støtte (stiplet i chartet) ville i hvert fall JEG ha pellet meg raskt ut - hvis jeg var inne.
Selvsagt noen selskaper som vil klare seg bedre enn andre, men generelt sett; UT ved brudd (sluttkurs).

For å sette det hele i perspektiv; I 2008 kom signalet rundt OSEBX 400 i aug 08. (kanskje litt lavere).
Bunnen kom på 215 - 7 mnd senere - i februar 2009. Vi snakket om ca en halvering - generelt sett - og flere aksjer ble lagt i ruin.
Spes de uten inntjening, de uten overskudd, de med høy gjeld.

De dere vet jeg alltid har vært kritiske til. Aksjene som er blåst opp på luft og kjærlighet!
Skulle det verste inntreffe igjen - ja så tror jeg "skillsmissestatistikken" etter hvert vil få seg et merkbart løft!
Kjærligheten vil forsvinne i rikt monn - etter hvert som man blir sviktet av nettopp "sin kjære"!

Hilsen Hammers.......som i kveld plutselig fikk teften av BLOD igjen! For første gang på 12 år!

Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.05.2020 kl 22:04 5732

OSEBX steg i dag med 0,78% til 770. Opp i buen i mitt tegnede chart (en bue man naturlig kan strekkes ut i tid).
Altså; Ikke en stigning av betydning.

Ganske så svak avslutning i USA i kveld - og et fall som til slutt stoppet ned ca 2%. Mesteparten ila den siste timen.
Spennende å følge med på hvordan stemningen blir i Oslo i morgen.

Hilsen Hammers

Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
12.05.2020 kl 22:29 5661

...og der gikk The Donald til krig mot Kina. Hvilken idiot!

https://www.dn.no/utenriks/kina/donald-trump/larry-kudlow/trump-trapper-opp-mot-kina-antyder-global-handelskrig/2-1-806993
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.05.2020 kl 22:32 5657

Ståa pr i kveld - og et eksempel på diagram der buen er strukket litt ut i tid.
Ikke noe galt i å gjøre det så lenge viktige linjer ikke er brutt;
https://www.tradingview.com/x/7fUBidmL/

Hilsen Hammers
(Svar til Yngling; Kanskje derfor børsene delvis stupte på slutten av dagen i dag?)
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
o
12.05.2020 kl 22:55 5577

Takk for oppdateringer!:) Setter pris på analysene dine, og er veldig imponert over hvor ofte du treffer. Forstår jeg deg riktig så trenger OSEBX og stenge over 775,27 for å utløse kjøpssignal?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.05.2020 kl 22:59 5602

Takk for det.
Ja, OSEBX må avslutte dagen over det nivået du sier + "litt til" - for sikkerhets skyld.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.05.2020 kl 23:15 5576

Ikke for å mase, men nå er jeg inne på en link som viser at både DJIA og SP 500 er ned hele 2,84% (trolig inkl etterhandel).
Nasdaq "kun" ned 2,48%. Da tviler jeg sterkt på at det blir noen test av den horisontale motstanden ca 5 poeng over dagens nivå.
En ganske så BRUTAL utvikling - ila de siste par timene!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
12.05.2020 kl 23:22 5590

Sannsynligvis :-) Det teite med dette spillet fra Trump er at de fleste forstår at dette er et ledd i den pågående forhandlingen om ny handelsavtale mellom de to landene. Men... å kreve salg av assets i Kina kan fort ende med å bli besvart... og der sitter Kina med esset i ermet. De har jo kjøpt dollar i mange år. Begynner de å selge, så er dollaren dopapir...
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
12.05.2020 kl 23:26 5575

Kom analyse fra en av de store bankene som spår børsene ned 18% de neste ukene.

Ser at gullet gikk opp straks etter Trumps ordre om å stoppe kjøp av kinesiske verdipapirer og press mot å sette renten til negativ rente.

