Hva skjer når dødfallene begynner i Norge?

Skoliose
CORONA 03.03.2020 kl 09:39 3512

Svineinfluensa tok livet av 33 mennesker i Norge og angivelig 200.000 globalt. Det vil selvfølgelig være nærliggende å tenke at vi vil se minst samme utfallet av Covid-19 mtp lengre inkubasjonstid og langt mer smittsom. Corona har såvidt forlatt startstreken. Svineinfluensaen pågikk i 17 måneder før man anså den som avsluttet.
Hvordan vil markedet reagerer når dødsfallene smått begynner i tikke inn i Norge? Panikksalg, hamstring, frykt og full krisestemning. Norsk helsevesen er ikke forberedt.

jeg var ganske laid back til og begynne med og mente dette var opphauset, men har de siste dagene innsett at det faktisk vil bli langt styggere. Ikke viruset men for markedet. Nedstegninger for å begrense smitteomfang har også medført brudd på viktige forsyningslinjer av bl.a medisinsk utstyr, for å ikke snakke om nedstenging av byer, fornøyelsesparker, arbeidsplasser, skoler, barnehage, kollektivtilbud, flytrafikk, turisme etc.

For å pressisere; jeg anser Corona isolert sett som ett nys, men for markedet og børs kan det bli en heftig lungebetennelse. Smittetallene vil skape mer frykt enn de forholdsvis få dødstallene

alt går over, men tviler på siste uke var det siste vi så av panikk på børsen
Redigert 20.01.2021 kl 01:44 Du må logge inn for å svare
omac
03.03.2020 kl 09:40 3499

Jeg tror personlig store folkemengder vil løpe rundt i gatene viftende med hendene over hodet og krasje i hverandre
Skoliose
03.03.2020 kl 09:47 3463

lite sannsynlig. men antar det var en joke. 33 dødsfall i Norge og 200.000 globalt er i utgangspunktet ingen krise om man ser hvor mange som dør totalt av alderdom, sykdom, ulykker etc. Poenget er hvordan markedet vil ta dette! Vi så hvordan forrige uke forløp seg.
Redigert 03.03.2020 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
brass1
03.03.2020 kl 09:50 3447

Er du klar over at det dør 3 menneske HVER DAG i Norge pga helt vanlig influensa??? Tror ikke det er nødvendig å krisemaksimere dette...ikke sant?
Skoliose
03.03.2020 kl 09:55 3408

Når man ser på Life care center i Kirkland hvor flere beboere er smittet (50 mistenkte med symptom) og flere døde viser dette hvor ekstremt smittsomt det faktisk er. Bare tenk om dette sprer seg til sykehjem i Norge hvor det er ett høy andel utenlandske og ufaglærte. Med utenlandske tenker jeg da risiko for hjemreise i jul og vinterferie, kjennskap til smittevernsrutiner. samme gjelder ufaglærte som ofte ikke skjønner forskjell på MRSA og ESBL. De vet heller ikke i hvilke rekkefølge man tar på/av smitteutstyr eller hvordan ett slusesystem fungerer. Får man smitte på ett eller flere norske sykehjem er helvete i gang.
Skoliose
03.03.2020 kl 09:57 3382

Du skjønner vi sitter på ett aksjeforum? markedet er ikke rasjonellt. Det fikk vi bevist sist uke. Om flere sykehjem skulle bli rammet og dødfallene tikker inn, tror du virkelig at markedet vil oppføre seg rasjonelt? Fikk just melding av arbeidsgiver at flere faste ansatte nå er tatt ut av tjeneste pga smittefare, og at dette erstattes med vikarbyrå. Det er en stor beredskapssvekkelse i en sårbar fase.
Redigert 03.03.2020 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
03.03.2020 kl 10:04 3319

Det var ikke rasjonelt i forrige uke nei. Nå har folk skjønt hvor idiotisk reaksjonene var. Her er det bare å la verden gå som vanlig, som man gjør ved alle andre typer influensa. Håndhygiene og unngå å hoste på andre er det enkleste og mest effektive!
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:07 3297

