Ernas svik: 280 mrd av nordmenns penger, til ingenting.

convert
03.03.2020 kl 10:10 730

Vi må nesten ha en tråd om denne også:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

40 mrd per år. Ingen vet hva pengene brukes til, bortsett fra at en del despoter får fine private jets.
Hvor lenge kan den gale globalisten få drive med denne galskapen? En familie på fire, må ut med absurde 30.000 kroner per år til denne globalistiske eliten. Erna er i klasse med de verste judasene i vår historie. Nå skal hun åpne grensene for nye horder av velferdssøkende.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:27 720

Det er vel ganske stor enighet om bistandsbudsjettet. En av de tingene de bruker penger på er å betale for drift av flyktningleirer, noe som er fornuftig. At omfattende korrupsjon fører til at enkelte griske statsledere stikker av med en stor del av kaka er selvsagt noe vi må få bort. Et eksempel på en som satte betingelser for slik hjelp var Joe Biden da han, med EU, verdensbanken, IMF, USA i ryggen forlangte at Ukraina måtte avsette riksadvokaten i Ukraina pga at han unnlot å kjempe mot korrupsjon. Vi skulle gjort som Biden i langt flere tilfeller. Vi får kanskje håpe at han blir valgt til president og tar grep på dette området. Han som sitter der nå har som kjent foreslått at det skal bli lovlig for amerikanske bedrifter å drive med bestikkelser i utlandet pga at det er konkurransevridene om de ikke får gjøre dette.

Trump Tried to Legalize Bribery.

https://nymag.com/intelligencer/2020/01/report-trump-tried-legalize-bribery-ukraine-impeachment-corruption.html
Redigert 03.03.2020 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:32 712

Tok ikke lange tiden, før du hadde dratt The Donald inn her også jabbabedekte.
Si meg er du syk i hodet?
Medisinert?
Ute av arbeidslivet, for lenge siden?
Du er jo på Hegnar`s tivoli 24/7
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:35 708

Hold deg til topicen. Vi diskuterte bistand og korrupsjon. Jeg synes det er viktig å trekke Trump inn i debatter for å påpeke hykleriet blant hans supportere her på forumet. Norge er et av verdens minst korrupte land. Dette fremkommer av alle statistikker og er også noe jeg selv har erfart etter å ha jobbet halve livet rundt om i verden, blant annet i noen ekstremt korrupte land. Bakdelen med dette er at vi er alt for naive når det kommer til utdeling av bistands midler, Vi setter for lite krav.
Redigert 03.03.2020 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:38 698

Jepp du synes det er viktig å trekke inn Trump i debatter.
Topic`en handler om Ernas bruk av mine penger.
Har i n g e n t i n g, med Trump å gjøre!
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:42 698

Jeg uttaler meg om korrupsjon og bistand. Dette er høyst relevant. Som sagt så er det stor enighet om bistandsbudsjettet. Jeg synes det er rett og rimelig at vi som et meget rikt land hjelper de som er fattige men vi kan ikke være så naive at vi bare deler ut penger i hytt og pine uten å sikre oss at hjelpen kommer frem og at uærlige aktører tar en stor del av kaka.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:44 691

VEL,der er jeg helt enig med deg!
Men ikke bland Trump inn i alt du poster, det blir for dumt.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 10:49 683

En av de tingene som irriterer meg når det kommer til bistand er at vi imange tilfeller opptrer proteksjonistisk overfor land vi gir bistand til. Mer globalisme sier jeg for å gi fattige land bedre vilkår til å vokse seg rikere. Det viktigste er imidlertid å bekjempe korrupsjon og da hjelper det ikke at Trump foreslår å gjøre bestikkelser lovlig. I Norge har vi gått motsatt vei ved å straffeforfølge flere statsbedrifter som har opptrått korrupt i utlandet. Vi kunne jo sett en annen vei og sagt at det er konkurransevridene for Yara å bli nektet å være korrupt. Hva synes du?
Redigert 03.03.2020 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:00 669

Korrupsjon i land vi gir penger til, er noe dritt.
Om det avdekkes at noen forsyner seg av midler vi som nasjon har gitt dem ,skal de utestenges for en lang periode.Jeg fatter at det er de fattigste i mottakerlandene som blir enda fattigere, men det driter jeg i.Ikke mitt problem, de får velge/skaffe seg de lederne de vil ha, på sin måte.
Når det gjelder Yara, har jeg ingen aksjer der, som i andre selskap, med sterkt statlig eierskap.Var i hvertfall slik for noen år siden. De har for lemfeldig omgang med andres penger.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:05 665

Sånn prinsipielt. Synes du det var rett at vi straffet Yara eller mener du at norske bedrifter bør kunne få ta seg til rette i utlandet fordi alle andre er korrupte?