"Gold Rises as Trump Presses Fed for Negative Rates"

https://uk.investing.com/news/commodities-news/gold-rises-as-trump-presses-fed-for-negative-rates-2117414
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
13.05.2020 kl 03:16 5414

Verdensøkonomien stoppet opp.
Aksjemarkedet stupte.
Folk økte spareraten raskt - i store deler av verden
Myndigheter pumper penger inn i økonomien - i stort sett hele verden.
Det vil fortsatt komme langt dårligere resultater fra selskaper fremover, enn det vi ville sett om covid-19 ikke hadde inntruffet. Likevel skyter aksjemarkedet høyere og høyere... til årsbeste...altså pre-corona aksjepriser.

Er det tusenvis av små-investorer som dytter inn penger og presser markedet opp?

Om vi får en dobbel-dipp, kommer små-investorene til å skygge unna da, eller har de mer å kjøpe for når markedet går ned enda en gang?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
o
13.05.2020 kl 15:50 5196

Åpner der det slutter i går med rødt i USA. Powell har snudd med hausingen sin og sier nedsiden av økonomien til USA kommer til å vare en stund, han nevner også det trengs flere tiltak. Hvis Fed går inn i aksjemarkedet ville hele dette forskningsprosjektet med null rente og printing ut av dimensjoner ende med full kollaps. Kanskje på tide å få en reality check.
Nedgangen OSEBX har i dag passer vell også fint inn i buen du har tegnet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Kratos
13.05.2020 kl 16:15 5176

Ser ikke bra ut, USA åpner opp igjen og det advares mot at de vil ha 0 kontroll på smitten pga. dette.
Powell ser konturene av resesjon men sier dette ikke i klartekst. Hvor mye kan de gjøre? Han virket spak.
Mange som kjøper dippen i dag kommer til å brenne seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.05.2020 kl 22:23 4973

OSEBX fortsettert sin ferd nedover inne i den stiplede buen (har ikke tegnet opp igjen).

- Brudd under det raske 9 dg snitt
- Brudd under den tidligere bunnen.
- Deretter USA ned et par % - og en oljepris som faller litt igjen.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 22:32 5314

Hærrrrrlig utvikling :-)
Hammers
13.05.2020 kl 23:53 5160

Single Malt skrev Innlegget er slettet
Beklager, SM.
Vi snakker vel "russiske prosenter" her - etter en forutgående knusing av kursen.
Slike tulleselskaper ønsker jeg ikke å mener noe som helst om.

Hilsen Hammers
Hammers
14.05.2020 kl 14:14 4917

"Faglig" en morsom dag - der OSEBX går som antydet inne i den fallende buen jeg har pratet om de siste dagene.
USA ser også ut til å åpne svakt. I skrivende stund ned i underkant av 1% før åpning.

Slik så chartet ut for 2 dg siden (siden ikke oppdatert). Nytt chart i kveld!
Marker selv for 741: https://www.tradingview.com/x/7fUBidmL/

Hilsen Hammers.......spent på fortsettelsen!
Redigert 14.05.2020 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
o
14.05.2020 kl 14:25 4881

Ser frem til oppdatering, kom gjerne med viktigere nivåer nedover for støtte og hva som må brytes. Ser mørkt ut i horisonten nå, aksjemarkedet har vært for overpriset i forhold til konsekvensene av det who antydet kunne bli en "endemic"...
Norwege
14.05.2020 kl 14:32 4863

Ca730,700 og 670. Brytes 670, så er det et godt stykke ned....
Jeg er enig i ditt chart Hammers, at det foreløpig er i rute.

Edit- ser ut til at index foreløpig tar bomba på jobbtalleneå
Redigert 14.05.2020 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.05.2020 kl 22:49 4664

Interessant og spesiell dag i dag.

DJIA var like over dagens laveste da Oslo stengte - og på dagens høyeste da DJIA selv stengte. En stigning på ca 725 poeng e/"Oslo".
I samme periode steg oljeprisen jevnt gjennom hele dagen - og endte opp rundt 10% (Crude). Brent opp ca 6,5%.
Mye som tyder på en bra dag i Oslo i morgen!