Flere og flere skjønner at gamle på sykehjem ofte dør av influensa og lungebetennelse. (Dessverre er det helt vanlig).
Og for deg virker det som om det betyr mye om det er Corona som er navnet?
Du vet det er 6-7 coronavirus?
Grisen var en av disse. Og nei, man hadde ingen vaksine i starten der heller. Tamiflu var noe man kunne ta forebyggende og i starten av sykdom for å lette litt på forløpet.
De fleste som hamstret dette på apoteket brukte det aldri....

Og når du ser hvor mange som ble syke av vaksinen (det rammet også unge friske som fikk alvorlige bivirkninger)
Narkolepsi var vel en av disse.

Så for de aller fleste er årets corona helt uproblematisk, faktisk merket mange ikke engang at de er syke.
Så det er kun svært utsatte grupper og svake eldre som bør passes ekstra på nå.
Akkurat som ved de 3 andre influensaene som pågår nå...(ene er den som ble kalt svineinfluensa. Bare fått mer teknisk navn.
Ta ett wienerbrød og kos deg litt før neste års influensa.
Redigert 03.03.2020 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Skoliose
03.03.2020 kl 10:20 3250

Selvfølgelig skjønner alle at sykehjembeboere i stor grad er utsatt og at influensa og pneumoni kan ha ett dødelig resultat. Dette er imidlertid tilstander som ikke krever særlige forholdsregler pga lavere smitterate. Det vil heller ikke påvirke bemanning og beredskapsevne. Nå får vi i tillegg får SARS-CoV-2 å hanskes med, som har langt høyere smitterate, og ikke minst hvor man "mister" fast helsepersonell i 14 dager som svekker beredskap.
Londonmannen
03.03.2020 kl 10:22 3237

Nellionæren
Ja, hadde alle vært like rasjonelle som deg i sin tankegang, da ville ikke corona vært det problemet det ser ut til å bli. Jeg tror heller ikke at coronaviruset er farligere for mennesker enn hva et influensaviruset er. At eldre mennesker dør er naturgitt. At influen'sa tar med seg noen hundre hvert år er også viden kjent og akseptert.

Problemet med corona er reaksjonsmønsteret og hvordan det rammer samfunnsmaskineriet. En lege kom hjem fra vintereferie og på jobb to dager, uten å bli testet da han forestilte seg for testing. Resultat? Øyeklinikken på Ullevål sykehus satt ut av spill og må få assistanmse fra Haukeland til å ta seg av de høyest prioriterte pasientene.
Reiselivet ser med skrekk og gru frem mot turistsesongen og det hagler inn med avbestilinger. Norwegien fallbyr markedet med billige billetter for å unngå fullstendig krise. Salget av laks til Kina har stanset fulølstendig opp.

Det er konsekvensene av corona på samfunnetsmaskineriet som er alvorlig, ikke nødvendigvis virusets virkning på enkeltpersoner. Men det er tydeligvis fryktelig smittsomt.

Enn så lenge har det ikke slått ut i full blomst i USA, takk og pris. Dersom og når det skjer, vil vi få syretesten på hva dette har å si for finansmarkedet. Sannsynligheten for at det vil ramme hart og brutalt er rimelig stor.

Så må Nellionæren kose seg med winerbrødet og nyte livert videre. Det er verken deg eller meg som avgjør hvor dette skal ende. Men at man nå befinner seg i en usikker og uforutsigbar situasjon, tror jeg man må være eneig om. Og har man vært noen år i aksjemarkedet, så burde man skjønne hva usikkerhet og frykt har å si for kursutviklingen.

Lykke til og nyt wienerbrødet!
Skoliose
03.03.2020 kl 10:55 3146

Svineinfluensaen nådde først tilsvarende insidens 18 september 2009. Dette vil si smitte og dødsfall fra perioden 24 april til 18 september. Update 65
https://www.who.int/csr/disease/swineflu/updates/en/
vi har mange spennende måneder i vente. Ingen vet hvordan dette vil endre. Det spørs hvor lenge markedet tåler nedstengning og produksjonfall.
Først 10 September 2010 ble Svineinfluensa ansett som post-pandemisk periode.

