Dumt å sitte med dieselbil når nye BMW I4 kommer

CapitaL
03.03.2020 kl 11:17 828

Det er faktisk dummere å sitte med en brukt elbil;) Ingen vil kjøpe brukt elbil, det er faktisk som å sitte med en iphone 7 :))

Denne bilen skal koste fra 550.000 kroner, fremdeles altfor dyrt for menigmann så ikke noen gamechanger.

Får se hva VW ID3 kan føre til, men problemet med denne er også at prisen er høy, prisen for en Golf med liten bensin/diesel som vel kan sammelignes ligger på ca 25% under ID3, altså en vesentlig lavere pris.

OG en ID3 med minste batteri har jo ikke lang nok rekkevidde til annet bruk som bil nummer 2.
Redigert 03.03.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
ZOOZ
03.03.2020 kl 12:23 752

Det farligste med desse bilene er aksen null til hundre på 4 sek. Når alle desse tullingene som kjøper dem ikke kan kjøre. Rene mordvåpenet.

Flott bil, kunne gjerne tenkt meg en slik en, dog er det jo urutinert å tilby kun 4 seter? Eller kommer den med 5? Så kun 4 seter i denne linken:

https://itavisen.no/2020/03/03/lekket-her-er-bmw-sin-tesla-model-s-utfordrer-far-600-km-rekkevidde

Eldre dieselbiler er jo brukanes mens eldre elbiler verdt 0. De vil ingen ha. Og de fleste skal ikke ha en BMW sedan i Norge så det der er ingen gamechanger
Klodrik
03.03.2020 kl 14:20 652

Det er i første omgang plattformen som er interessant og kan fortjene benevnelsen gamechanger, drekkapilsen. Denne kommer nok ganske raskt i både stasjonsvogn og SUV-utgaver skreddersydd for norske, vel bemidlede kjøpere.

Noe merkelig at den kun har plass til to i baksetet, dagens BMW coupe er en 4-seter, mens Gran Coupe er 4-dørs og har plass til tre i baksetet. At det kun er plass til to i en BMW Coupe har vel også noe med at det er mer sportlig bil, den er jo forsåvidt stor nok til å ha tre i baksetet.

Nå er dette en prototyp så det kan hende det blir endret, man skulle jo tro at det vil være grei plass til tre i baksetet på en såpass stor bil.

Når det gjelder kommentaren fra klodrik med "seilskuter", som om det liksom skal være så gammeldags og avleggs med bensin eller dieselmotor så kommer denne kommentaren av uvitenhet.

Elmotoren ble oppfunnet lenge før både bensinmotor og dieselmotor, og elbiler var meget populært før de ble utkonkurrert av disse for ca 100-110 år siden.

At elbiler er kommet noe mer de siste 10 årene kommer ikke av at det er bedre, mer moderne etc men rett og slett pga en politisk beslutning, og har veldig lite med noe annet å gjøre.

Hadde myndighetene latt dette markedet utvikle seg fritt uten å regulere avgifter hadde elbiler fremdeles hatt en meget liten markedsandel.
Redigert 03.03.2020 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Klodrik
03.03.2020 kl 21:27 487

"At elbiler er kommet noe mer de siste 10 årene kommer ikke av at det er bedre, mer moderne " - skriver Fjordgubben. Jeg har aldri opplevd at det har tatt så lang tid å venne seg til en ny bil som det tok da jeg fikk en ny TM3. Det hadde definitivt med moderniteten å gjøre. Da jeg etter to måneder i Teslaen måtte gå tilbake til BMW-en, var seiliskute-følelsen påtagelig i lang tid. Jeg nærer ikke noe håp om å få forståelse blant fossil-entusiastene her for at dette har med modernitet å gjøre. At elmotorer har lenger historie enn forbrenningsmotorer er selvfølgelig irrelevant i denne sammenhengen.

Det er jo også slik at de store europeiske og asiatiske bilprodusentene nå løper etter Tesla så fort de kan. Hvis ikke det er et tegn på Teslas modernitet så vet ikke jeg.

Kjenner meg ikke igjen i det du sier, har kjørt en Audi E-tron mye, men liker min bensinbil mye bedre, på alle vis faktisk.
mishka
04.03.2020 kl 10:36 294

Klart at Tesla er helt ulikt det meste andre med alt på en stor skjerm. Men er det bedre slik? Det er forbud mot å sitte å fikle med en mobilskjerm, men er det bedre å sitte å fikle med en slags Ipad mens man kjører. Svaret er NEI. Kan dette ha en sammenheng med at Teslaer er langt mer utsatt for kollisjoner enn alle andre biler?
I følge danske forsikringsselskaper er Tesla involvert i ulykker hele 50% oftere enn fossilbiler. Dette kan da ikke bare ha med kraftig motor å gjøre?

https://resett.no/2020/01/28/elbiler-topper-skadestatistikken/

Når det gjelder stressfri betjening er BMW, MB og Audi kongen på haugen med både touchsensorer på midtkonsoll og i enkelte tilfeller på rattet samt stemmestyring. Tesla kommer er vel også i ferd med å få stemmestyring så på litt sikt er dette løst for alle.

Sant det mishka skriver.

Begriper ikke at folk forbinder «moderne» automatisk mye bedre, «seilskute» sammenligningen henger ikke på greip i det hele tatt.

Har ikke kjørt Tesla 3, men har som sagt kjørt Audi E-tron mye, største problemet utenom selve størrelsen og vekten på 2.5 tonn at den er full av såkalt moderne teknologi, touch skjermer isteden for brytere, selv om den selvsagt har mange flere brytere enn Tesla, og takk for det, det tar lengre tid å trykke seg gjennom menyene på E-Tron. Finner også at E-Tron er litt klurete å kjøre mht å manøvrere fram og tilbake, man kjenner ikke om bilen «er i gir» slik at man bommer av og til på om den står i revers, fri eller i gir framover, er også litt «rykkete» på denne typen manøvrering, man trykker på gasspedalen og det skjer lite før det plutselig flytter seg litt for fort. På veien er styringen upresis i forhold til min et tonn lettere BMW, og man kjenner vekten, på tross av over 400 hk, kjennes den tregere enn min BMW med 250 hk bensinmotor, selv om den er like rask fra 0-100. I E-Tron får man endel av samme følelsen man har når man kjører lastebil, man er frakoblet følelsens med vei, motor, bremser, understell, i BMW’en føler man en helt annen kontakt med selve bilen og veien.

Foretrekker derfor den lettere BMW’en, at denne er mindre «moderne» er bare positivt. Tesla 3 er nok en bra bil, men tviler meget sterkt på at jeg ville foretrekke denne framfor BMW’en.
Redigert 04.03.2020 kl 11:41 Du må logge inn for å svare