"Ikke mitt problem"

Det er jo ditt problem når du må betale bistand til disse landene og et utall flyktbninger strømmer til Europa fordi levevilkårene er uholdbare. Er det ikke bemerkelsesverdig at stort sett alle flyktninger kommer fra land som er globalisttapere mens vi ikke får en eneste en fra globalistvinnerne?
Redigert 03.03.2020 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:21 652

Grensene våres skal respekteres og håndheves.
Bedrifter, kan skifte nasjonalitet, og da gjør de som de vil, som shippng-industrien, de registrerer seg på Bahamas.
De får rydde opp i egne land, jeg har null interesse for hva de gjør i sine egne land.


Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:29 647

Nå handler denne topicen om bistand og korrupsjon. Jeg synes du kunne svare på om du er prinsipielt enig i at bedrifter som opptrer korrupt i feks afrika bør straffes. Dette er jo en av kjeresakene til blant annet Havfruen. Hun sier stadig vekk at den grådige 1% eliten rasker til seg ressurser på bekostning av fattige land. Dette er vel en av de få tingene jeg er enig med henne om. Globalisme er bra men ikke om vi tillater at det stjeles ressurser over en lav sko. Da er det kun eliten på toppene i utviklingsland som blir rikere og korrupsjonsproblemet vil fortsatt eksistere, noe som også går utover hvordan bistandsmidler blir fordelt.
Fjordgubben
03.03.2020 kl 11:36 638

Norge og andre vestlige land sørger hvert eneste år for at korrupte ledere i u-land svømmer i penger.

Interessant at jabba kun etterspør at bedrifter skal straffes, og ikke statlige givere.
Redigert 03.03.2020 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
convert
03.03.2020 kl 11:41 633

Det er hjerterått mot nordmenn som trenger en håndsrekning fra velferdsstaten. Erna nøler ikke med å kutte i nordmenns velferd, samtidig som hun er blant de verste i verden når det gjelder å ødsle norske arbeidsfolks penger. Alt for å sikre seg selv og sin familie økonomisk i generasjoner.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:45 629

Trump sought to eliminate the Foreign Corrupt Practices Act, which bans U.S. companies from bribing foreign officials. “It’s just so unfair that American companies aren’t allowed to pay bribes to get business overseas,” Trump says, according to the book. “We’re going to change that.”

Asked about this report Friday, White House economic adviser Lawrence Kudlow told reporters “we’re looking at it.” Kudlow, of course, has written that “Wealthy folks have no need to steal or engage in corruption,” so he surely doesn’t see any need to prohibit the rich from engaging in the kinds of untoward practices he is sure they would never need to do.

This was a long-held position by Trump. In 2012, he called the law a “horrible law” that “puts us at a huge disadvantage.” This is not merely a matter of convenience for Trump. His business career has involved working with gangsters and paying off politicians. He believes in his soul that this is how business gets done. Many people are willing to engage in corruption, but Trump’s participation is a matter of conviction. He is not merely corrupt but a corruptionist.

https://nymag.com/intelligencer/2020/01/report-trump-tried-legalize-bribery-ukraine-impeachment-corruption.html
https://qz.com/927217/one-of-the-worlds-best-weapons-against-bribery-and-corruption-is-under-threat-from-trump/
Slettet bruker
03.03.2020 kl 11:47 624

"Interessant at jabba kun etterspør at bedrifter skal straffes, og ikke statlige givere."

Har du ikke sett innleggene mine om Trump?
Jeg mener absolutt at de som legger til rette for korrupsjon må straffes enten de er norske eller amerikanske. Trump er altså det verste eksempelet jeg kommer på i den vestlige verden da han åpenlyst har sagt at bedrifter bør kunne få betale bestikkelser.
Jomma123
03.03.2020 kl 12:16 613

Tja ser åssen bråk det ble når Trump ville Ukraina etterforske om "godgutten" med sønn hadde gjort noe ulovlig greier der. Den etterforskningen ble stoppet. Vi får jo ikke greie på om det har foregått noe ulovlig der nå.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 12:29 607

Riksadvokaten, som Biden & co forlangte måtte gå, lot være å ta tak i korrupsjon i Ukraina. Han hadde stoppet etterforskningen av Burisma. Om du tror Biden jr gjorde noe ulovlig ved å arbeide for Burisma som kunne bli oppdaget av en dyktig etterforsker, så ofret altså Biden sr sønnen da han umulig kunne vite om den nye riksadvokaten ville gjenoppta etterforskningen av Burismas direktør, noe både engelske og amerikanske myndigheter presset for at skulle skje.
Biden jr var skyldig i nepotisme. Han fikk sannsynligvis jobben pga navnet, men at han gjorde noe ulovlig er det ingenting som tyder på. Da hadde nok Giuliani lagt frem bevisene forlengst.
Fjordgubben
03.03.2020 kl 12:58 596

Trump?? Blir bare smågutt i forhold til f.eks Erna, i dobbelt betydning....

Dessuten er det å betale bestikkelser til korrupte ledere i u-land en langt ærligere sak enn å være så korka dum og naiv at man betaler milliarder til "u-hjelp" til land som uansett bare bruker disse pengene til luksusprodukter til sine ledere.