I forhold til mitt chart passer dette ganske så perfekt.
OSEBX stanset i dag på horisontal støtte - og en rekyl fra støtte er en ganske så normal utvikling.

En rekyl som trolig forblir inne i buen (sluttkurs)?
Pr i dag er det ganske mye å gå på oppover (redigert til nærbilde av chartet): https://www.tradingview.com/x/LtXgXTOR/

Hilsen Hammers......spent på fortsettelsen.
Redigert 14.05.2020 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.05.2020 kl 23:09 4350

Den forventede stigningen kom - men fortsatt til under gårdagens startkurs (før fallet).

Kanskje det fortsatt stiger litt til? Personlig er jeg i første omgang mest spent på møtet med det fallende 9 dg snitt.
Får vi da en ny negativ rekyl? https://www.tradingview.com/x/OgDqxk1l/
Jeg har ikke tegnet inn buen denne gang, men "lokket" ligger der - som det lokket det nå en gang er!

Hilsen Hammers
Yngling ØH
16.05.2020 kl 19:14 4071

Sett bort fra charts; - hva tenker du om at Berkshire Hathaway har dumpet Goldman Sachs, og de dumpet bankaksjer etter at de dumpet flyselskaper tidligere i år (eller solgte seg ned i et roligere tempo). Buffett & Munger bommer ikke så ofte...

De sitter også på en gigantisk pengebinge og har holdt igjen med kjøp, selv om mange andre har valgt å kjøpe på børsfallet.
Slettet bruker
16.05.2020 kl 20:18 3980

Frister til å skli i inn i samtalen på et bananskall her.

Smarte penger holder seg på sidelinjen eller benytter enhver mulighet til å redde seg ut av situasjonen i disse tider. Det har også vært flere oppslag om norske kakser som har kastet kortene i det siste. Say no more.
Yngling ØH
16.05.2020 kl 20:56 3917

Jeg opplever ikke at finansavisene dekker det som må komme: alvorlige fall i inntekter for store deler av økonomien i store deler av verden. Om dere hører på CNBC så er det jo flere ganger reporterne prøver å stoppe inyervjuobjektene fra å komme med for dystre spådommer-, eller at det kommer frem av samtalen at intervjuobjektet har blitt fortalt i forkant av intervjuet at CNBC ikke ønsker at det skal fremsettes for dystre spådommer.

Store private investorer har i stor grad trukket inn årene mange steder og har økt kontantbeholdningen, og det virker som småsparere og fond sitter igjen. Småsparere ser ut til å ha økt sin eksponering mot aksjemarkedet ganske betraktelig.

Børsene er jo i dag nær årsbeste, altså like høyt priset enn før krisen slo inn. Det er jo åpenbart at det ikke henger på greip veldig lenge...
Hammers
16.05.2020 kl 21:27 3861

Enig med de to siste innleggene.
Også jeg har generelt trukket med ut av børsen, bortsett fra at jeg prøver med noen små og kortsiktige "stunts" fra tid til annen.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at det etter hvert blir nedjusteringer av Q2 og Q3 i takt med selskapenes ulike befatninger med Corona.

De store trekker seg ut - og småinvestorer bruker f.eks sparepengene sine på NAS-aksjer til kr 5 pr stk.
Da har man bare så ALT for mye som bare må sløses bort! Helt ufattelig - mye av det som for tiden skjer på børs.

Hilsen Hammers
Yngling ØH
16.05.2020 kl 21:49 3816

Enig, men kommer småinvestorene til å pøse på med mer aksjekjøp på for høye kurser når flere store trekker seg? Mange fond har ikke mulighet til å trekke seg. De må sitte med i oppturer, såvel som i nedturer.

Når man både snakker med folk, og leser/hører/ser gjennom det som publiseres via økonomikanaler, så tror veldig mange at vi får V-shaped return, og at alt fikser seg. Det er faktisk en del som mener at 2021 blir bedre enn 2019. Det er jo helt absurd.

