Ny grønn mulighet!

Woody
AFK 03.03.2020 kl 13:56 12880

Arendal Fossekompani har tradisjon for å skape store verdier for aksjonærene og har i det stille bygget opp en rekke grønne selskaper som nå samles i et eget selskap. Les dagens melding:

AFK: ETABLERER GRØNT TEKNOLOGIKONSERN, VIL VURDERE BØRSNOTERING

09:35

Oslo (TDN Direkt): Arendals Fossekompani samler porteføljeselskapene Powel, Scanmatic, Markedskraft og Wattsight i det nye internasjonale vekstselskapet Volue. På sikt vurderes det børsnotering av Volue.

Det fremkommer av en melding fra Arendals Fossekompani (AFK) tirsdag.

Volue skal øke avkastningen og redusere klimautslippene for Volues kunder i det europeiske kraftmarkedet, og samtidig ivareta rollen som pådriver for økt digitalisering i andre industrier, heter det i meldingen.

- Vi er svært stolte av å offentliggjøre etableringen av Volue, som blir en ledende teknologileverandør for det grønne skiftet i Europa. Volue kan fylle et hull i markedet ved å tilby teknologi og kompetanse som gjør det mulig å erstatte fossile energikilder med fornybare, eller redusere utslippene fra fossile kilder, sier Trond Straume, administrerende direktør i Volue.

De fire selskapene vil sammen styrke Volues evne til å digitalisere andre industrier, som for eksempel kraftdistribusjon, vann og avløp, utbygging av infrastruktur, forsvar, transport, offshore og maritime operasjoner, heter det.

- I sum er dette starten på et selskap som Europa ikke har sett maken til. Vi har store forventninger til Volue, som løser utfordringer knyttet til vår tids største megatrend: Det massive skiftet fra fossil til fornybar energi. På sikt vil vi vurdere å børsnotere Volue, sier administrerende direktør Ørjan Svanevik i Arendals Fossekompani.

Volue hadde i 2019 proforma driftsinntekter på 800 millioner kroner, 500 ansatte og mer enn 2000 kunder i 44 land.

PSP, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Se grønne selskap her som nå samles i Volue (som kommer til å bli børsnotert):

Scanmatic
Wattsight
Markedskraft
Powel

https://arendalsfossekompani.no/

I tillegg består Arendal fossekompani av vannkraftverk og eiendom. Samt dette:

Cogen energia
https://arendalsfossekompani.no/investeringer/cogen-energia/

Stor tro på at dette vil re-prises som et grønt selskap. Tror også på at Volue børsnoteres.

Woody
16.10.2020 kl 12:04 1284

Hehe, jeg lar meg sjarmere og slenger gjerne ut et annet selskap jeg eier. Svenske Pandox eier sentrale hotell-eiendommer i Skandinavia/Europa, mens driften drives av typisk Scandic hotels og Choice. Pandox har en minsteleie som bærer selskapet delvis gjennom krisen, men obs: blir nok stygge tall 23. okt., men ikke stygge nok til emisjon er jeg rimelig sikker på (har 5 milliarder i kredittfasiliteter). Verdiene på eiendommene er skrevet ned i milliardklassen siden utbruddet av corona og kursen har falt fra SVK 226 til 99. En av selskapet største aksjonærer, ringreven og styreleder Christian Ringnes, mener markedet priser eiendommene altfor lavt. Sundt familien er også inne med 25%.

Vaksinen er like rundt hjørnet. Man forventer utrulling 1 kvartal 2021. Så fort man går ut fra legekontoret etter man har fått sprøyta i armen kommer det til å være som å komme ut av en boble. Man kan menge seg på flyplasser, konserter, fotballkamper, puben osv. Folk vil ut å reise igjen og jeg tror vi ser et ok år for hotell i 2021 og normalen eller boom i 2022 for hotell. Markedet ligger alltid i fremtiden så fort det blir tydelig, og jeg tror en godkjent vaksine vil tydeliggjøre utsiktene for Pandox og drive kursen opp mot gamle høyder.

AFK er et hyggelig sted å være over tid. Børsens eldste selskap med solide langsiktige eiere. Flere spennende selskaper bak Volue. Faktisk eier AFK litt av Pandox indirekte gjennom Eiendomsspar kom jeg på akkurat nå, så det sier jo litt.
Redigert 16.10.2020 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Audun
16.10.2020 kl 13:36 1230

Veldig interessant. Må få ordnet slik at jeg kan eie svenske aksjer :) Selv har jeg Aker BP med den tankegangen. Folk er opptatt om hvilke selskaper som gjør det bra nå, men det vil bli en tid etter corona. Med utfasing av kull og atomkraft vil det være et behov for fossil energi siden sol og vindkraft har veldig variabel produksjon, og etterspørselen etter kraft varierer mye gjennom døgnet. Vannkraft kan fylle inn dette i Norge der de kan selge strømmen på de dyreste tidspunktene og lukke demningen når strømmen er billig. I Europa er det naturgass som i stor grad fyller inn dette.