At en bedrift betaler bestikkelser er iallfall ikke naivt.
Redigert 03.03.2020 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 13:07 588

"At en bedrift betaler bestikkelser er iallfall ikke naivt."

Det har jeg absolutt ikke sagt. Det jeg sier er at det er naivt å tro at alle bistandsmidler kommer frem. Å betale bestikkelser er kynisk. Det er jo dette som gjør at så mange er sint på 1% eliten for tiden.

"Dessuten er det å betale bestikkelser til korrupte ledere i u-land en langt ærligere sak enn å være så korka dum og naiv at man betaler milliarder til "u-hjelp" til land som uansett bare bruker disse pengene til luksusprodukter til sine ledere."

Sier du at dette er noe vi skal holde på med. Du mener at Yara, Equinor og Hydro bør bestikke ledere i fattige land for å tilegne seg kontrakter, overse miljøkrav etc?
Redigert 03.03.2020 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2020 kl 13:14 585

Selvfølgelig.

Fremmer det norske interesser så er moralen i det uinteressant. Det eneste som betyr noe er nordmenn og Norges interesser.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 13:17 582

Ja du, eller et av de andre nickene dine har jo tidligere sagt at de støtter korrupsjon, så den er grei.

Men hva mener andre?
Betonghue
03.03.2020 kl 13:43 568

Bolletykk og Møkkalasset ruinerer dette land! Pøser ut milliarder bare for å slippe survingen til KrF og V, og dessuten skaffe seg et navn i de "kretser" hvor korrupsjon betyr alt ! FN f.eks.!
Fritt fram for muslimsk snikinnvandring !
"Folket" har visstnok stemt disse idiotene inn - så da så !
Stakkars gamle Norge !
Slettet bruker
03.03.2020 kl 13:47 565

Ennå ingen som har sagt at Trumps forslag om å legalisere korrupsjon for amerikanske bedrifter ikke er greit.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 13:50 563

For å stille et litt annet spørsmål. Ville bistands budsjettet på dagens nivå være ok om vi viste at alle pengene faktisk kom til nytte for de som trenger det mest og at ingenting havnet i lomma på den korrupte eliten?
Slettet bruker
03.03.2020 kl 14:00 557

Vi har jo fra naturen hold, helt gratis energi. Råvarene regner i hodene på tullingene har jeg lest et sted. Utenfor vår egen stuedør opp/uthenter/omsetter man sund god mat «fisk» som verden står i kø for å kjøpe? Under bunnen av eget hav opp/ uthenter/omsetter vi olje og gass som gir oppgjør i dollar? Så greier dette idiot-skapet av en stat vi som folk er bekjent med å holde oss med. Å skape fattigdom? De er ikke skamfull eller flau engang forståelig nok, meitemarker som de alle er direkte arvinger etter. De som i sin tid ble sett fra luften med dette felttoget sitt opp mot Elverum, (hvor både togsett og skinnegang var bygget av tysk Kruppstål,) så ut som en meitemark der de kryper langs jorden hvor klovneriket med gullet medtatt, på flukten nordover til Tromsø plyndret hele landsdelen via skinnegang og vei, der stats-driten klovneriket Norge, der ble bannet om bord i båtene av selveste Winston Churchill. (Han hadde sendt for å hente dem.)
Slettet bruker
03.03.2020 kl 14:04 550

Alle land har jo gratis energi i form av feks sol og vind. Det koster selvsagt å bygge en kraftstasjon for å utnytte dette men det gjelder jo også for vannkraft.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 14:23 537

Sosialistene oppfant denne galskapen, og ingen kan påstå at Trump er sosialist. Tyveri fra folket, er vi kjent med fra Norge, se bare på venstresidens tyveri siden de kom til makten, se på APs historie, se på Gro, se på Venezuela. Vi skal hjelpe alle unntatt oss selv, er ordspråket til nettopp sosialistene.
Slettet bruker
03.03.2020 kl 14:28 533

Nå har jeg aldri påstått at Trump er sosialist.
Hva mener du om at Trump ved flere anledninger har uttalt at amerikanske bedrifter bør få bestikke utenlandske tjenestemenn?
CapitaL
03.03.2020 kl 14:54 519

Nei. U-hjelp er en ond sirkel, og bidrar i tillegg til overbefolkning... Det er ikke nordmenns ansvar at folk setter til verden unger de ikke kan brødfø.. Jeg tenker at 280 mrd til prevensjon og steriliseringsprogrammer ville gjort mer nytte i u-land enn å bruke penger bare for å bruke de.. Man trenger ikke hjelp til å overleve om man ikke blir unnfanget.
atnorhe
03.03.2020 kl 23:03 476

Som Nordmenn flest synes jeg at det er flott om bare en eneste vanlig Afrikaner fikk seg et ekstra måltid, var det verdt alle milliardene. Vi har det så godt, at vi har råd til noen hundre milliarder her og der.