Problemet er at nye epidemier har ulik patogenese, og sammenligninger er vanskelig før man er over i post-pandemisk fase og kan gjøre opp regnskap.
Her utgjør Covid-19 ett problem i fht. inkubasjonstid og smitteperiode. Ikke nødvendigvis dødelighet.
Når det gjelder inkubasjonstid, smitteperiode og smitterate er det nettopp dette som utgjør ett problem og er en stor utfordring for helsevesenet. Pandemier er ikke dagligdags, og krever helt andre rutiner enn f.eks lokale tilfeller av Novo, Clostridium, ESBL, MRSA etc
Redigert 03.03.2020 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:07 3102

folk kan få influensa oppå en annen sykdom og dø. gamle slitne sjeler uten noe særlig motstandsdyktighet. dette skjer i Norge og verden hver dag.
Vi tar en korona for landet !
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:32 3039

Men er nettopp slike som skoliose (som med nytt nick i dag) har startet enda en tråd om temaet som skal ha denne frykten til å blomstre.
Hva er vitsen?

Skal vi tippe 7-8 nye tråder fra deg i dag TS?

Angst og frykt er langt farligere i seg selv.
Antakelig for mange wienerbrød også....😉
Guuz
03.03.2020 kl 11:35 3016

Hva skjer når folket ser at det faktisk går bra med de aller aller fleste?
Fluefiskeren
03.03.2020 kl 11:41 2978

Legen som tok med seg smitten til øyeavdelingen på Ullevål Sykehus har blitt litt tett i nesen sin.

«Jeg jobber hjemmefra og har pasientmøter på Skype. Jeg er litt tett i nesen, men er ikke dårlig utover det, sier legen til NRK.»

https://www.nrk.no/osloogviken/koronasmittet-lege-ved-ulleval-universitetssykehus-foler-seg-ikke-darlig-1.14926161


Londonmannen
03.03.2020 kl 11:45 2953

Nå har jeg aldri trodd at vi som skriver på FA forum har kraft nok til å bevege markedet eller spesifikke aksjer, verken opp eller ned. Like lite tror jeg TS vil evne å skape panikk med sine skriblerier. Det tror jeg media klarer utmerket godt uten hjelp fra oss.

Corona hysteriet har trolig ikke nådd toppe enda, men jeg er rimelig sikker på at toppen blir nådd lenge før smittefaren fra corona er borte. For vi mennesker har en egen evne til å tilpasse oss nye situasjoner. Det vil nok skje i tilfellet corona også. Men før det skjer må publikum bli mer opplyst på hvor farlig/ikke farlig coronavoruset er. Men enn så lenge tror jeg panikken vil fortsette å øke og dessverre vil det gi seg utslag i verdensøkonomien utover våren og sommeren. Så får der bli opp til den enkelte å vurdere hvordan dette vil slå inn i aksjemarkedene. Men personlig tviler jeg på at vi vil se nye toppnoteringer de kommende månedene. Noe blant annet vi vil kunne takke shorterne for.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:45 2944

Sats på hermetikk- og ansiktsmaske-aksjer.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:45 2936

Du har startet en ny tråd med samme oppgulp ser jeg. Desperat og ynkelig!!
unikum
03.03.2020 kl 11:46 2922

1 dag Til med opptur så er alt tatt inn. Så viruset har/vil ikke få noen økonomiske konsekvenser? Alle de arrangementet som vil bli avlyst , reiser avlyst, konferanser etc.... Jeg bare lurer 🤔🤔
ZOOZ
03.03.2020 kl 11:55 2891