Har du sett på noe på Vindholmen i Arendal der AFK bygger ut? Vanskelig å verdsette. Steinodden Eiendom ser også interessant ut som de skal utvikle til boligområde. AFK har alt som en skal eie i disse tider. ESG, teknologi og eiendomsselskaper. Det sier litt om kompetansen som er der.

Hva ville du verdsatt vannkraftproduksjonen til AFK til? Jeg kom fram til 2 milliarder i intrinsic value, men er veldig avhengig av hvilken strømpris en legger til grunn og neddiskonteringsrente. Mener det bør ha en lav neddiskonteringsrente da det er sikre men variable inntekter.
Redigert 16.10.2020 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Wagly
18.10.2020 kl 13:35 1089

Blir spennende å følge AFK og Volue på børs i morgen. Vurderer å selge halvparten i AFK og kjøpe halvparten i Volue. Blir spennende å følge IPOen og se om den følger samme mønster som de andre den siste tiden. De fleste har sunket utover dagen pga de som har kjøpt på forhånd har solgt seg ut med profitt. Sist jeg hørte har Volue steget ca 20% i gråmarkedet, så dette er jo mindre en f.eks Agilyx, Hydrogenpro osv.

Jeg deltar ikke her, men tror Volue er blant de mer populære av siste tids Merkurnoteringer.
Tipper den holder seg bedre enn de fleste.
Audun
18.10.2020 kl 19:01 987

Tror de oppgitte større investorene i Volue som deltok i emisjonen er langsiktige investorer. Selv holder jeg meg til AFK og får bra eksponering til Volue gjennom det.

Håper AFK gjør flere slike noteringer. NSSL Global tror jeg kan bli neste notering. 119 mill. i resultat etter skatt i 2019 og kraftig voksende resultat.

AFK med alle sine spennende selskaper er bare verd i underkant av 1/3 av NEL. En aksjespilitt i AFK hadde vært bra.
Redigert 18.10.2020 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Wagly
18.10.2020 kl 19:12 978

Tror du aksjekursen i AFK vil øke i takt med Volue da? Den bør jo det på papirer, jeg er bare redd det er lettere for Volue å ri ESG-bølgen. AFK er jo uten tvil et nydelig selskap, men aksjekursen er så enormt høy at det er lite aktivitet.
Audun
19.10.2020 kl 08:48 825

Ja. Hvis ikke kjøper jeg enda flere aksjer i AFK :)

Spennende i dag med Volue sin første børsdag. De har en unik teknologi som ingen andre selskaper har. Når folk blir lei av å investere i nok et hydrogenselskap på Oslo Børs, så vil de investere der de virkelig verdiene finnes. AFK og Volue.
Redigert 19.10.2020 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Ned 10% I dag, jeg trodde dette var en stabil aksje?

Forresten noen som vet hvor man kjøper Volue-aksjer? Går ikke via Nordnet pga aksjen ikke handles i EØS-markeder eller noe sånt

Personlig tror jeg denne (og flere "grønne" aksjer) faller i dag da det plutselig har kommet flere grønne selskaper å putte penger i. Kom vel nylig et hydrogen-selskap og nå Volue. Investorer spre vel midlene sine litt, og da må en selge her og gå inn i andre selskaper. Sitter selv med både AFK og Nel uten at dette oppleves som veldig dramatisk :)
Woody
19.10.2020 kl 16:22 518

Volue har kanskje startet litt dårligere enn mange hadde håpet. Gikk på 38 i gråmarkedet. Jeg sitter long i AFK og da mener jeg long. Utbyttene vil etter all sannsynlighet øke fremover. Tror Volue blir bra fremover. Det er få grønne selskaper som er like solide.

P.S. AFK eier akkurat like mye av Volue idag som forrige uke.
chroch
20.10.2020 kl 10:12 362

Toppet opp for tidlig tror jeg – kjøpe på ca 4400 kr for en uke siden. Nu ca 3900 – det er et fall på 500 kr.
Føler det er feil (om markedspris noensinne kan være feil). VOLUE har140 mill aksjer, ca 25% solgt ut a AFK, og 75% hos AFK idag. Regner med ca 25 blir delt ut som utbytte,slik AFK sidder med 50+%. Det betyder ca 15 VOLUE aksje pr AFK aksje (140 mill* 25% delt på 2.23 mill AFK aksjer). Det gir ca 500 kr – samme som prisfallet – en tilfeldighet?
Hvis man kjøper AFK får man både AFK billig og samt utbytte – er det korrekt? Da burde jeg ha ventet med å toppe til i dag, men sikkert god case å kjøpe flere nu – eller tar jeg helt feil?