Vi får lave renter (negative noen steder)
Arbeidsledigheten blir veldig høy i store deler av verden
Mange kommer til å øke spareraten.
Mange flere selskaper kommer til å kjøre med langt færre ansatte, og mye mer hjemmekontor (folk som nær sagt aldri er innom arbeidsstedet).
Disse smarte selskapene kommer til å kutte sin tredje største kostnad, som er kontorlokaler.
Arbeidsledigheten kommer til å holde seg høy.
Noen få selskaper kommer til å vokse seg mye større.

Vi vil se at mange land kommer til å øke egenproduksjon av kritiske produkter og råvarer. Både innenfor medisin, mat, elektronikk osv. Dette kommer til å gjøre produkter dyrere. For å få dette til kommer det tollsatser for å hindre billigere importvarer inn i USA, EU osv.

Folk flytter mye mer av kjøpene sine fra fysiske butikker, til nettbutikker. Se på latinamerika. Visa rapporterer om enorm vekst i mennesker som gjør sine aller første online kjøp = arbeidsledigheten kommer til å øke, og det tar tid å omskolere folk.

Over noen år vil vi se desentralisering som følge av at mange flere kan jobbe hjemmefra med ditto endringer i eiendomspriser. Vil du bo i by om du kan velge mellom topp jobber fra en sjøeiendom i Oslofjorden, eller om du bor på en syhavsøy?
Slettet bruker
17.05.2020 kl 07:14 3598

Her gikk det mye i "markedet tar feil".
Redigert 17.05.2020 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
18.05.2020 kl 08:44 3189

Mener du markedet har rett? Hvordan forklarer du da krakk?
tynnidioten
18.05.2020 kl 17:09 3012

Oljeprisen trumfer Hammers teblader.
tuja
18.05.2020 kl 17:55 2941

Er det ikke rullering av futureskontrakter(olje/Wti) i morgen? Om så er tilfelle, er det nok mulig at olja tar turen sørover i morgen.
Redigert 18.05.2020 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
18.05.2020 kl 18:06 2903

Uansett, Hammers analyse betinger at oljeprisen spiller på lag.
Hammers
18.05.2020 kl 19:58 2754

Endelig litt action på en god børsdag.
Flere aksjer med kraftig stigning, mens f.eks NAS opplevde en forsmak på fortsettelsen..........!

OSEBX ligger fortsatt under sin "ballistiske bane".
Så langt er det ingen endringer i chartet (bortsett fra at jeg har trukket banen litt ut i tid - som tidligere fortalt om):
https://www.tradingview.com/x/vhDqVKyY/

Hilsen Hammers
tynnidioten
18.05.2020 kl 20:15 2714

Innlegget er slettet
Jeg tipper han mener at utviklingen har vært en helt annen enn det Hammers spådde.
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:25 2676

Hvis det er det han mener, kan jo ikke det være riktig, den horisontale linjen i Hammers diagram ligger jo på 776, i dag sluttet det på 771, fremdeles innenfor.
Hammers
18.05.2020 kl 20:29 2665

OSEBX har gått ganske så perfekt i forhold til det jeg har spådd - helt fra starten av mars i år.
- Først et gedigent fall (som jeg selvsagt benyttet meg av - var ute).
- Deretter en skarp rekyl som jeg selvsagt benyttet meg av. Kjøpte i sin tid VOW - som doblet seg ila en mnd's tid.

- De siste dagene har OSEBX falt, men fikk kraftig rekyl i dag. Likevel til under sin motstand - som fortsatt holder.
- Likevel; NYE KORT ER DELT UT i forbindelse med at oljeprisen har steget ganske kraftig den siste tiden.
- Oljeaksjene har bl.a. steget kraftig - som flere andre. Dette fører til at OSEBX trekker oppover.

Det man sa i mars - og senere korrigerte "til kjøp" gjelder selvsagt ikke til evig tid.
Nye kort deles ut med jevne mellomrom og nye signaler oppstår kontinuerlig.

Hilsen Hammers.