Tenker på hvor mye staten tjener på dette i form av spart pensjon, hvis noen dør da. Alle skal vi jo det en gang. Så dette er jo en gylden mulighet. Det som er farligst i denne verden er Media. Bruker å si om de som er ansatt i media er dummer en folk flest. Det er hausing dag ut og dag inn. de er så ivrig i å vise hvor flinke de er. Håper de får en god dose smitte slik at det blir stille en dag. heheh.
ZOOZ
03.03.2020 kl 13:26 2784

Ny coronafase: Smitten kan gå fra person til person.Helsedirektoratet venter en ny vending i situasjonen med spredning av viruset lokalt. 32 personer var tirsdag smittet av coronaviruset i Norge.
hahahsahahahahahhahah korona viruset har lært å gå. Snart kan den springe. Så flått atte.
Bullen
03.03.2020 kl 14:37 2687

Kanskje like greit å ikke bry seg om viruset i det hele tatt. La livet gå sin vante gang, så vil viruset dø ut slik som influensaen gjør hvert år.
Israelerne har en vaksine på gang, så de som vil kan vaksinere seg snart. At et slikt virus skal stoppe maskineriet i verden er absurd.
Redigert 03.03.2020 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Zorin
03.03.2020 kl 14:39 2677

Jeg tror de vil gå ut å demonstrere i tog! Titusenvis av mennesker! Tett i tett! Hånd i hånd! Der de demonstrerer mot Corona!
Slettet bruker
03.03.2020 kl 14:45 2655

Jeg hadde vært flau over å opprette et nytt nick for å skrive noe så idiotisk.
Skoliose
03.03.2020 kl 17:31 2524

Ser ut som FED må bruker mer krutt
Slettet bruker
03.03.2020 kl 17:33 2516

Jeg tipper at 11 stykker vil dø her i landet av Corona, muligens er selv det i overkant.
Skoliose
03.03.2020 kl 17:36 2499

Enige, bare drite i Corona og kjøpe aksjer med begge hender. Corona har ingen påvirkning på markedet. Det er tross alt som en vanlig forkjølelse.
Skoliose
03.03.2020 kl 17:40 2484

maks 33 tipper jeg. Men hysteriet vil svekke markedet betydelig. ringvirkningene har vi ikke sett enda. Svineinfluensaen herjet i nesten 17 mnd fra april 09 til september 10. Corona er i tillegg langt mer smittsomt med betydelig lengre inkubasjonstid. svake sjeler har heller ingen vaksine å se frem til. Spiller ingen rolle om dette er mindre dødelig. Hysteriet, med media i spissen, vil vedvare lengre. ikke bare forrige uke.
Redigert 03.03.2020 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.03.2020 kl 17:46 2457

Det er nå sagt flere ganger at vaksine er klar i neste måned.
Skoliose
03.03.2020 kl 18:02 2406

Nå dør det faktisk ca 115 personer hver dag av alderdom, sykdom og ulykker. Corona er som ett nys å regne, men hva hjelper det når 75% av befolkningen tror verden går under. Siste uke viser tydelig hvordan markedet responderer. Nytter ikke å sitte på en stein i skogen og rope og be alle komme tilbake, om de tror de flykter fra motorsagmassakren. Helsevesenet er i knestående. De har jo ingen tydelig handlingsplan. De sitter med hendene i fanget. og ved smitte tilfeller setter de ansatte i karantene i 14 dager i stedet for å teste, pga manko på testutstyr. 280 ansatte er i karantene ved OUS. Blir det tilsvarende på andre sykehus, er idiotiet komplett. Vi får håpe Corona smuldrer opp av seg selv, men om det får fotfeste vil overskriftene i media brenne i hornhinna på hysterikerne, og smitte over på markedet slik vi så forrige uke. ser for meg overskriften. Killer viruset har slått til i Norge og tatt sitt første menneskeliv. Spiller ingen rolle om dette er en multimorbid pasient i terminal fase.
Skoliose
03.03.2020 kl 18:02 2402

Om du tror denne er å finne i hylla på apoteket neste mnd, må jeg skuffe deg.